Latem 2023 roku czeski producent samochodów Skoda zaprezentował odświeżoną wersję swojego crossovera Kamiq. Ulepszony model wprowadził znaczące aktualizacje zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i wewnętrznym pojazdu. Oferował także nowe, atrakcyjne rozwiązania napędowe.
Kamiq dzieli platformę MQB-A0 z mniejszym hatchbackiem Scala i zadebiutował na rynku w 2019 roku. Był to najmniejszy i najpopularniejszy SUV/crossover Skody, z ponad 300 000 sprzedanych egzemplarzy. Oprócz korzystnej ceny, Kamiq został doceniony przez klientów także za to, co mógł zaoferować w codziennym użytkowaniu, takie jak oszczędne silniki, komfortowe wnętrze oraz wystarczająco duży bagażnik dla rodziny czteroosobowej. Mimo crossoverowego wyglądu, był dostępny wyłącznie z napędem na przednią oś.
W odświeżonej wersji Skoda zainstalowała nowy grill z przodu, z pionowymi szczelinami i chromowanymi detalami, które podkreślały znaczenie auta w ofercie producenta. W podstawowej wersji wyposażenia zainstalowano standardowe reflektory LED, podczas gdy wyższe wersje oferowały technologię Matrix-LED, wcześniej zarezerwowaną tylko dla samochodów premium i drogich. Jednak Kamiq nie był jednym z nich. Był prostym, skromnym hatchbackiem z podwyższonym zawieszeniem, który dobrze sprawdzał się w roli rodzinnego pojazdu. Jednak to nie powstrzymało Skody przed poprawą wyglądu samochodu. Z przodu, w dolnej części zderzaka, zainstalowano heksagonalny grill, a po bokach umieszczono dwa wloty powietrza. Dodatkowo, producent zaoferował opcję reflektorów LED do jazdy w trudnych warunkach. Kamiq charakteryzował się rzeźbionymi panelami drzwi, ozdobionymi wznoszącą się linią, która wychodziła z dolnej części przednich drzwi i biegła do tylnych błotników. Za tylnymi drzwiami, słupki C pochylone do przodu miały kanciasty kształt w dolnej części, podkreślając kubistyczny styl Skody. Tył pojazdu ozdabiały światła tylne umieszczone w narożnikach, rozszerzone na klapie bagażnika. W zależności od wersji wyposażenia i opcji, te światła LED były albo stacjonarne, albo miały dynamiczne kierunkowskazy.
Wewnątrz inżynierowie Skody ciężko pracowali, a zespół producenta znalazł rozwiązanie, które pozwoliło stworzyć wnętrza o sześciu poziomach wykończenia. Kamiq oferował tapicerkę materiałową w niższych wersjach, podczas gdy wyższe mogły być zamawiane z zamszową lub sztuczną skórą z ręcznie szytymi detalami. Dzięki wyższemu słupkowi szyby w porównaniu do Scali, Kamiq zapewniał więcej miejsca na głowę dla pasażerów. Mimo to, przestrzeń na nogi dla osób siedzących na dzielonej kanapie z tyłu mogłaby być lepsza. Była wystarczająca, szczególnie dla dzieci czy nastolatków. Na desce rozdzielczej zamontowano 8-calowy wyświetlacz skierowany w stronę kierowcy. Dodatkowo, nad centralnym panelem znajdował się 8,5-calowy ekran dotykowy do systemu multimedialnego.
Skoda wykorzystywała tylko silniki benzynowe w Kamiq, o mocy w zakresie od 73 KM (75 PS) do 144 KM (150 PS), które można było łączyć z pięciobiegową lub sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiobiegową automatyczną skrzynią z podwójnym sprzęgłem. Czeski producent zmodyfikował także podwozie pojazdu i oferował klientom opcję wyższego prześwitu dla trudnych dróg lub niższego i sztywniejszego zawieszenia dla tych, którzy szukali sportowego wyglądu.
Škoda Auto przeprowadza kompleksową aktualizację swoich modeli kompaktowych Škoda Scala oraz miejskiego SUV-a Škoda Kamiq. Oba modele oferują bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, dzięki sztywnej konstrukcji oraz jeszcze bardziej zaawansowanej gamie systemów wspomagających. Oparte na tej samej platformie MQB-A0, zarówno Scala, jak i Kamiq wyposażone są w nowoczesne silniki TSI z generacji evo2, o mocach od 70 kW (95 KM) do 110 kW (150 KM). Dzięki wyrafinowanym, ostrym liniom, Scala prezentuje się jeszcze bardziej dynamicznie, podczas gdy zmiany w designie Kamiqa nadają mu bardziej surowy wygląd SUV-a. Oba modele mają teraz w ofercie reflektory TOP LED Matrix – to pierwszy raz w przypadku tych modeli. Zwiększona proporcja materiałów z recyklingu i naturalnych w wykończeniu zewnętrznym i wewnętrznym zapewnia większą zrównoważoność. Zrestrukturyzowana oferta produktowa obu modeli składa się obecnie z trzech poziomów wyposażenia z sześcioma wariantami wnętrza oraz opcjonalnymi pakietami wyposażenia. Cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 8 cali i ekran infotainment Škoda o przekątnej 8,25 cala są standardem we wszystkich modelach. Nowe szczegóły Simply Clever dopełniają odświeżone modele.
Dzięki modelom Scala i Kamiq, Škoda Auto z powodzeniem pozyskała nowych klientów dla marki. Wyrazisty, praktyczny model hatchback z bogatym wyposażeniem standardowym, Scala ustanowiła nowe standardy w klasie kompaktowej dzięki przestronnemu wnętrzu i ładowności. Od momentu debiutu w salonach w 2019 roku, dostarczono prawie 230 000 egzemplarzy do klientów w 57 krajach na całym świecie. Kilka miesięcy po premierze Scali, czeski producent wszedł wDynamiczny segment SUV-ów miejskich z nowym Kamiq. Model ten oferuje zalety SUV-a, takie jak lepsza widoczność oraz wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie dzięki podniesionej pozycji siedzenia i większemu prześwitowi, łącząc te cechy z zwinnością i prowadzeniem kompaktowego samochodu. Jako trzeci model w obecnej kampanii SUV czeskiej marki, szybko stał się bestsellerem. Dotychczas wyprodukowano ponad 351 000 egzemplarzy Kamiqa, co czyni go najlepiej sprzedającym się SUV-em Škody w latach 2021 i 2022, wyprzedzając jego popularnych większych braci, Kodiaqa i Karoqa. Kamiq został dostarczony do klientów w 60 krajach na całym świecie.
Powiew świeżości z nowym designem i po raz pierwszy reflektorami TOP LED Matrix
Škoda zaprezentowała teraz Scali i Kamiq z rozbudowanymi aktualizacjami. Scala wygląda teraz jeszcze bardziej dynamicznie, przywołując koncepcyjne badania Vision RS z odświeżoną atrapą chłodnicy Škoda, zwężonymi reflektorami, przeprojektowanymi zderzakami z przodu i z tyłu oraz uderzającymi powiewami powietrza. Kamiq teraz wyposażony jest w większą, bardziej wyprostowaną atrapę chłodnicy Škoda, podczas gdy nowe zderzaki z wyrazistymi dyfuzorami nadają mu bardziej surowy wygląd SUV-a. Co więcej, charakterystyczne podzielone reflektory Kamiqa mają nowe proporcje: górny element oświetleniowy jest jeszcze smuklejszy, a dolny zwiększył swoje rozmiary. Można tu zamontować opcjonalne reflektory TOP LED Matrix z charakterystycznymi heksagonalnymi modułami Matrix, dostępne po raz pierwszy zarówno dla Kamiqa, jak i Scali. W modelu hatchback, kryształowe moduły LED zaprojektowano tak, aby przypominały błyszczące małe kawałki lodu lub kamieni szlachetnych.
Zrównoważone materiały i efektywne napędy
Škoda ponownie zwiększyła proporcję zrównoważonych materiałów w Scali i Kamiq produkowanych w głównym zakładzie w Mladá Boleslav. Na przykład zbiornik wody pod przednią szybą oraz wyściółki nadkoli wykonane są z recyklingu plastiku. Wnętrze wyposażone jest w naturalne włókna roślinne z konopi i kenafu na panelach drzwiowych oraz w strukturze podsufitki, obok materiałów z recyklingu na tapicerkę, podłogę oraz dywaniki. Zakres silników składa się z trzech nowoczesnych jednostek TSI z bardzo efektywnej generacji evo2. Silnik podstawowy to jednostka trzycylindrowa 1.0 TSI o mocy 70 kW (95 KM) i manualnej pięciobiegowej skrzyni biegów. 1.0 TSI o mocy 85 kW (115 KM) dostępny jest z manualną sześciobiegową skrzynią biegów lub skrzynią 7-biegową DSG. To samo dotyczy silnika górnego, czterocylindrowego 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM). Z powodzeniem działa tu technologia dezaktywacji cylindrów ACT, która automatycznie wyłącza dwa środkowe cylindry, gdy ich moc nie jest potrzebna. To praktycznie niezauważalne dla kierowcy i prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa. Oprócz standardowego zawieszenia, dla obu modeli dodatkowo dostępne jest zawieszenie do jazdy po szutrowych drogach (z 15 milimetrami większym prześwitem dla Scali) oraz Sport Chassis Control z wyborem dwóch ustawień amortyzacji (obniżone o 15 milimetrów dla Scali i o 10 milimetrów dla Kamiqa).
Bezpieczeństwo: Zaktualizowany zakres funkcji dla dalszej poprawy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa
Jak przystało na Škodę, zaktualizowane Kamiq i Scala oferują liczne systemy wspomagające, które są często kojarzone z wyższymi kategoriami pojazdów. W ten sposób jeszcze bardziej podnoszą poziom aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa tych dwóch kompaktowych modeli: w Unii Europejskiej standardowe wyposażenie obejmuje na przykład Front Assist z monitorowaniem pieszych, Lane Assist oraz rozpoznawanie znaków drogowych. W przypadku wypadku, do dziewięciu poduszek powietrznych chroni pasażerów.
Zrestrukturyzowana oferta produktów z trzema poziomami wyposażenia i sześcioma wariantami wnętrza
Dzięki zrestrukturyzowanej ofercie produktowej, Scala i Kamiq oferują teraz również Selekcje Design znane z rodziny elektrycznych modeli Enyaq. Zainspirowane nowoczesnymi środowiskami życia, charakteryzują się skoordynowanymi kolorami i materiałami. Rozłożone na trzy nowe poziomy wyposażenia – Essence, Selection oraz sportową wersję topową Monte Carlo – dostępnych jest łącznie sześć wariantów designu. Ponadto istnieją opcjonalne pakiety wyposażenia w kilku kategoriach oraz szereg indywidualnych opcji. Popularne warianty Monte Carlo, które są hołdem dla sukcesów Škody w Rajdzie Monte Carlo, tradycyjnie wyróżniają się czarnymi akcentami oraz sztuczną skórą Carbon w wnętrzu. Cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 8 cali oraz ekran infotainment Škoda o przekątnej 8,25 cala są już standardem we wszystkich modelach. Signature range marki Simply Clever uzupełniają takie funkcje jak Wirtualny Pedal do opcjonalnej elektrycznej klapy bagażnika, dostępnej po raz pierwszy w tych modelach.
Škoda Scala: Jeszcze bardziej charakterystyczny wygląd dla przełomowego modelu marki w klasie kompaktowej
Škoda uczyniła wyrazisty design swojego kompaktowego modelu Scala jeszcze bardziej charakterystycznym. Z nową atrapą chłodnicy Škoda i zmienionymi zderzakami z przodu i z tyłu, odświeżony model hatchback bardziej przypomina spektakularny koncept Vision RS. Jego dynamiczny wygląd podkreślają zwężone reflektory, dostępne po raz pierwszy z technologią TOP LED Matrix i modułami LED przypominającymi bloki lodu. Oferta kół w rozmiarach od 16 do 18 cali także została zaktualizowana. Charakterystyczne wydłużone tylne okno z czarnego szkła, które sięga do odnowionych świateł tylnych, pozostaje dostępne opcjonalnie. Škoda oferuje w sumie dziewięć kolorów nadwozia dla nowej Scali. Sportowy model najwyższy Scala Monte Carlo tradycyjnie charakteryzuje się licznymi czarnymi akcentami.
Scala była pierwszym modelem, który zaprezentował obecną iterację języka designu Škody. W aktualizacji serii modeli, czeski producent wykorzystał charakterystyczne cechy Scali i jeszcze je udoskonalił. Zwężone reflektory są teraz smuklejsze i bardziej wyszukane, z wyrazistymi komponentami LED w wariancie TOP LED Matrix. Przednie i tylne zderzaki Scali podkreślają sportowość, przypominają dynamiczny koncept Vision RS.
Zaktualizowana Scala ma nową atrapę chłodnicy Škoda. Ta ma tradycyjne pionowe żebra i bawi się naprzemiennością matowych i błyszczących powierzchni. Przedni zderzak również został przeprojektowany: centralny wlot powietrza jest podzielony przez skrzydła boczne i flankowany przez bardziej wyraźne powiewy powietrza. Te podkreślają sportowość, a także chronią standardowe światła przeciwmgielne LED, które są dostępne od modelu Selection w górę. Wlot powietrza ma wzór siatki i jest wyposażony w segmenty w kształcie diamentu, tworzące trójwymiarowy wygląd.
TOP reflektory LED Matrix z kryształowymi modułami LED jako znakomita cecha
Nowe podstawowe reflektory dla Scali są teraz całkowicie oparte na technologii LED. TOP reflektory LED Matrix są po raz pierwszy dostępne jako opcja. Umożliwiają kierowcom pozostawienie długich świateł włączonych na stałe, nie oślepiając innych uczestników ruchu. Nadjeżdżające pojazdy są wykrywane przez kamerę i automatycznie wykluczane z stożka światła. W sportowym modelu topowym Monte Carlo, reflektory TOP LED Matrix są nawet standardem. Mają kryształowe moduły LED, które przypominają małe bryłki lodu lub kamieni szlachetnych. Dodatkowo, nocny sygnalizator świetlny został podzielony i przerysowany. Tylne światła LED również dostępne są w dwóch wersjach. W porównaniu do wersji podstawowej, opcjonalna wersja TOP ma dynamiczne kierunkowskazy i nową, L-kształtną grafikę świetlną, która jest standardem w Monte Carlo.
Tylny zderzak z nowym dyfuzorem
Z tyłu Scali, opcjonalne wydłużone tylne okno z czarnego szkła sięga aż do świateł tylnych, z wyraźnie konturowanym progiem ładunkowym poniżej. Ta kombinacja uchwyca charakterystyczne połączenie wyrazistego stylu i maksymalnej funkcjonalności. Przeprojektowany tylny zderzak zawiera dyfuzor otoczony przez dwa elementy skrzydła malowane w kolorze nadwozia, odzwierciedlający design przedniego zderzaka. Podczas premiery, Scala była pierwszym modelem Škody, który na klapie bagażnika miał literkę Škody zamiast logo; zaktualizowana wersja nosi teraz oznaczenie zgodne z nowym, zmodernizowanym CI Škody.
Nowe felgi aluminiowe i dziewięć kolorów nadwozia
Felgi Scali mają rozmiary od 16 do 18 cali. Nowością w gamie są 17-calowe felgi aluminiowe Kajam w kolorze srebrnym z czarnymi aero wstawkami, srebrne felgi 18-calowe Fornax oraz srebrne felgi aluminiowe Ursa, również o średnicy 18 cali, z czarnymi aero wstawkami. Zaktualizowaną Scalę można zamówić w dziewięciu kolorach nadwozia, z czego trzy to kolory kryjące. Dodatkowo, Scala dostępna jest wyłącznie w jednolitym kolorze Stalowo-szarym.
Czarne akcenty dla Scali Monte Carlo
Sportowy model najwyższy Scala Monte Carlo tradycyjnie charakteryzuje się licznymi czarnymi akcentami. Ramka atrapy chłodnicy Škoda, osłony lusterek zewnętrznych, progi boczne i oznaczenie na klapie bagażnika są całe w błyszczącej czerni. Boki przednie zdobione są emblematami Monte Carlo. Standardowe wyposażenie Scali Monte Carlo obejmuje czarny panoramiczny dach, który płynnie przechodzi w wydłużone tylne okno. W standardzie znajdują się także reflektory TOP LED Matrix, światła przeciwmgielne LED z funkcją doświetlania i czarne przyciemnienie tylnych bocznych szyb oraz tylnej szyby (Sunset). Standardowe 17-calowe felgi Kajam dla Monte Carlo są wykończone matowym czarnym kolorem z czarnymi aero wstawkami, natomiast opcjonalne 18-calowe felgi Ursa dla tej wersji topowej są wykończone matowym czarnym kolorem i nie mają aero wstawek.
Škoda Kamiq: Bardziej surowy wygląd i zwiększona atrakcyjność SUV-a
Zwiększona atrakcyjność SUV-a dla Škody Kamiq: nowe zderzaki i dyfuzory z przodu i z tyłu miejskiego SUV-a nadają mu bardziej surowy wygląd, podczas gdy większa i bardziej wyprostowana atrapa chłodnicy uzupełnia mocny wygląd samochodu. Nowo zaprojektowane reflektory podkreślają nowy wygląd. Kamiq opcjonalnie korzysta z technologii TOP LED Matrix z charakterystycznymi heksagonalnymi modułami LED. Ponadto, podobnie jak w Scali, dostępny jest wybór nowych kół i dziewięciu kolorów nadwozia dla Kamiqa.
Zrewidowany Kamiq przynosi uderzające zmiany w swojej przedniej i tylnej części. Dzięki bardziej surowemu wyglądowi, emanuje większą obecnością SUV-a. Atrapa chłodnicy Škoda jest większa i stoi bardziej wyprostowana. Podwójne żebra charakterystyczne dla SUV-ów Škody są teraz bardziej wyraziste i formują kształt U u dołu. Pod atrapą chłodnicy znajdują się malowane elementy nowego przedniego zderzaka i szeroki wlot powietrza z trójwymiarową siatką, co podkreśla szerokość pojazdu. Duże powiewy powietrza zawierają światła przeciwmgielne LED, które są standardem od poziomu wyposażenia Selection w górę. Solidny srebrny dyfuzor z trzema otworami dodaje charakterystycznej ochrony podwozia SUV-a.
Charakterystyczne heksagonalne moduły LED w opcjonalnych reflektorach TOP LED Matrix
Charakterystyczne podzielone reflektory Kamiqa mają teraz nowe proporcje. Górne światło jest smuklejsze niż kiedykolwiek i wykorzystuje cztery ostro zarysowane kryształowe kamienie jako światła dzienne. Oprócz podstawowej wersji LED, Kamiq jest teraz dostępny również z reflektorami TOP LED Matrix. Posiadają one charakterystyczne heksagonalne moduły Matrix z ochronnym „podbródkiem”. Poniżej znajduje się dodatkowe światło punktowe, które zwiększa funkcjonalność długich świateł. Cały zespół reflektorów lśni kryształowymi strukturami i jest otoczony elementami chromowanymi. Reflektory TOP LED Matrix umożliwiają kierowcom pozostawienie długich świateł włączonych na stałe, nie oślepiając innych uczestników ruchu. Nadjeżdżające pojazdy są wykrywane przez kamerę i automatycznie wykluczane z stożka światła. Monte Carlo Kamiq ma reflektory TOP LED Matrix, które standardowo zawierają również dynamiczne kierunkowskazy. W tylnych światłach LED, podzielona L-kształtna sygnatura świetlna, która rozciąga się na klapę bagażnika, została zaktualizowana w wersji topowej (TOP LED tylne światła), która zawiera dynamiczne kierunkowskazy (standard w Monte Carlo). L-kształtne reflektory i tylne światło przeciwmgielne wizualnie łączą się z tylnymi światłami.
Potężna tylna część i duże koła
Nowy tylny zderzak Kamiqa podkreśla szerokość pojazdu z powierzchniami malowanymi w kolorze nadwozia i dużym czarnym obszarem dyfuzora. Inna część dyfuzora jest wykończona w srebrnym kolorze i podkreśla charakter SUV-a. Litera Škody na klapie bagażnika odbija nowy, zaktualizowany CI Škody. Podobnie jak w Scali, oferta Kamiqa obejmuje srebrne 17-calowe felgi aluminiowe Kajam z czarnymi aero wstawkami, srebrne 18-calowe felgi Fornax oraz 18-calowe srebrne felgi aluminiowe Ursa z czarnymi aero wstawkami. Kamiq dostępny jest w dwóch jednolitych kolorach i siedmiu metalicznych kolorach nadwozia i można go również zamówić w przyciągającym uwagę kolorze metalicznym Phoenix Orange. Inną oferowaną opcją dla Kamiqa jest wykończenie Color Concept, z dachem, słupkiem A i lusterkami zewnętrznymi w kontrastowym czarnym kolorze.
Wersja topowa Kamiq Monte Carlo
Škoda oferuje także sportową wersję Monte Carlo dla Kamiqa. W tej wersji, ramka atrapy chłodnicy Škoda, osłony lusterków zewnętrznych, progi boczne, relingi dachowe i oznaczenie są tradycyjnie wykończone w błyszczącej czerni. Model ten ma także całkowicie czarny dyfuzor. Boki przednie zdobione są emblematami Monte Carlo. Standardowe wyposażenie obejmuje reflektory TOP LED Matrix, światła przeciwmgielne LED z funkcją doświetlania, panoramiczny dach oraz czarne przyciemnienie tylnych szyb i tylnej szyby (Sunset). Kamiq Monte Carlo jest standardowo wyposażony w 17-calowe felgi Kajam, które mają matowe czarne wykończenie z czarnymi aero wstawkami. Alternatywnie, opcjonalna wersja Monte Carlo 18-calowych felg Ursa jest wykończona w matowej czerni, bez aero wstawek.
Wnętrze: warianty designu i zrównoważone materiały
Aktualizacja Škody Scali i Kamiqa obejmuje restrukturyzację oferty produktowej. Łącznie dostępnych jest sześć wariantów wnętrza w ramach trzech nowych poziomów wyposażenia Essence, Selection oraz sportowej wersji Monte Carlo. Podobnie jak w rodzinie elektrycznych modeli Enyaq, mają one formę Selekcji Design inspirowanych nowoczesnymi środowiskami życia, z idealnie skoordynowanymi kolorami i materiałami. Przeprojektowane pokrycia siedzeń, deski rozdzielczej i paneli drzwiowych również wykorzystują materiały z recyklingu oraz naturalne materiały, takie jak konopie i kenaf. Dodatkowe elementy wyposażenia oferowane są w pakietach w kilku kategoriach, a także w wielu opcjach indywidualnych. Opcjonalny system Climatronic wyposażony został w nowy, bardziej intuicyjny panel sterowania.
Škoda połączyła aktualizację Scali i Kamiqa z restrukturyzacją oferty produktowej. Nowe poziomy wyposażenia Essence, Selection oraz Monte Carlo oferują łącznie sześć wariantów wnętrza. Korzystając z idealnie skoordynowanych kolorów i materiałów, Selekcje Design czerpią inspirację z nowoczesnych środowisk życiowych. Selekcja Design „Studio” w nowym modelu podstawowym Essence ma czarną tkaninę na tapicerkę. Poziom wyposażenia Selection oferuje wybór czterech różnych Selekcji Design. W Selekcji Design „Loft”, na przykład, użyto szarej tkaniny na siedzeniach i dekoracyjnej wkładce na desce rozdzielczej, podczas gdy Selekcja Design „Lodge” ma mikrofibrę Suedia, znów w odcieniu szarości. „Lodge” ma również miedziany Hot-stamping i standardowe podświetlenie LED, które może zmieniać się z białego na czerwony. Kierownica wielofunkcyjna, gałka zmiany biegów oraz dźwignia hamulca ręcznego pokryte są skórą.
Komfortowe lub sportowe z wariantami designu „Suite”, „Dynamic” i „Monte Carlo”
Zorientowana na komfort Selekcja Design „Suite” oferuje standardowo skórzane fotele, które można podgrzewać i elektrycznie regulować. Hot-stamping ma chromowy wygląd. Selekcja Design „Dynamic” jest bardziej nastawiona na sportowość. Fotele sportowe z wbudowanymi poduszkami pod głowę są częściowo obszyte czarną Suedią, która również użyta jest w podkładzie na desce rozdzielczej, jak w Selekcji Design „Suite”. Podsufitka jest znowu czarna. Czerwony Hot-stamping dodaje wizualnych akcentów. Pedły mają wygląd aluminium. Sportowy model najwyższy Monte Carlo oferuje jeszcze więcej efektów wizualnych z Selekcji Design o tej samej nazwie „Monte Carlo”. Tutaj fotele sportowe są obszyte sztuczną skórą Carbon, podobnie jak dekoracyjna wkładka na desce rozdzielczej i panele drzwiowe. Wielofunkcyjna sportowa kierownica ma czarne przeszycia na skórzanym wykończeniu i nosi emblemat Monte Carlo. Standardowo dla wariantu „Monte Carlo” dostępne jest regulowane podświetlenie LED.
Zrównoważone materiały
Aby dalej ograniczyć ślad węglowy swoich pojazdów w produkcji, Škoda Auto wykorzystuje jeszcze więcej zrównoważonych materiałów w Scalach i Kamiqach niż wcześniej – materiały z recyklingu do tapicerek, podłóg i dywaników uzupełniają naturalne, odnawialne surowce. Na przykład, panele drzwiowe są częściowo wykonane z włókien konopi i kenafu, rodzaju hibiskusa. Podsufitka również zawiera część tych włókien dla większej wytrzymałości.
Pakiety wyposażeniowe i opcje indywidualne
Zrestrukturyzowana oferta produktowa dla Scali i Kamiqa oferuje popularne opcjonalne wyposażenie inteligentnie połączone w pakietach w kilku kategoriach. Na przykład system Climatronic, który otrzymał nowy, bardziej intuicyjny panel sterowania, można zamówić w pakiecie Technologicznym. Pakiet Assisted Drive zawiera Adaptacyjny Tempomat (ACC), Adaptacyjny Asystent Pasów Ruchu oraz Wykrywanie Rąk na Kierownicy, podczas gdy Assisted Drive plus oferuje również Side Assist. Pakiet Zimowy obejmuje funkcje ogrzewania kierownicy i szyby, podczas gdy różne pakiety Komfortowe obejmują kamerę cofania, system bezkluczykowy Kessy oraz elektryczną klapę bagażnika z funkcją Wirtualnego Pedala. Opcjonalne elementy to system alarmowy, hak holowniczy, podgrzewane tylne siedzenia, elektryczna regulacja siedzeń oraz system dźwiękowy.
Bezpieczeństwo: Bogata gama systemów wspomagających oraz do dziewięciu poduszek powietrznych
Škoda Scala oraz Škoda Kamiq są jednymi z najbezpieczniejszych pojazdów w swoich klasach. Ich wysoka jakość bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego przyniosła obu modelom maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP, dzięki bardzo sztywnym konstrukcjom, do dziewięciu poduszkom powietrznym i szerokiemu zakresowi zaawansowanych systemów wspomagających.
Škoda Scala i Kamiq chronią swoich pasażerów licznymi systemami bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, które przyczyniają się do zapobiegania wypadkom lub redukcji ich skutków. Oba modele mają bardzo sztywne konstrukcje, które zawierają wysoką proporcję stali wytrzymałej lub specjalnie utwardzonej. To zwiększa bezpieczeństwo, a także poprawia prowadzenie i wyjątkową trwałość. W przypadku wypadku do dziewięciu poduszek powietrznych chroni pasażerów. Standardowe wyposażenie dla pojazdów w Unii Europejskiej obejmuje poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, a także poduszki powietrzne boczne i poduszki powietrzne w głowach z przodu. Pakiet bezpieczeństwa z poduszką powietrzną na kolana kierowcy, tylnymi poduszkami bocznymi oraz Crew Protect jest dostępny jako opcja. Crew Protect automatycznie zamyka otwarte okna i napina przednie pasy bezpieczeństwa w przypadku zbliżającej się kolizji.
Szeroki zakres systemów wspomagających
Škoda oferuje kompleksowy zestaw systemów wspomagających dla Scali i Kamiqa, z których niektóre są częściej kojarzone z wyższymi kategoriami pojazdów. W Unii Europejskiej standardowe wyposażenie obu modeli obejmuje Front Assist z monitorowaniem pieszych, Lane Assist oraz rozpoznawanie znaków drogowych. Maneuver Assist wykorzystuje czujniki parkingowe z tyłu do wykrywania potencjalnych przeszkód podczas manewrowania i automatycznie zatrzymuje pojazd, jeśli kolizja jest nieuchronna. Wykrywanie Rąk na Kierownicy regularnie sprawdza, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy i nadal kontroluje pojazd. Side Assist, dostępny jako opcja, ostrzega o nadjeżdżających pojazdach z tyłu na odległość do 70 metrów. Adaptacyjny tempomat (ACC) oraz Adaptacyjny Asystent Pasów Ruchu są również dostępne jako opcje dla Scali i Kamiqa. Ostatni system rozpoznaje także niepermanentne oznaczenia pasów, na przykład z powodu robót drogowych, i w razie potrzeby wykonuje aktywne interwencje kierownicze, aby pomóc utrzymać pojazd na pasie ruchu.
Łączność: Ekrany dotykowe w dwóch rozmiarach i bezprzewodowe SmartLink
Odświeżenie kompaktowych modeli Škoda Scala i Kamiq obejmuje również dalsze udoskonalenia systemów infotainment oraz funkcji łączności. Scala i Kamiq mają teraz standardowy ośmiocalowy cyfrowy wyświetlacz, z opcjonalnym konfigurowalnym 10,25-calowym Wirtualnym Kokpitem. Wolnostojący centralny ekran dotykowy ma przekątną co najmniej 8,25 cala i ma szklany przód. Jeśli klient zamówi opcjonalny pakiet nawigacyjny, ekran ma 9,2 cala. Cztery porty USB-C o mocy 45 watów, do szybkiego ładowania urządzeń mobilnych, a nawet laptopów, są dostępne jako opcja.
Wszystkie wersje Škody Scala i Kamiqa są zawsze online. Cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 8 cali jest teraz standardem; opcjonalny 10,25-calowy Wirtualny Kokpit oferuje różne układy i można go skonfigurować zgodnie z indywidualnymi preferencjami. System infotainment Škody ma wolnostojący centralny ekran dotykowy o przekątnej 8,25 cala i dwa pokrętła; przód jest szklany. System oferuje cyfrowe radio (DAB) oraz łączność Bluetooth do prowadzenia rozmów bezprzewodowych oraz przesyłania sygnałów audio z telefonu komórkowego. Dwa porty USB-C o mocy 15 watów oraz cztery głośniki są standardem.
Opcje pakietu nawigacyjnego i technologicznych
System infotainment można opcjonalnie rozszerzyć o dodatkowe pakiety. Pakiet nawigacyjny zawiera 9,2-calowy wyświetlacz nawigacyjny Škoda i możliwość sterowania systemem za pomocą cyfrowego asystenta głosowego Laury. Pakiet ten zawiera również bezprzewodowy SmartLink, radio internetowe oraz cztery dodatkowe głośniki. Mapy nawigacji są aktualizowane „over the air”. Modele Essence można zaktualizować o pakiet technologiczny, który wyposażony jest w cztery porty USB-C, umożliwiające szybkie ładowanie urządzeń mobilnych, a nawet laptopów o mocy do 45 watów. Warianty Selection dodają automatyczną funkcję eliminacji oślepiania dla wewnętrznego lusterka. Pakiet Technology Plus oferuje również dodatkowy port USB-C na wewnętrznym lusterku – idealny do podłączenia kamery samochodowej, na przykład – oraz Phone Box do indukcyjnego ładowania kompatybilnych smartfonów. Miłośnicy muzyki mogą wybrać opcjonalny system dźwiękowy Škoda wraz z subwooferem w bagażniku.
Simply Clever: Pierwszy Wirtualny Pedal w segmencie A0
Jak wszystkie pojazdy Škody, Scala i Kamiq oferują typowe dla marki pomysły Simply Clever. Klasyka to parasol w drzwiach kierowcy, uchwyt na bilet parkingowy na słupku A i skrobaczka do lodu z miernikiem głębokości bieżnika w klapce wlewu paliwa. Po raz pierwszy w segmencie A0, Wirtualny Pedal do opcjonalnej elektrycznej klapy bagażnika jest teraz dostępny w nowej Scali i nowym Kamiqu. A kilka nowych funkcji z innych modeli Škody znalazło się również w odświeżonym modelu kompaktowym i miejskim SUV-ie. Opcjonalne pakiety Simply Clever także są dostępne.
Typowe dla Škody pomysły Simply Clever to małe cechy, które ułatwiają codzienne korzystanie z pojazdu. Należą do nich, na przykład, parasol w drzwiach kierowcy, uchwyt na bilet parkingowy na słupku A oraz skrobaczka do lodu z miernikiem głębokości bieżnika w klapce wlewu paliwa. Odświeżenie Scali i Kamiqa dodało teraz kilka funkcji Simply Clever, które wcześniej były dostępne w innych modelach czeskiego producenta. Na przykład Wirtualny Pedal jest teraz po raz pierwszy dostępny w Škodzie w segmencie A0. Umożliwia kierowcom otwarcie opcjonalnej elektrycznej klapy bagażnika ruchem stopy – idealne, gdy nosisz zakupy i nie masz wolnej ręki.
Transfer pomysłów z innych modeli Škody i nowe pakiety