Toyota wprowadziła na rynek drugą generację crossovera C-HR latem 2023 roku, a mimo że ogólny design samochodu był podobny do poprzedniej wersji, to tak naprawdę była to zupełnie nowa konstrukcja.
Kiedy Toyota zaprezentowała pierwszego C-HR w 2016 roku, spóźniła się nieco na rynek. W tym czasie wiele innych producentów oferowało już pojazdy o podobnych wymiarach. Jednak japoński producent wykorzystał ten czas, aby stworzyć lepszy produkt, co w rzeczywistości mu się udało. Samochód był dobrze zaprojektowany, miał oszczędne silniki i wyglądał świeżo. Choć miał swoje wady pod względem komfortu, druga generacja C-HR rozwiązała większość z nich lub przynajmniej je poprawiła.
Stylizacja zewnętrzna zachowała oryginalny kształt swojego poprzednika, ale projekt został znacznie poprawiony. Z przodu zamontowano smukłe, LED-owe reflektory w kształcie litery C. Przedni zderzak był masywny, z trapezoidalnym grillem na dolnej części. Dodatkowo, dostępne były również światła przeciwmgielne, zarówno jako standard, jak i opcja, w zależności od poziomu wyposażenia. Z boku, największą zmianą były chowane klamki drzwi, które były na równi z nadwoziem. Na koniec, z tyłu, pochylona klapa bagażnika miała światła tylnie zintegrowane z jej pionową stroną. Niestety, prowadziło to do masywnego tylnego zderzaka, dominowanego przez plastikowe panele i fałszywy grill przy zderzaku. Ogólnie rzecz biorąc, samochód wyglądał sportowo i dzięki nowym opcjom kolorystycznym, które pozwalały klientom na stworzenie dwutonowego malowania, udowodnił, że jest skierowany do studentów i młodych par. Poprzedni C-HR wyglądał bardziej jak pojazd zaprojektowany dla młodych rodziców.
Wnętrze auta różniło się przede wszystkim nowym, 12.3-calowym systemem multimedialnym, który obsługiwał najnowszy system Toyota Entune oraz wspierał łączność z Apple CarPlay i Android Auto. Producent oferował również cyfrowe wskaźniki. Pozycja kierowcy pozostała taka sama jak w modelu z 2016 roku, ponieważ klientom się podobała. Z tyłu natomiast niewiele się zmieniło. Zmiany obejmowały większe okna w drzwiach tylnych, a także dostępność stałego szklanego dachu, który poprawił oświetlenie wnętrza.
Jednak największa zmiana w C-HR znajdowała się pod jego skórą. Podobnie jak jego poprzednik, dostępny był z napędem hybrydowym, ale z opcją silnika o pojemności dwóch litrów i mocy 198 PS (195 KM). Ponadto, producent zaoferował również wersję plug-in hybrid, która generowała do 223 PS (220 KM) przekazywanych tylko na przednie koła za pośrednictwem skrzyni biegów E-CVT. Ci, którzy nadal pragnęli wersji z napędem na wszystkie koła, mogli wybrać hybrydowy silnik o pojemności 1.8 litra, który zapewniał całkowitą moc 140 PS (138 KM). Ten model także wykorzystywał bezstopniową skrzynię biegów.
Premiera oryginalnego modelu Toyota C-HR była przełomowa zarówno dla Toyoty, jak i segmentu SUV-ów klasy C w Europie. To radykalny dodatek do wysoce konkurencyjnego rynku, który kontrastuje z tradycyjnym stylem SUV-ów, prezentując dramatyczny, ostro zarysowany design, bliższy wyglądowi współczesnych coupe sportowych.
Jego sukces jako innowatora pomógł zmienić postrzeganie Toyoty w Europie, nadając marce silny emocjonalny wymiar. Klienci odpowiedzieli entuzjastycznie, z ponad połową wskazującą styl samochodu jako główny powód zakupu. Toyota C-HR stała się najlepszym modelem Toyoty pod względem sprzedaży zdobycznej.
Nowa generacja Toyota C-HR podnosi jakość i status swojego poprzednika na wyższy poziom, oferując awangardowy design, zaawansowane technologie oraz szereg zasilanych elektrycznie hybryd i hybryd plug-in, które zapewniają większą moc, lepszą prowadzenie i rozszerzone możliwości jazdy na prąd. Podkreśla również zaangażowanie Toyoty w Europie: nowy model został zaprojektowany z myślą o europejskich klientach i jest produkowany wyłącznie w Europie, w tym montaż wysokowoltowych jednostek akumulatorowych.
ZAPROJEKTOWANY, ABY SIĘ WYRÓŻNIAĆ, A NIE ZMIKAĆ
Uderzający design nowego modelu Toyota C-HR pozostaje wierny stylowi zaprezentowanemu w modelu prologowym ujawnionym pod koniec 2022 roku. Jego charakterystyczna zewnętrzna sylwetka robi wrażenie „samochodu koncepcyjnego na drodze”.
Oryginalny model Toyota C-HR złamał schematy projektowania SUV-ów swoimi liniami przypominającymi coupe. Nowy model jeszcze bardziej wyostrza te kształty dzięki profilowi „super-coupe”. Przednia część prezentuje nowe oblicze SUV-ów Toyoty, widoczne również w całkowicie elektrycznym modelu bZ4X oraz nowym Priusie. Wierność wskazówkom stylizacyjnym widocznym w prologu Toyota C-HR daje poczucie, że samochód jest gotowy do dynamicznego przyspieszenia. Motyw przenikających się kształtów jest wyraźnie widoczny w diamentowych liniach na boku pojazdu, podkreślających uchwyty drzwi, które po raz pierwszy zostały zastosowane w Toyocie, oraz dodających uwagi do obecności samochodu na drodze.
Dynamiczny, skondensowany wygląd pojazdu jest dodatkowo wzmocniony przez krótkie zwisy i duże koła – o średnicy do 20 cali. Nowy styl dwukolorowego malowania będzie dostępny, rozszerzając kontrastowy czarny dach aż do tylnego zderzaka i w tylną część pojazdu. Skupiono się na stworzeniu jednolitego wyglądu z ciasnymi szczelinami i idealną integracją elementów takich jak kamery, radar i spryskiwacze reflektorów z podejściem „ukrytej technologii”.
Zespoły projektowe i aerodynamiczne Toyoty ściśle współpracowały, aby zapewnić, że zewnętrze jest zarówno aerodynamicznie efektywne, jak i wizualnie imponujące. Zapewniło to optymalizację przepływu powietrza nad i wokół pojazdu, w tym precyzyjne profilowanie przedniego zderzaka i format tylnego spojlera.
Oryginalny model Toyota C-HR zaznaczył postęp w jakości sensorycznej; nowa wersja idzie krok dalej z wnętrzem, które ma jeszcze bardziej luksusowe i wyrafinowane odczucie oraz wygląd. Wszystkie elementy sterujące są skoncentrowane w strefie kierowcy, podczas gdy pozioma aranżacja panelu instrumentów i motyw projektowy „skrzydła” dają pasażerom poczucie, że kabina otacza ich, zwiększając komfort.
SPERSONALIZOWANE DOŚWIADCZENIE UŻYTKOWNIKA
Toyota stworzyła bezproblemowe, intuicyjne i spersonalizowane doświadczenie użytkownika, które ma na celu przekroczenie oczekiwań klientów oraz dostrzeganie wartości, jaką dzisiejsi klienci przypisują połączonemu ekosystemowi samochodowemu, w którym mogą używać aplikacji na telefonie, ekranu dotykowego lub poleceń głosowych do kontrolowania szerokiego zakresu funkcji. Celem było stworzenie wyraźnego, intuicyjnego i spersonalizowanego doświadczenia, które antycypuje potrzeby użytkownika.
Sekwencja powitania automatycznie rozwija się, gdy kierowca zbliża się do swojego pojazdu, z rozjaśnieniem zewnętrznych świateł – w tym oświetlenia nowego sygnaturowego wzoru świetlnego Toyota C-HR na tylnej klapie. Preferowane ustawienia kierowcy (gdzie określono) dotyczące pozycji siedzenia, cyfrowego wyświetlacza instrumentów, wyświetlacza przeziernego i ekranu multimedialnego są automatycznie stosowane.
Toyota C-HR oferuje nowy, 12,3-calowy w pełni cyfrowy wyświetlacz (w zależności od modelu). Grafika jest ostra, a informacje są jasno zorganizowane i łatwe do odczytania. Wyświetlacz można dostosować, aby priorytetować różne treści w zależności od preferencji kierowcy lub charakteru podróży, na przykład podkreślając informacje o aktywnych funkcjach ADAS podczas wjazdu na autostradę. Istnieją trzy wstępnie ustawione układy, które można spersonalizować za pomocą przycisków na kierownicy. Jakość i łatwość użytkowania są poprawione dzięki spójnemu użyciu kolorów i czcionek w wyświetlaczu oraz ekranie multimedialnym.
Toyota C-HR będzie dostępna z systemem klucza cyfrowego, w którym użytkownik musi mieć tylko telefon przy sobie, aby uzyskać dostęp do pojazdu i uruchomić go.
System oświetlenia ambientowego Toyota C-HR oferuje szeroki wybór kolorów – wybór do 64 – w celu wprowadzenia opcji oświetlenia bezpośredniego i pośredniego wewnątrz pojazdu, które odzwierciedlają środowisko kabiny – chłodne lub ciepłe – lub porę dnia. Opracowano program 24 zmieniających się odcieni, synchronizowanych z upływem każdej godziny, przechodząc od jasnych porannych tonów do bardziej relaksujących w wieczorem. Schemat oświetlenia poprawi również bezpieczeństwo: sygnały dźwiękowe i wizualne systemu Pomoc w Bezpiecznym Wyjściu będą wzmacniane przez zmianę oświetlenia wewnętrznego na czerwone, aby ostrzec przed otwieraniem drzwi, gdy istnieje ryzyko kolizji z nadjeżdżającym ruchem lub rowerzystami. Toyota C-HR to pierwszy model Toyoty, który korzysta z tych rozszerzeń funkcjonalności oświetlenia ambientowego.
Całkowicie nowa Toyota C-HR będzie dostępna z pakietem multimedialnym Toyota Smart Connect, w tym (w zależności od wersji) ośmiocalowym lub 12,3-calowym wyświetlaczem dotykowym, wbudowanym asystentem głosowym oraz bezprzewodowym połączeniem ze smartfonem przez Apple CarPlay lub Android Auto. System udostępni informacje o zasięgu EV oraz lokalizacje ładowania w funkcji POI. Właściciele będą mogli również korzystać z aplikacji MyT na smartfonie do zdalnego sterowania funkcjami pojazdu, w tym uruchamiania układu klimatyzacji, aby ogrzać lub schłodzić samochód przed podróżą. Wysoki poziom innowacji w całkowicie nowej Toyota C-HR obejmuje unikalną w klasie funkcję automatycznego parkowania. Aplikacja będzie również dostępna, aby umożliwić w pełni zdalne parkowanie, z kierowcą poza pojazdem, co pozwala na jeszcze dokładniejsze manewrowanie w ograniczonych przestrzeniach.
ZAAWANSOWANE BEZPIECZEŃSTWO I ASYSTA KIEROWCY
Wszystkie wersje nowej Toyota C-HR skorzystają z najnowszego portfela Toyota Safety Sense, który obejmuje aktywne funkcje bezpieczeństwa i asysty kierowcy. Ich zakres i funkcjonalność zostały rozszerzone, aby zapewnić jeszcze większe zabezpieczenia przed wieloma powszechnymi ryzykami wypadkowymi i zredukować obciążenie kierowcy. Dla zwiększenia wygody, przyszłe aktualizacje oprogramowania systemu mogą być dostarczane bezprzewodowo, bez potrzeby odwiedzania dealerów.
Kluczowe zmiany obejmują nowy system Tłumienia Przyspieszenia, który spowalnia nagłe użycie gazu w przypadku wykrycia ryzyka kolizji z pojazdem z przodu. Nowością jest także Proaktywna Asysta Jazdy (PDA), działająca przy niskich prędkościach, zapewniająca płynne hamowanie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu na zbliżeniu do wolniejszego pojazdu lub wchodząc w zakręt. Oferuje także Asystę Kierowania, która rozpoznaje zakręt z przodu i dostosowuje siłę kierownicy, aby pomóc kierowcy w płynnej i stabilnej jeździe.
Właściciele będą mogli również wybrać zaawansowany pakiet bezpieczeństwa dla swojego samochodu, w tym funkcje takie jak Asystent Zmiany Pasa z Alertem o Ruchu Poprzecznym, Kamera Monitorująca Kierowcę (wzmacniająca działanie EDSS), Automatyczny System Świateł Drogowych z kontrolą kamerą do dostosowywania rozkładu światła; oraz (gdzie lokalne przepisy pozwalają) jazda bez użycia rąk, aby automatycznie podążać za pojazdem z przodu w korku.
WSPIERANIE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU I REDUKCJA WĘGLOWEJ
Podjęto szereg działań mających na celu zmniejszenie emisji węgla i większe wykorzystanie materiałów wtórnych, wspierając zrównoważony rozwój i koncepcję gospodarki cyrkularnej.
W porównaniu do swojego poprzednika nowy samochód zawiera podwójną ilość recyklingowanych tworzyw sztucznych – używanych w ponad 100 różnych częściach. Obejmuje to nową tkaninę do tapicerki siedzeń, wykonaną z recyklingowanych butelek PET.
Zderzaki są formowane z nowego materiału żywicznego, który jest wstępnie barwiony w formie – innowacja, która ma zaoszczędzić setki ton CO2. Dodatkowe oszczędności osiągnięto dzięki przyjęciu nowego zautomatyzowanego procesu malowania używającego farb na bazie wody oraz przez wykorzystanie nowego materiału bez zwierzęcego pochodzenia jako alternatywy dla skóry do pokrycia kierownicy.
Podjęto również działania projektowe i technologiczne w celu zmniejszenia masy samochodu, w tym nowe stalowe materiały o wysokiej wytrzymałości i nowy projekt dachu panoramicznego. Stały dach panoramiczny ma niskie emisje i redukuje promieniowanie podczerwone, co utrzymuje ciepło wewnątrz kabiny zimą i zapobiega przegrzewaniu latem. Dzięki temu nie ma potrzeby używania tradycyjnej osłony przeciwsłonecznej, co pozwala zaoszczędzić 5 kg masy jednostkowej, poprawia przestronność o 3 cm i zmniejsza potrzebę korzystania z klimatyzacji, aby utrzymać komfortową temperaturę.
CZTERY ZASILANE ELEKTRYCZNIE UKŁADY NAPĘDOWE
Całkowicie nowa Toyota C-HR zostanie wprowadzona z wyborem czterech zasilanych elektrycznie układów napędowych, które demonstrują sprawdzoną przez Toyotę ścieżkę wielotechnologiczną w kierunku neutralności węglowej. Toyota wierzy, że różnorodne opcje muszą być oferowane, aby zapewnić klientom dostęp do przystępnych i praktycznych pojazdów, które przyspieszą proces redukcji CO2 już teraz i pomogą w skutecznej transformacji do mobilności zerowej emisji.
Oferta obejmuje wersje hybrydowe o pojemności 1,8 i 2,0 litra (HEV) oraz model hybrydowy plug-in o pojemności 2,0 litra (PHEV). Wersja HEV 2,0-litrowa będzie także dostępna z opcją inteligentnego napędu na cztery koła (AWD-i).
Nowe modele korzystają z najnowszej technologii Toyoty piątej generacji, która zapewnia klasową równowagę pomiędzy zwiększoną mocą a niskimi emisjami, spełniając potrzeby i priorytety klientów w centrum segmentu C. Osiągnięto to dzięki kompleksowemu przeprojektowaniu kluczowych komponentów systemu hybrydowego w celu zmniejszenia rozmiaru i masy, w tym nowego przekładni oraz jednostki sterującej (PCU) i mocniejszego akumulatora wysokiego napięcia.
Układ napędowy hybrydowy o pojemności 1,8 litra, jak również w nowej rodzinie Corolli, koncentruje się na wydajności ekologicznej, ale ma znacznie większą moc niż obecny hybrydowy model Toyota C-HR o pojemności 1,8 litra. Hybryda 200 to jeszcze silniejsza propozycja, której wyższa moc przyczynia się do satysfakcjonujących doświadczeń z jazdy hybrydowej, zachowując efektywność.
2,0-litrowa hybryda plug-in – system najlepszy w swojej klasie – ma podwójne DNA: oferuje bezproblemową jazdę elektryczną EV do codziennego użytku i wysoce efektywną wydajność hybrydową do dłuższych podróży. System ten pozwala na pozbycie się stresu związanego z prowadzeniem, z prawdziwą zdolnością do jazdy elektrycznej z bardzo konkurencyjnym zasięgiem, a także z funkcją Regeneration Boost – doświadczenia jazdy „na jednym pedale” – z trzema poziomami działania, umożliwiającymi łatwiejsze poruszanie się w ruchu miejskim. Automatycznie dostosuje także tryb jazdy, aby zoptymalizować wydajność energetyczną, rozpoznając najlepsze okazje do ponownego ładowania energii, podążając trasą za pośrednictwem systemu nawigacji w samochodzie. Dzięki wprowadzeniu nowej funkcji geofencing, Toyota C-HR PHEV automatycznie przełączy się na tryb EV, gdy pojazd wejdzie do strefy niskiej emisji (LEZ), optymalizując zużycie baterii w całej podróży (gdy korzysta się z systemu nawigacji i dostępna jest wystarczająca moc akumulatora).
Opcja AWD-i dostępna w wersji HEV 2,0-litrowej zapewnia dodatkową przyczepność i stabilność przy ruszaniu, pokonywaniu zakrętów lub jeździe po śliskich nawierzchniach, wspierana przez dodatkowy kompaktowy silnik elektryczny o wysokim momencie obrotowym na tylnej osi pojazdu. System ten może działać w szerokim zakresie prędkości pojazdu i warunków drogowych.
ZWINNE, REAGUJĄCE PROWADZENIE
Każdy aspekt dynamicznych osiągów Toyota C-HR został dokładnie przeanalizowany, aby dostarczyć ulepszenia, budując na uznanej reputacji modelu za zwinne, dynamiczne prowadzenie. Nowe układy napędowe zostały skalibrowane w celu osiągnięcia intuicyjnej wydajności przyspieszenia i kontrolowalności, z bardziej bezpośrednim połączeniem między użyciem pedału gazu a reakcją pojazdu, co zwiększa pewność siebie kierowcy i przyjemność z jazdy. Zawieszenie, hamulce i układ kierowniczy również zostały przeprojektowane i dostosowane w celu osiągnięcia idealnej równowagi między stabilnością pojazdu, komfortem jazdy a responsywnością.
Podczas rozwoju Toyota C-HR przeszedł intensywne testy przez zespół mistrzów kierowców Toyoty, zarówno na torze w europejskim centrum testowym firmy, jak i na rozmaitych drogach i w różnych warunkach pogodowych na kontynencie, aby zapewnić jak najlepszą równowagę dynamiczną.
EDYCJE PREMIEROWE TOYOTA C-HR
Nowa Toyota C-HR będzie wprowadzona z dwoma specjalnymi modelami Premiere Edition, prezentującymi najwyższy poziom wyposażenia i stylu.
Wersja GR SPORT Premiere Edition doda detale stylizacji GR, w tym wzór G-mesh dla grilla, nowego designu 20-calowe felgi aluminiowe, oznaczenia GR, „Liquid Black” na konsoli centralnej oraz sportowe fotele przednie z tłoczeniem logo GR na zagłówkach. Jej charakterystyczny kolor to Precious Silver w nowym dwukolorowym wykonaniu, które rozszerza kontrastowe wykończenie czarnego dachu na tył samochodu; inne opcje kolorystyczne będą dostępne. Specyfikacja wyposażenia obejmuje wyświetlacz przezierny oraz system audio premium JBL.
Wersja High Premiere Edition ma charakterystyczny dwukolorowy kolor Sulphur – inne kolory również będą dostępne. Wnętrze wyposażone jest w perforowane skórzane fotele z kontrastowym przeszyciem Sulphur, wyświetlacz przezierny oraz panoramiczny dach.