Century był najdroższym samochodem Toyoty w jej ofercie, z łatwością przewyższającym jakikolwiek Lexus wyprodukowany przez tego samego producenta, i uważany był za pojazd państwowy, stworzony z myślą o osobach siedzących z tyłu. Co więcej, nie miał nawet znaku Toyoty na sobie.
Japoński rynek motoryzacyjny potrzebował luksusowego pojazdu pod koniec lat 60-tych, a Toyota chętnie go wyprodukowała. To była pierwsza generacja Century. Szybko przeskakując do 2018 roku, dotarła ona do trzeciej generacji, która była później nieustannie modernizowana, aby nadążyć za najnowszymi osiągnięciami technologicznymi. Uważano ją za japońską interpretację Rolls-Royce’a.
Model z 2018 roku, inspirowany swoimi poprzednikami, był połączeniem klasycznego designu i nowoczesnych technologii. Z przodu, Toyota zainstalowała nowoczesne diody LED w zestawie reflektorów, które wyglądały uderzająco podobnie do tych z pierwszej generacji. Ponadto, atrapa chłodnicy została przeprojektowana, ale nadal przypominała starsze modele dzięki stylowi przypominającemu siatkę jajeczną z pionowymi i poziomymi szczelinami. W centralnej części umieszczono specjalny znak Century, którym był ptak Feniks, ręcznie wykonany i malowany przez artystę. Dodatkowo, ten sam proces zastosowano do wszystkich znaków Century umieszczonych w i wokół pojazdu. Z profilu, sedan był duży i podobny pod względem rozmiaru do Rolls-Royce’a Ghost. Pomimo zachowania tych samych proporcji co jego poprzednicy, trzecia generacja Century miała lusterka boczne zamiast montowanych w błotnikach. To, co przekazano z wcześniejszych modeli, to grube słupki C za tylnymi drzwiami. Na koniec, z tyłu, majestatyczny pojazd miał wpuszczone diody LED w lampach tylnych, które wychodziły z tylnych błotników aż do klapy bagażnika.
Toyota stwierdziła, że wnętrze Century zostało zainspirowane kulturą japońską, co jest łatwe do zrozumienia. W przeciwieństwie do europejskich, brytyjskich czy amerykańskich samochodów, Century miało wełnianą tapicerkę. W rzeczywistości nie tylko cztery indywidualne fotele były w nią pokryte, ale również tapicerki drzwi oraz podsufitka. Dodatkowo, producent dodał drewniane wykończenia w kilku miejscach, ale dziwnie włożył włókno węglowe wokół wybieraka biegów na konsoli centralnej. Przed kierowcą znajdował się połączony zestaw wskaźników, który składał się z dwóch dużych analogowych tarcz dla prędkościomierza i obrotomierza oraz wyświetlacza TFT pomiędzy nimi. Na desce rozdzielczej, na szczycie centralnego panelu, Toyota dodała ekran systemu multimedialnego. W przeciwieństwie do tych zainstalowanych w Lexusie czy innych modelach Toyoty, ten był ekranem dotykowym i nie był sterowany za pomocą trackballa ani touchpada. Jednak najważniejsze miejsca w samochodzie znajdowały się z tyłu. Tam właściciel mógł odchylić swój fotel i przesunąć siedzenie pasażera z przodu do przodu, aby rozprostować nogi. Aby poprawić prywatność swoich klientów, Toyota zainstalowała zestaw zasłon na tylnym szybie i bocznych oknach.
W przeciwieństwie do drugiej generacji Century, która była napędzana silnikiem V12, trzecia generacja tego luksusowego pojazdu była wyposażona w hybrydowy napęd, który miał silnik V8 pod maską i silnik elektryczny. Ten był starannie dostosowany i zbalansowany, więc nie przesyłał żadnych wibracji do kabiny. Moc trafiała tylko na tylne koła za pośrednictwem skrzyni biegów eCVT.
Toyota Motor Corporation zaprezentowała nowy model Century. Nowy model planowany jest na premierę w 2023 roku, a sedan Century nadal będzie dostępny.
Model Century zadebiutował w 1967 roku jako luksusowy samochód dla kierowców firmy Toyota. Do tego czasu japoński rynek samochodów dla kierowców był zdominowany przez zachodnie marki luksusowe. Dążąc do przełomu, Toyota postanowiła stworzyć zupełnie nowy, luksusowy japoński pojazd, który z powodzeniem mógłby konkurować na światowej scenie. Pierwsza generacja Century została zbudowana z najlepszą ówczesną technologią dostępną w Japonii. Opierała się na koncepcji dostojnego designu, w którym połączono tradycyjną japońską estetykę z podejściem zorientowanym na człowieka, aby osiągnąć wyjątkową ciszę i komfort. Przez ponad pięć dekad model Century był preferowanym samochodem dla kierowców w Japonii, ucieleśniając nieporównywalnego ducha omotenashi, czyli gościnności, który zapewniał ważnym pasażerom komfortowe dotarcie do celu.
W ciągu tego czasu zespół zajmujący się rozwojem modelu Century szczegółowo rozważał przyszły kierunek dla tego pojazdu, aby zapewnić klientom doświadczenie gościnności, które przewyższa ich oczekiwania. W ostatnich latach potrzeby związane z samochodami dla kierowców uległy zróżnicowaniu, gdy pasażerowie zaczęli szukać sposobów na efektywne wykorzystanie czasu spędzanego w podróży, odpoczywając w kabinie lub uczestnicząc w spotkaniach online. To właśnie te okoliczności skłoniły zespół do myślenia o wprowadzeniu nowego modelu.
Pod hasłem „Kierowca” nowy model ewoluował w luksusowy samochód dla kierowców, który będzie spełniał oczekiwania klientów przez nadchodzące lata, jednocześnie zachowując esencję i godność, ciszę oraz komfort jazdy, które przystoją modelowi Century.
Nowy model Century będzie w pełni dostosowywany na całym świecie, odpowiadając na potrzeby każdego z klientów. Celem jest dostarczenie „wolności w ruchu – ostatecznej wolności przemieszczania się” jeszcze większej liczbie osób.
Temat „dostojnej wielkości” przejawia się w eleganckim pojeździe zdobionym elementami japońskiej estetyki.
Majestatyczny, dostojny kształt nadwozia z cechami zarówno poziomymi, jak i pionowymi. Charakterystyczne proporcje dla samochodów z kierowcą, z centrum ciężkości umiejscowionym z tyłu, połączone z sylwetką inspirowaną motywem shuttle krosna, z wypukłym wykończeniem, które podkreśla szerokie, gładko opływające panele drzwi, oddając unikalny światopogląd modelu Century.
Zewnętrzna powierzchnia jest starannie wykończona do najdrobniejszych detali przez mistrzów rzemiosła, co ilustruje subtelnie wygrawerowane godło feniksa oraz lustrzane wykończenie, które powstaje w wyniku starannego polerowania malowanych powierzchni.
Cztery lampy umiejscowione z tyłu dla każdego z reflektorów i świateł tylnych dają wrażenie spojrzenia pełnego godności.
Przestrzeń wewnętrzna zaprojektowana z koncepcją skoncentrowania na człowieku, aby zapewnić wygodny czas podróży.
Nowy model Century zapewnia komfortową przestrzeń wewnętrzną z przestronnością i funkcjonalnością, która może być wykorzystywana w różnych sytuacjach.
W pełni rozkładane tylne siedzenia z funkcjami pozwalającymi pasażerom z tyłu naprawdę się zrelaksować, w tym funkcją odświeżania.
Wyrafinowane wrażliwości akustyczne i wzorcowe techniki mistrza produkcji instrumentów muzycznych zostały wkomponowane w rozwój systemu audio. Efektem tego jest komfortowa przestrzeń do słuchania, która otacza pasażerów uczuciem występu na żywo.
Tylne drzwi otwierające się do szerokiego kąta 75 stopni oraz opadająca podłoga kabiny zapewniają doskonałe wygody przy wchodzeniu i wychodzeniu. Dodatkowo, wygodne automatyczne chowane schodki i łatwe do chwycenia uchwyty na słupkach C wspierają naturalne i eleganckie wsiadanie i wysiadanie pasażerów z tyłu.
Kokpit jest wyposażony w funkcje i cechy wspierające profesjonalnych kierowców oraz ułatwiające obsługę. To przestrzeń, która również pozwala właścicielom skupić się na prowadzeniu, gdy sami są za kierownicą.
Układ napędowy i system sterowania zapewniający osiągi dla kierowców i komfortowe prowadzenie.
Nowo opracowany 3,5-litrowy system hybrydowy V6 typu plug-in osiąga zarówno mocny, jak i ekscytujący napęd, jednocześnie zachowując cichą jazdę odpowiednią dla modelu Century.
Nowy system hybrydowy typu plug-in został zaprojektowany tak, aby działał jako BEV do codziennego użytku oraz jako HEV do podróży na dłuższe odległości, co czyni go idealnym układem napędowym dla samochodu z kierowcą.
Silnik i napęd zapewniają mocną i ekscytującą dynamikę przyspieszenia, gwarantując, że samochód może być używany nie tylko jako pojazd dla kierowcy, ale także jako auto do przyjemności osobistego prowadzenia.
System czterech kółek „Dynamic Rear Steering” zapewnia łatwe prowadzenie przy niskich prędkościach oraz płynne, naturalne prowadzenie przy średnich i wysokich prędkościach.
Po raz pierwszy dostępny jest tryb komfortowy tylnej części, który wspiera kontrolę kierowcy nad pojazdem, aby zapewnić wygodną jazdę dla pasażerów z tyłu. Dodatkowo tryb komfortowy tylnej części wspomaga kontrolę hamulców, aby zredukować wstrząsy podczas zatrzymywania się pojazdu.
Struktura nadwozia i zawieszenie wspierające osiągi odpowiednie dla samochodu z kierowcą.
Nowo opracowana „oddzielna struktura bagażnika”.
Sztywność skrętna nadwozia i komfort jazdy zostały znacznie poprawione. Na bocznej stronie kabiny separatora przestrzeni ładunkowej zastosowano szybę laminowaną redukującą hałas, aby właściwie oddzielić kabinę od obszaru ładunkowego i uzyskać prywatność oraz niezwykłą ciszę typową dla pojazdów z kierowcą.
Specyfikacje