2024 Toyota GR Yaris
Średnia ocena: 5.00 / 5 (liczba ocen: 1)

GigaTuningGirl - ocena: 5/5

Toyota zaprezentowała odświeżoną wersję modelu Yaris na 2024 Tokyo Auto Salon, wprowadzając wiele ulepszeń i kontynuując udaną historię tego małego sportowego hatchbacka.

Kiedy japoński producent samochodów wprowadził na rynek GR Yaris w 2019 roku, świat był zaskoczony, widząc, jak tak mały pojazd konkuruje z bardziej uznanymi samochodami sportowymi. Dzięki technologii przeniesionej z rajdów, ten mały hatchback okazał się trudnym przeciwnikiem na torze wyścigowym oraz na szutrze. W 2024 roku producent zaprezentował jednak ulepszoną wersję, opracowaną wspólnie z inżynierami Gazoo Racing, poprawiając samochód we wszystkich aspektach: zewnętrznym, wewnętrznym i napędowym.

GR Yaris był czymś więcej niż tylko samochodem; to był szybki, mały hatchback, w którym każdy detal miał swoje znaczenie. W rezultacie zmieniono przednią część w porównaniu do poprzednika. Zderzak wykonano z wymiennych elementów, dzięki czemu w przypadku uszkodzenia, klienci mogli wymienić tylko ten fragment. Dodatkowo, inżynierowie zauważyli, że trzeba poprawić chłodzenie, więc przestawili chłodnice za bocznymi wlotami umieszczonymi na przednim zderzaku, rezygnując przy tym z lamp przeciwmgielnych.

Profil pozostał bez zmian. Toyota użyła nawet tych samych lekkich felg, co w modelu Yaris z 2020 roku, ale tył został zmodyfikowany. Tam, LED-owe lampy tylne przyjęły nowy wzór, z czerwoną linią przebiegającą przez klapę bagażnika. Dodatkowo, trzecie światło stopu przeniesiono z dachu spojlera niżej, pomiędzy lampy tylne. Producent nie inwestował zbytnio w wygląd zewnętrzny samochodu, wiedząc, że klienci GR Yaris bardziej cenią praktyczne ulepszenia niż estetyczne.

Wnętrze samochodu zostało znacznie poprawione. Posiadało nową deskę rozdzielczą z dużą konsolą, która integrowała zestaw wskaźników oraz centralną konsolę skierowaną w stronę kierowcy. Fotele z wysokimi bocznymi podparciami były podobne do tych stosowanych wcześniej, ale zamontowano je na niższej pozycji. W rezultacie samochód oferował lepsze odczucie dla osoby siedzącej za kierownicą. Kolejną istotną zmianą była integracja ekranu dotykowego systemu infotainment w centralnej konsoli zamiast wcześniej stosowanego systemu wolnostojącego. Na centralnej konsoli, przed selektorem biegów, Toyota umieściła pokrętło do sterowania napędem. Naciśnięcie przycisku ustawiało samochód w trybie torowym, dzięki czemu kierowca nie musiał przeszukiwać różnych menu, aby to osiągnąć.

Jednak najbardziej znaczące zmiany zaszły pod karoserią. GR Yaris z 2024 roku wyposażony został w różnice napędu przedniego i tylnego z czujnikiem momentu obrotowego oraz kalibrowane na nowo zawieszenie. Dodatkowo, na liście opcji pojawiła się sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów, podczas gdy model podstawowy miał tę samą sześciobiegową skrzynię manualną. Inżynierowie wyścigowi Toyoty przeanalizowali poprzednią wersję i poprawili połączenia selektora biegów.

 Nowa Toyota GR Yaris zadebiutowała na światowej scenie podczas 2024 Tokyo Auto Salon, korzystając z ulepszeń technicznych, projektowych i konstrukcyjnych, które obiecują dostarczyć jeszcze lepsze wrażenia z jazdy.

GR Yaris spotkała się z ogromnym uznaniem i entuzjazmem przy premierze, co mogło sprawić, że Toyota uznała, iż jej praca dobiegła końca. To był samochód, który od razu zdobył szczyty segmentu hot-hatch, stworzony z myślą o rajdach, prawdziwy okaz, który zostawił wszystkich konkurentów w tyle.

Pomyśl jeszcze raz: to był tak naprawdę dopiero początek historii. W ciągu trzech lat od momentu, gdy pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej, zainwestowano intensywne wysiłki w dalsze ulepszanie go: bardziej wydajnego, bardziej responsywnego, bardziej angażującego i – uwierz – bardziej satysfakcjonującego w prowadzeniu.

Inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing, mistrzowie kierownicy oraz profesjonaliści wyścigowi i rajdowi współpracowali ze sobą w duchu ciągłego doskonalenia, by wzbogacić istotny charakter GR Yaris jako samochodu „dla kierowcy” – takiego, który skupia się na wyjątkowych doznaniach, jakie czekają na Ciebie od momentu, gdy usiądziesz za kierownicą i uruchomisz silnik.

Lista zmian jest obszerna i uzasadnia opis „nowa GR Yaris”. Kluczowe elementy obejmują rozwój wiodącego na świecie turbodoładowanego silnika trzycylindrowego, który dostarcza jeszcze więcej mocy i momentu obrotowego, oraz wprowadzenie zupełnie nowej, ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów GAZOO Racing, zaprojektowanej do szybkich zmian biegów.

Dedykowane podwozie GR Yaris zostało dodatkowo wzmocnione, a w kabinie rozkład kokpitu oraz pozycja za kierownicą zostały na nowo zaprojektowane, aby zapewnić bardziej autentyczne wrażenia sportowego samochodu, zarówno podczas jazdy po drogach, jak i w rywalizacji motorsportowej. Zawieszenie zostało też dostosowane w celu zwiększenia kontroli prowadzenia i wytrzymałości pod dużym obciążeniem, z nowymi stawkami sprężyn i wzmocnionym zespołem przednich amortyzatorów.

Nowa GR Yaris oferuje wszystko, co uczyniło oryginał tak dużym sukcesem, ale w jeszcze większym stopniu. W związku z tym, obiecuje jeszcze większą przewagę nad konkurencją.

Bardziej skoncentrowana oferta będzie obejmować jedną wersję w specyfikacji „Circuit”, z pakietem wydajności chłodzenia, który obejmuje dodatkowy chłodnicę, spryskiwacz intercoolera i zmodyfikowany wlot powietrza.

Nowa GR Yaris będzie dostępna w sprzedaży w całej Europie od lata 2024.

GR YARIS: HISTORIA DO TEJ PORY

GR Yaris to doskonały przykład tego, jak Toyota i jej dział wydajności TOYOTA GAZOO Racing są zaangażowane w rozwój coraz lepszych samochodów poprzez motorsport. Od samego początku nie był to tylko kolejny hot hatch: to był samochód, który w zakresie inżynierii i designu bezpośrednio czerpał korzyści z doświadczenia TOYOTA GAZOO Racing zdobytego w mistrzostwach świata w rajdach.

Nowy silnik, nowy elektroniczny system napędu na cztery koła i dostosowane podwozie były integralną częścią planu. Gdy samochód produkcyjny trafił w ręce dziennikarzy i klientów, reakcja znacznie przewyższyła oczekiwania Toyoty. Od premiery modelu w 2020 roku sprzedano w Europie ponad 18 000 egzemplarzy, z wskaźnikiem satysfakcji klientów na poziomie 99%. Większość sprzedanych modeli to wersja Circuit, stąd decyzja o skoncentrowaniu się na tej specyfikacji w nowym modelu. Klienci to w tym przypadku wielu entuzjastów samochodów wydajnościowych, którzy uważają GR Yaris za godnego miejsca obok znacznie mocniejszych modeli prestiżowych w swoich kolekcjach. GR Yaris jest więc poza wszelką klasyfikacją; jest w swojej własnej klasie i od razu klasykiem sportowych samochodów.

1.6L 6iMT AWD (280 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność1618 Cm3
Moc205.9 Kw @ 6500 Rpm
280 Hp @ 6500 Rpm
276 Bhp @ 6500 Rpm
Moment obrotowy288 Lb-Ft @ 3250-4600 Rpm
390 Nm @ 3250-4600 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika13.2 Galony (50.0 L)
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów6 Imt
Hamulce przednie356 Mm Tarcze wentylowane With Opposed 4-Pot Callipers
Hamulce tylne297 Mm Tarcze wentylowane With Opposed 2-Pot Callipers
Rozmiar opony225/40Zr18

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.