Toyota zaprezentowała nową linię modeli Grand Highlander 2023 zaledwie kilka godzin przed otwarciem Chicago Auto Show, oferując trzy dostępne wersje wyposażenia.
Japoński producent samochodów już wcześniej cieszył się uznaniem za swoje imponujące SUV-y, a Grand Highlander stał się nowym konkurentem dla minivanów i innych crossoverów. Toyota przewidziała dla nowego pojazdu trzy dostępne jednostki napędowe oraz trzy poziomy wyposażenia. Ponadto, jako SUV z trzema rzędami siedzeń, oferował miejsce dla ośmiu pasażerów oraz dużą przestrzeń bagażową z tyłu.
Z zewnątrz, masywny pojazd wyróżniał się przednim pasem z diodowymi światłami do jazdy dziennej i reflektorami. Z przodu, główny grill znajdował się w zderzaku i miał trapezoidalny kształt z kątowymi detalami. Po bokach, SUV z trzema rzędami miał muskularnie wyglądające błotniki i rzeźbione panele drzwi. Na końcu, pochylone do przodu słupki D oraz klapa bagażnika sprawiały, że tylna część wyglądała normalnie, mimo że była dłuższa niż w standardowym Highlanderze.
We wnętrzu, do ośmiu pasażerów mogło cieszyć się komfortem. Grand Highlander mógł także pochwalić się jednostką multimedialną Toyota Audio o przekątnej 12.3″ umieszczoną w „uniesionej” pozycji na centralnej konsoli. Wyższe wersje wyposażenia oferowały skórzaną tapicerkę. Na liście opcji znajdowała się również wersja z siedmioma miejscami, z dwoma fotelami kapitańskimi w środkowym rzędzie. Jeśli chodzi o przestrzeń ładunkową, po złożeniu wszystkich siedzeń drugiego i trzeciego rzędu, Grand Highlander oferował 98 cu-ft (2,775 litrów) miejsca na bagaż.
Dostępne były trzy jednostki napędowe, które były albo wyłącznie benzynowe, albo hybrydowe. Silnik benzynowy o pojemności 2.4 litra z turbodoładowaniem oraz hybryda 2.5 litra dostępne były w konfiguracjach na przednią lub napęd na wszystkie koła, podczas gdy hybryda 2.5 litra Max oferowana była wyłącznie z napędem na cztery koła.
Toyota Grand Highlander 2024 zadebiutował na świecie na kilka godzin przed otwarciem targów motoryzacyjnych w Chicago, prezentując najnowszy model w udanej gamie SUV-ów Toyoty.
„Zdecydowanie istnieje zapotrzebowanie na średniej wielkości SUV, który priorytetowo traktuje wygodę wnętrza we wszystkich trzech rzędach, a Grand Highlander to najlepsza opcja,” powiedziała Lisa Materazzo, wiceprezydent grupy ds. marketingu Toyoty. „Ten model z trzema rzędami siedzeń przejmuje dziedzictwo Highlandera, wprowadzając je w zupełnie nowy wymiar, a jednocześnie spełniając nasze obietnice dotyczące elektryfikacji. Highlander był pierwszym modelem w swoim segmencie, który w 2006 roku oferował napęd hybrydowy, a Grand Highlander jeszcze bardziej rozwija nasze przywództwo w dziedzinie elektryfikacji.”
Grand Highlander oferuje różne opcje od poziomu podstawowego, przez efektywność, aż po wydajność, wszystko w jednym niesamowitym pakiecie. Jest dostępny w trzech wersjach napędowych w trzech poziomach wyposażenia: zrównoważony silnik benzynowy 2,4L turbo, hybryda 2,5L, która prowadzi pod względem efektywności z szacowaną przez producenta 34 MPG w cyklu łączonym, oraz silnik Hybrid MAX o mocy 362 koni mechanicznych, ukierunkowany na najwyższą wydajność.
W ramach różnorodnego podejścia Toyoty do neutralności węglowej, modele Grand Highlander Hybrid i Hybrid MAX są częścią oferty, która dąży do przekroczenia „zera”. Z dziesięcioma hybrydami, dwoma hybrydami typu plug-in, nowym pojazdem elektrycznym bZ4X oraz technologią ogniw paliwowych Mirai o zerowej emisji, Toyota zobowiązuje się do znalezienia skutecznych i bezemisyjnych rozwiązań, które odpowiadają stylowi życia klientów w USA. Jako symbol tego zaangażowania, Grand Highlander 2024 będzie drugim pojazdem Toyoty, który nosi nową etykietę „Beyond Zero”, po zupełnie nowym Prius – globalnym dążeniu do osiągnięcia neutralności węglowej w produktach Toyoty, produkcji i nie tylko.
Zaprojektowany przez Calty Design Studios i produkowany wyłącznie w zakładzie Toyota Motor Manufacturing w Princeton w Indianie, cena i data premiery nowego Grand Highlandera 2024 zostaną ogłoszone latem tego roku.
Wygoda i wszechstronność
Zbudowany na platformie TNGA-K, Grand Highlander to aktywny rodzinny krążownik, idealny do krótkich i długich podróży. Oferuje przemyślane miejsca do przechowywania w kabinie, obszerne możliwości ładunkowe z miejscem na siedem walizek podręcznych za trzecim rzędem. Całkowita przestrzeń wynosi około 98 stóp sześciennych po złożeniu siedzeń, a trzeci rząd jest przestronny i odpowiedni dla dorosłych.
Niezależnie od tego, czy jesteś kierowcą, pasażerem czy siedzisz w drugim lub trzecim rzędzie – Grand Highlander jest w pełni funkcjonalny na drogę.
Kontrolki skoncentrowane są wokół standardowego, 12,3-calowego wyświetlacza multimedialnego. Konfigurowalna konsola centralna pomieści tablet (po usunięciu wewnętrznej tacki) i ma także bezprzewodową ładowarkę, dwa porty USB oraz trzy uchwyty na kubki – w tym jeden, który pomieści dużą butelkę wody. Od strony pasażera znajduje się kieszeń na małą torbę. Oferowana jest przesuwna pokrywka konsoli, dzięki czemu pokrywa może być otwierana i zamykana przy użyciu podłokietników, co zapewnia jeszcze większą wszechstronność dla kierowcy i pasażera. Po stronie pasażera deski rozdzielczej znajduje się kolejny port USB oraz tacka do schludnego przechowywania kabla podczas ładowania, co zwiększa użyteczność dla pasażera.
W siedzeniach drugiego rzędu znajduje się panel sterowania klimatyzacją oraz osobne porty USB (lewy/prawy), umieszczone na górze końca konsoli, w łatwo dostępnym miejscu dla pasażerów drugiego rzędu. Uchwyty na kubki znajdują się również na centralnym podłokietniku (specyfikacja ławki), podczas gdy uchwyty na kubki, szczelina na smartfona oraz wielofunkcyjna tacka są dostępne na tylnym konsoli dla konfiguracji kapitańskiej. W drzwiach znajduje się wielofunkcyjna tacka oraz dodatkowe miejsce na butelkę wody.
Dla pasażerów trzeciego rzędu przewidziano indywidualne porty USB, miejsce na smartfony/tablety oraz dwa uchwyty na kubki i butelki. Dodatkowo, zapewniono uchwyt do wsparcia podczas wsiadania oraz miejsce na rękę przy wysiadaniu, co zwiększa dostępność. Grand Highlander jest gotowy na długie podróże – wyposażony w 13 uchwytów na kubki wystarczających dla dużych butelek wody oraz siedem portów do ładowania USB-C, aby urządzenia były naładowane i gotowe do użycia.
Inne dostępne udogodnienia to podgrzewana kierownica oraz elektrycznie składane lusterka (Limited i Platinum), podgrzewane i wentylowane przednie i tylne siedzenia (Platinum), gniazda zasilania 1500 W (Limited Hybrid, Limited Hybrid MAX i Platinum Hybrid MAX) oraz bezdotykowe elektryczne tylne drzwi (Limited i Platinum).
Napęd dla wszystkich
W zakresie wydajności i efektywności Toyota oferuje obie te cechy w pierwszym Grand Highlanderze. Oferowany w trzech wersjach napędowych, zarówno z przednim napędem (FWD), jak i napędem na wszystkie koła (AWD) – zrównoważony silnik 2,4L turbo (FWD/AWD), hybryda 2,5L prowadząca pod względem efektywności (FWD/AWD) oraz dążący do najwyższej wydajności, 362-koniowy Hybrid MAX z 400 lb-ft momentu obrotowego z standardowym AWD – jest coś dla każdego.
Wszystkie trzy opcje napędowe są dostępne z trzema trybami jazdy (Sport, Eco, Normal), co sprawia, że jazda staje się bardziej angażująca – podczas gdy Multi-Terrain Select z trzema trybami (Błoto i Piasek, Skały i Brud, Śnieg) oferowane są w silnikach AWD i Hybrid MAX dla jeszcze większych możliwości zarówno na drodze, jak i w terenie.
Silnik Hybrid MAX sprawia, że Grand Highlander jest najsilniejszym średniej wielkości SUV-em, jaki Toyota kiedykolwiek zbudowała. Kierowcy doświadczą imponującej wydajności z miejsca – dzięki czasowi 0-60 w 6,3 sekundy. Silnik Hybrid MAX oferuje również możliwość holowania wynoszącą 5000 lbs.
Zaawansowana technologia na długiej trasie
Grand Highlander jest wyposażony w najnowsze technologie od Toyoty – dzięki standardowemu systemowi multimedialnemu Toyota Audio Multimedia o przekątnej 12,3 cala, zaprojektowanemu i opracowanemu przez zespół Connected Technologies z siedzibą w Teksasie. Kierowcy Grand Highlandera będą mieli również możliwość korzystania z szerokiej gamy zaawansowanych funkcji łączności i wygody, w tym aktualizacji Over-the-Air (OTA).
Użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z systemem za pomocą intuicyjnych dotykowych i głosowych poleceń. Dzięki dostępnej usłudze Connected Service Drive Connect, kierowcy i pasażerowie mają dostęp do Inteligentnego Asystenta, Nawigacji w Chmurze i Asystenta Destynacji. Dzięki Inteligentnemu Asystentowi, proste zwroty, takie jak „Hej Toyota”, budzą system do wykonywania poleceń głosowych, takich jak wyszukiwanie tras, znajdowanie punktów zainteresowania (POI), dostosowywanie kontroli audio, zmiana temperatury w kabinie i inne. Nawigacja w Chmurze, dostępna onboard, korzysta z chmury do pobierania najnowszych map, informacji o ruchu drogowym i trasowaniu. Aby zapewnić użytkownikom najaktualniejsze możliwości wyszukiwania, wyszukiwanie POI odbywa się przy użyciu danych Google Points-of-Interest. Asystent Destynacji oferuje również dostęp do 24/7 wsparcia na żywo w celu zlokalizowania kolejnego celu.
Nowy system Toyota Audio Multimedia umożliwia podłączenie dwóch telefonów przez Bluetooth®, z wsparciem dla standardowej bezprzewodowej kompatybilności Apple CarPlay® i Android Auto™. Dodatkowo, Grand Highlander ma dostępny miesięczny okres próbny Wi-Fi Connect, który oferuje łączność 4G dla maksymalnie pięciu urządzeń – przekształcając Grand Highlandera w hotspot AT&T. Oprócz już solidnej oferty odtwarzania audio, z HD Radio®, danymi USB oraz subskrypcją SiriusXM® Platinum Plan na 3 miesiące, Wi-Fi Connect umożliwia również nową funkcję Zintegrowanego Strumieniowania, pozwalającą klientom na połączenie osobnych subskrypcji Apple Music® i Amazon Music z pojazdem w celu onboardowego sterowania.
Dla tych, którzy szukają ulepszonych wrażeń dźwiękowych, Grand Highlander oferuje dostępny system audio JBL® Premium z 11 głośnikami, tworząc mobilny koncert z dowolnego gatunku muzycznego. Standardowy w wersjach Limited i Platinum, z użyciem technologii Clari-Fi®, system potrafi ożywić skompresowane cyfrowe formaty muzyczne, poprawiając wrażenia dźwiękowe.
Każdy Grand Highlander oferuje szereg dodatkowych dostępnych usług łączności. Safety Connect obejmuje przycisk pomocniczy (SOS), 24/7 zaawansowaną pomoc drogową, automatyczne powiadomienia o kolizjach, lokalizator skradzionych pojazdów oraz pomoc w przypadku kolizji z okresem próbnym wynoszącym do 10 lat. Service Connect umożliwia kierowcom otrzymywanie raportów zdrowotnych pojazdu, powiadomień o konserwacji i przypomnienia, również z okresem próbnym do 10 lat.
Dzięki aplikacji Toyota, użytkownicy mogą pozostać w kontakcie ze swoim Grand Highlanderem z rocznym okresem próbnym usługi Remote Connect. Użytkownicy mogą aktywować światła, zablokować/odblokować drzwi i zdalnie uruchomić pojazd. Mogą także sprawdzić status pojazdu, otrzymywać powiadomienia przypominające oraz ustawić powiadomienia dla gości kierowców. Cyfrowy klucz jest również standardem we wszystkich wersjach z Remote Connect – co ułatwia blokowanie i odblokowywanie drzwi, zdalne uruchamianie i więcej, wszystko za pomocą smartfona.
Gotowy na wszystkie potrzeby związane z ładowaniem urządzeń, Grand Highlander jest wyposażony w siedem portów USB-C w kabinie. Z przodu znajduje się bezprzewodowa ładowarka dla kierowcy, a także dwa porty USB typu C na dole centralnego panelu oraz dedykowany port USB dla pasażera na przednim siedzeniu. Dla pasażerów drugiego rzędu przewidziano dwa porty USB typu C na górze konsoli centralnej. Pasażerowie trzeciego rzędu mają port USB przy każdym zewnętrznym miejscu siedzącym.
Udogodnienia dla Grand Highlandera są liczne. Monitor martwego pola (BSM) z ostrzeżeniem o ruchu krzyżowym z tyłu (RCTA) jest standardem we wszystkich wersjach. Asystent parkowania z przodu i z tyłu z automatycznym hamowaniem jest dostępny w wersjach Limited i Platinum. Monitor panoramiczny jest dostępny i zapewnia na żywo obracany widok 360-stopniowy wokół pojazdu.
Stylizacja
Toyota Grand Highlander oferuje wyróżniający się i piękny design zewnętrzny, połączony z przestronnym wnętrzem we wszystkich trzech rzędach. Z przodu inspirowany jest sylwetką Highlandera, jednak w zupełnie nowy sposób, dzięki trapezoidalnej, młotkowatej atrapie chłodnicy i dostępnych 20-calowych felgach. Wyrafinowany design kontynuuje się z tyłu, dzięki ostrym tylnym zderzakom. Wariant z napędem Hybrid Max idzie o krok dalej z dostępnym podwójnym wydechem.
Zewnętrzny wygląd jest piękny, a jednocześnie funkcjonalny. Tylnie słupki w kolorze nadwozia wyrażają pewną solidność i użyteczność trzeciego rzędu, gdy są widoczne na drodze, podczas gdy czarne elementy podwozia nadają mu wygląd podniesionego SUV-a. Powierzchnia boczna płynie bezszwowo od drzwi przez błotniki do przednich i tylnych opon, wyrażając prosty, a jednocześnie dynamiczny wygląd. Dla wersji Hybrid MAX dostępny jest ekskluzywny dolny zderzak z przodu/tyłu dla lepszego efektu.
Przemyślany i przestronny design wewnętrzny również kontynuuje. Miękko wykończona deska rozdzielcza unosi się nad dostępna ozdobionymi drewnem elementami, które przechodzą do obramowania drzwi, z funkcjonalnym kształtem tacy, który jest bezszwowo zintegrowany między nimi. Dodatkowo, umieszczony nisko w centralnej części znajduje się solidna konsola, która sprawia wrażenie starannie wykonanej kanapy, wyrażając komfortową przestrzeń przypominającą salon. Forma górnej części deski rozdzielczej przechodzi w obramowanie drzwi, tworząc szeroką przestrzeń, podczas gdy dolna część deski rozdzielczej ma niezależne podłokietniki po stronie kierowcy i pasażera, umożliwiające korzystanie niezależnie od tego, czy pokrywa konsoli jest otwarta czy zamknięta. Akcenty ozdobne sprawiają, że wnętrze przypomina nowoczesne dzieło sztuki wyrzeźbione z jednego kawałka drewna. Wysokiej jakości skórzane szwy wyrażają nowoczesną i wyrafinowaną elegancję.
Kierowcy będą cieszyć się dostępnymi fotelami wykończonymi skórą z 10-kierunkową regulacją elektryczną dla kierowcy i 8-kierunkową regulacją dla pasażera (Limited i Platinum). A wyłącznie dla Hybrid MAX, kierowcy doświadczą siedzeń z Ultrasuede® i wykończeniem skórzanym z mosiężnymi akcentami.
Klasa po klasie
Toyota Grand Highlander jest oferowany w trzech wersjach w trzech różnych napędach – klasa XLE, Limited i Platinum.
Klasa XLE
Zewnętrzny:
18″ felgi aluminiowe
Czarna malowana atrapa chłodnicy
Belki dachowe
Podgrzewane zewnętrzne lusterka
Wewnętrzny:
Siedzenia wykończone Softex®
10-kierunkowa regulacja elektryczna dla kierowcy i 8-kierunkowa dla pasażera
Miejsca dla 7 pasażerów z fotelami kapitańskimi w 2. rzędzie lub ławką dla 8 pasażerów
Podgrzewane przednie siedzenia
Osłony przeciwsłoneczne w 2. rzędzie
Multimedia/Technologia:
Klucz cyfrowy (wymaga aktywnego okresu próbnego Remote Connect lub subskrypcji)
12.3″ ekran dotykowy
7″ MID
6 portów USB zasilających / 1 port USB do mediów
Bezprzewodowa ładowarka
Bezpieczeństwo i wygoda
TSS 3.0
Monitor martwego pola z ostrzeżeniem o ruchu krzyżowym z tyłu
Inteligentny klucz do 5 drzwi
Elektryczne tylne drzwi
Otwieracz do drzwi garażowych
Lusterko z automatycznym przyciemnieniem
Klasa Limited
Zewnętrzny:
20″ felgi aluminiowe
LED DRL
Elektrycznie składane zewnętrzne lusterka
LED światła przeciwmgielne
Wewnętrzny:
Skórzane siedzenia
Podgrzewane i wentylowane przednie siedzenia
Podgrzewane siedzenia w 2. rzędzie
Funkcja pamięci dla siedzenia w 1. rzędzie
Podgrzewana kierownica
Gniazdo zasilania (100W Benzyna) (1500W HV/Hybrid MAX)
Oświetlenie ambientowe
Zdejmowalna konsola środkowa w 2. rzędzie
Multimedia/Technologia:
12.3″ Premium Multimedia z 11-głośnikowym systemem JBL
12.3″ pełny cyfrowy MID
Bezpieczeństwo i wygoda
Czujniki parkowania z automatycznym hamowaniem
Wycieraczki z czujnikiem deszczu
Elektryczne tylne drzwi z możliwością otwierania nogą
Lampy doświetlające
Klasa Platinum
Zewnętrzny:
20″ felgi aluminiowe z osłoną
Wewnętrzny:
Podgrzewane i wentylowane siedzenia w 2. rzędzie
Panoramiczny sunroof
Przełączniki zmiany biegów (AWD Benzyna i Hybrid MAX)
Pokrętło wyboru terenu (AWD Benzyna i Hybrid MAX)
Bezpieczeństwo i wygoda
Wyświetlacz head-up
Lampy doświetlające
Monitor panoramiczny
Cyfrowe lusterko wsteczne
Asystent w korkach (wymaga aktywnego okresu próbnego Drive Connect lub subskrypcji)
Ostrzeżenie o ruchu krzyżowym z przodu
W środku przestronne wnętrze Grand Highlandera oferuje różnorodne opcje w zależności od potrzeb klienta. Opcje klasy XLE i Limited obejmują ławkę i panoramiczny dach – podczas gdy klasa Limited dodaje możliwość monitorowania panoramicznego.
Jeśli chodzi o opcje kolorystyczne wnętrza, Grand Highlander 2024 oferowany jest w:
XLE Benzyna i Hybryda: wykończenie Softex® w jasnoszarym lub czarnym
Limited Benzyna i Hybryda: wykończenie skórzane w jasnoszarym lub czarnym
Platinum Benzyna: wykończenie skórzane w kolorze Portobello, jasnoszarym lub czarnym
Limited Hybrid Max: wykończenie Ultrasuede® i skórzane w jasnoszarym lub czarnym
Platinum Hybrid MAX w Ultrasuede® i skórzanym wykończeniu w Portobello, jasnoszarym lub czarnym
Bezpieczeństwo
Grand Highlander 2024 będzie standardowo wyposażony w najnowszą generację systemu bezpieczeństwa Toyoty, TSS 3.0. Ta suite funkcji bezpieczeństwa obejmuje:
System wczesnego wykrywania kolizji z wykrywaniem pieszych
Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu z asystencją kierownicy
Dynamiczny tempomat radarowy o pełnym zakresie prędkości
Asystent utrzymania pasa ruchu
Asystent znaków drogowych
Automatyczne światła drogowe
Proaktywny asystent jazdy
Proaktywny asystent jazdy jest nowością w pakiecie bezpieczeństwa Toyoty. Gdy spełnione są warunki pracy systemu, wykorzystując kamerę i radar pojazdu, ten system zapewnia delikatne hamowanie w zakrętach lub delikatne hamowanie i/lub sterowanie w celu wsparcia zadań związanych z jazdą, takich jak kontrola odległości między pojazdem poprzedzającym, pieszym lub rowerzystą. Proaktywny asystent jazdy nie zastępuje Systemu Wczesnego Wykrywania Kolizji i działa w innych okolicznościach.
Funkcje bezpieczeństwa Toyoty zostały ulepszone w TSS 3.0: