Toyota odświeżyła czwartą generację modelu Yaris w 2024 roku, dodając mu więcej mocy, poprawiając styl i oferując lepsze wnętrze w swoim supermini pojeździe.
Dzięki swoim hybrydom, Toyota zdołała dogonić Volkswagena w sprzedaży samochodów w Europie. Co więcej, większość jej pojazdów była napędzana zrównoważonymi jednostkami napędowymi, co pomogło japońskiemu producentowi. Jednym z najważniejszych pojazdów była czwarta generacja Yaris, która zadebiutowała w 2020 roku. Choć ten model miał trudności ze sprzedażą z powodu pandemii i kryzysu mikrochipowego, nie oznaczało to, że nie potrzebował odmiany. Producent zrobił to cztery lata później, w lutym 2024 roku, zaskakując wszystkich. W czasach, gdy wielu producentów zmniejszało moc swoich samochodów, aby ograniczyć ich wpływ na CO2, odświeżony Yaris był mocniejszy i miał mniejsze emisje niż jego poprzednik.
Pojazd z segmentu B był dostępny w kilku wersjach wyposażeniowych, w tym w sportowo wyglądającej wersji GR, w zależności od kraju. Posiadał szeroki grill w dolnym zderzaku, a po bokach znajdowały się wloty powietrza z lampami przeciwmgielnymi. Posiadał również czerwono-czarną naszkodę GR na poziomej listwie wspierającej tablicę rejestracyjną. Cała gama zyskała nowe reflektory podkreślone przez LED-owe światła dzienne.
Z profilu, Yaris 2024 imponował nowym wzorem felg, które były dostępne w rozmiarze do 18 cali. Wersja standardowa miała felgi 15-calowe. Ponadto, Toyota oferowała klientom możliwość zamówienia Yaris w dwukolorowym malowaniu z czarnym dachem. Producent starał się nadać samochodowi bardziej agresywny wygląd, mimo że był przede wszystkim pojazdem miejskim. Zainstalowano nowe aerodynamiczne progi, które obniżały prześwit. Z tyłu, przechodnie mogli zobaczyć nowe OLED-owe światła tylne w kształcie litery C, które otaczały klapę bagażnika. Podobnie jak jego nieodświeżony odpowiednik, Yaris 2024 miał spojler dachowy na górnej części klapy bagażnika. Jednocześnie dolny zderzak miał czarny dyfuzor, który zasłaniał wydech.
Wewnątrz producent poprawił samochód dzięki zaktualizowanej technologii. Klienci mogli zamówić Yaris z wyborem cyfrowego panelu instrumentów o przekątnej 7 lub 12,3 cala, który znajdował się przed kierowcą. Na szczycie centralnego panelu, w wolnostojącej pozycji, Toyota zamontowała standardowy 10,5-calowy ekran dotykowy, z opcją 12,3 cala dla wersji High, Premiere Edition oraz GR Sport. Samochód posiadał również najnowszy system infotainment Toyoty, który, oprócz kontroli dotykowych, można było obsługiwać za pomocą poleceń głosowych. Łącząc samochód z aplikacją MyT, klienci mogli wysyłać polecenia do pojazdu z zewnątrz. Na przykład, mogli zaprogramować samochód, aby ustawił wnętrze na określoną temperaturę.
Pod maską, wersja podstawowa miała tę samą jednostkę napędową o mocy 116 PS (114 hp) co jej nieodświeżony odpowiednik. Największą zmianą w Yaris 2024 był ulepszony zespół napędowy, który przekazywał 130 PS (127 hp) na przednie koła. Toyota osiągnęła to, instalując nowy hybrydowy transaksal, wyposażony w mocniejszy silnik.
W świecie Toyoty zawsze jest miejsce na poprawę. Ta zasada – kaizen – znajduje odzwierciedlenie w innowacjach i ulepszeniach wprowadzonych w nowym Yarisie. Najnowsza generacja hybrydowego hatchbacka Toyoty cieszy się dużym sukcesem od momentu premiery w 2020 roku; teraz ma być jeszcze lepsza.
Nowa gama opiera się na wcześniejszych osiągnięciach Yaris, wzmacniając jego atrakcyjność w kluczowych obszarach oraz przyjmując nowe technologie, aby stał się jeszcze bardziej przekonującą propozycją. Wydajność, bezpieczeństwo i styl zostały dokładnie przeanalizowane, aby zapewnić, że model wciąż pozostaje w czołówce w silnie konkurencyjnym segmencie B w Europie.
Kluczowe aktualizacje obejmują dodatkowy, bardziej wydajny nowy napęd hybrydowy; znaczne nowe i ulepszone cechy bezpieczeństwa oraz asystenta kierowcy; oraz całkowicie nowy zestaw wskaźników dla kierowcy i system multimedialny, który wykorzystuje możliwości technologii cyfrowej.
Wprowadza się je bez umniejszania cech, które sprawiły, że Yaris jest tak popularny: samochód o trwałej jakości, łatwy w codziennym użytkowaniu, przyjemny w prowadzeniu i wyjątkowo oszczędny.
Stworzony w Europie dla europejskich klientów, nowy Yaris wzmacnia nagradzaną reputację modelu w zakresie innowacji i doskonałości w projektowaniu i inżynierii małych samochodów.
WIĘCEJ MOCY, RADOŚCI I WYBORU Z NOWYM „HYBRYDEM 130”
Nowy Toyota Yaris oferuje klientom opcję nowego, bardziej wydajnego hybrydowego napędu elektrycznego „Hybrid 130”. Dołącza do istniejącej opcji napędu „Hybrid 115”, nowy „Hybrid 130” korzysta z piątej generacji technologii hybrydowej Toyoty, oferując szybsze przyspieszenie, w połączeniu z naturalną zwrotnością auta.
To rodzaj profilu wydajności, który staje się coraz większym priorytetem dla klientów w segmencie B, szczególnie tych, którzy szukają mniejszego pojazdu. A z nową strategią produktową „dual hybrid” Toyota poszerza atrakcyjność Yaris w kluczowym obszarze: hybryda jest najważniejszym czynnikiem zakupu dla większości nabywców.
System hybrydowy 1,5-litra ma świetny dorobek od momentu wprowadzenia, oparty na wiodącej efektywności paliwowej i emisji, jak również na zdolności do dłuższej jazdy w trybie elektrycznym. Te cechy są zachowane i przekształcone w celu zwiększenia wydajności.
Kluczową zmianą jest wprowadzenie nowego hibridowego przekładni z bardziej wydajnym silnikiem elektrycznym (moc wzrosła z 59 kW do 62 kW), razem z poprawkami w oprogramowaniu i sprzęcie w jednostce sterującej napędem (PCU). Rezultatem jest wzrost całkowitej mocy systemu o 12%, z 116 DIN hp/85 kW do 130 DIN hp/96 kW. To nie tylko moc, ale także większa siła, z maksymalnym momentem obrotowym silnika MG2 zwiększonym o 30%, z 141 Nm do 185 Nm, dostępnym w całym zakresie obrotów.
Przekłada się to na szybsze przyspieszenie, o pół sekundy szybciej, co obniża czas przyspieszenia do 100 km/h do 9,2 sekundy. Podobnie, osiągi przy wyprzedzaniu są szybsze, z prędkością 80-120 km/h osiąganej w 7,5 sekundy.
Długoletnie doświadczenie Toyoty w technologii hybrydowej zapewnia, że emisja CO2 pozostaje w klasie najlepszej, wynosząc 87-98 g/km, podczas gdy zużycie paliwa pozostaje solidne na poziomie 3,9-4,3 l/100 km (dane WLTP w cyklu mieszanym).
Oszczędność paliwa jest jeszcze większa dzięki funkcjom takim jak Predykcyjne Sterowanie Poziomem Naładowania dla jazdy w dół i w warunkach korkowych, wykorzystując kombinację danych z systemu nawigacji, aby zapewnić, że poziom naładowania baterii maksymalizuje jazdę w trybie EV w celu zwiększenia efektywności paliwowej, w zależności od trasy, ruchu i nachylenia.
Nowy „Hybrid 130” dostępny jest standardowo w nowych modelach Yaris Premiere Edition i GR Sport. W niektórych rynkach europejskich dostępny jest również w wersji High.
NOWE CYFROWE DOŚWIADCZENIE UŻYTKOWNIKA
Toyota przekształca również doświadczenie użytkownika nowego Yaris dzięki technologii cyfrowej, obejmującej od informacji dla kierowcy, przez rozrywkę na pokładzie i łączność, aż po dostęp do pojazdu.
PERSONALIZOWANE WYŚWIETLACZE INSTRUMENTÓW
W zależności od wersji modelu, zamontowany jest 7- lub 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz instrumentów dla kierowcy. Oba mają ostro zdefiniowaną kolorową grafikę, która jest łatwa do odczytania w każdych warunkach oświetleniowych.
Wersja 12,3-calowa (wersje High, Premiere Edition i GR SPORT) może być dostosowywana do preferencji kierowcy dotyczących treści informacji i stylu prezentacji. Istnieje 12 opcji wzorów wyświetlania, z wyświetlaczami wieloinformacyjnymi po lewej, w centrum i po prawej stronie.
Centralny wyświetlacz wieloinformacyjny jest dedykowany najczęściej używanym informacjom, takim jak status zaawansowanego systemu bezpieczeństwa, ustawienia i alerty dla kierowcy. Lewy i prawy wyświetlacz obejmują szczegóły, takie jak informacje o podróży, zużycie paliwa, audio i szczegóły nawigacji. Na lewych i prawych wyświetlaczach można również dodawać widgety, aby uzyskać dostęp do większej ilości informacji, korzystając z przełączników na kierownicy. Można zapisać do trzech różnych kombinacji układów do wykorzystania w różnych typach podróży.
Dalsza personalizacja jest możliwa dzięki wyborowi czterech motywów wyświetlania – Casual, Smart, Tough i Sportowy – oraz jednego, dwóch lub żadnych wskaźników. 7-calowy wyświetlacz (wersja Mid) oferuje dziewięć wzorów, trzy style i wybór trzech wyświetlaczy funkcji – obrotomierza, wskaźnika systemu hybrydowego i analogowego prędkościomierza.
TOYOTA SMART CONNECT MULTIMEDIA
Nowy Yaris wprowadza najnowszy pakiet multimedialny Toyota Smart Connect, zaprojektowany dla łatwiejszej, bardziej intuicyjnej obsługi z szybkim interfejsem. Oferuje dostęp do systemu nawigacji w chmurze, który pomaga w efektywnym planowaniu podróży, dostarczając aktualne informacje o trasach, wydarzeniach drogowych i opóźnieniach.
System jest dostępny za pośrednictwem 10,5-calowego wyświetlacza dotykowego lub za pomocą komend głosowych. Rozpoznawanie głosu zostało udoskonalone, a agent głosowy „Hej Toyota” potrafi reagować na prośby w bardziej naturalny, konwersacyjny sposób. Na przykład, mówiąc „Hej Toyota, zimno mi”, system automatycznie zwiększy temperaturę klimatyzacji. Agent głosowy potrafi słuchać próśb bez konieczności zatrzymywania odtwarzania audio.
PŁYNNA ŁĄCZNOŚĆ I AKTUALIZACJE
Dzisiejsi klienci oczekują łatwego, bezproblemowego połączenia ze smartfonem podczas korzystania z samochodu, a w nowym Yarisie jest to jeszcze prostsze dzięki bezprzewodowej integracji dla systemów Apple CarPlay i Android Auto.
Toyota także ułatwia życie, dostarczając aktualizacje oprogramowania dla funkcji multimedialnych i zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa przez internet, korzystając z modułu komunikacji danych samochodu. Mogą być one pobrane i zainstalowane w dogodnym momencie dla właściciela, bez potrzeby oddawania samochodu do serwisu.
CYFROWY KLUCZ DO SUKCESU
Cyfrowa transformacja Toyoty Yaris obejmuje nową funkcję Smart Digital Key, dostępną standardowo w wersji Premiere Edition oraz jako opcję dla modeli GR SPORT i Mid.
Połączona z aplikacją MyT Toyoty, umożliwia do pięciu użytkownikom dostęp do pojazdu za pomocą smartfona. Jest zaprojektowana dla pełnej wygody: możesz zablokować, odblokować lub uruchomić pojazd, nie wyjmując telefonu z torby czy kieszeni.
Jest kompatybilna zarówno z urządzeniami Apple, jak i Android, a roczne połączenie jest wliczone w cenę zakupu samochodu.
Aplikacja MyT oferuje także przydatne funkcje, takie jak zdalne blokowanie i odblokowywanie pojazdu, obsługa klimatyzacji w celu ogrzania lub schłodzenia wnętrza przed podróżą oraz aktywacja świateł awaryjnych, by łatwiej zlokalizować samochód na zatłoczonym parkingu.
BEZPIECZNIEJSZA, ŁATWIEJSZA JAZDA Z ROZBUDOWANYMI FUNKCJAMI TOYOTA T-MATE
Obecna generacja Toyoty Yaris została zaprojektowana od podstaw z myślą o byciu liderem w segmencie pod względem bezpieczeństwa, wyposażoną w bogaty zestaw aktywnego i pasywnego sprzętu bezpieczeństwa.
Nowy Yaris idzie jeszcze dalej, wprowadzając dodatkowe i ulepszone cechy, które wzmocnią jego przywództwo w zakresie bezpieczeństwa i pomogą Toyocie zbliżyć się do celu eliminacji wszystkich wypadków drogowych.
TOYOTA T-MATE I TOYOTA SAFETY SENSE
Toyota T-Mate obejmuje wszystkie zaawansowane funkcje, które czynią nowego Yaris bezpieczniejszym i łatwiejszym w prowadzeniu oraz parkowaniu, funkcje, które zostały uczynione bardziej skutecznymi dzięki nowym i ulepszonym funkcjom. Należą do nich systemy asystujące kierowcy najnowszej generacji Toyota Safety Sense.
Nowy Toyota Yaris wyposażony jest w nową kamerę i radar, które mogą skanować dalszy zasięg i szerzej niż wcześniej, znacznie zwiększając możliwości wykrywania ryzyka wypadku. Na przykład oznacza to, że system zapobiegania kolizjom (PCS) może teraz dodatkowo rozpoznać potencjalny czołowy zderzenie oraz szerszy zakres obiektów na drodze samochodu, w tym pieszych, rowerzystów oraz, po raz pierwszy, motocyklistów.
Tłumienie przyspieszenia to nowa funkcja Toyota Safety Sense, która interweniuje, aby spowolnić nagłe przyspieszenie auta, jeśli istnieje ryzyko kolizji z pojazdem z przodu.
Proaktywna Asysta w Jeździe (PDA) to także nowość, zaprojektowana w celu unikania typowych zagrożeń wypadków podczas jazdy z niskimi prędkościami. Zapewnia płynne hamowanie, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu, aby zwolnić, gdy zbliża się do wolniejszego pojazdu lub wchodzi w zakręt. PDA zapewnia również Asystę Kierownicy: gdy samochód zbliża się do zakrętu, dostosowuje siłę kierowania, aby pomóc kierowcy w płynnej i stabilnej jeździe.
Nowy System Zatrzymania Awaryjnego (EDSS) może wspierać kierowcę w przypadku, gdy będzie chory lub unieruchomiony. Aktywny, gdy Asystent Utrzymania Pasa jest załączony, wykrywa, jeśli kierowca przez pewien czas nie dokonywał żadnych wpisów dotyczących kierowania, hamowania lub przyspieszania. Najpierw kierowca otrzyma powiadomienia audio i wizualne, a jeśli nadal nie będzie odpowiedzi, samochód zatrzyma się w delikatny sposób, aktywuje światła awaryjne oraz odblokuje drzwi.
Asysta Bezpiecznego Wyjścia (SEA), dostępna jako opcja, zapewnia wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia, aby pomóc zapobiec przypadkowemu otwarciu drzwi samochodu w kierunku nadjeżdżających pojazdów i rowerzystów z tyłu. System Przypomnienia o Tylnym Siedzeniu (RSRS) to kolejna innowacja, która przypomina kierowcy za pomocą ostrzeżeń i powiadomień audio, jeśli zostawił dziecko lub zwierzę na tylnym siedzeniu, pomagając uniknąć ryzyka incydentów związanych z „gorącym samochodem”.
Oprócz tych dodatkowych funkcji, nowy Yaris zyskuje także ulepszenia w istniejących funkcjach Toyota Safety Sense. Adaptacyjny Tempomat (ACC) został poprawiony, aby szybciej reagować i działać w sposób bardziej naturalny i uspokajający. Na przykład, gdy inny pojazd wchodzi do pasa ruchu Yaris, hamowanie jest bardziej stopniowe. Kierowca może także wybrać dłuższe ustawienie odległości między pojazdami, a funkcja redukcji prędkości na zakrętach aktywuje się wcześniej, co zapewnia płynniejsze kontrolowanie prędkości.
Do ACC dodano nowe systemy, zaprojektowane, aby uczynić wyprzedzanie bezpieczniejszym. Asysta w Zapobieganiu Wyprzedzaniu zapobiega niezamierzonemu wyprzedzeniu po niewłaściwej stronie pojazdu („droga pod”), a Wstępne Hamowanie/Wyprzedzanie z Sygnalizacją pomaga kierowcy bezpiecznie wrócić do pasa ruchu po wyprzedzeniu, przy odpowiedniej prędkości i odległości od innych pojazdów.
Powiadomienie o Opuszczeniu Pasa zostało poprawione, tak aby rozpoznało, kiedy kierowca wyjeżdża z pasa podczas próby unikania przeszkody (pieszy lub innych użytkowników drogi) i tymczasowo anulowało ostrzeżenie o opuszczeniu pasa.
Funkcja Utrzymania Pasa (LTA) została przestrojona, aby działać w bardziej naturalny sposób, a teraz tylko jedno naciśnięcie ogranicznika prędkości wystarczy, aby dostosować się do informacji o znakach drogowych przekazywanych przez Asystenta Znaków Drogowych.
PREMIERE EDITION WIEŃCZY ODŚWIEŻONĄ OFERTĘ MODELU
Gama Yaris zyskała nowy model z najwyższej półki w postaci wersji Premiere Edition, która maksymalizuje specyfikację wyposażenia i jest napędzana wyłącznie przez nowy napęd „Hybrid 130”.
Wyróżnia się na ulicy dwukolorowym lakierem, który łączy ekskluzywny nowy kolor Neptune Blue z kontrastującym błyszczącym czarnym dachem i słupkami oraz nowo zaprojektowanymi 17-calowymi czarnymi felgami. Niebieski jest także kolorem akcentowym w kabinie, występującym w szwach tapicerki siedzeń i liniach dekoracyjnych, które podkreślają panele instrumentów i drzwi.
Do wyboru jest także lakier bi-tonowy Platinum Pearl lub Silver Metallic dla wersji Premiere Edition, a także nowy Juniper Blue dla innych wersji modelu.
W ofercie są również nowe felgi aluminiowe w kształcie pięcioramiennego koła – srebrne dla wersji Mid i z wykończeniem frezowanym dla modelu Mid+. Wnętrze także zyskało świeży wygląd z nowym wzorem tapicerki siedzeń.
GR SPORT MA PRZEWAGĘ
Dla klientów szukających sportowego stylu, klasa GR SPORT oferuje stylowe akcenty odzwierciedlające ducha bardzo udanego zespołu sportowego Toyoty, TOYOTA GAZOO Racing.
GR SPORT wyposażony jest w ekskluzywne 18-calowe felgi z ozdobnymi czerwonymi liniami, sportowe fotele z czerwoną tapicerką i wykończeniami, sportowe pedały, perforowaną skórzaną kierownicę i oznaczenia GR na siedzeniach, przycisku startu i kierownicy.
Kolor Dynamic Grey jest również ekskluzywny dla tej wersji, z oznaczeniami GR SPORT na przedniej i tylnej części samochodu, a także motywem grilla w kształcie litery G dla charakterystycznego wyglądu.
MASYWNOŚĆ NA ZEWNĄTRZ, PRZESTRONNOŚĆ WNĘTRZA
Toyota Yaris zachowuje muskularne, zwinne linie, które odróżniają go od rywali w segmencie, z sportowym profilem, który emanuje energią i dynamiką. Stylizacja oddaje zwrotność, zrównoważone prowadzenie i responsywne podwozie, wspierane przez jakość platformy GA-B w ramach Nowej Globalnej Architektury Toyoty. Mimo kompaktowych wymiarów, auto ma stosunkowo długi rozstaw osi oraz szerokie przednie i tylne tory. To zapewnia przestronną kabinę oraz solidny stój na drodze. Proporcje są idealne dla miejskich ulic i ciasnych miejsc parkingowych, z krótkimi zwisami i kompaktowym promieniem skrętu wynoszącym 5,2 m (modele z 16-calowymi kołami).
Wnętrze emanuje jakością i przestronnością, zaprojektowane z filozofią „mniej znaczy więcej”. Skupia się na odczuciach sensorycznych z harmonijnymi liniami i miękkimi w dotyku elementami, takimi jak wyściełany kokpit i filcowe wkładki w drzwiach. Układ wyróżnia nisko umieszczony daszek dla przyrządów kierowcy, szeroki środkowy panel i sportowa kierownica o małej średnicy.
YARIS: HISTORIA WYSOKICH OSIĄGNIĘĆ
Yaris jest jednym z najudanych modeli w historii Toyoty, z globalną sprzedażą przekraczającą 10 milionów egzemplarzy w 2023 roku. To osiągnięcie pokazuje, że ten mały samochód spełnia swoją pierwotną obietnicę wprowadzania „dużej małości” do segmentu B, jako pojazdu kompaktowego, ale z przestronnym wnętrzem.
Model pierwszej generacji odniósł natychmiastowy sukces, zdobywając tytuły Samochodu Roku zarówno w Europie, jak i w Japonii na początku nowego milenium. Kolejne modele nieustannie wyznaczały normy w zakresie wydajności i technologii. Szczególnie wyróżnia się trzecia generacja Toyoty Yaris, będąca pierwszym pojazdem w swojej klasie, oferującym pełny napęd hybrydowy.
Ciągłe doskonalenie i głębokie zrozumienie zmieniających się preferencji i priorytetów klientów utrzymało Yarisa na szczycie. Jego ciągła atrakcyjność i czołowe cechy klasy sprawiły, że obecna czwarta generacja zdobyła nagrodę Samochodu Roku w 2021 roku, to druga nagroda dla Yarisa. Jury chwaliło technologię hybrydową Yarisa za płynność jazdy, niskie emisje i przystępną cenę – ilustrując, dlaczego ponad 80% nabywców Yarisa wybiera napęd hybrydowy. Yaris został również doceniony za swój design, dynamiczne osiągi i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie.
Yaris był modelem wyboru, gdy Toyota wróciła do Rajdowych Mistrzostw Świata w 2017 roku pod marką sportową TOYOTA GAZOO Racing, z natychmiastowymi sukcesami, kończącymi się czterema mistrzostwami producentów (trzy z rzędu) i pięcioma mistrzostwami kierowców (cztery z rzędu).
Zainspirowany udanym samochodem rajdowym Yaris, Toyota zaprezentowała pierwsze czysto sportowe auto GAZOO Racing w 2020 roku, GR Yaris. Samochód sportowy utrzymał rolę modelu jako pioniera innowacyjnych technologii i zdobył bezprecedensowe uznanie ze strony mediów oraz miłośników motoryzacji, stając się nowoczesnym klasykiem.
W 2021 roku rodzina Yaris powiększyła się o model Yaris Cross, łącząc bogate doświadczenie i wiedzę Toyoty w małych samochodach z dziedzictwem innowacyjnego projektowania i inżynierii SUV-ów, aby stworzyć całkowicie nowy model, doskonale nadający się do codziennego użytku, ale oferujący przygodę i radość z jazdy. Krótko po premierze Yaris Cross potwierdził swoje pochodzenie w nagradzanej rodzinie Yaris, zdobywając tytuł 2022 World Urban Car przyznany przez organizatorów World Car Awards.