Volkswagen wprowadził odświeżoną wersję modelu Atlas na rynek amerykański w 2023 roku, a także zmodernizowaną wersję Cross Sport.
Niemiecki producent samochodów opracował i wyprodukował model Atlas na platformie MQB, która jest współdzielona z innymi pojazdami, takimi jak Golf czy Jetta. Dzięki temu duży crossover mógł być łatwo dostosowywany i przemieniany. Dodatkowo, był dostępny z napędem na przednią lub wszystkie koła. Warto dodać, że sportowo wyglądająca wersja Cross Sport została stworzona dla osób, które nie potrzebują pojazdu z siedmioma miejscami.
Jednak Atlas Cross Sport dzielił nie tylko platformę z wersją standardową. Posiadał także podobnie wyglądający przód, który był wyposażony w adaptacyjny system oświetlenia przedniego (AFS). Składał się on z otaczającego reflektory światła oraz paska świetlnego przebiegającego w górnej części głównej kratki. Główną różnicą między Cross Sport a jego siedmiomiejscowym odpowiednikiem był profil, w którym Cross Sport miał pochyloną do przodu tylną klapę, w stylizacji Kammback.
Wnętrze pojazdu zostało wyposażone w wzmocnione fotele przednie oraz ławkę profilu dla trzech osób z tyłu. Ponieważ nie musiał martwić się o przestrzeń na nogi dla trzeciego rzędu, Volkswagen zapewnił więcej miejsca dla pasażerów z tyłu. Również w modelu roku 2024, Atlas Cross Sport otrzymał nowy projekt deski rozdzielczej, ozdobiony 12-calowym ekranem dotykowym umieszczonym na szczycie centralnego panelu systemu infotainment, podczas gdy przed kierowcą znajdował się 12,5-calowy wyświetlacz deski rozdzielczej.
Pod maską, osłona silnika sprawiała wrażenie, że znajduje się tam silnik V8 montowany poprzecznie. Jednak to był tylko iluzja, ponieważ samochód był napędzany przez turbodoładowany silnik czterocylindrowy, który generował 269 KM (273 PS), co było mocniejsze niż wcześniejszy silnik VR6. Moc przekazywana była na przednią oś lub na wszystkie koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Volkswagen of America, Inc. zaprezentował nowego Atlasa i Atlasa Cross Sport z 2024 roku na Targach Motoryzacyjnych w Chicago w 2023 roku. Odświeżone wersje z siedmioma i pięcioma miejscami oferują lepszą technologię, poprawione wnętrze oraz nowocześniejszy układ napędowy.
„Atlas był pierwszym nowoczesnym Volkswagenem zaprojektowanym, skonstruowanym i wyprodukowanym specjalnie dla amerykańskich nabywców, a od czasów swojej premiery stał się znaczącym graczem na rynku USA,” powiedział Pablo Di Si, prezydent i dyrektor generalny Volkswagen of America. „Odświeżony Atlas i Atlas Cross Sport kontynuują ten sukces, oferując eleganckie nowe wnętrze oraz wyrafinowany silnik turbo, który poprawia zarówno osiągi, jak i wrażenia z jazdy.”
Choć odświeżone Volkswageny Atlas i Atlas Cross Sport zachowują te same fundamenty, co ich poprzednicy, przestronne wnętrze każdego z pojazdów zostało znacząco ulepszone na model 2024. W całym wnętrzu zastosowano materiały premium, w tym miękką deskę rozdzielczą i konsolę środkową wykończoną skórą ekologiczną. Wykończenie drzwi w pierwszym rzędzie oraz dekoracje harmonijnie przechodzą w panel deski rozdzielczej, tworząc luksusowy kokpit; podobne wykończenia zastosowano w drugim rzędzie. Dostępne oświetlenie ambientowe z 30 kolorami współgra z nowoczesnym podświetlanym wykończeniem deski rozdzielczej, na którym umieszczono nazwę modelu, co podnosi walory estetyczne nowego designu. Modele z wyższej półki mogą pochwalić się pikowanymi skórzanymi siedzeniami z wzorem diamentowym.
Funkcje komfortu również zyskały na znaczeniu. Podgrzewana kierownica z łopatkami do zmiany biegów, wentylowane fotele z przodu oraz regulowane wysokościowo siedzenie pasażera są teraz standardowym wyposażeniem, obok automatycznej kontroli klimatu Climatronic® oraz systemu sterowania głosowego. Konsola środkowa została przeprojektowana z dodatkową przestrzenią do przechowywania. Skórzane pokrycia siedzeń oraz podgrzewane tylne siedzenia są teraz dostępne w linii wykończeniowej niższej niż w poprzednich modelach.
Udoskonalona technologia w odświeżonym Volkswagenie Atlas i Atlas Cross Sport oferuje bardziej zintegrowane doświadczenia. 12-calowy pływający wyświetlacz multimedialny stanowi elegancki punkt centralny w nowoczesnym kokpicie, a kierowcy wszystkich wersji korzystają z 10,25-calowego w pełni konfigurowalnego Volkswagen Digital Cockpit Pro. Łączenie urządzeń stało się łatwiejsze dzięki standardowemu systemowi bezprzewodowego App-Connect, ładowaniu bezprzewodowemu oraz sześciu portom USB-C (osiem dostępnych) z szybkim ładowaniem 45-watowym.
Technologia wspomagania kierowcy IQ.DRIVE®, z ręcznym półautomatycznym sterowaniem, jest teraz również standardem. Na autostradzie IQ.DRIVE oferuje centrowanie w pasie ruchu oraz pojemnościową kierownicę, co ułatwia prowadzenie. W mieście IQ.DRIVE ostrzega przed nagłymi przeszkodami przed pojazdem oraz monitoruje otoczenie, aby zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo dostępny jest wyświetlacz head-up oraz przewidywalny system adaptacyjnego tempomatu.
Na zewnątrz, model 2024 przynosi nowy projekt przedniego zderzaka oraz wyraźniejsze różnice między modelem Atlas a Atlas Cross Sport. W obydwu samochodach szeroka osłona chłodnicy w kształcie czterech pasków jest otoczona przez reflektory LED z nowym standardowym systemem adaptacyjnego oświetlenia przedniego (AFS). Na wszystkich wersjach, oprócz podstawowych, światła do jazdy dziennej (DRL) otaczają reflektory i przechodzą w podświetlaną listwę świetlną, która znajduje się nad podświetlanym logo VW, nadając pojazdowi niepodważalny premium wygląd. Nowy przód z zintegrowanymi wlotami powietrza dopełnia wygląd przedniej części. Modele Atlas Cross Sport charakteryzują się akcentami w kolorze błyszczącej czerni oraz elementem w kształcie „X” w dolnej części zderzaka, podobnie jak w modelu Taos.
Z tyłu oba modele mają większy spoiler, co wydłuża linię dachu i nadaje im smuklejszy profil boczny. Wszystkie modele, z wyjątkiem podstawowych, odzwierciedlają przednią sygnaturę świetlną z tyłu, z podświetlaną listwą świetlną oraz logo VW znajdującym się między diodowymi światłami tylnymi. Modele Volkswagen Atlas Cross Sport zyskują bardziej agresywny dyfuzor tylny niż w poprzedniej generacji, jeszcze bardziej różnicując oba modele.
Wszystkie wersje zyskują nowe wzory kół, o średnicy od 18 do 20 cali, z dostępnością obręczy z stopów metali lekkich oraz w czarnym wykończeniu. Wersje R-line® podnoszą poprzeczkę dzięki błyszczącej czarnej osłonie chłodnicy, 21-calowym kołom aluminiowym oraz charakterystycznym oznaczeniom R-line.