2024 Volkswagen Golf GTI

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Golf GTI uznawany jest za wynalazcę segmentu hot hatch, a ten model przyciągnął miliony nabywców na całym świecie przez osiem pokoleń od momentu rozpoczęcia produkcji w 1976 roku.

Choć GTI nie był pierwszym hot hatchem na rynku, okazał się najudolniejszy. W wyniku tego jest uważany za protoplastę tego niszowego segmentu. Na początku był przystępnym cenowo, szybkim hatchbackiem, który sprawdzał się w każdej sytuacji, ale z czasem stał się droższy w kolejnych generacjach. Mimo to, osoby, które były dziećmi i nastolatkami, gdy Volkswagen wprowadził model GTI, stały się teraz dorosłymi, którzy mogli sobie na niego pozwolić. Ponadto, począwszy od trzeciej generacji, był dostępny w wersji pięciodrzwiowej, co dotyczyło również Golf MK 8.5 GTI.

Na froncie wyróżniał się podświetlony logo Volkswagena zintegrowany w górnej kratce. U góry znajdowała się pozioma taśma LED, która wizualnie łączyła reflektory. Dodatkowo producent oferował Golf MK 8.5 GTI z drugą z trzech poziomów reflektorów LED. Aby podkreślić wersję modelu, Volkswagen dodał czerwoną listwę, która przebiegała przez przednią osłonę i ozdabiała górną kratkę charakterystycznym czarno-czerwonym znaczkiem GTI. Na dolnym zderzaku samochód miał szeroką kratkę w kształcie plastra miodu, przerwaną w środku radarem potrzebnym do różnych funkcji bezpieczeństwa.

Z profilu, znaczek GTI umieszczony pod lusterkami był większy niż wcześniej. Ku zaskoczeniu, standardowy GTI wyposażony był w 17-calowe felgi, tak jak jego bliźniacy. Opcjonalnie dostępne były zestawy 18- i 19-calowe. Ramki wokół okien były matowe, co podkreślało sportowy charakter auta, podczas gdy słupki B miały kolor fortepianowej czerni. Wreszcie, z tyłu, GTI miał tę samą pochyloną ku przodowi klapę bagażnika, co Golf GTI MK 8, ale z nowym zestawem lamp tylnych LED. Klienci mogli zamówić samochód z systemem IQ.LIGHT Matrix LED, który dodawał charakterystyczne lampy tylne z kaskadowymi kierunkowskazami.

Wewnątrz Volkswagen zainstalował standardowe sportowe fotele z zintegrowanymi zagłówkami, pokryte materiałem przypominającym ten z oryginalnego modelu GTI z 1976 roku. Klienci mieli opcję wykończenia ich zamszem i Alcantarą. Na przeprojektowanej desce rozdzielczej, producent umieścił standardowe wykończenia wyglądające jak włókno węglowe, ale prawdziwe włókno węglowe znalazło się na liście opcji. Z przodu kierowcy znajdował się 10,4-calowy wyświetlacz w obrębie zegarów. Był konfigurowalny, a klienci mogli zmieniać układ za pomocą fizycznych przycisków umieszczonych na kole kierownicy. Na szczycie centralnej konsoli umieszczono 12,9-calowy ekran dotykowy systemu infotainment. Z tyłu było wystarczająco miejsca dla trzech dorosłych, chociaż środkowy pasażer miał bardzo ograniczoną przestrzeń na nogi z powodu konsoli środkowej.

Pod maską Golf MK 8.5 GTI posiadał ulepszoną wersję dwulitrowego silnika benzynowego, który zainstalowano w jego poprzedniku. Jego moc wzrosła z 245 PS do 265 PS (242 KM – 261 KM). Wraz z tym odświeżonym modelem stał się pierwszym GTI dostępnym wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.

 Volkswagen obchodzi 50. rocznicę modelu Golf. Produkcja seryjna bestsellera rozpoczęła się w Wolfsburgu w marcu 1974 roku. Od tamtej pory sprzedano ponad 37 milionów egzemplarzy Golfa. Z matematycznego punktu widzenia oznacza to, że przez ostatnie 50 lat codziennie ponad 2,000 osób na całym świecie zdecydowało się na zakup nowego Golfa. To czyni ten kompaktowy samochód najbardziej udanym europejskim autem oraz najlepiej sprzedającym się modelem Volkswagena w historii. Volkswagen prezentuje teraz najnowszy etap ewolucji Golfa z okazji światowej premiery, w której zaprezentowano nowy system infotainment opracowany od podstaw oraz napęd hybrydowy nowej generacji. Najlepszy Golf ostatnich 50 lat zadebiutuje w salonach wiosną 2024 roku.

Sześć wersji wyposażeniowych na premierę

Volkswagen wprowadzi nowego Golfa i Golfa Varianta w wersji podstawowej (Golf), a następnie w wersjach Life (średnia), Style (elegancka wersja topowa) oraz R-Line (sportowa wersja topowa). Dwa kultowe modele sportowe – Golf GTE i Golf GTI – będą miały własną, niezależną pozycję. Oferta napędów Golfa początkowo obejmie dwa hybrydowe napędy plug-in (eHybrid i GTE), dwa silniki mild hybrid z technologią 48 V (eTSI), cztery turbodoładowane silniki benzynowe (TSI) oraz dwa turbodoładowane silniki diesla (TDI). W drugiej połowie 2024 roku do oferty dołączą także modele sportowe – Golf GTI Clubsport, Golf R oraz Golf Variant R (modele R z napędem na cztery koła 4MOTION). Dodatkowe wersje z napędem na cztery koła z silnikiem TSI zadebiutują w 2025 roku. Wspólne dla wszystkich modeli Golfa są nowo opracowane generacje systemu infotainment, nowe podświetlane elementy sterujące dla automatycznej klimatyzacji, a także nowe reflektory LED i zespoły tylnych świateł LED.

Nowoczesny design z nowym oświetleniem

Zewnętrzna część nowego Golfa charakteryzuje się nowymi reflektorami LED, nowymi zespołami tylnych świateł LED oraz nowym przednim zderzakiem, które stanowią oznaki ulepszonych modeli. Reflektory LED mają teraz prostsze linie, są bardziej wyraziste i znacznie węższe od środka. Jako alternatywa dla standardowych reflektorów LED, dostępne będą reflektory wydajnościowe w pierwszym opcjonalnym poziomie konfiguracji. W takim przypadku z przodu znajdzie się podświetlane logo Volkswagena – pierwszy raz w Europie – obok poziomego paska LED w kratce chłodnicy. Litery V i W oraz okrąg wokół nich są otoczone delikatnymi konturami świetlnymi na zewnątrz i wewnątrz. Podświetlane logo Volkswagena wprowadza nowy, charakterystyczny design świetlny Volkswagena. Kolejnym wyróżniającym elementem jest druga opcjonalna wersja systemów LED: najnowsza wersja reflektorów matrycowych IQ.LIGHT LED – również z podświetlanym logotypem Volkswagena. Reflektory matrycowe IQ.LIGHT LED są wyposażone w nowy, wysokowydajny główny strumień świetlny, który sięga do 500 m w nocy – znacznie dalej niż standardowa lampa główna. Pakiet opcjonalnych reflektorów matrycowych IQ.LIGHT LED obejmuje nowo opracowane 3D zespoły tylnych świateł LED, których efekty powitania i pożegnania można dostosować w ustawieniach pojazdu (przez system infotainment). Można wybierać spośród trzech różnych efektów.

Nowe kolory i nowe felgi

Nowe wykończenia lakieru obejmują teraz cztery nowe kolory: Crystal Ice Blue Metallic, Anemone Blue Metallic, Oyster Silver Metallic oraz Grenadilla Black Metallic. Czarny dach jest dostępny jako nowa opcja dla wersji R-Line, GTE i GTI. Wprowadzono również pięć nowych wzorów felg aluminiowych do 19 cali.

Wnętrze z nowymi systemami infotainment. Sprzęt i oprogramowanie systemów infotainment Golfa są całkowicie nowe. Teraz opierają się na czwartej generacji modułowego systemu infotainment (MIB4). Obsługa systemu została znacznie poprawiona i uproszczona dzięki nowym grafiką i nowej strukturze menu na wyświetlaczu dotykowym. Bardzo intuicyjny system infotainment będzie dostępny w dwóch różnych formatach wyświetlacza 16:9: ekran dotykowy w wersji podstawowej Ready 2 Discover ma przekątną 26,4 cm (10,4 cala), natomiast wersja topowa Discover ma przekątną 32,8 cm (12,9 cala). Nowe ekrany MIB4 są zaprojektowane jako wizualnie samodzielne. W ramach tej funkcji nowe dotykowe suwaki do regulacji temperatury i głośności zostały opracowane ponownie; są teraz bardziej ergonomiczne w użyciu i podświetlane. Opcjonalne wyświetlanie informacji na szybie czołowej będzie ponownie dostępne dla Golfa i Golfa Varianta.

Wyświetlacz infotainment w szczegółach

Nowe systemy MIB4 są bardzo intuicyjne w obsłudze. Podstawą jest nowa struktura menu dla wyświetlacza: ekran jest podzielony na dwa paski dotykowe na górze i dole oraz imponujący ekran główny pośrodku. Kierowca może przypisać ulubione funkcje dostępu bezpośredniego do dużych obszarów górnego paska i ekranu głównego. Dużą zaletą jest to, że indywidualnie skonfigurowany górny pasek i statyczny dolny pasek są ciągle wyświetlane, gdy kierowca otwiera różne funkcje w formie aplikacji na ekranie głównym. Znacznie upraszcza to obsługę. Ponadto nowe systemy MIB4 działają bardzo szybko. Struktura menu w szczegółach:

Górny pasek. Górny pasek ma nowy przycisk dostępu bezpośredniego po lewej stronie, który umożliwia kierowcy otwarcie głównego menu z przeglądem wszystkich aplikacji jednym kliknięciem. Po prawej znajduje się stylizowany przycisk pojazdu dla nowego Centrum Kontroli Pojazdu; umożliwia on bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji pojazdu. Główne menu i Centrum Kontroli Pojazdu są zawsze dostępne bez konieczności zamykania aktywnej aplikacji. Po prawej stronie Centrum Kontroli Pojazdu znajdują się dodatkowe funkcje dostępu bezpośredniego, które można przypisać indywidualnie – na przykład przyciski do trybów jazdy, funkcji parkowania, systemów asystujących i biblioteki multimedialnej.
Ekran główny pośrodku. Duży ekran główny zawiera treści z najważniejszych aplikacji na dowolnie przypisywalnych graficznych kafelkach o różnych rozmiarach. Klasyczne aplikacje, takie jak system nawigacji, radio i ustawienia dźwięku, a także nowe funkcje, takie jak wizualizowane instrukcje od asystenta głosowego IDA, są wyświetlane w kafelkach na ekranie głównym.
Dolny pasek. Dolny pasek zawiera stały bezpośredni dostęp do systemu klimatyzacji i klimatyzacji foteli oraz przycisk powrotu do centralnego ekranu głównego, który kierowca może użyć w dowolnym momencie.
Konfigurowalny Digital Cockpit Pro

Nowe modele Golfa mają zaawansowane cyfrowe wskaźniki na pokładzie w standardzie: Digital Cockpit Pro (przekątna ekranu: 26 cm/10,2 cala). Kierowca może użyć odpowiednich przycisków na nowym wielofunkcyjnym kole kierownicy, aby ustawić dwie różne podstawowe konfiguracje graficzne (profile informacyjne): Klasyczny z okrągłymi wskaźnikami i Progresywny z kafelkami wyświetlacza. Obszar między okrągłymi wskaźnikami lub kafelkami można dowolnie przypisać – na przykład z kierunkiem nawigacji lub wyświetlaczami systemów asystujących. Obszary wewnątrz okrągłych wskaźników i kafelków mogą być wypełniane różnymi informacjami. Istnieją także profil informacyjny specyficzne dla modelu dla Golfa R-Line, Golfa GTI i Golfa GTE.

Lepsze parkowanie

Nową funkcjonalnością w Golfie i Golfie Variancie jest Park Assist Pro. System umożliwia wjazd i wyjazd z miejsc parkingowych za pomocą smartfona. Kierowca kontroluje procedurę parkowania z zewnątrz pojazdu za pomocą smartfona; Golf prowadzi, hamuje i przyspiesza samodzielnie w wyznaczonych parametrach. Inną nową funkcją jest system Area View – tutaj tworzony jest 360-stopniowy widok dookoła pojazdu poprzez połączenie czterech kamer, a odpowiedni obraz jest przesyłany na ekran dotykowy systemu infotainment.

Sześć pakietów wyposażeniowych na etapie wprowadzenia

Golf i Golf Variant będą oferowane w wersji podstawowej (Golf) oraz w wyższych specyfikacjach wyposażeniowych Life, Style i R-Line. Oferują szeroki zakres poziomów wyposażenia i opcji napędu, które klienci oczekują od Golfa. Jako standardowy silnik dla wszystkich tych modeli wykorzystywany jest ekonomiczny, czterocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem oraz system aktywnego zarządzania cylindrami (ACTplus). Sportowe modele Golf GTE i Golf GTI mają osobne pozycjonowanie oraz opcje napędu.

Wersja podstawowa – Golf

Podstawowy model Golfa jest już bogato wyposażony, oferując takie funkcje jak automatyczna klimatyzacja (Climatronic), ulepszone wielofunkcyjne koło kierownicy, system bezkluczykowego zamykania i uruchamiania Keyless Access, Dynamiczne Wyświetlanie Znaków Drogowych, tempomat, Park Assist z przodu i z tyłu, nowy system infotainment (wersja podstawowa), bezprzewodowy App-Connect (bezprzewodowa integracja aplikacji smartfona z Apple CarPlay i Android Auto), interfejs do telefonu komórkowego, cyfrowy kokpit oraz nowe reflektory LED i zespoły tylnych świateł LED.

Poziom średni – Life

Następny poziom wyposażenia to Golf Life. Tutaj dodatkowe szczegóły takie jak pakiet chromowy, lusterka zewnętrzne z funkcją pamięci, bezprzewodowe ładowanie smartfonów, oświetlenie zewnętrzne, trójkolorowe oświetlenie wnętrza, komfortowe fotele z regulacją lędźwiową z przodu oraz skórzane wielofunkcyjne koło kierownicy i adaptacyjny tempomat ACC są na pokładzie. Standardowo dostępne są także 16-calowe felgi aluminiowe.

Wersje topowe – Style i R-Line

Przyszli nabywcy nowego Golfa i Golfa Varianta mają do wyboru dwie równorzędne wersje topowe o różnym pozycjonowaniu: Style i R-Line. Elegancki Golf Style charakteryzuje się 17-calowymi felgami aluminiowymi na zewnątrz, spersonalizowanymi zderzakami w stylu Style z chromowanymi listwami oraz reflektorami wydajnościowymi wraz z podświetlanym logo Volkswagena z przodu. Wewnątrz wyposażenie wzbogacono o komfortowe fotele sportowe z pokryciem ArtVelours, elektryczną 14-stopniową regulację fotela kierowcy oraz 30-kolorowe oświetlenie wnętrza. Standardowa wersja wyposażeniowa jest uzupełniona o system kamery tylniej (Rear View). W zakresie zewnętrznym sportowy Golf R-Line różni się od Golfa Style za sprawą wyraźnych zderzaków w designie R-Line oraz licznych elementów w wysokim połysku czarnym, w tym listew progowych. Cechy te uzupełniają czarne, 17-calowe felgi aluminiowe z diamentowo ciętymi powierzchniami. Wyposażenie wewnętrzne i funkcjonalne różni się od Golfa Style sportowym skórzanym kołem kierownicy z funkcją zmiany biegów (dla wersji z automatyczną skrzynią biegów) oraz wyborem profilu jazdy oraz sportowymi fotelami premium z pokryciem tkaniną R-Line.

Kompaktowe samochody sportowe – GTE i GTI

2.0L TSI 7AT FWD (265 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1984 Cm3
Moc194.9 Kw @ 5250-6500 Rpm
265 Hp @ 5250-6500 Rpm
261 Bhp @ 5250-6500 Rpm
Moment obrotowy273 Lb-Ft @ 1600-4500 Rpm
370 Nm @ 1600-4500 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika13.2 Galony (50.0 L)
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.9 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna Dsg
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony225/45 R17
Długość168.9 In (4290 Mm)
Szerokość70.4 In (1788 Mm)
Wysokość57.9 In (1471 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)60.4/59.7 In (1
Rozstaw osi103.4 In (2626 Mm)
Turning Circle39.4 Ft (12.0 M)
Masa własna3067 Lbs (1391 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4299 Lbs (1950 Kg)
Średnie spalanie33.1 Mpg Us (7.1 L/100Km)
Emisja CO2 (Średnie spalanie)162 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.