Twórca kategorii hot-hatch wraca z nową wersją. Mowa oczywiście o Volkswagenie Golfie GTI. To jeden z ikonicznych samochodów branży motoryzacyjnej. Miliony fanów na całym świecie czekały na tę ósmą generację GTI.
Chociaż oparty jest na tej samej platformie MQB, wprowadzonej z trzecią generacją Audi A3 w 2012 roku, Golf zdołał wywrzeć pozytywne wrażenie, a wersja GTI przyniosła kilka naprawdę dobrych ulepszeń. System DCC (Dynamiczne Sterowanie Chassis) to jedno z tych udoskonaleń. Reaguje na nawierzchnię drogi i sytuacje podczas jazdy, jednocześnie mierząc ruchy kierownicy, hamowanie i przyspieszanie. Głównym celem jest poprawa komfortu w zależności od gładkości drogi, poprzez dostosowanie czterech amortyzatorów lub ich wzmocnienie w sportowym trybie jazdy. DCC ma też różne wstępnie ustawione profile: COMFORT, ECO i SPORT. Dodatkowo jest tryb „Indywidualny”, który można dostosować według własnych potrzeb użytkownika.
Silnik zastosowany w Golfie GTI to jednostka benzynowa z turbodoładowaniem o pojemności 2,0 litra. Oferuje 245 KM i 370 Nm (272 lb.ft) momentu obrotowego. Standardowo połączony jest z 6-biegową manualną skrzynią biegów, jednak dostępna jest również 7-biegowa skrzynia DSG z podwójnym sprzęgłem za dodatkową opłatą. W momencie publikacji nie podano żadnych danych dotyczących osiągów.
Samochód staje się ikoną, gdy jego DNA projektowe i charakter pozostają rozpoznawalne przez dziesięciolecia. Ważne jest również, aby ikona dostarczała świeżych pomysłów, aby sprostać wyzwaniom naszych czasów. Tak jak VW Golf GTI. Od 44 lat Volkswagen na nowo definiuje tę ikonę sportowych, kompaktowych samochodów, zachowując pierwotną koncepcję – z pokolenia na pokolenie. Ósma reinterpretacja Golfa GTI świętuje teraz swoje światowe wejście. Nowo zaprojektowany i skonstruowany – w pełni zdigitalizowany i zintegrowany. Golf GTI, który jest gotowy na nowoczesną erę. Golf Mk1 z 1976 roku już dawno przekształcił się w rodzinę pojazdów. W 1982 roku pojawił się pierwszy Golf GTD z turbodoładowanym silnikiem diesla, a w 2014 roku pierwszy Golf GTE z napędem hybrydowym typu plug-in. Dlatego ma sens, że nowy Golf GTD i nowy Golf GTE świętują swoje światowe premiery obok nowego VW Golfa GTI. Trzy warianty Golfa, trzy charaktery, trzy efektywne i czyste systemy napędowe – ale jedna filozofia designu i specyfikacji.
GTI
Nowy Volkswagen Golf GTI to zwinny, surowy, efektywny i nowoczesny sportowy kompaktowy samochód dla ery cyfrowej – z mocą 180 kW (245 KM).
GTE
Z mocą systemową 180 kW nowy Volkswagen Golf GTE jest równie potężny jak Golf GTI. Napęd hybrydowy zaprojektowano z myślą o osiągach sportowych, łącząc elektroniczną zrównoważoność i zerowe emisje na dystansach wynoszących około 60 kilometrów z doskonałymi osiągami dynamicznymi.
GTD
Nowy Volkswagen Golf GTD to prawdziwy sportowiec wytrzymałościowy. W tej wersji moc 147 kW (200 KM) została połączona z bardzo dużym zasięgiem paliwa.
EKSTERIER
Design nowych, sportowych modeli Golfa emanuje nieskrępowaną charyzmą. Standardowe reflektory LED są umieszczone nisko i tworzą wyrazisty poprzeczny pas w połączeniu z kratą chłodnicy. W górnej części maski wąska linia rozciąga się na przedniej części – czerwona w przypadku GTI, niebieska dla GTE i srebrna dla GTD. Wszystkie te elementy są typowymi oznakami, podobnie jak czerwona ramka kratki w pierwszym Golfie GTI. Gdy aktywowane są światła do jazdy dziennej – gdy kierowca zbliża się z kluczem (opcjonalnie) – pasek LED w reflektorze odzwierciedla czerwoną, niebieską lub srebrną linię. Po raz pierwszy krata chłodnicy jest podświetlona jako kontynuacja paska LED. Tworzy to całkowicie nowy, niepowtarzalny design reflektorów Golfa GTI, GTE i GTD. Inną wyróżniającą cechą jest typowo duża, jednolita kratka dolnego wlotu powietrza w wzór plastra miodu. Z zewnątrz jest otoczona czarną aplikacją, z wyrazistym projektem przypominającym skrzydła po bokach. Nowe oznaczenia GTI obejmują również opcjonalne światła przeciwmgielne, które są teraz zintegrowane w kratce wlotu powietrza w kształcie X.
Wyrazisty zarys
Boczne sekcje charakteryzują się efektownymi, standardowymi 17-calowymi felgami aluminiowymi Richmond, unikalnymi dla GTI. Na życzenie dostępne są felgi 18-calowe lub 19-calowe. Czerwone malowanie: zaciski hamulcowe nowych, sportowych modeli Golfa. GTI i GTD mają również oznakowanie z odpowiednim napisem na boku przedniego błotnika. GTE nie ma tej cechy, ale zamiast tego ma dodatkowe złącze zasilania po stronie pasażera do ładowania akumulatora. Wszystkie trzy modele mają szersze progi w czarnym kolorze – z designem splitter przypominającym te stosowane w samochodach wyścigowych. Progi łączą się, tworząc przedni spojler i tylny dyfuzor. Indywidualizowany spojler wydłuża linię dachu na szczycie zarysu. Dominującym elementem designu bocznego jest słupek C, charakterystyczny dla wszystkich wersji Golfa. Wizualnie napędza on nadwozie do przodu i przekształca ikoniczną grafikę oryginalnego Golfa i GTI w nowoczesną erę.
Dominujący tył
Nowy Golf ma mocną sekcję barkową i uderzający design tylnej części. Korzystają na tym również nowe, sportowe modele, które są standardowo wyposażone w LED-owe zespoły tylnych świateł. Napisy GTI, GTE lub GTD są teraz umieszczone centralnie pod emblematem Volkswagena, a nie po stronie kierowcy, jak to było wcześniej. Spojler dachowy wydłuża się ku tyłowi i łączy z czarnym wykończeniem wokół tylnej szyby, co sprawia, że Golf GTI, GTE i GTD wydają się jeszcze bardziej płaskie niż mniej mocne modele. Na dole sportowy dyfuzor odróżnia nowe wersje od innych wersji serii. Różnią się one również końcówkami układów wydechowych – GTI ma jedną końcówkę po lewej i jedną po prawej, GTD ma podwójną końcówkę po lewej, a GTE nie ma w ogóle widocznej końcówki.
WNĘTRZE
Od momentu debiutu pierwszego Golfa GTI, ten samochód był jak idealnie dopasowana para dżinsów. Już na początku Volkswagen stworzył wyraziste, dynamiczne oznaczenia z mnóstwem detali wnętrza – sportowa kierownica z trzema srebrnymi podwójnymi ramionami i wklęsłym emblematem Wolfsburga, gałka zmiany biegów w kształcie czarnej piłki golfowej, sportowe fotele GTI w kraciastym wzorze z czarnymi bocznymi osłonami – wszystkie te elementy uznawane są za klasyczne dzieła designu.
Hołd dla przeszłości, ukłon w stronę przyszłości
Chociaż Volkswagen znacznie poprawił możliwości cyfrowe i sieciowe ósmej generacji Golfa – a wraz z nim GTI, GTE i GTD – w celu przyszłego dostosowania oferty, wiele z oryginalnych oznaczeń wciąż można znaleźć na pokładzie. Jednak sportowa kierownica z przeszłości przekształciła się w nową wielofunkcyjną skórzaną kierownicę ze sterowaniem dotykowym i opcjonalnym przyciskiem Travel Assist, który wspomaga potężne modele Golfa w osiągnięciu prędkości maksymalnej 210 km/h przy włączonym Travel Assist. Trzy srebrne ramiona zostały zachowane – w GTI wnętrze centralnego ramienia jest wykończone na czerwono, a GTE i GTD mają odpowiednio wykończenia niebieskie i srebrne. Klasyczny wzór kraciasty sportowych foteli również został zachowany. Nowy wzór kraciasty nazywa się Scalepaper. Szwy w szaro-czarnym designie są czerwone w GTI, niebieskie w GTE i jasnoszare w GTD. Czerwony, niebieski lub czarny kolor jest również stosowany w przypadku wszystkich dekoracyjnych szwów i wykończeń, w zależności od modelu.
Gotowy na nowoczesne czasy
Innovision Cockpit unosi się w górę po otwarciu drzwi Golfa GTI, GTE i GTD. Jest to połączenie topowej wersji 10,25-calowego Digital Cockpit (cyfrowe instrumenty) i 10-calowego systemu nawigacyjnego. Wizualne i funkcjonalne połączenie dwóch ekranów tworzy nową i spójną architekturę cyfrową. Tło oświetlenia, które również jest standardem, wprowadza wyświetlacze i wszystkie inne oświetlone obszary wnętrza (deska rozdzielcza, wykończenie drzwi, schowek z interfejsem do telefonu komórkowego, podłoga) w spektrum 30 konfigurowalnych kolorów. Golf GTI, który jest standardowo wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną, ma nową gałkę zmiany biegów GTI. Golf GTI dostępny jest z opcjonalną automatyczną 7-biegową skrzynią DCT; GTD jest oferowany wyłącznie z tą DCT. GTE wyposażono w 6-biegową DCT opracowaną dla napędu hybrydowego. Modele wyposażone w DCT zazwyczaj działają w systemie shift by wire; dźwignia zmiany biegów DCT jest zaprojektowana specjalnie. Funkcjonalność standardowego przycisku start/stop dla systemów napędowych trzech sportowych modeli Golfa została dostosowana – po otwarciu drzwi pulsuje na czerwono, aż system napędowy zostanie uruchomiony.
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
Ogólnie rzecz biorąc, każdy nowy Golf jest wyposażony w systemy asystujące, w tym system utrzymania pasa ruchu Lane Assist, autonomiczne hamowanie awaryjne Front Assist z monitorowaniem pieszych, elektroniczną blokadę różnicową XDS oraz Car2X (lokalna komunikacja z innymi pojazdami i infrastrukturą drogową). Standardowe cyfrowe instrumenty oraz system infotainment odpowiadają mobilnym usługom internetowym We Connect i We Connect Plus, które zostały tutaj zintegrowane. W skład wyposażenia wchodzi wielofunkcyjna kierownica, automatyczna klimatyzacja jedn strefowa (Climatronic), system komfortowego uruchamiania Press & Drive, Bluetooth do telefonu komórkowego, reflektory LED, zespoły tylnych świateł LED, światła do jazdy dziennej LED, lampki LED oraz dwa porty USB-C. Zakres wyposażenia został ponownie znacznie rozszerzony dla GTI, GTE i GTD.
Ulepszone wyposażenie
Na zewnątrz wyposażenie opisane tutaj jest uzupełnione o 17-calowe felgi aluminiowe, spersonalizowaną przednią część, rowkowany tylny dyfuzor, samodzielny spojler dachowy, odpowiednie oznaczenia modeli, indywidualne systemy końcówek wydechowych, czerwone zaciski hamulcowe i rozszerzenia progów. Funkcje obejmują sportowe zawieszenie (tylko GTI i GTD; obniżone o 15 mm) oraz system dostępu bezkluczykowego Keyless Access i związane z nim oświetlenie. Wnętrze łączy najwyższą wersję Digital Cockpit (liczne konfiguracje ekranów) i 10-calowy system nawigacyjny, tworząc Innovision Cockpit. Kolor i grafika Digital Cockpit odpowiadają modelowi. W wielu innych detalach, podobnie jak w przypadku zewnętrza, Golf GTI, GTE i GTD również różnią się specyficznymi kolorami przypisanymi do odpowiedniego systemu napędowego – czerwony (GTI), niebieski (GTE) i srebrny (GTD). Wszystkie pedały wykonane są ze stali nierdzewnej.
GTI z turbodoładowanym silnikiem benzynowym
Nowy Volkswagen Golf GTI jest napędzany silnikiem turbo o pojemności 2.0 litra i mocy 180 kW (245 KM) (EA888 evo4). Maksymalny moment obrotowy wynosi 370 Nm. Silnik czterocylindrowy jest standardowo połączony z 6-biegową skrzynią manualną (MQ350). Opcjonalnie dostępna jest 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa (DQ381 DSG).
GTE z napędem hybrydowym typu plug-in
Napęd hybrydowy plug-in Volkswagena Golfa GTE zasadniczo składa się z silnika benzynowego turbo o pojemności 1.4 litra (EA211 TSI) o mocy 110 kW (150 KM), modułu hybrydowego z silnikiem elektrycznym (85 kW), 6-biegowej skrzyni DCT (DQ400e) oraz nowego akumulatora litowo-jonowego. Układ napędowy dostarcza maksymalną moc 180 kW (245 KM) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. W porównaniu z poprzednikiem, całkowity zasięg elektryczny znacznie wzrósł i wynosi teraz około 60 km. Inżynierowie Volkswagena uzyskali ten wzrost zasięgu, poprawiając aerodynamikę Golfa i zwiększając zawartość energii w akumulatorze o 50% do 13 kWh. Można nim jeździć z prędkością do 130 km/h w trybie elektrycznym. Gdy akumulator jest wystarczająco naładowany, Golf GTE zawsze uruchamia się w trybie E-MODE. Tryb jazdy przełącza się na tryb hybrydowy, jeśli pojemność akumulatora spadnie poniżej określonego poziomu lub jeśli prędkość wzrośnie powyżej 130 km/h. W trybie hybrydowym kierowca ma możliwość utrzymania poziomu naładowania za pomocą trzech symboli na ekranie systemu infotainment (znak równości „=”), zwiększenia go (strzałka w górę „↑”) lub obniżenia do określonego poziomu (strzałka w dół „↓”). Dzięki temu można wjechać do strefy miejskiej zasilanej energią elektryczną i zerowymi emisjami, nawet na końcu dłuższej podróży, jeśli zajdzie taka potrzeba. Gdy aktywna jest nawigacja, menedżer akumulatora przewidująco uwzględnia dane drogowe i topograficzne, aby zapewnić, że ustalona energia akumulatora będzie dostępna po dotarciu na miejsce. W tym procesie wykorzystanie akumulatora dostosowuje się na podstawie danych trasowych, aby osiągnąć optymalny zasięg elektryczny.
GTD z turbodoładowanym silnikiem Diesla
Długodystansowy samochód sportowy wyposażony jest w 2.0-litrowy, czterocylindrowy silnik turbodoładowany Diesla (TDI) o mocy 147 kW (200 KM). Silnik Golfa GTD (seria EA288 evo) generuje imponująco wysoki maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm. TDI osiąga tę moc już przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Podobnie jak w przypadku wszystkich turbodoładowanych silników Diesla w nowym Golfie, układ napędowy GTD jest połączony z dwoma katalizatorami SCR połączonymi szeregowo (SCR = Selektywna Redukcja Katalityczna). Ten nowy system podwójnej dozowania SCR z podwójnym wtryskiem AdBlue znacznie redukuje emisję tlenków azotu w porównaniu z jego poprzednikiem. Volkswagen oferuje Golfa GTD z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową (DQ381 DSG) jako standard.
ZAWIESZENIE
Volkswagen opracował i udoskonalił zawieszenie Golfa GTI, GTE i GTD w połączeniu z osią przednią McPhersona i wielowahaczowym tyłem. Po raz pierwszy zastosowano nowy system kontroli dynamiki jazdy znany jako Zarządca Dynamiki Pojazdu. System ten kontroluje zarówno funkcję XDS, jak i komponenty dynamiki bocznej regulowanych amortyzatorów (opcjonalne DCC). Znacznie zwiększa to różnorodność pomiędzy maksymalnym komfortem a maksymalną dynamiką, a pojazd korzysta z wyraźnie zaostrzonych dynamik jazdy.
DCC adaptacyjne sterowanie zawieszeniem