Volkswagen w 2023 roku wprowadził odświeżoną wersję modelu ID.3, małego pojazdu, ponad trzy lata po jego debiucie.
W tym czasie świat zmagał się z pandemią oraz dużymi konfliktami zbrojnymi na kontynencie europejskim, ale niemiecki producent musiał iść do przodu. Jego inżynierowie ciężko pracowali nad stworzeniem tej faceliftowanej wersji, aby uczynić mały model ID.3 bardziej konkurencyjnym na rynku. Oprócz kilku zmian estetycznych, wprowadzono także zmienione wnętrze oraz wybór dwóch akumulatorów.
Odświeżony ID.3 zyskał nowy przód z ulepszonym dolnym zderzakiem, co poprawiło aerodynamikę pojazdu. Na bokach pojazdu znalazły się dwa żaluzje, które kierowały powietrze z przodu na boki, co obniżyło opór powietrza. Kolejnym istotnym udoskonaleniem były reflektory, które były dostępne z technologią Matrix-LED oraz standardowym źródłem światła dla całego zakresu.
Wewnątrz Volkswagen stworzył kabinę, w której 77% materiałów było z recyklingu, co pozwoliło zmniejszyć ślad węglowy pojazdu. Zainstalowano także wyświetlacz typu head-up z rozszerzoną rzeczywistością (AR), który pomagał kierowcy w nawigacji i pokazywał ważne informacje. Kolejnym znaczącym krokiem naprzód było wprowadzenie technologii V2X, która gromadziła dane z innych pojazdów Volkswagen lub infrastruktury, ostrzegając kierowcę o potencjalnych zagrożeniach na drodze.
Platforma MEB, na której oparty jest model ID.3, miała ten sam silnik o mocy 204 PS (201 KM), napędzający tylne koła swojego poprzednika. Zasilany był przez akumulator o pojemności 58 lub 77 kWh, co pozwalało na przejechanie odpowiednio 426 km (265 mil) lub 546 km (340 mil).
Z drugą generacją modelu ID.3, Volkswagen kontynuuje swoją historię sukcesu w rodzinie ID. W ramach strategii ACCELERATE, na drodze do stania się dostawcą usług mobilności o zerowej emisji z wykorzystaniem oprogramowania, firma osiągnęła kolejny kamień milowy rok wcześniej niż planowano. Jak dotąd dostarczono na całym świecie ponad 600 000 modeli ID. opartych na platformie modułowego napędu elektrycznego (MEB). Asortyment produktowy Volkswagena składa się teraz z sześciu modeli ID.
ID.3 był pierwszym elektrycznym pojazdem opartym na platformie MEB w 2019 roku. Dwa i pół roku po wprowadzeniu na rynek pierwszej generacji, bestseller w pełni elektryczny trafia teraz na rynek z kompleksową aktualizacją. Oprócz najnowszego oprogramowania z wszystkimi systemami wspomagającymi, pojazd zachwyca przede wszystkim nowo wyostrzonym wyglądem zewnętrznym i dopracowanym wnętrzem. Nowe kolory, takie jak Dark Olivine Green, nadają świeży wygląd. Wykorzystanie wysokiej jakości, wolnych od zwierząt i zrównoważonych materiałów dopełnia ogólny wygląd.
„Nowy ID.3 pokazuje nasze zaangażowanie w wartość, design i zrównoważony rozwój. Design dojrzał, a jakość materiałów użytych w wnętrzu została ulepszona.” Imelda Labbé, członkini zarządu marki Volkswagen odpowiedzialna za dział sprzedaży, marketingu i posprzedażowego.
Design zewnętrzny: świeży i wyraźny
Optymalizowane otwory wentylacyjne i duże malowane powierzchnie sprawiają, że przód Volkswagen ID.3 wygląda niezależnie, pewnie i przyjaźnie z każdej perspektywy. Powodem tego jest nowy design zderzaka. Przy projektowaniu nowej maski, zespół projektowy postawił sobie za cel, aby wykorzystać więcej koloru zewnętrznego. Maska wydaje się teraz dłuższa, ponieważ usunięto czarny pasek pod przednią szybą, a wcięcia po bokach tworzą dodatkowe wrażenie wizualnego wydłużenia.
Smart rozwiązania poprawiają aerodynamikę
Dodatkowo, zoptymalizowane i powiększone wloty powietrza z przodu nadają ID.3 muskularny i sportowy wygląd. Aerodynamikę poprawia lepszy przepływ powietrza wokół przednich kół („firana powietrzna”). Między innymi odgrywa to również zasadniczą rolę w zasięgu. ID.3 osiąga doskonały współczynnik oporu powietrza wynoszący 0.263 (przewidywany). Najważniejszym czynnikiem jest nadwozie, z wyraźnie pochylonymi słupkami A, płynnie opadającą linią dachu i cofniętymi słupkami C.
Różne rozwiązania dla szczegółów poprawiają również aerodynamikę. Należą do nich elektrycznie aktywowany żaluzja chłodnicy w przednim końcu pojazdu. Otwiera się tylko wtedy, gdy jednostki napędowe potrzebują chłodzenia. Żaluzje zwykle pozostają zamknięte, aby powietrze mogło jak najłatwiej przepływać nad maską. Płaskie wzory obręczy kół są również zoptymalizowane pod kątem przepływu powietrza z minimalnymi stratami oporu.
ID.3 z nowymi, ekskluzywnymi funkcjami
Reflektory i tylne światła nie tylko podkreślają nowoczesny design ID.3; gwarantują również lepszą widoczność na drodze. Nowe dwuczęściowe tylne światła z czerwonym podświetleniem emitują światło z tyłu. Część tylnego światła znajdująca się w klapie bagażnika również jest teraz podświetlona.
Nowy ID.3 ma długość 4,26 metra, szerokość 1,81 metra i wysokość 1,56 metra. Podobnie jak jego poprzednik, druga generacja ID.3 imponuje długim rozstawem osi i krótkimi zwisami – co umożliwia platforma modułowego napędu elektrycznego (MEB).
W kwestii kolorystyki i wykończenia, nowy kolor Dark Olivine Green symbolizuje ekskluzywność i wartość premium. Metaliczny lakier o iryzującym wykończeniu ma ciepły efekt złotego perłowego i wspiera nowoczesne, czyste kontury designu zewnętrznego. Dach jest całkowicie czarny, co odróżnia go od koloru nadwozia, tworząc harmonijny kontrast. Pasek wykończeniowy dachu jest wykończony w wysokiej jakości matowym srebrze, aby podkreślić kolor lakieru.
Design wnętrza: wysoka jakość i zrównoważony rozwój
Druga generacja ID.3 imponuje wnętrzem poprzez innowacje i zrównoważony rozwój. Wyposażenie wnętrza jest całkowicie wolne od materiałów pochodzenia zwierzęcego. Materiał mikrofibrowy, Artvelours Eco, jest używany do wykończenia drzwi i pokrowców siedzeń. Ten materiał składa się w 71 procentach z recyklatu, surowca wtórnego uzyskiwanego z recyklingu odpadów plastikowych, które wcześniej zostały zutylizowane przynajmniej raz.
Ulepszenia tworzą harmonijną całość
Liczne sugestie od klientów zostały wzięte pod uwagę i wprowadzone jako ulepszenia produktu oraz w celu zwiększenia standardowego wyposażenia. W rezultacie miękkie, pokryte pianką powierzchnie w kokpicie tworzą nowe doświadczenie dotykowe.
Drzwi zostały przerobione, aby zawierały miększe i większe powierzchnie. Ponadto, podłokietniki w drzwiach są teraz bardziej przestronne i mają jaśniejszy design. Precyzyjne przeszycia CNC w kontrastowym kolorze dodatkowo podnoszą poczucie wartości i tworzą udane połączenie futurystycznego i tradycyjnego designu we wnętrzu ID.3.
Przestronne wnętrze z przyjemną atmosferą
Ulepszona jakość materiałów – a także współgranie funkcjonalności, wyglądu, odczucia i struktury – tworzy przyjemną atmosferę wewnątrz samochodu. Przestronne wnętrze jest nowoczesne, przytulne i eleganckie. To możliwe dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2,77 metra i oszczędnej architekturze platformy modułowego napędu elektrycznego (MEB). Ten design podkreśla ogólne poczucie przestronności, ponieważ lekkość dużego panelu deski rozdzielczej sprawia wrażenie nieważkości. Miękka powierzchnia pokrywa dolną część deski rozdzielczej, która jest podzielona szwami. W ciemności, system oświetlenia tła z maksymalnie 30 kolorami rysuje kontury wnętrza i nadaje mu dodatkowy wymiar jako integralna część konceptu designu.
Dużo miejsca na bagaż
Podstawowe wymiary bagażnika w ID.3 oferują pojemność 385 litrów; zwiększa się ona do 1 267 litrów po złożeniu tylnych oparć siedzeń i załadunku do wysokości dachu. Można opcjonalnie zamówić hak do przewozu rowerów z obciążeniem do 75 kilogramów.
„Naszym celem zawsze są potrzeby naszych klientów. Dlatego uważnie słuchamy i dostosowujemy nasz asortyment produktów do ich wymagań.” Imelda Labbé, członkini zarządu marki Volkswagen odpowiedzialna za dział sprzedaży, marketingu i posprzedażowego.
Design oświetlenia: nowoczesna technologia
Duże standardowe reflektory LED nadają twarzy nowego ID.3 przyjazny wygląd. Reflektory matrycowe IQ.LIGHT LED są dostępne opcjonalnie. Wraz z bocznym oświetleniem tła, ich moduły przypominają ludzkie oko. Gdy kierowca zbliża się do pojazdu z kluczem, pojazd wydaje się budzić i otwierać oczy, co osiągnięto dzięki kołysaniu modułów na osi pionowej. Dodatkowym elementem w połączeniu z opcjonalnym systemem Keyless Access jest to, że pojazd stara się nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcą, obracając swoje oczy w lewo lub prawo. Aby zakończyć sekwencję powitania, zewnętrzne lustra projektują na ziemi „odcisk palca” rodziny ID.
Wygodne i bezpieczne podczas jazdy w nocy
Nowy ID.3 ma standardowe sterowanie światłami drogowymi. Opcjonalne reflektory matrycowe IQ.LIGHT LED zawsze oświetlają drogę jak najjaśniej, nie oślepiając innych użytkowników drogi. Każdy moduł reflektora składa się z 18 jednostek LED, z których jedenaście można indywidualnie wyłączyć i przyciemnić. Osobna latarka rozszerza pakiet oświetleniowy. Po włączeniu oświetlenia, reflektory są połączone ciągłym paskiem światła, który przerywany jest jedynie przez logo Volkswagena.
Światło emanuje z tyłu nowego ID.3 z dwuczęściowych i teraz całkowicie podświetlonych tylnych świateł. W każdej jednostce innowacyjnych tylnych świateł LED 3D znajduje się dziewięć płaskich prowadnic świetlnych, znajdujących się swobodnie w przestrzeni i składających się z kilku cienkowarstwowych. Tworzą one łukowate tylne światło o szczególnie intensywnej czerwonej barwie. Światło hamowania tworzy kształt X, podczas gdy dynamiczna kierunkowskaz przechodzi od wewnątrz na zewnątrz. W pojazdach wyposażonych w reflektory matrycowe LED, animowane wzory oświetlenia przebiegają przez tylne światła, aby powitać i pożegnać kierowcę.
Inteligentne oświetlenie wnętrza
Architektura oświetlenia ID.3 ma holistyczny design i odgrywa ważną rolę w wnętrzu. Oświetlenie tła na desce, w drzwiach i w podłodze można konfigurować w różnych kolorach, aby odpowiadało preferencjom użytkownika. Dziesięć kolorów jest standardowo dostępnych dla ID.3 – 30 kolorów w opcji. Funkcja ID. Light w pakiecie systemu asystenta Plus jest punktem kulminacyjnym koncepcji oświetleniowej. Pas świetlny poniżej przedniej szyby wspiera kierowcę w wielu sytuacjach, dostarczając łatwe do zrozumienia efekty oświetleniowe – na przykład podczas skręcania, hamowania lub komunikatów z funkcji Eco Assistance. ID. Light oferuje również funkcje takie jak ostrzeżenia o zagrożeniach drogowych, informacje o miejscach parkingowych przy drodze oraz wskazówki dotyczące przejścia do odpowiedniego pasa na autostradzie, gdy nawigacja jest aktywna.
Koncepcja obsługi
Koncepcja obsługi ID.3 jest nowoczesna i przejrzysta, elegancka i intuicyjna. W sercu koncepcji znajdują się dwa wolnostojące wyświetlacze. Kompaktowy wyświetlacz kierowcy o przekątnej 5,3 cala (13,4 centymetra) obsługiwany jest za pomocą sterowania dotykowego na wielofunkcyjnym kole kierownicy. Duży przycisk obrotowy po prawej stronie służy do wyboru profili jazdy. W centralnej części konsoli znajduje się teraz standardowy wyświetlacz dotykowy dla systemu nawigacji, funkcji telefonu, mediów, systemów asystujących i ustawień pojazdu. Ekran mierzy 12 cali (30,5 cm) po przekątnej. Różne życzenia klientów zostały wprowadzone w strukturze menu: między innymi, menu ładowania znajduje się teraz na najwyższym poziomie dużego wyświetlacza dotykowego i jest uporządkowane w bardziej informacyjny i przejrzysty sposób.
Szybkie i niezawodne komendy głosowe
Naturalna, adaptacyjna funkcja sterowania głosowego Hello ID. stanowi dodatkowy poziom obsługi. Może przetwarzać powszechne zwroty, a połączenie z Internetem daje jej dostęp do użytecznych danych z chmury. Pod względem rozpoznawania, funkcja sterowania głosowego jest teraz jeszcze bardziej niezawodna i może reagować jeszcze szybciej niż wcześniej.
Asystent na wysokości oczu: wyświetlacz AR head-up
Oprócz informacji dotyczących prędkości i innych funkcji pojazdu, wyświetlacz AR head-up oferuje również aktywne i dynamiczne instrukcje nawigacyjne, które są odbijane na przedniej szybie. Dla kierowcy te instrukcje wydają się być 10 metrów przed pojazdem – wyświetlane z odpowiednią perspektywą i wyraźnie widoczne.
Techniczne serce wysoce zaawansowanego wyświetlacza to wyjątkowo jasny wyświetlacz LCD, zamontowany wewnątrz deski rozdzielczej. Wysokoprecyzyjne lustra odbijają generowane wiązki świetlne na przednią szybę. Soczewki oddzielają części do wyświetlania bliskiego i dalekiego zasięgu. Urządzenie zwane AR creator, jednostka o wysokiej prędkości przetwarzania, umieszcza symbole w oknie wyświetlacza. W tym celu wykorzystuje dane z przedniej kamery, czujnika radarowego i mapy nawigacyjnej. Wyświetlacze są stabilizowane w odniesieniu do ruchów pojazdu i dostosowywane do geometrii systemu projekcji optycznej.
Łączność
Nowy ID.3 oferuje doskonałą łączność w standardzie. Na przykład, inteligentny planista tras dla pojazdów elektrycznych został zaktualizowany i ulepszony dla dłuższych podróży; planuje przystanki na ładowanie, aby dotrzeć do celu tak szybko, jak to możliwe – wykorzystując aktualne informacje o ruchu i prognozy oprócz poziomu naładowania baterii. Przystanki na ładowanie są dynamicznie oceniane na podstawie pojemności stacji ładowania – dlatego funkcja planowania trasy może sugerować dwa krótkie ładowania o wysokiej mocy zamiast długiego postoju o niskiej mocy. Punkty zainteresowania mogą być przesyłane do samochodu za pomocą darmowej aplikacji We Connect ID.
Systemy asystujące
Opcjonalny Travel Assist z danymi z grupy ma fundamentalne znaczenie w systemach wspomagania jazdy. W połączeniu z adaptacyjnym tempomatem (ACC) do kontrolowania długości pojazdu od 0 km/h do najwyższej prędkości oraz Lane Assist do kontrolowania bocznego, ten system asystujący może korzystać z dwóch sprawdzonych systemów, które są w pełni ze sobą zintegrowane w ID.3. Jeśli dostępne są dane z grupy, Travel Assist potrzebuje tylko jednego zidentyfikowanego oznakowania jezdni, aby utrzymać pojazd w pasie na drogach wiejskich.
Podczas jazdy po autostradach, Travel Assist może również aktywnie wspierać zmiany pasa w razie potrzeby. Przy prędkościach powyżej 90 km/h, system wspomagania oferuje kierowcy zautomatyzowaną zmianę pasa w cyfrowym kokpicie, jeśli odpowiednia strefa wokół pojazdu jest wolna. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, nowy ID.3 może niezależnie wykonać zmianę pasa. Jednak kierowca nadal ponosi odpowiedzialność za kontrolę pojazdu jak dotąd.
Nowoczesna technologia V2X
Dzięki integracji danych nawigacyjnych i rozpoznawania znaków drogowych, nowy ID.3 również dynamicznie dostosuje się do otoczenia pojazdu. Dzięki technologii V2X, Volkswagen wprowadza bezpieczeństwo na zupełnie nowy poziom. Dane z kompatybilnych pojazdów w flocie Volkswagena oraz sygnały z infrastruktury w promieniu do 800 metrów mogą być interpretowane w ułamku sekundy, alarmując kierowcę o zagrożeniach, wypadkach i zatorach. ID. Light w kokpicie pomaga, dostarczając wizualne ostrzeżenia.
„ID.3 wyraźnie pokazuje, jak osiągamy cel Volkswagena, by oferować nowoczesne technologie i innowacje w klasie kompaktowej. To również odzwierciedla się w nowych systemach wygody i wsparcia.” Kai Grünitz, członek zarządu marki Volkswagen odpowiedzialny za rozwój.
Silnik elektryczny
Silnik elektryczny w ID.3 znajduje się z tyłu i dostarcza moc 150 kW (204 KM) oraz moment obrotowy 310 niutonometrów (Nm). Napęd na tylne koła, który już sprawdził się w pierwszej generacji, zapewnia zwinne prowadzenie i dobrą przyczepność, a także pozwala na mały promień skrętu wynoszący tylko 10,3 metra. Pojazd napędzany jest silnikiem synchronicznym (PSM), który oferuje wydajność znacznie powyżej 90 procent we wszystkich sytuacjach jazdy. Silnik elektryczny jest umieszczony nad osią tylną i przekazuje moment obrotowy do dwustopniowej, jednobiegowej skrzyni biegów z dyferencjałem. Razem z elektroniką zasilającą i kontrolną, która przetwarza sygnały sterujące i zmienia prądy, jednostka napędowa waży zaledwie około 90 kilogramów.
Bateria
ID.3 jest dostępny w dwóch różnych rozmiarach baterii: 58 i 77 kWh. Bateria litowo-jonowa odgrywa decydującą rolę w wszechstronnych właściwościach ID.3. Z jego neto pojemnością energetyczną wynoszącą 77 kWh, duża bateria zapewnia ID.3 Pro S zasięg do 546 kilometrów (WLTP). W ID.3 Pro, z neto pojemnością baterii wynoszącą 58 kWh, zasięg wynosi do 426 kilometrów (WLTP).
Obudowa baterii wykonana jest z profili aluminiowych i jest zamontowana na płasko w podłodze pojazdu, gdzie jest chroniona przez solidną osłonę podwozia i mocną ramę. Mieści moduły baterii, z których każdy zawiera 24 ogniwa z elastyczną powłoką zewnętrzną. Płyta podłogowa z wbudowanymi kanałami wodnymi utrzymuje moduły w idealnej temperaturze pracy wynoszącej około 25 stopni Celsjusza – co korzystnie wpływa na moc, szybkie ładowanie DC i czas użytkowania. Po ośmiu latach eksploatacji lub przebiegu wynoszącym 160 000 kilometrów, bateria wciąż ma co najmniej 70 procent swojej pierwotnej neto pojemności – chroniona przez gwarancję Volkswagena.
Ładowanie