Volkswagen wprowadził trzecią generację swojego kompaktowego SUV-a, Tiguan, w 2023 roku, co stanowiło znaczący krok naprzód w porównaniu do poprzednika pod względem stylistyki, technologii i wyposażenia.
Tiguan rozpoczął swoją karierę, próbując dogonić Nissana Qashqaia, jednak przez większość czasu mu się to nie udawało. Volkswagen nie miał opinii producenta samochodów terenowych, co negatywnie wpłynęło na jego produkty w tym segmencie. Niemiecki producent nie poddał się jednak i zintensyfikował swoje działania na rynku. Druga generacja, wprowadzona w 2016 roku, radziła sobie lepiej i zdobyła tytuł najlepiej sprzedającego się modelu VW. Do 2023 roku Tiguan osiągnął sprzedaż na poziomie 7,6 miliona egzemplarzy i zmierzał ku sukcesowi. Dlatego jego twórcy postarali się stworzyć lepszy samochód, aby pozytywnie zaskoczyć swoich klientów.
Nowa stylistyka Tiguan’a, inspirowana większym bratem, Touaregiem, nadawała mu bardziej luksusowy wygląd niż jego poprzednik. Dziwnie, ale nie było grilla nad masywnym zderzakiem, jedynie dolny, potrzebny do chłodzenia silnika, oraz para bocznych wlotów powietrza. LED-owe reflektory zyskały nowy, bardziej kanciasty design w porównaniu do drugiej generacji, a ich krawędź wspierała logo producenta. Z profilu, kompaktowy SUV ukazywał rzeźbione drzwi i poszerzone tylnie błotniki, tworząc muskularny wizerunek Tiguan’a. Na końcu, pochylona do przodu klapa bagażnika była wyposażona w spojler dachowy. Również z tyłu klienci mogli zauważyć brak jakiegokolwiek wydechu, nawet fałszywego. W sportowej wersji Volkswagen dodał elementy w kolorze fortepianowej czerni na zderzaku przednim, słupkach B i C oraz zderzaku tylnym.
Wnętrze trzeciej generacji Tiguan’a oferowało bardziej luksusową kabinę niż poprzednik. Standardowo wyposażone w 10-calowy zestaw wskaźników oraz do 15-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. Podobnie jak w reszcie gamy Volkswagen’a, jednostka multimedialna nie miała dedykowanego pokrętła głośności, ale producent postanowił wprowadzić pewne zmiany. Volkswagen posłuchał swoich klientów i zastąpił przyciski dotykowe na kierownicy fizycznymi, co było dobrą decyzją. Między przednimi siedzeniami na konsoli centralnej umieszczono pokrętło obrotowe z przyciskiem dotykowym, który mógł kontrolować kilka systemów, w tym głośność. Pasażerowie z przodu mogli wygodnie z niego korzystać w swoich komfortowych siedzeniach, zaprojektowanych na długie podróże. Z tyłu, producent zamontował kanapę dzieloną, która mogła powiększyć bagażnik o pojemności 652 litrów (23 cu-ft).
Volkswagen zbudował Tiguan’a na platformie MQB evo, oferując wybór napędów hybrydowych, benzynowych lub diesla. Wszystkie były przystosowane do norm emisji Euro 7 i zapewniały nie tylko dobrą wydajność, ale także niskie zużycie paliwa. Co więcej, wersja Tiguan’a z 2023 roku była pierwszą, która całkowicie zrezygnowała z manualnych skrzyń biegów, oferując wyłącznie przekładnie dwusprzęgłowe w całej gamie modeli.
Na światowej premierze Volkswagen zaprezentował nowego Tiguana, wprowadzając tym samym trzecią generację bestsellera. Tiguan to jeden z najudolniejszych modeli Volkswagena na świecie. Od debiutu w 2007 roku, ponad 7,6 miliona nabywców wybrało ten kompaktowy SUV. Nowy model trafi do salonów już w pierwszym kwartale 2024 roku.
Kai Grünitz, członek zarządu odpowiedzialny za rozwój techniczny marki: „Najnowszy etap ewolucji Modularnej Matrycy Poprzecznej (MQB evo) stanowi wysoko innowacyjną podstawę techniczną trzeciej generacji Tiguana. Dzięki dużym efektom skali MQB evo, Volkswagen ponownie demokratyzuje liczne rozwinięcia technologiczne, takie jak DCC Pro czy nowe napędy hybrydowe o zasięgu elektrycznym około 100 km, udostępniając je setkom tysięcy kierowców.”
Nowe osiągnięcia technologiczne zrealizowane z użyciem MQB evo poprawiają Volkswagena Tiguana praktycznie w każdej dziedzinie. Nowe napędy hybrydowe z całkowitym zasięgiem elektrycznym wynoszącym około 100 km czynią ten SUV bardziej wydajnym niż kiedykolwiek wcześniej. Ponadto, ładowanie AC będzie szybsze we wszystkich wersjach eHybrid, a szybkie ładowanie DC będzie możliwe jako standard po raz pierwszy. Czysto zaprojektowane Cyfrowe Kokpit oparte na MIB4, czwartej generacji modułowej macierzy infotainment, oferuje najwyższy poziom informacji i wprowadza cyfrowe usługi i aplikacje na pokład. Koncepcja obsługi jest zaprojektowana tak, aby była całkowicie samowyjaśniająca. Dodatkowo, nowe systemy, takie jak pneumatyczna funkcja masażu dla przednich foteli czy reflektory matrycowe IQ.LIGHT HD – używane po raz pierwszy w Tiguanie – wywodzą się z premium modelu Touareg. Nowy adaptacyjny system zarządzania podwoziem DCC Pro optymalizuje komfort i dynamikę. Najnowsza generacja Park Assist automatyzuje wjazd i wyjazd z miejsc parkingowych.
Ekspresyjny design i poprawiona aerodynamika
Kompaktowy SUV prezentuje się z całkowicie nowym designem. Jako szczególnie uderzający element, przód pojazdu ma potężny wygląd z bardzo płaskimi reflektorami LED oraz szklaną, poziomą listwą. Otwarte na grillu chłodnicy znajdują się teraz po zewnętrznych stronach zderzaka, gdzie kurtyny powietrzne zapewniają optymalne kierowanie powietrzem. Czysto zaprojektowany przód podkreśla, że współczynnik oporu powietrza poprawił się z 0,33 do 0,28. Ta sylwetka charakteryzuje się atletycznymi barkami nad nadkolami (z kołami o średnicy do 20 cali). Nowa pozioma listwa LED podkreśla niepowtarzalny tył Tiguana.
Nowa generacja kokpitu i systemu infotainment
Wnętrze VW Tiguana cechuje całkowicie nowa koncepcja i design. Wyróżnia się wysokimi standardami materiałowymi i wykonania. Nowa architektura kokpitu jest intuicyjna w obsłudze, ściśle zintegrowana i ma czysty oraz nowoczesny wygląd. Moduły obejmują nowy Cyfrowy Kokpit (cyfrowe wskaźniki z powłoką antyrefleksyjną w formacie tabletu), ekran infotainment o przekątnej do 38 centymetrów (15 cali) z całkowicie nową strukturą menu i grafiką, nowy wyświetlacz przezierny (projekcje na przednią szybę) oraz nowy wielofunkcyjny przełącznik doświadczenia jazdy z zintegrowanym wyświetlaczem OLED. Ten nowy pokrętło umożliwia kontrolowanie profilu jazdy, głośności radia lub kolorów podświetlenia. Natomiast liczne funkcje pojazdu i infotainment mogą być łatwo dostosowywane za pomocą naturalnego języka z nowym asystentem głosowym IDA.
Wydajny zakres napędów
Dzięki MQB evo w Volkswagenie Tiguanie można wdrożyć różne rodzaje napędów. Na przykład, będą dostępne silniki wysokoprężne turbo (TDI), silniki benzynowe turbo (TSI), mild hybridy benzynowe (eTSI) oraz systemy hybrydowe typu plug-in (eHybrid), które będą oferowane wyłącznie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów (DSG) w przyszłości. Podobnie jak w modelach Volkswagen ID i nowym Passacie, zmiana biegów w przyszłości będzie odbywać się za pomocą przełącznika na kolumnie kierowniczej po prawej stronie kierownicy z samowyjaśniającą się zasadą obsługi. Przełącznik jest przekręcany do przodu na „D” dla jazdy do przodu i do tyłu na „R” do jazdy wstecz, podczas gdy hamulec ręczny jest aktywowany poprzez naciśnięcie boku przełącznika. Wszystkie modele Tiguana mają również łopatki za kierownicą.
Elektronika sterująca zawieszeniem dla większego komfortu i dynamiki
MQB evo stanowi podstawę nowej generacji zawieszenia. Oprócz szeregu indywidualnych rozwiązań, Volkswagen przeprojektował adaptacyjne zarządzanie podwoziem DCC: z opcjonalnym DCC Pro z amortyzatorami dwu-zaworowymi. Nowy model jest dodatkowo wyposażony w standardzie w Menedżera Dynamiki Pojazdu – system MQB, który zadebiutował w obecnym Golfie GTI. System kontroluje funkcje elektronicznych blokad różnicowych (XDS) oraz komponentów dynamicznych w kontrolowanych amortyzatorach w systemie DCC Pro. Interwencje hamulcowe specyficzne dla kół oraz selektywne zmiany twardości amortyzatorów prowadzą do większego komfortu oraz lepszej wydajności podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Dzięki temu obsługa pojazdu staje się bardziej stabilna, zwrotna i precyzyjna.
Fotele na długie dystanse
Nowe fotele ergoActive Plus z pneumatyczną, czterostopniową regulacją lędźwiową i pneumatyczną funkcją masażu z dziesięcioma komorami doskonale pasują do wysokiej jakości charakterystyki Tiguana. Dodatkowo, istnieje funkcja programowania, która automatycznie aktywuje ogrzewanie lub wentylację fotela w określonych temperaturach zewnętrznych.
Reflektory HD w Tiguanie po raz pierwszy
Volkswagen Tiguan jest pierwszym modelem MQB, który zadebiutował z nowo opracowanymi reflektorami matrycowymi IQ.LIGHT HD. Interaktywna wersja systemu oświetleniowego została również opracowana równolegle dla klasy premium Touareg – obie SUV-y dzielą więc ten sam podstawowy design reflektorów. HD oznacza wysoką rozdzielczość źródeł światła. W przypadku Tiguana, łącznie 38 400 diod LED multipikselowych (19 200 multipikselowych diod LED na reflektor) oświetla drogę i otaczające ją otoczenie na zupełnie nowym poziomie, poprawiając tym samym komfort i bezpieczeństwo.
Wydajne systemy asystujące
Volkswagen Tiguan jest standardowo wyposażony w wiele systemów ułatwiających i wspomagających. Oprócz Side Assist (system zmiany pasa), Front Assist (autonomiczne hamowanie awaryjne), Lane Assist (system utrzymywania pasa) i Rear View (system kamery tylnej), obejmują one także Dynamic Display Znaków Drogowych. Będzie dostępny także szeroki zakres systemów opcjonalnych. W tym m.in. technologie takie jak Park Assist Pro z możliwością zdalnego parkowania (do automatycznego wjazdu i wyjazdu z miejsc parkingowych kontrolowanego przez kierowcę z zewnątrz pojazdu za pomocą aplikacji na smartfonie) oraz Trailer Assist (do wspomagania manewrowania z przyczepą).
Większy bagażnik w Tiguanie