2025 Alpine A110 R Ultime

2025 Alpine A110 R Ultime

Przejdź do galerii zdjęć2025 Alpine A110 R Ultime

Alpine zaprezentowało na wystawie motoryzacyjnej w Paryżu w 2024 roku najszybszy i najpotężniejszy pojazd w swojej historii, samochód, który sprzeciwił się trendowi elektryfikacji w erze, gdy większość superaut osiągała swoje cele dzięki silnikom elektrycznym.

Alpine powstało jako producent samochodów sportowych w połowie lat 50. i przez cały okres swojego istnienia utrzymywało bliskie więzi z firmą Renault. Niestety, trudne czasy finansowe zmusiły mały warsztat do zamknięcia działalności i sprzedaży swoich aktywów francuskiemu producentowi samochodów, który nie był w stanie utrzymać marki na powierzchni. Jednak w 2017 roku niegdyś znana marka Alpine została wznowiona jako odrębna marka w ramach grupy Renault, a na rynek trafił lekki model A110. Pomimo niewielkiego turbodoładowanego silnika czterocylindrowego, model A110 mógł z powodzeniem zasiąść w gronie innych producentów samochodów sportowych. Jego sekret tkwił w prostocie: lekka konstrukcja, silnik umieszczony centralnie i napęd na tylne koła. A110 miał wszystkie atuty, aby pokonać niektóre droższe i bardziej dopracowane marki na torze wyścigowym. Ale to nie był koniec historii. Następne wersje pojawiły się wkrótce. W 2024 roku, podczas Paryskiego Salonu Samochodowego, francuski producent sportowych samochodów zaprezentował model A110 R Ultime jako zwieńczenie oferty A110. Ultime (ostatni) był ostatnim rozdziałem serii A110 R, ale nie końcem drogi dla samochodów Alpine.

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech modelu 2024 Alpine A110 R Ultime była jego przednia część. Samochód przypominał pierwszego A110. Jego łezkowate, cofnięte reflektory miały okrągłe światła dzienne przypominające lampy swojego przodka z 1963 roku. Dodatkowo, zestaw okrągłych diod LED otaczał lampy przeciwmgielne zamontowane z przodu, które nawiązywały do tych z rajdowego samochodu, który wygrał inauguracyjne mistrzostwa świata w rajdach w 1973 roku. Dolna część zderzaka ujawniała przeprojektowany zderzak z trapezoidalnym wlotem powietrza. Para bocznych wlotów powietrza była wzbogacona o skrzydełka, które zwiększały docisk.

Na profilu coupé z silnikiem umieszczonym centralnie wyróżniały się boczne progi wykonane z włókna węglowego, które odegrały kluczową rolę w aerodynamice pojazdu. Model 2024 Alpine A110 R Ultime miał przednią maskę wykonaną z włókna węglowego, którą można było pozostawić niepomalowaną lub pomalować na kolor nadwozia. Jak reszta jego rodzeństwa, posiadał wloty powietrza po bokach, które dostarczały świeżego powietrza do silnika. Samochód jeździł na 18-calowych felgach ze stopów lekkich z przodu i 19-calowych z tyłu, w dziesięcioramiennej konstrukcji. Z tyłu, podobnie jak jego brat A110 R Turini, wersja Ultime nie miała tylnej szyby, ponieważ cienka płyta z włókna węglowego była lżejsza od szklanego panelu. Za tym wszystkim, francuski producent umieścił ogromne skrzydło z włókna węglowego, które przyczyniało się do zwiększenia docisku, który w porównaniu do poprzedniej limitowanej edycji wzrósł o 160 kilogramów (353 funty).

Alpine A110 R Ultime została wyprodukowana w 110 egzemplarzach, a klienci mogli spersonalizować swoje pojazdy. Oprócz 27 dostępnych kolorów nadwozia, wnętrze mogło być dostosowane do indywidualnych potrzeb. Z dziewięcioma opcjami kolorystycznymi Alcantary i dziesięcioma opcjami skórzanymi, samochód przewyższał oczekiwania większości klientów. Niemniej jednak miał ten sam cyfrowy panel instrumentów i system infotainment z ekranem dotykowym, co reszta gamy. Ponadto producent samochodów dodał unikalną tabliczkę na dole centralnej konsoli, która wskazywała numer jednostki.

Ale żaden samochód sportowy nie może być kompletny bez specjalnego silnika. Zespół inżynieryjny Alpine pracował w nocy, aby poprawić osiągi pojazdu. Oprócz zmniejszenia masy, przekształcili 1.8-litrowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy, aby dostarczał 345 PS (340 hp). Cała moc była przekazywana na tylne koła za pomocą nowej automatycznej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. W rezultacie, model 2024 Alpine A110 R Ultime mógł przyspieszyć z zerowej prędkości do 100 km/h (0-62 mph) w zaledwie 3,8 sekundy.

 Alpine A110 R Ultime, z ostrym podwoziem i silnikiem wzmocnionym do 345 KM przy RON102 (192 KM/L), osiąga maksymalną moc przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 420 Nm (310 lb-ft) jest dostępny od 3200 obr./min, co stanowi 80 Nm więcej niż w standardowym A110 R Turini.

Ten limitowany model sportowy w liczbie 110 sztuk wyposażony jest w funkcję automatycznego startu Launch Control. Jego stosunek mocy do wagi wynosi 3,2 kg/KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,8 sekundy.

Limitowana edycja Ultime łączy w sobie najlepszą wiedzę techniczną Alpine i Alpine Racing. Posiada zmodyfikowany turbosprężarkę (turbina i sprężarka), nową skrzynię biegów DW6 z poprawioną pojemnością momentu obrotowego, titanium wydech Akrapovic®, cztery regulowane amortyzatory Ohlins® oraz autorski system hamulcowy z dyskami bi-materialowymi AP Racing o średnicy 330 mm, wydajnymi klockami hamulcowymi oraz nowymi kanałami chłodzącymi.

Dodatkowo aerodynamicy Alpine zwiększyli docisk aerodynamiczny pojazdu (+160 kg dodatkowego docisku przy Vmax w porównaniu do A110 R Turini). Połączenie zwiększonej mocy i momentu obrotowego poprawia właściwości jezdne Alpine A110 R Ultime na torze, czyniąc go ultra-wydajnym i jeszcze bardziej zwinnym podczas wchodzenia w zakręty, pokonywania zakrętów i przyspieszania.

Wyposażony w 18-calowe felgi na przedniej osi i 19-calowe na tylnej, oponach Michelin PS2 CUP, nowy Alpine A110 R Ultime przekazuje swoją moc bezpośrednio na drogę. Prace nad przyczepnością miały jeden cel: dalsze poprawienie osiągów pojazdu.

Dzięki udanemu połączeniu zwinności i wydajności, Alpine A110 R Ultime to prawdziwy torowy samochód dopuszczony do ruchu drogowego.

Francuskie savoir-faire i ultra-personalizacja

Ekskluzywność modelu odzwierciedla się także w jego designie, wyróżniającym się specyficznym katalogiem personalizacji na dwóch poziomach: Atelier oraz Atelier Sur-Mesure. Dzięki prestiżowej współpracy między Sabelt® i Poltrona Frau®, oferta personalizacji Atelier Alpine w tej limitowanej edycji oferuje niespotykaną różnorodność, z nowymi możliwościami łączenia wykończeń zewnętrznych i wewnętrznych.

W podstawowym pakiecie personalizacji Atelier dostępnych jest 27 kolorów nadwozia oraz tapicerka Alcantara® w czterech kolorach: szarym, czerwonym, niebieskim i pomarańczowym. Pozwala to klientom wybrać atmosferę, która odzwierciedla ich styl. Personalizując liczne detale, te kolorowe harmonie rozciągają się po całej kabinie. Można je zobaczyć w szwie kierownicy, desce rozdzielczej, dekoracjach drzwi, konsoli centralnej i dywanikach, wszystko w harmonii z centralnym punktem kierownicy, paskiem drzwiowym i fotelami Sabelt®.

Dla pełnego doświadczenia premium, Alpine A110 R Ultime oferuje także dedykowany katalog personalizacji oraz program Sur-Mesure jako opcję.

W drugim poziomie personalizacji, Atelier Sur-Mesure oferuje jeszcze bardziej zaawansowane i oryginalne doświadczenie, będące wynikiem procesu współtworzenia między zespołami projektowymi Alpine, Poltrona Frau® oraz Sabelt®, z możliwością wyboru 9 dodatkowych kolorów Alcantara® i, po raz pierwszy, skóry w 10 kolorach. Dla klientów poszukujących dodatkowego akcentu elegancji poprzez luksusowe rzemiosło, Alpine i Poltrona Frau® opracowały trzy techniki wykończenia: haft, tłoczenie i plecenie ze skóry. Z skórą lub mikrofibrą od podłogi do sufitu, w tym konsolą centralną, deską rozdzielczą, kierownicą i dekoracjami drzwiowymi, każdy klient ma możliwość stworzenia naprawdę unikalnego A110.

Zewnętrznie, klienci mogą teraz zastosować kolory według własnego wyboru do elementów nadwozia, takich jak karbonowa maska, górne wloty powietrza, tylna szyba, płetwa, spojler oraz różne akcesoria aerodynamiczne.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.