W świecie zdominowanym przez hybrydowe samochody sportowe z silnikami o małej pojemności, Aston Martin postanowił być inny i zaprezentował model 2025 Vanquish z silnikiem benzynowym o mocy turbo.
Wielu producentów sportowych aut szybko dostrzegło, że muszą dostosować się do nowej, zelektryfikowanej rzeczywistości. Krok po kroku wprowadzali hybrydowe napędy, które skupiały się na osiągach, a nie efektywności paliwowej, co było w porządku. Jednak Aston Martin obrał inną drogę, rozwijając model 2025 Vanquish. Dla najbardziej znanej nazwy w swoim portfolio, brytyjska marka wykorzystała silnik V12 z podwójnym turbodoładowaniem o pojemności 5,2 litra. Co więcej, nie został on umieszczony za kabiną, ale z przodu, co poprawiło rozkład masy. W rezultacie 2025 Aston Martin Vanquish wyglądał jak grand tourer, mimo że mógł konkurować z większością supersamochodów na rynku w chwili, gdy został zaprezentowany we wrześniu 2024 roku.
Od razu widać było, że 2025 Aston Martin Vanquish to nie zwykłe auto. Wyglądał wyjątkowo, nawet w porównaniu do swoich „braci”. Maska w kształcie muszli była szersza niż w jakimkolwiek innym modelu Aston Martin. Jednak producent użył tych samych świateł, co w jego modelu Vantage. Mieli diodowe światła do jazdy dziennej, które pełniły także rolę kierunkowskazów na górze i Światła Matrix w dolnej części.
Patrząc na profil, 2025 Aston Martin Vanquish zachwycał długą maską, która przypominała auta grand touring. Dodatkowo maska miała dwa zestawy po sześć funkcjonalnych wlotów, po jednym dla każdego cylindra. Przechodząc dalej, auto imponowało dłuższym rozstawem osi w porównaniu do poprzedniego flagowego modelu Aston Martina, DBS 770 Ultimate. Przednie błotniki miały zestaw wydechów ozdobionych wstawkami w kształcie strzałek i dyskretną blaszkę Aston Martin V12. Po bokach pojazdu znajdowały się długie drzwi z chowanej klamki, które występowały na zewnątrz po naciśnięciu przycisku lub odblokowaniu auta przez właściciela. Z tyłu, brytyjski producent sportowych samochodów zainstalował szeroką tablicę z chromowanym napisem Aston Martin na panelu w kolorze nadwozia lub z włókna węglowego, w zależności od opcji. Po obu stronach znajdowało się siedem lamp LED w stylu przypominającym te z hipersamochodu Valkyrie. Pod zderzakiem producent zamontował ogromny dyfuzor, który generował docisk i integrował cztery wydechy. Zaskakująco, na całym pojeździe nie było znaczka Vanquish. Klienci nie potrzebowali go, aby wiedzieć, o co chodzi w tym samochodzie.
W środku, wykończona skórą kabina była przystosowana dla dwóch dorosłych osób. Dzięki długiemu przedziałowi silnikowemu, siedzieli oni prawie na środku pojazdu, a producent zadbał o to, aby kokpit emanował luksusem i sportowym charakterem. Przed kierowcą znajdował się cyfrowy panel instrumentów o przekątnej 10,25 cala, podczas gdy centralna konsola miała dotykowy ekran o tej samej wielkości, służący do systemu infotainment. Bezprzewodowa łączność z Apple CarPlay była standardem, natomiast Android Auto wymagał połączenia przewodowego. Przednie sportowe fotele były całkowicie pokryte skórą, a ich przyciski do regulacji znalazły się na szerokiej konsoli centralnej.
Jednak to pakiet technologiczny i szczegóły inżynieryjne sprawiły, że 2025 Aston Martin Vanquish wyróżniał się na tle konkurencji. Jego nadwozie z włókna węglowego było osadzone na aluminiowej strukturze, co pozwoliło na redukcję masy. Ponadto producent zamontował ceramiczne hamulce i obręcze ze stopów o średnicy 21 cali, co zmniejszyło masę nieresorowaną o ponad 27 kilogramów. Niezależne zawieszenie wszystkich kół zapewniało, że platforma samochodu była gotowa na jazdę z dużymi prędkościami. Dodatkowo, standardowy elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu mógł przechodzić z trybu swobodnego na całkowicie zablokowany w zaledwie 135 milisekund. Pod maską Aston Martin zainstalował silnik V12 z podwójnym turbodoładowaniem o pojemności 5,2 litra, nad którym producent prowadził intensywne badania. Jeśli chodzi o osiągi, czas przyspieszenia od 0 do 60 mph (97 kph) wynoszący 3.2 sekundy stanowił tylko część oferty. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów była jedyną opcją.
Z wprowadzeniem najbardziej zaawansowanego modelu w 111-letniej historii marki, Aston Martin z dumą ogłasza powrót swojej najbardziej legendarnej nazwy: Vanquish.
To techniczne arcydzieło, które odpowiada prawdziwemu liderowi w swojej klasie, Vanquish znajduje się na szczycie słynnej gamy sportowych samochodów Aston Martin z silnikiem z przodu. Prezentując wyjątkowe umiejętności inżynieryjne, nowa legenda przedłuża tę dynastykę w znakomitym stylu.
Najważniejsze cechy to światowej klasy silnik V12 o monumentalnej mocy, dostosowane podwozie z nowoczesną technologią dynamiczną, nadwozie z włókna węglowego o niespotykanej obecności oraz wnętrze, które ustanawia nowe standardy nowoczesnego luksusu. Przy produkcji ograniczonej do mniej niż 1000 egzemplarzy rocznie, ten ikona będzie wciąż panować w ultra-luksusowej ekskluzywności.
Napędzany nowym silnikiem Twin-Turbo V12 o pojemności 5,2 litra, osiągającym zdumiewające 835 PS i 1000 Nm momentu obrotowego, Vanquish ustanawia nowy standard wydajności supersamochodów dzięki ogromnej akceleracji i prędkości maksymalnej wynoszącej 214 mph – najwyższej prędkości jaką osiągnął produkowany seryjnie Aston Martin do tej pory. Tylko poprzez udoskonalenie każdego etapu procesu spalania wewnętrznego osiągnięto tę bezprecedensową wydajność i efektywność, zapewniając jednocześnie, że ten wspaniały V12 spełnia najnowsze przepisy dotyczące emisji w skali globalnej.
Dzięki szczegółowo dopracowanemu podwoziu dostosowanemu do dostarczania bezprecedensowej dynamiki, Vanquish wykorzystuje moc obliczeniową najbardziej zaawansowanych systemów kontroli napędu, podwozia i hamulców, aby zapewnić unikalne połączenie charakteru i wydajności, które łączy bezwysiłkowy komfort długich tras GT z precyzją, przydatnością i wciągającym, rozrywkowym doświadczeniem jazdy supersamochodem.
Mówiąc o spektakularnym nowym flagowcu V12, przewodniczący Aston Martin, Lawrence Stroll, powiedział: „Wprowadzenie Vanquisha ukoronowało naszą następną generację sportowych samochodów Aston Martin. Prawdziwy model halo w każdym aspekcie, Vanquish wyraża stanowcze oświadczenie. Oświadczenie, które jeszcze bardziej realizuje naszą misję tworzenia najpotężniejszych, najpiękniejszych i najbardziej ekscytujących samochodów w ultra-luksusowym rynku sportowych samochodów. W związku z tym Vanquish jest najczystszym z Aston Martinów. Nienagannie zaprojektowany i doskonale wykonany, ustanawia niezwykłe nowe standardy wydajności, stylu i luksusu dla nowego pokolenia koneserów”.
Napęd
Z dużym docenieniem pragnień klientów, Aston Martin zobowiązał się do kontynuowania swojej 25-letniej dynastii flagowych modeli z silnikiem V12, wprowadzając najpotężniejszy silnik V12, jaki kiedykolwiek widziano w podstawowej gamie sportowych samochodów tej marki. Z mocą 835 PS i momentem obrotowym 1000 Nm nowy silnik V12 jest bezkonkurencyjny. Tak bardzo, że dostarcza najwyższą specyfikę mocy kiedykolwiek osiągniętą przez silnik Aston Martin V12 wynoszącą 160 PS/litr. W związku z tym Vanquish 2024 znajduje się na szczycie nieustannej ewolucji, która od wprowadzenia pierwszego koncepcyjnego Project Vantage w 1998 roku prawie podwoiła moc i moment obrotowy modelu flagowego Aston Martin z silnikiem V12.
Wśród najważniejszych cech nowego silnika V12 znajdują się wzmocniona blok silnika i korbowody, przeprojektowane głowice cylindrów z nowymi profilowanymi wałkami rozrządu, a także nowe porty dolotowe i wydechowe. Przesunięte świece zapłonowe i nowe, wyższe wtryskiwacze paliwa zapewniają zoptymalizowane spalanie dla przewyższających klasowe osiągów i przyrostu efektywności. Dodatkowo nowe turbosprężarki o wyższej prędkości i zmniejszonej bezwładności dostarczają zwiększonej wydajności i reakcji na gaz.
Zgłębiając niektóre z tych cech w większych detalach, aby podnieść nowy silnik V12 do wyższych poziomów wydajności, nowo zainstalowane turbosprężarki o zmniejszonej bezwładności z wyższą maksymalną prędkością (+15%) zostały zamontowane w celu wykorzystania zwiększonej energii w wydechu i dostarczenia większego przepływu powietrza do silnika. Nowe wtryskiwacze paliwa z 10% wyższą wydajnością pozwalają silnikowi osiągnąć maksymalną moc, jednocześnie zapewniając spełnienie norm emisji.
Aby uczynić tę najnowszą generację silnika Twin-Turbo V12 najbardziej responsywnym, jakie kiedykolwiek oferowano, Vanquish zyskuje nową funkcję Boost Reserve. Ta nowa technologia pozwala na jeszcze szybsze dostarczanie mocy, co jest szczególnie korzystne podczas manewrów wyprzedzania oraz dynamicznej jazdy.
Boost Reserve zwiększa ciśnienie turbodoładowania powyżej tego, co normalnie byłoby wymagane dla danego położenia pedału gazu, zapewniając gotowość na pełną moc w chwili, gdy jest potrzebna. Dzieje się to podczas częściowego przyspieszania, niezauważalnie dla kierowcy, poprzez zbilansowanie pozycji przepustnicy (aby ograniczyć przepływ powietrza) oraz inteligentnej turbosprężarki (aby dopasować zwiększone ciśnienie dolotu) do oczekiwań kierowcy. Gdy kierowca żąda pełnej mocy/momentu obrotowego, przepustnica uwalnia zgromadzone ciśnienie turbosprężarki, zapewniając natychmiastową reakcję.
Dodatkowe przyrosty wydajności uzyskano przy pomocy technicznego partnera zespołu Aston Martin Aramco Formula One®, firmy Valvoline, która dostarczyła najnowszy olej silnikowy o wysokiej wydajności dla Vanquisha. Przepływając przez większy chłodnicę oleju silnikowego z 50% większą zdolnością odrzutu ciepła, w pełni syntetyczny olej silnikowy jest utrzymywany w optymalnej temperaturze roboczej, co pomaga utrzymać optymalne ciśnienie oleju silnikowego we wszystkich sytuacjach.
Po raz pierwszy w sportowych samochodach Aston Martin z silnikiem V12 z przodu, znakomita skrzynia biegów ZF 8-biegowa automatyczna została połączona z elektronicznym ogranicznikiem poślizgu na tylnej osi (e-diff). Ten e-diff jest zintegrowany z programem stabilności elektronicznej (ESP), co zapewnia bezpośrednie połączenie z zachowaniem dynamicznym samochodu i umożliwia zarządzanie poślizgiem kół na tylnej osi, aby zoptymalizować przyczepność w różnych warunkach.
W przeciwieństwie do tradycyjnego mechanicznego ogranicznika poślizgu, ten e-diff może przechodzić z pełnej otwartości do 100% zablokowania w zaledwie 135 milisekund. W połączeniu z najnowszą technologią ESP, znacznie poprawia zdolności dynamiczne, zapewniając większą zwinność w zakrętach o niskiej i średniej prędkości, jednocześnie oferując lepszą kontrolę w warunkach nadsterowności i zmianach pasa przy wysokich prędkościach. W związku z tym odgrywa kluczową rolę w dynamicznym charakterze Vanquisha, „skracając” samochód w węższych zakrętach, dając mu większą reakcję rotacyjną na wprowadzenie kierownicy, a jednocześnie zapewniając stabilność i kontrolę w szybkich zakrętach.
Z przełożeniem końcowym (FDR) wynoszącym 2,93:1, Vanquish jest zoptymalizowany pod kątem prędkości maksymalnej, osiągając 214 mph lub 345 km/h. Nowa kalibracja skrzyni biegów zwiększa prędkość zmiany biegów i interakcję z kierowcą, co dodatkowo podkreśla zaangażowanie i poczucie wydajności nowego modelu.
Dyrektor techniczny Aston Martin, Roberto Fedeli, powiedział: „Było nie do pomyślenia, aby nowy flagowiec Aston Martin był napędzany czymś innym niż nowoczesnym silnikiem V12. W tym celu nasz zespół inżynierski całkowicie przerobił nasz istniejący silnik Twin-Turbo o pojemności 5,2 litra, począwszy od odlewu bloku, aż po głowice cylindrów. Z ambitnymi celami dotyczącymi zwiększenia mocy i momentu obrotowego, a także równie trudnymi celami dotyczącymi poprawy zdolności do jazdy, efektywności i zgodności z globalnymi przepisami dotyczącymi emisji, rezultatem jest nowoczesne arcydzieło. Takie, które dostarcza cechy wydajności niespotykane w żadnym innym samochodzie w swojej kategorii. W związku z tym Vanquish wyraża zdecydowane oświadczenie, z obfitością mocy i prestiżu, przekroczonymi tylko przez pasję i umiejętności włożone w jego stworzenie”.
Struktura nadwozia
Tak potężny silnik wymaga równie doskonałego podwozia. Takiego, które ustanawia nowe standardy sztywności strukturalnej i zapewnia doskonałą platformę dla nowoczesnego systemu zawieszenia zdolnego do dostarczania doskonale dostrojonej dynamiki.
Jak jego cenieni przodkowie, DB12 i Vantage, Vanquish jest zbudowany wokół spawanej aluminiowej struktury nadwozia z podwójnym wahaczem z przodu i zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu. Udoskonalone, aby dostarczyć bardziej skupioną i angażującą dynamikę, dodatkowe elementy usztywniające podwozie zapewniają 75% wzrost sztywności bocznej w porównaniu do poprzedniego flagowca Aston Martin, DBS 770 Ultimate.
Około 80 mm dłuższy w rozstawie osi (wzrost dokonany między słupkiem A a osią przednią) podwozie otrzymało sztywniejszy wspornik silnika, aby zapewnić większą sztywność skrętną i boczną między wieżami zawieszenia z przodu. To przekłada się na poprawę sztywności mocowania dla amortyzatorów Bilstein DTX; nowych dla Vanquisha i z dedykowaną kalibracją, co umożliwia bardziej efektywne osiągi amortyzacji i poprawioną jakość jazdy.
Nowa osłona pod przednim zderzakiem i przedni wspornik przynoszą dodatkowe korzyści w zakresie sztywności, grubsza osłona pod przednim zderzakiem wspierająca poziomą sztywność podwozia dla lepszego odczucia kierowania. Przeprojektowany i przekształcony w tylną część, aby zwiększyć sztywność punktów mocowania dla podwójnego wahacza z przodu, nowy wspornik przynosi wymierne poprawy w odczuciu kierowania na osi i poza nią.
Zwiększone wzmocnienie boczne między wieżami zawieszenia z tyłu poprawia sztywność mocowania nowych amortyzatorów Bilstein DTX dla większej stabilności i poprawionego odczucia połączenia między nadwoziem, zawieszeniem i osią tylną. Uzupełniając pakiet ulepszeń strukturalnych, grubsza osłona pod tylnym zderzakiem poprawia poziomą sztywność podwozia tylniego, zwiększając stabilność osi tylnej i optymalizując równowagę dynamiczną pojazdu.
Dynamika podwozia
Podczas opracowywania Vanquisha założeniem było stworzenie flagowca o ogromnej zdolności; samochodu, który czuł się w pełni zrelaksowany i bezpieczny podczas długich podróży, zdolnego do dostarczenia najlepszych osiągów na wszystkich typach dróg w trybie GT. Tylko wtedy, gdy kierowca zechciałby jeszcze bardziej podnieść i wzmocnić wydajność i charakter, poczułby potrzebę przejścia do bardziej agresywnych trybów amortyzacji Sport i Sport+.
W związku z tym, równowaga jazdy i prowadzenia Aston Martin Vanquish została poddana wyjątkowej analizie, aby dostarczyć to połączenie elastyczności i najwyższej wydajności. Zwiększenie sztywności nadwozia zostało wykorzystane do osiągnięcia lepszej informacji zwrotnej i dynamiki, podczas gdy zwiększenie sztywności bocznej zapewniło lepszy transfer obciążenia na przedniej osi, co pomogło poprawić responsywność przedniej części.
Najnowsza technologia amortyzatorów Bilstein DTX – po raz pierwszy zastosowana w modelu DB12 – została wprowadzona do tego modelu flagowego V12, co pozwala na znaczną różnicę między trybami jazdy. Ta szersza gama siły amortyzacji pozwala na szerszy zakres finezji i kontroli w ustawieniach trybu jazdy. Ekstremalnie szybkie czasy reakcji amortyzatorów zapewniają, że tryb GT zachowuje komfortową jakość jazdy, jednocześnie dostarczając poprawionych poziomów zwinności i reakcji. Definiując nowy dynamiczny charakter, tryby Sport i Sport+ zapewniają stopniowo większą responsywność i lepszą kontrolę nad nadwoziem.
Aby poprawić zachowanie dynamiczne i reakcję, sztywność przechyłu podwozia została zwiększona dzięki większym średnicom stabilizatorów (ARB). Dzięki poprawie sztywności nadwozia zapewniając solidną platformę dla podwozia, sztywność tulei zawieszenia została zoptymalizowana, aby utrzymać równowagę między finezją a kontrolą. To minimalizuje niepożądane wibracje nawierzchni drogi, zachowując jednocześnie optymalną kontrolę zawieszenia i odczucie kierownicy.
Jako główne połączenie między kierowcą a samochodem, system kierowniczy Vanquisha koncentruje się na precyzji, reakcji i informacji zwrotnej. Zainstalowanie nieizolowanej kolumny kierowniczej zapewnia lepsze odczucie dynamiczne, poprzez zapewnienie nieskrępowanego połączenia między kierowcą, kierownicą a strukturą nadwozia.
System wspomagania elektrycznego kierownicy (EPAS) został przestrojony, koncentrując się na dostarczaniu wyrafinowanego odczucia kierowania na prostych, które jest zrelaksowane, ale wzbudza zaufanie. Oferując optymalną precyzję kierowania i szczegółową informacji zwrotną z nawierzchni, Vanquish wyraża swoje sportowe kwalifikacje wyraźnie, ale bez dominacji w doświadczeniu jazdy.
Z regulowanym, czułym na prędkość wspomaganiem i 2,27 obrotu od blokady do blokady dla łatwego manewrowania, kierownica jest częścią programów trybów jazdy i dostarcza różnorodne poziomy wspomagania w zależności od wybranego trybu; GT oferuje zrównoważone obciążenie w normalnych warunkach jazdy, z bardziej ciasnym, cięższym i bardziej dynamicznym odczuciem w bardziej agresywnych trybach.
Oferując niemal nieograniczone możliwości konfiguracyjne i w pełni zintegrowane z globalnymi systemami sterowania dynamicznego Vanquisha, e-diff umożliwia każdemu trybowi jazdy dostarczenie odrębnego charakteru. Jest to klucz do wyjątkowej dynamiki Vanquisha i stworzenia samochodu, który natychmiast dostosowuje się do nastroju kierowcy lub panujących warunków.
Korzyści z e-diff w porównaniu do tradycyjnego mechanicznego ogranicznika poślizgu są transformacyjne. W czysto wydajnościowym ujęciu znacząco zwiększa zarówno zwinność przy niskich prędkościach, jak i stabilność przy dużych prędkościach, utrzymując neutralną równowagę, a także poprawia równowagę prowadzenia w czasie wyjazdu z zakrętu, maksymalizując przyczepność. Jest również skuteczniejszy w zarządzaniu zmiennymi warunkami przyczepności, na przykład na drodze z plamami mokrymi lub śniegiem/lodem.
Najważniejsze jest to, że możliwość pełnej integracji e-diff z nowoczesnym systemem kontroli stabilności elektronicznej. Po raz pierwszy wprowadzony w modelach DB12 i Vantage, a teraz z najnowszą funkcjonalnością sterowania, ten nowy system ESP ma na celu zapewnienie kierowcy poprawionego wsparcia dynamicznego i maksymalnego bezpieczeństwa, z dostosowaniem i zastosowaniem unikalnym dla Vanquisha. Płynnie zintegrowany z postępowymi kontrolami dynamicznymi, system unika nagłych interwencji, przewidując optymalne poziomy przyczepności poprzez nowoczesne algorytmy, jednocześnie reagując na przejściowe niestabilności pojazdu.
Ta technologia predykcyjna korzysta z zestawu inteligentnych kontrolerów i modeli oprogramowania, które nieustannie oceniają dane z sześciowymiarowego akcelerometru, czujników prędkości kół, czujników kąta kierownicy i czujników kąta pedałów. Dzięki temu system może stworzyć cyfrowy scenariusz w jednostce sterującej i wykorzystać wszystkie aktywne systemy w pełni.
Wykorzystanie inteligentnych kontrolerów opartych na modelu umożliwia systemowi przewidywanie zachowania pojazdu i podejmowanie mniejszych, niezauważalnych dla kierowcy korekt, dla naturalnego odczucia wydajności przy jednoczesnym zapewnieniu dokładnej oceny w celu poprawy wydajności poszczególnych modułów. System oferuje cztery zdefiniowane z góry tryby ESP (Włączony, Tor, Wyłączony, Mokro), wybierane za pomocą przycisku ESP na konsoli centralnej. Tryb Mokro jest powiązany z trybem jazdy, który zwiększa stabilność na nawierzchniach o niskiej przyczepności.
Jako flagowiec marki sportowej, Vanquish jest wyposażony w układ hamulcowy z włókna węglowego i ceramiki jako standard. Składający się z tarcz hamulcowych o średnicy 410 mm na osi przedniej i 360 mm na tylnej, system CCB oferuje zwiększoną wydajność hamowania, zmniejszoną utratę hamulców w temperaturach do 800°C oraz znaczną redukcję wagi nieresorowanej (-27 kg w porównaniu z hamulcami żeliwnymi), co korzystnie wpływa również na jakość jazdy i zachowanie dynamiczne.
Chłodzenie hamulców osiągane jest dzięki dedykowanym kanałom chłodzącym, które są zasilane powietrzem z wlotu w przednim zderzaku i kierują ten masowy przepływ powietrza bezpośrednio do hamulców.
Nowy system ABS oparty na modelu wykorzystuje cztery nowe kontrolery do zarządzania Zintegrowaną Kontrolą Poślizgu Hamulców (IBC), Zintegrowaną Kontrolą Przyczepności (ITC), Zintegrowanym Sterowaniem Pojazdem (IVC) i Zintegrowanym Szacowaniem Dynamiki Pojazdu (IVE). Razem tworzą one jeden zintegrowany system kontroli dynamiki pojazdu, aby zapewnić znacząco poprawione odległości hamowania w porównaniu do tradycyjnych systemów, wprowadzając nowy wymiar wydajności dynamicznej i kontroli.
Na przykład, Zintegrowana Kontrola Poślizgu Hamulców pomaga poprawić odległości hamowania, maksymalizując dostępne tarcie na każdym rogu. W połączeniu z nauką o poślizgu podczas sytuacji kontrolowania hamulców oraz korzystając z integracji z e-diff, aby utrzymać równowagę samochodu, system pozwala na kontrolowane hamowanie głębiej w zakręcie, co daje niezrównane poczucie mocy, elegancji i kontroli.
Korzystając z najnowszej technologii naszych partnerów inżynieryjnych oraz technicznego doświadczenia naszych ekspertów dynamiki, Vanquish jest pierwszym z nowej generacji sportowych samochodów, który korzysta z Corner Braking 2.0. Poprzez silniejsze połączenie między Zintegrowaną Kontrolą Poślizgu Hamulców a Zintegrowanym Sterowaniem Pojazdem, system Corner Braking 2.0 jest predykcyjnym optymalizatorem, pozwalającym samochodowi utrzymać stabilność podczas hamowania w zakręcie.
To umożliwia Vanquishowi utrzymanie węższej linii w zakręcie, wykorzystując większy potencjał hamulców tylnych bez poświęcania stabilności. Z wyższym potencjałem hamulców tylnych, kierowca może hamować później, z wektoryzacją momentu poślizgu zwiększającą odczucie płynnej i liniowej jazdy, z lepszym odczuciem pedału i poprawioną zdolnością do odbudowy w razie potrzeby.
Choć Vanquish nie został zbudowany na tor wyścigowy, takie cechy demonstrują dynamiczne możliwości, jakie występują w całej naszej gamie. To właśnie głębokość możliwości i precyzyjne dostrojenie podnosi doświadczenie jazdy Vanquisha, szczególnie dla tych, którzy pragną w pełni eksplorować granice jego wydajności.
Umieszczając maksymalną powierzchnię gumy na drodze, Vanquish standardowo wyposażony jest w 21-calowe felgi ze stopów i dostosowane opony Pirelli P ZERO™. W ścisłej współpracy z dostawcami felg, inżynierowie Aston Martin zoptymalizowali strukturę tych lekkich kół, aby zminimalizować wagę, maksymalizować trwałość i wydajność dynamiczną, nie kompromitując przy tym charakteru designu. Korzystając z najnowocześniejszej symulacji, aby zapewnić, że wszelkie nadmiary wagi zostały usunięte, te felgi są lżejsze niż poprzednie 21-calowe.
Aby zbalansować unikalne połączenie wydajności supersamochodu i ultra-luksusowego doświadczenia jazdy, Aston Martin ściśle współpracował z Pirelli w celu opracowania dedykowanej letniej i zimowej mieszanki opon dla marki. Dla letnich opon Pirelli wbudowano wzór bieżnika P ZERO™ (PZ4) w dostosowaną konstrukcję. Nowy P ZERO™ spełnia wymagające cele wydajności Aston Martin dzięki zaawansowanym cechom technologicznym i nowoczesnym materiałom. W zimnych klimatach P ZERO™ Winter 2 oferuje doskonałe bezpieczeństwo z doskonałymi osiągami hamowania na śniegu i oceną 'A’ w warunkach wilgotnych na etykiecie UE.
Aby spełnić wymagania Aston Martin dotyczące komfortu jazdy zarówno w lecie, jak i w zimie, opony Vanquish P ZERO™ (PZ4) są wyposażone w system wygłuszania hałasu Pirelli (PNCS), technologię, która może zmniejszyć hałas wewnątrz samochodu o połowę dzięki urządzeniu pochłaniającemu dźwięk na wewnętrznej stronie opony.
Dyrektor ds. Wydajności Pojazdów Aston Martin, Simon Newton, powiedział: „Vanquish wnosi nowy wymiar do odnowionej gamy Aston Martin. Nowy silnik V12 to postać większa niż życie, z ogromnym momentem obrotowym od zaraz po rozruchu połączonym z naprawdę szaloną mocą przy wyższych obrotach. To naprawdę niezwykły silnik. To poczucie nieograniczonego napędu musiało zostać zrównoważone równym poziomem kontroli i finezji; co osiągnęliśmy, dalej eksplorując ogromne możliwości nowych adaptacyjnych amortyzatorów Bilstein DTX, e-diff i elektroniki nowej generacji. Blisko współpracowaliśmy również z Pirelli, opracowując dedykowaną oponę dostosowaną specjalnie do Vanquisha. Efektem jest połączenie dynamicznej precyzji, epickiej wydajności i luksusowej finezji, które są wyjątkowe, z zakresem, który ustanawia nowy standard dla modelu halo marki i zasługuje na nazwę Vanquish”.
Design – Zewnętrzny
Dzięki całkowicie nowemu językowi powierzchniowemu, Aston Martin Vanquish wyraża współczesną elegancję przez swoją wysportowaną sylwetkę, szeroką postawę i płynne krzywizny. Kluczem do osiągnięcia tak przekonującej obecności jest zwiększenie rozstawu osi; odległość między słupkiem A a osią przednią została zwiększona o +80 mm, aby wydłużyć maskę, nadając jej opływowy i luksusowy profil.
Poprzez wzmocnienie proporcji silnika z przodu, Vanquish wyraża niesamowite poczucie prędkości i mocy, jego kształt kropli wody uchwytuje ogromny strumień napędu od przodu do tyłu. Czerpie też z głębokiego związku Aston Martin z motorsportem, zespół projektowy inspirował się ikonicznymi modelami Aston Martin z przeszłości i teraźniejszości. W szczególności, misternie funkcjonalne detale, które można znaleźć w dzisiejszych samochodach Formuły 1, oraz czyste, płynne kształty demonstrowane przez szalone szybkości 'Project Cars’, rozwijane z modeli produkcyjnych do wyścigów Le Mans w latach 60.
To DNA motorsportowe można dostrzec w niektórych z definiujących cech Vanquisha; rzeźbiona maska z innowacyjnymi otworami termicznymi inspirowanymi F1® do chłodzenia silnika V12 oraz charakterystyczny Kamm Tail, który ma na celu zredukowanie oporu powietrza. Seamless integration of these and other details demonstrates an instinctive mastery of design form and technical function.
Marek Reichman, wiceprezydent wykonawczy i dyrektor kreatywny Aston Martin, powiedział: „Vanquish to ikoniczny model halo dla naszego portfela sportowych samochodów i zawsze projektujemy z myślą o przekraczaniu oczekiwań, racjonalności i przemyśleniach. Ucaptowaliśmy ogromność jego wydajności i władczość jego zamierzonego przeznaczenia, łagodząc dramatyzm Vanquisha poprzez rzadkie i niezaprzeczalne poczucie elegancji. Nasz zespół wykazał się odwagą i ciekawością w dążeniu do realizacji niespodziewanych pomysłów projektowych. Zewnętrzna forma kropli wody charakteryzuje się całkowicie nowym językiem powierzchniowym i wzmocnionymi proporcjami silnika z przodu, a wnętrze łączy skupienie prawdziwego samochodu sportowego z podwyższonym luksusem i nowoczesną technologią. W tworzeniu czystej ekscytacji jest duża pasja, a nowy Vanquish to kulminacja nieustraszonej kreatywności i ludzkiej pomysłowości. Połączyliśmy najwyższą, ultra-luksusową wydajność z brytyjskim stylem sportowego samochodu, aby dostarczyć koronny model Aston Martin V12 na lata.”
Vanquish otrzymuje całkowicie nowy projekt przedniego zderzaka, błotników i kratki, co nadaje mu bardziej asertywny charakter i większą obecność na drodze. Tradycyjna kratka z pionowymi lamelami jest standaryzowana, a otwór powiększony, co oferuje 13% zwiększoną powierzchnię w porównaniu do DBS 770 Ultimate, aby wspomóc chłodzenie silnika o mocy 835 PS. Nowe zewnętrzne otwory na zderzaku kierują powietrze wokół nosa, wprowadzając chłodne powietrze do nadkoli, aby wspomóc chłodzenie hamulców.
Matrix LED headlights introduce the brand’s new light signature with integrated Daytime Running Lights (DRLs). Złożone detale zostały wprowadzone do świateł, w tym nazwa Aston Martin wyryta na wewnętrznych częściach reflektorów.
Jednym z najbardziej dramatycznych elementów ogólnego projektu jest panoramiczny szklany dach. Po raz pierwszy w Aston Martin V12, Vanquish wyposażony jest w tę spektakularną cechę jako standard. Przyciemniony, aby umożliwić 6% przepuszczania światła i z niską powłoką e, aby chronić pasażerów przed szkodliwymi promieniami UV-A i B, potrzeba tradycyjnej osłony znika, aby zawsze cieszyć się poczuciem przestrzeni i prędkości.
Jedną z najbardziej ikonicznych cech projektowych każdego Aston Martina jest charakterystyczny boczny strake. Na Vanquish unikalny podpis znajduje się celowo wewnątrz rzeźbionej osłony wypełniającej. Standardowo boczny strake jest wykończony w jasnym chromie, wyróżniającym się na tle błyszczącej czarnej płyty wypełniającej, ale to można dostosować w ramach opcjonalnych pakietów zewnętrznych. Jak w Aston Martinach przeszłości, Vanquish ozdobiony jest czerwonym motywem 'V12′; subtelny detal o sugestywnej historycznej wadze.
Inną natychmiast rozpoznawalną cechą Aston Martina są wbudowane uchwyty drzwi, które teraz elektronicznie wysuwają się w kierunku dłoni po prostym przyciśnięciu lub gdy pojazd jest otwierany za pomocą pilota. Ramkowe lusterka drzwiowe wprowadzają mniejszy, smuklejszy design, aby poprawić aerodynamiczny profil Vanquisha, maksymalizując powierzchnię odbijającą dla optymalnej widoczności do tyłu.
Dramatyzm projektu Vanquisha osiąga swoje apogeum z tyłu dzięki szerokim, potężnym biodrom oraz bezwzględnie nagłemu Kamm Tail z zintegrowanym spojlerem, aby zapewnić równowagę aerodynamiczną z przodu do tyłu. Czysty element stylizacji tylnej części to 'Shield’, zaprojektowany tak, aby wydawało się, że unosi się z tyłu samochodu. Ta panele dumnie wyświetla nazwę Aston Martin i może być dostosowywana w różnych wykończeniach z włókna węglowego lub koloru nadwozia.
Ramy tarczowe są całkowicie nowe. Po raz pierwszy w Valkyrie, to złożone rozplanowanie oświetlenia – składające się z siedmiu indywidualnych tarcz – jest zarówno nowoczesne, jak i proste w swoim designie, ale zapewnia, że Vanquish jest tak samo natychmiast rozpoznawalny w ciemności, jak w świetle dziennym.
Kończąc zabieg z tyłu, mamy dyfuzor na całej szerokości, który zarządza przepływem niskociśnieniowym powietrza pod samochodem dla poprawy stabilności przy wysokich prędkościach. Vanquish otrzymuje nowo opracowany system wydechowy ze stali nierdzewnej o unikalnej geometrii tłumika i oszałamiającej układzie czterech końcówek wydechowych. Owocuje to zwiększonym zakresem częstotliwości i rezonansowym zachowaniem, które kontynuuje tradycję linii Vanquish emitując wspaniałe wycie V12. Dla tych, którzy pragną najwyższego doświadczenia akustycznego, Vanquish jest również dostępny z opcjonalnym systemem wydechowym z tytanu. Używa mniejszego tłumika, aby zapewnić czystszy, głośniejszy i jeszcze bardziej angażujący dźwięk V12, a jednocześnie osiągając 10,5 kg redukcji wagi.
Design – Wnętrze
Rzemiosło i precyzja to kluczowe tematy, które przewijają się przez wnętrze Vanquisha. Zaprojektowane celowo jako flagowiec z dwoma miejscami, wnętrze Aston Martin Vanquish koncentruje się na dostarczaniu przyjemności kierowcy i dzieleniu się visceralnymi doznaniami z tylko jedną inną osobą.
Oparte na nowej architekturze wnętrza, która zrobiła tak duży krok naprzód we wszystkich sportowych samochodach nowej generacji Aston Martin, Vanquish otrzymał dostosowane wnętrze. Konsola centralna została obniżona do poziomu horyzontalnego, aby uzyskać większe poczucie przejrzystości, przestrzeni i luksusu.
Wnętrze Vanquisha wykorzystuje również mieszankę materiałów, aby utworzyć sekcje z wyraźnymi widocznymi liniami, co zwiększa poczucie luksusu i jakości. Niezależnie od specyfikacji pakietu biżuteryjnego, subtelna jasna linia z chromu zastępuje tradycyjną linię przeszycia na desce rozdzielczej.
W erze technologii, w której ekrany dotykowe mogą dominować we wnętrzu, Vanquish nadal łączy technologię z wyczuwalnymi powierzchniami, które utrzymują poczucie luksusu i są intuicyjne w użyciu podczas jazdy. W tym celu wszystkie kluczowe sterowniki kierowcy są centralnie umieszczone, utrzymując często używane funkcje w zasięgu ręki, wzmacniając przejrzystość i prostotę wnętrza skupionego na kierowcy.
Tymczasem w pełni cyfrowy wyświetlacz kierowcy TFT o przekątnej 10,25″ został zaprojektowany, aby dostarczać informacje z maksymalną klarownością i oferuje konfigurowane wyświetlacze. Podobnie, system dotykowy Pure Black o przekątnej 10,25″, z pełnym dostępem do internetu, zintegrowany z przekształconą konsolą centralną, oferuje technologię z pełną pojemnościową kontrolą gestów za pomocą jednego lub wielu palców.
Ekran zapewnia użytkownikowi kontrolę nad wszystkimi ustawieniami infotainment, klimatyzacji i ogólnych ustawieniach pojazdu; dobrze zrównoważonymi z dotykowymi metalowymi pokrętłami, suwakami i odsłoniętymi elementami, które są zimne w dotyku, demonstrując rzemiosło i dumę, które włożono w budowanie naszego flagowca. Te fizyczne przełączniki i przyciski są zatrzymywane dla kluczowych operacji mechanicznych, takich jak wybór biegów, wybór napędu, ogrzewanie i wentylacja. Istnieją także przełączniki awaryjne dla Chassis, ESP i Exhaust, asystenta pasa ruchu i systemu kontroli odległości, co zapewnia, że najczęściej używane elementy można obsługiwać intuicyjnie i bez potrzeby patrzenia na drogę. Podświetlany przycisk uruchamiania/wyłączania silnika znajduje się centralnie na konsoli, zapewniając angażującą procedurę uruchamiania, która stała się ikoną marki Aston Martin.
Otaczający podświetlany przycisk jest dotykowy, mechaniczny pokrętło do wyboru pożądanego trybu jazdy. Automatyczna skrzynia biegów jest kontrolowana za pomocą nowego centralnego dźwigni do wyboru trybu jazdy, neutralnego i wstecznego. Osobny przycisk ręczny umożliwia wyłączenie funkcji automatycznej, aby uzyskać bardziej angażujące doświadczenie jazdy za pomocą łopatek na kierownicy.
Charakter dźwięku silnika to coś, z czym nazwa Vanquish jest synonimem. Zmieniając tryb jazdy lub korzystając z dedykowanego przycisku wydechowego, można zmienić charakter wydechu z relaksującego, wyrafinowanego tonu V12 w trybie GT na coraz bardziej pełny, odważny i zdecydowany dźwięk, kiedy tryby Sport i Sport+ są wybrane. Osobny przycisk wydechowy pozwala kierowcy kontrolować tę jakość dźwięku niezależnie od wybranego trybu dynamicznego.
Vanquish jest czwartym modelem, który korzysta z nowej generacji infotainment Aston Martin, całkowicie dedykowanego systemu opracowanego wewnętrznie od podstaw, po jego pierwszym wprowadzeniu w DB12, Vantage i DBX707. Uzupełniony nową aplikacją mobilną Aston Martin, która wspiera urządzenia Apple iOS oraz Android, umożliwia interakcję, kontrolę i informację zwrotną do i z Vanquisha klientów za pośrednictwem ich osobistych urządzeń.
System nawigacji oferuje połączenie online, aby zapewnić mądrzejsze, szybsze i bardziej informacyjne doświadczenie. Połączenie online pozwala kierowcy na łatwe znalezienie ulubionej restauracji, przeczytanie recenzji i wybranie jej jako celu podróży.
Mapa 3D zapewnia intuicyjne, jasne instrukcje z prowadzeniem na pasach drogi oraz nanoszenie informacji o ruchu w czasie rzeczywistym. Połączenie dynamiczne zapewnia unikanie niepotrzebnych opóźnień. Widok satelitarny jest dynamicznie pobierany, aby zwizualizować otaczający obszar podczas jazdy.
Bezprzewodowy Apple CarPlay będzie również wspierany przez Vanquisha dla kierowców, którzy preferują korzystać z aplikacji do nawigacji za pośrednictwem swojego urządzenia mobilnego.
System infotainment oparty jest na połączeniu online i całkowicie nowej aplikacji towarzyszącej Aston Martin; funkcjonalności, która umożliwia właścicielom Vanquisha komunikowanie się, interakcję i angażowanie się w swój samochód.
Połączenie online wspiera doświadczenie posiadania pojazdu poprzez zwiększoną łatwość użytkowania, spokój umysłu oraz możliwość aktualizacji i ulepszania funkcji pojazdu z komfortu i bezpieczeństwa ich telefonu komórkowego. System Aston Martin Connected Car będzie rozwijał się wraz z dostępnością produktów i usług.