Brytyjski producent samochodów Aston Martin zaprezentował model Vantage 2024, który, choć nie jest zupełnie nową generacją, to stanowi ogromny krok naprzód w porównaniu do swojego poprzednika bez liftingu.
Pod koniec 2017 roku Aston Martin przedstawił nową odsłonę serii Vantage V8, którą zaktualizował siedem lat później, w 2024 roku. W przeciwieństwie do innych liftingów, gdzie różnice zauważyć mogą tylko uważni obserwatorzy, wersja z 2024 roku została gruntownie przekształcona. Oprócz zmienionego wyglądu zewnętrznego, brytyjski samochód sportowy zyskał nowocześnie zaprojektowane wnętrze oraz znaczący wzrost mocy. W efekcie starał się dogonić słynne Porsche 911, aby zdobyć tytuł najlepszego europejskiego sportowego samochodu do codziennej jazdy.
Z przodu model Vantage 2024 prezentował się imponująco z ogromną atrapą chłodnicy, która była 40% większa niż w wersji bez liftingu. Po obu stronach znajdowały się dwa funkcjonalne pionowe otwory wentylacyjne, które chłodziły przednie hamulce. Nad nimi umieszczono nowe reflektory LED Matrix, które miały zapewnić lepsze doświadczenia podczas nocnej jazdy. Samochód był również szerszy o 30 mm (1,2 cala) niż wcześniej.
Z boku, pojazd dysponował nowymi, powiększonymi przednimi błotnikami ozdobionymi funkcjonalnymi wlotami za nadkolami i klasycznym logo Aston Martin. Lusterka w drzwiach były bezramkowe i dostępne w wersji wykończenia z włókna węglowego. Na drzwiach znalazły się zlicowane klamki, które chowały się w panelach i wysuwały po naciśnięciu przycisku na kluczyku. Vantage 2024 otrzymał trzy rodzaje 21-calowych obręczy wykonanych w technologii odlewu, ale o różnych wzorach. Wreszcie, z tyłu, powiększone błotniki zyskały nowe otwory wentylacyjne z tyłu. Pod zderzakiem umieszczono cztery okrągłe końcówki wydechu, które wystawały przez nowo zaprojektowany dyfuzor.
Wnętrze modelu Vantage 2024 to zupełnie nowy samochód. Deska rozdzielcza została całkowicie przebudowana i ma smuklejsze otwory wentylacyjne. Dodatkowo 10,25-calowy ekran dotykowy systemu infotainment został zintegrowany z centralną konsolą, która zawierała selektor biegów i przycisk uruchamiania oraz inne fizyczne przyciski. Przed kierowcą znajdował się nowy, cyfrowy zestaw wskaźników, który zastąpił wcześniejszy, trzywskazówkowy układ z modelu 2017. Jak przystało na prawdziwy samochód sportowy, Vantage 2024 posiadał parę sportowych foteli z wbudowanymi zagłówkami, które zapewniały doskonałe trzymanie podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.
Jednak najważniejsze ulepszenia miały miejsce pod maską. Z przodu zamontowano silnik V8 twin-turbo o pojemności 4,0 litra opracowany przez AMG, który dostarczał 665 PS (655 hp) na tylne koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów ZF. Wzrost mocy w porównaniu do poprzednika wynosił imponujące 155 PS (153 hp). Dzięki zastosowaniu aluminiowej platformy, Vantage 2024 uzyskał 29% większą sztywność z tyłu podczas gwałtownych przyspieszeń. Aby zapewnić lepszą kontrolę nad pojazdem, zastosowano nowe adaptacyjne amortyzatory, które zapewniały szybszy czas reakcji. Wreszcie, aby zatrzymać pojazd, Aston Martin zainstalował ogromne tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm (15,7 cala) z przodu i 360 mm (14,2 cala) z tyłu.
Najświeższy model w ikonicznej linii, Aston Martin z dumą przedstawia nowego Vantage. To kwintesencja sportowego samochodu Aston Martin i najszybszy Vantage w 74-letniej historii tej słynnej marki, stanowiący autentyczne, nieprzefiltrowane święto czystej wydajności, zaprojektowany w celu dostarczenia maksymalnych emocji z pełną pewnością.
Projekt, na który rzucono nowe spojrzenie, Aston Martin Vantage promuje cechy, które przez pokolenia przyciągały entuzjastów, a które stają się coraz trudniejsze do znalezienia w dzisiejszym rynku samochodów sportowych. Vantage staje się głosem w obronie zdeprymowanych zwolenników oszałamiającej mocy, precyzyjnego prowadzenia oraz doskonałej równowagi dobrze wyważonego podzespołu z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła.
Ogłoszenie nowego Vantage następuje po udanym wprowadzeniu uznanego Coupe i Volante DB12. Wzmacniając następne pokolenie samochodów sportowych Aston Martin, Vantage potwierdza pozycję marki na ultra-luksusowym rynku samochodów sportowych, obok swoich wiodących ról w ultra-luksusowych GT, SUV oraz hipersamochodach, a także na najwyższych szczeblach światowego motorsportu.
Nowa generacja Aston Martin Vantage kontynuuje niezwykłe dziedzictwo sięgające 1950 roku, kiedy to nazwa Vantage po raz pierwszy została użyta do oznaczenia ulepszonego pakietu silnikowego dla udowodnionego w wyścigach DB2. Po raz pierwszy nazwa Vantage została zastosowana jako oznaczenie modelu w 1964 roku, kiedy to wydano wersję DB5 z wysokowydajnym oznaczeniem Vantage, która stała się nowym flagowym modelem w gamie. Samodzielny model Vantage został wprowadzony na początku lat 70., od tego momentu ta nazwa odgrywała coraz bardziej znaczącą rolę w ofercie Aston Martin. Synonim nieskazitelnego stylu, niezapomnianej wydajności oraz niepowtarzalnego charakteru, Vantage ucieleśnia cechy sportowe, z których ta intrygująca nazwa stała się znana.
Ten nowy Vantage odzwierciedla najbardziej dynamiczny okres w 111-letniej historii Aston Martin. Potężna siła w sezonie Formuły 1 2023, dominująca obecność w międzynarodowych wyścigach GT, gdzie Vantage ma bogatą historię jako najbardziej udany samochód wyścigowy GT, oraz – po niedawnym ogłoszeniu dążenia Aston Martin do bezwarunkowego zwycięstwa w wyścigu 24 godziny Le Mans z Valkyrie AMR w 2025 roku – czołowy rywal w Mistrzostwach Świata Wytrzymałości.
Dyrektor generalny Aston Martin, Amedeo Felisa, powiedział: „Wchodząc w okres kluczowych zmian w świecie samochodów o wysokich osiągach, kluczowe jest pozostanie wiernym cechom, na których zbudowano legendarną markę. Każdy samochód noszący nazwę Vantage musi spełniać wysokie oczekiwania, dlatego ten najnowszy model składa nieugiętą obietnicę wysokiej wydajności w najczystszej i najbardziej oczywistej formie. Wiodąca moc i prędkość ustanawiają jego wiarygodność, ale to dzięki ekspertom, którzy zastosowali najnowsze technologie w perfekcyjnie wyważonym podzespołowym silniku z przodu i napędzie na tylną oś, stworzyliśmy samochód sportowy o uzależniającym potencjale. Wraz z zdecydowanym stylem, zupełnie nowym wnętrzem i nowoczesnym systemem infotainment, Vantage jest światowej klasy w każdym aspekcie”.
Wydajność – ogromne zyski w mocy silnika dostarczają następnego poziomu potencji
Zasilany przekształconym, ręcznie budowanym silnikiem V8 Twin-Turbo 4.0 nowy Aston Martin Vantage jest najszybszy w historii tego modelu. Z szczytowymi osiągami 665 KM i kolosalnym momentem obrotowym wynoszącym 800 Nm, dokonuje również największego skoku mocy i momentu w porównaniu do modelu, który zastępuje, zyskując odpowiednio 155 KM i 115 Nm, co stanowi wzrost o 30% i 15%.
Wyższe osiągi uzyskano dzięki szerokiemu dostosowaniu przez inżynierów Aston Martin, przyjęciu zmodyfikowanych profili wałka rozrządu, zoptymalizowanych współczynników sprężania, większych turbin i zwiększonego chłodzenia, co zaowocowało imponującymi nowymi wartościami, tworząc silnik o bardziej wyrazistym, bardziej bezpośrednim i donośnym charakterze.
Połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF, to wystarczy, aby napędzić dwuosobowy samochód sportowy do prędkości maksymalnej 202 mph i przyspieszyć z miejsca do 60 mph w zaledwie 3,4 sekundy. Krótszy współczynnik przełożenia (3.083:1) oraz kalibracja zmiany biegów zostały dostosowane w celu maksymalizacji reakcji i przyjemności, ten pierwszy dostarczając lepszego przyspieszenia w biegu, podczas gdy ten drugi redukuje prędkości zmiany biegów i oferuje różne charakterystyki, aby dopasować się do każdego z dynamicznych trybów Vantage.
Przyspieszenie ze stanu spoczynku zostało udoskonalone dzięki wprowadzeniu nowego systemu Launch Control. W pełni zintegrowany z układem napędowym, skrzynią biegów i Elektronicznym Programem Stabilności (ESP), aktywowany przez kierowcę, Launch Control pozwala samochodowi na wykorzystanie maksymalnego momentu obrotowego, który pozwalają warunki, używając E-Diff, kontroli poślizgu ESP i zarządzania momentem obrotowym silnika, aby utrzymać poślizg kół w optymalnym zakresie podczas startu. Kierowca może również precyzyjnie dostosować żądany poziom poślizgu podczas startu, zmieniając ustawienia w systemie Regulowanej Kontroli Trakcji (ATC) – ograniczając lub zwiększając dozwolony postęp poślizgu kół przez system Launch Control lub pozwalając sobie na pełną kontrolę gazu, ustawiając ATC w trybie Wyłączenia Kontroli Trakcji (TC Off).
Uwolnienie dodatkowej wydajności silnika spowodowało zwiększone obciążenie cieplne, co wymagało całkowitej przebudowy systemu chłodzenia silnika. Aby zapewnić stabilne temperatury powietrza dolotowego we wszystkich warunkach, dodano dodatkowy chłodniczy radiator niskotemperaturowy do obiegu wody chłodzącej, a także dwa dodatkowe chłodnice do istniejącego centralnego radiatora w celu zwiększenia pojemności cieplnej.
System olejowy również skorzystał na szerokich modernizacjach, z nowym zewnętrznym chłodnicą oleju silnikowego, który teraz ma dwukrotnie większą powierzchnię niż jego poprzednik. Przepływ powietrza termalnego również wzrósł o 50% w objętości zimnego powietrza docierającego do chłodnic.
Prowadzenie i dynamika Część 1: – Wysoko rozwinięta struktura aluminiowa, idealny rozkład masy 50:50 i najnowocześniejsze zawieszenie stanowią fundament dla definicyjnego doświadczenia prowadzenia
Wysoko rozwinięta struktura aluminiowa, perfekcyjny rozkład masy 50:50 i najnowocześniejsze zawieszenie stanowią fundament dla definicyjnego doświadczenia prowadzenia. Zbudowany wokół najnowszej generacji konstrukcji aluminiowej, Vantage charakteryzuje się ulepszoną strukturą nadwozia w celu dostarczenia bardziej skoncentrowanej i angażującej dynamiki, dzięki dodatkowym komponentom usztywniającym podwozie, które zwiększają ogólną sztywność torsyjną.
Wśród tych zmian znajduje się przeprojektowany i przemieszczenie przedni poprzeczny element nadwozia, który został przesunięty do tyłu, aby zwiększyć sztywność punktu mocowania dla zawieszenia przedniego podwójnego wahacza, co poprawia uczucie steered na środku jak i na boku. Dalsze ulepszenia osiągnięto dzięki zastosowaniu sztywniejszego, a jednocześnie lżejszego poprzecznego wzmocnienia silnika z przodu, co zwiększa sztywność torsyjną oraz boczną między wieżami zawieszenia przedniego.
Z tyłu, Aston Martin Vantage korzysta z 29% wzrostu sztywności pod obciążeniem zakrętów dzięki zwiększonemu wzmocnieniu bocznemu między wieżami zawieszenia tylnym. Wraz z modyfikacjami przednich i tylnych osłon podwozia w celu zwiększenia sztywności bocznej, łączne ulepszenia w sztywności mocowania przednich i tylnych amortyzatorów przekładają się na wymierne zyski w precyzji, równowadze prowadzenia oraz informacji zwrotnej dla kierowcy, a także ogólnego podniesienia wyrafinowania.
Uczucie natychmiastowości, kontroli i połączenia zostało dodatkowo wzmocnione przez nowe inteligentne adaptacyjne amortyzatory. Z 500% wzrostem zakresu dystrybucji siły w porównaniu do poprzednich generacji, te najnowocześniejsze amortyzatory mają ogromną kontrolę i szybkość reakcji, co pozwoliło inżynierom Aston Martin na ostrzejsze dostosowanie dynamiki Vantage do ich maksymalnej ostrości.
Precyzyjna kalibracja amortyzatorów nadała Vantage sportowe odczucie, jednocześnie pozostawiając miejsce na wprowadzenie progresywnej, sztywniejszej kontroli nadwozia, gdy kierowca eksploruje zakres dynamicznych trybów. W połączeniu z E-Diff i Elektronicznym Programem Stabilności (ESP) Vantage ma zdolność dostosowania się od wymagań wymagającej alpejskiej drogi do szerokiego toru wyścigowego za naciśnięciem przycisku i obrotem przełącznika.
Nadzwyczajna uwaga została poświęcona systemowi Elektronicznego wspomagania kierownicy (EPAS) Vantage. Zainstalowanie nieizolowanego słupa kierowniczego oznacza, że wejścia kierowcy są bezpośrednie i niezakłócone, podczas gdy przepływ informacji z drogi jest szczegółowy i przyjemnie dotykowy.
EPAS ma stały współczynnik 12,8:1 z regulowaną, wrażliwą na prędkość pomocą oraz 2,27 obrotu od skrajnego do skrajnego. Ten zmienny poziom pomocy jest zintegrowany z dynamicznymi programami Vantage, a poziom pomocy zmniejsza się stopniowo, gdy kierowca przechodzi do najbardziej agresywnego trybu (Tor).
Reakcja kierownicy i przyczepność przedniego końca zostały dodatkowo wzmocnione oponami Michelin Pilot Sport S 5 oznaczonymi 'AML’, stworzonymi specjalnie dla Vantage. Oferujące wymiary 275/35 R21 (103Y) z przodu i 325/30 R21 (108Y) z tyłu, mają one specjalnie opracowaną mieszankę i zostały dostrojone przez zespół dynamiki Aston Martin, aby pasowały do superostrej reakcji, wysokiego poziomu przyczepności oraz progresywnych cech zrywania, które są oczekiwane od najbardziej skupionego na kierowcy modelu w ofercie Aston Martin.
Vantage standardowo wyposażony jest w 21-calowe, odlewane felgi aluminiowe. Mierząc 9,5J z przodu i 11,5J z tyłu, struktura tych lekkich felg została zaprojektowana przy użyciu narzędzi symulacyjnych, aby usunąć każdy gram nadmiaru masy, nie rezygnując z wytrzymałości ani estetyki. Dostępne są trzy różne wzory – standardowy pięcioramienny oraz opcjonalne wieloramienne i Y-ręczne – w różnych kolorach i wykończeniach, w tym matowym brązie, po raz pierwszy wprowadzonym na DB12.
Vantage standardowo wyposażony jest w tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm z przodu i 360 mm z tyłu, z wytłaczanymi powierzchniami dla lepszego zarządzania ciepłem i odporności na wyblaknięcie. Wzmacniacz hamulcowy również został dostrojony w porównaniu do modelu, który odchodzi, aby dać kierowcy większą pewność dzięki twardemu pedałowi, z idealnym połączeniem natychmiastowej siły hamującej.
Hamulce ceramiczne węglowe (CCB) są dostępne na życzenie. Oferując zwiększoną wydajność hamowania i zredukowane wyblaknięcie hamulców w temperaturach do 800 °C, zastosowanie CCB pozwala zaoszczędzić 27 kg masy nieużytkowej w porównaniu do systemu hamulcowego z żeliwa, co z kolei poprawia jakość jazdy i reakcję na kierownicy.
Prowadzenie i dynamika Część 2: Najnowocześniejszy system aktywnej kontroli dynamiki pojazdu dla wyjątkowej kontroli i wyraźnego charakteru
Jak przystało na najbardziej sportowy model w gamie, inżynierowie Aston Martin maksymalnie wykorzystali zalety doskonałej architektury podwozia Aston Martin Vantage, wykorzystując najnowsze systemy elektroniczne do maksymalizacji wydajności i stworzenia niepowtarzalnego dynamicznego charakteru. Skupieni na osiągnięciu zwiększonej zwinności i ostrości reakcji kierownicy, a także na większej precyzji, spójności i bardziej szczegółowej informacji zwrotnej dla większej pewności i połączenia, otrzymujemy samochód, który zaprasza prawdziwych kierowców do przekraczania granic. Nagradza umiejętne prowadzenie, ale nie zależy od niego, aby dostarczyć ekscytujące doświadczenia.
Kluczowym elementem wzmożonego charakteru prowadzenia Vantage jest zaawansowany system kontroli dynamiki pojazdu, . System ten zbiera informacje z wielu czujników samochodu i kierowcy, takich jak 6-osiowy akcelerometr, czujniki układu napędowego, hamulcowego i E-Diff, aby stworzyć szczegółowy obraz tego, co robi samochód i zastosować go do ogólnego zarządzania systemem ESP. Porównując te informacje z parametrami modelowymi zintegrowanej oceny dynamiki pojazdu (IVE), system ESP może aktywnie kontrolować trzy kluczowe filary systemu dynamiki pojazdu (jazda, prowadzenie i kierowanie), aby optymalizować reakcję i zachowanie pojazdu w każdych warunkach pogodowych, na drodze i torze.
Ten nowej generacji system stosuje najnowocześniejszą 6D-IMU, czyli jednostkę pomiaru inercyjnego, która łączy monitorowanie przemieszczenia (poruszanie się do przodu/tyłu), wznoszenia (poruszanie się w górę/w dół) i przechyłu (poruszanie się w lewo/w prawo) z przechyłem (przechył na boki), nachyleniem (przechył do przodu/tyłu) i obrotem (skrętem w lewo/w prawo). Śledzenie ruchów samochodu oraz wskaźnika przyspieszenia we wszystkich sześciu osiach pozwala na precyzyjne i adekwatne interwencje ESP.
Moc jest dostarczana przez 8-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF oraz elektroniczny dyferencjał tylny (E-Diff). W przeciwieństwie do tradycyjnego różnicowego ograniczonego poślizgu, aktywnie poprawia stabilność w połączeniu z ESP, umożliwiając precyzyjną i natychmiastową kontrolę dla optymalnej przyczepności, spójności prowadzenia i zwiększonej zręczności. E-Diff może przejść od zera do pełnego zablokowania w 135 ms i może reagować tak szybko, jak 60 ms, gdy jest potrzebny jako modyfikator dynamiki pojazdu.
Zintegrowana kontrola poślizgu hamulca (IBC) wykorzystuje system kontroli ABS nowej generacji, aby nie tylko optymalizować dystans hamowania, ale także do zastosowania wektora poślizgu hamulca, aby przygotować samochód do wejścia w zakręt. Zintegrowana kontrola trakcji (ITC) łączy zarządzanie silnikiem, hamulcami i E-Diff, aby zapewnić prognozowaną kontrolę poślizgu dla optymalnej przyczepności oraz wektorowanie poślizgu trakcyjnego dla idealnej ilości przyczepności na wyjeździe z zakrętu. Wreszcie, zintegrowana kontrola dynamiki pojazdu (IVC) działa na hamulce, układ napędowy i E-Diff, aby zarządzać ESP w celu optymalizacji balansu i prowadzenia przy granicach dynamiki jazdy, poprawiając charakterystyki dynamiczne dla wszystkich stylów jazdy i zapewniając prognozowane aktywacje dla łagodniejszych interwencji ESP.
Współdziałając z najnowszą generacją ESP, E-Diff dostosowuje swoje zachowanie w zależności od rodzaju zakrętu, pomagając Vantage obracać się w cieńsze zakręty, aby wykorzystać jego superostre reakcje przedniego końca, ale pozostając jednocześnie stabilnym i wzbudzającym pewność w szybkim przejeździe przez zakręty, gdy stabilność jest kluczowa.
Choć istnieje oczywista funkcja bezpieczeństwa, nowy system ESP został dostrojony do działania jako pomoc w wydajności, a nie jako ogranicznik wydajności. Idealnym przykładem jest regulowana kontrola trakcji (ATC). Oprócz wyboru spośród trybów Wet, On i Track ESP, ATC dezaktywuje funkcję kontroli obrotu ESP, co oznacza brak pomocy przy odpuszczeniu gazu, ale poziom kontroli trakcji jest utrzymywany – dokładna ilość jest wybierana przez kierowcę za pomocą przełącznika ATC.
Po uzyskaniu dostępu, ATC zaczyna w pozycji środkowej 5 jako domyślnej, ale kierowca może stopniowo zmniejszać lub zwiększać dozwolony poziom poślizgu kół. Zmniejszanie z 4 do 1 pomaga utrzymać samochód bardziej stabilnym podczas przyspieszania. Typowe scenariusze użytkowania obejmują pomoc w zarządzaniu gorącymi oponami na torze lub w trudniejszych warunkach torowych (np. mokro), ale jest równie skuteczne w pomocy kierowcy w zdobywaniu pewności przy wyłączonym ESP, zanim przejdą do wyższych ustawień poślizgu w pozycjach 5-8.
Kiedy wybierana jest pozycja 5, moment obrotowy silnika jest modulowany, aby kontrolować poślizg na poziomie umożliwiającym przejazd szybkim, czystym okrążeniem. Przełożone można osiągnąć, a kierowca powinien odpowiednio reagować. Poziomy 6-8 pozwalają kierowcy na zwiększenie poślizgu kół przy wyłączonej kontroli obrotu, co w efekcie zmniejsza stabilność przy przyspieszaniu. Tryby umożliwiają kierowcy rozwijanie swoich umiejętności stopniowo poznając zachowanie pojazdu przy wysokich kątach poślizgu, zanim przełączą na TC Off, co pozwala kierowcy na pełną kontrolę nad samochodem jedynie za pomocą gazu i kierownicy.
Roberto Fedeli, dyrektor techniczny Aston Martin, powiedział: „Sztuka stworzenia naprawdę świetnego samochodu sportowego w 2024 roku polega na zastosowaniu najnowocześniejszej technologii w sposób, który wzmacnia i intensyfikuje doświadczenie jazdy, a nie odsuwa kierowcę od procesu prowadzenia. Vantage z pewnością zwróci uwagę ze względu na ogromne zwiększenie mocy i momentu obrotowego w porównaniu do modelu, który odchodzi, ale to żywy sposób, w jaki wykorzystuje tak ogromną moc, przyciągnie entuzjastów i purystów. Z perfekcyjnie zrównoważonym podzespołem z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła, wsparte przez wiodącą w branży aktywną dynamiczną kontrolę pojazdu, łączy bezkompromisowe możliwości z progresją i wykonalnością. Połączone z muskularnym stylem i uzupełnione zupełnie nowym ultra-luksusowym wnętrzem wypełnionym najnowocześniejszą technologią łączności i infotainment, stanowi doskonałą współczesną interpretację legendarnego klasyka”.
Stylizacja zewnętrzna – Muskularna sylwetka i niepowtarzalna obecność
Od pierwszego spojrzenia wiadomo, że nowa generacja Aston Martin Vantage jest przełomowa. Nadwozie o szerokości 30 mm z bardziej muskularną sylwetką uwydatnia zupełnie nowy, przeprojektowany przód z 38% większym otworem w kratce, oferującym 29% zwiększenie masy przepływu powietrza dla dodatkowego chłodzenia. Dodatkowe otwory chłodzące w zderzaku po obu stronach kratki zaostrzają cechy przedniej części, podczas gdy nowy zintegrowany splitter, o szerszym i niższym ułożeniu, dodaje dramatyzmu oraz funkcji aerodynamicznych, zapewniając stabilność przy wysokich prędkościach poprzez redukcję siły nośnej. Ta charakterystyczna obróbka przedniej części jest dopełniona nowym projektem reflektorów LED w technologii Matrix z zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej, które prezentują nowy sygnatura świetlny Aston Martin.
W innych miejscach nowy Vantage przywraca ikoniczny boczny wlot Aston Martin, który teraz stanowi ostry punkt centralny przy przeprojektowanych wentylach na każdym boku. 21-calowe, odlewane felgi aluminiowe w standardzie perfekcyjnie wypełniają szersze nadkola, tworząc celowy wygląd, który emanuje mocą i ładem. Drzwi bezramowe i wysuwane klamki są również nowością w Vantage, a szerszy tylny zderzak z bocznymi wentylami i większymi czterema rurkami wydechowymi zapewniają, że Vantage wygląda równie dramatycznie z tyłu, co z przodu.
Właściciele Vantage mogą jeszcze bardziej podkreślić sportowy charakter modelu, wybierając jeden z trzech podstawowych wzorów malowania. Dostępne w 21 kolorach, klienci mogą dodać Pasiak, Pasiak i Liner lub Pasiak, Liner i Infill tylny.
Marek Reichman, dyrektor kreatywny Aston Martin, dodaje: „Aston Martin ma wiele intrygujących nazw modeli, ale żadna nie wzbudza podniecenia i dynamiki jak Vantage. Aby uchwycić ogromny wzrost mocy i wydajności nowego samochodu, podkreśliliśmy jego sylwetkę, zwiększając jego muskularność i zaostrzając jego rzeźbić formę. Czerpaliśmy inspirację z super samochodu One-77, ale chcieliśmy, aby Vantage wyrażał swoje intencje i moc bardziej wyraźnie. Jedno spojrzenie wystarczy, aby wiedzieć, że ma prawdziwą moc, ale istnieje elegancja formy i proporcji, która sugeruje wyrafinowanie, które leży u podstaw jej surowej mocy. Ta równowaga natychmiastowego wpływu wizualnego i powolnego uroku odzwierciedla doświadczenie jazdy i doskonale uchwyca istotę Vantage”.
Jak wszystkie modele Aston Martin, klienci Vantage mogą odkrywać nieskończone możliwości dostosowywania i personalizacji za pośrednictwem usługi personalizacji Q by Aston Martin. Korzystając z umiejętności projektantów i rzemieślników Q, klienci przeżywają niezapomnianą podróż zamówieniową, która może obejmować wszystko, od pojedynczego, małego szczegółu wyróżniającego po pełną inżynieryjną produkcję całkowicie dostosowanych komponentów, aby stworzyć prawdziwy unikat.
Rzemiosło i technologia wnętrza – Sportowa atmosfera, najwyższy luksus
Aston Martin Vantage to w sercu hardcore’owy samochód sportowy, ale nie oznacza to, że poświęca coś w kwestii designu, komfortu czy wyposażenia. Nowa generacja Vantage robi wstrząsające wrażenie dzięki całkowicie nowemu ultra-luksusowemu wnętrzu, zdefiniowanemu przez doskonałe linie architektoniczne, obłożonemu najdoskonalszymi materiałami i wypełnionemu najnowocześniejszą technologią łączności oraz oszałamiającym systemem dźwiękowym rozwiniętym przez partnera audio, Bowers & Wilkins.
Czyste, nieskalane linie tworzą uderzające, ale eleganckie wnętrze kokpitu Vantage, dostarczając poczucia przestrzeni i przejrzystości dla kierowcy. Od smukłych wlotów powietrza po doskonale zintegrowany ekran infotainment oraz wyraźnie zdefiniowany zestaw fizycznych przełączników na dolnej części konsoli centralnej, nowe wnętrze Vantage jest triumfem funkcjonalnej urody i dotykowej jakości.
Miękkie, aromatyczne skórzane pokrycia Bridge of Weir tworzą przytulną, komfortową przestrzeń, ale pozycja siedząca, bardzo wspierające fotele sportowe oraz ergonomia skupiona na kierowcy dodają bezwysiłkowej funkcjonalności, która podkreśla wspaniałość oraz zwiększa przyjemność każdej podróży.
Vantage standardowo wyposażony jest w system audio Aston Martin 390w z 11 głośnikami. Opracowany przy użyciu zaawansowanego sprzętu, system ten oferuje tryb dźwięku przestrzennego z przetwarzaniem dźwięku przestrzennego QuantumLogic® dla immersyjnej scenerii dźwiękowej.
Jednak prawdziwi audiofile będą się cieszyć z opcjonalnego systemu rozwiniętego we współpracy z partnerem audio Aston Martin, Bowers & Wilkins. Akustycznie dostrojony do objętości i kształtu wnętrza Vantage, ten wyjątkowy system wykorzystuje technologie i innowacje z uznawanych głośników światowej klasy Bowers & Wilkins.
Tweeter’y Double Dome z aluminium oraz głośniki średniotonowe Continuum® zapewniają równoważony i dokładny dźwięk dla tego 15-głośnikowego, podwójnie wzmacnianego systemu dźwięku przestrzennego o mocy 1,170 W. Dedykowane głośniki 3D i mocny subwoofer dostarczają doświadczenie dźwiękowe tak dynamiczne i potężne, jak sam Vantage.
Vantage jest drugim modelem, który wykorzystuje infotainment nowej generacji Aston Martin. Stworzony wewnętrznie i po raz pierwszy wprowadzony w DB12, jest całkowicie dostosowany i rozwinięty wewnętrznie od podstaw. Uzupełniony nową aplikacją łączności klienta Aston Martin, wspierającą urządzenia iOS i Android, umożliwia interakcję, kontrolę i informację z Asto Martin za pośrednictwem osobistego urządzenia klienta.
W pełni zintegrowany system wieloekranowy z pełną łącznością online, oferuje 10,25-calową technologię dotykową Pure Black z pełną obsługą gestów jedno- i wielopalczastych. Polecenia dotykowe są zrównoważone przez pozytywną dotykowość fizycznych przełączników, z przyciskami zachowanymi dla kluczowych operacji mechanicznych, takich jak wybór biegów, wybór napędu, ogrzewanie i wentylacja. Dostępne są również przełączniki awaryjne dla podwozia, ESP i wydechu, asystenta pasa ruchu oraz kontroli odległości podczas parkowania, co zapewnia, że najczęściej używane kontrole można obsługiwać intuicyjnie, bez potrzeby odrywania wzroku od drogi.
System nawigacji Vantage oferuje łączność online dla bardziej inteligentnego, szybszego i bardziej informacyjnego doświadczenia. Łącze online pozwala kierowcy na łatwe wyszukiwanie ulubionej restauracji, czytanie recenzji i wybieranie jej jako celu podróży. Lub, jeśli to bardziej wygodne, wybierać cel w aplikacji Aston Martin i po prostu wysyłać go do Vantage przed podróżą.
Nowa mapa 3D daje intuicyjne, jasne instrukcje z kierunkiem pasa oraz nałożeniami ruchu w czasie rzeczywistym. Połączona dynamiczna trasa zapewnia brak niepotrzebnych opóźnień. Widok satelitarny dynamicznie pobierany wizualizuje otaczający obszar podczas jazdy.
Aby uzyskać dokładność na całym świecie, system nawigacji Vantage oraz nowa aplikacja łączności Aston Martin są przystosowane do wprowadzenia w pełni zintegrowanego wejścia lokalizacji WHAT3WORDS. Bezprzewodowy Apple CarPlay będzie również wspierany przez Vantage dla kierowców, którzy wolą korzystać z aplikacji nawigacyjnych za pomocą swojego urządzenia mobilnego.
System infotainment Aston Martin Vantage oparty jest na łączności online oraz całkowicie nowej aplikacji towarzyszącej Aston Martin; funkcjonalność, która umożliwia właścicielom Vantage komunikację, interakcję i angażowanie się z ich samochodem.
Łączność online ułatwi doświadczenie posiadania samochodu, zapewniając zwiększoną łatwość użycia, spokój umysłu i możliwość aktualizacji i modernizacji funkcji pojazdu z wygody i bezpieczeństwa ich telefonu komórkowego. System, który ciągle się rozwija, Aston Martin Connected Car będzie kontynuował ewolucję w miarę rozwijania się produktów, usług i wsparcia dla pojazdów.
Ten zupełnie nowy ekosystem pojazdu łączonego wykorzystuje trzy kluczowe elementy – Vantage, aplikację Aston Martin i bezpieczne serwery danych Aston Martin. Te trzy elementy łączą się za pośrednictwem globalnych sieci komórkowych 4G LTE / GSM dzięki wbudowanej e-SIM w Vantage, która jest zapewniana i finansowana przez Aston Martin. Aplikacja Aston Martin jest hostowana przez osobiste urządzenie pokładowe oraz odpowiednią umowę na dane. Dane osobowe są chronione zgodnie z najnowszymi standardami w zakresie cyberbezpieczeństwa i ochrony chmury.
Przy zakupie nowego Vantage, właściciele są zapraszani do zapisania się w nowej aplikacji Aston Martin i stworzenia własnego unikalnego identyfikatora AML. Dostępna na platformach iOS i Android, aplikacja oferuje szereg powiązanych pakietów subskrypcyjnych, które są darmowe przez pierwsze 3 lata i mają na celu maksymalizację doświadczenia posiadania Aston Martin.
Spersonalizowana zawartość specyficzna dla ich pojazdu jest prezentowana na czytelnych i intuicyjnych ekranach, które płynnie dopasowują się do nowego interfejsu użytkownika/UX systemu infotainment. Z aplikacji klienci mogą monitorować, lokalizować i chronić swój pojazd oraz zarządzać swoimi danymi konta, dzieląc się jednocześnie z społecznością właścicieli Aston Martin za pośrednictwem zintegrowanych źródeł mediów.