Kiedy Audi wprowadziło pierwszą generację modelu A3, oferowało go wyłącznie w wersji trzydrzwiowej, a sedan nie był nawet brany pod uwagę, mimo że ta wersja pojawiła się razem z trzecią generacją tego modelu w 2013 roku.
W 2020 roku plany Audi dotyczące zaprezentowania czwartej generacji A3 na targach motoryzacyjnych w Genewie zostały pokrzyżowane przez pandemię. Gdy pokaz został odwołany, jedyną opcją było wprowadzenie nowego modelu online. Niemiecki producent był jednak w stanie prawidłowo wprowadzić odświeżoną wersję czwartej generacji A3 w 2024 roku, jednocześnie aktualizując wersję sedan. Nowa wersja otrzymała istotne zmiany w wyglądzie zewnętrznym oraz wewnętrznym, ale na początku była dostępna tylko z dwoma opcjami silnikowymi.
Przednia część pojazdu była wyposażona w standardowe reflektory LED. Ponadto Audi oferowało dwa inne rodzaje, w tym najbardziej kosztowne reflektory Matrix-LED. Między nimi znalazła się zmodyfikowana, pojedyncza atrapa chłodnicy o wzorze plastra miodu. Producent zmienił jej wygląd, nadając jej cieńszy i szerszy kształt, jednocześnie usuwając chromowaną ramkę wokół. Pod spodem umieszczono spojler, a także aktywne klapy, które otwierały się i zamykały w zależności od potrzeb silnika w zakresie chłodzenia. Dodatkowo, producent zamontował kanały powietrzne prowadzące od środkowej kratki do przednich hamulców, aby schłodzić tarcze. Boczne wloty były jedynie dekoracyjne, ponieważ były zasłonięte czarnymi panelami.
Z boku, 2024 A3 Sedan chwalił się lekkimi felgami aluminiowymi, które były standardem w całej gamie. Ich średnica wynosiła od 16 do 19 cali, w zależności od opcji. Producent oferował A3 Sedan z czarnymi słupkami B i C, a chromowane okolice linii okien zostały usunięte. Z tyłu zamontowano nowe lampy tylne z diodami LED skierowanymi na zewnątrz w kształcie strzały, podczas gdy dynamiczne kierunkowskazy tworzyły iluzję szerszego pojazdu. Audi oferowało również A3 Sedan z czarnymi znakami z przodu i z tyłu.
Wnętrze samochodu ozdobiono nowymi materiałami tekstylnymi w dolnej części deski rozdzielczej, natomiast w górnej części dostępne były sztuczne skóry z kontrastowymi szwami. Przed kierowcą znajdował się wyświetlacz panelu wskaźników, znany również jako Audi Virtual Cockpit. Niemiecki producent zainstalował również 10,1-calowy ekran dotykowy na górze centralnej konsoli, który obsługiwał MMI (Man-Machine-Interface). Wraz z odświeżonym modelem producent oferował również klientom możliwość instalacji aplikacji innych firm w systemie infotainment. Niżej, na konsoli centralnej, 2024 A3 Sedan charakteryzował się nowymi metalowymi wykończeniami w satynowym stylu, które nawiązywały do paneli drzwiowych. Wybierak automatycznej skrzyni biegów przypominał suwak, który można było przesuwać w przód i w tył w celu zmiany trybów jazdy. Z tyłu kanapa mogła pomieścić do trzech pasażerów. Jednak przestrzeń na nogi nie była imponująca, szczególnie dla pasażera siedzącego na środkowym miejscu.
Na początku sprzedaży, 2024 A3 Sedan był dostępny z dwoma silnikami: 35 TSI i 35 TDI. Pierwszy z nich stosował silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra z turbosprężarką i z wtryskiem paliwa, podczas gdy drugi był turbodieslem. Oba były połączone z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwusprzęgłową) lub sześciobiegową skrzynią manualną.
Rozbudowana modernizacja udanego modelu: Audi A3, które w 1996 roku zdobyło rynek premium w klasie kompaktowej, jest teraz sportowe, komfortowe i bardziej cyfrowe niż kiedykolwiek, dzięki nowoczesnemu designowi, znacznie rozszerzonej standardowej wyposażeniu oraz nowym materiałom i usługom. Aplikacje, które można bezpośrednio wykorzystywać na wyświetlaczu pojazdu, możliwość wyboru różnych sygnatur świateł dziennych oraz funkcjonalność dodawania opcji do pojazdu na życzenie sprawiają, że model ten oferuje wysoki stopień personalizacji. Na rynku zadebiutował nowy A3 allstreet, charakterystyczny crossover rodziny A3. Dzięki typowemu wyglądowi terenowemu, o trzy centymetry większemu prześwitowi w porównaniu do A3 Sportback oraz podwyższonej pozycji siedzącej, pojazd zapewnia wrażenia z jazdy przypominające SUV-a, połączone z wysoką funkcjonalnością.
Sportowe jak nigdy dotąd: wygląd zewnętrzny Audi A3
Bardziej dynamiczny – bardziej progresywny – bardziej emocjonalny: Takie cechy posiadają modele A3 Sportback i Sedan po modernizacji. Sześcienna, bezramkowa atrapa nawiązuje nową strukturą i jest zauważalnie płaskie oraz szersze. Dominuje w przedniej części pojazdu, a obok dużych kanciastych wlotów powietrza wyraźnie symbolizuje sportowy charakter kompaktów. Uderzający przedni spojler łączy oba wloty powietrza, sprawiając, że Audi A3 wygląda na niższe. To samo dotyczy tylnej części, która jest szczególnie sportowa dzięki nowemu zderzakowi i wyrazistemu dyfuzorowi. Częściowo inspirowany modelami RS, progresywny design jest szczególnie efektowny w połączeniu z zewnętrzną wersją S line. Nowe, wyraziste wykończenia metaliczne District Green, Ascari Blue oraz Progressive Red podkreślają dynamiczny wygląd.
Wygląd terenowy i zwiększony prześwit: nowy Audi A3 allstreet
„Audi A3 allstreet wyróżnia się na tle pozostałych modeli A3 od pierwszego spojrzenia,” mówi Stephan Fahr-Becker, lider zespołu designu zewnętrznego w AUDI AG. „Jako crossover w klasie premium w segmencie kompaktowym, ma całkowicie unikalny wygląd. Celem było podkreślenie wyższego prześwitu pojazdu poprzez zastosowanie specyficznych elementów designu,” wyjaśnia Fahr-Becker.
Osiągnięto to, między innymi, poprzez pionowe podkreślenie matowej czarnej atrapy. Duża ośmiokątna osłona chłodnicy z strukturą plastra miodu znajduje się wyżej niż w Audi A3 Sportback, czyniąc crossovera bardziej zbliżonym do modeli Q. Unikalne dla allstreet są trzy rowki z przodu i z tyłu, które podkreślają terenowy charakter. Z przodu rowki są zintegrowane z wyrazistą krawędzią spojlera, przypominającą osłonę podwozia, a z tyłu z dyfuzorem stanowią część solidnie zaprojektowanego tylnego zderzaka.
Ciemne listwy progowe i wykończenia w dolnej części drzwi podkreślają mocny wygląd pojazdu i wizualizują jego zwiększony prześwit. Zawieszenie A3 allstreet ma o 15 mm wyższą wysokość jazdy niż standardowe zawieszenie w A3 Sportback. Specyficzne strojenie sprężyn/absorberów oferuje doskonałą równowagę między wysokim komfortem jazdy a sportowymi, precyzyjnymi doznaniami z prowadzenia. Wraz z większą średnicą kół wynosi to 30 mm większy prześwit. Szerokie osłony nadkoli podkreślają standardowe 17-calowe koła, które są o cal większe od tych, które są standardowo montowane w A3 Sportback. Dla obu modeli dostępne są opcjonalnie felgi 18- i 19-calowe.
Dzięki nieco podwyższonej pozycji siedzącej, A3 allstreet zapewnia większy komfort przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu oraz lepszą kontrolę nad drogą. Tak jak w A3 Sportback, bagażnik ma pojemność 380 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy do 1 200 litrów. Model standardowo oferuje także relingi dachowe. Opcjonalne elementy to elektryczna klapa bagażnika, demontowalny hak holowniczy oraz pakiet do przechowywania i bagażnika. Ten ostatni umożliwia klientowi przechowywanie drobnych przedmiotów w siatkach przymocowanych do tyłu przednich siedzeń lub w schowku po stronie kierowcy. Siatka w bagażniku zapobiega przesuwaniu się większych bagaży podczas jazdy.
Wybieralne: do czterech sygnatur świateł dziennych
Po raz pierwszy w modelach serii A3 możliwe jest teraz wybranie i przełączanie między aż czterema różnymi cyfrowymi sygnaturami świateł dziennych w MMI. „Daje to naszym klientom wyższy stopień personalizacji. Mogą zmieniać wygląd swojego modelu w dowolnym momencie. Sygnatury interpretują pewność siebie i zwinność na różne sposoby,” mówi Cesar Muntada, szef designu doświadczenia świetlnego w AUDI AG. „To samo dotyczy scenariuszy powrotu do domu oraz wychodzenia z domu, które zostały zaprojektowane indywidualnie dla każdej sygnatury.” Reflektory LED i Matrix LED tworzą cyfrowe światła dzienne za pomocą 24 elementów pikselowych w trzech rzędach na górnej krawędzi obudowy. Dzięki ich klinowatemu, płaskiemu kształtowi i szerokim grafikom świetlnym, reflektory podkreślają sportowy charakter modeli A3.
Zdecydowanie ostry: Wnętrze
Wraz z bardziej wyrazistym wyglądem zewnętrznym, wnętrze również zostało znacznie podkreślone. Znajduje się tutaj wiele innowacji – od projektowania dźwigni zmiany biegów i nawiewów powietrza po dekoracyjne wykończenia z tkaniny i nowe oświetlenie wnętrza. Wszystkie te elementy są precyzyjne i szczegółowe, podkreślając postępowy i techniczny wygląd pojazdu.
Standardowe wyposażenie zostało znacznie rozszerzone. Oprócz trójramiennej skórzanej kierownicy z opcją multifunkcyjną, standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację, pakiet oświetlenia ambientowego i przedni centralny podłokietnik.
Nowy design klapki, wykończony chromem na zewnętrznej powierzchni, sprawia, że nawiewy powietrza w opcjonalnym pakiecie klimatyzacyjnym wyglądają na cieńsze, podkreślając szerokość kokpitu. Konsola środkowa została przeprojektowana i otrzymała nowe wykończenie. Wnętrze klamek drzwiowych również ma nowe efektowne wykończenie. Oprócz wygodnych uchwytów na kubki, konsola środkowa ma standardowy podłokietnik regulowany pod względem długości i kąta. Kompaktowa dźwignia zmiany biegów, która umożliwia wygodne sterowanie funkcjami S tronic, także zyskała nowy wygląd. Dzięki swojemu płaskiemu designowi doskonale wkomponowuje się w konsolę środkową.
Standardowe oświetlenie wnętrza dodaje akcenty do drzwi i podłogi. Dodatkowe elementy oświetleniowe i podświetlenie konturów na panelu przełączników oraz progach drzwiowych są dostępne jako opcje. W ramach modernizacji modelu Audi A3, oświetlenie konturów biega wokół konsoli środkowej, a uchwyty na kubki w standardzie są podświetlane. Nowym elementem designu jest podświetlenie wnętrza przednich drzwi. Panel tkaninowy został laserowo wycięty 300 razy, aby umożliwić tę funkcję. Pięć segmentów jest podświetlanych przez źródło światła w panelu drzwiowym. Ich różne rozmiary tworzą dynamiczny przepływ światła – co jest również wyświetlane podczas zamykania i otwierania pojazdu. Podświetlany panel tkaninowy łączy funkcjonalność z emocjonalnym doświadczeniem designu. 30 różnych kolorów światła można wybrać za pośrednictwem MMI, co zapewnia wysoki stopień personalizacji. Duże głośniki nowego systemu dźwiękowego Sonos znajdują się w dolnej części drzwi, co zapewnia immersyjne doświadczenie dźwiękowe z dźwiękiem 3D.
Audi A3 teraz ma dwa dekoracyjne wstawki z tkaniny: techniczną tkaninę teksturowaną, która jest wykonana w 100% z recyklingowanego poliestru oraz mikrofibrę Dinamica. Oprócz pełnienia funkcji dekoracyjnej, Dinamica służy jako pokrycie siedzeń i, w niektórych pakietach wnętrza, ozdabia lusterka drzwiowe. Dinamica wygląda i sprawia wrażenie zamszu, ale jest częściowo wykonana z recyklingowanego poliestru.
Wysoka łączność: integracja aplikacji i funkcji na żądanie
A3 i A3 allstreet są cyfrowe i połączone – dzięki licznym usługom łączności, funkcjom na żądanie oraz sklepowi z aplikacjami. Standardowe wyposażenie obejmuje radio cyfrowe DAB+ i 10,1-calowy wyświetlacz dotykowy oraz Audi wirtualny kokpit i indukcyjna ładowarka do smartfona. Oprócz dwóch portów USB-C w konsoli środkowej z przodu, dwa dodatkowe porty z tyłu są również standardowe.
Opcjonalne elementy to MMI navigation plus, wraz z pełnym portfelem usług łączności i dostępem do sklepu z aplikacjami, który umożliwia kierowcy korzystanie z szerokiej gamy aplikacji za pośrednictwem wyświetlacza pojazdu. Dzięki integracji sklepu, klienci mogą bezpośrednio i intuicyjnie uzyskiwać dostęp do popularnych aplikacji zewnętrznych na wyświetlaczu dotykowym MMI za pośrednictwem połączenia danych w pojeździe.
Wybrane aplikacje są instalowane w systemie infotainment pojazdu – bez konieczności korzystania z telefonu użytkownika. Użytkownicy mogą także interagować z aplikacjami za pomocą komend głosowych. Amazon Alexa może być używana do strumieniowego przesyłania muzyki oraz do obsługi urządzeń smart home.
Funkcje na żądanie zapewniają wysoki stopień elastyczności. Do pięciu indywidualnych funkcji infotainment i komfortu można dodać online za pośrednictwem aplikacji myAudi, nawet po zakupie pojazdu. Oprócz MMI navigation plus, w tym usług Audi connect, A3 i A3 allstreet mogą być rozszerzone o interfejs smartfona, który integruje smartfony z systemami iOS i Android w systemie MMI za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto. Inne funkcje to asystent adaptacyjny tempomatu, asystent świateł drogowych oraz możliwość rozszerzenia standardowego systemu klimatyzacji o klimatyzację komfortową w dwóch strefach. Wszystkie funkcje mogą być zamawiane na miesiąc, sześć miesięcy, rok, trzy lata lub na stałe, w zależności od indywidualnych potrzeb klienta. Na przykład, jeśli planowana jest długa podróż z A3 lub A3 allstreet, nawigacja i asystent adaptacyjny tempomatu to użyteczne dodatki – dla zrelaksowanej jazdy na długich odcinkach autostrady i precyzyjnego prowadzenia w nieznanych terenach.
Smart pomocnicy: systemy asystujące do użytku w mieście i na długich trasach
A3 i A3 allstreet standardowo oferują wysoki poziom bezpieczeństwa. Audi pre sense front, unikanie kolizji i asystent skrętu oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu pomagają zapobiegać wypadkom z innymi użytkownikami drogi. Asystent adaptacyjny tempomatu, który wspiera zarówno kontrolę podłużną, jak i boczną, został wzbogacony o funkcję asystenta zmiany pasa. System obsługuje przyspieszanie, hamowanie i kierownicę przy prędkościach do 210 km/h (130 mph), a także wspomaga zmiany pasa przy prędkościach powyżej 90 km/h (56 mph) na autostradach. Aktywowany poprzez MMI, system wykorzystuje dane z radarów tylnych, aby wskazać, czy i w którym kierunku można zmienić pas ruchu za pomocą białych strzałek na panelu instrumentów i wyświetlaczu head-up. Jeśli kierowca zainicjuje zmianę pasa, aktywnie wspiera go w kierowaniu.
W ruchu miejskim, asystent parkowania z park assist plus pomaga kierowcy w parkowaniu i wycofywaniu się z miejsc parkingowych dzięki precyzyjnym manewrom kierowniczym. Ostrzeżenie o zmianie pasa, ostrzeżenie o opuszczeniu pojazdu oraz asystent wykrywania ruchu poprzecznego z tyłu wykorzystują radary tylne do monitorowania ruchu za pojazdem i obok niego w celu jeszcze większego bezpieczeństwa i komfortu.
Księgi zamówień otwierają się w marcu 2024: silniki i ceny
W Europie modele A3 będą początkowo dostępne w dwóch wersjach silnikowych/skrzyni biegów. 35 TFSI z silnikiem benzynowym 1.5-litra ma moc 110 kW (150 PS) i będzie oferowany jako automatyczna wersja z siedmiobiegowym S tronic i technologią mild hybrid. 35 TDI to model diesla z mocą 110 kW (150 PS) i siedmiobiegowym S tronic. Dodatkowe wersje benzynowe i diesla A3 Sportback oraz A3 Sedan pojawią się w drugim kwartale.