Czwarta generacja modelu A3 otrzymała aktualizację cztery lata po swojej premierze w 2020 roku, a nowy model przyniósł znaczące ulepszenia, które uczyniły go bardziej rozpoznawalnym niż jego nieodświeżony odpowiednik.
Kiedy Audi wprowadziło pierwszą generację modelu A3 w 1996 roku, oferowało go wyłącznie jako trzydrzwiowy hatchback. Wersja pięciodrzwiowa, znana jako Sportback, pojawiła się trzy lata później, w 1999 roku. Z biegiem lat, wersja trzydrzwiowa została wycofana z linii produkcyjnych z powodu słabej sprzedaży, więc Sportback pozostał jedną z oryginalnych wersji tego modelu. W 2024 roku Sportback przeszedł pewne zmiany wraz z resztą gamy A3, a aktualizacje były znaczące.
Z przodu, A3 Sportback 2024 zaskoczył swoich klientów wyborem trzech rodzajów świateł. Wszystkie miały technologię LED, ale tylko najwyższa wersja była wyposażona w system Matrix-LED. Pomiędzy nimi producent zainstalował aktywną kratkę chłodnicy, która mogła otwierać lub zamykać swoje klapy, aby wprowadzać więcej lub mniej powietrza do komory silnikowej. Dodatkowo, Audi zainstalowało zestaw wlotów powietrza w centrum, który chłodził przednie tarcze. Z boku, wloty były przykryte estetycznie zaprojektowanymi osłonami, ale nie przepuszczały powietrza.
Z profilu, pięciodrzwiowy hatchback wyglądał niemal identycznie jak jego poprzednik. Jednak Audi zaoferowało nowy design felg, które miały od 16 do 19 cali średnicy. Producent dodał również nowe opcje dla bocznych listew wykończeniowych, w tym czarną, która sprawiała, że A3 Sportback wyglądał bardziej jak trzydrzwiowy hot-hatch niż zwykły pięciodrzwiowy model. Z tyłu, producent dodał nowe światła tylne z strzałkami skierowanymi na zewnątrz w górnej części oraz dynamicznymi kierunkowskazami w dolnej. Dodatkowo, w zależności od wykończenia i opcji, zainstalowano dyfuzor.
W środku, Audi starało się zaskoczyć swoich klientów bogatym wyposażeniem dostępnym jako standard. Dodatkowo, deska rozdzielcza została ozdobiona nowymi materiałami tekstylnymi w dolnej części. Dzięki nowemu projektowi wlotów, wydawały się one węższe niż wcześniej. Naprzeciwko kierowcy znajdował się ten sam wyświetlacz LCD znany jako Audi Virtual Cockpit, uzupełniony ekranem dotykowym na górze centralnej konsoli dla systemu multimedialnego. Największą aktualizacją była możliwość pobierania aplikacji innych firm do systemu. Audi przeprojektowało centralną konsolę i ozdobiło ją matowym metalicznym wykończeniem, które pasowało do koloru klamek drzwiowych. Ponadto, pojazdy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów miały nowy wybór trybu jazdy przypominający suwak, który poruszał się do przodu i do tyłu. Innym wyjątkowym detalem wnętrza były drzwi, które miały 300 nacięć dla oświetlenia ambientowego. Z tyłu, dzielone (40/20/40) oparcie kanapy mogło pomieścić trzech pasażerów. Jednak pasażer siedzący na środku miał ograniczoną przestrzeń na nogi z powodu centralnego tunelu.
Audi wprowadziło odświeżony model A3 Sportback z wyborem dwóch silników: benzynowego oraz turbodiesla. Oba były wspierane przez 48-woltowe systemy mild-hybrid, które pomagały w obniżeniu emisji. Oba były powiązane z siedmiobiegową automatyczną (dwusprzęgłową) skrzynią biegów lub sześciobiegową manualną.
Audi A3 wkracza w rok modelowy 2025 z sportowym wyglądem, nowymi elementami designu oraz cyfrowymi funkcjami. Oprócz możliwości wyboru sygnatur świateł do jazdy dziennej, elastyczność zakupu funkcji w dowolnym momencie zapewnia wysoki poziom personalizacji. Dodatkowo, standardowe wyposażenie zostało znacznie rozszerzone, a nowe materiały zastosowane dla większego komfortu.
Sportowy jak nigdy dotąd: wygląd zewnętrzny
Bardziej dynamiczny – bardziej nowoczesny – bardziej emocjonalny: Tak prezentują się modele A3 Sportback i Sedan po modernizacji. Sześciokątna, bezramkowa atrapa chłodnicy ma nową strukturę, która jest zauważalnie płaskie i szersze. Dominuje w przedniej części pojazdu i obok dużych, kanciastych wlotów powietrza wyraźnie symbolizuje sportowy charakter modeli kompaktowych. Wyrazisty przedni spoiler łączy oba elementy i sprawia, że Audi A3 wydaje się niższe. To samo dotyczy tyłu, który jest sportowy jak nigdy wcześniej, dzięki nowemu zderzakowi i charakterystycznemu dyfuzorowi. Nowoczesne elementy designu są szczególnie efektowne w wersji S line, częściowo inspirowanej modelami RS. Wyraziste kolory nadwozia, takie jak District Green, Ascari Blue i Progressive Red, dodatkowo podkreślają sportowy wygląd.
Wybieralne: do czterech różnych sygnatur świateł do jazdy dziennej
Podobnie jak przeprojektowana atrapa chłodnicy, design świateł jest znacznie cieńszy, co podkreśla szerokość serii Audi A3. Elementy o rozdzielczości 24 pikseli, które tworzą cyfrowe światła do jazdy dziennej w reflektorach LED i Matrix LED, są teraz ułożone w trzech rzędach w górnej części obudowy. Możliwe jest teraz wybieranie i przełączanie między maksymalnie czterema różnymi cyfrowymi sygnaturami świateł do jazdy dziennej za pomocą MMI – po raz pierwszy w modelach serii A3. „To oferuje naszym klientom wyższy poziom personalizacji. Mogą zmieniać wyraz swojego modelu w każdej chwili. Sygnatury interpretują pewność siebie i zwinność na różne sposoby,” mówi Cesar Muntada, szef działu Design Light Experience w AUDI AG.
„To samo dotyczy scenariuszy coming home/leaving home, które zostały zaprojektowane indywidualnie dla każdej sygnatury.” Lampy tylne również mają nowoczesny design i nową staging funkcji coming home/leaving home.
Znacząco zaostrzony: wnętrze
W związku z bardziej wyrazistym wyglądem zewnętrznym, wnętrze również prezentuje się w znacznie bardziej wyrazistej formie. Wprowadzone zostały liczne zmiany – od designu dźwigni zmiany biegów i wentylacji po dekoracyjne wstawki materiałowe i nowe oświetlenie wnętrza. Wszystkie te elementy są precyzyjne i szczegółowe, podkreślając postępowy i techniczny wygląd pojazdu. Standardowe wyposażenie zostało znacznie rozszerzone: Oprócz trójramiennej skórzanej kierownicy z funkcją multifunkcyjną, standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację, pakiet podświetlenia wnętrza oraz centralny podłokietnik z przodu.
Nowy design klapek wentylacyjnych, którego zewnętrzna powierzchnia jest wykończona chromem, sprawia, że wentylacja w opcjonalnym pakiecie klimatyzacyjnym wydaje się cieńsza, podkreślając szerokość kokpitu. Konsola centralna została przeprojektowana i otrzymała nowe wykończenie. Wewnętrzne uchwyty drzwi mają także nowe wykończenie efektowne. Oprócz wygodnych uchwytów na kubki, konsola centralna ma także wbudowany podłokietnik, który można przesuwać do przodu lub do tyłu oraz pochylać. Kompaktowa dźwignia zmiany biegów, która umożliwia wygodne korzystanie z podstawowych funkcji S tronic, również prezentuje się w nowym designie. Dzięki jej cieńszej konstrukcji, doskonale wpisuje się w konsolę centralną.
Oświetlenie wnętrza, które jest standardem, dodaje akcentów do drzwi i przestrzeni na stopy. Dodatkowe elementy oświetlające oraz oświetlenie konturów na panelu sterowania i progach są dostępne opcjonalnie. W upgrade dla A3 oświetlenie konturów biegnie wokół konsoli centralnej, a standardowe uchwyty na kubki są podświetlane. Nowym elementem designu jest to, że przednie drzwi są w dużej mierze podświetlane. Panel materiałowy został wycięty laserowo 300 razy, aby umożliwić tę funkcję. Źródło światła w panelu drzwiowym podświetla pięć segmentów od tyłu, które wyświetlają dynamiczny gradient ze względu na swoje różne rozmiary – co również jest widoczne przy zamykaniu i otwieraniu pojazdu. Podświetlany panel materiałowy łączy wyraźną funkcjonalność z emocjonalnym doświadczeniem projektowym. Trzydzieści kolorów jest dostępnych do wyboru za pośrednictwem MMI, co umożliwia wysoki poziom personalizacji. Duże głośniki dla nowego systemu dźwiękowego Sonos znajdują się w dolnej części drzwi, co zapewnia immersyjne doznania dźwiękowe w 3D.
Dwie nowe dekoracyjne wstawki tekstylne pojawiły się również w Audi A3: tkanina o strukturze technicznej wykonana w 100 procentach z recyklingowanego poliestru oraz materiał mikrofibrowy Dinamica. Oprócz funkcji dekoracyjnej, Dinamica służy także jako pokrycie siedzeń i zdobi panele drzwi w niektórych pakietach wnętrza. W dotyku przypomina zamsz, ale w rzeczywistości składa się z poliestru pochodzącego z recyklingu.
Wysoka łączność: integracja aplikacji i funkcji na żądanie
A3 jest cyfrowy i połączony – dzięki licznym usługom łączności, funkcjom na żądanie oraz sklepowi z aplikacjami. Oprócz cyfrowego radia DAB+ oraz 10,1-calowego wyświetlacza dotykowego, w standardzie znajduje się wirtualny kokpit Audi oraz indukcyjna ładowarka dla smartfonów. Oprócz dwóch portów USB C w konsoli centralnej z przodu, w standardzie znajdują się również dwa dodatkowe porty z tyłu.
Inne opcjonalne funkcje to MMI navigation plus, wraz z pełnym portfolio łączności i dostępem do sklepu z aplikacjami, co pozwala kierowcy korzystać z szerokiego wachlarza aplikacji bezpośrednio na wyświetlaczu pojazdu. Dzięki wbudowanemu sklepowi klienci mogą bezpośrednio i intuicyjnie uzyskać dostęp do popularnych aplikacji firm trzecich za pomocą wyświetlacza dotykowego MMI, korzystając z połączenia danych w pojeździe. Wybrane aplikacje są instalowane w systemie infotainment A3 – bez obejścia przez smartfon użytkownika. Użytkownicy mogą także wchodzić w interakcję z aplikacjami za pomocą komend głosowych. Dodatkowo, można korzystać z Amazon Alexa do strumieniowego przesyłania muzyki, a także do obsługi urządzeń inteligentnego domu.
Funkcje na żądanie zapewniają wysoki poziom elastyczności. W sumie pięć indywidualnych funkcji infotainment i komfortu można dodać online za pomocą aplikacji myAudi, nawet po zakupie pojazdu. Oprócz MMI navigation plus z usługami Audi connect, A3 można ulepszyć o interfejs dla smartfonów, który integruje smartfony iOS i Android w systemie MMI za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto. Dostępne są również adaptacyjny tempomat, asystent świateł drogowych oraz możliwość rozszerzenia standardowego systemu klimatyzacji o klimatyzację strefową. Wszystkie funkcje można zamawiać na jeden miesiąc, sześć miesięcy, rok, trzy lata lub na stałe, w zależności od indywidualnych potrzeb klienta. Na przykład, jeśli planowana jest długa podróż z A3, nawigacja i asystent tempomatu będą użytecznymi dodatkami – dla relaksujących podróży po długich odcinkach autostrady oraz skierowanej nawigacji w nieznanych rejonach.
Inteligentne pomocnice: systemy asystujące do użytku w mieście oraz długie trasy
Już w standardzie, A3 oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Audi pre sense front, Audi pre sense front, asystent unikania kolizji oraz asystent skrętu pomagają w unikaniu wypadków z innymi uczestnikami ruchu. Adaptacyjny asystent tempomatu, który wspomaga kontrolę podłużną i poprzeczną oraz został wzbogacony o funkcję asystenta zmiany pasa, zwiększa komfort jazdy. System zajmuje się przyspieszaniem, hamowaniem oraz prowadzeniem przy prędkościach do 210 km/h (130 mph), a także wspomaga zmianę pasa przy prędkościach powyżej 90 km/h (55 mph) na autostradach. Aktywowany za pomocą MMI, system wykorzystuje dane z radarów tylnych, aby wyświetlać białe strzałki na panelu instrumentów i wyświetlaczu head-up, wskazując, czy i w którym kierunku można zmienić pas. Gdy kierowca inicjuje zmianę pasa, aktywując kierunkowskaz, system aktywnie wspomaga kierowcę w prowadzeniu.
Podczas jazdy po mieście, asystent parkowania z funkcją park assist plus pomaga kierowcy w parkowaniu oraz wyjeżdżaniu z miejsc parkingowych poprzez celowe manewry kierownicą. System ostrzegania o opuszczeniu pasa, ostrzeżenie o wyjeździe oraz asystent ruchu poprzecznego monitorują ruch za pojazdem i po bokach pojazdu przy pomocy radarów tylnych, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo i komfort.
Możliwość zamówienia od marca: opcje silników i ceny
W Europie, Audi A3 zostanie początkowo wprowadzone w dwóch wersjach silnikowych/napędowych. Model 35 TFSI z silnikiem 1.5 litra ma moc 110 kW (150 KM) i jest dostępny w wersji automatycznej z siedmiobiegowym S tronic i technologią mild hybrid. Silnik wysokoprężny to 35 TDI o mocy 110 kW (150 KM) i siedmiobiegowym S tronic. W drugim kwartale 2024 roku pojawią się kolejne silniki benzynowe i wysokoprężne.