Audi odświeżyło linię RS3 latem 2024 roku i chociaż nie dodało koni mechanicznych do pięciocylindrowego silnika z turbodoładowaniem, to nadal zaoferowało atrakcje dla fanów sportów motorowych.
Podczas gdy Volkswagen był uznawany za twórcę segmentu hot-hatch, Audi zasłużyło na uznanie za podniesienie tej definicji do statusu super-hot-hatch, kiedy w 2011 roku wprowadziło pierwszą generację RS3, osiągając czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h poniżej pięciu sekund. Wtedy rozpoczęła się wojna mocy między marką z czterema pierścieniami a innymi niemieckimi producentami, co zmusiło koncern z Ingolstadt do większej kreatywności oraz jego zespół inżynieryjny do wyciśnięcia dodatkowych koni z pięciocylindrowej jednostki napędowej. W rezultacie, w 2021 roku Audi zaprezentowało trzecią generację RS3, która oferowała osiągi porównywalne z niektórymi supersamochodami, mimo iż mogła przewieźć pięć osób oraz bagaż.
Model 2024 Audi RS3 Sportback miał przeprojektowany przód z szeroką, heksagonalną czarną osłoną chłodnicy. Audi stwierdziło, że design inspirowany był modelem Audi Sport quattro S1, który zdobył pierwsze miejsce w wyścigu na Pikes’ Peak w 1987 roku. Na karoserii znalazło się niewiele elementów w kolorze nadwozia, głównie na zderzaku. Kolejną zmianą w wyglądzie samochodu były nowe reflektory z matrycowymi diodami LED, które miały trzy charakterystyczne światła do wyboru przez kierowcę.
Podobnie jak jego poprzednik, 2024 Audi RS 3 Sportback był dostępny wyłącznie jako pięciodrzwiowy model. Jego ulepszony wygląd niewiele różnił się od modelu z 2021 roku. Jednak samochód otrzymał nowe 19-calowe felgi aluminiowe z opcją 20-calowych. Audi oferowało pojazd z oponami sportowymi, a nawet półslickami dla tych, którzy planowali używać RS 3 na torze wyścigowym. Z tyłu, przeprojektowany tylny zderzak oznaczał, że samochód otrzymał pionowe deflektory boczne, nawiązujące do tych z przodu. Jednak było mniej czarnych wykończeń, takich jak funkcjonalny dyfuzor umieszczony na dolnej części zderzaka, w który zintegrowane były duże, owalne podwójne wydechy.
Podobnie jak pierwsza generacja tego modelu, 2024 Audi RS 3 Sportback koncentrowało się na osiągach. W rezultacie wnętrze pokryto dużymi ilościami Alcantary, co eliminowało odblaski na szybie. Ponadto, producent dodał opcję foteli sportowych z włókna węglowego z wbudowanymi zagłówkami, które utrzymywały pasażerów w miejscu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Przed kierowcą znajdował się 12,3-calowy ekran Audi Virtual Cockpit z najnowszą aktualizacją oprogramowania. Konfigurowany wyświetlacz pozwalał użytkownikom zobaczyć to, co dla nich najważniejsze, w tym sygnał zmiany biegów podczas jazdy w trybie manualnym. Oprócz przycisków kontrolujących system multimedialny, heksagonalny zestaw kierowniczy miał dwa dodatkowe czerwone pokrętła, które aktywowały tryb Preformance lub tryb indywidualny RS.
Pod maską nie było niespodzianek. Producent zamontował ten sam 2,5-litrowy pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem, co w wersji przed faceliftingiem. Jednak producent zaktualizował tryby jazdy i umożliwił klientom lepsze driftowanie, dzięki zaawansowanemu systemowi elektronicznemu, który brał pod uwagę kąt skrętu, a nie tylko pedał przyspieszenia i boczne siły g.
Audi Sport podniosło poprzeczkę w modelu RS3. Dzięki ulepszeniom, kompaktowy model, który reprezentuje maksymalną wydajność, stał się jeszcze bardziej sportowy. Widać to na pierwszy rzut oka: mocne linie z przodu, koła w stylu motorsportowym oraz kubełkowe fotele RS wizualnie podkreślają dynamikę, akustycznie akcentowaną głębokim rykiem pięciocylindrowego silnika z charakterystycznym ciągiem zapłonowym. Silnik 2.5 TFSI, w połączeniu z zoptymalizowanym podwoziem i nowymi oponami, sprawia, że RS3 przechodzi zakręty z jeszcze większym zapałem. Nowy rekord okrążenia na torze Nürburgring-Nordschleife to potwierdza. Kierowcy mogą poczuć zwiększoną dynamikę jazdy oraz wysokiej jakości materiały, które emanują najwyższą jakością, czyniąc Audi RS3 prawdziwym doznaniem dla zmysłów.
WIDZENIE: sportowy, uderzający design wizualnie przywołuje wydajność
Po ulepszeniu, Audi RS3 ma znacznie bardziej sportowy wygląd. Dominującą cechą wyrazistego przodu jest sześciokątna atrapa chłodnicy z wyrazistą ramką. Płynniejsza i znacznie szersza niż przedtem, podkreśla dynamikę kompaktowego auta sportowego z jego voluminową kratką w romby. To samo dotyczy dwóch funkcjonalnych wlotów powietrza po bokach – akcentowanych przez pionowe czarne żaluzje – oraz trzech otworów nad przednim splitterem, który teraz obejmuje całą szerokość pojazdu, obniżając wizualnie RS3 – przypominając Audi Sport quattro S1 Pikes Peak z 1987 roku. Z przekształconymi światłami do jazdy dziennej, reflektory również podkreślają sportowy charakter pojazdu. Cyfrowy sygnalizator, który wyświetla szachownicę w RS3, składa się z 24 elementów. Ponadto, w połączeniu z matrycowymi reflektorami LED, kierowcy mogą po raz pierwszy wybierać spośród trzech dodatkowych wzorów świateł do jazdy dziennej w wyświetlaczu MMI.
Tył RS3 również odnosi się do motorsportu i ma znacznie bardziej wyrazisty wygląd niż wcześniej. Pionowe odblaski po bokach kontynuują motyw designu wlotów powietrza z przodu. Duży, funkcjonalny dyfuzor specyficzny dla RS zawiera czerwony odblask w centrum, a po bokach dwie owalne końcówki wydechu systemu RS, które w czarnych ramach wyglądają jeszcze większe.
Podobnie jak reflektory, tylne światła również mają nową grafikę: Strzałki, które dynamicznie zapalają się od wewnątrz do zewnątrz w funkcji coming home/leaving home, ucieleśniają postępowy design tylnych świateł.
Ekspresyjny wygląd zewnętrzny podkreślają kolory specyficzne dla RS: Kyalami Green oraz Kemora Gray, nowe metaliczne lakiery Ascari Blue oraz Progressive Red, a także po raz pierwszy Daytona Gray w matowym wykończeniu. Atrapa chłodnicy i dyfuzor mają czarne wykończenie, wybór między wysokim połyskiem a matowym. W zgodności z tym motywem, RS3 standardowo wyposażono w matowo-czarne 19-calowe felgi aluminiowe w designie pięcioramiennym. Opcjonalnie, felgi dostępne są w znanym z edycji RS3 performance designie motorsportowym, z dziesięcioma uderzającymi promieniami w stylu krzyżowym, w matowo ciemnoszarym lub błyszczącym czarnym wykończeniu w bicolor. Jeszcze większa indywidualność oferowana jest dzięki pakietom węglowym i z wysokim połyskiem, które zdobią przednie wloty powietrza, progi boczne oraz łopatkę nad dyfuzorem. Uzupełniają je pokrywy lusterek w kolorze nadwozia, czarnym lub węglowym.
Bogate, ciemne wnętrze z płaskim kołem kierownicy i kubełkowymi fotelami RS
Wnętrze, zdominowane przez ciemne kolory, również zostało stworzone z myślą o wydajności, z nowym kołem kierownicy, sportowymi lub kubełkowymi fotelami RS, elementami z węgla i sportowymi wyświetlaczami. Koło kierownicy, spłaszczone u góry i na dole, ma znacznie bardziej sportowy wygląd. Niezależnie od tego, czy w standardowej perforowanej skórze, czy opcjonalnie Dinamica z kolorowym oznaczeniem na godz. 12, dobrze leży w dłoni podczas pokonywania ostrych zakrętów w RS3. Tymczasem opcjonalne fotele kubełkowe RS oferują jeszcze lepsze wsparcie. Centralna część siedziska z haftem w kształcie plastra miodu RS wykonana jest z tkaniny mikrofibrowej Dinamica, która łączy się ze skórą Pearl Nappa na bokach. Pod zagłówkiem, czarny, zwężający się wkład ma duży emblemat RS, a jak matowe włókno węglowe z tyłu oparcia fotela podkreśla sportowy charakter RS3.
Nowe funkcje oświetleniowe, efektowna farba i włókno węglowe
Standardowe oświetlenie konturowe i ambientowe podświetla nowe cechy designu: skrzynka na drobiazgi przed płaskim dżojstikiem, konsolę centralną z uchwytami na kubki oraz drzwi. Zachwycającą funkcją nocną jest tak zwane oświetlenie planar, w którym źródło światła w panelu drzwiowym podświetla setki wytłoczonych w romby kształtów w różnych rozmiarach, które dynamicznie zapalają się podczas zamykania i otwierania RS3. Podkreśla to sportowy, przyciągający wzrok design. Klamki drzwi, kratki wentylacyjne oraz klips pokrywy koła kierownicy i łopatek zmiany biegów wykończone są w efekcie antracytowym, który mieni się w zależności od warunków świetlnych. Oprócz standardowej wersji dwuczęściowej w kolorze palladowym z węglowym wkładką, dostępna jest również jednolita listwa ozdobna specyficzna dla RS w matowym włóknie węglowym oraz nowa wersja w czarnej Dinamice jako dekoracyjne inlay’e. Ponadto materiał mikrofibrowy jest dostępny na zamówienie na drzwi i podłokietniki centralne.
Pakiety kolorystyczne w czerwieni i zieleni dodają odcieni do pasów bezpieczeństwa, boków foteli oraz kratek wentylacyjnych. Dodatkowo, kontrastowe szwy na fotelach, podłokietniku centralnym, podłokietnikach drzwi, kole kierownicy oraz znaku godziny 12 wykonane są w odpowiednim kolorze. To samo dotyczy dywaników w czarnym welurze, które również ozdobione są literami RS.
Wyświetlacze RS z naciskiem na wydajność
12,3-calowy Audi virtual cockpit plus z widokami Sport, Performance i Runway był już standardem. W trybie Runway prędkość wizualizowana jest w kolejności odwrotnej, z najwyższymi obrotami na pierwszym planie i prędkością jałową w tle. Te funkcje dołączają teraz do nowego tachometru, który wyraźnie wyświetla obroty na minutę w centrum zestawu wskaźników. Ponadto dostępne są wyświetlacze mocy, momentu obrotowego, sił g, przyspieszenia i czasów okrążeń. W trybie manualnym, specyficzny dla RS migający wskaźnik zmiany biegów zmienia wyświetlanie obrotów z zielonego na żółty, a następnie na czerwony, w stylu motorsportowym, wskazując idealny moment na zmianę biegów. Dodatkowo, zakresy temperatury płynu chłodzącego, dyferencjału momentu obrotowego, hamulców, oleju silnikowego i oleju przekładniowego są wyświetlane w kolorze na 10,1-calowym wyświetlaczu dotykowym w panelu instrumentów. Opcjonalnie, można również wyświetlać ciśnienia opon. Ponadto, RS3 ma teraz sklep z aplikacjami z wieloma aplikacjami, które mogą być używane bezpośrednio na wyświetlaczu pojazdu.
Wybrane treści są instalowane w systemie infotainment RS3 – niezależnie od smartfona.
SŁUCH: pięciocylindrowy silnik o bardziej charakterystycznym brzmieniu
Audi RS3 napędza legendarny silnik 2.5 TFSI od Audi Sport o mocy 294 kW (400 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm. Oznacza to, że RS3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3.8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 290 km/h. Liczne sukcesy w motorsporcie sprawiają, że nagradzany pięciocylindrowy silnik jest jednym z najbardziej emocjonujących w Audi i sprawia, że jazda RS3 to niezrównane doświadczenie. W szczególności zawdzięcza to swojemu unikalnemu dźwiękowi, który oparty jest na charakterystycznym ciągu zapłonowym 1-2-4-5-3. Sąsiednie i niena sąsiednie cylindry zapalają się na przemian, co daje siłę rytmu i charakter, odpowiednio ustawioną przez podwójny system wydechowy RS z regulacją klapy. Naciśnięcie przycisku uruchamiania/stopu z czerwoną ramką sprawia, że głęboki dźwięk pięciocylindrowego silnika rozbrzmiewa – bogatszy i jeszcze bardziej charakterystyczny w trybach Audi drive select: dynamic, RS Performance oraz RS Torque Rear. Ponadto, regulacja klapy wydechowej została zoptymalizowana w zakresie obrotów między 2200 a 3500. Dzięki temu pięciocylindrowiec generuje spójny i pełniejszy dźwięk, niezależnie od wybranego trybu. Audi Sport w ten sposób zwiększa emocjonalne doznania podczas jazdy w najwyższym modelu rodziny A3 – szczególnie w połączeniu z opcjonalnym sportowym systemem wydechowym RS.
CZUCIE: Zwiększona dynamika pojazdu dzięki zoptymalizowanemu pokonywaniu zakrętów
Aby udowodnić, że RS3 jest szybki na prostych odcinkach, wystarczy spojrzeć na jego statystyki przyspieszenia, które wciąż przewyższają te jego głównych konkurentów. Z kolei pokonywanie zakrętów jest trudne do wyrażenia w liczbach. Tu znacznie ważniejsze jest wrażenie z jazdy. I tak, Frank Stippler ustanowił nowy rekord okrążenia na torze Nürburgring-Nordschleife.
Kierowca testowy Audi Sport osiągnął czas 7:33.123 minut, bijąc poprzedni rekord w tej klasie o ponad pięć sekund. Jego sukces oznacza, że RS3 ponownie stało się najszybszym kompaktowym samochodem na 20,832-kilometrowym torze wyścigowym w Eifel.
Podstawą imponująco wysokiej dynamiki jazdy jest interakcja rozdzielacza momentu obrotowego z całkowicie zmiennym rozkładem momentu obrotowego na tylne koła, elektroniczna kontrola stabilności, selektywna kontrola momentu obrotowego (hamulcowe wektoryzowanie momentu) oraz adaptacyjne amortyzatory sportowego zawieszenia RS. Te komponenty są istotne dla dynamiki bocznej i są ze sobą połączone w modułowym kontrolerze dynamiki jazdy, gdzie następuje synchronizacja danych. Dzięki rozwiniętemu algorytmowi reagują jeszcze bardziej wyraźnie na odpowiednie sytuacje drogowe. W zależności od wybranego trybu Audi drive select, kierowca może sprawić, że RS3 będzie bardziej zwrotne wcześniej i w bardziej kontrolowany sposób. Gdy współczynnik tarcia jest niski, interakcja tych systemów również zapewnia zwiększoną stabilność.
Wyższe prędkości w zakrętach
RS3 teraz jeszcze lepiej radzi sobie w zakrętach, unika podsterowności na wejściu w zakręt i chętniej wchodzi w zakręt dzięki precyzyjnemu ustawieniu, w tym hamulcowemu wektoryzowaniu momentu. Dzięki precyzyjnie dozowanym interwencjom hamulcowym na wewnętrznych kołach, kompaktowy samochód sportowy pokonuje promień zakrętu dokładniej niż wcześniej, zarówno przy częściowym obciążeniu, jak i na luzie, a można go zająć wcześniej i lepiej na wyjściu z zakrętu. Innymi słowy, kierowca może wcześniej przyspieszyć RS3 i przeprowadzić go przez zakręt z wyższymi prędkościami. Zwiększona dynamika boczna jest szczególnie imponująca na torze wyścigowym – w pełnej intensywności z wyłączonym ESC.
Rozwój nadsterowności
Udoskonalony algorytm również napędza ewolucję nadsterowności. Wcześniej nadsterowność generowano głównie poprzez zwiększenie wymogu obciążenia – innymi słowy, wciśnięcie pedału gazu. Teraz nadsterowność jest łatwiejsza do zainicjowania w RS3 za pomocą kąta skrętu. Pozwala to kierowcy szybciej osiągnąć ten sam kąt driftu.
Szybki dostęp przez przycisk na kole kierownicy
Jeśli chcesz aktywować tryb Performance, specjalnie zaprojektowany do jazdy po torze, możesz to zrobić, naciskając lewy przycisk satelity. Nowy przycisk z ikoną szachownicy jest nowością, podobnie jak czerwony przycisk RS po prawej stronie koła kierownicy, który oferuje szybki dostęp do trybu RS Individual.
Nowa standardowa opona o wysokiej przyczepności
Nowa standardowa opona C-ratyfikowana zapewnia większy codzienny komfort z wyższym bocznym wsparciem. Specjalnie dopasowana do RS3, oferuje doskonałą przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni oraz precyzyjne prowadzenie w całym zakresie prędkości. Opony semi-slick Pirelli P Zero Trofeo R są nadal dostępne opcjonalnie.
ZAPACH: niezapomniany zapach doskonałości
RS3 spełnia standardy premium nie tylko w zakresie jakości wizualnych i dotykowych: jedną z najsubtelniejszych, a jednocześnie najbardziej bezpośrednich doświadczeń podczas zakupu samochodu jest aroma, która wita nos, gdy po raz pierwszy otwierasz drzwi nowego Audi. Jakość, której nie widać, ale która towarzyszy na każdym kroku.
Aby doświadczenie jazdy w sportowym modelu kompaktowym stało się doznaniem dla wszystkich zmysłów, Audi ma także wyjątkowe standardy dotyczące zapachów w wnętrzu. Aroma składa się z naturalnych zapachów wysokiej jakości materiałów, takich jak wysokiej jakości skóra i przyjemny zapach wybranych polimerów.
Fotele sportowe RS wykonane z Fine Nappa leather lub nowe kubełkowe fotele RS z wysoką zawartością skórki Pearl Nappa oraz standardowe skórzane koło kierownicy rozprzestrzeniają zapach natury i autentyczności w RS3. W tym celu różne środki jakości muszą być wdrażane w procesie produkcji – od wyboru skóry, przez środki do garbowania, aż po wykończenie. Wszystkie elementy wnętrza – około 200 na pojazd – są chemicznie analizowane i oceniane. Są one podgrzewane w specjalnej komorze, a powietrze jest analizowane. Proces ten trwa od dwóch do trzech godzin na każdy komponent. Gdy zakończono testowanie wszystkich indywidualnych komponentów, testowane jest współdziałanie różnych materiałów w Audi. W końcu to tam wszystkie materiały się spotykają i powinny ładnie pachnieć w połączeniu – pod wszystkimi warunkami klimatycznymi. Na przykład, nagrzewnice zamontowane na zewnątrz symulują wysokie temperatury w upalne dni letnie. Uzyskane zapachy są oceniane przez pięcioosobowy zespół chemików pod względem ich rodzaju i intensywności, zapewniając, że charakterystyczny zapach nowego samochodu Audi spełnia wysokie wymagania swoich klientów.
SMAKOWANIE: przepis na sukces od ponad dziesięciu lat
Audi Sport daje RS3 wiele składników do pełnej przyjemności, takich jak pięciocylindrowy silnik turbo, rozdzielacz momentu obrotowego, nowe standardowe opony oraz semi-slicki. Jak każdy dobry szef kuchni wie, najpierw jemy oczami. RS3 zostało ozdobione kołami w stylu motorsportowym, pakietami węglowymi i czarnymi, kubełkowymi fotelami RS oraz kołem kierownicy spłaszczonym u góry i na dole. RS3 to przepis na sukces.
Od samego początku kompaktowy samochód sportowy stanowił synonim innowacji i emocji na najwyższym poziomie. Gdy pierwsza generacja trafiła do dealerów wiosną 2011 roku, RS3 z potężnym silnikiem pięciocylindrowym o mocy 340 KM nie miało konkurencji. Zderzaki, progi i felgi wyraźnie odróżniały pierwsze RS3, które wówczas dostępne było tylko jako pięciodrzwiowy hatchback, od A3. Co więcej, było imponująco szybkie i oferowało dynamikę jazdy z maksymalną precyzją i pewnością.
Druga generacja, która zjeżdżała z taśm produkcyjnych w latach 2015-2020, w 2017 roku wprowadziła do oferty sedana. Z charakterystycznym ciągiem zapłonowym 1-2-4-5-3 silnik 2.5 TFSI dojrzał do statusu „evergreen” w RS3 – początkowo z mocą 367 KM, a potem z 400 KM po modernizacji produktu w 2017 roku. Szybsza zmiana biegów dzięki siedmiobiegowej skrzyni dwusprzęgłowej, w połączeniu z napędem na wszystkie koła quattro, zapewniła maksymalną radość z jazdy.