Audi wprowadziło odświeżoną wersję czwartej generacji modelu A3 na początku 2024 roku, a wraz z nią zaprezentowało również mocniejszego brata, model S3, który był dostępny w wersji sedan oraz hatchback.
Niemiecki producent samochodów wprowadził pierwszą generację modelu S3 w 1999 roku. Pojazd napędzał silnik turbo o pojemności 1,8 litra, który przekazywał około 210 PS (207 km) na koła. Dodatkowo, był dostępny wyłącznie jako hatchback z trzema drzwiami. Dzięki tej wersji, marka z czterema pierścieniami mogła przyciągnąć więcej klientów przesiadających się z tradycyjnych hot-hatchy do modeli premium. Co więcej, nie miała rzeczywistej konkurencji, ponieważ ani BMW, ani Volvo nie oferowały nic podobnego. W kolejnych generacjach Audi wprowadziło również wersję sedan tego modelu, która cieszyła się dużym powodzeniem. Do 2020 roku, model S3 Sedan był już bardzo pożądanym pojazdem, a niemiecki producent wprowadził go podczas online’owego wydarzenia z powodu pandemii. W 2024 roku S3 powróciło z przytupem, oferując jeszcze bardziej atrakcyjną stylistykę oraz mocniejszy silnik niż jego poprzednik. Był także prawie tak samo mocny, jak pierwsza generacja RS3, która zadebiutowała w 2011 roku.
Audi kontynuowało swoje ambitne plany tworzenia „sleepera” w odświeżonej wersji. Tylko kilka drobnych detali mogło pozwolić przechodniom dostrzec, że to nie jest zwykła wersja A3 Sedan, ale znacznie mocniejsza. A jednak, ci, którzy znali ten model, mogli zauważyć reflektory Matrix LED, które oferowały do czterech indywidualnych sygnatur świetlnych DRL, programowalnych przez kierowcę. Między nimi znajdował się nowy design grilla, z dostępnymi chromowanymi dekoracjami w kształcie litery L. Z przodu, zderzak miał ogromne wloty powietrza, które kierowały powietrze do hamulców oraz tworzyły kurtynę powietrzną, aby zmniejszyć opór.
Z profilu, samochód był o 45 mm (1,8 cala) niższy od standardowego A3. Producent oferował go z zawieszeniem mechanicznym lub adaptacyjnym, aby S3 lepiej trzymało się drogi. W standardzie miał 18-calowe felgi aluminiowe, ale klienci mogli wybrać zestaw 19-calowy. Z tyłu, producent przeprojektował zderzak i ozdobił go chromowanymi dekoracjami w kształcie litery L, które odwzorowywały te z przedniego grilla. Pod spodem, model S3 Sedan był dostępny z tytanowym układem wydechowym quad od Akrapoviča.
Wewnątrz, producent odświeżył kabinę i zainstalował nowy wybierak biegów oraz nawiewy. Ponadto, Audi stworzyło nowe systemy oświetlenia ambientowego, w tym jeden, który podświetlał schowek umieszczony na dole centralnej konsoli. Dodatkowo, panele drzwiowe miały podświetlane tkaniny z 300 laserowymi wycięciami, aby nadać pojazdowi unikalny wygląd. Wnętrze S3 Sedan było dostępne w ciemnych kolorach oraz z kilkoma aluminiowymi akcentami. Pokryty sztuczną skórą środkowy podłokietnik oraz dwustrefowa klimatyzacja były standardem dla S3 Sedan 2024.
Jednak największe usprawnienia miały miejsce w dziale technicznym. Samochód był wyposażony w zestaw hamulców tarczowych ze stali o średnicy 18 cali z dwutłoczkowymi zaciskami, co poprawiało zdolności hamowania. Audi również poprawiło moc silnika, która osiągnęła 333 PS (328 km), czyli o 23 PS więcej niż w wersji sprzed faceliftingu. Dodatkowo, skrzynia biegów została ulepszona i oferowała tryb dynamiczny, który skracał czas przyspieszenia. Teraz potrzebowała tylko 4,7 sekundy na przyspieszenie od zera do 100 km/h (0-62 mph), co było o 0,1 sekundy mniej niż to, co potrafiła pierwsza generacja RS 3 w 2011 roku, ale z większym i mocniejszym silnikiem.
Audi S3 z całą gamą nowych funkcji to nie tylko unowocześnienie produktu: Zwiększona moc, rozdzielacz momentu obrotowego i inne technologiczne nowości zapewniają znakomite osiągi i zwrotność. Wizualnie, kompaktowy model odzwierciedla swoją zwiększoną dynamikę dzięki wyrazistemu frontowi, sportowemu dyfuzorowi oraz układowi wydechowemu z czterema rurami. Audi S3 będzie dostępne w salonach jako Sportback oraz sedan w drugim kwartale 2024 roku. Cena: od 55 600 euro.
Więcej mocy: 2.0 TFSI z 333 KM
Dzięki mocy 245 kW (333 KM) i 420 Nm momentu obrotowego, S3 jest mocniejszy niż kiedykolwiek. W ramach unowocześnienia produktu, 2.0 TFSI zyskuje dodatkowe 23 KM i 20 Nm momentu obrotowego. Efektem jest pewna moc przyspieszenia i znakomita dynamika. S3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Maksymalny moment dostępny jest w szerokim zakresie obrotów między 2100 a 5500 rpm. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. Silnik i skrzynia biegów zyskują również sportowe strojenie: przy stałej prędkości i niskim do średniego przyspieszeniu, w zakresie częściowym, sprężarka turbo utrzymuje stałe obroty. W połączeniu z zaworem przepustnicy, który otwiera się w trybie wyhamowania, poprawia to osiągi. Siedmiobiegowa skrzynia S tronic umożliwia teraz bardziej spontaniczny start, dzięki wyższemu momentowi obrotowemu na starcie. Osiąga się to poprzez mocniejsze sprasowanie pakietu sprzęgła. Ponadto czas zmiany biegów pod pełnym obciążeniem został o połowę skrócony, a obroty silnika są zwiększane w trybie częściowym, gdy skrzynia ustawiona jest na D, co skutkuje bardzo dobrą responsywnością.
Więcej dynamiki: napęd quattro z rozdzielaczem momentu
Po modelu RS3, rozdzielacz momentu obrotowego dostępny jest również w S3, zwiększając zarówno zwrotność, jak i stabilność. Ta technologia umożliwia w pełni zmienną dystrybucję momentu obrotowego między tylnymi kołami. Rozdzielacz momentu wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe na każdym wale napędowym, aby optymalnie rozdzielać moment obrotowy między zewnętrznym i wewnętrznym tylnym kołem, w zależności od sytuacji na drodze i wybranego trybu Audi drive select.
Więcej emocji: tryb dynamic plus w Audi drive select
Audi drive select oferuje sześć wyraźnych trybów dla szerokiego zakresu doświadczeń związanych z jazdą – od nacisku na komfort po wyspecjalizowane tryby dynamiczne. Oprócz znanych profili (auto, komfort, dynamiczny, indywidualny oraz efektywność), w modelu S3 dostępny jest nowy tryb dynamic plus, który – jak sama nazwa wskazuje – oferuje szczególnie wysoką dynamikę jazdy. W tym celu jak najwięcej momentu obrotowego trafia na tylną oś, a rozdzielacz momentu głównie kieruje do zewnętrznego tylnego koła w zakręcie, co sprzyja tendencji do nadsterowności. Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) jest automatycznie aktywna w trybie sportowym. Skromne interwencje systemu ESC zapewniają bardziej emocjonujące doświadczenie jazdy na nawierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. Silnik i skrzynia biegów zostały również dostosowane specjalnie do trybu dynamic plus. W porównaniu do trybu dynamicznego, obroty jałowe silnika 2.0 TFSI wzrosły o 200 rpm do 1300 rpm, aby jeszcze bardziej poprawić osiągi z miejsca. Odpowiedź na gaz jest jeszcze bardziej bezpośrednia. Oprócz krótszych zmian biegów, skrzynia biegów przyczynia się do zwiększonej dynamiki dzięki późniejszym zmianom biegów w górę i wcześniejszym w dół.
Więcej precyzji: optymalizacja zawieszenia
Wahacze z sztywniejszymi łożyskami i nowymi belkami, które pozwalają na większy negatywny kąt pochylenia koła, zapewniają lepszą reakcję na układ kierowniczy i zwiększoną kontrolę boczną, co oznacza lepszą przyczepność oraz dynamikę w zakrętach. Odpowiednio, zoptymalizowane progresywne wspomaganie kierownicy pomaga S3 precyzyjniej pokonywać zakręty. Szczególnie w środkowej pozycji, kierownica, dzięki kątowej zależności, jest bardziej centralna, co poprawia prowadzenie. Zawieszenie sportowe S jest standardowe w modelach S3. Obniża ono nadwozie o 15 mm w porównaniu do A3. To samo dotyczy opcjonalnego sportowego zawieszenia S z adaptacyjnymi amortyzatorami, które zostało specjalnie dostosowane do rozdzielacza momentu i odpowiednich trybów Audi drive select. Wykorzystano również nową generację elektronicznej kontroli stabilności. Kontrola momentu obrotowego dla kół, która nieznacznie hamuje wewnętrzne koła podczas pokonywania zakrętów, została również udoskonalona, podobnie jak zachowanie trakcji i wyhamowania. Ogólnie rzecz biorąc, specyficzne dla S3 strojenie systemów kontroli zawieszenia skutkuje dynamicznym pokonywaniem zakrętów i stylem jazdy. Poprawione prowadzenie idzie w parze z lepszą stabilnością na granicy możliwości.
Więcej przyczepności: dwa nowe opony 19-calowe
Audi S3 standardowo wyposażone jest w opony 18 cali 225/40. Dwa opcjonalne modele 19-calowe 235/35 dostępne są w wersji sportowej, z poprawionym zachowaniem na suchej nawierzchni i lepszym hamowaniem. Nowością w ofercie są opony sportowe marki Falken. Oferują one znakomitą przyczepność i precyzyjne prowadzenie, szczególnie na suchych drogach. Opony Falken Label D charakteryzują się niezwykle precyzyjnym prowadzeniem w całym zakresie prędkości.
Więcej deceleracji: większe tarcze hamulcowe
Zwiększona dynamika jazdy oznacza większe wymagania dla hamulców. Z tego powodu unowocześnienie modelu S3 zostało wyposażone w większe wentylowane tarcze hamulcowe na przedniej osi, które są perforowane, aby podkreślić ich wizualny efekt. Stalowe hamulce 18-calowe mają teraz średnicę 357 mm i są o 4 mm grubsze niż wcześniej (34 mm).
Nowe są również zaciski z dwoma tłokami z przodu. Znacznie poprawiają one osiągi hamulców, podobnie jak większe klocki hamulcowe i większa powierzchnia tarcz, które mają znacznie wyższą odporność na ciepło i wyższe obciążenie.
Więcej ekspresji: progresywny design
Wraz z unowocześnieniem modelu, Audi S3 zyskuje jeszcze sportowniejszy i bardziej napięty wygląd. Znaleźć tu można wiele zmian – od designu dźwigni zmiany biegów i wlotów powietrza po dekoracyjne tkaninowe wstawki oraz nowe oświetlenie wnętrza. Wszystkie te elementy pokazują precyzję w detalach i podkreślają progresywny oraz techniczny wygląd pojazdu.
Standardowy pakiet ambientowego oświetlenia plus w S3 dodaje akcenty w schowku przed dźwignią zmiany biegów, na drzwiach i w podłokietniku. W ramach unowocześnienia, konsola centralna i uchwyt na kubki również zyskały oświetlenie konturowe. Nowym, przykuwającym uwagę elementem designu jest panel tkaninowy w przednich drzwiach, który został wycięty laserowo 300 razy. Jego pięć segmentów jest podświetlane z źródła światła w panelu drzwi. Różne rozmiary elementów tworzą dynamiczny przepływ światła – co jest również widoczne przy zamykaniu i otwieraniu pojazdu. Oświetlony panel tkaninowy stanowi unikalne doświadczenie projektowe.
Wnętrze modeli S3 charakteryzuje się ciemnymi kolorami i kilkoma srebrnymi akcentami. Czarne obicie sufitowe, stalowe pedały, podświetlane progi z aluminiowymi wstawkami z logo S oraz wykończenia wnętrza w stylu aluminiowym podkreślają sportowy charakter pojazdu. Standardowo dostępne są sztuczne skórzane podłokietniki oraz dwustrefowa klimatyzacja komfortowa. Płaska na dole, trzyramienna sportowa skórzana kierownica wyposażona jest w przyciski wielofunkcyjne oraz nowe chromowane łopatki zmiany biegów. Fotele sportowe zintegrowanymi zagłówkami oraz wyraźnymi bocznymi bolstami zapewniają lepsze wsparcie boczne. Oprócz mikrofibry Dinamica, dostępny jest nowy techniczny materiał o fakturze do dekoracyjnych wstawek, a także aluminium i włókno węglowe.
Więcej funkcjonalności: integracja aplikacji i funkcji na żądanie
S3 jest cyfrowy i połączony – dzięki licznym usługom połączeniowym, funkcjom na żądanie i sklepowi z aplikacjami. Oprócz cyfrowego radia DAB+ oraz 10,1-calowego wyświetlacza dotykowego, standardowo dostępny jest również wirtualny kokpit Audi oraz indukcyjna ładowarka do smartfonów. Oprócz dwóch portów USB C do ładowania z przodu, w standardzie znajdują się również dwa dodatkowe porty z tyłu.