Audi zmodernizowało całą gamę modelu A3 na początku 2024 roku, a także odświeżyło wersje S3, które były dostępne jako sedany i pięciodrzwiowe hatchbacki.
Niemiecki producent samochodów wprowadził pierwszą generację modelu S3 w 1999 roku. Wówczas auto mogło pochwalić się 210-konnym silnikiem 1.8 turbo, który był dostępny wyłącznie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Dodatkowo oferowane było tylko jako trzydrzwiowy hatchback. Jednak klienci zaczęli domagać się więcej. Osoby poszukujące prawdziwego hot-hatcha z napędem na cztery koła prosiły o więcej drzwi, więc producent spełnił ich oczekiwania. W 2020 roku Audi wprowadziło na rynek czwartą generację A3, a wraz z nią wersje S3 (sedan i hatchback). To był rok pandemii, a klienci musieli trochę poczekać, zanim mogli cieszyć się napędem na cztery koła o mocy 310 PS (306 hp). Jednak producent zaskoczył ich, wprowadzając odświeżoną wersję tego modelu. Oprócz modernizacji wyglądu zewnętrznego i wnętrza, zwiększył także moc silnika o przyzwoite 23 PS (33 hp), niemal osiągając osiągi z 2011 roku RS3.
Na przedzie modelu S3 znalazły się nowe, standardowe reflektory Matrix. Dodatkowo klienci mogli wybierać ulepszony pakiet, który umożliwiał skonfigurowanie nawet czterech różnych sygnatur świateł do jazdy dziennej. Audi poprawiło także wygląd głównej kratki chłodnicy, ozdabiając ją chromowanymi elementami w kształcie litery L. Na dolnej części zderzaka, obok dolnego wlotu powietrza, producent umieścił duże wloty powietrza, które zbierały powietrze do chłodzenia przednich hamulców i tworzyły kurtynę powietrzną, aby zmniejszyć opory aerodynamiczne pojazdu.
Z profilu standardowe 18-calowe felgi wykonane z lekkiego stopu były obute w szerokie opony 225/40, ale klienci mogli zdecydować się na zestaw 19-calowy, który miał jeszcze szersze opony 235/35. Aby ułatwić rozpoznawanie pojazdu, Audi zainstalowało czarne osłony lusterka, co dodało mu charakteru. W porównaniu do swoich „nie-S” wersji, kolejnym szczególnym wyróżnikiem tego auta była niższa wysokość zawieszenia. Producent oferował S3 zarówno z zawieszeniem mechanicznym, jak i adaptacyjnym. Na koniec, z tyłu, S3 miało nowy zderzak z dużym dyfuzorem, flankingowany przez cztery duże rury wydechowe. Klienci mogli zamówić samochód z rurami Akrapovića z tytanu, co zapewniało przyjemniejszy dźwięk.
Wewnątrz, producent odświeżył kabinę modelu S3 Sportback z 2024 roku, instalując nowy selektor biegów oraz nawiewy. Dodatkowo, Audi stworzyło nowe systemy oświetlenia ambientowego, w tym jeden, który oświetlał schowek umieszczony na dole centralnej konsoli. Ponadto, panele drzwiowe miały podświetlane tkaninę z 300 laserowymi wycięciami, co nadawało pojazdowi unikalny wygląd. Wnętrze sedan S3 było dostępne w ciemnych kolorach z kilkoma akcentami z aluminium. Standardem w gamie S3 z 2024 roku był pokryty sztuczną skórą środkowy podłokietnik oraz dwustrefowa klimatyzacja.
Pod maską Audi umieściło ten sam 2.0-litrowy silnik benzynowy z turbo, co wcześniej. Jednak w porównaniu do poprzedniej wersji, oferował on moc 333 PS (328 hp), co było mocniejsze niż jego wersja przed liftingiem. Brakowało mu jedynie 7 PS (7 hp) do potężnego Audi RS3 Sportback z 2011 roku, ale dzięki nowej skrzyni biegów i przekładni, osiągi były na bardzo zbliżonym poziomie.
Audi S3, z całą gamą nowych funkcji, to nie tylko odświeżenie produktu: Zwiększona moc, rozdzielacz momentu obrotowego oraz inne technologiczne nowinki zapewniają świetne osiągi i zwrotność. Wizualnie, kompaktowy model odzwierciedla swoje zwiększone dynamiki za pomocą wyrazistego przodu, sportowego dyfuzora i układu wydechowego z czterema końcówkami. Audi S3 będzie dostępne w salonach jako Sportback oraz sedan w drugim kwartale 2024 roku. Cena: od 55 600 euro.
Więcej mocy: 2.0 TFSI z 333 KM
Z mocą 245 kW (333 KM) i momentem obrotowym 420 Nm, S3 jest mocniejsza niż kiedykolwiek. W ramach aktualizacji produktu, silnik 2.0 TFSI zyskał dodatkowe 23 KM i 20 Nm momentu obrotowego. Efektem tego jest pewna siła pociągowa i doskonałe przyspieszenie. S3 przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 4,7 sekundy. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie obrotów, od 2 100 do 5 500 obr./min. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h (155 mph). Silnik i skrzynia biegów otrzymały również sportową kalibrację: przy stałej prędkości oraz przy niskim i średnim przyspieszeniu w zakresie częściowym obciążenia, wcześniej naładowana turbosprężarka utrzymuje stałe obroty. W połączeniu z przepustnicą, która jest otwierana w trybie wytracania prędkości, poprawia to osiągi. Siedmiobiegowa skrzynia S tronic umożliwia teraz bardziej spontaniczne ruszanie dzięki wyższemu momentowi obrotowemu na starcie. Osiągnięto to poprzez mocniejsze sprasowanie pakietu sprzęgła odpowiedniej skrzyni. Dodatkowo, czas zmiany biegów przy pełnym obciążeniu został skrócony o połowę, a prędkości obrotowe silnika zwiększają się przy częściowym obciążeniu, kiedy skrzynia jest ustawiona na D, co skutkuje bardzo dobrą reakcją.
Więcej dynamiki jazdy: system napędu quattro z rozdzielaczem momentu obrotowego
Po RS3, rozdzielacz momentu obrotowego jest teraz również dostępny w S3, zwiększając zarówno zwrotność, jak i stabilność. Ta technologia umożliwia w pełni zmienną dystrybucję momentu obrotowego między tylnymi kołami. Rozdzielacz momentu obrotowego wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe na każdej osi napędowej, aby optymalnie rozdzielić moment obrotowy między wewnętrzne i zewnętrzne tylne koło, w zależności od sytuacji na drodze i wybranego trybu Audi drive select.
Więcej emocji: tryb dynamic plus w Audi drive select
Audi drive select oferuje sześć wyraźnych trybów dla szerokiego zakresu doświadczeń z jazdy – od akcentu na komfort do bardzo dynamicznego. Oprócz znanych profili (auto, komfort, dynamic, indywidualny i efektywność), aktualizacja modelu S3 wprowadza nowy tryb dynamic plus, który – jak sama nazwa wskazuje – oferuje szczególnie wysoką dynamikę jazdy. W tym celu, jak najwięcej momentu obrotowego dociera do tylnej osi, a rozdzielacz momentu obrotowego głównie kieruje moment do zewnętrznego tylnego koła, co skutkuje tendencją do nadsterowności. Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) jest automatycznie aktywna w trybie sportowym. Skromne interwencje systemu ESC zapewniają zwiększone i jeszcze bardziej emocjonalne doświadczenie jazdy na nawierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. Silnik i skrzynia biegów zostały również dostosowane specjalnie do trybu dynamic plus. W porównaniu do trybu dynamic, prędkość biegu jałowego silnika 2.0 TFSI zwiększyła się o 200 obr./min do 1 300 obr./min, co jeszcze bardziej poprawia osiągi na starcie. Reakcja na gaz jest jeszcze bardziej bezpośrednia. Oprócz krótszych zmian biegów, skrzynia również przyczynia się do zwiększenia dynamiki dzięki późniejszym zmianom biegów w górę i wcześniejszym w dół.
Więcej precyzji: optymalizacje zawieszenia
Wahacze z twardszymi łożyskami i nowymi łożyskami przegubowymi, które pozwalają na większy negatywny kąt pochylenia koła, zapewniają lepszą reakcję na kierownicę i zwiększoną kontrolę boczną, co oznacza więcej przyczepności i dynamiki w zakrętach. Odpowiednio, zoptymalizowane progresywne wspomaganie kierownicy pomaga S3 pokonywać zakręty jeszcze precyzyjniej. Szczególnie w środkowej pozycji, kierownica, z jej kątową zależnością, jest bardziej wyśrodkowana, co poprawia manewrowość. Zawieszenie sportowe S jest standardem w modelach S3. Obniża nadwozie o 15 mm w porównaniu do A3. To samo dotyczy opcjonalnego sportowego zawieszenia S z adaptacyjnymi amortyzatorami, które zostało specjalnie dostrojone do rozdzielacza momentu obrotowego i odpowiednich trybów Audi drive select. Użyta jest również nowa generacja elektronicznej kontroli stabilności. Kontrola momentu obrotowego selectywnego dla kół, która selektywnie lekko hamuje wewnętrzne koła podczas pokonywania zakrętów, została również dalej rozwinięta, podobnie jak zachowanie trakcji i hamowania. Ogólnie, specyficzne dla S3 dostrojenie systemów kontroli zawieszenia skutkuje dynamicznym wchodzeniem w zakręty i zachowaniem podczas jazdy. Ulepszona manewrowość idzie w parze z lepszą stabilnością na granicy.
Więcej przyczepności: dwa nowe opony 19-calowe
Audi S3 jest standardowo wyposażone w opony 18-calowe 225/40. Jako opcję dostępne są dwie opony 19-calowe 235/35, w tym opony sportowe z optymalizacją osiągów na suchej nawierzchni i poprawionym zachowaniem przy hamowaniu. Nowością w ofercie są opony sportowe marki Falken. Oferują one wyjątkowo wysoką przyczepność i precyzyjną stabilność toru jazdy, szczególnie na suchych drogach. Dodatkowo, opony Falken Label D charakteryzują się niezwykle precyzyjnym prowadzeniem w całym zakresie prędkości.
Więcej hamowania: większe tarcze hamulcowe
Zwiększona dynamika jazdy oznacza większe wymagania na hamulce. Z tego powodu model S3 został wyposażony w większe wentylowane tarcze hamulcowe na przedniej osi, które są perforowane, co stanowi wizualny akcent. Tarcze hamulcowe ze stali o średnicy 18 cali mają teraz 357 mm średnicy i są o 4 mm grubsze niż wcześniej, wynosząc 34 mm.
Nowe są również zaciski dwutłoczkowe z przodu. Dodatkowo poprawiają one osiągi hamulcowe, podobnie jak większe klocki hamulcowe i większa powierzchnia tarcia tarcz, które mają znacznie wyższą wytrzymałość cieplną, a co za tym idzie, również większą pojemność obciążenia.
Więcej ekspresji: progresywny design
W ramach aktualizacji modelu, Audi S3 zyskało jeszcze bardziej sportowy i napięty wygląd. Wprowadzono wiele zmian – od konstrukcji dźwigni zmiany biegów i wentylacji po dekoracyjne wykończenia tkaninowe oraz nowe oświetlenie wnętrza. Wszystkie te elementy ukazują precyzję detali i podkreślają progresywny oraz techniczny charakter pojazdu.
Standardowy pakiet oświetlenia ambientowego plus w S3 dodaje akcenty w schowku przed dźwignią zmiany biegów, na drzwiach oraz w podłokietnikach. W ramach aktualizacji modelu, konsola środkowa i uchwyt na kubki również otrzymały podświetlenie konturowe. Jednym z nowatorskich elementów wzornictwa jest panel tkaninowy w przednich drzwiach, który został wycięty laserowo 300 razy. Jego pięć segmentów jest podświetlane przez źródło światła w panelu drzwi. Różne rozmiary elementów tworzą dynamiczny przepływ światła – co jest widoczne również podczas zamykania i otwierania pojazdu. Dzięki temu podświetlany panel tkaninowy stanowi unikatowe doświadczenie wzornicze.
Wnętrze modeli S3 cechuje ciemna kolorystyka z kilkoma srebrnymi akcentami. Czarne wykończenie sufitu, stalowe pedały, podświetlane progi drzwiowe z aluminiowymi wstawkami z logo S oraz wykończenia wnętrza w stylu aluminium podkreślają sportowy charakter pojazdu. Sztuczne skórzane podłokietniki oraz dwustrefowa klimatyzacja są standardem. Spłaszczony od dołu, trójramienna skórzana kierownica sportowa zawiera przyciski wielofunkcyjne oraz nowe, chromowane łopatki do zmiany biegów. Fotele sportowe z wbudowanymi zagłówkami oraz wyraźnymi bocznymi podporami zapewniają lepsze wsparcie boczne. Oprócz mikrofibry Dinamica, dostępny jest nowy, techniczny materiał teksturowany na dekoracyjne wstawki, a także aluminium i włókno węglowe.
Więcej funkcjonalności: integracja aplikacji i funkcji na żądanie
S3 jest cyfrowa i połączona – dzięki licznym usługom łączności, funkcjom na żądanie oraz sklepowi z aplikacjami. Oprócz cyfrowego radia DAB+ i 10,1-calowego wyświetlacza dotykowego, w standardzie znajdują się również Audi virtual cockpit oraz indukcyjna ładowarka telefonu. Oprócz dwóch przednich portów ładowania USB C w konsoli centralnej, w standardzie znajdują się również dwa dodatkowe porty z tyłu.