Audi zaskoczyło wszystkich latem 2025 roku, wprowadzając nowy rozdział w historii modelu A5, prezentując pojazd jako sedan i kombi, odpowiednio, wraz z jego mocniejszym odpowiednikiem, modelem S5, w obu wersjach.
Kiedy Audi zaprezentowało pierwszą generację sedana A5 w 2024 roku, S5 był najsilniejszym modelem z rodziny. Był oparty na nowo opracowanej platformie PPC, stworzonej specjalnie dla pojazdów z silnikiem spalinowym. W przeciwieństwie do standardowej linii A5, miał wyraźnie agresywny wygląd i bardziej sportową sylwetkę. Klienci mogli również korzystać z najnowszych technologii, które nie były kompatybilne z poprzednią platformą MLB Evo używaną w Audi A4 z 2016 roku, znaną jako B9. Nowy luksusowy sportowy kompaktowy sedan stworzono dla tych, którzy szukali pojazdu oferującego wystarczającą moc, aby konkurować z innymi sportowymi samochodami. Mimo to, wnętrze nadal oferowało komfort i luksus.
Począwszy od modelu Audi A5 Sedan na 2025 rok, niemiecki producent wprowadził nowy design przedniej części pojazdu. Zamiast wysokiej osłony chłodnicy singleframe, zamontowano krótszą, która wyglądała jeszcze szerzej. Pokryta była heksagonalnym wzorem, przypominającym strukturę plastra miodu, stosowaną w motorsporcie i innych lekkich materiałach. Diody LED w reflektorach po obu stronach dostarczały wyraźny, konfigurowalny wzór w górnej części. Niżej, na zderzaku, Audi umieściło trójkątne, wysokie wloty powietrza po bokach, które chłodziły przednie tarcze hamulcowe i tworzyły zasłony powietrzne wokół nadwozia, aby zmniejszyć opór.
Patrząc z profilu, niski model Audi S5 z 2025 roku prezentował się dynamicznie, nawet gdy stał w miejscu. Wydatne przednie błotniki i 19-calowe felgi aluminiowe o unikalnym designie, przeznaczone dla tej wersji sportowej, sprawiały, że przechodnie mogli zrozumieć, że to nie jest zwykły samochód. Dodatkowo, zestaw bocznych listew w kolorze fortepianowej czerni dodawał pojazdowi wizualnej długości. Podobnie jak w przypadku modelu A5, S5 miał niski kształt kabiny z opadającym tyłem, w którym znajdowały się trzecie rzędy trójkątnych okien umieszczonych za słupkami C. Na końcu, z tyłu, producent zastosował klapę zamiast zwykłej pokrywy bagażnika, jak w linii A4. Ten system był również używany w poprzednim Audi A5 Sportback (8T8). W modelu S5 Sedan na 2025 rok zastosowano te same tylne światła OLED z ciągłym pasem czerwonego światła, które przechodziło przez pojazd z lewej do prawej, sprawiając, że wyglądał on szerzej.
Wnętrze Audi stworzyło luksusowe wnętrze, ale bez przesady w użyciu dużej ilości skóry i włókna węglowego. Zamiast tego umieszczono zakrzywiony wyświetlacz na desce rozdzielczej, z panelem wskaźników skierowanym w stronę kierowcy, a górna część nad centralnym panelem to ekran dotykowy dla systemu MMI (infotainment Audi). Przednie fotele z wysokimi bokami były regulowane, zapewniały komfort i mogły utrzymać pasażerów na miejscu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Na konsoli centralnej umieszczono selektor automatycznej skrzyni biegów. Z tyłu, mimo opadającego kształtu pojazdu, Audi S5 Sedan z 2025 roku oferowało wystarczającą wysokość nad głową dla pasażerów. Jednocześnie tunel transmisyjny, który przebiegał przez pojazd od przodu do tyłu, ograniczał miejsce na nogi dla osoby siedzącej na środkowym siedzeniu.
Audi opracowało platformę PPC dla pojazdów z silnikami spalinowymi i mild-hybrid, a model S5 Sedan z 2025 roku ją odziedziczył. Pod jego maską znajdował się silnik V6 o pojemności trzech litrów z turbosprężarką o zmiennej geometrii (VTG). Dodatkowo, elektryczny rozrusznik-generator pomógł zmniejszyć emisję CO2. Jak można się spodziewać, S5 był wyposażony w standardowy system quattro z napędem na wszystkie koła z wektoryzacją momentu obrotowego oraz regulowaną sprzęgło napędu na wszystkie koła dostosowane do dynamiki bocznej.
Audi otwiera nowy rozdział swojej udanej historii w segmencie samochodów średniej wielkości z nową rodziną modelu A5. Premiera odbywa się 30 lat po debiucie pierwszego Audi A4, a ostry język designu najnowszej generacji, teraz noszącej nazwę Audi A5, zachwyca luksusowymi proporcjami. Obie wersje nadwozia, Sedan i Avant, doskonale wcielają sportową esencję filozofii designu Audi. Nowy język wzornictwa w wnętrzu tworzy przestronność i umieszcza wyświetlacze na cyfrowej scenie. Nowa koncepcja obsługi zwiększa interakcję z pojazdem. Efektywne, częściowo elektryczne silniki spalinowe oraz ekscytujące modele S dopełniają ofertę.
W ramach rozszerzenia gamy modelowej AUDI AG w 2024 roku zreorganizowało nazewnictwo swoich pojazdów. Numery w nazwach modeli elektrycznych i spalinowych są różnicującym czynnikiem. W przyszłości parzyste numery będą oznaczać modele z napędem elektrycznym, a nieparzyste dla pojazdów z silnikami spalinowymi. Z debiutem najnowszej generacji, Audi A4, od lat będącego bestsellerem, zostanie nazwane Audi A5 i będzie produkowane w Neckarsulm. Będzie oferowane w czterech nowych wariantach: jako A5 Sedan i S5 Sedan oraz A5 Avant i S5 Avant. Te wersje będą pierwszymi modelami wprowadzonymi na Premium Platform Combustion (PPC).
CEO Audi, Gernot Döllner, komentuje nową rodzinę modeli: „Wraz z rozszerzeniem naszego całkowicie elektrycznego portfolio wprowadzamy nową generację modeli z efektywnymi silnikami spalinowymi. Rodzina Audi A5 z atletcznym designem, zupełnie nowym wnętrzem i przyszłościową architekturą elektroniki będzie pierwsza. Zaawansowana technologia MHEV plus umożliwia częściowe elektryczne prowadzenie pojazdu, a co za tym idzie, jeszcze bardziej efektywną jazdę.”
Nowe modele zyskują na długości i szerokości. Audi także rozszerza swoje standardowe wyposażenie, wprowadzając nowego Audi A5 do wyższej klasy średniej. Nowe doświadczenie użytkownika oparte na wersji 1.2 architektury elektronicznej E³ odpowiada tym aspiracjom. Opcjonalne wyposażenie zgrupowane jest w różnych pakietach.
Dynamiczny i muskularny design zewnętrzny
Już na pierwszy rzut oka, całkowicie przeprojektowana rodzina A5 ma mocny i czysty design. Zmodyfikowane proporcje z długim rozstawem osi, dużymi kołami i niskim, sportowym nadwoziem ucieleśniają postępową dynamikę i luksusowe standardy. W wersji Sedan sportowe, kompaktowe nadwozie przechodzi ku tyłowi w łagodny łuk, płynnie łącząc się z płytkim tylnym oknem w stylu coupé, a kończy się wizualnie krótką klapą bagażnika z efektownym spojlerem.
Tylna klapa, nowa w tym segmencie pojazdów, oferuje przekonującą symbiozę designu i funkcjonalności. Otwiera się z tylnym oknem, a jej rozmiar znacznie ułatwia dostęp do bagażnika. Powoduje to całkowicie nową koncepcję sedana dla Audi. W wersji Avant dynamiczna, napięta linia dachu łączy się z płynnie zintegrowanym spojlerem dachowym, który rozciąga się nad sportowym, płaskim tylnym oknem. Słupki D, które są mocno nachylone, podkreślają dynamiczny widok boczny A5 Avant.
Z przodu dominuje szeroka i znacznie spłaszczona rama Singleframe z trójwymiarową strukturą plastra miodu. Razem ze smukłymi, precyzyjnie zaprojektowanymi reflektorami kształtuje ono oblicze pojazdu, nadając mu wyrazisty i skoncentrowany wyraz. Dzięki „miękkiej nosie” zintegrowanej w zderzaku, maska leży na równi z przednią częścią. Wypukłe kształty w rejonach przednich i tylnych kół przypominają Audi Urquattro i są kluczowym elementem DNA designu Audi.
Uderzająca, charakterystyczna tylna część łączy sportowy, emocjonalny design z inteligentną technologią. Połączenie rzeźbiarskiej geometrii i ciągłej, trójwymiarowo przestawionej listwy świetlnej nadaje tyłowi nowego Audi A5 obecność i wizualną dynamikę. Dalsze atrakcje tylnego widoku w modelach podstawowych to czytelny, nowoczesny design zderzaka z ciemnym dyfuzorem oraz wysokiej jakości, prostokątne końcówki wydechu.
Nowe standardy w cyfrowym oświetleniu
Rodzina Audi A5 oferuje cyfrowe światła do jazdy dziennej z technologią LED z przodu oraz tylne światła OLED drugiej generacji. Z około 60 segmentami na każdym panelu OLED, stają się one coraz bardziej wyświetlaczem na tylnej części pojazdu w A5.
Umożliwia to komunikację samochód-do-x i zwiększa bezpieczeństwo na drodze – na przykład dzięki nowemu świetlnemu komunikatowi. Dynamiczne efekty świetlne przy odblokowywaniu i opuszczaniu pojazdu odzwierciedlają estetykę ruchu jako część DNA światła Audi. Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna również to robi, przekazując nowe poczucie żywotności.
Reflektory i tylne światła mają trójwymiarowy kształt, oferują opcjonalne cyfrowe sygnatury świetlne, łącząc w ten sposób światy fizyczne i cyfrowe.
Technologia spotyka komfort w nowym wnętrzu
Wnętrze nowego Audi A5 opiera się na czterech charakterystycznych cechach. Po pierwsze, wnętrze ma projekt zorientowany na człowieka, tzn. jest konsekwentnie dostosowane do potrzeb swoich użytkowników. Drugą szczególną cechą jest Cyfrowa Scena, która jest wyraźnie widoczna dla kierowcy i pasażera z przodu w formie wyświetlaczy Audi MMI. Dzięki swojemu Material Driven Design, seria Audi A5 spełnia wymogi przestronności z wysokim poziomem komfortu. Przejrzysty układ i łatwe działanie wnętrza zapewniają przegląd w każdej sytuacji, co stanowi czwartą cechę: Przejrzystość wizualna. Dodatkowo dostępne jest opcjonalne dynamiczne światło interakcji, które wspiera interakcję pojazdu z pasażerami.
Wyświetlacz panoramiczny Audi MMI i wyświetlacz head-up
Nowa koncepcja obsługi rodziny Audi A5 zwiększa interakcję z pojazdem dzięki architekturze elektronicznej E³. Nowe Audi A5 płynnie wpasowuje się w cyfrowy ekosystem naszych klientów i oferuje osobiste doświadczenie łączności. Smukły, wolnostojący wyświetlacz panoramiczny Audi MMI ma zakrzywiony kształt i wykorzystuje technologię OLED. Składa się z wirtualnego kokpitu Audi z przekątną ekranu 11,9 cala oraz 14,5-calowego wyświetlacza dotykowego MMI. Audi uzupełnia cyfrową scenę dla pasażerów z przodu za pomocą opcjonalnego 10,9-calowego wyświetlacza MMI dla pasażera z przodu, który jest idealnie zintegrowany z designem deski rozdzielczej. Nowe A5 ma konfigurowany wyświetlacz head-up, który został dalej rozwinięty w porównaniu do swojego poprzednika. Po raz pierwszy kierowcy mają teraz możliwość sterowania funkcjami pojazdu i infotainmentu za pomocą wyświetlacza head-up.
Zaawansowany system hybrydowy MHEV plus
Nowy system MHEV plus oparty na 48-woltowym systemie elektrycznym wspiera silnik spalinowy i zmniejsza emisję CO2 przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności. Generator napędu (PTG) umożliwia częściowe elektryczne prowadzenie, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Nowy system MHEV plus zapewnia znaczące korzyści w zakresie emisji CO2 i zużycia paliwa w modelach Audi A5 w porównaniu do systemu MHEV.
Łącznie wynoszą one do 10 g/km lub 0,38 l/100 km w przypadku 2.0 TDI (150 kW, napęd na przednie koła/quattro) i do 17 g/km lub 0,74 l/100 km w przypadku V6 3.0 TFSI (270 kW, quattro) w cyklu jazdy WLTP.
PTG może również dodać do 18 kW (24 KM) mocy elektrycznej do wyjścia silnika spalinowego. Podczas hamowania PTG oddaje energię z powrotem do akumulatora (regeneracja) przy maksymalnej mocy 25 kW. Dzięki temu możliwe jest w pewnym zakresie manewrowanie i parkowanie wyłącznie elektrycznie. Dzięki opcji korzystania z elektrycznego sprężarki klimatyzacji, system klimatyzacji może być również używany, gdy pojazd stoi na światłach i silnik spalinowy jest wyłączony.
Dzięki zintegrowanemu i zdolnemu do blendowania systemowi sterowania hamulcami (iBRS), pedał hamulca i hydraulika hamulca mogą być całkowicie odłączone. W modelach z systemem MHEV plus, na przykład, osiąga on wymaganą decelerację bez użycia hamulców ciernych dzięki hamowaniu regeneracyjnemu. Oznacza to, że deceleracja jest początkowo osiągana wyłącznie przez regenerację. Hamulce cierne włączają się dopiero po mocniejszym naciśnięciu pedału hamulca. Uczucie hamowania pozostaje niezmienione.
Silniki przy premierze rynkowej
Efektywne silniki w rodzinie Audi A5 obejmują szeroki wachlarz: od konwencjonalnie zasilanego modelu podstawowego do komfortowego krążownika i dynamicznego samochodu sportowego. Pakiety silników, skrzyń biegów, stopnia elektryfikacji i rodzaju napędu są dostosowane do oczekiwań naszych klientów.
Silnik podstawowy to 2.0 TFSI o mocy 110 kW (150 KM). Opcjonalnie ten sam silnik dostępny jest z mocą 150 kW (204 KM). Silnik TFSI jest wyposażony w turbosprężarkę z zmienną geometrią turbiny (VTG) i działa w oparciu o zmodyfikowany proces spalania, który jest szczególnie oszczędny przy częściowym obciążeniu.
Technologia VTG umożliwia stałe i zwinne zwiększanie momentu obrotowego nawet przy niskich obrotach silnika w silnikach benzynowych. Turbo czterocylindrowy dostępny jest z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Wariant 110-kW dostępny jest jako model z napędem na przednie koła, a wariant 150-kW z napędem na przednie koła lub quattro ultra.
Silnik 2.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) ustanawia nowe standardy w A5 dzięki technologii MHEV plus. Ten dwulitrowy silnik z generacji EA288 evo dziedziczy zoptymalizowane spalanie ze swojego poprzednika dzięki czujnikowi ciśnienia cylindrów, TwinDosing do kontroli emisji spalin oraz dwóm wałkom balansującym dla płynnej pracy silnika. Generuje moment obrotowy 400 Nm w zakresie 1750-3250 obr./min. Silnik 2.0 TDI dostępny jest z dwusprzęgłową skrzynią biegów i napędem na przednie koła lub z napędem quattro ultra. Aby zwiększyć efektywność i komfort, silnik jest częściowo elektryfikowany za pomocą nowego 48-woltowego systemu MHEV plus. Elektryfikowane elementy napędowe zmniejszają emisję CO2 dzięki wysokiej wydajności regeneracyjnej. Dodatkowo komfort TDI jest dodatkowo poprawiony dzięki 48-woltowemu generatorowi rozruchowemu, co pozwala na płynny start silnika. Czas reakcji przy ruszaniu jest skrócony, a samochód jest zauważalnie bardziej zwrotny.
Audi S5 to samochód sportowy oparty na silniku V6 TFSI o pojemności 3.0 litra, mocy 270 kW (367 KM) i zoptymalizowanym procesie spalania. Posiada turbosprężarkę z zmienną geometrią turbiny (VTG) oraz technologię MHEV plus po raz pierwszy. Zmodernizowana skrzynia biegów S tronic w Audi S5, zaprojektowana z myślą o większym momencie obrotowym, również zmniejsza wagę na przedniej osi i poprawia zwrotność. Częściowa elektryfikacja za pomocą nowego 48-woltowego systemu MHEV plus prowadzi do zmniejszenia emisji CO2 dzięki elektryfikowanym elementom napędu i wysokiej wydajności regeneracyjnej. W porównaniu do Audi S4 Sedan TDI (modelu poprzedniego), S5 Sedan TFSI zmniejsza emisję CO2 o nawet 14 g/km. Jego szybkie i dynamiczne zwiększenie momentu obrotowego podkreśla sportowy charakter Audi S5. Standardowe zastosowanie sportowego dyferencjału quattro z wektorem momentu w połączeniu z regulowaną sprzęgłem napędu na cztery koła jest dostosowane do najwyższych wymagań w zakresie dynamiki bocznej.
Dynamiczny design zawieszenia i układu kierowniczego
Dzięki dalszemu rozwojowi zawieszenia, nowe Audi A5 doskonale przenosi cechy prowadzenia typowe dla marki Audi na drogę. W wyniku rozbudowy detali zawieszenia i układu kierowniczego, Audi A5 zapewnia precyzyjne, łatwe i w dużej mierze neutralne prowadzenie, które, jeśli opcjonalne zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami zostanie wybrane, może być znacznie różnicowane między komfortem a sportowością. Układ kierowniczy, jak zawsze progresywny w Audi w nowym modelu, stał się również znacznie bardziej precyzyjny.
Premiera rynkowa i ceny