Stworzony jako czterodrzwiowy supersamochód, model 2025 Bentley Continental Flying Spur Speed łączył możliwości jazdy z zerową emisją z osiągami prawdziwie sportowego pojazdu, wszystko to w luksusowym opakowaniu.
Podczas gdy poprzednie trzy generacje Bentley’a Continental Flying Spur Speed opierały się głównie na swoich silnikach W12 podwójnie turbodoładowanych, aby poruszać majestatyczną brytyjską limuzynę z osiągami przypominającymi supersamochód, czwarta iteracja tego modelu wyposażona została wyłącznie w napęd hybrydowy. Co więcej, model 2025 Bentley Continental Flying Spur Speed był najsilniejszym i najszybszym czterodrzwiowym samochodem, który kiedykolwiek opuścił linie montażowe w Crewe w Wielkiej Brytanii. Producent samochodów nie zapomniał jednak, że jego klienci przyciągani są przez luksusowe cechy wnętrza i stawiają luksus ponad osiągi. W rezultacie czterodrzwiowy pojazd od Bentley’a oferował również bogate wnętrze stworzone dla wymagających klientów.
Przód modelu 2025 Bentley Continental Flying Spur Speed łączył konserwatywny design producenta z kilkoma detalami inspirowanymi supersamochodami. Jego duże, okrągłe reflektory LED Matrix miały diamentowe detale i flankowały masywną podzieloną kratkę z rombowym wzorem. Dodatkowo, zestaw okrągłych świateł zamontowanych w rogach dodawał charakteru pojazdowi. Jednocześnie dolna część zderzaka miała masywny wlot powietrza, który integrował trapezoidalny wlot powietrza pośrodku, a po bokach znajdowały się otwory boczne dla kurtyn powietrznych.
Z profilu majestatyczny pojazd odznaczał się projektem z kabiną przesuniętą do tyłu, nachyloną przednią szybą, cofniętym dachem i nachylonymi do przodu słupkami C. Za nim krótka, pochylona klapa bagażnika podkreślała sportowy charakter sedana. Dodatkowo, producent dodał rzeźbione linie wzdłuż boków nadwozia, z stylizacją przypominającą butelkę Coca-Coli dla tylnych błotników. To był nietypowy detal jak na pojazd z 2025 roku, zwłaszcza luksusowy. Na przednich błotnikach Bentley umieścił charakterystyczne wentylacje w kształcie litery B za nadkolami, a poniżej znajdowały się emblematy Speed. Na koniec, z tyłu, czterodrzwiowy supersamochód miał duże, narożne światła LED, które flankowały klapę bagażnika. Jednocześnie, poniżej, przez tylny zderzak wystawały owalne końcówki wydechu, po jednej z każdej strony.
Jednak wnętrze było miejscem, w którym każdy klient Bentley’a czuł się wyjątkowo, a brytyjski producent, należący do Audi, mógł pochwalić się wysokim poziomem luksusu. Wnętrze pokryte skórą oferowało zestaw sportowych foteli z wysokim oparciem z przodu oraz kanapę profilowaną dla dwóch osób z tyłu, choć z trzema zagłówkami i składanym podłokietnikiem między nimi. Tapicerka 3D z diamentowym pikowaniem pokrywała nie tylko siedzenia, ale również panele drzwiowe i słupki B. Przed kierowcą znajdował się cyfrowy panel instrumentów otoczony zaokrąglonym zestawem wykończonym drogiej jakości skórą. W centralnej konsoli znajdowało się znane obracające się wyświetlacze Bentley’a, na jednej stronie z 12,3-calowym ekranem dotykowym do systemu infotainment, po drugiej stronie trzy analogowe wskaźniki, a na trzeciej ręcznie wykonana okleina.
Pod maską znajdował się napęd hybrydowy typu plug-in, składający się z podwójnie turbodoładowanego silnika V8 o pojemności 4.0 litrów, współpracującego z silnikiem elektrycznym. System został przejęty z modelu 2025 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid i był taki sam jak ten zainstalowany w Bentley’u Continental GT. Łączna moc tego systemu wynosiła 771 KM (782 PS). Silnik spalinowy dostarczał 592 KM (600 PS), podczas gdy silnik elektryczny produkował 187 KM (190 PS). W rezultacie masywny, ciężki czterodrzwiowy sedan mógł przyspieszyć od 0 do 60 mph (0-97 kph) w zaledwie 3,3 sekundy.
Bentley wprowadza na rynek swój pierwszy czterodrzwiowy supersamochód – nowego Flying Spur, który teraz jest w czwartej generacji po prawie dwóch dekadach definiowania ostatecznego luksusowego sedana o wysokich osiągach.
Początkowo wprowadzony z orientacją na wydajność Speed, nowy Flying Spur zbudowany jest wokół nowego hybrydowego układu napędowego Ultra Performance, nadając mu niezwykłą wszechstronność. Z jednej strony, potrafi zapewnić spokojną, cichą jazdę w czystym trybie elektrycznym na dystansie do 47 mil (76 km), idealnym do stref zerowej emisji lub podróży po mieście, a emisja CO2 jest o 90% niższa niż w poprzednim modelu Flying Spur Speed. Gdy pragnie się bardziej dynamicznej jazdy, połączona moc 782 PS silnika Bentley V8 – o 147 PS większa niż w poprzednim modelu – i silnika elektrycznego zapewniają rewelacyjne osiągi, przekraczając próg 0-60 mph w zaledwie 3.3 sekundy (0-100 km/h w 3.5 sekundy) – o pół sekundy szybciej od swojego poprzednika. Niewiele pojazdów na świecie może się pochwalić taką wszechstronnością; żaden z nich nie robi tego z taką finezją, równowagą czy luksusem jak nowy Flying Spur, co uzasadnia twierdzenie Bentleya, że to jego pierwszy czterodrzwiowy supersamochód.
Chociaż zewnętrzny design w dużej mierze zachowuje znany, muskularny, ale elegancki wygląd trzeciej generacji Flying Spur wprowadzonej w 2019 roku, to prawdziwe zmiany zachodzą pod skórą samochodu – z zupełnie nowym układem napędowym połączonym z nową architekturą elektryczną, która wprowadza najnowocześniejszy zestaw technologii motoryzacyjnej zamontowany w każdym prawdziwym luksusowym sedanie.
Aktualizacje wnętrza poprawiają już i tak wyśmienite wnętrze Flying Spur, wprowadzając nowe opcje przeszyć, 3D diamentowe skórzane wykończenie na drzwiach i słupkach, a także dodatkowe funkcje wellness, w tym inteligentną jonizację powietrza oraz możliwość automatycznej regulacji postawy na wszystkich czterech siedzeniach, co zapewnia jeszcze większy potencjał nieograniczonej personalizacji. W międzyczasie wprowadzenie aplikacji My Bentley App Studio przynosi szereg użytecznych aplikacji bezpośrednio pod palce kierowcy.
Wyższa wydajność, niższe emisje
Układ napędowy Ultra Performance Hybrid z napędem na wszystkie koła Flying Spur Speed łączy zaawansowany silnik V8 o mocy 600 PS o pojemności 4.0 litrów z silnikiem elektrycznym o mocy 190 PS, który jest starannie zintegrowany w ośmiobiegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. W trybie Sport ten układ napędowy osiąga pełne 782 PS i 1,000 Nm, a natychmiastowy moment obrotowy silnika elektrycznego uzupełnia charyzmatyczny dźwięk silnika V8. W porównaniu do wcześniejszego modelu Speed, nowy Flying Spur Speed dostarcza wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach silnika, wyższy maksymalny moment obrotowy oraz wyższą moc w całym zakresie obrotów.
Moment obrotowy systemu wzrósł o ponad 11 procent w porównaniu do opuszczonego modelu Flying Spur Speed napędzanego silnikiem W12, z 900 Nm do 1000 Nm (738 lb ft). Moc systemu również wzrosła o 19 procent, z 659 PS do 782 PS. To czyni nowy Flying Spur najsilniejszym sedanem marki Bentley w historii.
Nowy silnik V8 o mocy 600 PS, 800 Nm (590 lb ft) – bez tradycyjnego systemu podciśnienia oraz z przyspieszeniem ciśnienia wtrysku paliwa do 350 bar (zwiększonym z 200 bar) zapewnia czystsze spalanie i poprawione emisje. Dzięki temu, że silnik elektryczny niweluje opóźnienie turbosprężarki, zastosowano podwójne turbosprężarki o pojedynczym biegu – co redukuje złożoność i pozwala na osiąganie wyższych temperatur, minimalizując emisje. Dlatego nie jest wymagany sprzęt do dezaktywacji cylindrów, ponieważ silnik można całkowicie wyłączyć podczas korzystania z silnika elektrycznego.
W czystym trybie elektrycznym silnik E dostarcza 190 PS i 450 Nm momentu obrotowego, co jest więcej niż wystarczające, aby utrzymać tempo z ruchem w większości sytuacji, podczas gdy bateria o pojemności 25.9 kWh oferuje do 47 mil (76 km) zasięgu elektrycznego (na cyklu jazdy UE). Łącznie, V8 i silnik E zapewniają nowemu Flying Spur całkowity zasięg wynoszący 515 mil (829 km). Pełny tryb elektryczny można włączyć przy prędkości do 87 mph / 140 km/h, z przyspieszeniem do 75 procent. Bateria może być całkowicie naładowana w zaledwie 2¾ godziny dzięki znacznym usprawnieniom w ładowarce i pojemności baterii, przy maksymalnej mocy ładowania 11 kW.
System napędu zarządza przepływem energii w zależności od wybranego trybu – w tym czystym EV, elektrycznym wsparciu, regeneracyjnym hamowaniu – a co najważniejsze dla nowego Flying Spur – w trybie ładowania, w którym silnik napędza koła i ładował baterię jednocześnie.
Układ Bentley Performance Active Chassis jest standardowym wyposażeniem Flying Spur Speed. Funkcje nowego, zaawansowanego układu obejmują Bentley Dynamic Ride i napęd na wszystkie koła, w połączeniu z elektronicznie sterowanym ograniczonym poślizgiem, podczas gdy nowa generacja oprogramowania sterującego ESC umożliwia dostęp do różnych stylów jazdy i zapewnia niezawodną przyczepność w każdych warunkach. Dzięki nowemu rozkładowi masy samochodu z tyłu wynoszącemu 48.3 : 51.7, systemy podwozia i ESC oferują mechanicznie zoptymalizowaną platformę do zapewnienia ostatecznego wyrafinowania. System wykorzystuje aktywne wektory momentu obrotowego z przodu do tyłu przez centralny dyferencjał oraz precyzyjne wektory na każdej osi za pomocą hamulców.
Nowe, nowoczesne tłumiki z podwójnym zaworem umożliwiają osobne sterowanie tłumieniem odbicia i kompresji, co tworzy wyraźne różnice w dynamice pomiędzy trybami Comfort, Bentley i Sport. Kontrola nad nadwoziem z poprzedniej generacji w trybie Sport została zachowana, podczas gdy komfort jazdy w trybie Comfort jest znacznie poprawiony.
Ekspresyjny i wyjątkowy design
Sportowy charakter nowego Flying Spur Speed podkreśla najnowsze ulepszenie designu. Jasne wykończenie w ciemnym odcieniu nadaje zewnętrzu sportowy, techniczny wygląd, podczas gdy nowa, charakterystyczna kratka, przedni zderzak i tylny dyfuzor tworzą świeży, celowy wygląd. Pakiet aerodynamiki w specyfikacji Styling jest teraz wykończony w kolorze nadwozia, aczkolwiek właściciele mogą wybrać wykończenie z włókna węglowego.
Nowe lampy powitalne LED umieszczone w drzwiach projektują animowaną wersję logo Bentley Wings na ziemię za każdym razem, gdy otwierane są przednie drzwi. To nowe wykorzystanie technologii „light sculpture” Bentleya nawiązuje do jej pierwszej aplikacji w coupe Batur, zbudowanym przez Mulliner.
Nowe koło o średnicy 22″ Ten Swept Spoke jest dostępne w dwóch wykończeniach (szare malowane i jasne mechaniczne oraz czarne malowane), a także w dwóch innych wzorach 22″ dostępnych w różnorodnych wykończeniach malowanych, czarnych malowanych, ciemnych i matowych.
W przestronnej kabinie pasażerowie cieszą się najnowszym wyrazem znanego designu i rękodzieła Bentleya, z nowymi projektami siedzeń, które charakteryzują się 3D diamentowym pikowaniem oraz zmienionym wzorem perforacji w centralnej części siedzenia. Precyzyjnie wykonane 3D diamentowe wykończenie zdobi wnętrza drzwi i słupki B. Uzupełniając zewnętrzne ciemno-tinowe wykończenie, nowa (i opcjonalna) specyfikacja wykończenia w ciemnym chromie nadaje nowoczesny wygląd i zapewnia stonowany charakter wnętrza. Dotyczy to uchwytów drzwiowych, przełączników, krat głośnikowych oraz wielu innych obszarów kabiny. Nowa grafika instrumentów kierowcy dopełnia pakiet ulepszeń designu, podczas gdy uznawany wyświetlacz rotacyjny Bentley z wyborem 12.3″ wyświetlacza w wysokiej rozdzielczości, trzech analogowych wskaźników lub nieprzerwanej strony ręcznie wykonanej okleiny wciąż jest dostępny jako opcja.
Klienci mają do wyboru dziesiątki miliardów możliwości konfiguracji – zanim wejdą w nieskończony świat możliwości oferowany przez specjalistyczny dział Bentleya zajmujący się budową samochodów, Mulliner. Możliwość stworzenia całkowicie unikalnego Flying Spur, dopasowanego do ich gustów i osobowości, podkreśla zdolność samochodu do dostarczania mocy możliwości.
Paleta kolorów lakierów obejmuje 101 kolorów, które mogą być rozszerzone na dowolny kolor z przeszłości Bentleya, a także dostępne jest dopasowanie lakieru na zamówienie. Dla wnętrza dostępnych jest 22 podstawowych kolorów skóry, 11 odcieni pomocniczych i cztery podziały kolorów, co oznacza, że tylko w przypadku skóry istnieje ponad 700 kombinacji kolorów, zanim dodamy kontrastowe przeszycia, wypustki czy unikalne cechy. Skóry uzupełniają osiem opcji forniru drewnianego oraz dodatkowe trzy wykończenia techniczne – które mogą być wykorzystane jako pojedyncze lub podwójne wykończenia i mogą również być dopasowane kolorystycznie do dowolnej skóry wewnętrznej lub lakieru zewnętrznego.
W nowym Flying Spur oferowany jest wybór trzech systemów audio. Standardowy system zawiera 10 głośników i 650 watów, podczas gdy system Bang & Olufsen o mocy 1,500 W z 16 głośnikami i podświetlanymi kratkami głośników skierowany jest do klientów związanych z stylem życia. Dla prawdziwych audiofilów oferowany jest system Naim o mocy 2,200 W z 19 głośnikami i aktywnymi przetwornikami basowymi wbudowanymi w przednie siedzenia oraz ośmioma trybami dźwiękowymi. Szyby akustyczne o podwójnej szybie pozostają w użyciu dla szyby przedniej i bocznych, co skutkuje 9-decibelowym zmniejszeniem hałasu zewnętrznego w porównaniu do nieakustycznego szkła.
Wygoda, wellness i bezpieczeństwo
Czwarta generacja Flying Spur Speed korzysta z najnowszej iteracji architektury elektrycznej, co pozwala na znaczący krok naprzód w technologii infotainment i asystencji kierowcy. Rezultatem jest płynne doświadczenie w zakresie wellness, asystencji kierowcy, systemów infotainment i usług połączonych samochodów.
Po raz pierwszy w Flying Spur dostępna jest opcjonalna specyfikacja Wellness Seating dla wszystkich czterech siedzeń. Obejmuje ona automatyczny klimat siedzeń i regulację postawy, która mierzy i utrzymuje idealną temperaturę ciała dzięki strefowemu ogrzewaniu i wentylacji, oraz płynnie i bezpiecznie dostosowuje nacisk na mięśnie pasażerów w trakcie jazdy, aby zminimalizować zmęczenie.
Wyświetlacz otoczenia (pokazywany w panelu instrumentów kierowcy) wspiera i umożliwia jazdę w trybie półautonomicznym, pokazując kierowcy, jak samochód reaguje na inne pojazdy. Zrozumienie przez pojazd otoczenia pozwala na inteligentną asystę parkowania – najnowszą generację systemu samoparkowania z kontrolą prędkości.
Wellness i komfort kierowcy i pasażerów są dodatkowo poprawione dzięki systemowi klimatyzacji, który teraz zawiera jonizatory powietrza, nowy filtr cząstek stałych oraz wyświetlacze pokazujące jakość powietrza na zewnątrz i wewnątrz pojazdu. System synchronizuje się również z nawigacją satelitarną samochodu, wiedząc, kiedy może być konieczne poprawienie jakości powietrza w kabinie (na przykład przez recyrkulację powietrza w kabinie, gdy znajduje się w tunelu).
Udoskonalenia wprowadzono w istotnych funkcjach takich jak bezprzewodowy Apple CarPlay, bezprzewodowy Android Auto oraz aktualizacje map w trybie over-the-air. Oprócz tych funkcji, klienci, którzy wybiorą połączenie swojego telefonu komórkowego, będą cieszyć się usługami połączonego samochodu, w tym:
Zdalny status ładowania, umożliwiający monitorowanie i kontrolowanie ładowania pojazdu podczas podłączenia
Zdalna pomoc w parkowaniu – umożliwiająca klientowi parkowanie lub wezwanie pojazdu zdalnie z telefonu
Zdalne wstępne klimatyzowanie kabiny – zapewniające ustawienie klimatu w samochodzie przed rozpoczęciem jazdy, w tym ogrzewanie siedzeń
Każdego roku będą dostępne nowe funkcje, takie jak przewidywanie zielonych świateł – które coraz częściej aktywowane są w dużych miastach w USA i Europie, umożliwiając „magiczną” jazdę przez centrum miasta.
Nowe My Bentley App Studio to najnowszy dodatek do cyfrowego ekosystemu Bentleya dla klientów. Klienci mogą uzyskać dostęp do różnych aplikacji samochodowych i zewnętrznych, które można pobrać bezpośrednio do systemu infotainment, niezależnie od smartfona. Aplikacje obejmują muzykę, wideo, gry, nawigację, parkowanie i ładowanie. Aplikacje są płynnie wdrażane w systemie infotainment i mogą być używane bezpiecznie i niezawodnie, nawet podczas jazdy. Portfel aplikacji jest dostosowywany specjalnie do każdego rynku.
Spur of The Moment
Aby uczcić premierę nowego Flying Spur, Bentley nawiązał współpracę z ikonami świata motorsportu – zarówno młodymi, jak i starszymi. Mistrz F1 z 1996 roku Damon Hill dołącza do wschodzącej gwiazdy i kierowcy Williams F1 Academy Lia Block w dynamicznej prezentacji możliwości samochodu na torze, z niespodzianką na końcu filmu od innego byłego kierowcy F1 i obecnej legendy nadawania Martina Brundle’a – który przyjeżdża w Bentleya EXP Speed 8, którego prowadził dla Bentleya podczas 24 godzin Le Mans w 2001 roku.