W czwartym pokoleniu serii 1 na jaw wyszły szerokie światła w pierwszych dniach lata 2024 roku, z rozpoczęciem produkcji i sprzedaży w październiku tego samego roku, a zmiany były znaczące.
Była to druga generacja wykorzystująca platformę z napędem na przednie koła, UKL2, współdzieloną z MINI Countryman oraz BMW X1/X2. Niemiecki producent zaprezentował model podczas specjalnego wydarzenia, wprowadzając go jako pięciodrzwiowy hatchback. Był to pierwszy model serii 1 z elektryfikowanymi napędami, a pod maską znajdowały się jedynie silniki montowane poprzecznie. Choć to techniczne rozwiązanie spotkało się z krytyką ze strony zapalonych fanów marki, pozostawało atrakcyjną propozycją jako model podstawowy w ofercie producenta. Miał coś dla każdego, od tych szukających luksusowego hot hatcha po tych pragnących pojazdu oszczędnego w codziennym użytkowaniu.
Na przodzie, BMW serii 1 z 2025 roku miało nowy język designu producenta. Jego kanciasta, szeroka górna krata była otoczona chromowanym wykończeniem w wersjach podstawowych, podczas gdy M135, wyposażony w pakiet M-Sport Pro, posiadał błyszczące czarne wykończenie. Wszystkie wersje otrzymały światła LED, z opcją adaptacyjnego lub iluminacji Matrix-LED. Dolny zderzak różnił się w zależności od pakietu; w niższych wersjach znajdował się szeroki wlot powietrza w zderzaku, flankowany małymi pionowymi wlotami, podczas gdy wyższe poziomy wyposażenia z pakietem M-Sport i wyżej miały bardziej agresywny wygląd, z przednim spojlerem i wyższymi wlotami powietrza po bokach.
Producent nie szczędził środków przy tworzeniu profilu auta, instalując droższe, ale lepiej wyglądające, rzeźbione drzwi. Były one zgrabnie podkreślone przez progi w kolorze nadwozia, a w zależności od opcji, przez błyszczące czarne akcenty na słupkach lusterek i wokół okien. BMW próbowało ukryć poprzecznie montowany silnik z przodu, tworząc sylwetkę samochodu z kabiną przesuniętą do tyłu. Jednak dłuższy przedni zwis i wyższa maska ujawniały rzeczywiste cechy techniczne pojazdu. BMW serii 1 z 2025 roku było wyposażone w wybór kół o średnicy od 17 do 19 cali, w zależności od wersji i opcji. Z tyłu, poza najostrzejszym modelem, wszystkie wersje miały ukryte wydechy za dolną częścią zderzaka, w którym znajdowało się czarne wykończenie z dyfuzorem, dużym lub małym.
Wnętrze oferowało mnóstwo opcji, dzięki czemu klienci mogli stworzyć swoje spersonalizowane pojazdy. Niezależnie od wersji, wszystkie one miały ten sam zakrzywiony wyświetlacz na desce rozdzielczej, gdzie 10,25-calowy ekran przed kierowcą służył jako panel wskaźników, natomiast 10,7-calowy umieszczony na górze centralnej konsoli był przeznaczony do systemu infotainment iDrive i był wrażliwy na dotyk. Były także różne wersje foteli, wykończone tkaniną, Alcantarą lub sztuczną skórą. Wersje M-Sport miały również specyficzną trzypunktową kierownicę oraz oznaczenie godziny 12. BMW oferowało również opcjonalny otwierany dach. Z tyłu, przestrzeń na nogi i głowy była wystarczająca nawet dla wyższych osób.
Pod maską BMW zainstalowało szeroki wybór silników diesla i benzynowych. Wersje 120 i 120d miały technologię mild-hybrid 48V, co pomagało klientom zmniejszyć emisje. Na drugim końcu skali znajdowało się M135 xDrive, które było napędzane turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności dwóch litrów, generującym 300 PS (296 hp) przesyłanych na wszystkie koła. Wszystkie wersje były połączone z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwusprzęgłową).
Pionier przyjemności z jazdy w segmencie premium aut kompaktowych wchodzi w swoją czwartą generację modelu. Dzięki dynamicznemu designowi, całkowicie zrewidowanemu portfolio napędowemu oraz znacznie udoskonalonej technologii podwozia, nowa seria 1 BMW wyróżnia się jako najbardziej sportowy pojazd w swoim segmencie. Wysoce wydajne silniki z technologią mild hybrid 48V oraz proces produkcji zaprojektowany z myślą o oszczędności zasobów i recyklingu materiałów optymalizują zrównoważony rozwój przez cały cykl życia produktu. Jej nowoczesny charakter odbija się również w przeprojektowanym wnętrzu, rozszerzonej gamie systemów automatycznego prowadzenia i parkowania, nowym systemie BMW iDrive z funkcją QuickSelect oraz innowacyjnych usługach cyfrowych opartych na systemie operacyjnym BMW 9.
Premiera nowej serii 1 BMW oznacza początek nowego rozdziału w 20-letniej historii sukcesu marki w segmencie kompaktowym. Nowa generacja modeli będzie również produkowana w zakładzie BMW Group w Lipsku. Jej wprowadzenie na rynek planowane jest na październik 2024 roku. Najważniejszym rynkiem sprzedażowym jest niemiecki rynek krajowy. Oprócz innych krajów europejskich, Japonia jest jednym z pięciu głównych rynków dla nowej serii 1 BMW.
Design zewnętrzny: Dynamiczna maska i charakterystyczne proporcje BMW
Sportowy charakter nowej serii 1 BMW podkreślają typowe dla marki proporcje: długa maska, dobrze osadzona kabina pasażerska, dynamicznie opadająca linia dachu oraz potężny tył pojazdu. Wymiary pięciodrzwiowego modelu zmieniły się tylko nieznacznie w porównaniu do poprzednika. Długość zewnętrzna nowej serii 1 BMW wzrosła o 42 mm do 4361 mm, a rozstaw osi wynosi 2670 mm. Szerokość pojazdu to 1800 mm, a wysokość wzrosła o 25 mm do 1459 mm.
Z wyraźnie płaskim przodem, który jest znacznie niżej osadzony niż w poprzedniku, nowa seria 1 BMW sygnalizuje swój sportowy charakter jak nigdy wcześniej. Szeroki, pochylony do przodu grill chłodnicy BMW ma innowacyjną strukturę pionowych i ukośnych listew. Standardowe reflektory LED mają wyraźnie widoczne pionowe elementy dla świateł do dziennego oraz kierunkowskazów. Opcjonalnie dostępne są adaptacyjne reflektory LED z matrycowym długim światłem, funkcją oświetlenia zakrętów oraz niebieskimi akcentami.
Widok z boku nowej serii 1 BMW charakteryzuje się dynamicznym kształtem klina oraz płaską grafiką okien, która zwęża się ku tyłowi. Standardowa linia BMW Individual w kolorze high-gloss Shadow zawiera graficzny element z numerem 1 w kształcie zakrętu Hofmeistera na słupku C. Długi spojler dachowy i boczne deflektory powietrza podkreślają wydłużoną sylwetkę. Pionowe reflektory i czarny wkład w stylu dyfuzora dodają mocnego charakteru tylnemu zderzakowi. Imponujące, dwuczęściowe światła tylne sięgają daleko w sekcje boczne.
Lakierowanie nadwozia nowej serii 1 BMW jest dostępne w dwóch wykończeniach w kolorze solidnym oraz siedmiu metalicznych. Oprócz tego dostępne są cztery lakiery BMW Individual oraz szeroka gama specjalnych wykończeń BMW Individual. Nowa seria 1 BMW to pierwszy model w ofercie marki, który jest dostępny z opcjonalnym kontrastowym lakierem dachu. Wysoki połysk czarnego lakieru podkreśla sportowy charakter pojazdu.
Samochód BMW M z indywidualnym charakterem wydajności
Opcjonalny pakiet M Sport oraz dostępne na rynku europejskim opcje M Sport Design czynią nową serię 1 BMW jeszcze bardziej dynamiczną. Jej cechy charakterystyczne specyficzne dla M to duże wloty powietrza na przednim zderzaku, wyraźne progi boczne oraz trójwymiarowy element dyfuzora w tylnym zderzaku.
Na szczycie gamy modeli znajduje się BMW M135 xDrive o znacznie wzmocnionych parametrach wydajności. Model M napędzany jest silnikiem czterocylindrowym o mocy 221 kW/300 KM, posiada standardowe adaptacyjne podwozie M z sportowym układem kierowniczym oraz inteligentnym napędem na wszystkie koła i przyspiesza z 0 do 100 km/h (62 mph) w 4,9 sekundy. Z zewnątrz grill M z poziomymi listwami, pokrywy lusterka M oraz cztery końcówki wydechu sprawiają, że model jest natychmiast rozpoznawalny jako model z najwyższej półki. Pakiet M Technology z specyficznymi komponentami zawieszenia, sztywnością i środkami odchudzającymi, układem hamulcowym M Compound oraz 19-calowymi, kutymi felgami ze stopów lekkich jest dostępny wyłącznie dla BMW M135 xDrive. Pakiet M Sport Pro oraz specyficzne dla modelu części BMW M Performance są także dostępne dla wszystkich wariantów nowej serii 1 BMW.
Sportowa, premium atmosfera, wnętrze bez skóry
Nowo zaprojektowane wnętrze nowej serii 1 BMW, które standardowo jest całkowicie wolne od skóry, oferuje nowoczesną, premium atmosferę z sportowymi akcentami i przestronnym miejscem dla pięciu pasażerów. Nowo zaprojektowane siedzenia oferują wysoki poziom komfortu na długie podróże. Sportowe fotele w wersji Econeer z pokryciami i tapicerowaniem z recyklingowanego poliestru oraz sportowe fotele M są dostępne opcjonalnie. Otwory wentylacyjne siedzisk są również dostępne w wersji Veganza o właściwościach zbliżonych do skóry. Wyposażenie Veganza/Alcantara jest częścią pakietu M Sport oraz standardowym wyposażeniem w BMW M135 xDrive.
Fotele podgrzewane i szeroka gama elektrycznych regulacji, w tym pamięć po stronie kierowcy, są dostępne jako opcje dla wszystkich wersji siedzeń. Wsparcie lędźwiowe można dodać do sportowych foteli i foteli M sportowych. Opcjonalnie dostępna jest również funkcja masażu dla foteli sportowych. Poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera z przodu jest teraz standardowo zamontowana, aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów. Składając oparcia tylnej kanapy, przestrzeń bagażowa pod klapą może zostać zwiększona z 380 litrów do 1200 litrów (BMW 120, BMW 120d: 300 – 1135 litrów).
Wysokiej jakości powierzchnie i wykończenia, nowe pokrętło zmiany biegów oraz zakrzywiony wyświetlacz BMW podkreślają nowoczesną, premium atmosferę wnętrza. W pełni cyfrowy system wyświetlaczy składa się z 10,25-calowego wyświetlacza informacji oraz 10,7-calowego wyświetlacza sterującego. Liczba przycisków i elementów sterujących w kokpicie została znacznie zredukowana dzięki konsekwentnemu zastosowaniu technologii cyfrowej. Klimatyzacja w nowej serii 1 BMW jest również sterowana cyfrowo. Alternatywnie do standardowego sportowego koła kierownicy, dostępne jest także podobnie zaprojektowane M skórzane koło kierownicy, które jest częścią pakietu M Sport i ma łopatki do ręcznej zmiany biegów.
Nowa generacja silników, standardowa 7-biegowa skrzynia Steptronic z podwójnym sprzęgłem
Jak silnik BMW M135 xDrive, wszystkie pozostałe silniki dostępne w nowej serii 1 BMW są częścią najnowszej generacji modularnych silników BMW Group. Silnik benzynowy trzycylindrowy nowego BMW 120 oraz silnik diesla czterocylindrowy nowego BMW 120d są połączone z technologią mild hybrid 48V, co poprawia zarówno ich wydajność, jak i spontaniczną moc. Wszystkie jednostki napędowe przekazują swoją moc na standardową 7-biegową skrzynię Steptronic z podwójnym sprzęgłem.
Przy maksymalnej mocy 125 kW/170 KM, układ napędowy nowego BMW 120 przyspiesza z 0 do 100 km/h (62 mph) w 7,8 sekundy. Nowe BMW 120d generuje moc 120 kW/163 KM i przyspiesza z 0 do 100 km/h (62 mph) w 7,9 sekundy. BMW 118d, również z silnikiem czterocylindrowym diesla, osiąga moc 110 kW/150 KM i przyspiesza w 8,3 sekundy.
Zwiększona sztywność nadwozia oraz dalszy rozwój podwozia
Zwrotność, precyzja kierowania i dynamika pokonywania zakrętów nowej serii 1 BMW korzystają z zwiększonej sztywności struktury nadwozia i połączenia podwozia. Zaawansowana technologia podwozia obejmuje zoptymalizowane kinematyki, wysoce wstępnie obciążone mocowania stabilizatorów i nową technologię amortyzatorów. Kąt pochylenia przednich kół został zwiększony o 20 procent, co zapewnia szczególnie stabilną stateczność kierunkową oraz zoptymalizowaną informację zwrotną z kierownicy.
Oprócz bezpośrednio kontrolowanej ograniczenia poślizgu kół, nowa seria 1 BMW ma także zintegrowany system hamulcowy oraz 17-calowe felgi ze stopów lekkich (BMW M135 xDrive: 18-calowe) jako standard. Opcjonalny pakiet M Sport obejmuje adaptacyjne podwozie M, które obniża pojazd o maksymalnie 8 mm, sportowe kierownice oraz 18-calowe felgi ze stopów lekkich. Opcjonalnie dostępne są także felgi ze stopów lekkich o średnicy do 19 cali oraz system hamulcowy M sportowy.
Najnowocześniejsze systemy automatycznego prowadzenia i parkowania
Nowa seria 1 BMW oferuje znacznie rozszerzoną gamę systemów automatycznego prowadzenia i parkowania w standardzie lub jako opcjonalne wyposażenie. Standardowe funkcje obejmują asystenta jazdy z ostrzeżeniem o kolizji z przodu, ostrzeżeniem o opuszczeniu pasa ruchu, ostrzeżeniem o wyjeździe oraz rozpoznawaniem znaków drogowych, a także asystenta parkowania z funkcją cofania.
Do najważniejszych opcji należy Asystent kierowania i utrzymywania pasa, Automatyczny asystent ograniczenia prędkości oraz prowadzenie trasy przy korzystaniu z aktywnego tempomatu z funkcją Stop & Go. Asystent parkowania Professional jest również dostępny dla nowego BMW 120 i nowego BMW 120d, umożliwiając sterowanie parkowaniem i manewrowaniem za pomocą smartfona.
Rozszerzone standardowe wyposażenie, celowe indywidualizowanie
Oprócz wysokiej jakości systemów asystujących, znacznie rozszerzona gama standardowego wyposażenia nowej serii 1 BMW obejmuje także automatyczną klimatyzację, system alarmowy, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne oraz BMW Live Cockpit Plus z systemem nawigacji opartym na chmurze BMW Maps. Nowe pakiety opcjonalne umożliwiają celowe indywidualizowanie.
Pakiet Innowacji obejmuje BMW Live Cockpit Professional z wyświetlaczem Head-Up oraz Augmented View na wyświetlaczu sterującym, a także asystenta parkowania Plus. Pakiet Premium obejmuje opcję telefoniczną z bezprzewodowym ładowaniem, Comfort Access, projektowanie logo z lusterkami zewnętrznymi, automatycznie ściemniające się lusterko wewnętrzne oraz adaptacyjne reflektory LED. Wśród opcjonalnych elementów wyposażenia znajdują się także dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, panoramiczny dach szklany i system audio Harman Kardon.
Nowy system operacyjny BMW 9, BMW iDrive z QuickSelect oraz BMW Digital Premium
Nowa seria 1 BMW jest wyposażona w najnowszą wersję systemu BMW iDrive z QuickSelect do intuicyjnego i wygodnego obsługi funkcji pojazdu. Nowy ekran główny ukazuje ikony funkcji ułożone pionowo na tym samym poziomie. „QuickSelect” umożliwia bezpośredni dostęp do funkcji bez konieczności przełączania się do podmenu. Nowy system BMW iDrive jest konsekwentnie zaprojektowany do obsługi dotykowej oraz sterowania głosowego. Opiera się na systemie operacyjnym BMW 9, który stanowi również podstawę dla wysoce indywidualnego wyboru dodatkowych usług cyfrowych. Zdalne aktualizacje oprogramowania pozwalają na wprowadzenie nowych i ulepszonych funkcji pojazdu przez łącze bezprzewodowe. Dodatkowo, dzięki BMW ConnectedDrive Upgrades, klienci mogą testować wybrane funkcje za darmo przez miesiąc, a następnie zarezerwować je na określony czas. Nowa oferta BMW Digital Premium również jest dostępna dla nowej serii 1 BMW w sklepie BMW ConnectedDrive.
BMW Digital Premium umożliwia korzystanie z aplikacji specyficznych dla danego kraju, takich jak muzyka i streaming wideo, wiadomości czy gry, w pojeździe w ramach subskrypcji. Oferta obejmuje również wykorzystanie danych dla wszystkich usług cyfrowych oraz aplikacji zawartych w sklepie BMW ConnectedDrive. BMW Digital Premium rozszerza również funkcje systemu nawigacji BMW Maps oraz wybór trybów My Modes i oświetlenie dla animacji powitania i pożegnania. W wybranych krajach BMW Digital Premium umożliwia również cyfrową płatność za opłaty parkingowe i paliwowe z poziomu pojazdu.