Na początku 2024 roku BMW uzupełniło gamę ósmej generacji Serii 5 o wersję kombi, tradycyjnie nazwaną Touring przez niemieckiego producenta samochodów.
BMW wprowadziło pierwszą generację Serii 5 w 1972 roku, ale dopiero w 1992 roku zaczęło oferować ją jako kombi. Klienci pokochali ją za innowacyjne rozwiązania, takie jak otwierane tylne okno w klapie bagażnika. Ponadto, ci, którzy pragnęli szybkości, mogli wybierać wersje z oznaczeniem M, przynajmniej w przypadku niektórych generacji. W 2023 roku niemiecki producent zaprezentował ósmą generację Serii 5, a w tym samym roku ogłaszał premierę wersji Touring. Jednak to nastąpiło dopiero na początku 2024 roku, kiedy BMW ujawniło nową Serię 5 w wersji G61.
Od przodu, Seria 5 Touring była dostępna z tymi samymi opcjami co jej sedanowy odpowiednik. Podstawowa wersja miała błyszczące wykończenia wokół grilla, ale klienci mogli je zamówić z ciemnymi akcentami lub całkowicie ciemnymi, z jasnym paskiem dookoła. Standardowe reflektory LED z opcją laserowych również były w pakiecie. Dla dolnego zderzaka BMW oferowało wybór dwóch pakietów M z czarnymi akcentami i bardziej lub mniej agresywną sylwetką.
Ale największa niespodzianka tkwiła w profilu samochodu. Podczas gdy poprzednie generacje Serii 5 Touring były zazwyczaj nieco dłuższe od swoich sedanów, wersja z 2024 roku miała taką samą długość jak jej czterodrzwiowy brat. Kolejna istotna zmiana w designie dotyczyła tyłu pojazdu. BMW zauważyło, że jego klienci rzadko załadowywali bagażniki pod sam sufit, więc nie potrzebowali płaskiej, pionowej klapy bagażnika. W rezultacie zamontowano klapę nachyloną do przodu, co sprawiło, że samochód wyglądał jak shooting brake. Wersje Serii 5 Touring zasilane benzyną i dieslem były standardowo wyposażone w 18-calowe lekkie felgi, natomiast wersje typu plug-in hybrid i elektryczne miały 19-calowe. Jako opcję producent oferował inne zestawy kół, nawet do 21 cali.
Wnętrze przywitało klientów szerokim zakrzywionym wyświetlaczem umieszczonym na górze deski rozdzielczej. Tak naprawdę były to dwa ekrany: jeden dla zestawu wskaźników, a drugi dla systemu infotainment. Ten ostatni miał także funkcję dotykową i działał na systemie iDrive 8.5 od BMW. Podobnie jak jego sedanowy odpowiednik, miał sygnalizację kierunkowskazów aktywowaną oczami na wybranych rynkach oraz szereg systemów bezpieczeństwa. Jednak w przeciwieństwie do sedana, oferował większą przestrzeń bagażową. Przy podniesionych tylnych siedzeniach zapewniał do 570 litrów (20,1 cu-ft.) przestrzeni, natomiast po złożeniu tylnej kanapy osiągał imponujące 1,700 litrów (60 cu-ft.). Zaskakująco, wartości te były niemal identyczne z tym, co oferowała poprzednia generacja Serii 5 Touring.
Pod maską BMW zainstalowało szereg silników benzynowych i turbodiesel z technologią mild-hybrid. Dodatkowo, Seria 5 Touring była dostępna także jako PHEV z napędem na tylne i na wszystkie koła. Oferowano też adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z samopoziomowaniem.
BMW 5-Series Touring, będący ucieleśnieniem przyjemności z jazdy, sportowej elegancji i nowoczesnej funkcjonalności w premium segmencie wyższej średniej, wchodzi w nową erę. Dzięki licznym innowacjom cyfrowym oraz – jako BMW i5 Touring – po raz pierwszy w pełni elektrycznemu napędowi, stanowi postęp w kluczowych dziedzinach przyszłości Grupy BMW w kolejnej klasie pojazdów. Zrównoważony rozwój przez cały cykl życia produktu jest wspierany przez konsekwentną elektryfikację portfolio napędowego oraz proces produkcji bardziej ukierunkowany niż kiedykolwiek na oszczędność zasobów i recykling. Najnowsza generacja systemu wyświetlacza i kontroli BMW iDrive, nowe usługi cyfrowe oraz pionierskie systemy automatycznego prowadzenia i parkowania podkreślają również technologiczne umiejętności firmy w nowym BMW 5-Series Touring.
W swojej szóstej generacji BMW 5-Series Touring prezentuje się bardziej niż kiedykolwiek jako wyrafinowany wszechstronny pojazd o eleganckim, wyróżniającym się designie, inspirującej sportowości, wszechstronności i przestronnym komforcie w nowoczesnej, premium atmosferze. Zewnętrzne wymiary nowego BMW 5-Series Touring są nieznacznie większe niż w przypadku jego poprzednika, co podkreśla dynamicznie wydłużone proporcje i zwiększa ilość miejsca w obu rzędach siedzeń.
Koncepcja pojazdu BMW 5-Series Touring jest specjalnie dostosowana do wymagań grup docelowych w Europie oraz na japońskim rynku motoryzacyjnym, gdzie połączenie sportowej elegancji i zwiększonej pojemności transportowej od dawna jest szczególnie doceniane. Najnowsza generacja modelu zadebiutuje w Europie w maju 2024 roku. Inne rynki dołączą w czerwcu 2024 roku. Najważniejszym regionem sprzedaży nowego BMW 5-Series Touring jest rynek niemiecki, a następnie Wielka Brytania, Włochy, Szwecja, Belgia i Japonia.
Podobnie jak nowy BMW 5-Series Sedan, model Touring oparty jest na elastycznej architekturze napędu. Umożliwia to wyposażenie nowego BMW 5-Series Touring w wysoce efektywne silniki benzynowe i diesla, w tym technologię mild hybrid 48V, systemy plug-in hybrid oraz, jako pierwszy model tego typu w premium segmencie wyższej średniej, również w czysto elektryczny napęd. Wszystkie warianty modelowe są produkowane na wspólnej linii produkcyjnej w zakładzie Grupy BMW w Dingolfing.
Eksteryer: Rozciągnięte proporcje podkreślają elegancję i obecność
Zgodnie z nowoczesnym językiem designu nowego BMW 5-Series, Touring charakteryzuje się przestronnymi, wyraźnie zdefiniowanymi powierzchniami. Te są zorganizowane przez kilka precyzyjnie umiejscowionych linii. Jego bryła 2-box wyraża się przede wszystkim w długiej linii dachu, delikatnie opadającym tyle i dynamicznie wydłużonym układzie okien bocznych. Ponadto, wyraziste boczne wcięcia w tylnej części nadwozia oraz dynamicznie opadająca linia dachu nadają nowemu BMW 5-Series Touring bardziej atletyczny i sportowy wygląd niż jego poprzednik.
W porównaniu do swojego poprzednika, nowe BMW 5-Series Touring jest o 97 milimetrów dłuższe i osiąga 5,060 milimetrów długości oraz o 32 milimetry szersze (1,900 mm). Wysokość pojazdu wzrosła o 17 milimetrów do 1,515 milimetrów. Nowe BMW 5-Series Touring ma najdłuższy rozstaw osi w swojej klasie, zwiększając go o 20 milimetrów do 2,995 milimetrów. Wynikające z tego proporcje, razem z nowoczesnym designem powierzchni, sygnalizują elegancję i dominującą obecność.
Wyrazisty przód, płaskie graficzne okna boczne, indywidualne tylne końce
Podobnie jak w nowym BMW 5-Series Sedan, model Touring ma wyrazisty przód z nowoczesną interpretacją typowej dla BMW kratki oraz podwójnymi reflektorami. Kratka chłodnicy BMW, która wystaje daleko do przodu, ma opcjonalne podświetlenie BMW Iconic Glow. Reflektory LED mają charakterystyczną czterooką twarz marki w zredukowanej formie. Dwa niemal pionowe elementy LED umieszczone na zewnątrz zapewniają światła dzienne i kierunkowskazy. Precyzyjnie zorganizowana interakcja między reflektorami, podświetlaną kratką chłodnicy BMW oraz światłem rzucanym z progu tworzy efektywne scenariusze powitania i pożegnania.
Adaptacyjne reflektory LED z niebieskimi elementami (standard w Europie) są dostępne jako opcjonalne wyposażenie. Zakres funkcji matrycowego reflektora drogowego obejmuje asystenta świateł drogowych bez olśnienia BMW Selective Beam. Kolejną opcją są światła M Shadow Line z czarnym wykończeniem wewnątrz obudów reflektorów. Opcjonalny pakiet zewnętrzny BMW Iconic Glow obejmuje podświetlenie kratki BMW oraz dynamiczny dywan świetlny dla obszaru wejścia nowego BMW 5-Series Touring.
W widoku bocznym płaskie graficzne okna, smukły słupek D oraz długi spojler dachowy podkreślają sportową elegancję nowego BMW 5-Series Touring. Atletyczna linia barkowa unosi się nad mocnymi nadkolami z tyłu. Górna linia charakterystyczna bocznej sekcji prowadzi do wlotu powietrza z tyłu. Wraz z innymi poziomymi liniami i płaską tylną szybą podkreśla szeroki i solidny wygląd samochodu. Tylne światła, które sięgają głęboko do sekcji bocznych, również mają indywidualny design. Ich poziome elementy LED są oddzielone L-kształtną chromowaną listwą.
Szeroka gama kolorów lakieru oraz lekkich felg aluminiowych, pakiet M Sport i BMW i5 M60 xDrive Touring z charakterystycznymi cechami designu
Gama kolorów lakieru obejmuje jedną matową wykończenie i dziewięć metalicznych wykończeń. Ponadto, w premierze rynkowej nowego BMW 5-Series Touring dostępne są trzy indywidualne wykończenia lakiernicze BMW, w tym dwa szczególnie ekspresywne matowe wykończenia.
Standardowe wyposażenie nowego BMW 5-Series Touring obejmuje lekkie felgi aluminiowe w rozmiarach 18 i 19 cali dla modeli elektrycznych i hybrydowych. Zwiększona średnica felg w porównaniu do poprzedniego modelu nadaje pojazdowi jeszcze bardziej sportowy wygląd z profilu. Opcjonalnie dostępne są lekkie felgi aluminiowe o średnicach 19, 20 i 21 cali, zarówno z fabryki, jak i w ofercie oryginalnych akcesoriów BMW. W ofercie znajdują się także aerodynamiczne felgi, których design i metody konstrukcyjne redukują zarówno wagę, jak i opór powietrza.
19-calowe lekkie felgi M są częścią opcjonalnego pakietu M sport, który obejmuje również charakterystyczne cechy modelu w celu optymalizacji przepływu powietrza i równowagi aerodynamicznej. Najwyższej klasy BMW i5 M60 xDrive Touring standardowo wyposażony jest w zewnętrzne elementy, które natychmiast podkreślają jego doskonałe właściwości jezdne. Kratka BMW z podświetleniem, poziome przegrody i logo M, błyszczące czarne osłony lusterek zewnętrznych oraz 19-calowe lekkie felgi M zapewniają szczególnie efektowny wygląd. Dodatkowo dostępne są pakiet M Sport Pro i pakiet M Carbon Exterior w połączeniu z pakietem M Sport i nowym BMW i5 M60 xDrive Touring.
Wnętrze i wyposażenie
Całkowicie cyfrowy wyświetlacz BMW Curved, nowe kierownice i sportowe fotele oraz przeprojektowana dźwignia wybieraka na konsoli centralnej charakteryzują nowoczesną interpretację typicznej orientacji kierowcy marki, która jest zgodna z aktualnym wystrojem wnętrza nowego BMW 5-Series Touring. Jego progresywna premium atmosfera odzwierciedla również opcjonalny pasek interakcji BMW, w pełni wegańskie wnętrze oraz innowacyjne usługi cyfrowe. Optymalny komfort akustyczny, wysokiej jakości materiały oraz więcej przestrzeni w Touring to kolejne aspekty postępu.
Zmienny przestrzeń dla pasażerów i bagażu z tyłu uzupełnia szereg inteligentnie zaprojektowanych funkcji, które dodatkowo zwiększają komfort i wygodę zarówno w podróży, jak i w codziennym transporcie. Dzięki temu nowe BMW 5-Series Touring jest idealnym wyborem dla nowoczesnych grup docelowych, które cenią praktyczne cechy oraz sportowe właściwości jezdne i prestiż.
Optymalna funkcjonalność do codziennego użytku, rekreacji i podróży
Wysokość miejsca na ramiona z przodu została znacznie zwiększona, a zauważalnie więcej miejsca na nogi, ramiona i łokcie jest z tyłu. Klatka bagażnika nowego BMW 5-Series Touring otwiera się w górę, a niski próg załadunkowy ułatwia przechowywanie dużych przedmiotów. W porównaniu do modelu poprzedniego, szerokość otworu bagażnika została znacznie zwiększona, szczególnie w górnej części.
Długość, szerokość i wysokość bagażnika są identyczne dla wszystkich wersji nowego BMW 5-Series Touring, niezależnie od technologii napędu. Dzięki elastycznej architekturze napędu nie ma różnic w pojemności ładunkowej między modelami z silnikiem spalinowym, systemem plug-in hybrid a w pełni elektrycznym napędem. Gdy zajęte są wszystkie pięć miejsc, bagażnik ma pojemność 570 litrów. Można to zwiększyć do 1,700 litrów, całkowicie składając tylny oparcie siedzenia, które standardowo można dzielić w proporcjach 40:20:40. Modele plug-in hybrid nowego BMW 5-Series Touring w szczególności korzystają ze znacznego zwiększenia pojemności przechowywania. Mają teraz całkowicie płaski bagażnik i oferują największą objętość bagażnika w swoim konkurencyjnym otoczeniu.
Oprócz automatycznego działania klapy bagażnika, tylnie oparcia siedzeń można zdalnie odblokować z bagażnika jako standard. Schowki pod podłogą przestrzeni ładunkowej pomieszczą kasety do siatki dzielącej bagażnik oraz elastycznej pokrywy bagażnika. Są także dodatkowe schowki, w tym jedno dla kabla ładującego modeli elektrycznych i hybrydowych.
Elektrycznie sterowany, chowany zaczep do przyczepy jest dostępny jako opcjonalne wyposażenie. Dopuszczalna masa holownicza wynosi 1,500 kilogramów dla nowego BMW i5 eDrive40 Touring, 1,800 kilogramów dla nowego BMW 530e Touring i 2,000 kilogramów dla wszystkich innych wariantów modelowych.
Progresywna konstrukcja kokpitu z BMW Curved Display, paskiem interakcji BMW i nowymi kierownicami
W sercu progresywnego designu kokpitu znajduje się BMW Curved Display. Liczba przycisków i elementów sterujących została znacznie zredukowana dzięki konsekwentnej cyfryzacji. Całkowicie cyfrowy system wyświetlania składa się z 12.3-calowego wyświetlacza informacyjnego i 14.9-calowego wyświetlacza kontrolnego. Kolejną nowością jest standardowa listwa świetlna dla panelu instrumentów i paneli drzwiowych. W tym samym miejscu, opcjonalny pasek interakcji BMW, efektywnie podświetlana jednostka funkcyjna z krystaliczną strukturą powierzchni, nie tylko oferuje dynamiczną animację świetlną, ale także panele sterujące dotykowymi do systemów wentylacji i klimatyzacji, jak również do aktywacji świateł ostrzegawczych.
Innowacyjne elementy kokpitu są połączone z dużym wykończeniem wnętrza dla panelu instrumentów, które dostępne jest w szczególnie wysokiej jakości aluminium, włóknie węglowym i wykończeniach z drewna. Kierownice, które są teraz spłaszczońne na dole, również zostały przeprojektowane, a ich panele sterujące teraz oferują odczucie haptyczne. Wersja standardowa ma dwa ramiona, podczas gdy opcjonalna skórzana kierownica M ma charakterystyczny trzyramienny design.
Sportowe fotele i w pełni wegańskie wnętrze jako standard
Nowo zaprojektowane sportowe fotele są standardem w nowym BMW 5-Series Touring. Opcjonalnymi funkcjami są podgrzewane fotele, dodatkowe elektrycznie sterowane opcje regulacji, aktywna wentylacja siedzeń z optymalizowaną klimatyzacją oraz fotele komfortowe. W połączeniu z systemem Travel & Comfort, który również dostępny jest jako opcja, elementy oświetlenia ambiencjonalnego dla tylnych siedzeń podkreślają atmosferyczną atmosferę z tyłu.
Nowe BMW 5-Series Touring ma całkowicie wegańskie wnętrze jako standard. Obejmuje to powierzchnie siedzeń, deski rozdzielczej oraz paneli drzwiowych, a także kierownicę. Standardowe perforowane powierzchnie siedzeń w wersji Veganza z właściwościami podobnymi do skóry są również opcjonalnie dostępne z dekoracyjnym pikowaniem. Dalszym opcjonalnym wyposażeniem jest wykładzina BMW Individual Merino w kilku wariantach dwukolorowych. Pakiet M Sport obejmuje ekskluzywne powierzchnie siedzeń w wykończeniu Veganza/Alcantara z unikalną perforacją w okolicy ramion i półprzezroczystymi akcentami w czerwieni i niebieskim.
Optymalizowana technologia klimatyzacji, oświetlenia i dźwięku
W nowym BMW 5-Series Touring standardowa automatyczna klimatyzacja z rozszerzonymi funkcjami działa z optymalizowaną logiką sterowania. W obszarze panelu instrumentów wykorzystywane są wloty powietrza zamiast konwencjonalnych otworów nawiewnych. Kierunek powietrza wydobywającego się z otworów można regulować za pomocą dźwigni. Dodatkowo klimatyzacja i wentylacja są kontrolowane za pomocą funkcji dotykowej na wyświetlaczu kontrolnym. BMW i5 Touring standardowo wyposażono w klimatyzację z szczególnie wydajną technologią pompy ciepła.
Opcjonalny panoramiczny dach szklany zaprojektowany jest jako moduł integralny. Rozciąga się bezproblemowo od zaledwie za szybą przednią do prawie tylnej szyby i jest otoczony z boków przez belki dachowe. Przezroczysty obszar ma długość 1,229 milimetrów i szerokość 792 milimetrów. Szklany dach nadaje zewnętrzu szczególnie elegancki wygląd i zapewnia, że wnętrze zalane jest światłem. W razie potrzeby wewnętrzna roleta może zapewnić dyskretne zaciemnienie wnętrza.
Inne atrakcje opcjonalnego programu wyposażenia obejmują szklane aplikacje dla wybranych elementów sterujących oraz system dźwiękowy Bowers & Wilkins Surround Sound z maksymalnie 18 głośnikami. BMW IconicSounds Electric zapewniają specjalne efekty dźwiękowe w modelach w pełni elektrycznych. Standardowo w BMW i5 M60 xDrive Touring i opcjonalnie w BMW i5 eDrive40 Touring, towarzyszą każdemu ruchowi pedału gazu autentycznym dźwiękowym sprzężeniem zwrotnym.
Technologia napędu i ładowania
Na bazie elastycznej architektury napędu, nowy BMW 5-Series Touring wprowadzany jest po raz pierwszy jako model całkowicie elektryczny, model hybrydowy oraz z wysoko wydajnymi silnikami spalinowymi. Konsekwentna elektryfikacja zapewnia wzorcową efektywność w konkurencyjnym środowisku, a także charakterystyczną przyjemność z jazdy BMW, która jest wzmocniona zwłaszcza przez natychmiastowe dostarczenie mocy ze silników elektrycznych stosowanych we wszystkich wariantach.
Dwie wersje całkowicie elektrycznego BMW i5 Touring oraz dwa modele z czterocylindrowym silnikiem Diesla i 48-woltowym systemem mild hybrid są dostępne na premiere rynkową. Dwa modele hybrydowe plug-in pojawią się latem 2024 roku, a sześciocylindrowy silnik Diesla również połączony z technologią mild hybrid 48V uzupełni ofertę. Modele Diesla i hybrydowe plug-in są wyposażone w 8-biegową skrzynię Steptronic, w tym łopatki zmiany biegów. W zależności od wariantu modelowego moc jest przekazywana na drogę za pomocą klasycznego napędu na tylną oś lub za pośrednictwem systemu napędu na wszystkie koła BMW xDrive.
BMW i5 Touring: Fascynująca dynamika i duży zasięg dzięki zaawansowanej technologii BMW eDrive
BMW i5 eDrive40 Touring jest napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym w tylnym moście. Wysoce zintegrowany zespół napędowy generuje maksymalną moc 250 kW/340 KM oraz maksymalne moment obrotowy 400 Nm (295 lb-ft) lub 430 Nm (317 lb-ft) w funkcji Sport Boost lub Launch Control. Przyspiesza nowe BMW i5 eDrive40 Touring od zera do 100 km/h (62 mph) w 6.1 sekundy. Zaawansowana technologia BMW eDrive zapewnia wzorcową efektywność. Łączne zużycie energii BMW i5 eDrive40 Touring według WLTP wynosi od 19.3 do 16.5 kWh na 100 kilometrów (62 mile). Jego zasięg wynosi 483 – 560 kilometrów (300 – 348 mil).
Najwyższy model serii jest również całkowicie elektryczny. Dwie wysoko zintegrowane jednostki napędowe na przedniej i tylnej osi nadają BMW i5 M60 xDrive Touring typowe cechy wydajności M. Łączna moc jego dwóch silników elektrycznych wynosi 380 kW/517 KM i zwiększa się do maksymalnych 442 kW/601 KM w trybie My Mode SPORT. Moment obrotowy generowany przez oba silniki wynosi 795 Nm (549 lb-ft) lub 820 Nm (605 lb-ft) gdy aktywowane są funkcje M Sport Boost lub M Launch Control. Nowe BMW i5 M60 xDrive Touring przyspiesza od zera do 100 km/h (62 mph) w 3.9 sekundy. Jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 230 km/h. Łączne zużycie energii wynosi od 20.8 do 18.3 kWh na 100 kilometrów (62 mile), zasięg wynosi od 445 do 506 kilometrów (277 – 314 mil).
Oba warianty modelowe BMW i5 Touring mają akumulator wysokiego napięcia o użytecznej pojemności energetycznej 81.2 kWh, umieszczony w podwoziu w celu oszczędzania miejsca. Oprócz wydajnych silników elektrycznych, adaptacyjna regeneracja i technologia pompy ciepła do ogrzewania i chłodzenia wnętrza, napęd i akumulator wysokiego napięcia przyczyniają się do możliwości pokonywania długich dystansów przez BMW i5 Touring. W razie potrzeby funkcja MAX RANGE może zwiększyć pozostały zasięg do następnego postoju o nawet 25 procent.
Zintegrowana jednostka ładująca (CCU) BMW i5 Touring umożliwia ładowanie AC z mocą do 11 kW jako standard oraz do 22 kW jako opcja. Akumulator wysokiego napięcia można ładować prądem stałym z mocą do 205 kW. Antycypacyjne zarządzanie termiczne dla akumulatora wysokiego napięcia optymalizuje wydajność podczas korzystania ze stacji ładowania szybkiego. W ten sposób zasięg BMW i5 eDrive40 Touring można zwiększyć o 149 kilometrów (93 mile) (BMW i5 M60 xDrive Touring: 142 kilometrów/88 mil) w ciągu dziesięciu minut.
Nowe silniki diesla z technologią mild hybrid 48V
Silniki diesla dostępne w nowym BMW 5-Series Touring pochodzą z najnowszej generacji modułowych silników Grupy BMW. Czterocylindrowy silnik w BMW 520d Touring i BMW 520d xDrive Touring dostarcza 145 kW/197 KM, co stanowi wzrost o 5 kW/7 KM w porównaniu do poprzedniej generacji, oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm (295 lb-ft). Silnik spalinowy o pojemności 2.0 litra jest połączony ze zintegrowanym w napędzie rozrusznikiem. Ta wersja technologii mild hybrid 48V zapewnia dodatkową moc 8 kW/11 KM. Nowe BMW 520d Touring oraz nowe BMW 520d xDrive Touring przyspieszają z miejsca do 100 km/h (62 mph) w 7.5 sekundy.
BMW 540d xDrive Touring, który będzie dostępny latem 2024 roku, ma technologię mild hybrid 48V w postaci rozrusznika mechanicznego. W zależności od sytuacji podczas jazdy, może generować do 13 kW/18 KM dodatkowej mocy i może nawet jeździć całkowicie elektrycznie przy minimalnej prędkości. System napędowy nowego BMW 540d xDrive Touring ma całkowitą moc 220 kW/299 KM i maksymalny moment obrotowy 670 Nm (494 lb-ft). Umożliwia to samochodowi przyspieszenie od zera do 100 km/h (62 mph) w 5.4 sekundy.
Dwie hybrydowe plug-in dodane do gamy modeli
Nowoczesna technologia hybrydowa plug-in zostanie dodana do portfolio napędowego latem 2024 roku. BMW 530e Touring i BMW 530e xDrive Touring łączą czterocylindrowy silnik benzynowy z nowej modułowej generacji z najnowszą wersją technologii BMW eDrive dla systemów hybrydowych plug-in. Silnik elektryczny opracowany dla napędu hybrydowego jest zintegrowany z 8-biegową skrzynią Steptronic Sport razem z jego elektroniką zasilającą. Przyczynia się on do maksymalnej mocy systemowej 220 kW/299 KM, a jego nominalny moment obrotowy wynosi do 250 Nm (184 lb-ft). Dzięki opatentowanej przez BMW skrzyni przekładniowej między rotorem silnika elektrycznego a wałem wejściowym skrzyni biegów, wzrasta on do efektywnego momentu obrotowego wynoszącego do 400 Nm (295 lb-ft), który jest skutecznie przekazywany do silnika.
Oprócz wydajności i spontaniczności dostarczania mocy, efektywność i zasięg modeli hybrydowych plug-in z poprzedniej generacji również zostały zwiększone (według WLTP). Wynosi teraz 84 do 96 kilometrów (52 do 60 mil) dla nowego BMW 530e Touring (wartości wstępne) i 79 do 89 kilometrów (49 do 55 mil) (wartości wstępne) dla nowego BMW 530e xDrive Touring.
Doświadczenie jazdy: technologia zawieszenia
Koncepcja pojazdu nowego BMW 5-Series Touring została zaprojektowana, aby połączyć dynamiczne osiągi tak typowe dla marki z imponującym poziomem komfortu podróży. Z najdłuższym rozstawem osi w konkurencyjnym segmencie, dużymi szerokościami toru, niemal idealnym zrównoważeniem obciążenia osi 50:50, inteligentną konstrukcją lekką oraz optymalną sztywnością połączenia nadwozia z podwoziem, BMW 5-Series Touring oferuje idealne warunki do tego. Specjalnie zmodyfikowane komponenty zawieszenia oraz odpowiednia aplikacja wszystkich systemów sterujących zapewniają, że wszystkie warianty modelowe nowego BMW 5-Series Touring oferują harmonijne prowadzenie w każdej sytuacji. Uwzględnia to również różne wagi pojazdów wynikające z szerokiej gamy dostępnych systemów napędowych, w tym silników spalinowych, systemów hybrydowych plug-in oraz czystej mobilności elektrycznej.
Zasady projektowania zawieszenia – z podwójnym wahaczem z przodu i pięcioelementowym zawieszeniem z tyłu – przeszły obszerne dalsze rozwój. Nowe i w niektórych przypadkach specyficzne dla modelu mocowania jednostek i wzmocnienia pomagają zoptymalizować zwinność i komfort jazdy, a także właściwości akustyczne i tłumienie drgań. Na przykład BMW i5 Touring ma dużą objętość mocowania silnika elektrycznego i specjalne gumowe mocowania dla tylnego nośnika osi. Modele z napędem na wszystkie koła mają aluminiową poduszkę pod nośnikiem przedniej osi. Tak jak obudowa akumulatora wysokiego napięcia w podwoziu BMW i5 Touring, przyczynia się do optymalizacji sztywności przedniej części.
Dynamiczny charakter nowego BMW 5-Series Touring podkreśla nowa standardowa sportowa kierownica. Oprócz zależnej od prędkości wspomagania kierownicy Servotronic, jej funkcjonalność obejmuje szczególnie bezpośrednią i również zależną od kąta skrętu transmisję. Najnowsza wersja systemu Integral Active Steering jest dostępna jako opcjonalny element wyposażenia. W zakresie systemów sterujących, wszystkie modele są wyposażone w bezpośrednio kontrolowane ograniczenie poślizgu kół oraz najnowszą wersję zintegrowanego systemu hamulcowego. 18-calowe i 19-calowe lekkie felgi aluminiowe są standardowe w modelach hybrydowych plug-in i BMW i5 Touring. Opcjonalne lekkie felgi aluminiowe o średnicy do 21 cali są dostępne z fabryki oraz w ofercie oryginalnych akcesoriów BMW.
Adaptive Chassis Professional z nową logiką sterowania – standard w modelu BMW i5 M60 xDrive
Modele całkowicie elektryczne i hybrydowe plug-in są standardowo wyposażone w tylną pneumatyczną zawieszenie z automatycznym poziomowaniem. Nowe BMW i5 eDrive 40 Touring oraz modele hybrydowe plug-in mają również kontrolę zależną od skoku amortyzatorów na obu osiach. Dodatkowe opcje obejmują sportowe zawieszenie M z obniżonym zawieszeniem oraz Adaptive Chassis Professional (standard w BMW i5 M60 xDrive Touring).
Adaptive Chassis Professional obejmuje elektronicznie kontrolowane amortyzatory. Nieskończono regulowane zawory umożliwiają indywidualne zarządzanie siłą tłumienia kół, które jest adaptacyjne do stylu jazdy, warunków drogowych oraz stanu obciążenia. Najnowsza wersja systemu wykorzystuje nowo opracowaną logikę sterującą. W celu zapewnienia wyraźnie zdefiniowanej kontroli nad nadwoziem oraz jednocześnie wrażliwego ugięcia sprężyn, idealna siła tłumienia obliczana jest za pomocą obliczeń fizycznych na podstawie danych zbieranych przez liczne czujniki stanu jazdy.
Integral Active Steering to kolejny element Adaptive Chassis Professional. Specyficzna dla modelu technologia zawieszenia BMW i5 M60 xDrive Touring obejmuje również 19-calowe lekkie felgi M z mieszanymi oponami oraz układ hamulcowy M sportowy.
Adaptive M Suspension Professional z dodatkową aktywną stabilizacją przechyłu
Najwyższy model jest również dostępny z Adaptive M Suspension Professional, który wykorzystuje charakterystyki specyficzne dla M do adaptacyjnego sterowania siłą tłumienia. Ta opcja obejmuje również aktywne sterowanie przechyłem, w tym komfort przechyłu aktywnego. Elektryczne silniki obrotowe zapewniają szczególnie szybkie i precyzyjne kompensowanie sił przechyłu.
Funkcja Komfort przechyłu aktywnego zapewnia, że system nie tylko redukuje przechył nadwozia, ale także wytwarza moment przeciwny z pomocą silników elektrycznych 48V, aby utrzymać nadwozie w poziomie, zwłaszcza gdy nawierzchnia drogi jest nierówna po jednej stronie. Dzięki temu kierowca i pasażerowie prawie nie odczuwają nierówności drogi.
Doświadczenie jazdy: systemy wspomagania kierowcy
Systemy automatycznego prowadzenia i parkowania dostępne standardowo lub opcjonalnie w nowym BMW 5-Series Touring wyznaczają standardy w konkurencyjnym środowisku dzięki swojej funkcjonalności, niezawodności i korzyściom codziennym. Systemy asystujące zwiększają komfort i bezpieczeństwo w codziennej jeździe i długich trasach. Podpora i odciążenie kierowcy w różnych sytuacjach. Zestaw technologii o wyjątkowej wydajności w branży motoryzacyjnej stanowi podstawę ich doskonałej funkcjonalności. Oferuje również unikalny potencjał do przyszłego rozwoju dalszych funkcji automatycznego prowadzenia.
Intensywne doświadczenie częściowo zautomatyzowanej jazdy z nowym asystentem drogowym, w tym aktywistą zmiany pasa
Najważniejszym punktem oferty jest opcjonalny Driving Assistant Professional, który obejmuje asystenta kierowania i kontrolę pasa ruchu oraz kontrolę odległości z funkcją Stop & Go. W USA i Kanadzie, a także w Niemczech, dostępny jest opcjonalny asystent drogowy, który odciąża kierowcę z zadań związanych z kierowaniem na autostradach z wyraźnie oddzielonymi pasami drogowymi. Przy prędkości do 130 km/h (85 mph) można zdjąć ręce z kierownicy i umieścić je w wygodnej pozycji, o ile się bacznie obserwuje ruch drogowy.
System obejmuje również aktywnego asystenta zmiany pasa z aktywacją wzrokową. Pojazd sugeruje zmianę pasa, a po raz pierwszy można to zrealizować, patrząc w lusterko zewnętrzne w celu potwierdzenia zmiany pasa. Aktywny asystent zmiany pasa przejmuje niezbędne ruchy kierownicy, jeśli sytuacja na drodze pozwala. Połączenie asystenta drogowego i aktywnego asystenta zmiany pasa zwiększa doświadczenie jazdy w poziomie 2 w sposób unikalny w branży motoryzacyjnej.
Dodatkowo Driving Assistant Professional ułatwia życie nie tylko na autostradach, ale także na drogach wiejskich i w ruchu miejskim. Dzięki automatycznemu asystentowi ograniczenia prędkości, detekcji sygnalizacji świetlnej (zależnie od rynku), kontroli tras i aktywnej nawigacji, zarówno asysta przy zmianie prędkości, jak i zmiana pasa mogą być dostosowane szczególnie precyzyjnie do aktualnej sytuacji na drodze. Dalszymi komponentami systemu są Ochrona przed zderzeniem bocznym z aktywnym powrotem, Ostrzeżenie o pierwszeństwie drogowym i Ostrzeżenie przed jazdą pod prąd, Ostrzeżenie przed przeciwnym ruchem ze przedniej strony z funkcją hamowania, a także funkcje asystenta awaryjnego oraz asystenta zatrzymania w nagłych sytuacjach, które mogą być wykorzystywane w wybranych krajach.
Funkcje asystujące również dostępne jako aktualizacja BMW ConnectedDrive
W zależności od rynku nowy BMW 5-Series Touring oferuje już obszerne pakiety standardowe dla optymalizacji bezpieczeństwa z systemem Driving Assistant. Najnowsze wersje ostrzeżenia przed kolizją z przodu, ostrzeżenia o opuszczeniu pasa ruchu oraz ostrzeżenia o zmianie pasa przyczyniają się do tego, podobnie jak ostrzeżenie o ruchu w tył z funkcją hamowania, ostrzeżenie przed kolizją tylną, ostrzeżenie o wyjściu, asystent unikania oraz ostrzeżenie o skrzyżowaniu z interwencją hamulców.
Opcjonalny Driving Assistant Plus obejmuje podstawową wersję asystenta kierowania i kontroli pasa, a także aktywne sterowanie prędkością oraz kontrolę odległości z funkcją Stop & Go, która może być wykorzystywana przy prędkości do 180 km/h (112 mph). Jest dostępna zarówno z fabryki, jak i w ramach aktualizacji BMW ConnectedDrive. Daje to klientowi możliwość przetestowania dodatkowych funkcji, a następnie zarezerwowania ich na określony czas w sklepie BMW ConnectedDrive.
Sterowanie parkingiem i manewrowaniem za pomocą smartfona
Nowe BMW 5-Series Touring wyposażone jest w asystenta parkowania, w tym monitorowanie uruchamiania, asystenta przyczepy, kamerę asystenta wstecznego jako standard. Opcjonalny Parking Assistant Plus dodatkowo obejmuje funkcje Parking View, Panorama View z przodu oraz 3D View, a także rejestrator jazdy BMW i antykradzieżowy.
Parking Assistant Professional jest również dostępny jako opcjonalne wyposażenie. Umożliwia kierowcy manewrowanie w i z szczególnie wąskich miejsc parkingowych za pomocą aplikacji My BMW na smartfonie. Asystent manewrowania BMW, który jest również zawarty w Parking Assistant Professional, może również zapisać złożone manewry parkowania i manewrowania z odległością do 200 metrów i następnie wykonać je automatycznie. Po potwierdzeniu przez kierowcę, wykonuje cały manewr, w tym przyspieszanie, hamowanie, kierowanie i zmiany między biegiem do przodu i wstecz. Kierowca może kontrolować proces zarówno w pojeździe, jak i z zewnątrz za pomocą smartfona i skoncentrować się na monitorowaniu otoczenia.
System wyświetlania i sterowania, łączność
Udoskonalona wersja systemu wyświetlania i sterowania BMW iDrive z funkcją QuickSelect również przyczynia się do zaawansowanego doświadczenia jazdy i podróżowania w nowym BMW 5-Series Touring z optymalizowanymi opcjami intuicyjnej interakcji między kierowcą a pojazdem oraz innowacyjnymi usługami cyfrowymi. Opiera się na systemie operacyjnym BMW 8.5 i ma przeprojektowany ekran główny z pionowo ułożonymi ikonami funkcji po stronie kierowcy. „QuickSelect” umożliwia bezpośrednie uzyskiwanie dostępu do funkcji bez konieczności przechodzenia do podmenu.
Nowy BMW iDrive jest połączony z BMW Curved Display i BMW Intelligent Personal Assistant. Jest w pełni zaprojektowany do obsługi za pomocą wyświetlacza dotykowego oraz naturalnej mowy. W ramach standardowego pakietu BMW Live Cockpit Plus, oparty na chmurze system nawigacji BMW Maps w połączeniu z systemem operacyjnym BMW 8.5 oferuje jeszcze łatwiejsze wprowadzanie celów i dodatkowe informacje podczas jazdy. Opcja BMW Live Cockpit Professional obejmuje również wyświetlacz Head-Up i funkcję Augmented View. Opcja BMW Natural Interaction jest również dostępna do kontrolowania funkcji za pomocą gestów.
Streaming wideo i gry AirConsole na wyświetlaczu kontrolnym
System operacyjny BMW 8.5 oferuje szeroką gamę treści cyfrowych do informacji i rozrywki, szybsze cykle aktualizacji dla funkcji oraz zoptymalizowany dostęp do wielu specyficznych usług online. Oprócz YouTube, aplikacja wideo jest również dostępna do strumieniowania wideo na wyświetlaczu kontrolnym w połączeniu z pakietem Connected Package Professional. Oferta rozrywkowa obejmuje zarówno kanały na żywo, jak i biblioteki mediów na żądanie w kategoriach wiadomości, sportu, rozrywki dziecięcej, filmów i seriali. Aplikacja wideo jest dostępna w USA, Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Francji, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii i wkrótce także w Japonii. Dostępne w różnych krajach portale obejmują Pluto TV, Bloomberg, TED, Yahoo! i Chilli. Istnieją również krajowe usługi strumieniowe:
w Niemczech: JOYN, ZDF, tagesschau, Deutsche Welle,
we Włoszech: RaiPlay,
we Francji: TF1,
w USA: Tubi, Gusto TV, Journy,
w Japonii: Hulu Japan, NHK Plus, NTV NEWS NNN, TVer, WOWOW.
Nowy BMW iDrive umożliwia również korzystanie z innowacyjnej formy gier w samochodzie z platformą AirConsole. Kierowca i pasażerowie mogą grać w tzw. gry casualowe, gdy pojazd jest w bezruchu, na przykład, aby zająć czas podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia BMW i5 Touring. Gracze potrzebują tylko swojego smartfona, który działa jako kontroler, oraz BMW Curved Display.
System nawigacji BMW Maps z Augmented View i zoptymalizowaną nawigacją dla ładowania
System nawigacji BMW Maps można rozbudować o opcjonalną funkcję Augmented View. Augmented View wzbogaca wyświetlanie map i umożliwia szczególnie precyzyjną orientację. Na wyświetlaczu kontrolnym lub na zestawie wskaźników wyświetlany jest strumień wideo na żywo z punktu widzenia kierowcy, wzbogacony o dodatkowe informacje kontekstowe.