BMW zaprezentowało drugą generację modelu M2 w kwietniu 2023 roku, a latem 2024 roku ujawniło jej ulepszoną wersję, która oferowała możliwość wyboru zestawu z trzema pedałami.
To nietypowe dla niemieckiego producenta wprowadzać zaktualizowaną wersję samochodu zaledwie rok po premierze danego modelu. Jednak w przypadku M2 złamał te zasady i postanowił to zrobić. Można by powiedzieć, że nikt się tego nie spodziewał. Fani marki mogli zatem myśleć, że producent szykuje M2 CS lub M2 Competition, podobnie jak te dostępne w jego poprzedniku. Ale nie, BMW zaprezentowało model na rok 2025 z istotnymi, choć trudnymi do zauważenia, ulepszeniami.
Z przodu M2 budziło kontrowersje ze względu na kanciaste wloty powietrza oraz grill w kształcie nerki, ale to nie powstrzymało klientów przed zakupem. Wiedzieli już, że nie można oceniać samochodu po okładce, a ci, którzy odważyli się go kupić, nie żałowali. Model 2025 zachował te same proste linie i wyraźne krawędzie. Standardowe reflektory LED składały się z wysokich i niskich świateł w jednym bloku diod emitujących światło, umieszczonym po zewnętrznej stronie przedniego pasa, podkreślonym kanciastą listwą świateł do jazdy dziennej, która pełniła również funkcję kierunkowskazu. Niżej, w dolnej części zderzaka, znajdował się szeroki, prostokątny wlot powietrza w środku, flankowany masywnymi wlotami po bokach służącymi do chłodzenia hamulców. Zainteresowane oko dostrzegło lekko większe logo M2 na grillu w kształcie nerki.
Z boku, BMW M2 z 2025 roku miało tę samą niską sylwetkę z długą maską, krótkim przeszkleniem i płaskim tyłem. Samochód oferował standardowe 19-calowe koła z przodu i 20-calowe na tylnej osi, które dostępne były w kilku motywach wzorniczych, w tym jednym unikalnym dla tego modelu. Ponieważ samochód miał szersze tory, producent poszerzył błotniki, aby umożliwić to zwiększenie w porównaniu do standardowego coupe serii 2. Pomiędzy nimi, BMW zainstalowało aerodynamicznie uformowane progi boczne, które zmniejszały efekt ground effect. Na końcu, z tyłu, cztery wydechy, po dwa z każdej strony, miały czarne końcówki jako standard.
W środku producent zmienił listę opcji, aby klienci mogli dostosować swoje pojazdy do swoich potrzeb i gustów. Kierowcy mieli przed sobą kierownicę o płaskim dnie z dwoma czerwonymi przyciskami do funkcji M, która mogła być pokryta skórą lub Alcantarą. Obie wersje mogły być także wyposażone w podgrzewanie. Ponadto dostępne były sportowe fotele z włókna węglowego zamiast standardowych, wysoko podpierających. Wcześniej te ostatnie były częścią konkretnego pakietu. Z tyłu nic się nie zmieniło. Była ta sama kanapa pokryta skórą, dostosowana do dwóch dorosłych.
Jednak najważniejsze ulepszenia miały miejsce pod maską. Tam producent zainstalował ten sam silnik turbo S58, co w modelu wprowadzonym w kwietniu 2023 roku, ale z większą mocą. W rezultacie BMW M2 z 2025 roku było szybsze w przyspieszeniu 0-100 km/h niż jego poprzednik. Klienci otrzymali standardową ośmiobiegową skrzynię automatyczną (Steptronic), podczas gdy sześciobiegowa manualna znajdowała się na liście opcji. BMW oferowało wersję z trzema pedałami dla tych, którzy chcieli poczuć większe zaangażowanie podczas jazdy kompaktowym sportowym sedanem premium. Samochód miał także adaptacyjne amortyzatory i układ kierowniczy, a ci, którzy znajdowali się za kierownicą, mogli dostosować opór pedału hamulca.
Nowy BMW M2, jako klasyczny przedstawiciel przyjemności z jazdy dla purystów, podnosi poprzeczkę dla kompaktowych sportowych samochodów o wysokich osiągach w segmencie premium. Rzeczywiście, podnosi on doświadczenie związane z wydajnością w tej klasie pojazdów na zupełnie nowy poziom. Nowy BMW M2 dysponuje jeszcze większą mocą, większym wizualnym uderzeniem niż kiedykolwiek oraz innowacyjnymi funkcjami wyposażenia. Na czołowej pozycji w tym świeżym zestawie aktualizacji znajduje się dodatkowe 15 kW/20 hp mocy: wysokobrotowy, sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie rzędowym z technologią M TwinPower Turbo teraz osiąga maksymalną moc 353 kW/480 hp. Dodatkowo pojawiają się nowe akcenty wizualne w wyglądzie zewnętrznym, zaktualizowane wnętrze oraz wprowadzenie systemu operacyjnego BMW 8.5, który wspiera najnowszą generację BMW iDrive.
Pakiet aktualizacji dla elitarnego kompaktowego samochodu sportowego czyni pierwsze kroki w świecie modeli o wysokich osiągach w BMW M GmbH jeszcze bardziej atrakcyjnymi. Nowy BMW M2 wykorzystuje koncepcję napędu opartą na silniku sześciocylindrowym, sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów (opcjonalnie) i klasycznym napędzie na tylne koła – co stanowi unikalną propozycję wśród konkurencji – i wprowadza ją na nowy etap ewolucji. W połączeniu z kompaktowymi wymiarami, technologią podwozia dostosowaną idealnie do codziennej jazdy oraz jazdy torowej, a także nowoczesnym konceptem operacyjnym pozwalającym na indywidualizację ustawień samochodu, nowy M2 jest w pełni przygotowany na nowy rozdział w historii sukcesów marki BMW M w tym segmencie.
Nowy BMW M2 będzie produkowany obok nowego BMW 2-Series Coupé w zakładzie BMW Group w San Luis Potosí w Meksyku. Zostanie wprowadzony na rynki światowe z rozpoczęciem produkcji od sierpnia 2024 roku. Ponad 40 procent całkowitej sprzedaży nastąpi w Europie. Najważniejszym rynkiem będzie USA, a następnie Niemcy, Chiny, Wielka Brytania i Japonia.
Sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym z dodatkową mocą i momentem obrotowym
Oprócz samej mocy, niepowtarzalny sposób, w jaki sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym dostarcza tę moc, odgrywa kluczową rolę w doświadczeniu wydajności oferowanym przez nowy BMW M2. Ulepszona wersja silnika w nowej edycji sportowego samochodu o wysokich osiągach jeszcze bardziej uwydatnia linearną dostawę mocy, utrzymywaną w wyższych rejestrach obrotów, co jest charakterystyczną cechą modeli M. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest w szerokim zakresie obrotów między 2,650 a 6,130 rpm. W egzemplarzach nowego BMW M2 z opcjonalną sześciobiegową manualną skrzynią biegów maksymalny moment obrotowy wynosi 550 Nm (405 lb-ft). A gdy moc jest przekazywana przez standardową ośmiobiegową skrzynię M Steptronic z systemem Drivelogic, wartość ta wzrasta do 600 Nm (442 lb-ft). Silnik osiąga swoją zwiększoną moc maksymalną 353 kW/480 hp przy 6,250 rpm, a obroty sięgają 7,200 rpm.
Aby kierowcy mogli jeszcze intensywniej eksplorować ulepszone cechy wydajności silnika, wprowadzono dodatkowe udoskonalenia w mapowaniu i reakcji pedału gazu we wszystkich trybach jazdy wybieranych za pośrednictwem menu M Setup. W rezultacie nowy BMW M2 oferuje zauważalnie szybsze reakcje na prośby kierowcy o przyspieszenie – zarówno w wersji z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic, jak i z opcjonalną sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Zdolność nowego BMW M2 do oferowania lepszej dostawy mocy opiera się na wyjątkowo mocnej podstawie technologicznej. Jego silnik o pojemności 3.0 litra różni się od jednostki w gamie BMW M3/BMW M4 jedynie kilkoma szczegółami. Zwiększona wartość maksymalnej mocy nowego BMW M2 dodatkowo podkreśla jego roszczenia do liderowania w segmencie kompaktowych samochodów o wysokich osiągach. Dodatkowo, teraz osiąga parytet z manualnymi wariantami nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé.
Ekspertyza wyścigowa dostarcza radości z osiągów
Prócz pary jednokomorowych turbosprężarek, pośredniego intercoolera i elektronicznie sterowanej upustnicy, technologia M TwinPower Turbo sześciocylindrowego silnika obejmuje także Wysoką Precyzyjność Wtrysku, zmienną synchronizację zaworów VALVETRONIC oraz w pełni zmienną synchronizację wałka rozrządu Double-VANOS. Silnik zawiera również szereg szczegółów bezpośrednio zaczerpniętych z konstrukcji samochodów wyścigowych, których wpływ jest najbardziej widoczny w błyskawicznej reakcji, chęci do obrotów i wysokiej wydajności w użyciu torowym. Te szczegóły obejmują ekstremalnie sztywną miskę korbową z konstrukcją zamkniętego dekla bez tulei, forged crankshaft o lekkiej konstrukcji, cylindry z powłoką żelazną natryskiwaną łukiem elektrycznym oraz rdzeń wydrukowany w technologii 3D dla głowicy cylindrów.
M-specyficzny system chłodzenia zapewnia, że komponenty napędowe utrzymują optymalną temperaturę roboczą nawet pod dużymi obciążeniami. Obieg olejowy również jest zaprojektowany tak, aby radzić sobie z ekstremalnie dynamicznymi sytuacjami jazdy. Pompa olejowa sterowana mapą zapewnia niezawodne dostarczanie oleju nawet przy ekstremalnym przyspieszeniu wzdłużnym i bocznym.
Silnik przekazuje moc przez standardową ośmiobiegową skrzynię M Steptronic z systemem Drivelogic. Przycisk Drivelogic zintegrowany w dźwigni selektora umożliwia zmianę charakterystyki zmiany biegów, oferując trzy wyraźnie rozróżnialne ustawienia. Zarówno dźwignia selektora w najnowszym designie M, jak i łopatki zmiany biegów na kierownicy pozwalają na sekwencyjny wpływ na proces wyboru biegów w dowolnym momencie.
Kierowcy, którzy pragną połączyć intensywne doświadczenie związane z osiągami z jeszcze bardziej bezpośrednią interakcją z napędem, mogą wybrać sześciobiegową manualną skrzynię biegów jako opcję. To połączenie z Asystentem Zmiany Biegów, który wykorzystuje kontrolę prędkości zapięcia, aby zapewnić bezślizgową pracę podczas redukcji biegów przy hamowaniu w zakrętach.
Bez względu na wybór formy przekazu mocy, jaką klient wybierze dla swojego BMW M2, zwiększona moc silnika skraca czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) o 0,1 sekundy: nowy BMW M2 osiąga wynik 4,0 sekundy przy standardowej skrzyni biegów lub 4,2 sekundy, jeśli wyposażony jest w opcjonalną sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Wzrost mocy również odczuwa się na odcinku od 0 do 200 km/h (124 mph), co przynosi poprawę o 0,6 sekundy w przypadku BMW M2 z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic (teraz 12,9 sekundy) oraz również obniża czas osiągany przez samochody z opcjonalną manualną skrzynią biegów o 0,6 sekundy (do 13,7 sekundy). Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (155 mph), ale można ją zwiększyć do 285 km/h (177 mph) z opcjonalnym Pakietem M Kierowcy. Dynamiczna dostawa mocy wspiera bogaty emocjonalnie dźwięk silnika, przywoływany przez M-specyficzny układ wydechowy z elektrycznie sterowanymi klapami.
Wizualnie uderzający design zewnętrzny z nowymi akcentami
Masywnie wykrojone powierzchnie i atletyczne proporcje określają czysto sportowy charakter nowego BMW M2, którego kompaktowe wymiary i szerokie tory kół ukazują go w wizualnie dramatyczny sposób.
M-specyficzne cechy designu, skoncentrowane na wymaganiach funkcjonalnych dotyczących kierowania powietrzem chłodzącym i aerodynamiki, podkreślają przyciągający wzrok wygląd dwudrzwiowego auta. Duża, pozioma atrapa grilla BMW oraz dolny wlot powietrza w trzech sekcjach optymalizują chłodzenie komponentów napędowych i hamulców.
Diody LED charakterystyczne dla modelu są umiejscowione na zewnętrznych krawędziach przedniej części. W hołdzie kultowym modelom BMW 02, mają one pojedyncze okrągłe reflektory generujące zarówno światło mijania, jak i drogowe. U-kształtne światłowody na dolnej krawędzi reflektorów pełnią funkcję zarówno świateł dziennych, jak i kierunkowskazów. Dostępne opcjonalnie są adaptacyjne reflektory LED z BMW Selective Beam, asystentem świateł drogowych oraz M lights Shadowline z ciemnymi wkładami.
Profil sportowego modelu kształtują eleganckie linie, które stały się znakiem rozpoznawczym coupé marki. W połączeniu z wyraźnymi rozszerzeniami progów bocznych i muskularnymi nadkolami tworzy to zwarty, dwudrzwiowy kształt o bogatym sportowym charakterze. Nowy BMW M2 można również zamówić z opcjonalnym dachem M Carbon, który nie tylko redukuje wagę samochodu o około sześć kilogramów, ale także zwiększa zwrotność poprzez obniżenie środka ciężkości.
Tylny zderzak nowego BMW M2 charakteryzuje się potężnie rzeźbionym dyfuzorem w stylu auta wyścigowego. Układ wydechowy kieruje dwie pary końcówek wydechowych, które są umiejscowione w znacznej odległości od krawędzi tylnej i wizualnie podkreślają wyścigowe geny M2. Obudowy podwójnych końcówek wydechowych są teraz standardowo wykończone na czarno. Również czarne oznaczenie modelu na klapie bagażnika i atrapie chłodnicy tworzy szczególnie eleganckie wrażenie z srebrnym obrzeżem.
Znacząco rozszerzona gama kolorów lakierów zewnętrznych; lekkie felgi aluminiowe w nowym designie
Klienci mogą zamówić swoje nowe BMW M2 w wyborze trzech kolorów jednolitych, pięciu odcieni metalicznych i sześciu lakierów BMW Individual. Zdecydowanie poszerzona gama obejmuje nowy kolor Sao Paulo Yellow, Fire Red metallic, Portimao Blue metallic oraz Skyscraper Grey metallic. Ponadto, wybór lakierów BMW Individual dla nowego BMW M2 teraz również obejmuje Java Green, Voodoo Blue, Grigio Telesto oraz Twilight Purple.
Nowy BMW M2 standardowo wyposażony jest w lekkie felgi aluminiowe M w podwójnym wzorze i w czarnej barwie. Wymiary wynoszą 19 cali na przedniej osi i 20 cali na tylnej osi. Nową pozycją na liście opcji są lekkie felgi aluminiowe w podwójnym wzorze w tym samym wymiarze, ale wykończone na kolor srebrny. Mogą być połączone z oponami torowymi, jeśli opcjonalny pakiet M Race Track zostanie wybrany.
Nowe kierownice i powierzchnie siedzeń, fotele M Carbon bucket teraz również dostępne jako opcja indywidualna
Najważniejsze połączenie między kierowcą a samochodem – kierownica – zostało nowo zaprojektowane, wprowadzając świeży wygląd do wnętrza kompaktowego modelu o wysokich osiągach. Standardowa skórzana kierownica M nowego BMW M2 ma teraz płaską dolną krawędź i precyzyjnie zmodyfikowane ramiona. Czerwony znacznik w pozycji 12 na kierownicy, łopatki zmiany biegów oraz dwa przyciski M do wybierania indywidualnie skonfigurowanych ustawień pojazdu nadają intensywne wrażenie samochodu wyścigowego. Kierownica M Alcantara jest teraz również dostępna jako opcja w tym samym designie. Opcjonalnie oferowana jest funkcja podgrzewania dla obu wariantów kierownicy.
Opcjonalne fotele sportowe M z skóry Vernasca można teraz zamówić również w wariancie w kolorze czerwono-czarnym. Dodatkowo, zminimalizowane wagowo fotele M Carbon bucket dla nowego BMW M2 są teraz dostępne nie tylko w połączeniu z pakietem M Race Track, ale również jako opcja indywidualna. Z powierzchniami w skórze Merino, elektryczną regulacją w wielu kierunkach, demontowanymi zagłówkami i możliwością dodania pasów wielopunktowych, optymalizują zarówno poziom komfortu w samochodzie, jak i jego osiągi wyścigowe.
BMW Operating System 8.5, cyfrowa kontrola funkcji klimatyzacji
Zawartość specyficzna dla M w BMW Curved Display i opcjonalnym BMW Head-Up Display podkreśla nowoczesną atmosferę sportowego kokpitu. W pełni cyfrowe grupowanie ekranów, składające się z 12,3-calowego wyświetlacza informacyjnego i 14,9-calowego wyświetlacza kontrolnego, teraz stanowi scenę dla najnowszej ewolucji systemu sterowania i operacji BMW iDrive opartego na BMW Operating System 8.5. Funkcje systemu klimatyzacji są teraz również obsługiwane cyfrowo. Ustawienia temperatury i wentylacji oraz ogrzewania siedzeń i – jeśli wybrano – ogrzewania kierownicy w nowym BMW M2 można kontrolować albo dotykowo, korzystając ze specjalnej opcji menu w dolnej części wyświetlacza kontrolnego, albo za pomocą polecenia głosowego przy pomocy BMW Intelligent Personal Assistant.
Tak szerokie wprowadzenie cyfryzacji prowadzi do dalszego zmniejszenia liczby przycisków i elementów sterujących w kokpicie, a także jest powiązane z przearanżowaniem panelu wskaźników. Nowe elementy sterujące do regulacji kratki wentylacyjnej w centrum panelu wskaźników oraz po stronie kierowcy i pasażera z przodu pozwalają na regulację kierunku przepływu powietrza za pomocą ruchów obrotowych i przechylających.
Elementy wykończeniowe wnętrza w panelu wskaźników i konsoli środkowej nowego BMW M2 standardowo oferowane są w matowym kolorze Dark Graphite. Elementy wykończeniowe wnętrza w Aluminium Rhombicle Anthracite, M Carbon Fibre lub nowym Fine Brushed Aluminium są dostępne jako opcja.
M-specyficzny koncept operacyjny, obszerne wyposażenie standardowe
Na czołowej pozycji w M-specyficznym konceptcie operacyjnym znajduje się przycisk Setup na konsoli środkowej. Zapewnia on bezpośredni dostęp do opcji ustawień dla silnika, standardowego adaptacyjnego zawieszenia M, układu kierowniczego M Servotronic, zintegrowanego systemu hamulcowego współpracującego z hamulcami M Compound oraz funkcji M Traction Control, która pozwala kierowcom ustawiać indywidualne progi interwencji w zakresie ograniczenia poślizgu kół. Asystent Zmiany Biegów opcjonalnej manualnej skrzyni biegów jest również aktywowany i dezaktywowany za pomocą menu M Setup.
Standardowe wyposażenie nowego BMW M2 obejmuje również automatyczną klimatyzację trzystrefową, podświetlenie ambientowe, system głośników HiFi, bezprzewodową stację do ładowania oraz BMW Live Cockpit Plus z systemem nawigacyjnym BMW Maps. Również standardowa integracja smartfona umożliwia korzystanie z Apple CarPlay® oraz Android Auto™. W skład standardowych systemów jeżdżenia i parkowania wchodzą ostrzeżenie przed kolizją z przodu, tempomat z funkcją hamowania, funkcja informacji o ograniczeniu prędkości z wskaźnikiem zakazu wyprzedzania, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa oraz kontrola odległości przy parkowaniu z czujnikami z przodu i z tyłu pojazdu. Wśród dostępnych opcji są Asystent Jazdy, Aktywny Tempomat z funkcją Stop&Go oraz Asystent Parkowania z Asystentem Cofania.