2025 BMW M5

W lipcu 2024 roku zadebiutowała siódma generacja modelu M5, która okazała się jednym z najbardziej rewolucyjnych modeli w swojej rodzinie, ponieważ jako pierwszy wprowadziła system hybrydowy typu plug-in.

Minęły cztery dekady od momentu, gdy w 1984 roku zadebiutował pierwszy M5 jako sportowa limuzyna w ofercie BMW. Na początku był napędzany silnikiem rzędowym na szóstce. W 1988 roku producent ulepszył jednostkę napędową, wprowadzając silnik V8, co spotkało się z entuzjazmem klientów. Niemniej jednak, silnik V10, który pojawił się w 2011 roku, nie wzbudził tego samego zachwytu. W 2017 roku model F90 M5 przyniósł radykalną rewolucję w historii tego modelu, gdyż był pierwszym, który posiadał silnik turbodoładowany oraz napęd na cztery koła. BMW wprowadziło go w kilku wersjach, w tym lżejszych, które mogły nawet stanowić konkurencję dla niektórych supersamochodów. Po zakończeniu produkcji modelu F90 w 2023 roku fani marki czekali niemal przez rok na nowy rozdział. Gdy w czerwcu 2024 roku nowa wersja w końcu się pojawiła, zaskoczyła wszystkich – G90 M5 okazał się hybrydą plug-in.

Model G90, dzielący platformę z ósmą generacją serii 5, miał podobny kształt, choć z istotnymi różnicami. Z przodu, BMW M5 z 2024 roku było szersze od swojego standardowego odpowiednika i miało kanciaste, odchylone reflektory z dziennymi światłami w kształcie przecinka pomiędzy dwoma blokami diod LED dla świateł drogowych i mijania. W centralnej części zderzaka, producent zainstalował podświetlaną osłonę chłodnicy w kształcie nerki, przypominającą tę z modelu i5. Aby nadać sportowej limuzynie bardziej agresywny wygląd, BMW stworzyło unikalny zderzak z heksagonalnym wlotem powietrza w dolnej części, flankowany parą wlotów dla kurtyny powietrznej.

Z profilu, M5 od razu wyróżniał się na tle innych modeli dzięki obniżonemu prześwitowi oraz specyficznym przednim i tylnym błotnikom oraz progom między nimi. Lusterka drzwiowe dostępne były w wersji z włókna węglowego lub w kolorze nadwozia. Jednak niezależnie od wyboru, oba miały małe skrzydełka skierowane w stronę nadwozia, co poprawiało aerodynamikę. Dodatkowo, BMW oferowało dach z włókna węglowego lub szklanego, w zależności od opcji. Z tyłu, przeprojektowany zderzak miał ogromny dyfuzor z czterema zintegrowanymi rzeczywistymi końcówkami wydechowymi, które wystawały spod niego, a klapa bagażnika została ozdobiona małym spojlerem. W przeciwieństwie do reszty oferty, BMW M5 z 2024 roku miało z przodu felgi 20-calowe i 21-calowe z tyłu.

Wewnątrz, wysiłki BMW, aby nagrodzić swoich klientów, były imponujące. Samochód prezentował pokaz świateł na desce rozdzielczej i w innych miejscach w kabinie. Z przodu zainstalowano zestaw mocno wyprofilowanych foteli, które zapewniały doskonałe wsparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. BMW nawet ozdobiło je emblematami M pod zagłówkami. Pomiędzy przednimi pasażerami znajdowała się ogromna konsola centralna, mieszcząca sterowanie skrzynią biegów i trybami jazdy. W tym samym czasie, zakrzywiony wyświetlacz zawierający ekran dotykowy systemu multimedialnego oraz panel wskaźników dostarczał wszystkich informacji o samochodzie, jakich można było potrzebować. Z tyłu, M5 miało kanapę profilowaną dla dwóch osób, wyposażoną w dwa zagłówki.

Jednak najbardziej imponująca część pojazdu znajdowała się pod jego nadwoziem. BMW M5 z 2024 roku dzieliło podzespoły z modelem XM, wyposażonym w silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem o pojemności 4,4 litra. Wspomagał go silnik elektryczny zintegrowany ze standardową ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie koła. Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu i inteligentnemu systemowi xDrive, samochód mógł radzić sobie z mocą 727 PS (717 hp) jak supersamochód. Zaskakująco jednak, czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (0-62 mph) wynoszący 3,5 sekundy był nieco wyższy niż w przypadku poprzedniej generacji M5, zwłaszcza w wersji CS.

 BMW M5 wkracza w nową erę. Po 40 latach historii, które minęły od momentu jego debiutu, legendarna limuzyna o wysokich osiągach doczekała się siódmej generacji modelu. Model od BMW M GmbH po raz pierwszy został wyposażony w zasilanie elektryczne. Wersja systemu M HYBRID dostarcza nowemu BMW M5 maksymalnej mocy 535 kW/727 hp oraz szczytowego momentu obrotowego wynoszącego 1,000 Nm (737 lb-ft). Połączenie wysokoobrotowego silnika V8 z technologią M TwinPower Turbo i silnika elektrycznego, a także przeniesienie mocy dzięki ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic i systemu napędu na wszystkie koła M xDrive zapewnia kierowcom nowe doświadczenia związane z osiągami, które uczyniły modele M znanymi.

Nowa edycja limuzyny o wysokich osiągach to kolejny krok BMW M GmbH w kierunku zrównoważonej mobilności bezemisyjnej. Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego w nowym BMW M5 opiera się na tym samym pomyśle, co system zasilania w wyścigowym samochodzie wytrzymałościowym BMW M Hybrid V8. Inteligentnie sterowane współdziałanie silnika i silnika elektrycznego oraz technologia przenoszenia mocy i podwozia dostosowane perfekcyjnie do wynikowych cech wydajności stanowią najnowszy przykład postępu osiągniętego dzięki doświadczeniu w dziedzinie wyścigów.

Światowa premiera nowego BMW M5 odbędzie się podczas Goodwood Festival of Speed w Anglii w lipcu 2024 roku, a produkcja w zakładzie BMW Group w Dingolfing rozpocznie się w tym samym miesiącu. Światowa sprzedaż nowego BMW M5 rozpocznie się w listopadzie 2024 roku, równocześnie z wprowadzeniem nowego BMW M5 Touring. Najważniejszymi regionami sprzedaży tej limuzyny o wysokich osiągach są Ameryka Północna i Europa. USA jest największym rynkiem indywidualnym, wyprzedzającym Wielką Brytanię, Niemcy, Koreę Południową, Chiny, Japonię i Kanadę.

System M HYBRID w nowym BMW M5: charakterystyczne cechy wydajności M w nowej formie

Zasilany elektrycznie system napędowy nowego BMW M5 wzbogaca wrażenia z jazdy w tej limuzynie o wysokich osiągach o nowe, świeże akcenty. Tak jak wprowadzenie silników ośmiocylindrowych, turboładowania i napędu na wszystkie koła M xDrive w poprzednich generacjach modelów, nowy system hybrydowy plug-in stanowi nowy wymiar w klasycznych osiągach M.

Silnik elektryczny najnowszej generacji, zintegrowany z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic, dostarcza nowemu BMW M5 natychmiastowej mocy, jakiej żaden z jego poprzedników nie mógł zaoferować. W połączeniu z silnikiem V8 z technologią M TwinPower Turbo, który rozwija wyjątkową moc i korzysta z licznych ulepszeń, rezultatem są niezrównane cechy wydajności. Natychmiastowy zryw z silnika elektrycznego oraz dostarczanie mocy przez silnik V8, utrzymywane w górnych zakresach obciążenia i obrotów w klasycznym duchu M, łączą się w szczególnie przekonujący sposób. Dodając do tego również doskonałą elastyczność systemu M HYBRID, nowe BMW M5 osiąga poziom dynamiki, który nie ma sobie równych.

Właściciele nowego BMW M5 będą mogli także odkrywać jego nową zdolność do pokonywania dłuższych dystansów i osiągania prędkości do 140 km/h (87 mph) w trybie jazdy całkowicie elektrycznej. Zasięg elektryczny w teście WLTP wynosi od 67 do 69 kilometrów (42 – 43 mile). Szeroki wachlarz doświadczeń z jazdy sprawia, że nowe BMW M5 radzi sobie w każdej sytuacji z pewnością i komfortem. Przy tym zachwyca ogromnymi zapasami mocy, które można wykorzystać w każdej chwili. Utrzymywana w rezerwie podczas relaksującej jazdy bezemisyjnej, ta moc staje się wyraźnie widoczna, gdy M5 ujawnia swoje „sportowe sedanowe” oblicze na dłuższych trasach – a w pełni uwalnia się podczas jazdy na torze.

Nowe BMW M5 wykorzystuje natychmiastowo uruchomioną i nieprzerwanie rosnącą moc swojego silnika i silnika elektrycznego, aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62 mph) w ciągu 3,5 sekundy. Osiągnięcie prędkości 200 km/h (124 mph) zajmuje 10,9 sekundy. Dodatkowo maksymalny moment obrotowy wynoszący 1,000 Nm (737 lb-ft) zapewnia systemowi napędowemu M HYBRID doskonałą elastyczność, co znajduje odzwierciedlenie w czasie 2,9 sekundy na przyspieszenie od 80 do 120 km/h (50 – 75 mph) na piątym biegu. Na czwartym biegu wynik ten spada do 2,2 sekundy, co jest o 0,1 sekundy lepsze niż czasy odnotowane przez specjalną edycję BMW M5 CS poprzedniej generacji na czwartym biegu oraz o 0,3 sekundy na piątym. Prędkość maksymalna nowego BMW M5 jest ograniczona do 250 km/h (155 mph) jako standard, ale ogranicznik może być podwyższony do 305 km/h (189 mph) w przypadku wybrania opcjonalnego pakietu M Driver’s Package.

Niezwykle mocny silnik V8 o tradycyjnym charakterze wysokich obrotów

System napędowy M HYBRID nowego BMW M5 oparty jest na silniku V8 o pojemności 4,4 litra z klasyczną charakterystyką wysokich obrotów. Silnik zyskał liczne ulepszenia w porównaniu do poprzedniej wersji, wyróżniając się lepszą reakcją, chęcią do obrotów oraz zoptymalizowaną efektywnością. Wykorzystuje korzyści termodynamiczne z rurek wydechowych, a wzmocniona przekładnia wału korbowego, nowo opracowane turbosprężarki – umieszczone blisko kolektora wydechowego, z dostosowanym pośrednim chłodzeniem powietrza doładowującego oraz elektrycznie sterowanym zaworem upustowym – oraz nowa pompa olejowa typu wirnikowego i zminimalizowana waga miski olejowej z plastiku przyczyniają się do zwiększenia efektywności silnika i redukcji jego wagi. Zoptymalizowany proces separacji oleju z regulowanym wpływem poprawia emisję spalin silnika. Dodatkowo nowo zaprojektowana podwójna rura dolotowa zapewnia zmniejszenie strat ciśnienia i lepszą akustykę dzięki tłumikom hałasu umieszczonym blisko silnika.

Oprócz dwóch turbosprężarek twin-scroll i systemu High Precision Injection działających pod maksymalnym ciśnieniem 350 bar, najnowsza wersja technologii M TwinPower Turbo obejmuje również w pełni zmienną regulację zaworów VALVETRONIC oraz zmienną sincronizację wałka rozrządu Double-VANOS.

Silnik spalinowy w nowym BMW M5 łączy swoją klasyczną naturę wysokich obrotów z znaczącym dostarczaniem mocy w szerokim zakresie obrotów silnika. Ośmiocylindrowa jednostka to największy wkład w systemową wydajność M HYBRID wynoszącą 535 kW/727 hp oraz moment obrotowy wynoszący 1,000 Nm (737 lb-ft). Jej maksymalny moment obrotowy wynoszący 750 Nm (553 lb-ft) jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów – od 1,800 do 5,400 rpm. Silnik V8 osiąga maksymalną moc 430 kW/585 hp w zakresie od 5,600 do 6,500 rpm i ma ograniczenie obrotów do 7,200 rpm.

Nowo opracowany, modelowy sportowy układ wydechowy nowego BMW M5, z elektronicznie kontrolowanymi i w pełni regulowanymi klapami, oferuje emocjonalną i dynamiczną akustykę towarzyszącą pracy silnika. Dźwięk silnika jest zatem bardzo charakterystyczny, podobnie jak wygląd dwóch par podwójnych końcówek wydechowych – każda o średnicy 100 mm – zintegrowanych w tylnym zderzaku.

Silnik elektryczny z natychmiastowym dostarczaniem mocy i wysokim momentem obrotowym

Silnik V8 w nowym BMW M5 jest wspierany przez silnik elektryczny, który, podobnie jak elektronika zasilająca i bateria wysokiego napięcia systemu plug-in hybrid, są produktem aktualnej, piątej generacji technologii BMW eDrive. Silnik synchroniczny z trwałym wzbudzeniem jest zintegrowany z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic razem z elektroniką zasilającą i reaguje na nawet niewielkie ruchy pedału gazu natychmiastowym dostarczaniem mocy, w sposób znany już z silników elektrycznych.

Silnik elektryczny wnosi do maksymalnej mocy systemowej do 145 kW/197 hp oraz do maksymalnego momentu obrotowego 280 Nm (206 lb-ft). Jego nominalny moment obrotowy jest zwiększany do aż 450 Nm (332 lb-ft) na wejściu skrzyni biegów dzięki opatentowanej przez BMW fazie wstępnego przełożenia. Ta innowacja umożliwia silnikowi elektrycznemu, który został zintegrowany w kompaktowej, oszczędnej konstrukcji w obudowie skrzyni biegów, generowanie efektywnej mocy napędowej, którą normalnie można by osiągnąć za pomocą znacznie większej jednostki.

Akustycznym towarzyszeniem dla dostarczania mocy silnika elektrycznego jest BMW IconicSounds Electric. Ten specyficzny dla M dźwięk napędu elektrycznego zapewnia autentyczną reakcję na ruchy pedału gazu, gdy samochód działa w trybie całkowicie elektrycznym. Przy odpowiedniej konfiguracji systemu napędowego generuje również angażującą melodię, aby podkreślić przybycie dodatkowej mocy elektrycznej, obok mocy z silnika V8.

Bateria wysokiego napięcia, elektronika zasilająca i Zintegrowana Jednostka Ładowania z inteligentnym zarządzaniem energią i ciepłem

Energia dla elektrycznego systemu napędowego jest przechowywana w baterii wysokiego napięcia, która jest zainstalowana w podwoziu nowego BMW M5, aby zaoszczędzić miejsce. Umiejscowienie akumulatora w tym miejscu pomaga obniżyć środek ciężkości pojazdu, co ma pozytywny wpływ na zwrotność. Integracja akumulatora również unika ograniczenia przestrzeni w kabinie lub bagażniku w jakikolwiek sposób. Bateria litowo-jonowa wyróżnia się wysoką gęstością energii na poziomie ogniwa i pakietu akumulatorowego. Jej użyteczna zawartość energii wynosi 18,6 kWh i zapewnia stały przepływ mocy w szerokim zakresie temperatur, nawet przy ciężkich obciążeniach, które wynikają ze szczególnie sportowego stylu jazdy.

Elektronika zasilająca systemu M HYBRID optymalizuje współdziałanie między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym. W zależności od sytuacji i preferencji kierowcy, system napędowy może być skonfigurowany w celu maksymalizacji wydajności dynamicznej lub efektywności. Oprócz dostarczania efektywnych impulsów elektrycznych przy przyspieszaniu, silnik elektryczny nowego BMW M5 pełni także funkcję wspierającą podczas stabilnych obciążeń, co pomaga znacznie zmniejszyć zużycie paliwa przez silnik. W podobny sposób inteligentne zarządzanie energią umożliwia regulację poziomu naładowania baterii, tak aby ostatni odcinek dłuższej podróży przez tereny zabudowane można było pokonać tylko za pomocą energii elektrycznej.

Zintegrowana Jednostka Ładowania systemu M HYBRID koordynuje przepływ energii zarówno podczas ładowania baterii wysokiego napięcia, jak i podczas zasilania energią silnika elektrycznego. Działa również jako transformator napięcia do zasilania systemu elektrycznego 12V. Zintegrowana Jednostka Ładowania obsługuje zarówno jednofazowe, jak i trójfazowe ładowanie AC o mocy do 7,4 kW. Oznacza to, że bateria wysokiego napięcia w nowym BMW M5 może być ładowana z 0 do 100 procent w 3 godziny 15 minut.

Jej prognozowane zarządzanie ciepłem pozwala Zintegrowanej Jednostce Ładowania na skrócenie czasów ładowania przez odpowiednie podgrzewanie lub chłodzenie akumulatora. System wykorzystuje dane o temperaturze zewnętrznej, przewidywanej mocy ładowania, poziomie naładowania między aktualną wartością a wartością docelową, pozostałym zasięgu pojazdu i odległości do celu, aby obliczyć docelową temperaturę, przy której bateria wysokiego napięcia może być ładowana z maksymalną mocą przez możliwie najdłuższy czas.

Ponadto gniazdo ładowania w przednim panelu bocznym po lewej stronie nowego BMW M5 ma czujnik, który mierzy temperaturę na końcówkach wtyczek i może zatem wykryć ewentualne przegrzanie na wczesnym etapie. Gniazdo ładowania wyposażone jest w wygodną funkcję oświetlenia lokalizacyjnego, dzięki której klienci mogą również podłączyć swój samochód do źródła zasilania w ciemności bez problemu.

Zintegrowany system chłodzenia, specyficzne dla modelu mocowania silnika i skrzyni biegów

System napędowy M HYBRID nowego BMW M5 wyposażony jest w zintegrowany system chłodzenia dostosowany do wymagań zarówno jazdy torowej, jak i codziennego użytkowania. Bardzo duże wloty powietrza w przedniej części pojazdu zapewniają nieprzerwane dostarczanie chłodnego powietrza. Właściwie wymiarowane wymienniki ciepła oraz zintegrowany system kontrolowania temperatury silnika spalinowego, skrzyni biegów wraz z silnikiem elektrycznym oraz baterią wysokiego napięcia zapewniają idealne temperatury robocze dla technologii napędowej w warunkach wysokiego zapotrzebowania na moc, podczas krótkich podróży i w ruchu miejskim.

Powietrze napływające do centralnej części grilla BMW najpierw napotyka radiator niskotemperaturowy, następnie skraplacz klimatyzacji, a na końcu radiator wysokotemperaturowy. Obieg niskotemperaturowy zasila zarówno pośredni chłodnicę dla silnika V8, jak i elektronikę zasilającą silnika elektrycznego. Bateria wysokiego napięcia i system klimatyzacji do kabiny są połączone z bardzo dużym skraplaczem chłodnicy. Obieg wysokotemperaturowy obejmuje mechaniczną pompę wody, główny radiator i dwa zdalne po bokach w nadkolach. Razem elementy te dostarczają chłodziwo do bloku silnika oraz dwóch turbosprężarek. Osobny, ułożony poziomo radiator bezpośrednio kontroluje temperaturę oleju silnikowego. Chłodzenie oleju w skrzyni biegów odbywa się przez wbudowany wymiennik ciepła.

Elementy przenoszące wodę zostały zoptymalizowane do przepływu, aby osiągnąć maksymalną moc chłodzenia przy niskich przepływach. Wszystkie wymienniki ciepła są uszczelnione w stosunku do otaczającej struktury za pomocą miękkich materiałów, aby umożliwić optymalny przepływ powietrza. Wykorzystanie elektrycznej pompy wodnej zapewnia kontynuację chłodzenia turbosprężarek przez pewien czas po wyłączeniu silnika.

Specyficzne dla modelu mocowanie układu napędowego przyczynia się dodatkowo do właściwości jezdnych nowego BMW M5, skoncentrowanych na osiągach. Dzięki swojej niezwykle sztywnej konstrukcji, dwa hydrauliczne mocowania silnika oraz konwencjonalne mocowanie skrzyni biegów zintegrowane w belce poprzecznej przyczyniają się do bardzo szybkiej reakcji systemu M HYBRID oraz bezpośredniej transmisji jego mocy na drogę. Specjalnie opracowana koncepcja mocowania układu napędowego poprawia precyzję pojazdu podczas skrętów oraz jego właściwości wibracyjne.

Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic, funkcją Launch Control i zintegrowanym silnikiem elektrycznym

Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic nie tylko przekazuje moc wytwarzaną przez silnik spalinowy, ale również moment obrotowy zintegrowanego silnika elektrycznego, w zależności od potrzeb, aby zwiększyć efektywność, komfort lub dynamikę. Oprócz automatycznych zmian biegów, możliwe jest również manualne zmienianie biegów z sekwencyjnym wyborem przełożeń. Standardowo w tym celu są dostępne łopatki na kierownicy. Charakterystyka zmiany biegów w skrzyni może być regulowana za pomocą ustawień Drivelogic, które można wybrać w menu M Setup. Dostępne są trzy wyraźnie różniące się tryby zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym – od skupiającego się na komforcie do niezwykle dynamicznego.

Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic posiada również funkcję Launch Control, umożliwiającą optymalne przyspieszenie z maksymalną dynamiką. Jednostka sterująca silnika reguluje zarówno logikę uwolnienia Launch Control, jak i ograniczenie momentu obrotowego optymalnego dla poślizgu. Odpowiednio ustalone punkty zmiany biegów pomagają zapewnić jak najlepsze przyspieszenie w każdych warunkach, np. w zależności od temperatury zewnętrznej i nawierzchni drogi. W BMW M5 funkcja Launch Control może być wykorzystywana w połączeniu z wszystkimi ustawieniami dostępnymi w menu M Setup. Jedynym wyjątkiem jest tryb 2WD systemu napędu na wszystkie koła M xDrive, który dezaktywuje również system DSC (Dynamic Stability Control).

Funkcja Boost Control, której nie oferuje żaden konkurent, umożliwia niezwykle szybkie przyspieszenia przy prędkościach od 30 do 150 km/h (19 – 93 mph). Naciśnięcie lewej łopatki zmiany biegów przez ponad jedną sekundę powoduje, że wszystkie systemy napędu i zawieszenia przełączają się na sportowe ustawienie. Powiadomienie na wyświetlaczu informacyjnym wskazuje, że ta funkcja została aktywowana. Kiedy kierowca następnie mocno wciśnie pedał gazu, samochód przyspiesza bez opóźnień z dużą mocą i dynamiką.

Automatyczna skrzynia biegów z zintegrowanym silnikiem elektrycznym odznacza się lekką i zwartą konstrukcją. Jej moduł hybrydowy działa jako element napędowy i pozwala samochodowi poruszać się z prędkością pieszego bez potrzeby naciśnięcia pedału gazu i uruchamiania silnika spalinowego. Sucha wielopłytkowa sprzęgło separacyjne zapewnia płynne włączanie i wyłączanie silnika spalinowego w trakcie jazdy. Jej niskie opory tarcia pozwala na otwarcie sprzęgła podczas jazdy w trybie czysto elektrycznym. Ponadto sprzęgło separacyjne może eliminować drgania generowane przez silnik spalinowy dzięki kontroli mikroslizgowej. W połączeniu z zintegrowanym systemem tłumienia drgań skrętnych, pomaga to zapewnić wysoki komfort akustyczny, szczególnie przy niskich obrotach.

Do pięciu trybów pracy pozwala kierowcom dostosować wydajność i efektywność ich pojazdu

Współdziałanie pomiędzy silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym w BMW M5 można dostosować, wybierając konkretne tryby pracy systemu M HYBRID. Kierowca może wywołać odpowiednie menu za pomocą przycisku M HYBRID na panelu sterowania w konsoli centralnej i uzyskać do niego dostęp na wyświetlaczu sterującym. Standardowo dostępne są trzy tryby jazdy, a opcjonalnie pięć.

Ustawienie domyślne HYBRID daje kierowcy dostęp do pełnej mocy systemu silnika spalinowego i silnika elektrycznego w tandemie. Ilość, jaką każdy z napędów wnosi do doświadczenia osiągów, zależy od konfiguracji napędu wybranej w menu M Setup. W ustawieniu Comfort silnik elektryczny jest wykorzystywany w pełni, optymalizując efektywność nowego BMW M5. Jeśli bateria jest na bardzo niskim poziomie naładowania, funkcja generatora podnosi punkt obciążenia silnika, aby dostarczyć dodatkową moc do baterii wysokiego napięcia. Dzięki temu kierowca bardzo często ma możliwość jazdy czysto elektrycznej. W trybach Sport i Sport Plus systemu napędowego silnik spalinowy jest aktywny na stałe.

Tryb ELECTRIC jest przeznaczony do jazdy bezemisyjnej. W tym trybie silnik V8 jest aktywowany tylko wtedy, gdy kierowca żąda dużej mocy – tj. naciskając gaz do oporu – lub przełącza na tryb manualny skrzyni biegów za pomocą łopatek zmiany biegów na kierownicy. Wybierając ustawienie eCONTROL, można utrzymać poziom naładowania baterii wysokiego napięcia na stałym poziomie w trakcie jazdy lub zwiększyć go za pomocą odzyskiwania energii lub celowego podnoszenia punktów obciążenia silnika spalinowego. Dzięki temu pojemność baterii można oszczędzić na późniejszą jazdę czysto elektryczną w obszarach miejskich, na przykład, lub wykorzystać pełną moc systemu generowaną przez silnik i silnik elektryczny.

Wybierając opcjonalny pakiet M Drive Professional, dodaje się tryby DYNAMIC i DYNAMIC PLUS. Te tryby zapewniają, że silnik spalinowy i silnik elektryczny są aktywne, a system chłodzenia jest dostosowany do jazdy torowej. W trybie DYNAMIC pełna moc systemu jest gotowa do zapewnienia wysokich osiągów podczas sportowej jazdy po krętych drogach i trasach górskich oraz na torze. A tryb DYNAMIC PLUS jest przeznaczony do wykorzystania maksymalnej mocy systemu M HYBRID przez krótki okres czasu, na przykład, na torze wyścigowym.

Precyzyjny rozkład mocy z M xDrive i Aktywnym M Różnicowym

We wszystkich trybach pracy moc z silnika spalinowego, silnika elektrycznego lub obu jest kierowana na drogę za pośrednictwem M xDrive. Dzięki elektronicznie kontrolowanej wielopłytkowej sprzęgle, ten inteligentny układ napędu na wszystkie koła zapewnia w pełni zmienny rozkład mocy pomiędzy przednią i tylną osią, co optymalizuje zarówno przyczepność, jak i osiągi nowego BMW M5. Jego skrzynia przekładniowa jest bardziej efektywna niż w poprzednim modelu, a także lżejsza, co przynosi poprawę w zakresie kontroli poziomu oleju i chłodzenia. Specjalna konstrukcja osłony podwozia zapewnia wysoce skuteczne chłodzenie powietrzem. Dodatkowo, zdolność przekładni do przenoszenia momentu obrotowego została zwiększona, by uwzględnić niezwykle mocny system napędowy M HYBRID w nowym BMW M5.

Odpowiedzi systemu M xDrive można również dostosować za pomocą menu M Setup. Poza domyślnym ustawieniem 4WD, kierowcy mogą wybierać spośród dwóch innych trybów. W trybie 4WD Sport charakterystyka tylnych kół w układzie napędu na wszystkie koła M jest szczególnie wyraźna. Zapewnia to niezwykle sportowe prowadzenie w dynamicznych sytuacjach jazdy, za które modele M są znane. Aby aktywować ustawienie 4WD Sport, kierowcy muszą najpierw przełączyć na tryb M Dynamic lub całkowicie dezaktywować system DSC (Dynamic Stability Control). Dopiero po aktywacji trybu DSC off można wybrać tryb 2WD. Przesyłanie napędu wyłącznie na tylne koła bez ingerencji ze strony systemu DSC z pewnością przypadnie do gustu doświadczonym kierowcom, którzy preferują czyste doznania związane z osiągami, np. podczas wykonywania manewrów driftowych na torze.

Rozbudowany system aktywnego różnicowego w tylnych osiach nowego BMW M5, który dodatkowo poprawia przyczepność, zwrotność i stabilność kierunkową. Podobnie jak system napędu na wszystkie koła, Aktywne M Różnicowe zostało specjalnie dostosowane do cech wydajności systemu M HYBRID. Zapewnia ono w pełni zmienny rozkład napędu pomiędzy lewym a prawym tylnym kołem, dostosowany do bieżącej sytuacji. W razie potrzeby, do 2,000 Nm (1,474 lb-ft) momentu obrotowego może zostać przekierowanych z szybko obracającego się koła na wolniej obracające się. Pomaga to w utrzymaniu mocy napędowej na drodze bez strat, zwłaszcza gdy samochód jest mocno obciążony lub ma mniejszą przyczepność z jednej strony. Aktywne M Różnicowe również poprawia dynamiczne pokonywanie zakrętów. Przenoszenie mocy na koło na zewnątrz zakrętu zapobiega nadsterowności bez konieczności dbania o hamulce. Aby jak najlepiej regulować przenoszenie mocy, zarówno układ napędu na wszystkie koła M xDrive, jak i Aktywne M Różnicowe są połączone z centralnym zarządzaniem dynamiką poprzeczną nowego BMW M5.

Podwozie i doświadczenia z jazdy

Nowe BMW M5 kontynuuje tradycję limuzyn klasy wysokiej o wysokich osiągach, które emanują dynamizmem i elegancją w równym stopniu – i oferuje unikalne połączenie ekstremalnej sportowej mocy i komfortu. Całościowa koncepcja pojazdu, której nie można przewyższyć pod względem harmonii przeznaczenia, pasuje do ustalonego wzoru BMW M, łącząc zachwycającą wydajność torową z nieograniczoną codzienną użytecznością i zdolnością do długich tras.

Dynamiczne cechy nowego BMW M5 ustanawiają nowe standardy w porównaniu do swojego poprzednika i konkurencji. Kluczowe czynniki, obok systemu napędowego oraz koncepcji pojazdu, obejmują długi rozstaw osi, szerokie ślady, niski środek ciężkości oraz harmonijne, niemal doskonałe rozkłady masy 50:50, a najbardziej wyróżniają się poprawiona sztywność nadwozia i zwiększona aerodynamika oraz technologia podwozia z konfiguracją i strojeniem specyficznymi dla modelu.

Ekspertyza wyścigowa i wieloletnie doświadczenie zdobyte przez BMW M GmbH w tworzeniu samochodów sportowych o wysokich osiągach również miały wpływ na rozwój nowego BMW M5. Zintegrowane zastosowanie wszystkich systemów napędowych i podwozi odbywało się podczas testów i tunningów na publicznych drogach o różnych typach, w obiektach testowych BMW Group oraz na torze Nordschleife w Nürburgringu i innych torach wyścigowych. Rezultatem jest dobrze zrealizowane doznanie z jazdy w każdej sytuacji i przy wszystkich konfiguracjach ustawień. Zautomatyzowane systemy jazdy i parkowania, w które nowe BMW M5 wyposażone jest standardowo lub opcjonalnie, także mają specjalistyczną funkcjonalność. Ułatwiają one kierowcy pracę w codziennym użytkowaniu i podczas dłuższych podróży, a ich funkcje można dostosować do osobistych preferencji za pomocą systemu sterowania/zdalnie eksploatacyjnego specyficznego dla M, dostosowanego do sportowego charakteru nowego BMW M5.

Niezwykle sztywna struktura nadwozia z elementami wzmocniającymi specyficznymi dla M

Rozbudowany pakiet precyzyjnie powiązanych elementów wzmocnienia specyficznych dla M, skoncentrowany na zwiększeniu dynamiki jazdy, zwiększa sztywność podłużną i skrętną struktury nadwozia. Z przodu pojazdu znajduje się panel ścinający, który łączy wieże amortyzatorów z grodzią, a także zakładki wzmocnienia do przodu. Kolejne elementy wzmacniające można znaleźć w środkowej i tylnej części komory silnikowej.

W tylnej części nadwozia nowego BMW M5 znajdują się specyficzne dla modelu elementy wzmocnienia podłogi, w tym belka poprzeczna i panel ścinający oraz inne elementy wzmacniające dla bagażnika. Dodatkowo, mocowania łączące podwozie z nadwoziem oraz układ kierowniczy z podwoziem przednim odznaczają się wyjątkową sztywnością skrętną.

Wyrafinowana technologia podwozia z indywidualnym strojeniem

Nowoczesna technologia podwozia nowego BMW M5 wykorzystuje specyficzną dla modelu kinematykę i elastokinematykę, aby nadać samochodowi wyjątkowy potencjał dynamiczny. Projekt i ustawienia wszystkich komponentów zapewniają, że prowadzenie nowego M5 charakteryzuje się precyzyjną reakcją na ruchy kierownicy, neutralnym zachowaniem podczas jazdy do granicy i liniowym wzrostem sił bocznych w całym zakresie przyspieszenia bocznego.

Oś przednia o podwójnym wahaczu ma zoptymalizowaną sztywność podłużną i poprzeczną, a zastosowanie komponentów aluminiowych pozwala na zmniejszenie masy nieresorowanej. Wszystkie elementy łożysk kół zostały nowo zaprojektowane. Specyficzna dla modelu kinematyka osi, bardzo duże kąty pochylenia i kingpina, obniżony środek obrotu oraz elastomery opracowane specjalnie dla nowego BMW M5 umożliwiają znaną w połączeniu M fascynującą dynamikę oraz starannie wyważone cechy komfortowe w codziennej jeździe i podczas dłuższych tras.

Oś tylna pięcio-łącznikowa również wykorzystuje komponenty o specyficznej konstrukcji, aby sprostać wysoko wymagającym wymaganiom dynamicznym samochodu sportowego o wysokich osiągach. Innowacyjna konstrukcja stalowa forged łączników i łożysk kół – podobnie jak subframe tylnej osi wykonany z aluminium – redukuje masę nieresorowaną. Nowe kontrolki toru, kontrolki kątowe i łączniki osi tylnej zostały opracowane specjalnie z myślą o wysokich dynamikach podłużnych i poprzecznych. Stabilność w prostych odcinkach, reakcje na zmiany obciążenia, stabilność kierunkowa podczas zmiany pasów oraz zachowanie kierownicy korzystają z niezwykle precyzyjnego prowadzenia kół. Niezwykle sztywne mocowania do subframe tylnej osi, które również mają bardzo wysoką sztywność strukturalną, poprawiają zwrotność nowego BMW M5. Duża podstawa podporowa subframe tylnej osi, która jest wykorzystywana do tłumienia drgań układu napędowego, oraz specyficzna dla modelu elastokinematyka, która poprawia komfort jazdy, mają szczególnie pozytywny wpływ na poziom komfortu podczas dłuższych podróży.

Standardowe wyposażenie obejmuje układ kierowniczy M Servotronic i Integral Active Steering

Układ kierowniczy M Servotronic dla nowego BMW M5 zyskuje szczegółowe ulepszenia i łączy funkcjonalność wspomagania kierownicy wrażliwej na prędkość z zmiennym przełożeniem kierownicy. Umożliwia to specyficznej dla M wersji elektrycznego układu kierowniczego (Electric Power Steering) dostarczanie dokładnej ilości momentu obrotowego w każdej sytuacji. Dokładne wprowadzenie i precyzyjne komunikowanie ruchów kierownicy poprawiają dynamiczne pokonywanie zakrętów, a także ułatwiają manewrowanie i parkowanie przy niskich prędkościach.

W znanym stylu M, układ kierowniczy ma sztywny – a nie elastyczny – związek z podwoziem przednim, aby zapewnić optymalne informacje zwrotne z drogi i niezwykle wysoką precyzję kierunkową. Kierowcy mogą wybierać spośród dwóch ustawień dla wspomagania kierownicy za pośrednictwem menu M Setup, co pozwala na aktywację ustawienia skoncentrowanego na komforcie lub zoptymalizowanego pod kątem sportowego prowadzenia.

Siódma generacja BMW M5 jest również wyposażona w Integral Active Steering. Ten system, który kręci tylne koła w tym samym kierunku lub w przeciwnym kierunku do kół przednich, w zależności od prędkości samochodu, jest standardowo zamontowany w nowej limuzynie o wysokich osiągach. Z kątem skrętu do 1,5° w każdym przypadku zwiększa komfort podczas manewrowania i zmniejsza promień skrętu, a także poprawia stabilność i komfort podczas zmiany pasów oraz zwiększa dynamikę pokonywania zakrętów przy wyższych prędkościach. Dodatkowo, w szczególnie dynamicznych sytuacjach jezdnych system uruchamia technologię sterowania podwoziem, aby wprowadzić informacje do kierownicy, co ma na celu optymalizację stabilności kierunkowej i zwrotności.

Adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami

Nowe BMW M5 również standardowo wyposażone jest w adaptacyjne zawieszenie M. Jego elektronicznie sterowane amortyzatory optymalizują kontakt z drogą we wszystkich sytuacjach jezdnych, zmniejszają tendencję nadwozia do przechylania się podczas dynamicznej jazdy w zakrętach oraz poprawiają komfort jazdy w codziennych warunkach i podczas długich tras. Amortyzatory są sterowane za pomocą czujników, które nieustannie monitorują ruchy nadwozia, stan drogi oraz zmiany w kierowaniu. Dodatkowo, obciążenie pojazdu jest również automatycznie wykrywane i następnie uwzględniane. Elektromagnetycznie sterowane zawory wytwarzają optymalne siły tłumienia dla każdego koła w zaledwie kilka milisekund.

Adaptacyjne zawieszenie M optymalizuje tłumienie drgań nadwozia przy wszystkich prędkościach, ponieważ najwyższe siły tłumienia są uruchamiane jedynie wtedy, gdy jest to konieczne i na krótko. W rezultacie zawieszenie pochłania duże nierówności z płynnością, która utrzymuje nadwozie w doskonałym kontakcie z drogą przez cały czas. Dostosowywanie sił tłumienia w zależności od sytuacji również poprawia przyczepność przy ruszaniu i siłę hamowania podczas ostrego hamowania.

Zasadnicze ustawienie tłumienia może być zmieniane przez kierowcę w menu M Setup. Tutaj dostosowywane są reakcje systemu Integral Active Steering wraz z amortyzatorami. Tryb komfortowy zapewnia zrównoważone cechy tłumienia dla relaksującej jazdy. Wybór ustawienia Sport aktywuje sztywniejsze ustawienie nadwozia, które zostało dostosowane w intensywnych testach na torze Nordschleife w Nürburgringu. Jest ukierunkowane na sportową jazdę poprzez zwiększone rezerwy przyczepności i większe możliwości dynamiki poprzecznej. Ustawienie tłumienia w trybie Sport Plus zostało zaprojektowane w celu maksymalizacji wydajności na gładkich torach wyścigowych. Zmniejszenie wymaganego wysiłku kierownicy oraz zapewnienie niezwykle bezpośredniej reakcji na zmiany kierunku wspiera dynamiczny styl jazdy zarówno w trybie Sport, jak i Sport Plus.

Zintegrowany system hamulcowy z indywidualnie wybieranymi ustawieniami w standardzie; hamulce M z ceramiki węglowej opcjonalnie

Specyficzna dla M wersja zintegrowanego systemu hamulcowego pozwala kierowcom nowego BMW M5 wybierać spośród dwóch ustawień odczucia na pedale za pośrednictwem menu M Setup. W swoim indywidualnym sposobie, tryb komfortowy i sportowy zmieniają ilość siły na pedale hamulca, potrzebną do spowolnienia pojazdu. Kierowca może zatem wybrać pomiędzy ustawieniem bardziej komfortowym a tym, które zapewnia szczególnie bezpośrednią i natychmiastową reakcję podczas hamowania. We wszystkich trybach i przez cały czas kierowca cieszy się doskonałym odczuciem na pedale, które nie jest negatywnie wpływane przez czynniki takie jak mokre warunki drogowe, przyspieszenie boczne i temperatura hamowania.

Zintegrowany system hamulcowy szybko i precyzyjnie dostosowuje siłę hamowania do wymagań kierowcy. W tym celu łączy aktywację hamulca, wzmacniacz hamulca i funkcje kontroli hamowania w jednym module. Wymagana siła hamowania jest uruchamiana przez elektryczny aktor.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.