2025 BMW M5 Touring

BMW zaprezentowało latem 2024 roku model 2025 M5 Touring, który jest najsilniejszym, hybrydowym autem typu kombi z napędem na wszystkie koła w historii marki. Może spełnić wszystkie wymagania zarówno jako pojazd rodzinny, jak i częściowo sportowy.

Niemiecki producent samochodów wprowadził pierwszą generację M5 w 1984 roku, jako model tylko w wersji sedan (E28). Potem, w 1992 roku, podczas debiutu drugiej generacji M5 (E34), poszerzono ofertę o wersję kombi. Choć nie odniosła ona dużego sukcesu, był to obiecujący początek. W 2007 roku zadebiutował drugi M5 Touring, znany jako E61. Mimo że jego sprzedaż stanowiła około 5% całkowitej sprzedaży M5, zapisał się w pamięci. Następnie BMW wstrzymało produkcję tego rodzinnego, sportowego kombi aż do 2024 roku, kiedy to pojawił się pierwszy hybrydowy M5 Touring, obiecujący, że stanie się wszechstronnym pojazdem, idealnym dla rodziny i kierowcy. Auto dzieli podwozie z modelem G90 Sedan i nosi wewnętrzny kod fabryczny G99.

Jednak M5 Touring 2025 dzieliło więcej niż tylko podwozie ze swoim sedanem. Miał również tę samą przednią część, z charakterystycznym dla M przodem, wysokopołyskową, niemal całkowicie zamkniętą kratką chłodnicy. Logo M5 znajduje się na poziomej podwójnej belce M. W dolnej części zderzaka, w osłonie, BMW umieściło szeroki wlot powietrza flankowany przez kanciaste wloty po bokach, potrzebne do chłodzenia przednich hamulców. Choć dzielił wiele elementów z zwykłym modelem 5 Series Touring (G61), był szerszy o 75 mm (3 cale) z przodu, dzięki powiększonym błotnikom.

BMW wzięło nadwozie klasycznego 5 Series Touring (G61) i wzbogaciło je o szczegóły charakterystyczne dla serii M. Lusterka drzwiowe mają aerodynamiczne wsporniki i pokrywy z włókna węglowego. Płaskie klamki drzwiowe pasowały do koloru pojazdu, a rzeźbione drzwi z wznoszącą się linią przetłoczenia na dolnej stronie sprawiały, że kombi wyglądało na szybkie. Dodatkowo, z lekko opadającą linią dachu i przyciemnionymi słupkami, BMW M5 Touring 2025 miało wszystkie niezbędne elementy, by przekonać klientów, że to znakomity samochód rodzinny, który nie wygląda nudno. Z tyłu producent dodał dłuższy spojler dachowy niż w zwykłym Touring oraz tylny zderzak z czterema wylotami spalin, flankowanymi przez ogromny dyfuzor.

W środku na klientów czekał zakrzywiony ekran umieszczony na górze deski rozdzielczej, podobnie jak w pozostałych modelach serii 5. Jednak BMW wprowadziło pewne zmiany w menu, oferując podmenu ukierunkowane na M, które umożliwiały klientom wykorzystanie pełni mocy i osiągów modelu. Standardowo zamontowano zestaw foteli kubełkowych o wysokich bocznych podporach, a w opcji dostępne były sportowe fotele. Z tyłu producent umieścił kanapę z dzieleniem 40/20/40, która pomieściła do trzech dorosłych. Po złożeniu kanapy pojazd uzyskiwał łączną przestrzeń ładunkową wynoszącą 1630 litrów (57,6 cu-ft), co było więcej niż wystarczające dla rodziny czwórki na krótki urlop.

Pod jego maską, BMW M5 Touring 2025 miało te same parametry techniczne co jego brat. Dysponował silnikiem benzynowym V8 o pojemności 4,4 litra z podwójnym turbodoładowaniem. Wspomagany był silnikiem elektrycznym, a łączna moc wynosiła 727 PS (717 hp), z czego 129 PS (194 hp) pochodziło z elektrycznego silnika zintegrowanego z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Cała moc trafiała na wszystkie koła w celu maksymalnej przyczepności. System M xDrive pozwalał jednak kierowcom na przekazywanie całego momentu obrotowego tylko na tylne koła w przypadku jazdy z dużą prędkością lub driftu. W standardowej wersji samochód miał ograniczoną prędkość maksymalną do 250 km/h (155 mph). Dzięki pakietowi M Driver, kombi mogło tę prędkość przekroczyć, osiągając nawet 304 km/h (189 mph).

BMW M GmbH wprowadza do swojej oferty kolejny, dynamiczny model, oferujący unikalne połączenie doskonałych osiągów, ekstrawaganckiego, sportowego designu i wszechstronnej przestrzeni wewnętrznej. Nowe BMW M5 Touring podnosi fuzję wyjątkowej dynamiki jazdy z doskonałą użytecznością w codziennym użytkowaniu i zdolnością do długich podróży, za które samochody BMW M są znane, na zupełnie nowy poziom. Jego system M HYBRID generuje maksymalną moc 535 kW/727 hp oraz szczytowy moment obrotowy 1,000 Nm (737 lb-ft), zapewniając oszałamiające osiągi zarówno na drodze, jak i torze. Jednocześnie, częściowo elektryfikowany napęd umożliwia niemal bezgłośną jazdę bez emisji lokalnej na dystansie do 67 kilometrów (42 mph). Ponadto, charakterystyczny koncept pojazdu nowego BMW M5 Touring znajduje odzwierciedlenie zarówno w jego designie zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Wyraziste nadkola i progi, a także specyficzny dla M design przednich i tylnych zderzaków wyraźnie odróżniają BMW M5 Touring od BMW serii 5 Touring. Nowe M5 Touring ma do 1,630 litrów elastycznej pojemności ładunkowej, idealnej na czas wolny oraz podróże.

Wprowadzenie modelu Touring do oferty marki w segmencie pojazdów wysokowydajnych opiera się na przeszłych i obecnych sukcesach. BMW M GmbH po raz pierwszy zaprezentowało wariant Touring w 1992 roku, równocześnie z drugą generacją BMW M5 Sedan. W 2007 roku, czwarta generacja sedanów o wysokich osiągach również zyskała rodzeństwo w postaci BMW M5 Touring. A teraz nowa edycja sprawia, że klienci po raz trzeci będą mogli wybierać spośród dwóch wariantów nadwoziowych BMW M5 w 40-letniej historii modelu. Znaczne zainteresowanie wśród fanów marki BMW M, jakie wywołuje synteza wyjątkowych osiągów i dodatkowej przestrzeni, znajduje odzwierciedlenie w silnym obecnym popycie na pierwsze w historii BMW M3 Competition Touring z M xDrive.

Elitarna zdolność dynamiczna spotyka się z niezwykle elastycznym podejściem do przestrzeni wewnętrznej

Nowe BMW M5 Touring pobudza wyobraźnię spójnym, całościowym konceptem czystych genów wyścigowych, najwyższych osiągów, nieprzytłaczającego komfortu podczas długich podróży oraz przestrzeni wewnętrznej, którą można wykorzystywać na imponująco różne sposoby. Spełnia zatem życzenia wymagających entuzjastów, którzy doceniają dynamiczną moc maszyny M i wysublimowane osiągi BMW M5, ale nie chcą rezygnować z dodatkowej przestrzeni ładunkowej, funkcjonalności i komfortu podczas długich podróży, jakie oferuje model Touring.

Nowe BMW M5 Touring po raz pierwszy zostanie publicznie zaprezentowane podczas Monterey Car Week w Kalifornii w połowie sierpnia 2024 roku. Będzie ono produkowane w zakładzie BMW Group w Dingolfing, równolegle z nowym BMW M5 Sedan. Rozpoczęcie produkcji będzie poprzedzone rynkowym wprowadzeniem nowego BMW M5 Touring w listopadzie 2024 roku. Najważniejszymi rynkami dla nowego BMW M5 Touring są Niemcy i USA, a następnie Wielka Brytania, Kanada i Szwajcaria.

Nowa interpretacja znanego wyglądu M z purystycznymi akcentami designu

Dzięki świeżemu spojrzeniu na tradycyjną stylistykę BMW M, nowe BMW M5 Touring natychmiast uwydatnia swój charakter inspirowany wyścigami. Jego specyficzne dla M cechy designu koncentrują się na spełnieniu funkcji związanych z kierowaniem przepływem powietrza i równowagą aerodynamiczną. Wyróżniający się spojler na dachu i mocno nachylony, smukły słupek D podkreślają dynamiczne linie pojazdu. Jednocześnie, niecodziennie wysoki odsetek powierzchni malowanych w kolorze nadwozia tworzy dzieło wizualnej czystości, oferujące stylowe odniesienia do klasycznej dynamiki sportowego samochodu wysokiej wydajności.

Dzięki muskularnemu, specyficznemu dla modelu kształtowi nawierzchni, nowe BMW M5 Touring – podobnie jak jego sedanowe rodzeństwo – wyraźniej niż kiedykolwiek odróżnia się od nadwozia nowego BMW serii 5, na którym jest oparte. Z długością zewnętrzną wynoszącą 5,096 milimetra i szerokością 1,970 milimetrów (zgodnie z wymiarami BMW M5 Sedan), model o wysokich osiągach jest o 36 milimetrów dłuższy niż BMW 5-Series Touring i o 70 milimetrów szerszy. jego wysokość wynosi 1,516 milimetrów, co oznacza, że prawie dokładnie odzwierciedla wysokość swojego poprzednika.

Przyciągający wzrok przód z dużym wlotem powietrza i nowo zaprojektowaną grillem w kształcie nerki BMW; oświetlenie konturowe BMW Iconic Glow jako standard

Jego specyficzny dla M przód natychmiast identyfikuje wariant Touring jako członka rodziny modelowej. W sercu nowego BMW M5 Touring znajduje się nowo zaprojektowany grill w kształcie nerki, który jest wykończony na czarno w połysku i prawie całkowicie zamknięty. Emblemat „M5” znajduje się na poziomym, charakterystycznym dla M podwójnym pasku. Podczas gdy środek grilla w kształcie nerki BMW zawiera czujniki dla systemów wspomagania kierowcy, w jego dolnej części znajdują się dwa małe, matowe wloty powietrza, które zapewniają optymalną regulację temperatury, efektywnie kierując nadchodzące powietrze do chłodnicy. Purystyczne podejście umożliwia nowatorską estetykę designu, która prezentuje się efektownie dzięki czarnemu obramowaniu i standardowemu oświetleniu konturowemu BMW Iconic Glow dla grilla w kształcie nerki BMW.

Niemal bezpośrednio poniżej grilla w kształcie nerki BMW znajduje się centralny dolny wlot powietrza. Czarne wykończenie w połysku w przednim zderzaku zapewnia szczególnie dużą ilość powietrza chłodzącego. Jest on podzielony na dwa przez centralną przegrodę, co wprowadza nowy akcent designu inspirowany samochodami wyścigowymi do przodu specyficznego dla M. Trójkątny kształt bocznych wlotów powietrza w kolorze nadwozia podkreśla szeroki rozkład nowego BMW M5 Touring. Wyraźne, rozszerzone nadkola oraz rzeźbione powierzchnie wokół grilla w kształcie nerki BMW, reflektorów i wlotów powietrza tworzą szczególnie uderzający wygląd.

Standardowe Adaptive LED Headlights nadają nowoczesny, minimalistyczny wygląd typowej dla marki czterookiej twarzy. Obejmują one funkcję oświetlenia skrętnego i matrycowy światłoczujnik z asystentem świateł drogowych BMW Selective Beam, który nie oślepia. Prezentowane w standardzie w formie M lights Shadow Line, reflektory mają czarne elementy wykończenia wewnątrz swoich obudów. Dodatkowo niebieskie elementy designerskie poniżej jednostek LED subtelnie eksponują źródła światła.

Atletyczna sylwetka z elegancko wydłużonymi proporcjami Touring, specyficzny dla modelu spojler dachowy i wyraźnie wyeksponowane nadkola

Z widoku z boku wyraźny charakter nowego BMW M5 Touring jest podkreślany przez elegancko wydłużoną linię dachu oraz specyficzny dla modelu spojler dachowy. Cała klatka boczna nadwozia została całkowicie zaprojektowana na nowo dla modelu o wysokich osiągach z pewną, sportową estetyką jako celem. W rezultacie nowe BMW M5 Touring jest o 75 milimetrów szersze w nadkolach przednich niż nowe BMW 5-Series Touring i o 48 milimetrów szersze w nadkolach tylnych.

Graficzny układ okien bocznych zwęża się w tylnej części nadwozia, generując silne, wyraziste szerokie nadkola, które szczególnie żywo podkreślają cechy nowego BMW M5 Touring. W przeciwieństwie do BMW M5 Sedan, linia charakterystyczna nad uchwytami drzwi o płaskim kształcie rozciąga się do tylnych świateł w modelu Touring, dodając do odmiennie sylwetki dodatkowego akcentu elegancji. Progi malowane w kolorze nadwozia zwieńczają nadwozie samochodu w muskularnym stylu na dolnej krawędzi, a dodatkowy, odblaskowy brzeg podkreśla smukły i atletyczny ogólny wygląd. Obniżona sylwetka samochodu oraz przednie i tylne zderzaki, które sięgają prawie do powierzchni drogi, dodatkowo akcentują fizycznie imponujące proporcje pięciodrzwiowego samochodu. Podejrzane lusterka zewnętrzne, które są zoptymalizowane zarówno aerodynamicznie, jak i akustycznie, są malowane na czarno w połysku i mogą być opcjonalnie wykonane z włókna węglowego.

Szeroka, mocna tylna część z monolitycznym wykończeniem powierzchni

Nowe BMW M5 Touring prezentuje muskularną i wizualnie uderzającą figurę również z tyłu. Tak jak z przodu samochodu, hojnie wymiarowane powierzchnie tworzą monolityczny wygląd i pewnie prezentują ekspresywną tylną część. Wyraźnie rozszerzone tylne nadkola współgrają z wąskimi tylnymi światłami, które sięgają w boki pojazdu, oraz pionowymi reflektorami na skrajnych krawędziach tyłu, podkreślając jego szerokość i mocną posturę.

Obok spojlera dachowego, przyciągający wzrok dyfuzor w dwóch częściach pomaga optymalizować aerodynamikę pojazdu, zwiększa przyczepność i tworzy niezapomnianą aurę. Pionowy dzielnik dyfuzora odnosi się do podziału w centralnej części przedniego zderzaka, wprowadzając kolejny element designu inspirowany samochodami wyścigowymi. Ponadto znane podwójne rury wydechowe M w czarnym chromie są zintegrowane z lewą i prawą stroną tylnego zderzaka.

Ekskluzywne, ażurowe koła M o wymiarach specyficznych dla osi

Nowe, wyglądające na lekkie koła M w podwójnym układzie szprych i dwukolorowym wykończeniu zwiększają sportowy wygląd samochodu z boku. Ich specyficzne dla osi wymiary wynoszą 20 cali na przedniej osi i 21 cali na tylnej, co pozwala na maksymalne wykorzystanie dynamicznego potencjału nowego BMW M5 Touring, optymalizując jego zdolność do przenoszenia sił zakrętu na drogę. Wyposażone w opony 285/40 ZR20 z przodu i 295/35 ZR21 z tyłu, zapewniają znakomitą stabilność w zakrętach, jak również precyzyjne czucie kierownicy i optymalną przyczepność – nawet podczas intensywnej jazdy na torze wyścigowym. Szczególnie duża średnica kół i diamentowo-polishowane krawędzie obręczy podkreślają rozmiar kół.

Koła M są również dostępne opcjonalnie w wersji całkowicie czarnej. Szczególnym akcentem w gamie opcjonalnych kół M jest wariant, który zastępuje klasyczne szprychy nowym typem grafiki obręczy. Te koła emanują trójwymiarowością, ich wygląd zmienia się w zależności od kąta patrzenia, nadając im elegancki, wieloczęściowy i nowoczesny wygląd. Wszystkie koła lekkie M standardowo są wyposażone w opony wysokowydajne.

Wyraziste kolory nadwozia; specjalne wykończenia lakiernicze BMW Individual również dostępne od momentu premiery

Klienci mogą wybierać spośród dziesięciu wyrazistych kolorów lakieru zewnętrznego dla swojego nowego BMW M5 Touring. W tym ekskluzywne warianty M, takie jak Isle of Man Green metallic i Marina Bay Blue metallic oraz wykończenia lakiernicze BMW Individual, takie jak Storm Bay metallic i Frozen Deep Grey metallic. W ofercie znajdzie się także wybór specjalnych wykończeń lakierniczych BMW Individual od momentu premiery. Dostępnych będzie do 150 szczególnie ekskluzywnych odcieni nadwozia.

Napęd

Dzięki swojemu wyraźnemu połączeniu dynamicznych osiągów, komfortu na długich trasach, przestronności i niepowtarzalnej aury, nowe BMW M5 Touring obiecuje niezrównane wrażenia z jazdy w swoim segmencie. Trzeci wariant Touring w historii BMW M5, teraz po raz pierwszy wyposażony w elektryczny system napędowy. To wzbogaca już wszechstronny charakter BMW M5 Touring o nowe talenty. Specyficzna dla modelu wersja systemu M HYBRID łączy silnik V8 o wysokich obrotach z technologią M TwinPower Turbo oraz elektryczny silnik zintegrowany bezpośrednio z przekładnią. Efektem jest wyjątkowo mocna jednostka napędowa, która generuje zarówno formidablne osiągi, jak i zwiększoną efektywność, a także pozwala na jazdę tylko elektryczną.

Silnik spalinowy i elektryczny generują łącznie maksymalną moc 535 kW/727 hp i szczytowy moment obrotowy systemu 1,000 Nm (737 lb-ft). Intelligence między silnikiem a silnikiem elektrycznym, a także technologia przekazywania mocy i zawieszenia idealnie dostosowane do charakterystyki wydajności systemu napędowego stanowią najnowszy przykład postępu osiągniętego dzięki wieloletniemu doświadczeniu w wyścigach zdobytemu przez BMW M GmbH.

Perfekcyjnie zharmonizowane: system M HYBRID w BMW M5 Touring

Produkt piątej generacji technologii BMW eDrive, elektryczny silnik zintegrowany z ośmiobiegową przekładnią M Steptronic pomaga nadać nowemu BMW M5 Touring niezwykle błyskawiczne dostarczanie mocy. Natychmiastowy zryw elektrycznego silnika oraz nieustępliwy, charakterystyczny dla M wznoszenie się mocy silnika ośmiocylindrowego do górnych zakresów załadunku i obrotów łączą się, aby stworzyć niezrównane osiągi. Dodając do tego również znakomitą elastyczność systemu M HYBRID, nowe BMW M5 Touring osiąga poziom dynamicznych możliwości, który nie ma sobie równych.

Natychmiastowa moc elektrycznego silnika oraz znaczne zapotrzebowanie silnika V8 na obroty otwierają drogę do niezwykłych czasów przyspieszenia. BMW M5 Touring przyspiesza do 100 km/h (62 mph) z miejsca w 3.6 sekundy i osiąga 200 km/h (124 mph) w 11.1 sekundy. Maksymalny moment obrotowy systemu M HYBRID wynoszący 1,000 Nm (737 lb-ft) dodatkowo zapewnia znakomitą elastyczność, co odzwierciedla czas 3.1 sekundy w piątym biegu na dystansie 80 do 120 km/h (50 – 75 mph). Ograniczona prędkość maksymalna wynosząca 250 km/h (155 mph) może zostać zwiększona do 305 km/h (189 mph) po zainstalowaniu opcjonalnego pakietu M Driver’s Package.

Wysoka moc elektrycznego silnika zamontowanego w nowym BMW M5 Touring umożliwia mu również jazdę bez emisji spalin w trybie całkowicie elektrycznym – nie tylko w ruchu miejskim, ale także w dalszej odległości. Maksymalna prędkość przy zasilaniu elektrycznym wynosi 140 km/h (87 mph), a zasięg elektryczny w teście WLTP wynosi 61 – 67 kilometrów (38 – 42 mile).

Muskularny silnik V8 o wysokich obrotach, charakterystyczny dla modeli M

Jednostka V8 pod maską nowego BMW M5 Touring łączy charakterystyczną wysoką moc silników BMW M GmbH z najnowszą technologią M TwinPower Turbo. Oprócz pary turbosprężarek twin-scroll, pakiet technologii obejmuje również system High Precision Injection, którego maksymalne ciśnienie wynoszące 350 bar pomaga zwiększyć zarówno efektywność, jak i osiągi. Zmienna synchronizacja wałków rozrządu Double-VANOS oraz poprawiona wersja technologii VALVETRONIC, która teraz zawiera przełączalne dźwigienki po stronie wydechowej, pozwalają na przerwanie wymiany gazów podczas nadmiernej mocy. To skutkuje redukcją wewnętrznych strat tarcia silnika, co oznacza, że dodatkowa energia hamowania może być odzyskiwana. Krzyżowo-połączeni kolektor wydechowy, wzmocniona przekładnia wałka korbowego oraz ulepszone turbosprężarki zamontowane blisko kolektora wydechowego z dostosowaną pośrednią chłodnicą powietrza również wpływają na zwiększenie efektywności silnika.

Dzięki stabilnemu dostarczaniu mocy w szerokim zakresie obciążenia, silnik spalinowy w nowym BMW M5 Touring jest głównym wkładem w połączoną moc systemu M HYBRID wynoszącą 535 kW/727 hp i łączny moment obrotowy 1,000 Nm (737 lb-ft). Generuje maksymalne wyjście 430 kW/585 hp z zakresu obrotów od 5,600 do 6,500 rpm, podczas gdy szczytowy moment obrotowy wynosi 750 Nm (553 lb-ft) i dostępny jest w bardzo szerokim zakresie obrotów – między 1,800 a 5,400 rpm. Jednostka V8 ma limit obrotów wynoszący 7,200 rpm.

Silnik elektryczny z natychmiastowym dostarczaniem mocy i wysokim momentem

Elektryczny silnik w systemie M HYBRID jest zintegrowany z ośmiobiegową przekładnią M Steptronic razem z elektroniką mocy w oszczędnej wagi i przestrzeni konstrukcji. Trwały silnik synchroniczny reaguje na nawet niewielkie ruchy pedału gazu z niezwykle szybkim dostarczaniem mocy, w sposób znany z silników elektrycznych. Silnik elektryczny przyczynia się do maksymalnej mocy systemu o wartości do 145 kW/197 hp oraz do maksymalnego momentu obrotowego wartości do 280 Nm (206 lb-ft).

Jego moment nominalny jest zwiększany do efektywnej wartości sięgającej 450 Nm (332 lb-ft) na wejściu do przekładni dla silnika z pomocą etapu przekładniowego opatentowanego przez BMW. Ta innowacja umożliwia kompaktowej jednostce napędowej wytwarzanie efektywnej mocy, która w normalnych warunkach potrzebowałaby znacznie większego silnika. BMW IconicSounds Electric zapewnia akustyczne towarzystwo dla jego dostarczania mocy. Ten specyficzny dla M dźwięk napędu generuje autentyczne odpowiedzi na każdy ruch pedału gazu, zarówno w trybie całkowicie elektrycznym, jak i podczas dodawania mocy z V8.

Akumulator wysokiego napięcia, elektronika mocy oraz jednostka ładowania Combinated z inteligentnym zarządzaniem energią i ciepłem

Podobnie jak silnik elektryczny, akumulator wysokiego napięcia w nowym BMW M5 Touring jest również częścią najnowszej, piątej generacji technologii BMW eDrive. Jest on zainstalowany w podwoziu pojazdu, aby zaoszczędzić miejsce. To również skutkuje niskim środkiem ciężkości, co sprzyja zwinnemu prowadzeniu. Akumulator litowo-jonowy w nowym BMW M5 Touring charakteryzuje się wysoką gęstością energii, co pozwala na dostarczenie 18.6 kWh użytecznej energii.

Elektronika mocy systemu M HYBRID zapewnia harmonijne współgranie między silnikiem a silnikiem elektrycznym w każdym momencie. Oprócz zapewnienia wzmacniającego efektu elektrycznego podczas przyspieszania, elektryczny silnik nowego BMW M5 Touring również pełni wspierającą rolę pod stałym obciążeniem, pomagając w zmniejszeniu zużycia paliwa przez silnik.

Jednostka ładowania Combined systemu M HYBRID obsługuje ładowanie AC o mocy do 11 kW. Oznacza to, że akumulator wysokiego napięcia w nowym BMW M5 Touring można w pełni naładować z pustego stanu w 2 godziny i 15 minut. Predykcyjne zarządzanie ciepłem skraca czasy ładowania poprzez staranne wstępne kondycjonowanie akumulatora wysokiego napięcia.

Zintegrowany system chłodzenia, mocowania silnika i przekładni specyficzne dla modelu

Zintegrowany system chłodzenia w nowym BMW M5 Touring został dostosowany do wymagań zarówno codziennego użytkowania, jak i jazdy po torze. Ekstremalnie duże wloty powietrza z przodu zapewniają utrzymanie napływu chłodnego powietrza w razie potrzeby w każdej chwili. Hojnie wymiarowane wymienniki ciepła oraz zintegrowany system kontrolowania temperatury silnika spalinowego, przekładni, w tym silnika elektrycznego oraz akumulatora wysokiego napięcia, utrzymują optymalne poziomy temperatury roboczej technologii systemu napędowego.

Specyficzne dla modelu, niezwykle sztywne mocowanie układu napędowego przyczynia się dodatkowo do właściwości jezdnych nowego BMW M5 Touring. Jest także czynnikiem w bezpośrednim przekazywaniu mocy samochodu na drogę, jego natychmiastowej reakcji oraz precyzji przy wchodzeniu w zakręty.

Ośmiobiegowa przekładnia M Steptronic z Drivelogic, Launch Control i Boost Control

Ośmiobiegowa przekładnia M Steptronic z Drivelogic przekazuje nie tylko moc generowaną przez silnik spalinowy, ale także moment obrotowy z zintegrowanego silnika elektrycznego. Standardowe łopatki do zmiany biegów na kierownicy pozwalają kierowcom na sekwencyjne ingerencje w proces wyboru biegów. Ustawienia Drivelogic – wybierane z menu M Setup – pozwalają na zróżnicowanie charakterystyki zmiany biegów w trzech etapach, od skoncentrowanych na komforcie po ekstremalnie dynamiczne.

Ośmiobiegowa przekładnia M Steptronic ma funkcję Launch Control, aby umożliwić optymalizowane przyspieszenie ze startu z maksymalną dynamiką. Można ją wykorzystać w połączeniu z trybem M Dynamic w wszystkich ustawieniach dostępnych przez menu M Setup, z wyjątkiem trybu 2WD systemu napędu na wszystkie koła M xDrive. Istnieje także funkcja Boost Control – cecha, której nie oferuje żaden konkurent – do niezwykle szybkich zrywów prędkości w zakresie od 30 do 150 km/h (19 – 93 mph). Jest ona aktywowana przez pociągnięcie lewej łopatki zmiany biegów przez więcej niż sekundę.

Do pięciu trybów pracy pozwala kierowcom na wybór optymalnego ustawienia w każdym czasie

Nowe BMW M5 Touring posiada standardowo trzy tryby pracy i pięć jako opcja, które dostosowują współdziałanie silnika spalinowego i elektrycznego silnika, dostępne za pomocą przycisku M HYBRID na konsoli centralnej. Domyślny tryb Hybrydowy daje kierowcy dostęp do pełnej mocy systemu silnika spalinowego i elektrycznego w tandemie. Ilość, jaką każdy źródło napędu przyczynia się do doświadczenia osiągów, zależy od konfiguracji napędu wybranej w menu M Setup.

W ustawieniu Comfort preferencje są skierowane na korzystanie z silnika elektrycznego, zwiększając efektywność nowego BMW M5 Touring. W trybach jazdy Sport i Sport Plus silnik spalinowy jest na stałe aktywny. Tryb elektryczny jest przeznaczony do jazdy bez emisji lokalnej, przy czym silnik V8 włącza się tylko wtedy, gdy kierowca wymaga dużej mocy poprzez naciśnięcie gazu do podłogi lub przełączenie na tryb ręczny przekładni. Ustawienie eControl pozwala na utrzymanie na stałym poziomie ładunku akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy lub zwiększenie go za pomocą odzyskiwania energii. Zainstalowanie opcjonalnego M Drive Professional dodaje tryby Dynamic i Dynamic Plus, które można wybrać do sportowej jazdy po drogach wiejskich i górskich lub do jazdy po torze.

Precyzyjna dystrybucja mocy z M xDrive i Active M Differential

Moc systemu M HYBRID jest w pełni przekazywana na drogę poprzez inteligentny system napędu na wszystkie koła M xDrive. Jego elektronicznie kontrolowane sprzęgło wielopłytkowe zapewnia w pełni zmienną dystrybucję mocy między przednimi a tylnymi kołami. Najnowsza wersja skrzyni rozdzielczej jest bardziej wydajna, lżejsza i przynosi również ukierunkowane poprawy w kontroli poziomu oleju oraz chłodzenia. Pojemność momentu z transferu także została zwiększona, aby była gotowa do pracy w tandemie z potężnym systemem napędowym w nowym BMW M5 Touring.

Reakcje systemu M xDrive można także dostosować poprzez menu M Setup. Oprócz domyślnego ustawienia 4WD, kierowcy mogą również wybrać tryb 4WD Sport lub 2WD. W trybie 4WD Sport, ustawienie napędu na wszystkie koła z tyłu jest szczególnie wyraźne. Aby go włączyć, kierowcy najpierw muszą przełączyć na tryb M Dynamic lub dezaktywować system DSC (Dynamic Stability Control). Przy wyłączonym DSC można również wybrać tryb 2WD, który kieruje napęd tylko na tylne koła i pozwala kierowcom na wykonywanie manewrów driftowych, ciesząc się wyjątkowo czystym doświadczeniem osiągów. System M xDrive współpracuje z Active M Differential, aby maksymalizować przyczepność, zwinność i stabilność kierunkową. Ta elektronicznie kontrolowana blokada różnicowa w tylnej osi zapewnia w pełni zmienną dystrybucję napędu między tylnymi kołami w zależności od sytuacji.

Zawieszenie i doświadczenie jazdy

Spójny ogólny koncept nowego BMW M5 Touring pozwala na zapewnienie intrygujących wrażeń z jazdy zarówno na torze, jak i w codziennym użytkowaniu oraz podczas długich podróży. Jego dynamika osiągów ustawia nowe standardy w klasie. Kluczowe czynniki obok systemu napędowego oraz koncepcji pojazdu, składającej się z długiego rozstawu osi, szerokich kół, niskiego środka ciężkości i harmonijnej, niemal idealnej dystrybucji masy 50:50, to sztywny oraz aerodynamiczny nadwozie oraz technologia zawieszenia w specyficznej dla modelu konfiguracji, która została starannie przygotowana dla systemu napędowego M HYBRID.

Dynamiczne, zwinne i precyzyjne prowadzenie, z którego znane są modele M, łączy się z imponującym komfortem na długich dystansach. Zintegrowane zastosowanie wszystkich systemów napędu oraz zawieszenia miało miejsce na wszystkich typach dróg publicznych, a także na torze wyścigowym Nordschleife w Nürburgring oraz na innych torach wyścigowych, aby zapewnić dobrze rozwiązane właściwości prowadzenia w każdej sytuacji i przy wszystkich konfiguracjach ustawień.

Niezwykle sztywna konstrukcja nadwozia z elementami wzmocnienia specyficznymi dla M

Rozbudowany pakiet precyzyjnie połączonych elementów wzmocnienia specyficznych dla M, skoncentrowany na zwiększeniu dynamiki jazdy, zwiększa sztywność podłużną i skrętną konstrukcji nadwozia. Z przodu nowego BMW M5 Touring zastosowano panel ścinający, który łączy wieże strut z przegrodą, a także specyficzne dla modelu wzmocnienia wież do przednich końców. Dalsze elementy wzmacniające znajdują się w centralnej oraz tylnej części komory silnika.

W tylnej części nadwozia nowego BMW M5 Touring ponownie znajdują się elementy wzmocnienia podwozia specyficzne dla modelu, w tym poprzeczny i panel ścinający, a także dodatkowe wzmocnienia dla bagażnika. Dodatkowo, mocowania łączące zawieszenie z nadwoziem oraz układ kierowniczy z podframe osi przedniej również mają wyjątkową sztywność skrętną.

Własne ustawienia technologii zawieszenia dla maksymalnych możliwości dynamicznych i wspaniałego komfortu na długich dystansach

Nowe BMW M5 Touring ma wyjątkowe możliwości dynamiczne dzięki specyficznym dla modelu właściwości kinematyki i elastokinematyki swojej zaawansowanej technologii zawieszenia. Podwójne wahacze przednie optymalizują sztywność podłużną i boczną, podczas gdy selektywne stosowanie komponentów aluminiowych zmniejsza ciężar masy nieresorowanej. Nowo zaprojektowane uchwyty kół, dedykowana kinematyka osi z dużymi kątami pochylenia i wahacza, obniżonym środkiem skrętu oraz specyficznymi dla modelu elastomerowymi łożyskami tworzą niezrównaną kombinację przekonujących możliwości dynamicznych i doskonale zrównoważonego komfortu; to idealny przepis na codzienną jazdę i długie podróże.

Tylna oś pięciowahaczowa również występuje w specyficznej dla M konstrukcji. Masa nieresorowana została również tutaj zredukowana dzięki innowacyjnej konstrukcji stali blachowej dla jej wahaczy, wraz z komponentami aluminiowymi. Zarówno dynamika podłużna, jak i poprzeczna samochodu korzystają z nowych łączników kąta, łączników pochylenia i wahaczy tylnych, podczas gdy precyzyjne prowadzenie kół poprawia stabilność w ruchu na prostych, charakterystyki zmiany obciążenia, stabilność kierunkową i zachowanie kierownicy. Sztywniejsze mocowania i specyficzna dla modelu elastokinematyka mają pozytywny wpływ zarówno na zwinność, jak i komfort na długich trasach.

M Servotronic i Integral Active Steering standardowo

Wersja M Servotronic ze szczegółowymi ulepszeniami łączy wspomaganie kierownicy wrażliwe na prędkość i zmienny współczynnik kierowania w nowym BMW M5 Touring. Wynikiem tego jest zarówno precyzyjne wchodzenie w zakręty podczas przyspieszania przez zakręty, jak i łatwe manewrowanie przy niskich prędkościach. Sztywne połączenie kierownicy z podframe’em osi przedniej zapewnia optymalną informację zwrotną z drogi i wysoki stopień precyzji kierunkowej. Menu M Setup daje kierowcom możliwość wyboru ustawienia komfortowego dla wspomagania kierownicy lub jednego zoptymalizowanego pod kątem wydajności sportowej.

Nowe BMW M5 Touring jest również standardowo wyposażone w Integral Active Steering, które pozwala na skręt tylnych kół do kąta do 1.5° podczas skrętu. Skręcanie w przeciwnym kierunku do przednich kół przy niskich prędkościach zmniejsza promień skrętu pojazdu. A skręcanie w tym samym kierunku przy wyższych prędkościach poprawia zarówno stabilność kierunkową, jak i dynamikę zakrętów. Dodatkowo, w szczególnie dynamicznych sytuacjach jazdy system nakłania technologię kontroli zawieszenia do wykonania działania stabilizującego i zwiększającego zwrotność.

Adaptive M zawieszenie z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami

Adaptive M zawieszenie również jest częścią standardowego wyposażenia samochodu. Jego elektronicznie sterowane amortyzatory optymalizują kontakt z drogą w każdej sytuacji jazdy, zmniejszają tendencję nadwozia do przewracania się podczas dynamicznej jazdy w zakrętach oraz zwiększają komfort jazdy. Adaptive M zawieszenie poprawia tłumienie wibracji nadwozia niezależnie od prędkości pojazdu, ponieważ najwyższe siły tłumienia są uruchamiane tylko w razie potrzeby i na kilka milisekund. Efekt ten powoduje, że zawieszenie pochłania duże nierówności z taką gładkością, że nadwozie pozostaje idealnie skomunikowane z drogą przez cały czas. Dostosowanie sił tłumienia w miarę potrzeb również poprawia przyczepność przy ruszaniu oraz siłę hamowania podczas gwałtownego hamowania.

Podstawowe właściwości amortyzatora mogą być dostosowane poprzez menu M Setup. Tryby Comfort, Sport i Sport Plus oferują kierowcom wybór trzech ustawień, od bardzo komfortowych do skoncentrowanych na wydajności. Reakcje systemu Integral Active Steering są dostosowywane razem z amortyzatorami.

Zintegrowany system hamulcowy z indywidualnie wybieralnymi ustawieniami w standardzie; M Carbon ceramiczne hamulce opcjonalnie

Specyficzna dla M wersja zintegrowanego systemu hamulcowego pozwala kierowcom nowego BMW M5 Touring na wybór spośród dwóch ustawień odczucia pedału poprzez menu M Setup. W swoim indywidualnym stylu, tryb Comfort oraz tryb Sport zmieniają ilość ciśnienia na pedale hamulca potrzebnego do spowolnienia pojazdu. Oba tryby pozwalają kierowcy cieszyć się doskonałym odczuciem pedału przez cały czas, niezależnie od czynników zewnętrznych.

Zintegrowany system hamulcowy w BMW M5 Touring łączy w sobie funkcje aktywacji hamulca, wspomagacza hamulca i kontroli hamulca w jednym module, co pozwala na bardzo szybkie i precyzyjne dostosowanie siły hamowania do potrzeb kierowcy. Wykorzystywany jest elektryczny aktor do generacji wymaganego ciśnienia hamulca.

Prośby kierowcy dotyczące hamulców są realizowane przez standardowo zamontowane hamulce M Compound lub opcjonalne hamulce M Carbon ceramiczne. Obie wersje mają sześciotłokowe hamulce stałe na przedniej osi oraz jednopłytkowe hamulce pływające na tylnej osi. Hamulce M Carbon ceramiczne wyróżniają się niższą wagą (są około 25 kilogramów lżejsze), jeszcze silniejszą mocą hamowania, jeszcze większą odpornością na przegrzanie, wyższą stabilnością termiczną oraz niezwykle wysoką odpornością na zużycie. Natomiast hamulce M Compound są dostępne standardowo z niebieskimi zaciskami lub opcjonalnie z czerwonymi lub czarnymi zaciskami, a zaciski hamulców M Carbon ceramicznych są malowane na złoty metalik.

Inteligentna sieć dla zwiększenia dynamiki, zwinności i precyzji

Zastosowanie zintegrowanego systemu hamulcowego w nowym BMW M5 Touring przynosi także dalsze udoskonalenia funkcji DSC (Dynamic Stability Control). Ponieważ funkcja kontroli hamulca jest również zintegrowana w centralnym module systemu, jej korekcyjne wejścia są teraz stosowane z większą dynamiką i precyzją, podobnie jak stabilizacyjne redukcje mocy silnika w systemie DSC. Funkcja ograniczania poślizgu na prawym kole umożliwia szczególnie wrażliwe sterowanie przyspieszeniem, nawet w trudnych warunkach drogowych. Jest ona połączona z centralnym zarządzaniem dynamiką poprzeczną, podobnie jak Performance Control, system napędu na wszystkie koła M xDrive, Active M Differential i systemy sterowania kierownicy.

Kierowcy dodatkowo mogą aktywować tryb M Dynamic w nowym BMW M5 Touring za pomocą przycisku na konsoli centralnej. Umożliwia to większe kąt poślizgu koła poprzez przesunięcie punktów, w których różne stabilizacyjne środki systemu DSC interweniują, co umożliwia wyjątkowe sportowe doznania z kontrolowanymi driftami. A kierowcy, którzy szukają prawdziwego, niezmąconego poczucia wyścigowego samochodu, mogą także całkowicie wyłączyć system DSC, również za pomocą jednego przycisku.

Systemy wspomagające kierowcę z konfigurowalną funkcjonalnością

Nowe BMW M5 Touring jest już standardowo wyposażone w szereg systemów wspomagania kierowcy, które można dodatkowo rozszerzyć o liczne opcjonalne funkcje. Ich funkcjonalność została dodatkowo poprawiona dzięki zintegrowanemu systemowi hamulcowemu i połączonemu zarządzaniu dynamiką poprzeczną.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.