ZR1 powrócił po raz piąty w historii, pchając superauto Chevroleta na granice możliwości, oferując ponad 1000 koni mechanicznych na tylne koła, co uczyniło go najsilniejszym Corvette w historii.
Chevrolet wprowadził pierwszy model ZR1 Corvette w 1970 roku, oparty na trzeciej generacji tego modelu. W tamtych czasach był uważany za auto sportowe. Kategoria superaut była wtedy na początku rozwoju, po wprowadzeniu Lamborghini Miura w 1966 roku. Po drugiej stronie Oceanu, w USA, zespół Duntova zmagał się z tworzeniem lepszego auta sportowego. W tym samym czasie zarząd GM odmówił genialnemu inżynierowi stworzenia pojazdu z silnikiem umieszczonym w środku. C4 Corvette ZR1, która pojawiła się w 1990 roku po 18-letniej przerwie, była prawdopodobnie najbardziej znana ze wszystkich, podczas gdy C5 nie miała pakietu ZR1. Następnie Chevrolet rozważał stworzenie ZR1 dla modeli C6 i C7, które sprzedawały się jak świeże bułeczki. Jednak najlepsze miało dopiero nadejść, co nastąpiło w lipcu 2024 roku, gdy Chevrolet zaprezentował wersję ZR1 modelu C8 'Vette.
Zespół odpowiedzialny za rozwój Corvette ZR1 2025 nie zaczął pracy od zera. Wzięli to, co uważali za odpowiednie z modelu Z06 i dostosowali to. Dzięki temu przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza na dolnym panelu został przeniesiony z tej wersji. W przeciwieństwie do swojego „brata”, ZR1 miał błyszczące czarne wloty z włókna węglowego, które chroniły wymienniki ciepła za nimi przed drobnymi przeszkodami drogowymi. Dodatkowo, krótka pokrywa, która przykrywała frunk Z06, została wyrzeźbiona w taki sposób, aby umożliwić ucieczkę gorącego powietrza z chłodnic. Co więcej, V-kształtny warg w przedniej części wlotów spalin tworzył aerodynamiczną bańkę, która zwiększała siłę docisku oraz wir powietrza z tyłu, pomagając wydobywać nagrzane powietrze.
Kiedy Chevrolet stworzył model C8 jako superauto z silnikiem umieszczonym w środku, tak jak Duntov prosił pod koniec lat 60., stworzono go z krótkim przodem i kanciastym stylem. Ponieważ ZR1 był oparty na tej samej karoserii, dzielił większość paneli nadwozia ze swoimi „koniami” C8. Istniały jednak pewne detale, które się wyróżniały, takie jak włókno węglowe w kształcie litery Y, które przykrywało część drzwi i tylnych błotników. Maskowało uchwyt drzwiowy oraz wlot powietrza, który chłodził tylne tarcze. Producent zaoferował auto z unikalnym zestawem felg z kutego stopu, a także dostępny był zestaw z włókna węglowego. Kolejnym unikalnym elementem pojazdu było dzielone tylne okno, które oddawało hołd modelowi C2 z 1963 roku. Chevrolet oferował także pakiet ZTK (Z Track King) dla modelu C8 ZR1, który dodawał ogromne skrzydło w stylu gęsiego szyi z włókna węglowego z tyłu, zwiększające siłę docisku pojazdu. Z tyłu cała fasada została przeniesiona z modelu C8 Z06, w tym dyfuzor pod zderzakiem, który integrował cztery okrągłe rury wydechowe.
W środku producent oferował wybór dwóch opcji sportowych foteli. Jedna była dla tych, którzy chcieli używać swoich samochodów na ulicach, z miękkim wypełnieniem i skórzaną tapicerką. Natomiast druga była zestawem kubełkowych foteli z włókna węglowego z wysokim wzmocnieniem, przeznaczoną dla tych, którzy częściej jeździli na torze. Panel instrumentów zawierał ten sam wyświetlacz LCD, co reszta gamy, ale wzbogacony o wskaźnik doładowania. Przedstawiciele Chevroleta powiedzieli, że chcieli, aby ich klienci czuli się komfortowo w C8 ZR1, dlatego samochód był wyposażony we wszystkie nowoczesne udogodnienia pojazdu z 2024 roku, w tym system infotainment z kompatybilnością Apple CarPlay i Android Auto.
Jednak prawdziwa magia działo się pod skórą auta. Corvette ZR1 2025 została stworzona jako zabójca superaut. Podwójnie doładowany silnik LT7 umieszczony za kabiną generował 1064 KM (1079 PS) i był maksymalnie tunowany. Zespół inżynierów, który go opracował, czerpał inspirację z wyścigowych samochodów Corvette. Dodatkowo, ozdobiono go niebieskimi pokrywami, sugerującymi, że jest to silnik prototypowy, mimo że był produkowany fabrycznie. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów (dwusprzęgłowa) została przeprojektowana, aby wytrzymać masywne 828 lb-ft (1123 Nm) momentu obrotowego. Cała ta moc była przekazywana tylko na tylne koła. GM nie uczynił ZR1 hybrydą, jak się tego niektórzy spodziewali, ale stworzył 100% prawdziwe superauto bez elektryfikacji.
Chevrolet wprowadził na rynek nie do pomyślenia w Corvette ZR1. Król wzgórza powraca z najsilniejszym silnikiem V8, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w Ameryce przez producenta samochodów, szokującymi osiągami i ikonicznym designem, które stawiają go w rywalizacji z najlepszymi super samochodami na świecie zarówno w wersji coupe, jak i kabrioletu.
Corvette ZR1 wyposażona jest w silnik V8 o pojemności 5,5 litra, z podwójnym turbodoładowaniem i płaskim wałem korbowym, nazywany LT7.
Silnik LT7 generuje 1 064 konie mechaniczne przy 7 000 obr./min oraz 828 lb-ft momentu obrotowego przy 6 000 obr./min, zgodnie z wytycznymi SAE – to największa moc, jaką kiedykolwiek osiągnięto w fabrycznej Corvette oraz najsilniejszy silnik V8 wyprodukowany w Ameryce przez producenta samochodów.
Corvette ZR1 może pochwalić się szacowaną przez GM prędkością maksymalną przekraczającą 215 mph na torze wyścigowym i przejedzie ćwierć mili w czasie szacowanym przez GM na mniej niż 10 sekund.
Zastosowany aerodynamika z włókna węglowego generuje ponad 1 200 funtów docisku przy maksymalnej prędkości.
ZR1 przywraca jeden z najbardziej ikonicznych stylów w historii Corvette: dzieloną tylną szybę.
„Zespół, który zrewolucjonizował Corvette dzięki architekturze ze środkowym silnikiem, podjął kolejne wyzwanie: wprowadzić ZR1 na wyższy poziom,” powiedział Scott Bell, wiceprezydent Chevrolet. „Corvette ZR1 to przekraczanie granic dzięki surowej mocy i nowoczesnym innowacjom. Od Stingray, przez Z06, E-Ray, a teraz ZR1, rodzina Corvette nieprzerwanie się rozwija z każdą nową generacją – i stawia czoła najlepszym na świecie.”
Przekraczając granice rozwoju silników
Silnik V8 LT7 o pojemności 5,5 litra z podwójnym turbodoładowaniem i płaskim wałem korbowym ZR1 rozpoczyna się od tej samej architektury, co LT6 Z06, najsilniejszego produkcyjnego silnika V8 z naturalnym doładowaniem. Przechodzi jednak na wyższy poziom dzięki podwójnym turbosprężarkom – po raz pierwszy w fabrycznej Corvette.
Nazywany architekturą „Gemini V8”, program LT6 był tylko początkiem, gdyż inżynierowie dążyli do stworzenia ogromnej mocy, zdolności i charakteru zarówno z silników z naturalnym doładowaniem, jak i podwójnie turbodoładowanych. Mieli na uwadze te cele, inżynierowie nie stworzyli LT6 z turbosprężarkami, lecz zamiast tego zmienili i zoptymalizowali praktycznie każdy system do zastosowania z doładowaniem.
Silnik LT7 Corvette ZR1 o pojemności 5,5 litra z podwójnym turbodoładowaniem to efekt inżynieryjnego geniuszu oraz przekraczania granic architektury silnika. Przemyślane planowanie dało najlepsze osiągi dzięki doładowaniu, połączonym z płaską architekturą silnika 5,5L.
Unikalne cechy silnika LT7 5.5L z podwójnym turbodoładowaniem:
Odlewy głowicy z unikalnymi portami oraz większą komorą spalania
Ustawienie i profil zaworów zoptymalizowane do doładowania, z wyższą temperaturą spalin umożliwiającą prawidłowe działanie zaworów wydechowych
Całkowicie nowy system dolotowy dostosowany do podwójnych turbosprężarek
Komora spalania, wydech i porty dolotowe CNC wykonane specjalnie dla LT7
Podwójne, wentylowane turbosprężarki z łożyskami kulkowymi, monokierunkowe (76 mm) zintegrowane z kolektorem wydechowym w celu zmniejszenia objętości i odległości od zaworu wydechowego do wirnika turbosprężarki dla szybkiej reakcji z elektronicznymi zaworami regulacyjnymi
Inteligentne techniki kalibracji silnika przeciw opóźnieniu specjalnie dla ZR1, które dostosowują się i reagują na styl jazdy
Silnik LT7 rozwija tę architekturę silnika poprzez:
Dodatkowe obróbki bloku i głowicy wspierające chłodzenie oraz smarowanie turbosprężarki
Zmiany w przeciwwagach uwzględniające unikalny tłok i unikalny korbowód w układzie korbowym
Dodatkowy system wtrysku paliwa do portu, umożliwiający dostarczanie potrzebnej dodatkowej ilości paliwa, aby wspierać ogromną moc silnika
Aby wesprzeć dramatyczny wzrost mocy silnika LT7, inżynierowie wprowadzili wiele zmian w ośmiobiegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem w Corvette ZR1, w tym:
Ulepszenia wału wejściowego wewnętrznego i zewnętrznego
Zwiększenie pojemności biegów, ich wytrzymałość została zwiększona dzięki obróbce strumieniowo-ściernej dla wszystkich biegów
Udoskonalenia napędu końcowego
Zarządzanie olejem w celu wsparcia zwiększonej zdolności pojazdu do poruszania się wzdłuż i w bok
Zwiększenie zaworów kontrolnych, aby dostosować się do wyższego wymaganego obciążenia sprzęgła dla LT7
Silnik LT7 został zaprojektowany z myślą o osiągnięciu czterocyfrowej mocy bez kompromisów w komponentach oraz zachowuje radosny charakter, który jest sercem rodziny silników Gemini V8. Będzie ręcznie montowany przez mistrzów budowy silników w Performance Build Center, części zakładu montażowego Bowling Green w Kentucky.
Umożliwiając prędkość z łatwością
Przemyślana aerodynamika zapewnia największy docisk w historii Corvette, wynoszący ponad 1 200 funtów przy maksymalnej prędkości.
Corvette ZR1 oferuje prędkość na żądanie jak żaden inny model Corvette. Dwa różne ustawienia, wyposażone w amortyzatory Magnetic Ride, realizują to. Standardowe podwozie Corvette ZR1 ma smuklejsze nadwozie z niższym oporem powietrza i niewielki spojler z regulowanymi przez klienta, krótkimi i wysokimi wickersami. Zawiera również standardowy przedni splitter z włókna węglowego, nakładki na progi, boczny wlot powietrza z zintegrowanym chłodzeniem hamulców oraz przedni skrzydło podwozia z deflektorami przeciwdziałającymi zatrzymaniu. Opony Michelin Pilot Sport 4S są montowane na 20-calowych przednich i 21-calowych tylnych felgach. Standardowe podwozie łączy najlepszy komfort na drodze z możliwościami torowymi.
Corvette ZR1 z łatwością pokonuje najtrudniejsze tor wyścigowe, nie tylko dzięki mocy silnika LT7 o pojemności 5,5 litra, ale także z powodu dodatkowych, specyficznych zmian aerodynamicznych i chłodzących, które występują w całym samochodzie. Należą do nich:
Zastosowanie maski wentylowanej: Powietrze wchodzi przez grill przedni, przepływa przez wymiennik ciepła intercoolera i wydostaje się z maski w celu zwiększenia docisku na przedniej części oraz chłodzenia powietrza sprężonego.
Włókna węglowe bocznych profili: Czyszczone, chłodne powietrze jest kierowane przez kanały, które są starannie zintegrowane z charakterystycznym ozdobnym elementem wishbone za drzwiami kabiny, aby schłodzić tylne hamulce, poprzez misternie zaprojektowany system, który nie wpływa na podróż tylnego koła
Unikalne kanały dolotowe świeżego powietrza: Wloty z włókna węglowego umieszczone na górze tylnej klapy coupe pobierają powietrze, aby schłodzić temperatury powietrza sieci sprężarki
Opcjonalny pakiet wydajności ZTK w Corvette ZR1 odblokowuje prawdziwą broń torową. W szczególności pakiet ZTK dodaje agresywne, wysokodociskowe tylne skrzydło, przednie płetwy nurkowe i wysoką listwę Gurneya na masce – wszystko wykonane z tkanego włókna węglowego. Pod spodem, straki podwozia zastępują standardowe tylne skrzydło, aby zwiększyć przedni docisk. Zestrojenie zawieszenia uwzględnione w pakiecie ZTK obejmuje mocniejsze sprężyny i dodaje opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R. W trakcie testów i rozwoju ZR1 stawił czoła niektórym z najbardziej wymagających torów wyścigowych na świecie, w tym Nürburgring, Road Atlanta i Virginia International Raceway.
Aerodynamika z włókna węglowego, zawierająca cały sprzęt aerodynamiczny z pakietu ZTK, jest również dostępna w standardowym podwoziu ZR1.
„Weszliśmy w program ZR1 z wysokimi celami, ale nawet nasze pierwsze testy rozwojowe na torze pokazały, że zespoły już je przekraczają,” powiedział Tadge Juechter, główny inżynier Corvette. „Podczas pracy nad rozwojem tego samochodu, ciągle przełamywaliśmy oczekiwania i wiedzieliśmy, że mamy w rękach wyjątkową Corvette.”
Kontrolowanie wysokiej wydajności ZR1 zapewnia nowy system hamulcowy. Pakiet hamulcowy wykorzystuje rewolucyjną technologię produkcji rotora ceramicznego węglowego, co daje zwiększoną trwałość oraz obniżone temperatury komponentów hamulcowych. Przednie rotory mają średnicę 15,7 cala (400 mm), a tylnie 15,4 cala (390 mm) – przednie rotory to największe, jakie kiedykolwiek zainstalowano w Corvette. W zaledwie 24,5 sekundy Corvette ZR1 przyspiesza od 80 do 200 mph i znów wraca do 80 mph – 22% szybciej niż C7 Corvette ZR1 i 53% szybciej niż C6 Corvette ZR1.
Zaprojektowana na powrót dzielonej szyby
W ZR1 funkcja i forma szybko zyskały na znaczeniu, aby stworzyć natychmiastowy ikonę – ikonę godną powrotu historycznej dzielonej szyby.
„Nie podjęliśmy tej decyzji lekko, wiemy, że to ukochany element w historii Corvette,” powiedział Phil Zak, dyrektor ds. projektowania Chevrolet. „Ten element nie tylko pełni funkcję, ale udało nam się również wpleść pasjonujący design w jego formę, robiąc to w sposób, który oddaje hołd historii Corvette. ZR1 wydawała się odpowiednim momentem, aby przywrócić dzieloną szybę.”
Ostatni raz widziana w Corvette generacji C2 i cicho zaprezentowana w wyścigowej Corvette Z06 GT3.R, styl dzielonej szyby wykorzystuje projekt, który definiuje Corvette ZR1. Służąc jako element wyrazowy, ta „kręgosłup” z włókna węglowego pomiędzy dwoma tylnymi szybami, dostępna w odsłoniętej strukturze lub kolorze nadwozia, zwiększa odprowadzanie ciepła z komory silnika, działając równolegle z licznymi innymi elementami chłodzącymi w całym ZR1.
Zespoły pracowały nad podniesieniem uderzającego wzoru, który po raz pierwszy ujawniono w ósmej generacji Corvette Stingray, i zaakcentowały linie, które przywołują wrażenie ruchu samochodu – ale funkcja wzoru także wspomaga jego wydajność. Zespoły badały każdy komponent Corvette ZR1, aby zapewnić, że chłodzenie i aerodynamika pozostają na czołowej pozycji, a każda zmiana realizowała misję samochodu: wydajność.
Dodatkowe zmiany obejmują:
Dach z włókna węglowego w celu zmniejszenia masy oraz obniżenia środka ciężkości zarówno dla coupe, jak i kabrioletu
Unikalny projekt aluminiowych kół dostępny w czterech wykończeniach, w tym Edge Blue – hołd dla charakterystycznego koloru ZR1
Opcjonalny nowy projekt kół z włókna węglowego, wyłącznie dla ZR1, w celu dalszego zmniejszenia masy
Wlot powietrza silnika LT7 wykończony w Edge Blue – dostarczający silnik, który wygląda tak dobrze jak działa
Opcjonalny nowy projekt kół z włókna węglowego, wyłącznie dla ZR1, w celu zmniejszenia niesprężonej masy o 42,8 funta
Kabina Corvette ZR1 zwraca uwagę na szczegóły, w szczególności z unikalnym oznaczeniem ZR1 na wewnętrznej tablicy, na listwach progowych i na kierownicy. Nowy wzór ściegów dla drzwi, specyficzny dla ZR1, jest dostępny w wersji wykończenia 3LZ. Obecny jest także wskaźnik doładowania, oznaczający pierwszą fabryczną turboładowaną Corvette w historii marki.
Dając jeszcze większy wybór klientom, Corvette ZR1 oferuje zestaw personalizacji między kolorami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Wspólne z serią Corvette 2025, nowe kolory, takie jak Competition Yellow, Hysteria Purple i Sebring Orange, to najważniejsze aktualizacje. Ten ostatni przypomina kolor ulubiony przez fanów z poprzedniej generacji C7 Corvette ZR1.
Wewnątrz dostępne jest nowe wnętrze Habanero oraz opcja niebieskiego szwu. Różne pełno-długościowe paski wyścigowe, kolory zacisków hamulcowych, w tym ekskluzywny niebieski dla zacisków, kolory pasów bezpieczeństwa i inne będą również dostępne.
Król wzgórza nadchodzi w 2025 roku