Jesienią 2024 roku Cupra zaprezentowała kompaktowy crossover Terramar na rynek europejski, kierując go do klientów poszukujących sportowego SUV-a rodzinnego.
W 2018 roku Cupra została wprowadzona jako marka w ramach Grupy Volkswagen. Był to nowy początek, chociaż oparty na nazwie wcześniej używanej przez hiszpańskiego producenta samochodów SEAT dla jego najbardziej sportowych modeli. Wprowadzenie tej marki odbyło się na historycznym torze wyścigowym Autodrom de Sitges-Terramar, stąd nazwa modelu 2024 Cupra Terramar. Cupra stworzyła ten pojazd, wykorzystując te same podzespoły co Volkswagen Tiguan, a produkcja odbywała się na tej samej linii montażowej co Audi Q3 na Węgrzech. Dzięki temu pojazdowi, producent zainwestował w nowy segment rynku i miał na niego wysokie oczekiwania.
Model 2024 Cupra Terramar charakteryzował się przednim pasem przypominającym nos rekina, z nieco dłuższą, kanciastą górną częścią. Dodatkowo, producent zainstalował reflektory LED Matrix z trójkątnymi blokami, które były sygnaturą świateł do jazdy dziennej. Wysoki i szeroki plastikowy zderzak zintegrowany z szeroką sześciokątną kratką, po bokach miał wloty powietrza, które także zawierały lampy przeciwmgielne na górnej stronie. Niżej, w środkowej części, producent zamontował prostokątny radar dla zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.
Model 2024 Cupra Terramar miał typowy profil crossovera, z wysokimi panelami drzwiowymi i błotnikami, które tworzyły wznoszącą się linię boczną. Dodatkowo, producent umieścił ostre linie w górnej części, podkreślając powiększone tylne błotniki. Rzeźbione panele drzwiowe prezentowały ostrą linię w kształcie znaku „check”, co dodawało dramatyzmu całej konstrukcji pojazdu. Cupra oferowała pojazd z standardowymi aluminiowymi felgami w całej gamie, a wśród różnych opcji dostępne były zestawy z miedzianymi akcentami na szprychach. Z tyłu, spojler dachu ozdabiał tylną szybę zintegrowaną z szeroką klapą bagażnika. Cupra już wcześniej stworzyła inne pojazdy z tylnymi światłami rozciągającymi się od strony do strony, przez klapę bagażnika, a model Terramar podążał za tym pomysłem. Dodatkowo, klienci mogli zamówić pojazd z czerwoną luminescencyjną emblematem na środku klapy bagażnika, poniżej tylnej szyby.
Wewnątrz, producent stworzył sportową atmosferę dla swoich klientów. Panele drzwiowe były pokryte miękkimi materiałami i posiadały zintegrowane diody LED, które dyskretnie oświetlały wnętrze. Podobnie jak inne modele, również 2024 Cupra Terramar miał wysokie fotele kubełkowe z zintegrowanymi zagłówkami, pokryte tkaniną, mikrofibrą lub mieszanką skóry naturalnej i sztucznej. Przed kierowcą znajdował się panel instrumentów TFT, a na górze centralnego panelu umieszczono ekran dotykowy systemu infotaimentu. Między pasażerami z przodu, Terramar miał konsolę środkową, która mieściła kilka uchwytów na kubki oraz przycisk hamulca ręcznego. Selector biegów został przeniesiony za kierownicę, na panel sterujący. Z tyłu, hiszpański crossover produkowany na Węgrzech miał kanapę z dzieleniem 40/20/40, która mogła pomieścić trzech pasażerów.
Na początku sprzedaży, model 2024 Cupra Terramar był dostępny z wyborem napędów mild-hybrid i plug-in hybrid. Ich moc mieściła się w przedziale od 150 PS (148 KM) do 265 PS (261 KM) i były one sprzężone z sześciobiegową lub siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Dwa najniższe warianty były standardowo wyposażone w napęd na przednie koła, podczas gdy najpotężniejsza wersja przenosiła moc na wszystkie koła za pomocą elektronicznie sterowanego systemu napędu na wszystkie koła.
CUPRA Terramar to emocjonalny i sportowy SUV, który reprezentuje nową filozofię marki CUPRA. Charakteryzuje się wyjątkowym stylem, który wyróżnia go na tle konkurencji.
CUPRA Terramar oddaje hołd historycznemu torowi wyścigowemu (Autòdrom de Sitges-Terramar), gdzie marka powstała w 2018 roku.
Sportowe proporcje nadają CUPRA Terramar dynamiczny charakter – jego wymiary to 1584 mm wysokości, 1863 mm szerokości, 4519 mm długości oraz rozstaw osi wynoszący 2681 mm.
Z przodu CUPRA Terramar prezentuje się jako potężny pojazd, którego cechą charakterystyczną jest ostry kształt nosa przypominający rekina.
Nowe znaki rozpoznawcze marki z trzema trójkątami oraz systemem CUPRA Matrix LED Ultra i technologią wysokiej rozdzielczości definiują Terramar jako pojazd z wyższej półki. Logo CUPRA otoczone jest dwoma liniami, które nadają rzeźbiarski charakter długiemu przedniemu pasowi oraz podkreślają proporcje pojazdu.
Zewnętrzny design przodu łagodnie przechodzi w funkcjonalną dolną kratkę, co sugeruje sportowy charakter auta.
Sportowe proporcje kontynuowane są od przodu SUVa do boku, z eleganckimi liniami, które podkreślają jego sportowe możliwości.
Proporcje CUPRA Terramar wzmacniają dostępne koła w rozmiarach 18″, 19″ i 20″.
Przechodząc do tyłu, jego szerokie proporcje nadają SUVowi wyrazistą obecność, a zintegrowane i podświetlane logo CUPRA umieszczone centralnie między światłami tylnymi oraz nazwa Terramar w podświetleniu również przyciągają uwagę. Tylni dyfuzor kontrastuje z innymi elementami designu, dodając mu charakteru.
CUPRA Terramar będzie dostępny w dziewięciu kolorach nadwozia, w tym dwóch matowych – Century Bronze Matt* oraz Enceladus Grey Matt. Paletę kolorów uzupełniają Dark Void – inspirowany plazmowym kolorem CUPRA DarkRebel Showcar, Fjord Blue, Glacial White, Cosmos Blue, Timanfaya Grey, Midnight Black oraz Graphene Grey.
Design wnętrza
Po wejściu do CUPRA Terramar, kierowca i pasażerowie witani są dynamiczną ceremonią świetlną, która podświetla przód i tył pojazdu oraz wyświetla logo CUPRA na ziemi, a także na ścianach lub drzwiach garażowych.
Wewnątrz emocjonalny charakter CUPRA Terramar przenika do wnętrza SUVa. Skierowane na kierowcę wnętrze koncentruje się na nim jako głównym bohaterze. Standardowa kierownica CUPRA z łopatkami i przyciskami satelitarnymi maksymalizuje kontrolę, a kubełkowe fotele zapewniają najwyższy poziom dynamiki.
Elementy otaczające kierowcę są zrealizowane w emocjonalnym języku designu CUPRA, z dynamicznymi liniami i nowoczesnymi powierzchniami. To szczególnie widoczne w konsoli centralnej z rzeźbiarskim kręgosłupem, który otacza funkcjonalne elementy. Kręgosłup zawiera 3D parametryczny wzór, który można znaleźć także na strukturalnych częściach deski rozdzielczej, co podkreśla dbałość o szczegóły charakterystyczną dla CUPRA.
Cyfryzacja staje się centralnym punktem uwagi kierowcy. Nowy i ulepszony HMI znajduje się w cyfrowym kokpicie za kierownicą, a także w infotainecie 12,9″ z podświetlanym suwakem. Doświadczenie wzbogaca wyświetlacz Head-up, który przekazuje informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.
System infotainment wyposażony jest w ulepszony pasek aplikacji, widgety i pasek klimatyzacji, co zapewnia łatwy w użyciu interfejs. Kluczowe w tym wszystkim są prostota, personalizacja i nowoczesny design. Kontrola klimatu została zintegrowana z przyciskiem głównego ekranu, łącząc interakcje fizyczne i cyfrowe.
Wnętrze CUPRA Terramar łączy wydajność z designem poprzez doskonałą ergonomię. Wysoka pozycja ekranu centralnego, obłe kształty foteli oraz wyściełane boki konsoli centralnej zapewniają optymalne wsparcie dla nóg. W tym kontekście technologia łączy się z zastosowaniem innowacyjnych materiałów zrównoważonych, co daje możliwość wyboru stylu, sportowości oraz materiałów pochodzących z recyklingu i odnawialnych.
Trzy wersje wykończenia wnętrza – Deep Ocean, Moon Light oraz High Canyon – wzbogacają atmosferę kabiny.
Głęboki niebieski kolor Deep Ocean łączy PVC z kubełkowymi fotelami, które w centralnej części mają tekstylia stworzone z 100% przetworzonego włókna SEAQUAL® YARN, pozyskanego z plastiku morskiego.
Zrównoważony rozwój jest również obecny w ciemnoszarym wnętrzu Moon Light. Fotele Dinamica® mają w centralnej części co najmniej 73% materiału z recyklingu z plastiku PET i odzieży.
Z kolei ciemnoczerwony wystrój High Canyon pokrywa kubełkowe fotele skórą poddaną roślinnemu procesowi garbowania.
Wszystkie opcje siedzeń zawierają wytłoczone logo CUPRA w zagłówkach oraz miedziane szwy, dopasowane do miedzianych detali w kratkach wentylacyjnych, obramowaniach drzwi i dekoracyjnych insertach, co nadaje subtelny charakter wnętrza.
Oświetlenie wnętrza wprowadza niesamowity klimat do kabiny CUPRA Terramar. Inteligentne światła w desce rozdzielczej oraz podświetlane panele drzwiowe tworzą unikalną atmosferę.
CUPRA Terramar oferuje maksymalną praktyczność dzięki możliwości przesuwania tylnych siedzeń, co zwiększa pojemność bagażnika do 602 litrów (przy załadunku do wysokości oparć tylnych siedzeń).
Napęd
CUPRA Terramar łączy możliwości napędu spalinowego i elektrycznego, oferując szereg opcji, które umożliwiają kierowcy wybór wydajności dostosowanej do jego potrzeb.
Pięć różnych układów napędowych w trzech różnych technologiach zapewnia wiele opcji i mocne wrażenia z jazdy. Silniki TSI (na benzynę), eTSI (mild hybrid) i nowa generacja hybryd plug-in (eHybrid) generują od 150 KM do 272 KM.
CUPRA Terramar jest standardowo wyposażona w skrzynię DSG, niezależnie od wybranej opcji napędowej.
eTSI (mild hybrid)
W ofercie CUPRA Terramar wersja mild hybrid (eTSI) z technologią 48V doskonałą z silnikiem benzynowym 1.5l o mocy 150 KM (110 kW). W połączeniu z 7-biegową skrzynią DSG, to zestawienie zapewnia wysoką efektywność.
System wykorzystuje rozrusznik i akumulator litowo-jonowy 48V, co pozwala na lepszą kontrolę nad układem napędowym, dając CUPRA Terramar możliwość jazdy z wyłączonym silnikiem w niektórych sytuacjach, odzyskiwania energii podczas hamowania oraz wspierania silnika z elektrycznym wsparciem.
TSI (na benzynę)
Wydajność jest kluczowa dla dwóch opcji silnika benzynowego 2.0 TSI.
Pierwsza z nich, o mocy 204 KM (150 kW), jest połączona z 7-biegową skrzynią DSG i napędem na wszystkie koła (4Drive), co pozwala na optymalne przeniesienie mocy na drogę.
Druga jednostka TSI zwiększa moc i jest dostępna w wersji CUPRA Terramar VZ. VZ oznacza „Veloz” po hiszpańsku, co oznacza szybki, co idealnie opisuje najsilniejsze wersje gamy CUPRA.
Jednostka CUPRA Terramar VZ oferuje 265 KM (195 kW), również powiązana z 7-biegową skrzynią DSG i napędem na wszystkie koła (4Drive), co zapewnia czystą wydajność i dynamikę.
eHybrid (hybryda plug-in)
CUPRA Terramar obejmuje elektryfikację, wykorzystując ją do stymulowania nowego doznania, które prowadzi kierowcę dalej. Nowa generacja hybrydy plug-in zwiększa wydajność i oferuje szeroki zasięg tylko na elektryczności, udowadniając, że elektryfikacja i wydajność doskonale się uzupełniają.
Nowa CUPRA Terramar oferuje dwie opcje eHybrid następnej generacji: 204 KM (150 kW) i 272 KM (200 kW) w wersji VZ.
Silnik 1.5 TSI współpracuje z silnikiem elektrycznym połączonym z dużym akumulatorem o pojemności 19,7 kWh (netto). Oznacza to, że nowa CUPRA Terramar może przejechać więcej niż 100 km na jednym ładowaniu – idealna równowaga dla podróży ekologicznych. Akumulator obsługuje szybkie ładowanie do 50 kW (ładowanie DC) podczas jazdy lub w domu za pomocą stacji 11 kW.
Podwozie
Dopasowanie wydajności napędu do dynamiki jest kluczowym elementem charakteru CUPRA Terramar. Na bazie architektury MQB Evo, CUPRA Terramar oferuje unikalne doświadczenie z jazdy.
Z przodu zastosowano zawieszenie MacPherson oraz tylne multilink, a sportowe zawieszenie (o 10 mm niższe od platformy) – standardowe w każdej wersji – pozwala inżynierom na precyzyjne dostosowanie sprężyn i tłumików, perfekcjonując rozkład masy.
Standardowe progresywne wspomaganie kierownicy kontroluje odpowiedź i wsparcie w zależności od prędkości, maksymalizując zwrotność oraz dając kierowcy informacje zwrotne i kontrolę.
CUPRA Terramar używa elektrycznego wspomagacza hamulców, co zapewnia szybszą reakcję oraz możliwość odzyskiwania energii z hamowania dzięki funkcji blending (specyficznej dla wersji hybryd plug-in), co zwiększa efektywność oraz poprawia bezpieczeństwo aktywne. Elektryczny wspomagacz hamulców został specjalnie dostosowany do modeli CUPRA.
CUPRA Terramar podnosi pewność prowadzenia na wyższy poziom dzięki pojazdom wyposażonym w napęd na wszystkie koła 4Drive. System nieustannie monitoruje wiele danych, w tym kąt kierownicy, prędkość kół i przechył pojazdu, aby dostarczyć moc do odpowiedniego koła dokładnie w momencie, gdy jest to potrzebne.
Dostosowywanie podwozia stanowi fundament możliwości podwozia CUPRA. CUPRA Terramar jest wyposażona w nową generację systemu Dynamic Chassis Control (DCC), z tłumikami dwu-zaworowymi, co znacznie poprawia dynamikę jazdy.
CUPRA Terramar wprowadza przednie słupki z większym kątem pochylenia, co zapewnia lepszą przyczepność boczną i prędkość podczas pokonywania zakrętów. Samochód integruje również nowy wahacz na przedniej osi z zoptymalizowaną elastokinematyką dla bardziej bezpośredniej reakcji kierownicy i lepszej zwrotności.
Charakter CUPRA Terramar można dostosować do różnych trybów jazdy: Comfort, Performance, CUPRA (dla wersji VZ), Offroad (dla wersji z napędem na wszystkie koła) oraz Indywidualne profile, co daje ogromne możliwości i charakter dostosowany do kierowcy. ESC można przystosować do Sport dla wszystkich układów napędowych, a w przypadku wersji VZ (2.0 TSI 265 KM & eHybrid 272 KM) ESC można nawet wyłączyć (ESC Off).
CUPRA Terramar standardowo wyposażona jest w 18-calowe koła z oponami 235 mm (1.5 eTSI 150 KM, 2.0 TSI 204 KM & eHybrid 204 KM) lub 19-calowe koła z szerszymi oponami 255 mm (VZ 2.0 TSI 265 KM & VZ eHybrid 272 KM). Jako opcję, CUPRA Terramar może być wyposażona w 20-calowe koła z oponami 255 mm, co zwiększa przyjemność z jazdy.