2025 Ferrari 12Cilindri Spider

2025 Ferrari 12Cilindri Spider

Przejdź do galerii zdjęć2025 Ferrari 12Cilindri Spider

Ferrari zaprezentowało model 2024 12Cilindri Spider równocześnie z wersją coupe tego modelu, tworząc doskonały duet naturalnie doładowanych supersamochodów, które zastąpiły model 812 Superfast w ofercie producenta.

Włoski producent nie zdobył swojej reputacji, przestrzegając zasad i trendów. Jego renoma powstała dzięki myśleniu skoncentrowanemu na kliencie oraz wysokowydajnym modelom, które powstawały nawet w trudnych czasach gospodarczych. Ferrari doskonale znało swoich klientów i rozumiało ich pasję do silników V12 z naturalnym doładowaniem. W efekcie powstała linia 12Cilindri (12 cylindrów), składająca się z coupe i roadstera, z tym ostatnim tradycyjnie nazywanym 12Cilindri Spider. Co ciekawe, mimo że miało technologię do stworzenia pojazdu hybrydowego, producent zrezygnował ze wszystkich tych elektrycznych udogodnień i wprowadził supersamochód wyłącznie z silnikiem spalinowym. Jak stwierdził Gianmaria Fulgenzi, szef rozwoju produktu 12Cilindri, to nie był po prostu V12; to był “ten V12”, sugerując, że to jest ucieleśnienie silników dwunastocylindrowych, przynajmniej w ofercie Ferrari. W przypadku wersji Spider program rozwoju prowadzono równolegle z wersją berlinetta, więc producent nie musiał się zmagać z wymyślaniem nowego rozwiązania, aby zdjąć dach z wersji coupe i stworzyć wersję z otwartym dachem.

Przedni zderzak przypominał otwarte grand tourery, które Ferrari produkowało w latach 50. i 60. Klienci mogli łatwo rozpoznać język designu znanego modelu Daytona, chociaż w wersji z zamkniętymi reflektorami. Jednak mimo inspiracji z przeszłości, zastosowane technologie były nowoczesne. W rezultacie 12Cilindri Spider charakteryzowało się reflektorami LED oraz światłami do jazdy dziennej, które przypominały chromowany zderzak zamontowany w rogu, znany z jego słynnego poprzednika.

Profil, który nie budził wątpliwości co do dziedzictwa samochodu, 12Cilindri zachwycał niskim słupkiem dachu i poszerzonymi nadkolami, które odsłaniały muskularne kształty. Dodatkowo, para wentylacji na pokrywie silnika odprowadzała gorące powietrze, aby pomóc w schłodzeniu potężnego silnika. Równocześnie zestaw kratek ozdabiał przednie błotniki i uwalniał powietrze uwięzione w nadkolach. Choć oba pojazdy dzieliły te same panele aż do słupków A, Spider miał składany dach, który można było podnieść lub obniżyć w 14 sekund przy prędkości do 25 mph (40 km/h). Po złożeniu odsłaniał dwa wzniesienia za każdym z dwóch pasażerów, w których ukryte były łuki bezpieczeństwa. Dodatkowo, design przypominał te słynnych samochodów wyścigowych Ferrari z przeszłości.

Wnętrze oferowało klientom wybór spośród trzech rodzajów foteli, z różnym stopniem wyprofilowania, wykonanych z włókna węglowego lub nie. Przed kierowcą znajdował się zestaw wskaźników z konfigurowalnym wyświetlaczem o przekątnej 15,6 cala. Równocześnie z przodu pasażera znajdował się dodatkowy ekran dotykowy o przekątnej 8,8 cala, który można było dostosować. Producent umieścił 10,25-calowy ekran dotykowy na konsoli środkowej dla systemu infotainment, który obsługiwał Apple CarPlay i Android Auto. Z powodu składanego twardego dachu bagażnik był mniejszy niż w wersji coupe, chociaż wystarczająco duży na weekendowy wypad.

Jednak prawdziwa magia działo się pod karoserią samochodu. Silnik był zamontowany z przodu, ale w pozycji przesuniętej do tyłu, aby uzyskać lepszy rozkład masy. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów (z podwójnym sprzęgłem) przekazywała całą moc na tylne koła. Silnik V12 o pojemności 6,5 litra został opracowany przy współpracy z zespołem Ferrari F1 i generował imponujące 630 PS (819 hp).

 Bardzo mało połączeń może tak ekscytować i cieszyć, jak związek między silnikiem V12 Ferrari z naturalnym doładowaniem a jazdą w otwartym aucie: Ferrari 12Cilindri Spider, zaprezentowane podczas ekskluzywnego wydarzenia w Miami Beach, łączy te dwa wyjątkowe doznania w dwuosobowym berlinetta spider napędzanym przez ikoniczny dwunastocylindrowy silnik Ferrari. Ta wersja silnika V12 dostarcza moc 830 cv i osiąga obroty do 9500 rpm, oferując kierowcy i pasażerowi jeszcze bardziej ekskluzywne doświadczenie jazdy na świeżym powietrzu.

Koncepcja, która kształtuje Ferrari 12Cilindri Spider, czerpie inspirację z otwartych modeli Ferrari Gran Turismo z lat 50. i 60., które łączyły niezrównane osiągi samochodu wyścigowego z unikalną możliwością cieszenia się dźwiękiem silnika 12-cylindrowego z opuszczonym dachem oraz niezwykłym komfortem jazdy na długich trasach. Design auta odbiega od ostatnich kanonów klasycznego dwuosobowego spidera Ferrari, rezygnując z muskularności i zmysłowości na rzecz bardziej futurystycznego języka, opartego na czystych formach, z jedynie subtelnym wskazaniem na typowy wizualny leksykon motoryzacji.

Ferrari 12Cilindri Spider jest przeznaczone zarówno dla koneserów marki, którzy mają wyraźną wizję tego, co Ferrari reprezentuje w świecie motoryzacji od 1947 roku, jak i dla nowoczesnych fanów Ferrari, którzy marzą o aucie, które pozwala połączyć niezrównane emocje z komfortem i włoskim designem – oraz możliwością cieszenia się wiatrem we włosach. To prawdziwie samochód dla nielicznych.

UKŁAD NAPĘDOWY

Silnik F140HD, który zasila Ferrari 12Cilindri Spider, to nowa wersja ikonicznego silnika V12 Ferrari z naturalnym doładowaniem, najczystsza ekspresja duszy Ferrari: jego nieprześcignione osiągi, potężny dźwięk i ekskluzywność czynią go godnym spadkobiercą legendarnych berlinetta sportowych, które wpisały się w najwspanialsze rozdziały historii marki. Silnik może wydobyć moc do 830 cv, a maksymalne obroty zostały zwiększone do 9500 rpm dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań.

Silnik wyposażono w zmodyfikowane komponenty i oprogramowanie, z niektórymi elementami, które już zastosowano w specjalnej wersji 812 Competizione A, co zapewnia mu pierwsze miejsce w swojej kategorii pod względem osiągów. Aby silnik V12 mógł osiągać tak wysokie obroty, inżynierowie pracowali nad zmniejszeniem masy i bezwładności komponentów silnika, stosując tytanowe korbowody, które gwarantują oszczędność 40% masy wirującej w porównaniu do stali o tej samej wytrzymałości mechanicznej. Do tłoków użyto innego stopu aluminium, co sprawia, że są lżejsze niż w poprzednich zastosowaniach. Dalsze zmniejszenie masy uzyskano dzięki zastosowaniu zrównoważonego wału korbowego, który jest o 3% lżejszy.

Układ zaworowy z suwakami ślizgowymi pochodzi z niezrównanego doświadczenia Ferrari w Formule 1 i został opracowany specjalnie dla V12 w celu zmniejszenia masy i zastosowania wydajniejszych profili podnoszenia zaworów. Suwak ślizgowy, wykonany ze stali i pokryty powłoką Diamond-Like Carbon (DLC), przekazuje ruch wału rozrządu do zaworu, wykorzystując hydrauliczny popychacz jako oś ruchu. Zastosowanie DLC zmniejsza współczynnik tarcia w krytycznych punktach, znacząco poprawiając wydajność mechaniczną silnika.

Większość modyfikacji koncentrowała się na optymalizacji dostarczania momentu obrotowego we wszystkich warunkach pracy. Efektem jest silnik, który zapewnia ekscytującą, płyną odpowiedź i osiąga maksymalną moc przy czerwonej linii.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.