Piata generacja Forda Expedition zadebiutowała jesienią 2024 roku na model 2025, a ten pełnowymiarowy SUV przyniósł ze sobą znaczące ulepszenia w porównaniu do swojego poprzednika.
Ford zakończył produkcję czwartej generacji Expedition po mniej niż ośmiu latach od wprowadzenia modelu w 2017 roku. Pełnowymiarowy SUV nie wyglądał na przestarzały, zwłaszcza po kilku modernizacjach w modelach z lat 2019, 2020 i 2022. Jednak marka z niebieskim owalem uznała, że potrzebuje czegoś jeszcze bardziej zaawansowanego. W efekcie, Ford Expedition 2025 zaoferował więcej technologii, większy komfort i bardziej luksusowe elementy dla flagowego SUV-a marki. Mimo to, pojazd pozostał wierny swoim korzeniom, a producent zastosował konstrukcję typu body-on-frame. Choć wydawało się, że dzieli on podwozie z poprzednikiem, w rzeczywistości był całkowicie nowy od podstaw.
Na przedzie Forda Expedition 2025 znalazły się szerokie, C-kształtne światła dzienne. Reflektory z trzema wyraźnymi blokami LED były ukryte poniżej górnej linii świateł dziennych. Szeroki grill z poziomymi żeberkami mieścił parę świateł offroad w wersji Tremor. Producent umieścił zestaw bocznych wlotów powietrza w dolnym zderzaku, które pomogły zmniejszyć zużycie paliwa, tworząc poduszkę powietrzną. Dodatkowo Ford oferował metalowy osłonę pod zderzakiem, aby chronić układ napędowy. Na koniec, producent dodał nazwę EXPEDITION w chromowanej literze na masce, co podkreślało luksusowy charakter pojazdu.
Od pierwszej generacji Expedition, wprowadzonej w 1997 roku, ten pełnowymiarowy SUV starał się imponować klientom swoimi wymiarami. Model 2025 nie zyskał zbyt wiele w porównaniu do swojego poprzednika, ale jego design był całkowicie nowy. Wyprofilowane nadkola na obu osiach oraz chromowana linia w dolnej części okien podkreślały masywne wymiary pojazdu, choć nie był on największy w swoim segmencie. Mimo że większość producentów starała się tworzyć chowane klamki drzwiowe, Ford Expedition 2025 miał uchwyty. Lusterka drzwiowe wyposażono w lampy kierunkowskazów LED oraz zintegrowane kamery do systemu widoku 360 stopni.
Wnętrze zostało zaprojektowane, aby robić wrażenie na klientach. Z miejscami dla ośmiu pasażerów oraz dostępnymi fotelami kapitańskimi w drugim rzędzie, Ford Expedition 2025 potwierdził swoje luksusowe nastawienie. Żadne przyciski, pokrętła, przełączniki ani tworzywa sztuczne nie zostały przeniesione z poprzedniej generacji flagowego SUV-a Forda. Przed kierowcą znajdował się nowy design deski rozdzielczej, z płaską górną częścią i 24-calowym panoramicznym wyświetlaczem na dole szyby. Dodatkowo producent dodał 13,5-calowy ekran dotykowy na centralnej konsoli, który wyświetlał nawigację, multimedia oraz inne ustawienia ogrzewania i wentylacji. W niższych wersjach zastosowano standardowe materiały materiałowe na siedzenia, podczas gdy w wyższych wersjach pojazdu standardowo oferowano wnętrza wykończone skórą.
Pod maską Forda Expedition 2025 znalazł się silnik V6 o pojemności 3,5 litra, dostępny w dwóch wersjach mocy: 400 KM (406 PS) i 440 KM (446 PS). Obie wersje przekazywały moc za pomocą standardowej dziesięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Niezależne zawieszenie na wszystkich kołach i przeprojektowane podwozie znacząco poprawiły osiągi największego SUV-a Forda. Dzięki niezależnemu zawieszeniu w każdym rogu oraz zdolności holowniczej wynoszącej do 9,600 lbs (4,354 kg), Ford Expedition 2025 był godnym następcą poprzednich generacji tego modelu.
Nowa gama dużych SUV-ów Ford Expedition® 2025 debiutuje – bezkompromisowa w roli pomagania aktywnym rodzinom w przewożeniu do ośmiu osób i całkowicie przeprojektowana, aby pomóc im w pełni wykorzystać każdą minutę spędzoną razem dzięki lepszej wszechstronności, zaawansowanej technologii i poprawionej wydajności.
„Dla klientów Expedition rodzina jest w centrum wszystkiego, co robią,” powiedział Trevor Scott, dyrektor generalny Ford Utilities. „Spędziliśmy ponad 1 100 godzin rozmawiając z klientami o ich codziennym życiu. Na podstawie tych spostrzeżeń przemyśleliśmy i przeprojektowaliśmy Expedition, aby pomóc klientom w maksymalnym wykorzystaniu cennego czasu spędzonego z rodziną oraz ułatwić życie – przed, w trakcie i po każdej podróży, którą odbywają.”
Dostępna jako standardowa wersja Expedition lub przedłużona Expedition MAX, piąta generacja Expedition dostarcza to, czego klienci oczekują, takie jak komfort, przestronność i łączność, a także poprawia nowoczesny design, lepsze przechowywanie bagażu i nową koncepcję kabiny, która zapewnia wszystkim dostęp do technologii i zasilania.
Od największego w swojej klasie 24-calowego panoramicznego wyświetlacza po dostępne funkcje, takie jak Flex Powered Console i ekskluzywna w klasie 40/20/40 składana kanapa w trzecim rzędzie, zespół Expedition odkrył nowe sposoby na to, aby podróżowanie i spotkania były wyjątkowym doświadczeniem Expedition.
Wszechstronność
Nowy Ford Expedition został zaprojektowany nie tylko po to, aby zabrać rodziny tam, gdzie muszą jechać, ale również aby stać się fundamentalną częścią doświadczenia, gdy już dotrą na miejsce.
W wersjach Expedition Active, King Ranch® i Platinum® standardem jest 3,5-litrowy silnik EcoBoost® V6 o mocy 400 koni mechanicznych i 480 funtów stopy momentu obrotowego. Silnik o wysokiej mocy 3,5 litra EcoBoost z 440 końmi i 510 funtami stopy momentu obrotowego jest standardem w nowym modelu Tremor® i dostępny w wersji Platinum.
Priorytetem jest zarządzanie bagażem, dlatego nowa tylna klapa Ford Split Gate czyni każdy Expedition jedynym pojazdem w swojej klasie, który łączy najlepsze cechy tradycyjnej klapy SUV-a z zarządzaniem bagażem, jak w tylnej klapie pickupa. Trzy czwarte klapy podnosi się jak tradycyjna klapa, podczas gdy dolna ćwiartka składa się jak klapa pickupa.
„Została zaprojektowana nie tylko po to, aby zabrać klientów tam, gdzie muszą jechać, ale także aby być centrum doświadczenia, gdy już dotrą na miejsce,” powiedziała Jill Dougherty, projektantka zewnętrzna Forda Expedition. „Naszym celem było umożliwienie klientom dłuższego pozostawania na miejscu, niezależnie od tego, czy są na stadionie, czy na kempingu.”
Klapa ma moc udźwigu do 500 funtów i zawiera dostępne oparcie z dostępnego Cargo Tailgate Manager. Oparcie to można przekształcić w stół serwisowy, a gniazda zasilania w przestrzeni bagażowej są na wyciągnięcie ręki.
Dostęp do przestrzeni bagażowej nigdy nie był łatwiejszy. Jeśli masz pełne ręce, stań blisko tyłu pojazdu przez kilka sekund z kluczykiem w kieszeni, a Ford Split Gate automatycznie się otworzy dzięki funkcji Open-on-Approach.
Dostęp do przechowywania i zarządzania bagażem jest również łatwiejszy dla pasażerów w pierwszym i drugim rzędzie. Naciśnięcie przycisku pozwala kierowcy łatwo przesunąć dostępny nowy Flex Powered Console o prawie osiem cali do tyłu, otwierając bezpieczne miejsce z przodu na torbę, portfel lub inne cenne przedmioty oraz zapewniając pasażerom w drugim rzędzie łatwiejszy dostęp do konsoli z kontrolami audio i klimatyzacji oraz uchwytami na kubki.
Przewożenie długich przedmiotów, takich jak narty, wędki czy drewno, nie musi wiązać się z rezygnacją z miejsc dla sześciu osób, dzięki dostępnemu nowemu elastycznemu siedzeniu w trzecim rzędzie. Środkowa część tylnej kanapy składa się niezależnie, otwierając długi środek, który sięga od Split Gate aż do centralnej konsoli, pomagając klientom zarządzać potrzebami przewozu bagażu i ludzi.
A zabawa nie musi kończyć się, gdy zapada zmrok, dzięki dostępnemu oświetleniu strefowemu na zewnątrz. Cztery strefy oświetleniowe otaczają zewnętrzną część pojazdu, zapewniając wystarczające oświetlenie do klapy, kempingu i wszystkiego, co jest pomiędzy. Kontrola systemu oświetlenia strefowego – w tym możliwość wyboru konkretnych stref wokół pojazdu – może być uzyskana w nowym systemie informacyjnym pojazdu.
Zaawansowana technologia
Od momentu, gdy klient usiądzie za kierownicą nowego Expedition 2025, zanurza się w wyjątkowym centrum dowodzenia rodzinnego, które pozwala mu na dostęp do swojego cyfrowego życia w samochodzie.
Nowe Ford Digital Experience zaprojektowane jest tak, aby umożliwić większe połączenie i personalizację dla klientów poprzez profile kierowcy, w tym niektóre z ich ulubionych aplikacji, co sprawia, że czas spędzony za kierownicą staje się bardziej przyjemny, nawet gdy samochód jest zaparkowany.
Ford Digital Experience ożywa dla właścicieli Expedition za pomocą pięknych ekranów wyświetlających, w tym 24-calowego panoramicznego wyświetlacza, który zastępuje tradycyjny zestaw wskaźników. W przeciwieństwie do innych pojazdów w klasie, panoramiczny wyświetlacz znajduje się blisko dolnej krawędzi szyby, co pomaga kierowcom skupić wzrok na drodze przed nimi. Umożliwia to widok nad – a nie przez – kierownicą.
Zaprojektowane z myślą o priorytecie wykorzystania głosu, klienci mogą wybrać Google Assistant lub Alexę do sterowania w pojeździe, w tym do ustawiania temperatury wewnętrznej, wyszukiwania informacji, znajdowania i ustawiania celu oraz żądania konkretnej stacji radiowej. Może również pomóc w wykonywaniu połączeń, wysyłaniu wiadomości, ustalaniu spotkań i sterowaniu podłączonymi urządzeniami z inteligentnego domu.
Aby zoptymalizować Ford Digital Experience, nowy pakiet Ford Connectivity umożliwia właścicielom korzystanie z możliwości hotspotu Wi-Fi®, aplikacji Google Play i wbudowanych map Google w sposób płynny.
Hotspot Wi-Fi: Wi-Fi wcześniej oferowano jako oddzielną funkcję, ale teraz jest zawarte w tym samym pakiecie, aby utrzymać właścicieli i ich rodziny online i połączonych z ich osobistymi urządzeniami w czasie podróży. Może być używane dla do 10 osobistych urządzeń i jest szczególnie pomocne podczas tailgatingu lub kempingowania, ponieważ zasięg Wi-Fi może wynosić do 50 stóp.
Aplikacje Google Play: Uzyskaj dostęp do niektórych ulubionych aplikacji rodziny pobranych z Google Play. Klienci mogą cieszyć się strumieniowaniem muzyki, audiobooków i podcastów za pomocą aplikacji rozrywkowych, takich jak Spotify, Amazon Prime i Audible. Podczas parkowania rodzina może oglądać filmy i strumieniować swoje ulubione filmy i programy telewizyjne w aplikacjach takich jak YouTube i Prime Video lub grać w gry, w tym ekskluzywną wersję gry wyścigowej Ford Asphalt Nitro 2, gdzie użytkownicy mogą nawet podłączyć kontroler do gier z Bluetooth dla jeszcze bardziej immersyjnego doświadczenia.
Mapy Google: Uzyskaj dostęp do Map Google, aby pomóc rodzinie dotrzeć tam, gdzie muszą się udać.
Nowi klienci Expedition mogą wybrać, jak chcą aktywować pakiet Ford Connectivity. W momencie zamówienia pojazdu klienci mogą wybrać jednorazowy zakup, nie martwiąc się o konfigurację subskrypcji. Osoby nieposiadające subskrypcji otrzymają roczny okres próbny bezpłatnie po aktywacji. Po upływie rocznego okresu próbnego klienci mogą subskrybować corocznie.
Uchwyt na urządzenia cyfrowe
Niemal niemożliwe jest jednoczesne trzymanie tabletu do oglądania filmów, pisanie wiadomości do przyjaciela na telefonie i jedzenie frytek.
Expedition rozwiązuje problem dzięki dostępnemu nowemu uchwytowi na urządzenia cyfrowe zamontowanemu z tyłu zagłówków w pierwszym rzędzie. Urządzenie łatwo mocuje się mocno wokół prawie każdego urządzenia cyfrowego – od standardowego smartfona po duży tablet.
BlueCruise Hands-Free Highway Driving
W 2025 roku rozszerzamy dostępność systemu Ford BlueCruise do jazdy autostradowej bez użycia rąk w całej gamie Expedition, czyniąc go dostępnym do aktywacji w prawie 90% wszystkich modeli Expedition. Teraz modele Platinum, King Ranch, Tremor i Active są wyposażone w sprzęt BlueCruise. Naszym celem jest zapewnienie dostępu do jazdy autostradowej bez użycia rąk większej liczbie klientów Expedition.
Wszystkie modele wyposażone w BlueCruise posiadają ulepszoną wersję systemu, która zapewnia płynniejszą, bardziej naturalną jazdę i zwiększa średni czas, jaki właściciele mogą spędzić w trybie jazdy bez rąk. Właściciele Expedition będą mogli korzystać z funkcji takich jak Lane Change Assist, pozwalająca kierowcy na zmianę pasa ruchu bez użycia rąk jednym ruchem kierunkowskazu, gdy droga jest wolna, oraz In-Lane Repositioning, która pomaga zapewnić więcej miejsca, delikatnie odsuwając się od pojazdów w sąsiednich pasach.
Nowi klienci Expedition z pojazdami wyposażonymi w BlueCruise będą mieli jeszcze więcej opcji dostępu do systemu BlueCruise z rocznymi i jednorazowymi opcjami zakupu. W zależności od modelu pojazdu, właściciele będą mieli roczny dostęp w standardzie lub jako opcję przy zamówieniu pojazdu. W momencie zamówienia klienci mogą również wybrać aktualizację do jednorazowego zakupu, nie martwiąc się o ponowne aktywowanie BlueCruise w swoim pojeździe.
Jeśli klient zdecyduje się nie aktywować BlueCruise, otrzyma możliwość jazdy autostradowej bez użycia rąk z bezpłatnym 90-dniowym okresem próbnym. Po zakończeniu okresu próbnego klienci mają elastyczność w aktywacji corocznie lub miesięcznie, w zależności od ich potrzeb. To jest szczególnie pomocne dla rodzin, które wiedzą, że będą w drodze, na przykład w trakcie sezonu sportowego, aby mogły aktywować tę funkcję, gdy będą jej najbardziej potrzebować.
Niezależnie od tego, czy rodzina jest w drodze na treningi dzieci, wydarzenia w pracy i szkole, czy na weekendową przygodę, BlueCruise może pomóc zredukować część stresu związanego z prowadzeniem.
Większa wydajność
Ponieważ niektóre przygody zabierają rodziny poza utwardzone drogi, gama Expedition 2025 wprowadza pierwszy w historii model Tremor, najbardziej terenowy Expedition, jaki kiedykolwiek powstał.
Z tymi samymi udogodnieniami, które sprawiają, że reszta gamy świeci, Expedition Tremor dodaje wyposażenie terenowe, aby stawić czoła bardziej wymagającym przygodom. Jego prześwit wynoszący 10,6 cala jest lepszy niż jakikolwiek inny pojazd w klasie Large Traditional Utility. A do jazdy używa 33-calowych opon terenowych General Grabber.
Tremor napędzany jest silnikiem EcoBoost V6 o pojemności 3,5 litra o mocy do 440 KM i 510 lb.-ft. momentu obrotowego. Przełożone zawieszenie i systemy elektrycznego wspomagania kierownicy. Boczki inspirowane Raptorem i przedni spód ochraniacz. Wbudowane światła pomocnicze na terenie w pobliżu grilla. Ochrona podwozia dla przedniej osi, skrzyni rozdzielczej i zbiornika paliwa.
Został stworzony na przygody, które prowadzą daleko od utwardzonej drogi, z systemem trybów jazdy, który obejmuje tryb Rock Crawl oraz system kontroli szlaku, który zawiera Trail Turn Assist i Trail 1-Pedal.
„Tremor to szczytowy poziom gotowości Expedition do przygód,” powiedział Adrian Aguirre, główny inżynier Expedition. „Expedition Tremor oferuje możliwości terenowe i sprzęt, który jest wspólny z F-150 Tremor, połączony z dużą wszechstronnością rodzinną i przewozową Expedition.”
Możliwości holowania i technologie
Nowy Ford Expedition oferuje kompleksową technologię holowania i zaczepów.
Pro Trailer Hitch Assist™ usuwa frustrację związaną z zaczepianiem przyczepy. Używa tylnej kamery i radarów bocznych, aby wyrównać zaczep z zaczepem przyczepy, jednocześnie kontrolując prędkość, kierowanie i hamowanie pojazdu, aby zatrzymać się dokładnie w odpowiednim miejscu – wszystko za naciśnięciem przycisku.
Po krótkim ustawieniu funkcja Pro Trailer Backup Assist™ pozwala kamerze śledzić położenie przyczepy podczas cofania i kierować przyczepą. Odbywa się to poprzez obrócenie pokrętła w lewo lub w prawo w kierunku, w którym przyczepa ma jechać, a system kontroluje kierownicę.