Ford zaprezentował na Monterey Car Week w 2023 roku najbardziej ekstremalną wersję Mustanga: GTD. Dzięki tej wersji amerykański producent udowodnił, że potrafi budować samochody gotowe do wyścigów, które są przystosowane zarówno na tor, jak i do jazdy po drogach. GTD oparty był nie na standardowym Mustangu, ale na samochodzie wyścigowym GT3, który został zaprezentowany w 2023 roku podczas Le Mans, a trzy litery pochodzą z klasy wyścigowej IMSA „GTD”, która respektuje standardy FIA dla GT3.
Mała grupa pasjonatów inżynierów zaczęła rozwijać niesamowitego Mustanga GTD w 2021 roku w Allen Park w stanie Michigan. Ich celem było stworzenie pojazdu, który mógłby stawić czoła europejskim samochodom sportowym. Teoretycznie Mustang nie był najlepszym pomysłem. A jednak zespół osiągnął cel. Najpierw przeanalizowali nadwozie i stworzyli nową karoserię z włókna węglowego. Koncepcja była oparta na zasadzie funkcjonalności. Nie było niczego, co miało tylko robić wrażenie wizualne. Wszystko było funkcjonalne. W rezultacie przedni zderzak charakteryzował się szerokim i dzikim wyglądem, z trapezoidalnym dolnym chłodzeniem po bokach, wyposażonym w parę wlotów powietrza potrzebnych do chłodzenia masywnych przednich hamulców. Dodatkowo zainstalowano podwójny splitter i kilka bocznych skrzydełek, aby poprawić docisk przedni przy wysokich prędkościach. Górna kratka miała wzór plastra miodu, w którym producent umieścił słynne logo Mustanga, ale w kolorze czarnym zamiast srebrnego. Na przeprojektowanej masce zamontowano dwa zamki bezpieczeństwa oraz dwie masywne wloty bliżej maski. Jednak nie chcieli użyć tych samych reflektorów co w standardowym 'Stangu, więc zamontowali zestaw świateł z pomarańczowymi światłami do jazdy dziennej i LED-ami. Z boku GTD chwalił się największymi wlotami, jakie kiedykolwiek zainstalowano w przednich błotnikach Mustanga. Były one tam, aby wyciągać powietrze z nadkoli. Z tyłu tylne błotniki zostały znacznie powiększone i miały wloty powietrza, które chłodziły tylne tarcze i skrzynię biegów.
Innym nietypowym detalem dla pojazdu był tył, gdzie skrzydło w stylu gęsiego szyjki zapewniało docisk dla tylnej osi. Co więcej, było ono hydraulicznie sterowane i miało funkcję DRS. Tylny zderzak miał więcej wlotów powietrza dla kilku chłodnic zainstalowanych w miejscu, gdzie zwykle znajdowałby się bagażnik w standardowym Mustangu. Na koniec, pod zderzakiem, w obrębie dyfuzora, producent zainstalował parę szerokich wydechów Akrapovic.
Wnętrze pozbawione było tylnej kanapy, zamiast niej zainstalowano parę sportowych foteli z wysokimi boczkami dla pasażerów z przodu. Jednym z powodów, dla których zdecydowano się na to, było umieszczenie skrzyni biegów z tyłu. Moc pochodziła z silnika za pośrednictwem wału z włókna węglowego, który prowadził do tunelu skrzyni biegów.
Pod maską Ford zainstalował doładowany silnik V8 o pojemności 5,2 litra, który miał rozwijać moc do 800 KM (811 PS). Moc trafiała na tylne koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów zaprojektowanej do wyścigów. A jednak samochód był stworzony w pełni legalny do jazdy po drogach. W rezultacie model 2025 GTD stał się najsilniejszym Mustangiem drogowym do tej pory.
Głęboko w metalowym garażu magazynowym, ukrytym za budynkiem tunelu wiatrowego w Allen Park w stanie Michigan, w 2021 roku zgromadziła się garstka członków zespołu na nowe, pozazawodowe zadanie, które na papierze wydawało się niemożliwe do zrealizowania: zaprojektowanie Mustanga, który mógłby stawić czoła najlepszym europejskim samochodom sportowym.
Wynikiem tego jest limitowana edycja ultra wysokowydajnego samochodu ulicznego, legalnego na drodze, z duchem Mustanga.
Zupełnie nowy Ford Mustang GTD z 2025 roku, technologiczny majstersztyk inspirowany modelem Mustang GT3, który ma wystartować w Le Mans w 2024 roku. Niezaprzeczalnie związany ze swoją historią, niewiarygodny w swoich osiągach, jego rzeźbiona, głównie z włókna węglowego, szeroka sylwetka i dominujący tylny spojler mówią wszystko już za pierwszym rzutem oka. To nie jest zwykły Mustang.
„Mustang GTD burzy wszelkie utarte wyobrażenia na temat supersamochodu,” powiedział Jim Farley, prezydent i dyrektor generalny Forda. „To nowe podejście dla nas. Nie zaprojektowaliśmy samochodu drogowego do wyścigów, stworzyliśmy samochód wyścigowy na drogę. Mustang GTD wykorzystuje technologię wyścigową naszego Mustanga GT3, owija ją w nadwozie z włókna węglowego i uwalnia na ulicę.”
Każdy precyzyjny element Forda Mustanga GTD jest celowo zaprojektowany. Każda forma jest napędzana funkcją. Jego celem jest jedno: jechać szybciej po torze z większą ilością technologii niż samochody wyścigowe, na których się opiera. Mustang GTD został opracowany przez wielu tych samych ludzi, którzy stworzyli wyścigowe Mustangi i zwycięski model GT z Le Mans. Jest zaprojektowany, aby być najszybszym drogowy Mustangiem w historii.
Ford Mustang GTD jest stabilnie osadzony na asfalcie dzięki niesamowitej dociskowi aerodynamicznemu uzyskanemu dzięki aktywnej aerodynamice oraz ogromnej przyczepności z olbrzymich opon zamontowanych na zaawansowanym zawieszeniu typu krótko-długo ramy z przodu i wielowahaczowym z tyłu. Zatrzymuje się z siłą dzięki hamulcom ceramicznym, zawiera tylny 8-biegowy dwusprzęgłowy układ napędowy oraz lekki wał napędowy z włókna węglowego, co pozwala na niemal idealny rozkład masy 50/50. A wszystko to napędza niesamowicie szybki, symfoniczny doładowany silnik V8 o pojemności 5,2 litra, dający docelowo szacowane 800 koni mechanicznych.
„Zafascynowaliśmy się technologią wyścigową kryjącą się pod jego skórą. To, co sprawia, że jedzie, jest nawet bardziej przekonujące niż to, co widać, gdy przejeżdża obok ciebie,” powiedział Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. „Kiedy spojrzysz na inżynierię, aerodynamikę, jak działa układ napędowy, Mustang GTD to rakieta na drodze.”
Utrzymywanie zwycięskiej tradycji Le Mans
Ford Mustang GTD zrodził się z koncepcji wyścigowego Mustanga GT3, który ma wrócić do Le Mans w 2024 roku i będzie szczytem rodziny Mustangów, która teraz obejmuje zarówno samochody legalne na drodze, jak i wyłącznie torowe. W tej rodzinie znajdują się niedawno ujawniony Mustang GT4, Mustang GT3, a także nadchodzący Mustang Dark Horse R w specyfikacji wyścigowej i inne. Wszystkie będą kontynuować tradycję Mustanga jako najbardziej wyścigowanego i najbardziej udanego modelu Forda i będą pojawiać się na ulicach i torach na całym świecie. Nazwa GTD dla tego najnowszego Mustanga odnosi się do klasy wyścigowej IMSA „GTD” dla samochodów zbudowanych zgodnie z technicznymi regulacjami FIA GT3.
„To nasza firma, rzucamy wyzwanie i mówimy: 'Przyjdź i weź to’,” powiedział Farley. „Czujemy się komfortowo, stawiając wszystkich innych w gotowości. Chętnie przetestuję czas na torze w Mustangu GTD przeciwko każdemu innemu szefowi samochodowemu w ich najlepszym samochodzie drogowym.”
Zaprojektowany i skonstruowany we współpracy pomiędzy Fordem a firmą Multimatic, która opracowała Mustanga GT3, Mustanga GT4 oraz zwycięski model Ford GT z Le Mans, Mustang GTD jest zwieńczeniem dziesięcioleci postępu inżynieryjnego związanego z ciągłym uczeniem się poprzez wyścigi. Stworzony z zamiarem i precyzją, ma szansę stać się ikoniczną częścią historii Mustanga i Forda.
„Mustang GTD reprezentuje to, co najlepsze w Ford Motor Company i co nasz zespół musi robić każdego dnia,” powiedział Farley. „To, co się dzieje, gdy bierzemy to, w czym jesteśmy dobrzy i przesuwamy granice, aby zobaczyć, gdzie kończy się bańka. To esencja transformacji, przez którą przechodzimy w Fordzie, od oprogramowania po specjalne edycje samochodów.”
Wydestylowany, aby wykorzystywać powietrze
Projekt Forda Mustanga GTD jest czysto celowy. Każda linia napędza osiągi aerodynamiczne przy prędkości torowej, począwszy od przedniego splittera, wentylowanej maski i błotników, aż po dostępny hydraulicznie kontrolowany aktywny tylny spojler zamontowany na słupku C.
Ford Mustang GTD wykorzystuje szerokie zastosowanie włókna węglowego w panelach nadwozia, aby zredukować wagę, obniżyć środek ciężkości i poprawić responsywność. Błotniki, maska, pokrywa zastępująca pokrywę bagażnika, progi drzwiowe, przedni splitter, tylny dyfuzor i dach to wszystko elementy z włókna węglowego z opcjonalnymi fasadami przednimi i tylnymi wykonanymi również z włókna węglowego.
Dostępny pakiet aerodynamiczny, który obejmuje kompleksową podłogę aerodynamiczną, także wykonany z włókna węglowego, zawiera funkcje wprowadzone w wyścigach, a także niektóre technologie, które byłyby nielegalne w wyścigach, takie jak hydraulicznie kontrolowane przednie skrzydła, aby zarządzać przepływem powietrza dla równowagi aerodynamicznej w koordynacji z aktywnym tylnym spojlerem.
Tam, gdzie dawniej znajdowała się klapa bagażnika, teraz znajduje się zawieszenie półaktywne, system kontroli hydraulicznej oraz system chłodzenia transaxle, który wykorzystuje pokrywę inspirowaną wyścigami, zastępującą klapę bagażnika, i zawiera dwa wloty powietrza, które kierują powietrze z tylnej szyby do obszaru wymienników ciepła.
„Nasz zespół projektowy pracował wspólnie z zespołem projektowym Mustanga GT3 oraz zespołem aerodynamiki, dzieląc się rozwiązaniami pomiędzy samochodem wyścigowym a drogowym, i odwrotnie,” powiedział Anthony Colard, menedżer ds. projektów Ford Performance, „To jest projekt napędzany aerodynamiką.”
Połączenie celowo zaprojektowanych cech aerodynamicznych przyniesie ogromny docisk zrównoważony pomiędzy przednią a tylną osią, co z kolei zwiększy prędkości zakrętów, zapewni stabilność i niesamowite czasy okrążeń na jednych z najtrudniejszych torów świata.
Ekstremalne osiągi i technologia
„Sprzęt został starannie dobrany i opracowany, aby umożliwić niebywałe wyniki czasowe,” powiedział Greg Goodall, główny inżynier programu Forda. „Cel tego projektu był jasny – osiągnąć znacznie, znacznie większe prędkości niż kiedykolwiek wcześniej, z celem osiągnięcia czasu poniżej 7 minut na Nürburgringu. To czyni go najszybszym drogowym Mustangiem, jaki kiedykolwiek wyprodukowano przez Forda.”
Ford Mustang GTD wykorzystuje specjalnie opracowany, doładowany silnik V8 o pojemności 5,2 litra z podwójnymi wlotami powietrza i pierwszym na świecie systemem suchej miski olejowej w drogowym Mustangu, aby utrzymać silnik w odpowiedniej kondycji podczas długotrwałych i wymagających zakrętów. Wysoka maksymalna prędkość silnika, osiągająca ponad 7 500 obrotów na minutę, generuje niezwykłe dźwięki przez dostępny tytanowy aktywny system wydechowy. To najsilniejszy samochód drogowy, jaki kiedykolwiek stworzono przez Forda.
Cała ta moc jest przenoszona z silnika na tylne koła przez wał napędowy z włókna węglowego połączony z 8-biegową transaxle tylną, co pozwala na niemal idealny rozkład masy pomiędzy przodem a tyłem. Symulacje czasów okrążeń i testy na hamowni doprowadziły do wyboru architektury układu napędowego i transaxle, aby przekazywać moc na drogę.
Niezwykłe osiągi Forda Mustanga GTD są dodatkowo wzmacniane przez nowoczesne zawieszenie półaktywne, które może zmieniać zarówno stawki sprężyn, jak i wysokość prześwitu. Technologia adaptacyjnych amortyzatorów z zaworem spiralnym, z hydraulicznie aktywowanymi podwójnymi stawkami sprężyn i wysokości zawieszenia, zapewnia dwa unikalne stany, które niezależnie zwiększają wydajność na drodze i torze. Ustawienia zawieszenia pozwalają na obniżenie wysokości zawieszenia o prawie 40 mm w trybie torowym oraz ma prawie cztery cale szerszy rozstaw kół niż Mustang GT.
Krótko-długoramienne zawieszenie przednie zapewnia zwiększoną sztywność boczną i poprawioną kinematykę, szczególnie w zakrętach o dużych przeciążeniach. Tylnie zawieszenie charakteryzuje się architekturą z integralnymi wahaczami, gdzie wewnętrzne amortyzatory Adaptive Spool Valve i sprężyny są rozmieszczone w poziomym wzorze krzyżowym i zintegrowane ze mocnym, sztywnym oraz lekkim rurkowym podwoziem w stylu wyścigowym. Ta unikalna architektura tworzy współczynnik ruchu od wahacza do amortyzatora w proporcji 1:1, co sprawia, że samochód precyzyjnie reaguje na warunki toru.
„Jesteśmy niezwykle dumni z naszej pracy nad Mustangiem GTD,” powiedział Larry Holt, wiceprezydent wykonawczy w Multimatic Special Vehicle Operations. „Pokazuje naszą najnowocześniejszą technologię zawieszenia DSSV, z funkcjami, które nie są nawet dozwolone w wyścigach. Mustang GTD ustanawia nowy standard dla wyścigowych samochodów drogowych i nie możemy się doczekać, aż klienci doświadczą emocji związanych z jego prowadzeniem.”
Przyczepność drogi i stabilność w zakrętach Mustanga GTD zapewniają przednie opony o szerokości 325 milimetrów – tak szerokie jak tylne opony Forda GT – podczas gdy tylne mają 345 milimetrów, a te są zamontowane na 20-calowych kołach aluminiowych lub dostępnych kołach magneowych. Koła magnezowe oferują idealne połączenie wagi i trwałości oraz mają podobny design do wyścigowego Mustanga GT3.
Za tymi kołami znajdują się ogromne hamulce BremboTM z ceramiki węglowej, które są zoptymalizowane pod kątem odprowadzania ciepła, co prowadzi do mocniejszego i bardziej jednolitego zatrzymywania się w głębi strefy hamowania. Ciepło z tylnych hamulców jest odprowadzane z pomocą kanałów chłodzących zamontowanych poniżej tylnego zawieszenia.
Mustang GTD posiada nową technologię Forda z Zmienną Kontrolą Przyczepności w trybie torowym. Pozwala to kierowcy na przekraczanie granic samochodu poprzez modulowanie mocy silnika i intruzyjności kontroli trakcji. Dostosowania można dokonać bez odrywania rąk od kierownicy, co umożliwia kierowcy dostosowanie warunków toru do swoich umiejętności.
W dostosowaniu do przyszłości technologii motoryzacyjnej, Ford Mustang GTD wykorzystuje zaawansowaną architekturę elektryczną opartą na nowym, siódmym pokoleniu Mustanga, co pomoże zapewnić bezproblemowe połączenie, mnóstwo spersonalizowanych trybów jazdy i aktualizacje oprogramowania w trybie over-the-air.
Technologie te współpracują w idealnej harmonii, zaprojektowane dla niezrównanej obsługi i kontroli. Niezależnie od tego, czy pokonujesz tor za torem, czy jeździsz po najlepszych drogach świata, Mustang GTD oferuje ekscytujące i dynamiczne doświadczenie jazdy.
Przestrzeń wewnętrzna
Kokpit wykończony jest w wysokiej jakości materiałach, w tym mikrofibrze Miko w połączeniu z skórą i włóknem węglowym, podczas gdy cyfrowe wyświetlacze utrzymują kierowców w pełni zaangażowanych i w pełnej kontroli. Fotele RECARO zoptymalizowane pod kątem dni torowych są uzupełnione opcjonalnymi wydrukowanymi w technologii 3D tytanowymi łopatkami do zmiany biegów, pokrętłem do zmiany biegów oraz tabliczką seryjną, wszystko wykonane z części tytanowych z wycofanych modeli Lockheed Martin F-22. Tylny obszar siedzeń został usunięty, aby zredukować wagę i zapewnić miejsce na bagaż.
Ford Mustang GTD będzie dostępny w wielu kombinacjach kolorystycznych wnętrza oraz w kilku specjalnych opcjach, które podnoszą wygląd zewnętrzny na wyższy poziom. Samochód można również zamówić w dowolnym kolorze, nawet w kolorze dopasowanym do dostarczonego przez klienta wzoru. Te opcje personalizacji pozwalają nabywcom uczynić ich egzemplarz całkowicie unikalnym.
Ostatecznym rezultatem jest niepodważalna obecność, niemal gotowa do wyścigu Mustang GT3 na ulicy.