Kia zaprezentowała model EV3 w późną wiosnę 2024 roku, konkurując w zatłoczonym segmencie przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych, oferując samochód zdolny do zapewnienia imponującego zasięgu.
Odkryty w 2023 roku jako samochód koncepcyjny, model EV3 z 2024 roku stanowił istotny krok w programie elektryfikacji marki. Choć opierał się częściowo na tej samej platformie co EV6, jego podwozie bazowało na 400-woltowej platformie, zamiast 800-woltowej, jak w mocniejszym modelu. Kia stworzyła EV3, aby konkurować w segmencie przystępnych kompaktowych samochodów elektrycznych, oferując crossovera, który wygodnie pomieściłby rodzinę czteroosobową oraz ich bagaż podczas krótkich i długich podróży. Uważano go za odpowiednią kontynuację dla wysłużonego modelu Kia Soul EV, który stał się już przestarzały. Koreański producent skutecznie zintegrował niektóre pomysły z modelu EV9, co nadało kompaktowemu pojazdowi ekskluzywny wygląd.
EV3 miał prawie pionowy, płaski przód, na którym dominowały panele, linie i pasy świetlne LED. Jego dzienne światła tworzyły kątowe wizualne wyznaczenie szerokości samochodu, podczas gdy reflektory miały osiem wyraźnych bloków ułożonych w dwóch pionowych rzędach. Na dolnej części, w zależności od wersji, producent dodał wlot powietrza zintegrowany z dolną częścią zderzaka, a dolna krawędź zderzaka była ozdobiona spojlerem lipowym.
Profil EV3 przypominał inne SUV-y i crossovery, miał niższy dach w porównaniu do Soul, który zastąpił. Jego strefa szyby miała czarne wykończenia na słupkach A i B, podczas gdy słupki C charakteryzowały się poziomą linią, tworząc temat projektowy „latającego dachu”. Kąty nadkoli były kanciaste i miały czarne plastikowe wykończenia, podkreślające powiększone błotniki i tylne ćwiartki, nadając samochodowi muskularną sylwetkę. Ponadto, rzeźbione drzwi i czarne listwy boczne podkreślały filozofię projektowania producenta, nazwaną „Przeciwieństwa Zjednoczone” przez dział stylizacji Kia. Na koniec, z tyłu klapa bagażnika miała pochyloną szybę i spojler dachowy. Dodatkowo, miała zestaw czerwonych pasków i była flankowana przez pionowe światła tylne.
Wnętrze, zespół stylistyczny producenta inspirował się większym bratem EV3, modelem EV9. Minimalistyczny design deski rozdzielczej wyglądał czysto, bez zbędnych elementów. Posiadał zestaw trzech ekranów. Frontowy ekran był panelem wskaźników, który miał podobny rozmiar do ekranu dotykowego systemu infotainment. Pomiędzy nimi znajdował się wąski wyświetlacz dotykowy, wykorzystywany wyłącznie do systemu klimatyzacji. Istniał także drugi zestaw fizycznych przycisków umieszczony na centralnej konsoli, poniżej wlotów powietrza, który również kontrolował temperaturę i prędkość wentylatora. Kia zainstalowała wysoko osadzone fotele z przodu, oddzielone konsolą środkową, która miała podłokietnik i wysuwany panel. Niżej producent umieścił tacę na drobiazgi, parę uchwytów na kubki oraz indukcyjną ładowarkę dla telefonów komórkowych. Z tyłu, EV3 miał kanapę dzieloną w proporcji 60/40, z wystarczającą ilością miejsca dla trzech dorosłych pasażerów, zwłaszcza że podłoga była całkowicie płaska.
Na początku sprzedaży Kia oferowała model EV3 z silnikiem o mocy 204 PS (201 hp), który przekazywał moment obrotowy tylko na przednie koła, ale oferował wybór dwóch pakietów akumulatorów. Wersja podstawowa mogła być ładowana z prędkością do 102 kW, podczas gdy wersja z akumulatorem 81,4 kWh mogła akceptować prędkość ładowania 128 kW.
Kia ujawnia szczegóły dotyczące nowego modelu Kia EV3, dedykowanego kompaktowego SUV-a elektronicznego. Dzięki połączeniu odważnego designu, innowacyjnej technologii i przełomowych cech, EV3 ustala nowe standardy, jakich dotąd nie widziano w sektorze kompaktowych SUV-ów elektrycznych.
Bazując na zaawansowanej technologii Kia oraz klientocentrycznych wartościach większego, wielokrotnie nagradzanego SUV-a EV9, EV3 wypracowuje swoją własną tożsamość. Oferuje unikalne, immersyjne doświadczenie w sektorze kompaktowych SUV-ów elektrycznych. Przez znaczne przekraczanie oczekiwań klientów, EV3 poszerzy jego atrakcyjność i podniesie postrzeganie SUV-ów elektrycznych.
„Dzięki przełomowemu designowi, wiodącemu w branży napędowi elektrycznemu oraz praktycznym, innowacyjnym rozwiązaniom dla stylu życia, EV3 ma na celu rozszerzenie wyjątkowego doświadczenia SUV-a elektrycznego marki Kia na szerszą publiczność. Z zasięgiem WLTP wynoszącym do 600 km oraz możliwością szybkiego ładowania, EV3 odpowiada na powszechne obawy związane z pojazdami elektrycznymi. Uspokoi te osoby, które mogły wahać się przed przejściem na mobilność elektryczną i poprowadzi masowe przyjęcie SUV-ów elektrycznych,” powiedział Ho Sung Song, prezydent i dyrektor generalny Kia.
Design zewnętrzny: Odważne i nowoczesne oświadczenie
Filozofia projektowania Kia „Opposites United”, która wykorzystuje twórcze napięcie generowane przez różne wartości natury i nowoczesności w celu uzyskania harmonijnej całości, była kluczowa dla kształtowania postępowego, dynamicznego i dramatycznego designu Kia EV3. Wpływ tej filozofii podnosi emocjonalne odczucie i atmosferę EV3, bezproblemowo łącząc dynamiczną estetykę z przemyślaną funkcjonalnością.
„EV3 doskonale odzwierciedla naszą filozofię projektowania – połączenie zabawnego designu z przemyślaną funkcjonalnością. Choć kompaktowy, inspirujący design zewnętrzny otacza otwartą przestrzeń wnętrza, która podkreśla relaks i odprężenie podczas każdej podróży. Jego przyszłościowa estetyka jest dodatkowo wzmocniona odważnymi kolorami; wewnątrz przestronnej kabiny i zastosowanie nowych organicznych materiałów wyraża młodzieńczą energię i radość,” skomentował Karim Habib, wiceprezydent i szef globalnego designu Kia.
EV3 emanuje bardzo asertywną obecnością. Z przodu, pionowe reflektory umieszczone na krańcach czystej powierzchni twarzy przyczyniają się do stworzenia szerokiej, ultra pewnej sylwetki. Poczucie przestronności łączy się z różnicowanymi grafikami i muskularnym wyglądem, który harmonizuje z całą karoserią.
Nowa, mocna interpretacja ikonicznego designu Tiger Face Kia wprowadza najnowszą koncepcję sygnatury oświetlenia Star Map marki. Pionowo ustawione światła do jazdy dziennej (DRL) dodatkowo podkreślają design Tiger Face, aby przekazać bardzo pewny charakter.
W profilu, EV3 emanuje aurą wyjątkowej siły, połączoną z silnym wrażeniem zwinności i dynamiki. Długi, opadający, smukły dach płynnie przechodzi w tylną klapę w stylu hatchback, co jeszcze bardziej obrazuje techniczny design nadwozia. Dynamiczna sylwetka i przestronność kabiny zapewniają wnętrze o dużych gabarytach, podczas gdy unikalne wzory i grafiki dodatkowo podkreślają jego innowacyjną naturę.
Tylny aspekt dopełnia nowoczesny język formy EV3 i celowy charakter. Gruba czarna linia wykończenia podkreślająca połączenie solidnej konstrukcji słupka C SUV-a z dynamiczną linią dachu jeszcze bardziej wzmacnia poczucie siły pojazdu. Uproszczony, geometryczny design tylnych lamp płynnie integruje się z tylną szybą, nadając futurystyczny wygląd klapie bagażnika o szerokim, technicznym i smukłym charakterze, inspirowanym oświetleniem przednim Tiger Face Star Map.
Kia oferuje EV3 w dziewięciu kolorach nadwozia – dwa z nich zostały stworzone ekskluzywnie dla nowego modelu: Zielony Aventurynowy i Terrakota.
Model EV3 'GT-line’ wyraża jeszcze bardziej surowy i przygodowy wygląd. Z przodu, kontrastowe wykończenie dolnej części nadwozia pojazdu dodatkowo podkreśla dynamiczny design, podczas gdy zintegrowany dolny zderzak tworzy sportowy, bardziej wyrafinowany wygląd. Techniczne pionowe i poziome grafiki wyrażają odważniejszy wizerunek w kontraście z dużymi, czarnymi obszarami pojazdu. Ten zabieg jest również widoczny z tyłu, z charakterystyczną konfiguracją trójkątnych skrzydeł na dolnym zderzaku, co tworzy podobny agresywny efekt.
Design wnętrza: Estetyka inspirowana naturą dla poprawy samopoczucia
Design wnętrza EV3 oferuje przestronną kabinę, która komfortowo pomieści pięć osób. Kia stworzyła wysoce funkcjonalną i efektywną kabinę, która emanuje przyjemną atmosferą podobną do przestrzeni życiowej, zaprojektowaną, aby cieszyć się podróżami i ładowaniem pojazdu.
Elegancka konsola centralna zawiera przesuwany stół oraz miejsce do przechowywania. Dolna część może pomieścić napoje, przekąski, a nawet małe plecaki, podczas gdy osobiste urządzenia elektroniczne – takie jak laptopy i tablety – można umieścić na stole, gdy pojazd jest w ruchu.
Wraz z wielofunkcyjnym oświetleniem ambientowym oraz ultra-wygodnymi fotelami, które mają tryb relaksu, przesuwany stół umożliwia pasażerom maksymalne odprężenie, gdy pojazd jest zaparkowany. Z przestrzenią na bagaż o pojemności 25 litrów i 460 litrów z tyłu, EV3 oferuje największą przestrzeń bagażową w swojej klasie. Regulowana, dwupoziomowa deska bagażowa zapewnia elastyczność wysokości ładunku wynoszącą ponad 140 mm, co czyni ją praktyczną na rodzinne wypady kempingowe.
Prawie 30-calowy, połączony wyświetlacz panoramiczny – w tym 12,3-calowy zestaw wskaźników, pięciocalowy panel klimatyzacji oraz kolejny 12,3-calowy wyświetlacz audiowizualny – wprowadza bezproblemową obsługę dotykową funkcji klimatyzacji i dostarcza jasne grafiki oraz intuicyjne informacje dla kierowcy. Ekran rozciąga się również do centrum deski rozdzielczej, dając pasażerowi z przodu dostęp do funkcji rozrywkowych i nawigacyjnych.
Wiele funkcji EV3, w tym tryb jazdy, tempomat, rozrywka i nawigacja, można obsługiwać prostym dotknięciem przycisków na kierownicy. Bezproblemowy rząd przycisków poniżej centralnego ekranu intuicyjnie obsługuje różnorodne funkcje, takie jak mapowanie, media i konfiguracja systemu pojazdu.
Klienci mają szeroki wybór kolorów wnętrza, materiałów i wykończeń inspirowanych żywiołami Powietrza, Ziemi i Wody. Opcje obejmują Subtelny Szary, Ciepły Szary, Niebieski, podczas gdy Onyksowa Czerń dostępna jest wyłącznie w wersji 'GT-line’.
Jak w każdym nowym modelu Kia, EV3 zawiera różne elementy zrównoważonego rozwoju, aby przyspieszyć wdrożenie zrównoważonego rozwoju w skali. Recyklingowany materiał stosowany jest w desce rozdzielczej i wykończeniach drzwi, aby stworzyć intymną i domową atmosferę. Poliester tereftalanowy (PET), jeden z najłatwiejszych do recyklingu plastików na świecie, występuje w wielu miejscach wnętrza, w tym w siedzeniach, podsufitce, podłokietnikach, ozdobach, dywanikach i desce bagażowej.
Napęd elektryczny: Wzorcowy zasięg i ultra-szybkie ładowanie
EV3 ma 4,300 mm długości, 1,850 mm szerokości, 1,560 mm wysokości i rozstaw osi wynoszący 2,680 mm. Wyposażony jest w nowoczesny elektryczny napęd przedni oparty na platformie Electric Global Modular Platform (E-GMP), wykorzystującej technologię baterii czwartej generacji Kia. Model EV3 Standard oferowany jest wyłącznie z baterią 58,3 kWh, podczas gdy wersja EV3 Long Range wyposażona jest w baterię 81,4 kWh.
Oba modele korzystają z elektrycznego silnika o mocy 150 kW/283 Nm, co umożliwia uzyskanie najlepszego czasu przyspieszenia 0-100 km/h wynoszącego 7,5 sekundy. Maksymalna prędkość EV3 wynosi 170 km/h.
„Kia EV3 została zaprojektowana i stworzona z myślą o klientach, którzy pragną samochodu odpowiadającego ich wartościom zrównoważonego rozwoju, ale nie chcą rezygnować z praktyczności codziennych potrzeb. Oferuje jedno z najlepszych rozmiarów wnętrza i przestrzeni bagażowej w swojej klasie, podczas gdy nasza elastyczna architektura E-GMP zapewnia najlepszy w swojej klasie zasięg AER. Z modelu EV3 Kia zdefiniowała segment SUV-ów elektrycznych, tworząc kompaktowy model bogato wyposażony w innowacyjną technologię i funkcje,” powiedział Spencer Cho, wiceprezydent i szef globalnego planowania biznesu.
Podobnie jak w większym SUV-ie EV9, inżynierowie Kia nie zostawili żadnego kamienia na kamieniu w dążeniu do optymalnej efektywności z EV3. Posiada udoskonaloną aerodynamikę nadwozia, w tym pełne 3D osłonę, co zapewnia imponująco niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,263Cd. Nowoczesna technologia zarządzania bateriami (BMU) oraz jednostka monitorująca ogniwa (CMU) zapewniają jak najefektywniejsze zużycie energii przez systemy wysokiego napięcia 58,3 kWh oraz 81,4 kWh.
EV3 Long Range zapewnia szacowany zasięg do 600 km (WLTP). Ta imponująca elastyczność daje tym, którzy po raz pierwszy wkraczają w mobilność elektryczną, pełne zaufanie do pokonywania długich dystansów. Gdy bateria EV3 w końcu będzie wymagała doładowania, pasażerowie mogą zrelaksować się w komfortowej atmosferze przypominającej przestrzeń życiową, podczas gdy zaawansowany system zarządzania ładowaniem pojazdu Kia umożliwia naładowanie baterii od 10 do 80 procent w około 31 minut.
Technologia SUV-ów elektrycznych i bezpieczeństwo w kompaktowym sektorze
Kia wyposażyła EV3 w szereg ultra-zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, jazdy, wygody i ładowania, zazwyczaj zarezerwowanych dla dużego sektora SUV-ów elektrycznych. Tworzy to poprawioną propozycję posiadania, która znacznie przewyższa to, co obecnie oferowane jest w istniejącym sektorze SUV-ów kompaktowych i zapewnia transformacyjne oraz lepsze doświadczenie jazdy w porównaniu do pojazdów z silnikami spalinowymi (ICE).
Technologia systemów zaawansowanej pomocy kierowcy (ADAS) pojazdu obejmuje elektryczne dynamiczne sterowanie wektorem momentu obrotowego (eDTVC), aby zapewnić, że EV3 płynnie i stabilnie przenosi moc na drogę. Asystent unikania kolizji, asystent utrzymania pasa ruchu, asystent jazdy na autostradzie oraz asystent unikania kolizji podczas parkowania wstecznego zapewniają dodatkowe wsparcie i zapewnienie kierowcom podczas każdej podróży, niezależnie od jej długości.
Zdalny inteligentny asystent parkowania Kia umożliwia właścicielom pewne i bezpieczne manewrowanie EV3 w ciasnych przestrzeniach bez konieczności siedzenia w pojeździe. Wnosząc dodatkową wartość do sektora kompaktowych SUV-ów elektrycznych, wyświetlacz Head-up Display (HUD) o przekątnej 12 cali wyświetla informacje na przedniej szybie, aby zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy.
EV3 jest pierwszym modelem, który korzysta z nowej technologii hamowania regeneracyjnego i-Pedal 3.0 Kia, która pozwala kierowcy dostosować poziom hamowania regeneracyjnego według własnych preferencji, umożliwiając jazdę na jednym pedale. Maksymalizuje to efektywność energetyczną i zauważalnie zmniejsza zmęczenie podczas długich jazd, umożliwiając pojazdowi pokonywanie większych odległości na jednym ładowaniu i czyniąc podróż bardziej angażującą, przyjemną i komfortową.
Z EV3 Kia jest pierwszym producentem, który wprowadza ładowanie Vehicle-to-Load (V2L) do segmentu kompaktowych SUV-ów elektrycznych, dając pasażerom swobodę i elastyczność zasilania zewnętrznych urządzeń, takich jak laptopy, małe lodówki, ekspresy do kawy czy suszarki do włosów. Cyfrowy klucz 2.0 Kia umożliwia klientom uniknięcie problemu noszenia fizycznych kluczy, odblokowując i uruchamiając EV3 za pomocą tylko smartfona lub smartwatcha. Mogą także wygodnie dzielić się cyfrowym kluczem EV3 z przyjaciółmi i rodziną.
Dostarczając nowe poziomy innowacyjnej technologii i cyfrowej łączności
Aby uzupełnić transformacyjne doświadczenie, jakie oferuje wnętrze przypominające przestrzeń życiową, Kia wyposażyła EV3 w kompleksowy zestaw funkcji łączności i rozrywki. Większość z nich została zaprojektowana tak, aby można było z nich korzystać bezpiecznie podczas jazdy, podczas gdy inne można doświadczyć wyłącznie wtedy, gdy samochód jest w ruchu i wybrano tryb Park.
Kia oferuje różnorodne treści strumieniowe poprzez swój serwis Premium Streaming, dostarczany za pośrednictwem platformy LG Automotive Content Platform (ACP) napędzanej webOS. Kia oferuje również gry arcade, umożliwiając pasażerom cieszenie się grami w samochodzie. Immersyjne doświadczenie jest dodatkowo wzbogacone przez jakość dźwięku systemu audio Harman Kardon w EV3, który dostarcza wrażeń przypominających kino domowe.
„Samochody nie są już tylko środkiem transportu, ale przedłużeniem naszej 'przestrzeni życiowej’. Opracowany z licznymi innowacjami skoncentrowanymi na kliencie, EV3 oferuje naszym klientom immersyjne doświadczenie konsumpcji treści z naszymi premium usługami strumieniowymi oraz systemem dźwiękowym klasy premium,” skomentował Chang Sung Ryu, starszy wiceprezydent i szef globalnej marki i CX. „Możliwość cyfrowego dostosowania wnętrza EV3 poprzez sklep Kia Connect w taki sam sposób, w jaki personalizuje się smartfona, wraz z wprowadzeniem asystenta AI Kia, te przykłady jeszcze bardziej podkreślają, jak EV3 odpowiada na ciągle zmieniające się potrzeby klientów.”
EV3 umożliwia pasażerom personalizację deski rozdzielczej i systemu infotainment na podstawie motywów wyświetlania zainspirowanych zespołami NBA. Motywy te prezentują kolory, grafiki i animacje zespołów i są łatwo dostępne przez cyfrowy sklep Kia Connect. Kia planuje w przyszłości rozszerzyć wybór motywów wyświetlania, oferując jeszcze więcej opcji dostosowywania.
EV3 jest pierwszym modelem elektrycznym, który wprowadza technologię asystenta AI Kia, która niedawno zadebiutowała w kompaktowym sedanem Kia K4. Ta technologia oferuje klientom nowe i innowacyjne sposoby interakcji i kontrolowania funkcji pojazdu w sposób bezpośredni i intuicyjny, podnosząc wygodę i optymalizując wydajność podczas przebywania w pojeździe. Ten przypominający człowieka asystent zawsze wspiera i inspiruje użytkowników podczas odkrywania świata. Kia wkrótce zacznie wprowadzać te funkcje do innych modeli elektrycznych, zaczynając od EV3.
Dzięki integracji AI generatywnej, asystent głosowy Kia jest teraz jeszcze bardziej zdolny. AI generatywna rozumie złożone konteksty dzięki rozumieniu naturalnego języka, co pozwala jej na naturalną rozmowę z użytkownikami. Asystent AI może wspierać planowanie podróży, jednocześnie pomagając użytkownikom w maksymalizacji korzyści z funkcji pojazdu, w tym rozrywki i wyszukiwania informacji.
Zaplanowane początkowe wprowadzenie do masowej produkcji w Korei, Kia planuje rozszerzyć zakres i usługi Asystenta AI w Europie. Ta technologia na bieżąco ewoluuje i w przyszłości otworzy kolejne korzyści dla klientów.
Globalna kampania Kia dla EV3: 'Ruchoma siła’
Kia planuje rozpocząć szereg działań kampanijnych na całym świecie, podsumowanych hasłem 'ruchoma siła’. To stwierdzenie odnosi się do zobowiązania firmy do innowacji poprzez nowoczesny design i technologię, a także jej determinacji do rozszerzenia oferty. Wprowadzenie EV3 dostarczy bardziej zrównoważonej, efektywnej i wygodnej mobilności, aby zwiększyć dostępność SUV-ów elektrycznych dla wszystkich.