Kia z impetem wkroczyła na Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne w Nowym Jorku w 2024 roku, prezentując czwartą generację swojego kompaktowego sedana, który ma na celu zdobycie rynku globalnego dzięki sportowemu wyglądowi i obiecującym wnętrzom.
Koreański producent samochodów próbował zająć swoje miejsce w segmencie kompaktowych sedanów z modelem Spectra w 1992 roku, jednak jego sukces był umiarkowany. Mimo to, był to pierwszy model Kia sprzedawany w Stanach Zjednoczonych jako model roku 1994. Pomimo słabych wyników sprzedaży, producent nie poddał się i starał się mocniej, wprowadzając różne nazwy. W 1997 roku zaprezentowano drugą generację tego modelu. Była to wyraźna ewolucja, a Mazda pomogła Kii w jej rozwoju. Następnie, w 2003 roku, Spectra (znana jako Sephia na innych rynkach) zmieniła nazwę na Forte lub Cerato, w zależności od rynku, i kontynuowała produkcję przez trzy kolejne generacje aż do 2024 roku, kiedy to producent dostosował nazwę swojego kompaktowego sedana do reszty gamy, zmieniając ją na K4. To była długa droga, ale samochód osiągnął już swoją dojrzałość i uważany był za poważnego konkurenta Mazdy 3, która niegdyś była jego źródłem inspiracji i wsparcia.
Z przodu K4 wyróżniał się stylizacją, która różniła się w zależności od wersji. Model ten miał LED-owe reflektory otaczające wąski grill z charakterystycznym elementem designu „Twarz Tygrysa”. Dla wersji GT-Line i GT-Line Turbo środkowa szczelina była węższa niż w trzech innych wersjach: LX, LXS i EX. Jednak we wszystkich wersjach znajdowało się to samo oświetlenie do jazdy dziennej w kształcie litery Y, które pokrywało dolną część zderzaka, górną krawędź reflektorów oraz część przednich błotników.
Z profilu K4 wyglądał jak hatchback ze względu na długie, opadające tylne okno. W rzeczywistości był to jednak klasyczny sedan z niezależnie otwieraną pokrywą bagażnika. Zespół projektowy zaprojektował go w ten sposób, aby wyglądał bardziej dynamicznie, a efekt był zaskakująco udany. Aby podkreślić kształt coupe, projektanci ukryli klamki tylnych drzwi w słupkach C. Dodatkowo, w zależności od wersji, K4 miał czarne wykończenia wokół nadkoli i czarne progi boczne. Z tyłu K4 wyposażony był w L-kształtne LED-owe światła tylne, które wychodziły z błotników na pokrywę bagażnika, a także element przypominający dyfuzor, wykonany z czarnego plastiku, zdobił dolną część zderzaka.
Wnętrze Kii było zaprojektowane w sposób premium, starając się zapewnić klientom luksusową atmosferę. Deska rozdzielcza miała parę ekranów pokrytych jednym fragmentem szkła. Jak można się było spodziewać, ten przed kierowcą służył jako panel instrumentów. Natomiast ekran umieszczony na górze centralnego panelu był ekranem dotykowym systemu infotainment. Pierwsze trzy wersje miały kierownicę z dwoma ramionami o heksagonalnym kształcie, a ci, którzy wybrali wersję GT-Line, dostali kierownicę z trzema ramionami. Co więcej, ponieważ dwie wyższe wersje nastawione były na sportowe doznania, miały wysoko podparte siedzenia dla lepszego wsparcia bocznego. Z tyłu, dzięki długiemu rozstawowi osi pojazdu w porównaniu do innych kompaktowych sedanów, było wystarczająco miejsca dla trzech pasażerów, z odpowiednią przestrzenią na nogi i głowę.
Pod maską K4 z 2025 roku znalazły się silniki z poprzedniej Kii Forte, choć nieco zmodyfikowane. Wersja podstawowa miała silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 147 koni mechanicznych (149 PS) w połączeniu z CVT, podczas gdy wersja GT-Line Turbo była wyposażona w silnik 1,6 litra z turbodoładowaniem, który dostarczał 190 koni mechanicznych (193 PS) połączony z nową, ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która zastąpiła wcześniejszą siedmiobiegową skrzynię z podwójnym sprzęgłem. K4 nie był już dostępny z trzema pedałami.
Kia zaprezentowała nowego K4 — kompaktowego sedan, który zadebiutuje na międzynarodowym salonie motoryzacyjnym w Nowym Jorku w 2024 roku. K4, będący czwartą generacją sedana Kia, łączy w sobie potężne technologie, które przewyższają konkurencję, oferując zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), wyrafinowanie oraz najlepszą w swojej klasie przestronność z tyłu pojazdu. Dostępny silnik turbo dopełnia radość z jazdy, a standardowe wielowahaczowe zawieszenie tylnie w wersji GT-Line (2.0 i 1.6 turbo) zapewnia responsywne doznania za kierownicą.
„Nowy K4 podkreśla zobowiązanie Kia do tworzenia sportowych sedanów z zaawansowaną technologią i podwyższonymi osiągami” — powiedział Steven Center, COO i EVP Kia America. „Osiągnięcie sukcesu w segmencie kompaktów oznacza dostarczenie więcej funkcji, które klienci pragną, a K4 ma na celu przekroczenie oczekiwań.”
K4 wznosi oczekiwania dotyczące technologii łączności i stylu w segmencie kompaktowych sedanów, oferując standardową bezprzewodową łączność Apple CarPlay i Android Auto oraz dostępny kokpit z wielosegmentowym wyświetlaczem o łącznej długości niemal 30 cali, umożliwiający podgląd otoczenia za pomocą kamer. Dodatkowe udogodnienia, takie jak Digital Key 2.0 z Ultra Wideband, wysokiej klasy audio Harman Kardon, podgrzewane i wentylowane fotele z przodu oraz duży szyberdach, definiują luksusowy charakter K4. Oczekuje się, że K4 pojawi się w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie 2024 roku w pięciu wersjach wyposażeniowych: LX, LXS, EX, GT-Line i GT-Line Turbo.
K4 — projekt zewnętrzny: Odważne proporcje
Z masywnymi proporcjami i odważnym stylem, zgodnym z zasadami projektowania Kia „Przeciwieństwa zjednoczone”, K4 sprawia mocne, dynamiczne wrażenie.
„Poprzez zestawienie opadającej linii dachowej K4 z szerokim staniem, wizualnie rozdzieliliśmy różnice między segmentem kompaktowym a średniej wielkości,” powiedział Tom Kearns, główny projektant Kia Design Center America. „Kreatywne napięcie, które podkreśla język projektowania Przeciwieństwa zjednoczone, pozwoliło nam na improwizację w tradycyjnej formie trzech pudełek.”
Kia K4 ma długość 185,4 cali i szerokość 72,8 cali, co czyni go najszerszym pojazdem w segmencie kompaktowym. Pasażerowie z tyłu będą cieszyć się przestrzenią na nogi o klasowej długości 38 cali oraz przestrzenią na głowę wynoszącą 37,3 cala. Standardowe, pionowe reflektory LED i tylne światła inspirowane są flagowym modelem EV9, tworząc wyraźne krawędzie poprzez charakterystyczne oświetlenie z przodu i z tyłu. Ukryte uchwyty drzwiowe w słupku C podkreślają proporcje K4 i zwracają uwagę na jego opadający kształt dachu. Przestronny bagażnik oferuje 14,6 stopy sześciennej pojemności.
Podobnie jak inne modele GT-Line w gamie Kia, K4 GT-Line wyróżnia się unikalnym designem zewnętrznym. Z przodu i z tyłu znajdują się unikalne zderzaki z błyszczącymi czarnymi akcentami, satynowa linia boczna, 18-calowe felgi aluminiowe oraz błyszczące czarne osłony lusterka, obramowanie okien i dolne listwy. Małe, sześcienne reflektory LED, światła przeciwmgielne LED oraz 18-calowe felgi aluminiowe wzbogacają wygląd K4 GT-Line Turbo.
K4 — projekt wnętrza i technologia: Bezproblemowa łączność
Wnętrze Kia K4 podnosi standardy w całej klasie. Centrum szerokiego kokpitu stanowi standardowe, zintegrowane cyfrowe wskaźników: debiut w segmencie kompaktowych sedanów i element designu sam w sobie. Nowoczesny system nawigacji Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) z możliwością aktualizacji OTA, który zadebiutował w modelu flagowym EV9, wyświetla niemal 30 cali cyfrowego centrum dowodzenia. ccNC przetwarza dane szybciej i w wyższej jakości, a często używane szybkie kontrolki są dostępne jednym przesunięciem palca po ekranie. Bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto są standardem we wszystkich modelach K4.
Dostępny Digital Key 2.0 z Ultra Wideband pozwala klientom używać zgodnych urządzeń Apple i Samsung lub karty z funkcją NFC jako wirtualnych kluczy do zamykania, otwierania i prowadzenia pojazdu. Co więcej, te klucze można udostępniać przyjaciołom i rodzinie za pomocą wiadomości tekstowych na zgodnych urządzeniach. Dostępne funkcje i usługi cyfrowe mogą umożliwić zdalną aktualizację K4 za pomocą bezprzewodowego połączenia poprzez Kia Connect Store, dostępnego przez aplikację Kia Access lub w portalu właściciela Kia.
Dostępny asystent głosowy Kia Connect oferuje łatwy sposób dostępu do różnych funkcji pojazdu. Wystarczy powiedzieć: „Hej Kia”, aby uzyskać dostęp do funkcji takich jak kontrola klimatu i audio. Kia dąży do poprawy funkcjonalności asystenta Kia z mocą generatywnej sztucznej inteligencji, aby móc dostarczać informacji na różne tematy, takie jak akcje, wyniki sportowe, treści z instrukcji obsługi, lokalne punkty zainteresowania i wiele więcej. Asystent Kia jest zaprojektowany tak, aby reagować na pytania uzupełniające i wchodzić w interakcje z kierowcą w bardziej konwersacyjnym stylu.
Przestronne wnętrze K4 dostępne jest w kolorze Medium Gray (LX/LXS/EX) lub Slate Green (EX), a modele GT-Line dodatkowo oferują kolory Onyx i Off-White. Podgrzewane fotele z przodu są standardem w modelach K4 GT-Line i wyższych, a wentylowane fotele oraz funkcja pamięci fotela kierowcy są opcjonalne. Trzyramienna kierownica jest unikalna dla modeli K4 GT-Line.
K4 — napęd i inżynieria: Mocne wybory
Kiedy K4 trafi na rynek w Stanach Zjednoczonych, będzie dostępny z dwoma opcjami napędu. Standardowy silnik 2.0 o mocy 147 koni mechanicznych i 132 lb-ft momentu obrotowego współpracuje z inteligentnie zmienną skrzynią biegów (IVT).
Opcjonalny silnik 1.6 turbo dostarcza 190 koni mechanicznych i 195 lb-ft momentu obrotowego za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej. Zamontowane w kierownicy łopatki do zmiany biegów oraz sportowe pedały dopełniają dynamicznego charakteru. K4 GT-Line Turbo dostarcza moc płynnie przy niskich prędkościach, szybko reaguje i zapewnia angażujące doznania z jazdy. Wyłącznie w modelach K4 GT-Line i GT-Line Turbo zastosowano wielowahaczowe zawieszenie tylne, które zwiększa sztywność boczną i elastyczność, co prowadzi do sportowych doznań z jazdy.
Zwrócono uwagę na redukcję hałasu, wibracji i szarpania (NVH) dzięki zastosowaniu akustycznej szyby przedniej oraz ogumienia akustycznego w modelach K4 z 18-calowymi kołami.
K4: ADAS klasy wyższej
Kia K4 udoskonala i rozszerza standardowe oraz dostępne systemy ADAS, jako część ogólnego zobowiązania Kia do zwiększenia poczucia pewności za kierownicą. Dodatkowo K4 oferuje standardowe boczne poduszki powietrzne z tyłu, co daje łącznie osiem.
K4 oferuje najnowszy pakiet ADAS Kia, w tym standardowy Inteligentny Asystent Ograniczenia Prędkości (ISLA), Asystent Utrzymania Pasa (LKA) oraz Inteligentny Tempomat z funkcją Stop & Go (SCC w/ S&G). Kluczowym elementem dostępnej technologii wspomagania kierowcy w K4 jest system unikania kolizji do przodu 1.5 (FCA-1.5), który ma na celu wykrywanie i zapobieganie kolizjom w określonych sytuacjach oraz wykrywanie pojazdów, pieszych i rowerzystów przed pojazdem w trakcie jazdy (FCA-CPC), a także nadjeżdżających pojazdów, gdy skręcamy w lewo na skrzyżowaniu (FCA-JT). Wibracyjne ostrzeżenia w kierownicy dodają dotykowe sygnały dla kierowcy.
Opcjonalny w modelach K4 GT-Line Turbo, system unikania kolizji do przodu 2 (FCA-2) dodaje funkcjonalność i jest zaprojektowany do wykrywania pojazdów przecinających podczas wjazdu na skrzyżowanie (FCA-JC). FCA-2 jest również zaprojektowany, aby zapewnić pewien stopień hamowania i/lub wprowadzenia do kierownicy, aby pomóc w zapobieganiu niektórym kolizjom lub złagodzeniu skutków, gdy system wykryje nadjeżdżające pojazdy podczas wyprzedzania innych pojazdów (FCA-LO); pojazdy przed autem podczas zmiany pasa (FCA-LS); system Unikania Kolizji Kia 9 (Evasive Steering Assist) może pomóc w zminimalizowaniu kolizji z przeszkodami, pieszymi lub innymi pojazdami wykrytymi przed nami i powiadomi kierowcę w określonych sytuacjach, a jeśli jest wystarczająco miejsca, aby uniknąć kolizji, może pomóc w kierowaniu pojazdem. FCA ma na celu w określonych przypadkach zapobiegnięcie kolizji z nadjeżdżającym pojazdem poprzez sygnały dźwiękowe i wizualne, a także poprzez zastosowanie hamulców (FCA-DO). Dostępny system Asystenta Jazdy Autostradowej 2 (HDA-2) to system ułatwiający kierowcy, który może pomóc w utrzymaniu ustalonej odległości od pojazdu z przodu oraz trzymać pojazd w obrębie wykrytych linii na niektórych autostradach.
Oprócz standardowego ostrzeżenia o kolizji w martwym punkcie (BCW) i powiadomienia o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA), GT-Line jest dostępny z funkcją unikania kolizji w martwym punkcie (FCA-BCA) oraz monitorem widoku martwego pola (BVM), które mają na celu wyświetlanie i wykrywanie pojazdów zbliżających się z tyłu oraz na sąsiednich pasach, w różnych okolicznościach system może zastosować hamowanie, aby pomóc uniknąć potencjalnej kolizji. Opcjonalny monitor wokół pojazdu (SVM) jest zaprojektowany do zapewnienia 360-stopniowego widoku podczas manewrów wstecznych i parkowania, wykorzystując kamery wokół K4. Dostępne ostrzeżenie o odległości parkowania ma na celu dodanie 360-stopniowej funkcjonalności do manewrów parkowania do przodu, z boku oraz wstecz (PDW-F/S/R).
K4 — dostępność