W 2024 roku Land Rover zaprezentował wersję OCTA modelu Defender 110, oferując klientom jeden z najsilniejszych samochodów terenowych na świecie, który osiąga prędkość porównywalną z niektórymi supersamochodami, w jednym pakiecie.
Land Rover znany był z tworzenia szybkich SUV-ów, takich jak Range Rover Sport SV. Niewielu jednak sądziło, że brytyjska marka odważy się umieścić silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem pod maską Defendara. Ale to nie wszystko. Poza znacznie wyższą mocą i momentem obrotowym, model 2025 Defender OCTA mógł robić więcej niż tylko szybkie przejażdżki po ulicach. Z łatwością radził sobie z poważnymi szlakami off-road, pokonywał głębokie wody i przemieszczał się przez błoto jak żaden inny. Land Rover nie ograniczył się tylko do zamontowania nowego silnika i skrzyni biegów. Zmienił zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny wygląd Defendara. Ostatecznie prezentował się jakby był gotowy na kolejny film z serii 007.
Producent sprawił, że Defender OCTA wyglądał bardziej agresywnie, z o 68 mm (2,7 cala) szerszym rozstawem kół i poszerzonymi błotnikami. Dodatkowo, dodano unikalne wykończenia wokół nadkoli, aby pomieścić mocniejsze opony. Główna kratka chłodnicy została ozdobiona siatką z ośmiokątnymi elementami. Pod zderzakiem Land Rover zamontował metalową osłonę podwozia, a w zależności od opcji – hak do holowania. Nie zamontowano lamp przeciwmgielnych, a wszystkie potrzebne światła zapewniały mocne reflektory LED.
Z profilu, ogromny pojazd ujawniał swój autentyczny terenowy styl z kształtem przypominającym oryginalnego Defendara 110. Land Rover oferował model 2025 Defender OCTA z wyborem dwóch typów kół. Jedne z 22-calowymi felgami, obutymi w opony całoroczne, a drugie z unikalnymi 20-calowymi kołami, obutymi w opony terenowe. Te drugie miały także wyższą prześwit, jakby były gotowe na trudny szlak, prosto z salonu. Z tyłu, płaska, pionowa klapa bagażnika mieściła pełnowymiarowe koło zapasowe. Land Rover nie zamontował kroków bocznych, ponieważ ograniczałyby one prześwit oraz kąt podejścia. W konfiguracji terenowej model 2025 Defender OCTA mógł poszczycić się kątem podejścia wynoszącym 40 stopni, kątem zejścia 42 stopnie i kątem rampy przełamania 38 stopni. Dodatkowo, Land Rover obiecał niesamowitą głębokość brodzenia wynoszącą 39 cali (990 mm).
Jednak Land Rover zdawał sobie sprawę, że pojazd za sześć cyfr można sprzedać tylko wtedy, gdy wnętrze samochodu wygląda znakomicie. W rezultacie, model 2025 Defender OCTA oferował unikalne schematy wnętrza. Na początku sprzedaży producent oferował pojazd z standardową pół-anilinową skórą w kolorze Burnt Sienna oraz wykończeniem Ebony. Dodatkowo dostępna była specjalna edycja z dwukolorową tapicerką w kolorze Khaki i Ebony. Pasażerowie z przodu mogli cieszyć się siedzeniami Body and Soul, opracowanymi w współpracy z ekspertami z branży muzycznej. Miały one większe boczne osłony i zintegrowane podłokietniki. Z tyłu, producent kontynuował wysoki poziom rzemiosła, jak w pierwszym rzędzie.
Pod maską modelu 2025 Land Rover Defender OCTA zamontowano silnik V8 o pojemności 4,4 litra z podwójnym turbodoładowaniem, który pochodził od BMW. Niemiecki producent dostosował ten silnik do potrzeb tego znanego pojazdu terenowego, aby uzyskać moc 635 PS (626 hp) i połączył go z standardową ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie koła. Ponadto, brytyjski producent samochodów poprawił zawieszenie pojazdu, aby poradzić sobie z nowoczesnym układem napędowym. A musiał to zrobić przy Defendzie, który osiągał 60 mph (97 kph) z miejsca w zaledwie 3,8 sekundy.
Prezentujemy nowego bohatera oryginalnej brytyjskiej marki przygód Defender: Nowego Defendara OCTA. To najmocniejszy, najbardziej zdolny i luksusowy model w niepowstrzymanej rodzinie 4×4, który przenosi możliwości Defendara 110 na niespotykaną dotąd wysokość.
Napędzany silnikiem V8 4.4 o podwójnym turbodoładowaniu, model OCTA to najbardziej ekstremalny i najmocniejszy Defender w historii, osiągający moc 635 KM i moment obrotowy do 750 Nm, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4 sekundy (0-60 mph w 3.8 sekundy). Zmodyfikowane elementy podwozia z innowacyjnymi technologiami, w tym zawieszeniem 6D Dynamics, zapewniają nowe, dynamiczne możliwości.
Zewnętrzny wygląd jest odważniejszy i bardziej wytrzymały niż kiedykolwiek, z wyraźnym charakterem. Wysokość zawieszenia została zwiększona, szerokość poszerzona, a nadkola wydłużone, co daje niesamowitą obecność na drodze. Przebudowane zderzaki zapewniają lepsze kąty podejścia i zejścia, a mocna ochrona podwozia daje kierowcom pewność eksploracji trudniejszego terenu. Oprócz tego, nowy Defender OCTA może przekraczać jednego metra głębokości w wodzie, co czyni go najlepszym w historii produkcji.
Mark Cameron, dyrektor zarządzający Defender, powiedział: „Dzięki Nowemu Defenderowi OCTA udało nam się wydobyć pełny potencjał Defendara. To prawdziwa definicja różnorodności możliwości i świadectwo tego, co możemy osiągnąć, korzystając z najlepszych technologii i talentów w naszym dziale inżynieryjnym. Z jego potężnym silnikiem V8, przełomową technologią zawieszenia 6D Dynamics, wyrafinowanymi wykończeniami i unikalnymi detalami, jest niezwykle rzadki, niezwykle wytrzymały i pożądany.”
Nazwa Nowego Defendara OCTA pochodzi od najbardziej wytrzymałego i pożądanego minerału na ziemi – diamentu – oraz od ośmiościennego kształtu, który nadaje mu charakterystyczny wygląd i trwałość. Ten kształt zainspirował także nowy graficzny element znakujący, który wskazuje na Defendara jako flagowca – mocnego i odpornego, a jednocześnie uderzającego, rzadkiego i pożądanego.
Każdy Defender OCTA ma nową otoczoną diamentem grafikę, w tym błyszczący czarny diament na maszynowanej i piaskowanej dysku tytanowym na każdym panelu graficznym.
Twardy luksus Defendara OCTA uosabia wydanie Defender OCTA Edition One, dostępne w pierwszym roku produkcji. Charakteryzuje się starannie dobraną specyfikacją, wykończoną w ekskluzywnym kolorze Faroe Green oraz wnętrzem z materiałów PU Khaki i Ebony UltrafabricsTM o bezszwowym wykończeniu, nowymi detalami z wytłaczanego węgla węglowego oraz 20-calowymi felgami z lekkiego stopu, z wyborem opon terenowych lub opcjonalnych, specjalnie opracowanych zaawansowanych opon terenowych.
Niezrównana wydajność
Nowy Defender OCTA oferuje wyjątkową wydajność. Napędzany silnikiem V8 o mocy 635 KM i pojemności 4.4 litra, połączonym z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, jest to najsilniejszy i najbardziej ekstremalny Defender w historii. Nowy Defender OCTA osiągnie prędkość 155 mph, gdy będzie wyposażony w 22-calowe, lekkie felgi i całoroczne opony.
Z momentem obrotowym wynoszącym 750 Nm (do 800 Nm w trybie Dynamic Launch) oraz dostosowanym do doskonałych osiągów w terenie, Nowy Defender OCTA może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 4 sekundy (0-60 mph w 3.8 sekundy), a maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 1800 rpm do prawie 6000 rpm, co zapewnia wyjątkową łatwość prowadzenia.
Niesamowite możliwości i trwałość
Dynamiczne możliwości Nowego Defendara OCTA wykraczają poza to, co kiedykolwiek osiągnął jakikolwiek Defender, dzięki wprowadzeniu po raz pierwszy na Defenderze hydraulicznie połączonej technologii zawieszenia 6D Dynamics, a także szerokim zmianom w sprzęcie i geometrii. Unikalnie zaprojektowany, ten model ma być tak samo przyjemny w prowadzeniu na drodze, jak i w terenie, bez żadnych kompromisów.
Defender OCTA jest o 28 mm wyższy i ma poszerzoną podstawę o 68 mm, co zapewnia doskonały prześwit i stabilność. Aby zapewnić niezrównaną pewność i kontrolę na każdym terenie, z maksymalnym ugięciem kół w terenie i ograniczonym przechyłem na drodze, zmodyfikowane elementy zawieszenia obejmują dłuższe i mocniejsze wahacze oraz unikalne aktywne tłumiki z osobnymi akumulatorami. Posiada także wzmocnione tarcze hamulcowe z przodu o średnicy 400 mm z zaciskami Brembo oraz najszybszy współczynnik przełożenia kierownicy spośród wszystkich Defenderów, zapewniający natychmiastowe i precyzyjne reakcje.
Dla Defendera OCTA stworzono specjalny program testowania i rozwoju, obejmujący ponad 13 960 dodatkowych testów, w tym testy wytrzymałości w terenie przy dużych prędkościach oraz testy wytrzymałości na drodze przy dużych prędkościach, ponieważ zespół wszedł w obszary możliwości i wytrzymałości, które nigdy wcześniej nie były badane.
Jamal Hameedi, dyrektor SVO, JLR, powiedział: „Nasi eksperci ds. wysokiej wydajności osiągnęli niemożliwe z Defenderem OCTA, pracując niestrudzenie przez ostatnie trzy lata, aby stworzyć najzdolniejszego Defendara, jaki kiedykolwiek powstał – niezależnie od tego, na jakiej powierzchni jest eksploatowany. Przeprojektowali elementy w całym pojeździe, aby zapewnić, że Defender OCTA jest idealnym towarzyszem dla epickich przygód wszędzie na świecie.”
Zaawansowana sieć hydraulicznie połączonych ciągle zmiennych półaktywnych tłumików w praktyce eliminuje przechylenia i kołysanie nadwozia na drodze, system 6D Dynamics przyczynia się także do bezprecedensowego komfortu i wyrafinowania w Defendzie. Na trudnym terenie, 6D Dynamics umożliwia większe ugięcia kół i pokonywanie jeszcze bardziej ekstremalnych przeszkód, co oznacza, że klienci mogą kontynuować swoje przygody jeszcze dalej i w lepszym komforcie.
Pełne możliwości Nowego Defendara OCTA – który automatycznie wykrywa, po jakiej nawierzchni jest prowadzony i optymalizuje swoje ustawienia dynamiczne w odpowiedni sposób – są odblokowywane dzięki jego ulepszonym trybom jazdy. Oprócz domyślnego trybu Comfort, tryb Dynamic zapewnia najlepsze doświadczenia w zakresie wydajności na drodze, dostosowując ustawienia kierownicy, przepustnicy i zawieszenia za pomocą jednego naciśnięcia przezroczystego przycisku sygnatury na kierownicy.
Długie naciśnięcie tego samego przycisku uruchamia tryb OCTA, pierwszy dedykowany tryb jazdy terenowej Defendera z naciskiem na wydajność. Został on specjalnie opracowany, aby zapewnić najwyższą kontrolę i pewność siebie kierowcy. Tryb OCTA umożliwia także tryb startu w terenie dla optymalnego przyspieszenia na luźnych nawierzchniach. A gdy jest połączony z najniższymi ustawieniami kontroli trakcji (TracDSC lub DSC off), aktywuje również unikalną kalibrację ABS w terenie dla optymalnej wydajności hamowania na luźnych nawierzchniach.
Dla bardziej technicznych manewrów off-road, zestaw znanych trybów Terrain Response Defendara pozostaje w zasięgu ręki kierowcy, z konkretnymi kalibracjami dla piasku, błota i bruzd, trawy, żwiru, śniegu oraz pokonywania skał – wspierane przez pomocne systemy jazdy terenowej, takie jak ClearSight Ground View, które skutecznie uczynią maskę przezroczystą, poprawiając widoczność i pewność w trudnym terenie.
Pewny wygląd zewnętrzny
Imponująca obecność Defendera i jego ukierunkowanie na wszystkie tereny zyskują odważną nową postawę w Defenderze OCTA. Wyposażony jest w opony o średnicy 33 cali, największe kiedykolwiek montowane w produkcyjnych Defenderach, w tym opony Goodyear Advanced All-Terrain, opracowane specjalnie dla modelu OCTA. Wymagało to poszerzenia nadkoli, co uzupełnia zoptymalizowaną do jazdy w terenie przednią karoserię z unikalnym wzorem grilla, który zapewnia lepszy przepływ powietrza pod maską, nowy tylni zderzak z czterema wyjściami aktywnego systemu wydechowego, solidną ochronę podwozia, w tym przednią osłonę z aluminium z wykończeniem grafitowym oraz odkryte punkty mocowania z przodu i z tyłu wykończone fosforem brązowym.
Paleta kolorów Defendara OCTA obejmuje dwa ekskluzywne nowe metaliczne wykończenia premium: Petra Copper i Faroe Green, obok Carpathian Grey i Charente Grey, przy czym wszystkie modele Defendara OCTA mają dach i tylną klapę w błyszczącym Narvik Black. Klienci mogą dodatkowo spersonalizować swoje pojazdy, korzystając z opcjonalnej matowej folii ochronnej dla dodatkowej ochrony nadwozia w trudnych warunkach, co dodaje także wyrafinowanego wyglądu, eksponując jego charakterystyczny profil i elegancką powierzchnię.
Faroe Green jest dostępny wyłącznie w Defender OCTA Edition One, podobnie jak detale z wytłaczanego węgla węglowego. To wysoce charakterystyczne wykończenie, które wykorzystuje recyklingowane materiały, znajduje się na napisie na masce Defendara, otokach wentylacji błotników oraz otokach wentylacyjnych maski, a także na tylnych oparciach foteli i wykończeniu konsoli centralnej wewnątrz.
Angażujące, immersyjne wnętrze
Wewnątrz, starannie wybrane elementy odróżniają Nowego Defendara OCTA. Oferowane są dwie niezwykle trwałe opcje UltrafabricsTM PU – o 30% lżejsze niż tradycyjna skóra. To wykończenie siedzeń jest standardem w Defenderze OCTA Edition One, w dwu-tonowym Khaki i Ebony, z dzianinowym tekstylnym wykończeniem i redukcyjną, bezszwową jakością.
W przypadku Defendara OCTA standardowe wnętrze to nowa skóra semi-anilinowa w kolorze Burnt Sienna, z dodatkiem tkaniny KvadratTM w kolorze Ebony. Alternatywnie, każdy Defender OCTA można wyposażyć w UltrafabricsTM PU w kolorach Light Cloud i Lunar, lub skórę semi-anilinową w kolorze Ebony.
Przedni rząd Defendara OCTA wyposażony jest w nowe fotele Performance, z bardziej wspierającymi boczkami i zintegrowanymi zagłówkami. Ścisłe powiązanie Defendara z muzyką zostało podkreślone technologią audio Body and Soul Seat – dostępną po raz pierwszy w Defendzie.
Fotel Body and Soul został opracowany we współpracy z ekspertami z przemysłu muzycznego SUBPAC i Uniwersytetem Coventry, pozwalając kierowcy i pasażerowi z przodu poczuć, a nie tylko usłyszeć muzykę. Dostępnych jest także sześć programów wellness, które pomagają zrelaksować pasażerów lub poprawić reakcje poznawcze w ruchu, w zależności od ich preferencji.