Po tym, jak w styczniu 2023 roku zaskoczyło świat premierą całkowicie elektrycznego GranTurismo Folgore (Błyskawica), włoski producent samochodów zaprezentował wiosną 2024 roku wersję kabrioletu, GranCabrio Folgore.
Zwykle producenci samochodów nie potrzebują tak wiele czasu na stworzenie otwartej wersji coupe, jednak Maserati nie chciało się zbytnio spieszyć przy tworzeniu swojego pierwszego całkowicie elektrycznego kabrioletu. To było ambitne wyzwanie, ale producent to zrealizował. Wykorzystując tę samą jednostkę napędową i platformę co druga generacja modelu GranTurismo, mógłby zaoszczędzić trochę czasu, jednak tak się nie stało. Zdecydował się podejść do sprawy skrupulatnie i przetestować GranCabrio do granic możliwości, aby stworzyć nie tylko jeden z najszybszych elektrycznych kabrioletów na rynku, ale także elegancki model, który umożliwi długie podróże. Aby go stworzyć, trzeba było wzmocnić nadwozie, zabezpieczyć obszar akumulatora, poprawić wnętrze i dostosować je do czterech osób. Po kilku generacjach otwartych, czteroosobowych grand tourerów, firma nie chciała rozczarować swoich klientów, którzy spodziewali się podobnych doświadczeń w modelu 2025 GranCabrio Folgore.
Pierwsza generacja Maserati GranTurismo została zaprojektowana w studiu designu Pininfarina, natomiast druga generacja tej nazwy powstała w centrum stylizacji producenta samochodów. Zachowała podobne proporcje do swojego poprzednika i miała przednią część, która przypominała ją. W przeciwieństwie do niej, nie potrzebowała jednak tak dużego obszaru chłodzenia. W efekcie, panel przykrywający kratkę grilla prawie w całości miał wzór plastra miodu i był przerywany przez osiem pionowych szczelin. Na dolnym zderzaku, para bocznych wlotów flankowała szeroki grill, a poniżej znajdował się mały spojler lipowy. Podobnie jak jego wersja z dachem stałym, GranTurismo Folgore, GranCabrio miał parę wentylacji na masce, które pomagały w chłodzeniu chłodnic, a tym samym baterii.
Z profilu, GranCabrio miało te same trzy wentylacje na przednich błotnikach co jego coupe, reprezentujące liczbę elektrycznych silników zasilających pojazd. Maserati skupiło się na aerodynamice, dlatego wymodelowało panele drzwiowe na dolnej stronie, nad progami. Samochód mógł być otwierany i zamykany przy naciśnięciu przycisku w 14 lub 16 sekund, odpowiednio, przy prędkościach do 50 km/h (31 mph). Składał się za kabiną w wyznaczonym obszarze pomiędzy bagażnikiem a tylnymi fotelami. Z tyłu producent zamontował poziome lampy LED, które rozciągały się na pokrywie bagażnika z nadkoli. Jak się spodziewano, z tyłu pojazdu nie było wydechu, ponieważ był elektryczny. Tam Maserati umieściło dyfuzor na dolnej części zderzaka.
Wnętrze zostało znacznie ulepszone w porównaniu do wersji coupe. Oprócz standardowych funkcji, do których należał ekran dotykowy systemu infotainment oraz wyświetlacz TFT przed kierowcą jako zestaw wskaźników, producent dodał nowe funkcje do samochodu. Standardowo, GranCabrio Folgore miał ogrzewanie szyi, które wydmuchiwało ciepłe powietrze za plecy przednich pasażerów, aby czuli się komfortowo nawet przy opuszczonym dachu i nie za gorącej pogodzie. Dodatkowo, producent dodał osłonę wiatrową, która mogła być umieszczona nad tylnymi siedzeniami, chroniąc przednich pasażerów przed turbulencjami.
Pod swoją powierzchnią, GranCabrio Folgore miał ten sam układ trzech silników co GranTurismo Folgore. W sumie dostarczały one napędowi na wszystkie koła kabrioletu moc całkowitą 560 kW (762 hp), co pozwalało na przyspieszenie z 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 2.8 sekundy oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 290 km/h (180 mph).
Maserati kontynuuje wyścig ku elektryzującej przyszłości, nie zapominając jednocześnie o swojej historii. Prezentuje GranCabrio Folgore, pierwszy w pełni elektryczny kabriolet w swojej klasie, który trafi na rynek. GranCabrio Folgore, osiągające prędkość maksymalną 290 km/h, jest także najszybszym elektrycznym kabrioletem na drodze.
Naśladując GranTurismo, otwarta wersja również oferuje elektryczny silnik, wersję Folgore, która zachowuje wszystkie typowe cechy marki, łącząc luksus z wydajnością, komfort jazdy ze sportowym charakterem, wyrafinowaną moc z nową, zelektryfikowaną elegancją i nowoczesną technologią.
Z materiałowym dachem, który nie zajmuje zbyt wiele miejsca podczas przechowywania w bagażniku, GranCabrio stworzono, aby dzielić się przyjemnością podróżowania na świeżym powietrzu z czterema pasażerami.
To autentyczny czteroosobowy pojazd, który umożliwia podróże z rodziną i przyjaciółmi, ciesząc się osiągami i luksusem samochodu z jego finezyjnymi materiałami, zanurzeni w jeździe, która nie narzuca żadnych ograniczeń.
GranCabrio pozwala dzielić się emocjami z podróży w unikalnym aucie, symbolem włoskiej elegancji, połączonej z technologią, jaką współczesna Maserati może zaoferować w każdej formie.
Nawet z dachem złożonym, GranCabrio gwarantuje wyjątkowy komfort termiczny i akustyczny.
Ilustrowana historia sukcesów
Kabriolet Maserati natychmiast łączy cię z elegancją pojazdu, która nie jest ukryta pod dachem ani za oknami. Otwarty Maserati wygląda jeszcze bardziej elegancko i zapewnia pełne doznanie ryku silnika. Te samochody stawiają kierowcę w kontakcie z drogą i krajobrazem, który ich otacza; zapewniają pełne doświadczenie, łącząc emocje z jazdy z tym, co można zobaczyć w świecie, przez który wszyscy podróżujemy.
Pierwsze otwarte Maserati sięgają początków firmy, kiedy dwa samochody stworzone do wyścigów – 4CS z 1931 roku i 8CM z 1932 roku – zostały przystosowane do użytku drogowego. To zainaugurowało historię wielkich sukcesów kabrioletów Maserati, które były długo znane w języku Domu Trójzębu jako „spydery”, z 'y’. Historia zaczęła się w latach 30., a następnie kontynuowana była przez rzadkie modele A6/G 2000 Spyders, nad którym pracował Frua, będące następcami pierwszego samochodu drogowego Maserati, zaprezentowanego przez braci Maserati przed ich odejściem z firmy. W tym okresie produkowano jedynie niewielkie ilości, jako przedmioty kolekcjonerskie.
Pod koniec lat 40-tych Maserati zaczęło uczestniczyć w międzynarodowych wystawach motoryzacyjnych, aby zaprezentować swoje auta, które wciąż były projektowane i nadawane formę przez wielkich włoskich karoseriowców tamtych czasów. Historia kabrioletu Maserati naprawdę zaczynała nabierać kształtu. W 1957 roku, kiedy Juan Manuel Fangio przywiózł Mistrzostwo Świata Formuły 1 do Trójzębu za kierownicą legendarnego 250F, 3500 GT zadebiutował w Genewie jako pierwszy masowo produkowany samochód sportowy. To był również pierwszy Maserati, które przekroczyło Atlantyk w kierunku USA.
Dwa lata później, podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 1959 roku, zaprezentowano model 3500 GT Convertibile, zaprojektowany przez Giovanni Michelottiego i zbudowany przez Vignale na bazie silnika o pojemności 3,5 litra, zdolnego dostarczyć 235 koni mechanicznych. To auto miało na celu pozostawienie trwałego śladu dzięki swojemu stylowi, na tyle, że prasa włoska nazwała je „dziełem sztuki w ruchu”. Dziennikarze brytyjskiego magazynu Autocar napisali: „niezwykle doskonałe wykorzystanie koni mechanicznych i znakomita przyczepność na drodze natychmiast nas przekonały”. Posiadało stalową nadwozie, ale drzwi, maska i klapa bagażnika były wykonane z lekkiego stopu, z lekko kanciastym grillem.
Lata 60. były historycznym zwrotem: Maserati zrezygnowało z akronimów, jakie używało dla swoich samochodów, i zaczęło je nazywać po wiatrach. Pierwszym z nich był Mistral, dla silnego północnego wiatru wiejącego nad Morzem Śródziemnym. Zaprojektowany przez karoserię Frua, Mistral zadebiutował w 1964 roku w wersji spyder, eleganckiej reinterpretacji coupé typu fastback, z ogromną ilością miejsca na bagaż. Wyposażony w potężny sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,5 lub 4,0 litra, oferował ekscytujące osiągi z wiatrem we włosach.
Legenda głosi, że kiedy jego ludzie zapytali go, dlaczego upierał się, by w garażu mieć Maserati Ghibli, Henry Ford II odpowiedział: „Zostanie tam, aż wyprodukujecie równie pięknego Forda”. Auto o takiej wielkiej urodzie musiało mieć wersję spyder, stworzoną przez prodigialną rękę Giorgetto Giugiaro. Było jednym z najdroższych samochodów swojego czasu, wyposażonym w silnik V8 o pojemności 4,7 litra lub rzadziej w wersji Spyder SS z silnikiem 4,9 litra o mocy 335 KM.
W latach 80-tych Maserati wprowadziło silnik turbo do Biturbo Spyder, rozwiniętego przez Zagato, które przekształciło go w dwuosobowy (z dwoma składanymi siedzeniami z tyłu), zmniejszając jego oryginalny rozstaw osi o 2400 mm. Biturbo Spyder zadebiutował w 1984 roku i ewoluował aż do 1994 roku, sprzedając ponad 3000 egzemplarzy przez dekadę.
Pod ochronnym skrzydłem Ferrari na przełomie wieku, Maserati wznowiło produkcję kabrioletów z Maserati Spyder, prostą nazwą nawiązującą do historii Mistrala i Ghibli, bazę dla wielu ważnych rozdziałów napisanych przez fanów gatunku. Maserati Spyder – znane również jako 4200 GT Spyder – pojawiło się w 2001 roku i zostało zaprezentowane jako smukły i nowoczesny samochód, z luksusowym wnętrzem i potężnym silnikiem V8 o pojemności 4244 cm³, zdolnym dostarczyć 390 KM i osiągnąć prędkość maksymalną 283 km/h. Luksusowy samochód z dużą dawką technologii, takich jak „Cambiocorsa”, skrzynia biegów na kierownicy inspirowana Formułą 1.
A teraz dochodzimy do współczesnego GranCabrio, bezpośredniego następcy GranTurismo, luksusowego pojazdu, który zarówno wtedy, jak i teraz nadal przyciąga wzrok i rozwiewa włosy na wietrze. W wersji Folgore, jest to pierwszy w pełni elektryczny kabriolet w swojej klasie. Kolejny krok ku przyszłości.
Filary GranCabrio
Cechy GranCabrio można podsumować w czterech podstawowych koncepcjach, które kondensują ogromny potencjał najnowszego produktu Maserati:
Elegancja otwartego dachu. Pasja do detali, luksusowe materiały i niezwykła jakość, aby stworzyć niezrównane doświadczenie na świeżym powietrzu w kabriolecie, będącym ucieleśnieniem ducha Maserati.
Wydajność. Przyjemność z jazdy, silny i muskularny samochód na torze i drodze, idealny do długich podróży w towarzystwie.
Nowoczesna technologia. GranCabrio łączy najnowocześniejszą technologię, od systemu infotainment po wspomaganie kierowcy, aby poprawić wydajność, bezpieczeństwo i rozrywkę.
Ikonowy design. Unikalny styl zaprojektowany równolegle z wersją coupé, aby w jak najlepszy sposób zinterpretować przejście z twardego dachu do składanej pokrywy.
Dach materiałowy
Maserati GranCabrio wyróżnia się niezrównanym „doświadczeniem na świeżym powietrzu”, aby cieszyć się drogą w trakcie jazdy. Materiałowy dach, dostępny w pięciu kolorach – Nero, Blue Marine, Titan Grey, Greige, Granata – zapewnia doskonałe doznania podczas jazdy w zamkniętej wersji coupé, podczas gdy doskonała aerodynamika i wysoki komfort są utrzymane także podczas jazdy jako kabriolet.
Materiałowy dach można obsługiwać podczas jazdy z prędkościami do 50 km/h. Otwiera się w 14 sekund, a zamyka w 16 sekund. Dach można otworzyć lub zamknąć w dowolnym momencie za pomocą przycisku dotykowego na centralnym wyświetlaczu.
Aby zapewnić wystarczającą przestrzeń dla złożonego dachu w bagażniku, dostępna jest przestrzeń ładunkowa, którą można schować (poziomo w bagażniku), jeśli zdecydujesz się podróżować z zamkniętym dachem, aby zwiększyć pojemność bagażnika.
Menu Cabrio zawiera opcję otwierania i zamykania dachu materiałowego, zarówno poprzez sterowanie gestami, jak i przez naciśnięcie i przytrzymanie przycisku. Przesuwając palec w lewo, użytkownik może zamknąć dach, a przesuwając w prawo – otworzyć go. Ruch można zatrzymać/wznowić w dowolnym momencie poprzez uniesienie palca z ekranu w trakcie zamykania lub otwierania dachu, co daje użytkownikowi pełną kontrolę nad mechanizmem.
Podgrzewacz szyi i osłona wiatrowa
Komfort w kabinie, nawet z dachem złożonym, zapewnia podgrzewacz szyi, który otula kierowcę i pasażera, wydmuchując ciepłe powietrze bezpośrednio z nowo zaprojektowanych siedzeń. Standardowy we wszystkich modelach, można go aktywować za pomocą dedykowanego przycisku na wyświetlaczu komfortu, który można użyć również do regulacji intensywności powietrza na jeden z trzech dostępnych poziomów.
Jednym z opcjonalnych elementów jest osłona wiatrowa, którą można złożyć w bagażniku. Po zamontowaniu za przednimi siedzeniami zapobiega powstawaniu turbulencji w kabinie, gdy dach jest złożony.
Oczywiście, ta opcja jest dostępna tylko wtedy, gdy podróżują dwie osoby, aby zoptymalizować aerodynamikę także przy złożonym dachu.
Osłona wiatrowa jest dostarczana z ochronnym pokrowcem, co ułatwia przechowywanie w bagażniku.
Ikonowy design i elegancja otwartego dachu
Nowe GranCabrio zostało stworzone równolegle z GranTurismo i podąża za umiarem oraz elegancją swoich linii, potwierdzając koncepcję wyrażoną przez wersję coupé, z optymalną równowagą między podejściem estetycznym a skromną funkcjonalnością. Podobnie jak w GranTurismo, połączenie to stworzyło naturalne piękno i design, który nie podlega modom, zawsze pozostając ponadczasowym.
Z niezaprzeczalnie unikalnymi i natychmiast rozpoznawalnymi liniami Maserati stworzyło wyrzeźbioną technologię: czystą formę odpowiednią do pokrywania mechaniki na najwyższym poziomie, podkreślając czystość jej form i subtelne akcenty projektowe.
Klasyczne proporcje samochodów marki zostały zachowane, z długą maską i centralnym nadwoziem przeciętym przez cztery błotniki; proporcje te są jeszcze bardziej podkreślone w tak sportowym modelu, podobnie jak GranTurismo. Materiałowy dach utrzymuje czystą linię, gdy jest zamknięty, i podkreśla luksus wnętrza, gdy jest otwarty, zachowując czystość linii.
Ponownie dla GranCabrio, podjęto decyzję o zachowaniu ciągłości z designem poprzedniej generacji, szeroko docenianej przez klientów. Równocześnie elegancki i zdecydowany profil nadaje powierzchniom przyjemnie dynamiczny wygląd, linie są faliste, a objętość jest łagodna, z charakterystycznymi akcentami w nadkolach, które podkreślają przejście między wyrafinowaniem designu a technicznymi aspektami samochodu.
Unikalne przednie i rzucające się w oczy tylne zespoły świateł
Jak w przypadku wszystkich nowych modeli Maserati, począwszy od swojego samochodu flagowego MC20, przód GranCabrio również posiada pionowe światła, przywracając to, co stało się nowym podpisem oświetleniowym dla marki. Ta decyzja stylistyczna nadaje samochodowi świeży, sportowy wygląd.
Natomiast grille z przodu zawiera ikoniczne logo Trójzębu w 3D.
Tył wyposażony jest w tylne światła z GranTurismo, które są mieszanką klasycznego kształtu boomerang z wielu modeli Maserati z przeszłości oraz harpunu. Podświetlane technologią Full LED, ten kształt również nadaje GranCabrio niepodrabialny, bardzo wyrazisty charakter z tyłu. GranCabrio oferuje kierowcy i pasażerom ekskluzywne powitanie, obejmujące strategię oświetlenia wnętrza i zewnętrznego, aktywowaną na podstawie odległości kluczyka. System wykorzystuje światła wewnętrzne i zewnętrzne, aby zapewnić większe poczucie powitania i bezpieczeństwa, kiedy użytkownik wchodzi do pojazdu w ciemności. Światła włączają się w miarę zbliżania się i oddalania.
Funkcja ta wspiera również blokowanie i odblokowywanie drzwi oraz klapy bagażnika, w zależności od tego, jak blisko kluczyk znajduje się do pojazdu. Klienci mogą wybrać odblokowanie drzwi, gdy zbliżają się do pojazdu (Approach Unlock) i zablokowanie drzwi, gdy się oddalają (Walkaway Lock).
'Cofango’ – maska/błotnik
Jednym z najbardziej charakterystycznych i reprezentacyjnych elementów designu GranCabrio jest 'cofango’, wcześniej widziane w GranTurismo. Ten portmanteau to zlepek słów cofano (’maska’) i parafango (’błotnik’), odnoszący się do jednego komponentu pojazdu, który łączy te dwie części.
Wytworzone przez lidera rynku w tej technologii, 'cofango’ GranCabrio jest takie same jak w GranTurismo i ma powierzchnię ponad 3 m2, co czyni je liderem rynku pod względem wymiarów.
Koła
Opony zostały specjalnie przetestowane i opracowane, aby osiągnąć najlepsze osiągi pod względem prowadzenia i komfortu.
Nowe Maserati GranCabrio Folgore wyposażone jest w konfigurowanie kół w układzie staggered, z większymi kołami z tyłu (21″ 295/30) niż z przodu (20″ 265/35).
Oferta kół składa się z sześciu różnych wzorów, z czterema różnymi wykończeniami dla wersji Folgore.
Dodatkowo, aby zoptymalizować maksymalny osiągalny zasięg, wersja Folgore może być wyposażona w opony o niskim oporze toczenia. Te specyficzne opony są dostępne w projektach AURA (AERO) i ASTREO (MUGELLO).
Klocki hamulcowe dostępne są w dwóch różnych kolorach dla wersji Trofeo: czarnym i anodowanym ciemnym miedzią.
Oprócz tych standardowych kolorów, program personalizacji Maserati Fuoriserie oferuje cztery dodatkowe kolory dla hamulców wersji Folgore: biały, niebieski, żółty i anodowany czerwony.
Kolory
Typową cechą DNA Maserati, która odnosi się do nowego GranCabrio, tak jak do GranTurismo, jest inspiracja włoskim terytorium i nieustanna dążenie do piękna, aby tworzyć impaktowe pigmenty i innowacyjne aplikacje. Celem jest uzyskanie żywej powierzchni, w ciągłej interakcji między światłem a materią.
Maserati GranTurismo Folgore dostępne jest w sześciu kolorach: Bianco Astro, Nero Assoluto, Blu Modena, Verde Giada, Grigio Incognito, Grigio Maratea Matte.
Oprócz tych standardowych kolorów, nowa gama 27 odcieni Folgore oraz opcja personalizacji samochodu za pomocą ekskluzywnych materiałów są dostępne w ramach Collezioni Corse i Futura oraz personalizacji Bespoke.
Wnętrze
Wyposażenie GranCabrio jest odważne i wyrafinowane; w pełni odzwierciedla ducha Maserati poprzez połączenie tradycyjnego włoskiego rzemiosła z wykorzystaniem szlachetnych materiałów, które perfekcyjnie definiują elegancję designu, którą można doświadczyć w całej kabinie. Rezultat sprawia, że GranCabrio jest niezwykle luksusowe, wychwalające swoją duszę.
Czysty, współczesny design
GranCabrio kontynuuje ścieżkę przetartą przez Maserati z super samochodem MC20 i jego kabrioletową siostrą Cielo, SUV-em Grecale i GranTurismo. W tych modelach Maserati zaczęło definiować linię wnętrz inspirowaną swoją filozofią, „równowaga przeciwieństw”.
Rezultat, jaki przekazuje, to wielki luksus, ale jednocześnie w pełni ucieleśnia ducha GranCabrio.
Ponownie w GranCabrio, tradycja w naszym regionie i włoskie rzemiosło zestawione są z innowacją i technologią. Z dachem złożonym, kontrast między luksusem a technologią natychmiast rzuca się w oczy, gdy patrzysz na unikalnie wykonane materiały, a następnie na ekrany, które łączą kontrolki.
Unikalność materiałów, szwów i procesów używanych w samochodzie jest wyrazem inżynieryjnego rzemiosła, tzn. włoskiej tradycji rzemieślniczej w dialogu z najnowocześniejszą technologią.
Wszystko jest poświęcone funkcjonalności: projekt wnętrza jest inspirowany koncepcją czystego, nowoczesnego i emocjonalnego designu, z przestrzenią dla nowej technologii.
Całkowicie odchudzony centralny tunel (wszystkie polecenia są cyfrowe) to celebracja materiałów wysokiej jakości.
Układ przypomina sportowy samochód, z wysoce dynamicznym projektem paneli drzwi oraz podziałem kolorów, który podkreśla design deski rozdzielczej: smukła, delikatna górna część wydaje się unosić nad główną częścią, podkreślona kunsztem różnych poziomów wykończenia.
Różnicą jest badanie i obsesyjna uwaga na szczegóły. Wszystko, co dotykasz w kabinie, to „prawdziwy materiał”, aby stworzyć poczucie absolutnej harmonii.
Sportowe, ale wygodne siedzenia, z wbudowanymi zagłówkami, nawiązują do tematu deski rozdzielczej, także w oparciu. Zbudowane na lekkim stelażu, dla mniejszej wagi całkowitej samochodu.
Tylne siedzenia również podążają za wyglądem ich przednich odpowiedników, jako dwa prawdziwe, niezwykle komfortowe miejsca.
GranCabrio oferuje unikalne i idealnie wyposażone siedzenia. Układ siedzeń zapewnia 18 opcji regulacji, za pomocą dźwigni umieszczonych po dolnej stronie siedzeń. Niektóre funkcje można kontrolować z wyświetlacza komfortu.
ECONYL® dla Folgore
Maserati GranCabrio Folgore proponuje wykorzystanie zrównoważonych materiałów, takich jak ECONYL®, nowy element o unikalnej estetyce; regenerowany nylon produkowany poprzez odzyskiwanie odpadów nylonowych – takich jak sieci rybackie z mórz i akwakultury, odpady tkanin oraz dywany przeznaczone na wysypiska – i przekształca go w jakościowe nici z nylonu dla przemysłu mody i wnętrz, przykład potencjalnej nieskończoności cyklu tego materiału.
Ten ekskluzywny materiał wyraża estetyczną metamorfozę: jego unikalna, wysoce matowa powierzchnia – przypominająca tkaninę używaną w kostiumach, połączona z przetwarzaniem laserowym – wyróżnia się parametrycznym designem, który wyraża naturalną dynamikę. Zainspirowany ruchami tancerki uwiecznionej na fotografii, mówi o „kontrolowanej wydajności”, ruchu, który stał się wiecznym.
Proces regeneracji ECONYL® wciela w sobie fascynującą podróż, która zaczyna się od szlachetnej misji oszczędzania cennych zasobów przed odpadami za pomocą odzyskiwania materiałów z każdego zakątka świata.
Te materiały przechodzą złożony proces selekcji i starannej czyszczenia, aby wydobyć każdy możliwy gram cennego nylonu.
Przechodząc ogromną transformację, odpady nylonowe są odnawiane i oczyszczane, by powrócić do swojego pierwotnego stanu czystego luksusu.
Regenerowany nylon ECONYL® to ucieleśnienie nieskazitelnej elegancji, praktycznie nieodróżnialnej od jego odpowiednika opartego na paliwie kopalnym.
Po ponownym przetworzeniu jest starannie przekształcany w luksusowe nici i bogate polimery, które podnoszą standardy przemysłu mody i wnętrz.
Regenerowany nylon ECONYL® staje się ekskluzywnym płótnem, na którym marki modowe tworzą zupełnie nowe produkty, które mogą przekazać idealne połączenie obfitości i odpowiedzialności ekologicznej.
Ta sama naturalna dynamika, która występuje w tapicerce siedzeń, wzbogaca deskę rozdzielczą i panele, za pomocą technologii druku „wysokiej częstotliwości”, procesu zapożyczonego z towarów skórzanych wysokiej klasy, po raz pierwszy przeniesionego do samochodu przez Maserati.
Wielofunkcyjna kierownica
Wielofunkcyjna kierownica GranCabrio wynosi sportowość na nowy poziom.
Przycisk start/stop po lewej stronie podkreśla sportowe ambicje przy uruchamianiu samochodu. Po prawej stronie drugi przełącznik obrotowy umożliwia wybór trybów jazdy i aktywację opcjonalnego zawieszenia pneumatycznego.
Kierownica wyposażona jest w przycisk start/stop oraz gładką skórę w wersji Folgore.
Łopatki zmiany biegów z tyłu kierownicy są standardowo wykonane z szczotkowanego ciemnego aluminium. Funkcja podgrzewania może być aktywowana za pomocą wyświetlacza komfortu i jest dostarczana jako standard w całej gamie.
HomeLink®
System HomeLink® może być używany do obsługi urządzeń takich jak otwieracze do drzwi garażowych, napędy bramowe i systemy oświetlenia. Przyciski znajdują się na osłonie przeciwsłonecznej kierowcy.
Sportowe pedały
Lekkie sportowe pedały z aluminium są standardowo w komplecie. W tym zestawie znajduje się ikoniczny zestaw pedałów hamulcowych z logo Maserati.
Architektura
W 2017 roku, kiedy rozpoczęto rozwój nowej architektury pojazdu dla gamy GranTurismo z „czystym arkuszem”, Maserati od razu pomyślało również o wersji z otwartym dachem. W praktyce GranCabrio powstało jednocześnie z GranTurismo, zgodnie z tymi samymi wytycznymi. To w 100% projekt Maserati, który stanął przed inżynierami w Laboratorium Innowacji z wyzwaniem stworzenia najbardziej ikonicznego produktu marki, „bezkompromisowego”, opartego na historii Domu Trójzębu i prowadzącego go w przyszłość.
Zbudowany z technologiami opracowanymi specjalnie dla projektu, nadwozie w znacznym stopniu wykorzystuje lekkie materiały, takie jak aluminium i magnez, wraz z wysokowydajną stalą dla najbardziej krytycznych funkcji. Ponad 65% samochodu wykonane jest z aluminium.
To podejście wielomateriałowe wymagało stworzenia nowych procesów produkcyjnych, co skutkowało niewielkim wzrostem ciężaru GranCabrio w porównaniu do GranTurismo: tylko 80 kg dla wersji Folgore.
Architektura została również zaprojektowana w sposób modułowy, czyli ma pomieścić silnik benzynowy i silnik elektryczny przy minimalnych adaptacjach.
System hamulcowy
System hamulcowy dostępny w GranCabrio jest ściśle powiązany z układem z MC20: celem jest oferowanie najlepszej wydajności i odporności podczas jazdy z dużą prędkością, połączonej z komfortem w codziennym użytkowaniu.
Z przodu i z tyłu dostępne są więc stałe zaciski w aluminium, typu monoblok uzyskane z odlewu.
Posiada również rotor podwójnie odlewany z aluminiowym dzwonem.
System Folgore – funkcja czyszczenia tarcz
Aby uniknąć utraty wydajności hamulców z powodu wykorzystania hamulców regeneracyjnych, system hamulcowy Folgore przyjmuje funkcję samooczyszczania. BSM stosuje odpowiednią ilość momentu hamulcowego hydraulicznego, zamiast hamulców regeneracyjnych, aby dostarczyć moment hamulcowy wymagany przez kierowcę i oczyścić powierzchnię tarczy.
Maserati Folgore dla GranCabrio
GranCabrio Folgore jest pierwszym luksusowym kabrioletem w pełni elektrycznym na rynku. Folgore reprezentuje pomysł Maserati na mobilność elektryczną, w której wydajność pozostaje jednym z głównych czynników.
Elektryczne silniki używane w GranCabrio Folgore są wyraźnie związane z tradycją Maserati: od wyścigów do dróg.
Idealnie zaczynając od elektrycznego silnika Formuły E, zespół rozwojowy Maserati stworzył nowy wzorzec dla całego przemysłu motoryzacyjnego.
Dzięki cieńszym komponentom ze stali walcowanej w wirniku i wysokiej jakości magnesom, silniki elektryczne mogą być bardziej wydajne w osiąganiu maksymalnej mocy i utrzymywaniu jej przez dłużej.
Napęd Folgore został opracowany w oparciu o nowoczesną technologię 800-woltową, wprowadzoną po raz pierwszy w GranTurismo, która pozostaje na czołowej pozycji, jeśli chodzi o wydajność i czas ładowania.
Jeśli chodzi o komponenty, GranCabrio Folgore napędza trzy silniki, jeden z przodu i dwa z tyłu, dla łącznej mocy zainstalowanej przekraczającej 1200 KM. Specjalnie zaprojektowane do wyłącznego użytku przez Maserati, osiągają wyższe poziomy gęstości mocy (9.2 kW/kg) i są napędzane przez inwertery z węglika krzemu (SiC) pochodzące z Formuły E.
To rozwiązanie umożliwia precyzyjne kontrolowanie przepływu energii do silników, dając konkretne korzyści w postaci redukcji strat mocy typowych dla bardziej tradycyjnych inwerterów.
Dwa całkowicie odseparowane silniki tylne – bez przekładni łączącej koła – mogą kierować moment obrotowy do każdej strony niezależnie od siebie. Tego rodzaju zarządzanie momentem dla każdego koła nazywane jest wektorowaniem momentu.
Wektorowanie momentu dostosowuje poziom rotacji samochodu (’yaw’), nie tylko podczas przyspieszania, ale także podczas zwalniania pedału i hamowania. System działa podobnie jak zaawansowane elektronicznie sterowane różnicowe, ale w przypadku GranTurismo Folgore potencjał i poziom kontroli są znacznie wyższe.
Specyficzna konfiguracja składająca się z dwóch elektrycznych silników tylnych i jednego z przodu oferuje szersze możliwości w zakresie rozdzielania momentu obrotowego. Każdy silnik może być kontrolowany niezależnie od innych za pośrednictwem modułu sterowania domeną pojazdu (VDCM). GranCabrio Folgore może więc być napędzane wyłącznie w trybie tylnym (RWD) lub w trybie na wszystkie koła (AWD).
Akumulator produkowany jest w zakładzie montażowym Mirafiori Battery Hub w Turynie, ma nominalną pojemność 92.5 kWh i moc rozładowania 610 kW, aby nieprzerwanie dostarczać około 750 KM do kół.
Specyficzna konfiguracja i innowacyjny układ akumulatora skutkują ograniczeniem wysokości pojazdu do 1353 mm, bez kompromisów wobec jego sportowego charakteru. Kształt pakietu akumulatora, znany jako 'T-bone’, jest kolejnym przykładem podejścia „zero kompromisów” i unika umieszczania modułów akumulatorów pod siedzeniami, głównie przenosząc je wokół centralnego tunelu, a tym samym znacznie obniżając punkt H samochodu. Skutkuje to także niższą siłą oporu bezwładności dla poprawy zwinności pojazdu: bardziej efektywne kontrolowanie rotacji (większa efektywność niż w przypadku układu akumulatora wbudowanego w nadwozie).
Zwinność to jeden z kluczowych czynników: masa akumulatora pozostaje w centrum samochodu, zarówno pionowo, jak i poziomo.
GranCabrio Folgore jest niższe od jakiegokolwiek innego elektrycznego samochodu na rynku.
Superładowanie silników w porównaniu do akumulatora to kolejny istotny czynnik wpływający na wydajność. Oferuje maksymalną elastyczność w rozdziale momentu do bardzo wysokich wartości, w przeciwieństwie do innych zastosowań na rynku, które zmuszone są ograniczać moc w zależności od rozkładu.
Maserati GranCabrio Folgore może rozładować 100% dostępnej mocy nawet z samym tylnym osią w konfiguracji napędu na tylne koła, lub może rozładować do 400 KM na jednym tylnym kole.
Dodatkowo cechy systemu GranCabrio Folgore zapewniają poziomy regeneracji do 0.65 g, aby odzyskać energię podczas hamowania i osiągnąć optymalne warunki do szczytowej wydajności ładowania 400 kW.
Moduł sterowania domeną pojazdu (VDCM)
Nowa architektura elektroniczna opracowana przez Maserati i wprowadzona w GranTurismo została odświeżona w GranCabrio.
Skupia się na Modułach Sterowania Domeną Pojazdu (VDCM), „mistrzu kontrolerze” samochodu. To prawdziwy dyrygent orkiestry, który kieruje wszystkimi fundamentalnymi systemami dynamiki, z interakcją kierowcy za pośrednictwem selektora trybów jazdy po prawej stronie kierownicy.
VDCM to 100% projekt Maserati, z oprogramowaniem, które zostało zaprojektowane, wdrożone i skalibrowane wewnętrznie.
To wysoko technologiczne rozwiązanie, oparte na wieloletnim know-how Maserati w dziedzinie dynamiki pojazdów, zapewnia 360° kontrolę nad samochodem, integrując informacje i działanie na wszystkich głównych systemach pojazdu, aby uzyskać maksymalną wydajność i najlepsze wrażenia z jazdy w każdych warunkach.
Działa jak mózg samochodu, ustalając precyzyjne cele i czas dla aktuatorów, zapewniając ich synchronizację, redukując czasy interwencji i zwiększając wydajność, przyjemność z jazdy oraz bezpieczeństwo.
Opcja całkowitej kontroli na poziomie pojazdu (przewidywalne, a nie reaktywne) daje możliwość określenia dynamiki GranCabrio, tworząc wyraźne rozróżnienie między różnymi trybami jazdy.
Dźwięk Folgore
Oczywiście, elektryfikacja nie oznacza utraty typowych cech DNA Maserati: przeprowadzono obszerne badania nad dźwiękiem, który pozostaje ikonicznym czynnikiem, również w GranCabrio Folgore.
Doświadczenie dźwiękowe z silnikiem elektrycznym jest wynikiem innowacyjnej pracy inżynieryjnej: naturalna akustyczna dynamika elektrycznych silników napędzanych inwerterami zostały cyfrowo ukształtowane i zintegrowane z typowym dźwiękiem pochodzącym z tradycji V8 Maserati.
Cała ta głęboka analiza pozwoliła na integrację know-how dźwięku Maserati z hałasem, który pojazd naturalnie generuje, aby stworzyć wyjątkowe doświadczenie akustyczne, blisko związane z samochodem, a jednocześnie innowacyjne.
Nie trzeba dodawać, że elektryczny samochód nie ma wydechu ani wlotu; funkcja strojenia dźwięku jest zatem powierzona złożonemu oprogramowaniu do przetwarzania sygnału, obsługiwanemu przez syntezatory i emitowanemu na zewnątrz za pomocą głośników o bardzo wysokiej jakości, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
Tryby jazdy, wersja Folgore
W wersji Folgore z silnikiem elektrycznym, GranCabrio oferuje cztery różne tryby jazdy: MAX RANGE, GT, SPORT, CORSA.
Tryby można wybierać za pomocą przełącznika obrotowego na kierownicy, z przyciskiem ustawień zawieszenia w środku.
Tryb MAX RANGE, aby zapewnić samochodowi specyficzne ustawienia skierowane na efektywność, zapewniając maksymalny zasięg poprzez zastosowanie strategii oszczędzania energii. Jest zalecany, gdy akumulator spada poniżej 16% i nie ma w pobliżu punktu ładowania. Ogranicza maksymalną prędkość do 130 km/h, redukuje reakcję pedału przyspieszenia i ogranicza moc klimatyzacji.
Tryb GT jest domyślnym trybem jazdy po uruchomieniu samochodu i zapewnia zrównoważone, typowe dla „granturismo” doświadczenie jazdy. Jest idealny do codziennej jazdy i gwarantuje maksymalną użyteczność, komfort i efektywność bez poświęcania charakterystycznej dynamiki GranCabrio. W tym trybie, eksplodująca moc Folgore jest ograniczona do 80%. Dźwięk jest zauważalny, ale umiarkowany.
Tryb SPORT oferuje najlepsze osiągi dynamiczne, dla ekscytującego doświadczenia jazdy po codziennych drogach. Dźwięk jest wzmocniony, system Folgore działa na maksymalnej wydajności, a ustawienia zawieszenia zwiększają dynamikę jazdy. Kontrola trakcji daje większą swobodę kierowcy, który może nawet zdecydować się na wyłączenie ESC w warunkach, w których byłoby to bezpieczne.
Tryb CORSA oferuje kierowcy najbardziej ekstremalne doświadczenie, możliwość cieszenia się prawdziwym sportowym wcieleniem GranCabrio Folgore oraz pełną wydajnością jego napędu 800-woltowego. W typowym użytkowaniu torowym samochód przyjmuje minimalne strategie kontrolne, dając kierowcy swobodę testowania swoich umiejętności jazdy. W tym trybie pedał przyspieszenia staje się bardzo bezpośredni, a moment obrotowy dostarczany jest bardzo szybko z trzech silników. Wektorowanie momentu maksymalizuje osiągi podczas wjazdu, pokonywania i wyjazdu z zakrętów. Poziom tłumienia zawieszenia wzrasta, a samochód przyjmuje prześwit, który maksymalizuje pionową siłę docisku. Cyfrowa deska rozdzielcza dostosowuje wyświetlacz Corsa, aby podkreślić najbardziej istotne parametry wydajności, w tym monitorowanie temperatury akumulatora (ważny czynnik dla wydajności) oraz rozdział momentu obrotowego w zależności od maksymalnego przyspieszenia, jakie można osiągnąć.
Optymalizacje wydajności w trybie Corsa
W trybie Corsa dodatkowe funkcje – dostępne za pośrednictwem kontrolek trybów jazdy w systemie infotainment – umożliwiają kierowcy wprowadzenie dalszych regulacji poziomów wektorowania momentu i kontroli trakcji, od optymalnych warunków wydajności na mokrej nawierzchni po ustawienia dla ekstremalnego driftu.
Z drugiej strony, optymalizator wydajności oferuje szczytowe osiągi, stosując optymalne zarządzanie napędem w zależności od użytkowania:
Max boost: maksymalizuje osiągi przyspieszenia
Endurance: maksymalizuje wydajność przy długotrwałym użytkowaniu na torze, prowadząc kierowcę w zarządzaniu temperaturą systemu
W trybach Sport lub Corsa kierowca ma możliwość włączenia Launch Control – procedurę uzyskania maksymalnego możliwego przyspieszenia bez stałego poślizgu kół – naciskając łopatkę „-” i stosując się do procedury wskazanej na cyfrowej desce rozdzielczej.
Poziom hamowania silników w regeneracji – który także odzyskuje energię ładując akumulator wysokiego napięcia, a także spowalnia samochód – może być ustawiony na cztery poziomy za pomocą łopatek i można go dostosować podczas jazdy zgodnie z potrzebami.
W GranCabrio Folgore tryb CORSA jest dodatkowo wzbogacony o kilka specyficznych opcji zaprojektowanych przez zespół rozwojowy Maserati w celu optymalizacji dynamiki pojazdu, w pełni zintegrowanych w Moduł Sterowania Dynamiką Pojazdu (VDCM).