Wraz z wprowadzeniem na rynek modelu 2024 Mercedes-AMG E53 Sedan, niemiecki producent samochodów zaprezentował również wersję z długim dachem, znaną jako E53 Estate.
Nowe modele zadebiutowały na rynku wiosną 2024 roku, niemal rok po premierze szóstej generacji klasy E. Mercedes-AMG intensywnie pracował nad nowym kombi oraz wersją sedana, aby uczynić je nie tylko szybszymi, ale także bardziej ekonomicznymi w zużyciu paliwa niż ich poprzednicy. W rezultacie oba pojazdy zostały wyposażone w system plug-in hybrid, który umożliwiał przejechanie do 100 km na jednym ładowaniu. Co więcej, nowy system pozwalał na podróżowanie z prędkościami do 140 km/h.
Na przedzie, Mercedes-AMG E53 Hybrid Estate prezentował się inaczej niż standardowa klasa E od Mercedes-Benz. Posiadał szeroką atrapę chłodnicy z podświetlanymi pionowymi żebrami. Standardowe reflektory LED były dostępne z systemem DIGITAL LIGHT. Inną znaczącą różnicą były przednie błotniki, które były szersze o 11 mm w porównaniu do standardowej klasy E S214. Dodatkowo, dolny zderzak wyposażono w klasyczny wlot powietrza w kształcie litery A, który pomagał w chłodzeniu akumulatorów i innych systemów pojazdu. Ostatnim, ale nie mniej istotnym detalem były boczne wloty powietrza z poziomymi żebrami, które kierowały powietrze do przednich hamulców tarczowych.
Podobnie jak jego sedana, 2024 E53 AMG Hybrid Estate zdobiły znaki Turbo Hybrid umieszczone pod parą fałszywych wlotów na przednich błotnikach. Pojazd standardowo był wyposażony w zestaw 19-calowych kół aluminiowych. Klienci mogli również zamówić model E53 z kołami o średnicy 20 lub 21 cali. Na profilu auta znalazły się detale charakterystyczne dla AMG, takie jak obniżone słupki boczne. Estate posiadał lusterka w kolorze nadwozia, ale czarne słupki B i C. Za tylnymi drzwiami producent umieścił dodatkowy zestaw okien obok przestrzeni bagażowej. Dzięki lekko opadającej linii dachu i pochylonej ku przodowi klapie, kombi przypominało bardziej shooting brake, zwłaszcza że klamki drzwi były wkomponowane w nadwozie. Z tyłu, producent wydłużył klapę bagażnika w dół, co ułatwiało załadunek i rozładunek.
Wewnątrz, wnętrze Mercedes-AMG E53 Hybrid Estate oferowało wysoką jakość luksusu. Z przodu, producent zainstalował wyświetlacz na desce rozdzielczej przed kierowcą, a ekran dotykowy umieszczony na szczycie konsoli centralnej kontrolował system infotainment MBUX. Pojazd standardowo był wyposażony w manualnie regulowane fotele sportowe, z opcją foteli elektrycznych. Z tyłu, było wystarczająco dużo miejsca dla trzech dorosłych na dzielonej kanapie, choć osoba siedząca na środku miała ograniczoną przestrzeń na nogi. Przy złożonych fotelach, samochód mógł pomieścić aż 1,675 litrów przestrzeni ładunkowej.
Pod maską, Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ Estate był napędzany turbodoładowanym silnikiem rzędowym sześciocylindrowym wspieranym przez silnik elektryczny. Rezultatem był kombi o mocy 585 PS (577 hp). Dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów oraz system napędu na wszystkie koła zapewniały wysoką wydajność. W zależności od opcji, jego maksymalna prędkość mogła osiągnąć 280 km/h.
Nowy Mercedes-AMG E53 HYBRID 4MATIC+ w wersji sedan i kombi to kolejne dwa modele hybrydowe plug-in, które łączą doskonałe osiągi i dynamikę jazdy z dużym zasięgiem elektrycznym.
„Klasa E jest jednym z naszych najpopularniejszych modeli od dziesięcioleci i chcemy to kontynuować z nowym E53 HYBRID. Pojazd oferuje typową przyjemność z jazdy AMG z doskonałą reakcją, świetną dynamiką jazdy i sportowym designem. Jako hybryda plug-in, E53 HYBRID łączy potężne osiągi z efektywnością. Dzięki wysokiemu zasięgowi elektrycznemu wiele codziennych podróży można pokonać wyłącznie na prąd. Jednocześnie pojazd dysponuje bogatym wyposażeniem standardowym, w tym w pełni zmiennym napędem na wszystkie koła i aktywnym układem kierowniczym tylnej osi. W ten sposób oferujemy naszym klientom pojazd, który idealnie odpowiada ich wysokim wymaganiom.” – Michael Schiebe, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH i szef jednostek biznesowych Mercedes-Benz Klasa G oraz Mercedes-Maybach
Połączenie silnika sześciocylindrowego o pojemności 3,0 litra i naładowanej maszyny E-synchronicznej generuje maksymalną moc systemu wynoszącą 430 kW (585 KM) [przy START RACE: 450 kW/612 KM] oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 750 Nm. Osiągi są odpowiednio dynamiczne: przyspieszenie od 0 do 100 km/h następuje w 3,8 sekundy (sedan z START RACE, część opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUS). Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 280 km/h (sedan z opcjonalnym pakietem kierowcy AMG). Prędkość do 140 km/h możliwa jest wyłącznie elektrycznie.
Silnik elektryczny o mocy 120 kW jest zintegrowany z przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, co pozwala zaoszczędzić miejsce. Wysoka gęstość mocy hybrydowej jednostki napędowej osiągana jest dzięki technologii synchronicznej z wirnikiem wewnętrznym o stałym wzbudzeniu. Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego wynoszący 480 Nm dostępny jest od pierwszych obrotów, co zapewnia wysoką zwrotność już przy starcie. Bateria trakcyjna o napięciu 400 volt ma pojemność brutto 28,6 kWh i jest zainstalowana z tyłu, pod podłogą bagażnika. Energia, która może być wykorzystywana na co dzień, wynosi 21,22 kWh, ponieważ część energii zawsze jest zarezerwowana na wspomaganie i jazdę o wysokich osiągach. Niemniej jednak akumulator wysokiego napięcia umożliwia zasięg elektryczny wynoszący do ponad 100 kilometrów.
W standardzie znajduje się ładowarka o mocy 11 kW do ładowania prądem przemiennym. Ponadto, na życzenie, dostępna jest ładowarka szybka prądu stałego o mocy 60 kW. Umożliwia to naładowanie akumulatora od 10% do 80% w około 20 minut. Moc odzyskiwania wynosi do 120 kW. W trybie DAuto system automatycznie wybiera poziom mocy odzyskiwania w zależności od sytuacji drogowej. Jeśli kierowca chce samodzielnie wpłynąć na wydajność odzyskiwania, może wybrać ją w trzech poziomach za pomocą przełączników za kierownicą. W programie D- kierowca doświadcza „odczucia jednego pedału”: jeśli odejmie stopę od gazu, pojazd zwalnia wyłącznie elektrycznie w takim stopniu, że hydrauliczny hamulec nożny często nie jest nawet potrzebny.
Podstawą sportowego i wydajnego napędu jest sprawdzony silnik turbo o pojemności 3,0 litra w układzie rzędowym z sześcioma cylindrami. W E53 HYBRID 4MATIC+ generuje on 330 kW (449 KM). W porównaniu do poprzedniej wersji w E53 starszej serii W213 oznacza to wzrost o 10 kW (14 KM). Liczne działania związane z oprogramowaniem i sprzętem przyczyniają się do zwiększenia wydajności. Obejmuje to nową turbosprężarkę wydechową twin-scroll z wyższym ciśnieniem doładowania (1,5 bar w porównaniu do poprzedniego 1,1 bar). Aktualizacja obejmuje również nowo zaprogramowane oprogramowanie, dodatkowy chłodnicę przednią oraz chłodnicę nadkola. Efekt: silnik o pojemności 3,0 litrów reaguje spontanicznie na polecenia pedału gazu, oferując tym samym bardzo dynamiczną odpowiedź.
Wzmocniona karoseria z licznymi elementami usztywniającymi
Aby uwzględnić wysoką dynamikę potencjału układu napędowego, karoseria została zrewidowana przy użyciu licznych elementów usztywniających. Wzmocnienie między mocowaniami przedniego zawieszenia usztywnia przednią strukturę i umożliwia większą dynamikę boczną. Strefa napędu pod silnikiem zwiększa precyzję kierowania, redukując skręcanie przedniego końca. Jest połączona z belkami podłużnymi dodatkowymi wspornikami. Na tylnej osi dodatkowe wsporniki od członów bocznych do tyłu zapewniają większą stabilność i precyzję jazdy.
Elementy projektowe specyficzne dla AMG i hybrydy
Nowy Mercedes-AMG E53 HYBRID 4MATIC+ można rozpoznać po wielu specjalnych elementach projektu. W standardzie znajduje się ozdobne wykończenie chłodnicy specyficzne dla AMG z pionowymi szczelinami, które jest podświetlane. Szersze przednie błotniki (o jedenaście milimetrów z każdej strony w porównaniu do Mercedes-Benz Klasy E) zapewniają miejsce na większy rozstaw kół na przedniej osi. Potężne, kształtowane wloty powietrza, każdy z dwoma pionowymi żebrami, oraz centralne skrzydło A charakteryzują niezależny przedni zderzak AMG. Duży centralny dolny wlot kieruje powietrze do dodatkowego chłodnicy przedniej AMG. Jest również zewnętrzne otwarcie dla chłodnicy nadkola.
Widok z boku cechuje się płynnie modelowanymi powierzchniami bez bruzd czy krawędzi, aż do wpuszczonych klamek drzwiowych. Panele progów bocznych specyficzne dla AMG wizualnie łączą dwa nadkola. Koła ze stopów lekkich, które prawie przylegają do karoserii, podkreślają moc i dynamikę. Płaskie, poziomo połączone tylne światła LED z wyraźną i wyrazistą grafiką w stylizowanej sygnaturze mercedesa są precyzyjnie osadzone w potężnym tylnym zderzaku. Układ ten nadaje pojazdowi strukturę i podkreśla ogólną szerokość. Ostatnim akcentem jest spojler AMG na klapie bagażnika (sedan) oraz tylny zderzak AMG z dyfuzorem i dwoma okrągłymi końcówkami wydechu po lewej i prawej stronie.
Specjalne oznaczenia hybrydowe na przednich błotnikach i z tyłu wskazują na zasilanie elektryczne. E53 HYBRID 4MATIC+ standardowo wyposażony jest w 19-calowe koła ze stopów lekkich. Koła o średnicy 20 cali oraz felgi stalowe o średnicy 21 cali są dostępne opcjonalnie.
Ekskluzywne wykończenie, opcjonalny Superscreen z monitorem dla pasażera
Projekt kokpitu zachwyca harmonijnym ogólnym wrażeniem. W standardzie znajduje się wykończenie specyficzne dla E53 HYBRID w szarym drewnie otwarto-porowatym z podświetlanym logo AMG. Opcjonalnie dostępny jest MBUX Superscreen z monitorem dla pasażera. System multimedialny MBUX oferuje wyświetlacze i funkcje specyficzne dla AMG, a także dodatkowe, ekskluzywne menu AMG Performance i AMG TRACK PACE (opcjonalnie). Dodano również wyświetlacze i funkcje specyficzne dla hybrydy. Obejmuje to menu ładowania oraz wyświetlacze w zestawie wskaźników i na ekranie multimedialnym. Dostarczają one informacji o stanie naładowania oraz temperaturze akumulatora wysokiego napięcia, jak również o zasięgu elektrycznym.
W standardzie znajdują się elektrycznie regulowane fotele sportowe AMG. Tapicerka pokryta jest sztuczną skórą ARTICO / mikrofibrą MICROCUT i ma czerwone kontrastowe przeszycia oraz unikalną grafikę siedzeń AMG. Elektrycznie regulowane fotele performance AMG można zamówić opcjonalnie. Podstawowe wyposażenie obejmuje sportową kierownicę AMG z Nappa skórą oraz przyciskami AMG.
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+
W standardzie napęd na wszystkie koła zapewnia optymalną przyczepność. Gwarantuje wysoką stabilność jazdy i bezpieczeństwo zarówno na suchych, jak i mokrych lub ośnieżonych drogach. Elektromechanicznie sterowane sprzęgło zmienia zmiennie siłę napędu pomiędzy osiami przednią i tylną w każdym programie jazdy. Zapewnia to maksymalną przyczepność, dynamikę jazdy i bezpieczeństwo w każdych warunkach jazdy.
Nowo opracowane i dostosowane zawieszenie AMG RIDE CONTROL z regulacją adaptacyjną
Zespół rozwojowy AMG opracował i dostosował stalowe sprężynowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjną regulacją tłumienia specjalnie do wymogów E53 HYBRID 4MATIC+ z nowym sprzętem i oprogramowaniem. Oferuje zrównoważoną kombinację odpowiedniego wygłuszenia akustycznego dla wyłącznie elektrycznej jazdy w połączeniu z bardzo sportowym charakterem, typowym dla AMG. Niezależna oś przednia ma szerszy rozstaw kół niż model Mercedes-Benz. Na tylnej osi sztywniejsza elastokinematyka gumowych mocowania, które łączą niezależne wahacze z podporą osi, zapewniają większą stabilność i stabilność kąta nachylenia.
Stalowe zawieszenie z sportowym układem sprężynowo-tłumiącym oraz adaptacyjnym regulowanym tłumieniem łączy wysoką dynamikę jazdy z bardzo dobrą komfortem jazdy. Tłumienie na każdym kole dostosowuje się do aktualnej sytuacji drogowej i warunków. Dzieje się to szybko i precyzyjnie dzięki oddzielnym zaworom dla kierunku rozciągania i kompresji w tłumikach. Krzywa charakterystyki tłumienia może być wstępnie wybrana w trzech poziomach: „Comfort”, „Sport” oraz „Sport+”, umożliwiając wyraźne różnicowanie między wysokim komfortem dalekiej jazdy a sportową dynamiką jazdy.
Oprogramowanie również zostało przeprogramowane. Ustawienia podwozia, ESP®, w pełni zmienny napęd AMG Performance 4MATIC+ oraz układ kierowniczy dostosowany do napędu hybrydowego zapewniają zrównoważone, bezpieczne, ale także dynamiczne i pewne doświadczenie w prowadzeniu.
System hamulcowy AMG o wysokich osiągach oparty jest na wewnętrznie wentylowanych tarczach hamulcowych o wymiarach 370×36 milimetrów na przedniej osi i czterotłoczkowych stałych zaciskach. Na tylnej osi znajduje się 360×26 milimetrów z jedno-tłoczkowymi pływającymi zaciskami.
Wysokotechnologiczną cechą jest elektromechaniczny wspomagacz hamulca. Zapewnia on, że system hamulcowy efektywnie łączy elektryczną odzysk z hydraulicznym hamulcem. W zależności od sytuacji jazdy i wymagań hamulca, układ hamulcowy niezależny od podciśnienia automatycznie steruje elastyczną zmianą pomiędzy hydraulicznym hamulcem a elektrycznym odzyskiem. Oznacza to, że maksymalna moc odzyskiwania może być częściej osiągana i przez dłuższy czas. Układ zmniejsza zmiennie moc hamulca hydraulicznego, nawet przy stałym nacisku na pedał, aby utrzymać wysoki poziom mocy odzyskiwania, gdy prędkość maleje. Kierowca nie zauważa tej automatycznej zmiany.
Standardowe aktywne kierowanie tylnych kół łączy stabilność z zwinnością
W zależności od prędkości tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do kół przednich (do 100 km/h) lub w tym samym kierunku (powyżej 100 km/h). System ten umożliwia zarówno zwinne, jak i stabilne zachowanie podczas jazdy. Zmiana kąta nachylenia wynosi od 0,7 stopnia (kierowanie równolegle) do 2,5 stopnia (kierowanie w przeciwnym kierunku).
Programy jazdy AMG z szerokim zakresem
Od efektywnych do dynamicznych: programy jazdy AMG DYNAMIC SELECT są ściśle dopasowane do technologii napędu hybrydowego plug-in. Dostosowują one ważne parametry, takie jak reakcja napędu i przekładni, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie zawieszenia oraz dźwięk. Oprócz znanych programów jazdy „Comfort”, „Sport”, „Sport+”, „Smoothness” i „Individual”, w nowym Mercedes-AMG E53 HYBRID 4MATIC+ dodano dwa programy jazdy specyficzne dla hybrydy: „Electric” i „Battery Hold”.
Domyślnie, elektryfikowany model 53 startuje cicho w programie jazdy „Electric”, gdy silnik elektryczny jest włączony. Ikona „Gotowy” w zestawie wskaźników sygnalizuje, że pojazd jest gotowy do jazdy. W „Electric” odbywa się jazda wyłącznie elektryczna z silnikiem elektrycznym o mocy 120 kW (163 KM) z zasięgiem wynoszącym do ponad 100 kilometrów. Jeśli poziom naładowania akumulatora jest zbyt niski lub kierowca żąda większej mocy, pokonując punkt nacisku na pedał gazu, inteligentna strategia operacyjna automatycznie przełącza się: silnik spalinowy uruchamia się i przejmuje moc napędu w razie potrzeby.
W programie jazdy „Battery Hold” silnik spalinowy i elektryczny działają w sposób skoordynowany w zależności od sytuacji. Strategia operacyjna utrzymuje poziom naładowania akumulatora prawie na stałym poziomie. Użycie silnika elektrycznego jest ograniczone i zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii. Odzysk energii równoważy bilans energetyczny. Prosta zmiana programu jazdy pozwala kierowcom zdecydować, kiedy chcą ponownie w pełni wykorzystać naładowanie akumulatora, na przykład do ruchu w mieście.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS
Dla jeszcze bardziej emocjonalnych doznań związanych z jazdą, opcjonalny pakiet AMG DYNAMIC PLUS łączy techniczne i wizualne detale wyposażenia.
Kierownica AMG w skórze Nappa/mikrofibra MICROCUT z przyciskami do szybkiej obsługi programów jazdy i innych ustawień dynamiki jazdy.
Większy system hamulcowy kompozytowy o wysokich osiągach z przodu z tarczami hamulcowymi 390×36 mm i sześciotłoczkowymi stałymi zaciskami.
Zaciski hamulcowe są malowane na czerwono i wizualnie podkreślają sportowy charakter.
Elektronicznie sterowane tylne blokady dyferencjału zapewniają jeszcze lepszą przyczepność na zakrętach, większą stabilność jazdy i rozkład obciążenia bez utraty mocy we wszystkich warunkach jazdy.
Dynamiczne mocowania silników umożliwiają sportowe lub komfortowe połączenie silnika z nadwoziem. Składają się z dwóch zazębiających się cylindrów połączonych z cieczą magneto reologiczna. Zmieniają swoją lepkość pod wpływem pola magnetycznego. Jeśli wibracje silnika mają być jak najmniej przekazywane do nadwozia, silnik rzędowy sześciocylindrowy łączy się szczególnie miękko. Magnes w mocowaniach jest wtedy wyłączony. Jeśli silnik ma być połączony z nadwoziem tak sztywno, jak to możliwe dla wyższej wydajności, pole magnetyczne jest ciągle zwiększane, a połączenie staje się sztywniejsze. W E53 HYBRID 4MATIC+ aktywne mocowania szczególnie optymalizują różnicę między sportowością a komfortem.
Funkcja RACE START pozwala na optymalne przyspieszenie z miejsca. W RACE START technologia napędu korzysta ze wszystkich możliwości, aby uzyskać jak najlepsze przyspieszenie. W tym celu oprogramowanie wydobywa pełną moc silnika elektrycznego (120 kW) oraz silnika spalinowego (330 kW) oraz maksymalny moment obrotowy w każdym przypadku.
Specjalny model „Edition 1” z bogatym wyposażeniem
Nowy E53 HYBRID 4MATIC+ można zamówić jako ekskluzywną „Edytję 1” w kolorach nadwozia MANUFAKTUR szary alpine uni lub MANUFAKTUR opalite white magno przez rok od wprowadzenia na rynek. Folia z ozdobnymi paskami w kolorze czarnym wizualnie wydłuża boki pojazdu. 21-calowe felgi AMG z matowego czarnego aluminium w kształcie krzyża są malowane na czarno matowo i podkreślone błyszczącymi obrzeżami. Nakładki na piasty kół mają etykietę „Edition” w wieńcu laurowym. Czarne pomalowane zaciski hamulcowe z białymi logo AMG również pasują do ciemnego wyglądu.
W skład zestawu wchodzą również pakiet AMG Exterior Night oraz pakiet AMG Exterior Night II. Elementy takie jak przedni splitter oraz listwy wykończeniowe linii bocznej i okien są wykończone na wysoki połysk w czarnym kolorze. W połączeniu z błyszczącymi czarnymi końcówkami wydechu powstają silne kontrasty. Ponadto istnieje szkło ciemno przyciemnione, izolujące ciepło dla tylnej szyby oraz tylnych bocznych szyb. Pakiet AMG Night II obejmuje elementy w czarnym chromie, a mianowicie wsporniki i obramowania wykończenia chłodnicy oraz elementy wykończeniowe i oznaczenia na przednich błotnikach. Dodatkowo klamki drzwiowe, wykończenie na klapie bagażnika, tabliczki modelu oraz gwiazda Mercedesa na tyle.
Zestaw AMG Carbon Exterior Package wzmacnia dynamiczne wrażenie wizualne. Obudowy lusterek zewnętrznych mają wygląd węglowy. Na sedanie spojler na klapie bagażnika jest wykonany z włókna węglowego. Korek zbiornika AMG w srebrnym chromie z napisem „AMG” również podkreśla wyjątkowy status edycji.
Wnętrze charakteryzuje się kontrastem czerni i żółci. Fotele AMG Performance są bardzo eleganckie, z tapicerką z czarnej skóry Nappa z żółtymi przeszyciami dekoracyjnymi i napisem „Edition 1” na przednich zagłówkach. Podążają one za sportowym wyglądem, jak również żółte pasy bezpieczeństwa oraz ekskluzywne elementy wykończeniowe AMG z żółtymi nićmi. Kierownica AMG w skórze Nappa / mikrofibrze MICROCUT z żółtymi przeszyciami dekoracyjnymi oraz progi AMG z podświetlaną etykietą „AMG” idealnie pasują do reszty. Ostatecznym akcentem jest ekskluzywna grawerka „Edition 1” na konsoli centralnej oraz specyficzne dywaniki AMG z żółtymi przeszyciami dekoracyjnymi i oznaczeniem „Edition 1”. W standardzie dostępny jest również MBUX Superscreen z ekranem dla pasażera.