Sześć lat po wprowadzeniu na rynek modelu G-Class W463, Mercedes-Benz odświeżył słynnego G-Class w 2024 roku, kontynuując produkcję tego ikonicznego pojazdu terenowego.
Podczas gdy inni producenci samochodów starali się uczynić swoje SUV-y bardziej aerodynamicznymi, G-Class pozostał wierny swoim korzeniom i zachował ten sam kwadratowy kształt nadwozia. Co więcej, wciąż bazował na konstrukcji z ramą, która przyniosła mu światową sławę. Niemniej jednak, producent postarał się wygładzić niektóre krawędzie pojazdu, a kilka detali odróżniło model 2024 od jego poprzednika. Oprócz modyfikacji zewnętrznych, niemiecki SUV otrzymał nowe udogodnienia wewnętrzne i, co najważniejsze, nowe napędy z elektryfikacją. Wszystkie z nich były wyposażone w 48-woltowy system elektryczny oraz silniki elektryczne, które pomogły masywnemu pojazdowi poprawić efektywność paliwową.
Na przodzie pozostał płaski przód, ale kratka chłodnicy została ozdobiona czterema poziomymi szczelinami zamiast trzech, jak w przypadku poprzednika. Co więcej, zderzak został wyposażony w przeprojektowane boczne wloty powietrza na dolnej stronie, chociaż nie mogły one istotnie poprawić współczynnika aerodynamicznego samochodu. Dodatkowo, odsłonięte lampy kierunkowskazów, które pełniły również funkcję świateł parkingowych, zamontowane na górze przednich błotników, uważane były za elementy charakterystyczne designu.
Z profilu modelu 2024 G-Class charakteryzowały się podobnymi uchwytami do drzwi oraz odsłoniętymi zawiasami. Nad nimi wciąż znajdowały się rynny, mimo iż inne luksusowe SUV-y na rynku już z nich rezygnowały. Nowe detale zauważono na słupkach A, gdzie producent zainstalował nowe osłony, które pomagały zmniejszyć hałas wiatru. Aby nadać pojazdowi bardziej cywilizowany wygląd, Mercedes-Benz wyposażył go w standardowe felgi aluminiowe o średnicy 18 cali, ale klienci mogli zdecydować się na opcjonalny zestaw 22-calowy. Jego opcjonalne boczne stopnie były stałe i znajdowały się na liście opcji. Na koniec, z tyłu producent dodał klasyczne, odsłonięte zapasowe koło zamontowane na tylnych drzwiach. Klienci mogli wybrać tę opcję z zamkniętą osłoną lub z surowo wyglądającą podstawą ze stalowymi rurami.
Wewnątrz Mercedes-Benz starał się stworzyć luksusową atmosferę dla swoich klientów. Przed kierowcą znajdował się cyfrowy wyświetlacz, a nad nim umieszczono ekran dotykowy na szczycie centralnej konsoli. Między okrągłymi wentylatorami przypominającymi turbiny na centralnej konsoli, producent zainstalował klasyczne przyciski, które blokowały trzy różne dyferencjały pojazdu. Za kierownicą kierowcy znajdował się dźwignia automatycznej skrzyni biegów po prawej stronie, a po lewej tej samej dźwigni do kierunkowskazów, wycieraczek i świateł. Jak się można było spodziewać, trójramienna kierownica miała kilka przycisków, które kontrolowały system infotainment MBUX oraz adaptacyjny tempomat, a także pomagały w odnalezieniu różnych informacji udostępnianych przez komputer pokładowy samochodu. Z tyłu modelu 2024 G-Class dostępne były dodatkowe ekrany dla pasażerów tylnych.
Najważniejsza różnica tkwiła jednak pod jego maską. Mercedes-Benz wyposażył model 2024 G-Class w silnik turbodiesel rzędowy sześciocylindrowy lub silnik benzynowy z turbodoładowaniem. Oba były połączone z dziewięciobiegową skrzynią automatyczną i wspomagane przez generator rozrusznika napędzany paskiem. Mimo to, samochód pozostał wierny swoim korzeniom. Mógł przejeżdżać przez 70 cm (27,6 cala) wody i posiadał sztywną oś z tyłu, a na przodzie producent zainstalował niezależne zawieszenie.
Mercedes-Benz G-Class od lat uważany jest za ikonę motoryzacji, a teraz po raz kolejny potwierdza swoją wiodącą pozycję wśród luksusowych pojazdów terenowych. Nowe modele sprawdzają się w każdych warunkach – dzięki ulepszonym osiągom, które zapewniają napędy elektryfikowane, nowoczesnym systemom wsparcia kierowcy, zwiększonemu komfortowi i zaawansowanej cyfryzacji. Zainaugurowany w 1979 roku, model ten oferuje teraz najbogatszą paletę napędów w historii oraz niemal nieograniczone możliwości personalizacji. Jednocześnie zachowuje swój wyrazisty terenowy charakter oraz unikalny wygląd. W momencie wprowadzenia na rynek nowa G-Class będzie dostępna w cenie początkowej wynoszącej 122 808 euro.
„Nowa G-Class po raz kolejny podnosi poprzeczkę dla prawdziwej przygody, zarówno na drodze, jak i poza nią. Z elektryfikowanym portfelem napędów, naszym pionierskim systemem infotainment MBUX oraz dodatkowymi funkcjami zapewniającymi komfort i wsparcie w terenie, jest gotowa na kontynuację swojej historii sukcesu jako THE Geländewagen. Nowa G-Class łączy wyjątkowe doświadczenia z jazdy z nowoczesnym doświadczeniem cyfrowym.” Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, Dyrektor Techniczny
Nowa G-Class wyznacza standardy w segmencie terenowym
Ten terenowy ikona bazuje na sprawdzonym koncepcie ramy schodkowej i wyposażona jest w trzy mechaniczne blokady dyferencjałów oraz reduktor biegów LOW RANGE, a także sztywną oś tylną i niezależne zawieszenie przednie. Wysoka prześwit oraz zawieszenie o dużym skoku stanowią podstawę charakterystyk terenowych nowej G-Class. Liczby mówią same za siebie:
Do 100% zdolności wspinaczkowej na odpowiednich nawierzchniach
Prześwit pomiędzy osiami wynoszący co najmniej 241 mm
Maksymalna głębokość brodzenia wynosząca 70 cm w wodzie i błocie
Stabilna jazda na nachyleniach do 35°
Kąty natarcia i zejścia wynoszą 31° z przodu oraz 30° z tyłu (bez haka holowniczego)
Poza utartymi szlakami, nowy OFFROAD COCKPIT zapewnia przegląd istotnych danych dotyczących jazdy terenowej, zarówno w wyświetlaczu kierowcy, jak i w mediach, a także funkcje wspierające jazdę w terenie.
Nowa G-Class jest bardziej wszechstronna niż kiedykolwiek wcześniej
Oprócz nowego wydajnego SUV-a od Mercedes-AMG, dostępne są również nowy Mercedes-Benz G 450 d oraz nowy Mercedes-Benz G 500. Wszystkie silniki są teraz w pełni elektryfikowane. Jako łagodne hybrydy z technologią 48-woltową, oferują zwiększoną moc przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Pierwsza w pełni elektryczna wersja G-Class uzupełni ofertę modeli w późniejszym terminie.
Nowa G-Class ewoluuje z czasem, pozostając jednocześnie wierna sobie
Mercedes-Benz G-Class nie zmienia znacząco swojego wyglądu od około 45 lat. Zewnętrzny design nowych modeli został jedynie subtelnie zmodyfikowany. Widoczne zmiany obejmują kratkę chłodnicy z czterema, zamiast poprzednich trzech, poziomymi żebrami oraz przednie i tylne zderzaki. Przednie zderzaki zyskały nowy, zaokrąglony kształt. Nowe okładziny słupków A i spoiler na krawędzi dachu przyczyniają się do poprawy aerodynamiki i zwiększenia komfortu akustycznego.
Wnętrze jest luksusowe i funkcjonalne. Dzięki integracji systemu infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience), nowa G-Class jest bardziej cyfrowa niż kiedykolwiek wcześniej. Na życzenie dostępne są funkcje takie jak KEYLESS-GO, podgrzewane uchwyty na kubki, system dźwięku przestrzennego Burmester® 3D oraz system rozrywki dla pasażerów z tyłu MBUX High-End Rear-Seat Entertainment, które zapewniają jeszcze większy komfort. Dodatkowo dostępne są systemy bezpieczeństwa i wsparcia wzmocnione i rozwinięte. Oferta MANUFAKTUR w zakresie szerokiej personalizacji wnętrza i nadwozia została po raz kolejny rozszerzona.
Ikoniczny design – niepowtarzalny kształt, nowoczesna technologia
Niezaprzeczalny, kanciasty kształt to cecha charakterystyczna G-Class. Jego ikoniczny design pozostaje w dużej mierze niezmieniony nawet w najnowszych wersjach. Klasyczne detale wciąż są cechami wyróżniającymi. Należą do nich charakterystyczne klamki drzwi i dźwięk domykania drzwi, wytrzymałe zewnętrzne osłony ochronne, odsłonięte zapasowe koło na tylnych drzwiach oraz wystające światła kierunkowskazów. Nowa kratka chłodnicy ma cztery poziome żebra zamiast poprzednich trzech. Ponadto zderzaki przednie i tylne zostały zaprojektowane na nowo, a przednie zyskały nowy, zaokrąglony kształt. Kamera cofania ma nową pozycję na środku zderzaka, nad uchwytem na tablicę rejestracyjną. Zawór do spryskiwaczy jest umieszczony z boku kamery cofania na wypadek, gdyby się zabrudził. Uruchamia się on, gdy kierowca aktywuje system spryskiwaczy tylnej szyby.
Modele z konwencjonalnym napędem również wyposażone są w niektóre elementy, które zostały opracowane dla pierwszej w pełni elektrycznej wersji legendarnego pojazdu terenowego. W szczególności nowe okładziny słupków A, spoiler na krawędzi dachu oraz nowe materiały izolacyjne przyczyniają się do poprawy aerodynamiki i zwiększenia komfortu akustycznego. Nowe modele standardowo wyposażone są w 18-calowe (45,7 cm) koła aluminiowe o aerodynamicznie zoptymalizowanej konstrukcji oraz w LED-owe reflektory o wysokiej wydajności. Kolor nadwozia sodalite blue metallic jest teraz dostępny. Dostępny jest także wybór nowych wzorów kół w rozmiarach od 45,7 do 50,8 cm (18 do 20 cali).
Klienci mogą podkreślić terenowy charakter swojej nowej G-Class, wybierając pakiet PROFESSIONAL Line Exterior. Zawiera on siatki ochronne dla reflektorów, błotniki i 18-calowe (45,7 cm) opony terenowe. Z kolei EXCLUSIVE Line Exterior podkreśla ekskluzywny charakter pojazdu dzięki kratce chłodnicy w srebrnym chromie, reflektorom MULTIBEAM LED, stalowemu pierścieniowi na zapasowe koło oraz bocznym stopniom. Linia AMG dodaje nowej G-Class sportowego charakteru. Tutaj dynamiczny wygląd podkreślają poszerzenia nadkoli, 20-calowe (50,8 cm) obręcze AMG oraz wielofunkcyjna kierownica sportowa z nappa. Dostępny jest również Pakiet Night, który obejmuje sportowe elementy projektowe w kolorze czarnym.
Wnętrze – imponująca jakość i nowatorski język designu
Wnętrze nowej G-Class łączy terenowy charakter z najwyższej klasy wyposażeniem. Liczne elementy designu zewnętrznego są obecne w przestrzeni wnętrza. Na przykład boczne wentylacje powietrza mają kształt okrągłych reflektorów i są teraz również dostępne z podświetleniem. Uchwyty na stronie pasażera są obecne. Tymczasem przełączniki do trzech blokad dyferencjałów pozostają centralnymi elementami nowego centrum sterowania w terenie. To ostatnie oferuje teraz również możliwość szybkiego dostępu – na przykład do OFFROAD COCKPIT. Najnowszej generacji wielofunkcyjna kierownica z dotykowymi powierzchniami jest standardowo pokryta skórą nappa. Oświetlenie ambientowe oraz wszechstronny skórzany wystrój dopełniają atmosferę.
Dzięki EXCLUSIVE Line Interior klienci mogą jeszcze bardziej poprawić atmosferę komfortu wewnątrz swojej nowej G-Class. Obejmuje ona m.in. rozszerzony wybór tapicerki ze skóry nappa. Dostępne jest również oświetlenie ambientowe dla wentylacji powietrza oraz system dźwięku przestrzennego Burmester® 3D z podświetlanym głośnikiem satelitarnym w podsufitce. Z kolei SUPERIOR Line Interior przekształca kabinę w luksusowy salon. Pakiet Active Multicontour Seat Plus, tapicerka ze skóry nappa oraz ekskluzywne elementy i dekoracyjne szwy w diamentowym wzorze przyczyniają się do tego.
System infotainment MBUX – nowa G-Class jest bardziej połączona niż kiedykolwiek
System infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience) z 31,2-centymetrowymi (12,3-calowymi) wyświetlaczami kierowcy i mediów, w tym dotykowym sterowaniem, jest po raz pierwszy dostępny we wszystkich wariantach modelu. Integracja smartfona łączy telefon komórkowy bezprzewodowo z systemem multimedialnym MBUX za pomocą Android Auto Wireless® lub Apple CarPlay™. Dzięki temu pasażerowie mogą w pełni korzystać z funkcji swojego telefonu komórkowego. Korzystają również z zalet cyfrowego radia (DAB+) w MBUX. Port USB-C umożliwia podłączenie innych urządzeń mobilnych.
MBUX Augmented Reality dla nawigacji jest również częścią standardowego wyposażenia nowej G-Class. System nakłada graficzną nawigację i informacje o ruchu na obrazy na żywo na wyświetlaczu mediów. Może to pomóc kierowcom znaleźć drogę nawet w złożonych sytuacjach drogowych i dotrzeć do celu szybko, bezpiecznie i bez stresu. System wspiera również kierowców na sygnalizacjach świetlnych: wyświetla aktualny kolor sygnalizacji, co ułatwia sytuacje, gdy widoczność sygnału jest ograniczona.
MBUX wprowadza również asystenta głosowego, który potrafi prowadzić dialog i uczyć się. Niektóre czynności można teraz uruchomić bez wezwania „Hej Mercedes”. Asystent głosowy ma również około 20 komend głosowych stworzonych wyłącznie do użytku w nowej G-Class.
Nowe funkcje dla jeszcze większej wygody
Wnętrze nowej G-Class można wzbogacić o dodatkowe funkcje komfortowe. Należą do nich podgrzewane uchwyty na kubki, bezprzewodowy system ładowania dla urządzeń mobilnych oraz system rozrywki MBUX High-End Rear Seat Entertainment. Obejmuje on dwa w pełni zintegrowane 29,5-centymetrowe (11,6-calowe) ekrany dotykowe, które zapewniają pasażerom z tyłu pełną rozrywkę w trakcie podróży. Dzięki połączeniu z systemem multimedialnym MBUX mogą oglądać filmy, przeglądać internet i uzyskiwać informacje o podróży. W razie potrzeby użytkownicy mogą interaktywnie przenosić zawartość z ekranów w drugim rzędzie siedzeń na wyświetlacz mediów z przodu. Mogą również odtwarzać własne multimedia za pomocą różnych interfejsów.
Nowa G-Class jest opcjonalnie dostępna z funkcją KEYLESS-GO. Umożliwia to zamykanie i otwieranie drzwi bocznych i tylnych za pomocą jednego przycisku na klamce drzwi. Nie ma potrzeby trzymania klucza pojazdu, może on pozostać w kieszeni. Pojazd można również uruchomić wygodnie przy naciśnięciu przycisku – bez wkładania klucza do zapłonu. Jedynym wymaganiem jest, aby klucz znajdował się wewnątrz pojazdu w pobliżu kierowcy. Na życzenie dostępna jest również kamera samochodowa. Może rejestrować ruch przed pojazdem oraz zapisywać czas i prędkość. Dzięki temu kierowcy mogą dokumentować wypadek lub uchwycić malownicze trasy i krajobrazy. Można przeglądać materiał wideo na komputerze w domu lub na wyświetlaczu mediów w pojeździe (gdy pojazd stoi).
Wraz z opcjonalnym systemem dźwięku przestrzennego Burmester® 3D, nowa G-Class oferuje niezrównaną jakość dźwięku. Oferuje ona immersyjne doświadczenie audio Dolby Atmos®, które daje muzyce więcej przestrzeni, klarowności i głębi. System przekształca nową G-Class w nowoczesną salę koncertową na kołach. Dodatkowy podświetlany głośnik jest zintegrowany w podsufitce. Sześć dodatkowych kanałów jest teraz dostępnych po stronie wzmacniacza, co umożliwia lepsze oddzielenie częstotliwości i pozycjonowanie dźwięku.
MANUFAKTUR – program indywidualizacji z ponad milionem możliwych konfiguracji
Kolor lakieru, pierścień na zapasowe koło, tapicerka siedzeń, dekoracyjne szwy, deska rozdzielcza i wiele innych – program personalizacji MANUFAKTUR umożliwia właścicielom uczynienie swojego G-Class unikalnym. Wybierając ekskluzywne kombinacje kolorystyczne, indywidualne kontrasty i materiały, możliwości są niemal nieograniczone. Oferta została niedawno jeszcze bardziej rozszerzona. Między innymi dwukolorowe wnętrze ze skóry MANUFAKTUR w kolorze beżowym/karmelowym jest dostępne po raz pierwszy. Dodatkowo uchwyt z napisem „MANUFAKTUR” i okładzina są dostępne w połączeniu ze skórą MANUFAKTUR. Dla nowej G-Class dostępny jest również pełny pakiet skórzany MANUFAKTUR. Prawie całe wnętrze pokryte jest skórą nappa, co obejmuje od podsufitki do okładzin słupków A, B, C i D oraz oparcia siedzeń. Podsufitka ma również centralny panel w kolorze okładziny z diamentowym wzorem.
Ekskluzywne przekazanie pojazdu w miejscu narodzin G-Class
Od 2023 roku klienci G-Class mogą doświadczyć niezapomnianego dnia w Centrum Doświadczeń G-Class w Graz, kiedy odbierają swoje pojazdy z fabryki. Czeka na nich czysta przyjemność z jazdy na powierzchni 100 000 metrów kwadratowych. Mogą przetestować wszechstronność terenowej ikony na specjalnie przygotowanych pojazdach na torze off-road i on-road. Program towarzyszący obejmuje również zwiedzanie produkcji w MAGNA Steyr, z fascynującymi informacjami na temat procesu produkcji. Punktem kulminacyjnym jest przekazanie pojazdu – nowa G-Class prezentowana jest w przeszklonym sześcianie. Następnie następuje szczegółowe wprowadzenie do pojazdu. Pakiet dla dwóch osób obejmuje także ekskluzywną kolację, nocleg w centrum Grazu ze śniadaniem oraz osobisty transport. Osoby pragnące zarezerwować dostawę fabryczną G-Class powinny skontaktować się z autoryzowanym partnerem sprzedaży Mercedes-Benz.
Nadwozie i zawieszenie – G-Class jest i pozostaje GELÄNDEWAGEN
Nowa G-Class korzysta z około 45-letniego doświadczenia i wiedzy w segmencie terenowym. Ikona pojazdu terenowego nadal opiera się na sprawdzonej konstrukcji ramy schodkowej, trzech mechanicznych blokadach dyferencjałów oraz połączeniu niezależnego zawieszenia przedniego z podwójnym wahaczem i sztywną osią tylną. Wysoki prześwit i zawieszenie o dużym skoku stanowią podstawę charakterystyki terenowej. Oto wartości, które mówią same za siebie:
Do 100% zdolności wspinaczkowej na odpowiednich nawierzchniach
Prześwit pomiędzy osiami wynoszący co najmniej 241 mm
Maksymalna głębokość brodzenia wynosząca 70 cm w wodzie i błocie
Stabilna jazda na nachyleniach do 35°
Kąty natarcia i zejścia wynoszą 31° z przodu oraz 30° z tyłu (bez haka holowniczego)
Kąt przełamania wynosi 26°
Zawieszenie w nowej G-Class obejmuje adaptacyjne, regulowane tłumienie jako standard, które wcześniej było dostępne tylko jako opcja. Zapewnia to jeszcze większą kontrolę w terenie. Tłumiki lepiej kompensują nierówności terenu niż pasywne tłumiki. Dzięki stabilizacji przechyłów i jazdy w dół, system ciągle reguluje charakterystyki tłumików w zależności od sytuacji jazdy i automatycznie redukuje ruchy nadwozia. Elementy adaptacyjnych, regulowanych tłumików zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymać ekstremalne warunki, takie jak falująca woda, jazda przez błoto, unoszące się kamienie i brud.
Sprawdzony elektromechaniczny system kierowniczy z przekładnią zębatą jest standardem. Zużywa mniej energii niż system hydrauliczny. W zależności od wybranego programu jazdy zapewnia komfortowe lub sportowe wrażenia kierownicze na drodze. W terenie zapewnia precyzyjny feedback z dużą pomocą kierownicy. Elektryczna ręczna hamulec jest standardem. Tarcze hamulcowe z przodu mają średnicę 354 milimetrów i grubość 32 milimetrów. Z tyłu średnica wynosi 345 milimetrów, a grubość to 22 milimetry.
DYNAMIC SELECT z trzema dodatkowymi programami jazdy w terenie
Dzięki DYNAMIC SELECT cechy pojazdu nowej G-Class można dostosować jednym naciśnięciem przycisku w zaledwie kilka sekund. System zmienia cechy jazdy silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, ESP® i układu kierowniczego. Programy jazdy na drodze „Comfort”, „Sport”, „Eco” i „Individual” są łatwe do ustawienia za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT.
W nowej G-Class dostępne są trzy dodatkowe programy jazdy do jazdy w terenie. „Trail” oferuje zoptymalizowane prowadzenie na łagodniejszym terenie o luźnych nawierzchniach – na przykład na drogach gruntowych lub żwirowych. Program jazdy „Rock” jest przeznaczony do jazdy w medium i trudnym, nierównym terenie z twardymi, skalistymi nawierzchniami. Ustawienia zawieszenia i kierownicy są zaprojektowane na twardo. Jako trzecią opcję terenową „Sand” oferuje poprawioną dynamikę jazdy dzięki interwencjom kontrolnym. ESP® zostało specjalnie zaprojektowane do jazdy po piaszczystych nawierzchniach i zapewnia większe bezpieczeństwo podczas dynamicznej jazdy, na przykład podczas hamowania. Kierowcy mogą również ustawiać programy jazdy w terenie za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT.
Wszystko w zasięgu wzroku – nowy OFFROAD COCKPIT
Przebudowana jednostka kontrolna do jazdy w terenie prowadzi kierowców bezpośrednio do nowego OFFROAD COCKPIT. Zapewnia przegląd najistotniejszych danych dotyczących jazdy terenowej zarówno w wyświetlaczach kierowcy, jak i mediów. Oferuje również funkcje wspierające jazdę w terenie. Zawartość wyświetlana jest w różnych kafelkach, które można zmieniać za pomocą strzałek kierunkowych lub przesuwania. Są też przyciski do szybkiego dostępu do niektórych funkcji pojazdu, które są istotne podczas jazdy w terenie. Wyświetlane dane obejmują sztuczny horyzont, pozycjonowanie, kompas, wysokość, kąt skrętu osi przedniej, moment obrotowy, moc, ciśnienie w oponach i temperaturę oraz status blokad dyferencjałów.
Dla jeszcze bardziej komfortowych doświadczeń w terenie – „transparentna maska”
Funkcję „transparentnej maski” można wywołać za pomocą menu terenowego na centralnym wyświetlaczu. W połączeniu z kamerą 360° umożliwia wirtualny widok pod przednią częścią pojazdu. Aby uzyskać widok kamery „transparentnej maski” w wyświetlaczu mediów, pojazd łączy obrazy z kamery przedniej oraz dwóch kamer zewnętrznych luster. Dodatkowo wizualizacja pasa pomaga w wyborze optymalnej trasy. Umożliwia to kierowcom nowej G-Class szybką reakcję w razie potrzeby – na przykład w przypadku napotkania przeszkód, takich jak gruz czy głazy. Funkcja ta również pomaga w optymalnej ocenie wzniesień, nasypów i zagłębień, jeśli nie są one już widoczne przez przednią szybę z powodu zbyt stromej kąt.
Najbardziej różnorodna oferta modelowa w historii – opcje silnika i skrzyni biegów
Oferta silników dla nowej G-Class jest w pełni elektryfikowana. Jako łagodne hybrydy z zintegrowanymi rozrusznikami-generatory (ISG) i 48-woltowymi systemami elektrycznymi, oferują zwiększoną moc przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Dzięki elektryfikacji nowe modele oferują również lepszą reakcję i większy komfort. Oprócz nowego Mercedes-AMG G 63 dostępne są nowe Mercedes-Benz G 500 oraz nowe Mercedes-Benz G 450 d.
Nowy Mercedes-Benz G 500 napędzany jest silnikiem sześciocylindrowym w układzie rzędowym o pojemności 3.0 litra z podwójną turbosprężarką, wykorzystującą turbosprężarkę gazów spalinowych oraz elektryczną sprężarkę pomocniczą. Silnik benzynowy produkuje 330 kW (449 hp) i zapewnia maksymalny moment obrotowy wynoszący 560 Nm. ISG krótko dostarcza dodatkowe 15 kW (20 hp) mocy oraz 200 Nm momentu obrotowego. Zasilanie czerpane jest również z 48-woltowego systemu elektrycznego. Oferta silników obejmuje również sześciocylindrowy silnik diesla w nowym Mercedes-Benz G 450 d, który dostarcza 270 kW (+15 kW) (367 hp + 20 hp). Moment obrotowy wynosi 750 (+200) Nm.
Sprawdzona automatyczna skrzynia biegów
Przeniesienie mocy zapewnia automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC, która jest specjalnie dostosowana do wymagań terenowego ikony. Szeroki zakres przełożeń sprawia, że jazda jest komfortowa i cicha, szczególnie przy niskich obrotach silnika. Jednocześnie pomaga to zmniejszyć zużycie paliwa. Mechanika i hydrauliczna jednostka sterująca zapewniają szybkie, płynne i komfortowe zmiany biegów. Umożliwiają również szybkie przyspieszenia. Trzy czujniki prędkości pozwalają na tzw. skip shifting, w ramach którego – w zależności od sytuacji jazdy – można pominąć kilka biegów. Zachowanie zmiany biegów zależy od wybranego programu jazdy. Jak to zwykle bywa w przypadku automatycznych skrzyń biegów Mercedes-Benz, kierowcy mogą również manualnie zmieniać biegi za pomocą łopatek zmiany biegów DIRECT SELECT na kierownicy.
Na przykład w programie jazdy ECO, funkcja ECO start/stop wspiera oszczędną jazdę, wyłączając silnik, gdy pojazd jest w ruchu. Funkcja wspomagająca również przyczynia się do oszczędności paliwa. Sprzęgło skrzyni otwiera się natychmiast po zdjęciu nogi z pedału gazu. W konsekwencji obroty silnika spadają do biegu jałowego, a opór podczas jazdy jest redukowany siłą sprężania i tarcia silnika w ramach opóźnienia. Nowa G-Class „szuka” i krótko wykorzystuje swoją własną energię kinetyczną do napędu. Przywrócenie trakcji następuje natychmiast po naciśnięciu pedału gazu lub hamulca.
Przekładnia z redukcją terenową
Przekładnia jest skonfigurowana tak, aby 40 procent momentu obrotowego przekazywane było na oś przednią, a 60 procent na oś tylną. Stały napęd na wszystkie koła zapewnia doskonałą przyczepność. Redukcja przełożeń terenowych znacznie zwiększa moment obrotowy na napędzanych kołach podczas jazdy w terenie. Zmniejsza jednocześnie maksymalną prędkość i zwiększa przyczepność. Dzięki temu nowa G-Class radzi sobie nawet z bardzo trudnym terenem. Redukcję terenową można włączyć w trybie „N” skrzyni biegów za pomocą przełącznika LOW RANGE do prędkości 40 km/h. Wtedy przełożenie przekładni zmienia się z 1.00 w trybie HIGH RANGE na 2.93. Można zmieniać z LOW RANGE na HIGH RANGE do prędkości 70 km/h.
Inteligentne sprzęgło wielopłytkowe zapewnia trwałą zwrotność. Działa jak automatycznie sterowane ograniczające różnicowe i reguluje zachowanie pojazdu podczas jazdy. Przełącza się na blokadę stałą z 100% efektem blokady, gdy włączony jest przełącznik dla centralnej blokady dyferencjału.
Blokady na przednich i tylnych dyferencjałach są zaprojektowane jako normalne blokady dyferencjałów z 100% efektem blokady. Działają wyłącznie elektromechanicznie i są w pełni zintegrowane. Wszystkie blokady można aktywować indywidualnie podczas jazdy zarówno w trybie LOW RANGE, jak i HIGH RANGE. Pojazd automatycznie przełącza się na program jazdy w terenie „Rock”, gdy blokady są aktywowane. Przełączniki do trzech blokad dyferencjałów pozwalają kierowcom rozpoznać, która z blokad jest aktywna w danym momencie. Status blokady jest również wyświetlany na ekranie mediów.
Wysoki poziom bezpieczeństwa – dodatkowe i ulepszone systemy asystujące kierowcy
Dzięki dodatkowym i udoskonalonym systemom asystującym i bezpieczeństwa nowej generacji, nowa G-Class jest jednym z najbezpieczniejszych pojazdów w swoim segmencie. Aktywny asystent hamowania wspiera kierowców jako standard. System korzysta z czujników, aby zidentyfikować ryzyko kolizji z pojazdami jadącymi z przodu, skręcającymi lub nadjeżdżającymi. W przypadku nieuchronnej kolizji system może ostrzec kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeśli hamowanie jest zbyt słabe, może również pomóc, zwiększając siłę hamowania do odpowiedniego poziomu. A jeśli nie ma reakcji, może zainicjować autonomiczne hamowanie awaryjne. Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu również wchodzi w skład standardowego wyposażenia. System może pomóc kierowcy w utrzymaniu linii. SYSTEM PRE-SAFE® do wczesnego rozpoznawania zagrożeń dla pasażerów jest również dostępny w standardzie. Może rozpoznać krytyczne sytuacje drogowe na wczesnym etapie i zainicjować środki ochronne. Obejmują one między innymi zwrotne napinanie pasów lub automatyczne zamykanie otwartych bocznych szyb lub przesuwanych szklanych dachów. Aktywny asystent parkowania z PARKTRONIC również znajduje się w standardzie. System może aktywnie wspierać parkowanie, rozpoznając odpowiednie miejsca parkingowe przy prędkości do 35 km/h.
Opcjonalny Pakiet Technologiczny łączy wszystkie dostępne systemy asystujące zapewniające maksymalne bezpieczeństwo i zrelaksowaną jazdę. Aktywny asystent dystansu DISTRONIC pomaga kierowcom utrzymać bezpieczną odległość od innych pojazdów, między innymi. Pakiet ten wspiera kierowców w ruchu miejskim. Na przykład funkcja ostrzegania o wyjeździe może ostrzec kierowców o nadjeżdżających rowerzystach. Asystent martwego pola pomaga unikać wypadków podczas zmiany pasa ruchu poprzez wizualne i dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. Asystent znaków drogowych śledzi obowiązujące przepisy dotyczące prędkości i przypomina kierowcy o nich. W międzyczasie Pakiet Parkingowy z kamerą 360° wspiera parkowanie i manewrowanie. Widok wokół i wspomaganie parkowania ułatwia manewrowanie – centralny wyświetlacz wyraźnie pokazuje najbliższe otoczenie pojazdu. Cztery kamery (przód, tył i po obu stronach) dostarczają obrazy. Te są łączone w wirtualny, 360-stopniowy widok z lotu ptaka. Dodatkowo, wyświetlacz mediów pokazuje różne kąty widzenia.
W połączeniu z wizualnymi i dźwiękowymi sygnałami standardowego PARKTRONIC, kierowcy mają dobrą orientację nawet w mylących sytuacjach.
W nowej Mercedes-Benz G-Class dostępne są następujące systemy:
Aktywny asystent kierownicy
Aktywny asystent kierownicy wspiera kierowców w prędkościach do 160 km/h, wprowadzając umiarkowane interwencje w prowadzenie pojazdu w centrum pasa. Zapewnia to duże odciążenie, szczególnie na monotonnych odcinkach dróg.
Aktywny asystent zatrzymania awaryjnego
Aktywny asystent zatrzymania awaryjnego hamuje pojazd w swoim pasie do zatrzymania, jeśli rozpozna, że kierowca nie ingeruje w sytuację drogową. Dodatkowo, krótka elektryczna napina pasy PRE-SAFE® i krótki szarpnięcie hamulca stanowią ostateczne ostrzeżenia przed zastosowaniem hamulców.
Dostosowanie prędkości do trasy