Flagowy crossover Nissana, Murano, wszedł w czwartą generację pod koniec 2024 roku na model 2025, przynosząc ogromne ulepszenia we wszystkich obszarach, kontynuując dziedzictwo jednego z najbardziej nietypowych pojazdów w swojej klasie.
Japoński producent samochodów wprowadził pierwszą generację Murano w 2002 roku, zaskakując klientów sportowym wyglądem i bogatym wyposażeniem standardowym. Po ponad dwóch dekadach Murano wciąż było dostępne, choć z istotnymi zmianami. Silnik zmniejszył swoją pojemność, w końcu pojawiła się stosowna automatyczna skrzynia biegów, a luksusowe wnętrze skłaniało niektórych do dyskusji, czy to pojazd luksusowy, czy po prostu masowy model z wyższymi akcentami. Nissan Murano 2025 miał tę samą bazę rozstawu osi co jego poprzednik, ale był nieco dłuższy. Jeśli chodzi o pakiet technologiczny, był pionierski nawet wśród swoich braci. Jego projekt stworzono w tym samym zespole, który zaprojektował Nissana Aryię, a wiele detali wyglądało jakby zostały przeniesione z tego całkowicie elektrycznego modelu.
Z przodu Nissan Murano 2025 wyposażono w smukłe reflektory LED „Crystal Cube”. Poniżej nich, na zderzaku, producent umieścił w kształcie litery V światła do jazdy dziennej, które ułożono w pięć par poziomych linii. Po bokach znajdowała się czarna krata, na której centralnym miejscu umieszczono logo marki. Element poziomy w kolorze nadwozia wyraźnie oddzielał górną kratkę od dolnej osłony, która również integrowała wlot powietrza.
Już na samym początku klienci docenili pierwszą generację Murano za jej coupe’owy kształt nadwozia, a Nissan Murano 2025 kontynuował ten trend. Szeroka panoramiczna szyba była kontynuowana przez zaokrąglony dach, dostępny w kolorze czarnym fortepianowym. Z boku producent zamontował nadkola w kształcie łuku na obu końcach pojazdu oraz rzeźbione panele drzwi. Wznosząca się falista linia okien na crossoverze delikatnie podnosiła się za tylnymi drzwiami, podkreślając trzeci rząd okien umieszczony między słupkami C i D. Z tyłu flagowy crossover Nissana miał szeroką poziomą listwę LED, która łączyła oba tylnie światła. Obudowa z tworzywa sztucznego, okalająca zderzak umieszczony poniżej pochylonej ku przodowi klapy bagażnika, ukrywała rury wydechowe i miała dyfuzor.
Wejście do wnętrza Nissana Murano 2025 było wyjątkowe dla jego klientów. Producent zamontował cyfrowy zakrzywiony wyświetlacz składający się z dwóch 12,3-calowych ekranów umieszczonych na szczycie deski rozdzielczej oraz przed kierowcą. Kierownica z dwoma ramionami miała kilka przycisków, które kontrolowały różne funkcje systemu multimedialnego samochodu. Z przodu zamontowano wygodne fotele kubełkowe w stylu zero-gravity. Z tyłu pasażerowie dzielili ławkę o rozkładzie 60/40, zapewniającą przestronność na nogi i wysokość. System multimedialny opierał się na Google Auto i oferował bezprzewodowe połączenie z telefonami komórkowymi działającymi na iOS lub Android Auto.
Pod maską Nissana zamontowano najnowszy silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów, który cechował się zmiennym współczynnikiem sprężania dla lepszej wydajności i oszczędności paliwa. Był sparowany z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na przednie koła lub do wszystkich kół, w zależności od wersji i opcji. Elektronicznie sterowane zawieszenie, napęd i przyczepność pozwalały Nissanowi Murano 2025 stać się zwycięzcą w bitwie o efektywność.
Całkowicie nowy Nissan Murano 2025 śmiało podnosi poprzeczkę w segmencie crossoverów dzięki bardziej luksusowemu designowi, licznym technologiom po raz pierwszy zastosowanym w Murano oraz jeszcze bardziej przestronnej kabinie. Zaprojektowany z myślą o zapewnieniu doświadczenia przypominającego sanktuarium podczas codziennych dojazdów, podróży drogowych i nie tylko, Murano wykorzystuje nowoczesne technologie, aby uprościć jazdę, równocześnie oferując właścicielom elegancki wygląd.
Nowy crossover dodaje wiele nowych funkcji, w tym kilka debiutów w Murano:
Wentylowane, masujące fotele przednie
Podwójne wyświetlacze 12.3-cala
Wbudowany Google, w tym Google Maps
Bezprzewodowy Apple CarPlay® i bezprzewodowy Android Auto™
21-calowe felgi (klasa Platinum)
Oświetlenie ambientowe wnętrza w 64 kolorach
Wyświetlacz head-up w kolorze
Niewidoczny widok maski
Monitor 3D Intelligent Around View®
ProPILOT Assist i ProPILOT Assist 1.1
9-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Elegancki i luksusowy wygląd
Opierając się na fundamencie progresywnej elegancji, całkowicie nowy Nissan Murano ma bezszwowy, solidny i czysty design. Uderzające proporcje obejmują ponad 2.6-calowy wzrost ogólnej szerokości nadwozia oraz zgrabnie wygięte tylne błotniki, które nadają poczucie mocy.
Niezwykle czysty przód Murano wyróżnia się ultra-cienkimi diodami LED „Crystal Cube” po obu stronach błyszczącej czarnej listwy, oddzielającej je od kratki wentylacyjnej pojazdu. Znany z logo Nissana wzór V-motion jest generowany przez ukryte w kratce diodowe światła dzienne, co nadaje nowoczesny i schludny wygląd.
Drzwi tylne Murano również wyróżniają się czystym i wyraźnym designem: tylna wycieraczka jest umieszczona nad tylną szybą, końcówki układu wydechowego są ukryte, a uchwyt tablicy rejestracyjnej przeniesiono na dolny zderzak. Na eleganckich drzwiach tylnych dramatyczny element diodowy lampy tylnej rozciąga się na całą szerokość tyłu Murano, tworząc charakterystyczny sygnaturę świetlną w nocy.
Podwyższona gościnność wewnątrz
Projektanci Nissana stworzyli wnętrze, które jest nowoczesne, minimalistyczne i eleganckie. Główne elementy są starannie ułożone w poziomym schemacie designu. Na przykład standardowe podwójne wyświetlacze 12.3-cala są otoczone przeszytymi materiałami; siedząc, ciała pasażerów stykają się jedynie z miękkimi materiałami.
Podobnie jak całkowicie elektryczny Nissan Ariya, Murano wykorzystuje panel dotykowy pojemnościowy do sterowania klimatyzacją. Dodatkowo, dźwignie zmiany biegów typu push-button uwalniają przestrzeń w konsoli centralnej na przechowywanie, uchwyty na kubki i standardową bezprzewodową ładowarkę do telefonów.
Unikalne wykończenie deski rozdzielczej zwane Murano Glass wykorzystuje grafiki i tekstury zmieniające kolor, które bawią się światłem. Zainspirowane i nazwane na cześć sławnych weneckich hut szkła, które nadały crossoverowi jego nazwę, ta wielopoziomowa cecha ilustruje dbałość pojazdu o rzemiosło i wysoką jakość detali.
Trzy motywy kolorystyczne wnętrza inspirowane są niepowtarzalną jakością światła złotej godziny – tuż przed zachodem słońca – doświadczanego na kalifornijskim wybrzeżu. Pół-anilinowe, pikowane fotele skórzane w klasie Platinum są starannie wykonane.
Wiele dostępnych luksusowych funkcji sprawia, że kabina jest jeszcze bardziej gościnna, w tym panoramiczny dach; podgrzewane, chłodzone i masujące fotele przednie; podgrzewana kierownica; oraz 64-kolorowe oświetlenie ambientowe w całej kabinie.
Nowy projekt kierownicy z płaskim dnem ułatwia kierowcom wygodne wsiadanie do pojazdu, a fotel kierowcy ma szerszy zakres regulacji wysokości i przesuwu, aby pomieścić szerszy zakres sylwetek.
Pasażerowie z tyłu mogą korzystać z dostępnych zasłon przeciwsłonecznych w drzwiach tylnych oraz podgrzewanych siedzeń tylnych. Ponadto w drugim rzędzie jest więcej miejsca na kolana dzięki cieńszemu projektowi siedzeń przednich i zwiększonej odległości między nimi o 0.8 cala. Po raz pierwszy w Murano tylne siedzenia przyjmują projekt Nissan Zero Gravity, co pomaga zapewnić bardziej wspierającą postawę pasażerów. Drzwi tylne teraz otwierają się szerzej niż w poprzedniej generacji Murano, ułatwiając wsiadanie lub załadunek fotelika dziecięcego.
Za drugą linią siedzeń, która dzieli się w proporcjach 60/40, przestrzeń bagażowa oferuje 32.9 stóp sześciennych miejsca przy podniesionych siedzeniach i 63.5 przy opuszczonych. Elektryczna klapa jest standardem, a w klasie Platinum dodano klapę elektryczną aktywowaną ruchem.
Technologie dla pewności i kontroli
Murano 2025 wykorzystuje zaawansowane technologie, aby zwiększyć pewność kierowcy. Nissan Safety Shield® 360 jest standardem, a Murano uzupełnia tę gamę technologii bezpieczeństwa o kilka zaawansowanych funkcji wspomagających kierowcę.
Po raz pierwszy w Murano dostępny jest monitor 3D Intelligent Around View®, który rozwija poprzedni model poprzez umożliwienie użytkownikowi wyboru jednego z ośmiu wirtualnych punktów widzenia „wokół” pojazdu. Dodatkowo Murano przyjmuje widok maski Invisible Hood View, umożliwiając wirtualny widok „przez” komorę silnika, aby pomóc w dostrzeganiu śladów po myjni, krawężników przejazdów lub innych przeszkód.
Nissan Murano SV oferuje ProPILOT Assist, który łączy inteligentny tempomat z asystentem kierownicy dla wygodniejszej jazdy po autostradzie. W klasach SV i Platinum ProPILOT Assist 1.1 zwiększa możliwości systemu, korzystając z danych nawigacyjnych do proaktywnej regulacji prędkości przed zakrętami na podstawie danych o planowanej trasie pojazdu.
Priorytet dla bezpieczeństwa
Zaangażowanie Murano w bezpieczeństwo obejmuje również szereg ulepszeń, które mają na celu poprawę wydajności przy zderzeniach dla pasażerów tylnych siedzeń. Na przykład, przeniesienie lusterek bocznych z słupka A na zewnętrzne drzwi poprawia widoczność do przodu dla kierowcy. Całkowicie nowy Murano dodaje także poduszkę powietrzną dla kolana pasażera.
W drugim rzędzie Nissan Murano dodaje wzmocnienia pod siedzeniami, a także ograniczniki obciążenia pasów bezpieczeństwa oraz napinacze dla pasażerów tylnych.
Intuicyjna łączność
Podwójne wyświetlacze 12.3-cala są standardem w Murano. Środkowy wyświetlacz to ekran dotykowy oferujący rozrywkę, informacje i więcej; w Murano SV zawiera standardowy bezprzewodowy Apple CarPlay® oraz bezprzewodowy Android Auto™. Lewy wyświetlacz służy jako zestaw wskaźników pojazdu i ma wiele konfigurowalnych trybów wyświetlania.
Całkowicie nowy Murano 2025 to najnowszy model Nissana, który przyjmuje bezproblemową łączność Google wbudowaną. Włączony w klasach SL i Platinum, umożliwia korzystanie z znanych aplikacji – w tym Google Maps, Google Assistant i Sklepu Play – bezpośrednio na desce rozdzielczej pojazdu.
Opcje ładowania obejmują dwa porty USB Type-C z przodu i dwa z tyłu oraz standardową bezprzewodową ładowarkę do telefonów w centralnej konsoli.
Aktywna redukcja dźwięku jest standardem we wszystkich klasach Murano. W klasach SL i Platinum system audio Bose® z 10 głośnikami zapewnia bogaty, realistyczny dźwięk w całej kabinie.
Płynna jednostka napędowa z pewną kontrolą
Aby zapewnić responsywną wydajność, Nissan Murano ma standardową jednostkę napędową 2.0-liter VC-Turbo (z turbo sprężarką o zmiennej kompresji) o mocy 241 koni mechanicznych i 260 lb-ft momentu obrotowego, co stanowi wzrost o 20 lb-ft w porównaniu do poprzedniego Murano. Silnik współpracuje z 9-biegową automatyczną skrzynią biegów, która ma dźwignie zmiany biegów, co poprawia dynamikę jazdy. Standardowe jest również automatyczne wyłączanie silnika.
Murano SV oferowane jest z napędem na przednie koła lub inteligentnym napędem na wszystkie koła, podczas gdy klasy SL i Platinum mają standardowy AWD. Aby poprawić komfort jazdy i prowadzenia, nowy Murano przyjmuje amortyzatory wrażliwe na częstotliwość w swoim zawieszeniu i przechodzi na elektryczne wspomaganie kierownicy.