Odświeżona ósmą generacja modelu 911 wprowadziła znany samochód sportowy w erę hybrydową, a wersja GTS była pierwsza, która mogła pochwalić się elektrycznym napędem.
Od momentu wprowadzenia nazwy 911 do oferty Porsche w 1964 roku, ten samochód sportowy zyskał sławę zwinnego prowadzenia i doskonałych osiągów. Co więcej, stał się znany z niezawodności i możliwości codziennego użytkowania, pomimo że na torach wyścigowych budził respekt. Z biegiem lat auto rosło pod względem rozmiaru i mocy, ale jego kształt pozostał w dużej mierze niezmieniony. Silniki typu flat, zarówno czterocylindrowe, jak i sześciocylindrowe, stały się symbolem marki. W 2019 roku Porsche wprowadziło ósmą generację modelu 911, znaną również jako generacja 992, a pięć lat później, w 2024 roku, odświeżyło ofertę. Nowa wersja została znacząco poprawiona w każdym aspekcie, od wyglądu zewnętrznego po wnętrze i napęd.
Na przedzie modelu 2025 Porsche 911 GTS zauważalna była nowa osłona przednia. Jej dolny zderzak nie miał zamontowanych lamp kierunkowskazów. Producent przeniósł je do wnętrza reflektorów, które dostępne były w wersji z diodami LED lub HD matrix LED z ponad 32 000 punktami świetlnymi. Na dolnej części zderzaka znajdowały się boczne wloty powietrza z pięcioma pionowymi klapami, które mogły się otwierać i zamykać, kierując strumień powietrza w stronę rotatorów lub chłodnic, w zależności od potrzeb samochodu.
Patrząc na profil, model 2025 Porsche 911 Carrera GTS zachował ogólny kształt, ale miał kilka asów w rękawie. Jeździł na 20-calowych felgach z przodu i 21-calowych z tyłu. W przeciwieństwie do standardowej Carrery, która miała pięciopunktowy wzór, wersja GTS była wyposażona w centralny system blokady. Innym unikalnym detalem były przyciemnione lampy kierunkowskazów zamontowane z przodu nad nadkolami. Z tyłu odświeżona Carrera GTS miała nowe finy nad pokrywą silnika, zawierające charakterystyczne czerwone linie generacji 992 umieszczone pośrodku. Porsche zmieniło także tylny zderzak, który miał podwójne wydechy umieszczone bliżej środka, zamiast z boku, jak w modelu 2019 Porsche Carrera GTS.
Wnętrze pojazdu przeszło znaczącą aktualizację, szczególnie na desce rozdzielczej. Razem z odświeżoną generacją 992 modelu 911, Porsche wprowadziło całkowicie cyfrowy zestaw wskaźników. Wyposażony był w 14,6-calowy zakrzywiony wyświetlacz, który klienci mogli dostosować do swoich potrzeb i upodobań. Ci, którzy nadal chcieli widzieć obrotomierz na środku, mogli to zrobić. Nad centralnym panelem producent umieścił ekran dotykowy do systemu infotainment. Klienci mogli zamówić samochód z sportowymi fotelami, które miały zintegrowane zagłówki haftowane literami GTS.
Jednak najważniejsza aktualizacja pojazdu znajdowała się pod jego karoserią. Model 2025 Porsche Carrera GTS miał nowo opracowany silnik, który był wyposażony w parę turbosprężarek przejętych z linii Turbo. Moment obrotowy pozostał taki sam jak w modelu z 2019 roku, jednak jego szczytowy moment osiągany był przy 2000 obrotów na minutę, 200 obrotów wcześniej niż w jego poprzedniku. Dodatkowo, silnik elektryczny przyspieszał pojazd szybciej niż poprzednia Carrera GTS. Od modelu 2025 GTS standardowo wyposażono w kierownicę na wszystkie koła oraz system Porsche Dynamic Chassis Control.
Porsche dokonał fundamentalnej modernizacji ikonicznego sportowego samochodu 911. Nowy model 911 Carrera GTS jest pierwszym ulicznym 911 wyposażonym w superlekki hybrydowy napęd o wysokich osiągach. Nowo opracowany, innowacyjny system napędowy o pojemności 3,6 litra zapewnia znacznie poprawione osiągi. Model 911 Carrera GTS Coupé przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,0 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 312 km/h. Model 911 Carrera będzie również dostępny od razu przy premierze nowego modelu. Jego sercem jest lekko zmodyfikowany silnik typu boxer o pojemności 3,0 litra z podwójnym turbodoładowaniem, który jest bardziej wydajny od swojego poprzednika. Nowy 911 wyróżnia się także odświeżonym designem, lepszą aerodynamiką, nowoczesnym wnętrzem, ulepszonym wyposażeniem standardowym i rozszerzoną łącznością.
W ramach wprowadzenia swojego ikonicznego modelu Porsche zmodernizowało cztery z sześciu linii modelowych w zaledwie kilka miesięcy: Panamera, Taycan, Macan i 911. „Nasze portfolio produktowe jest młodsze niż kiedykolwiek i niezwykle atrakcyjne” – mówi dyrektor generalny Oliver Blume. „Oferuje naszym klientom jeszcze więcej możliwości personalizacji oraz ekskluzywnych doświadczeń.”
Inspirowany sportem motorowym: innowacyjny napęd hybrydowy o wysokich osiągach
Przy projektowaniu hybrydowego systemu dla nowych modeli 911 Carrera GTS inżynierowie Porsche wykorzystali wiedzę zdobytą w wyścigach. „Opracowaliśmy i przetestowaliśmy różnorodne pomysły i podejścia, aby stworzyć hybrydowy system idealnie pasujący do 911. Efektem jest unikalny napęd, który wpisuje się w ogólną koncepcję 911 i znacząco zwiększa jego osiągi” – mówi Frank Moser, wiceprezydent ds. linii modelowych 911 i 718.
Lekki i wydajny system T-Hybrid posiada nowo opracowany elektryczny turbodoładowacz. Zintegrowany silnik elektryczny, umieszczony pomiędzy sprężarką a wirnikiem turbiny, natychmiastowo przyspiesza działanie turbodoładowacza. To natychmiastowo zwiększa ciśnienie doładowania. Silnik elektryczny w turbodoładowaczu działa również jako generator, generując do 11 kW (15 PS) mocy elektrycznej, z której energia jest pobierana z przepływu spalin. Turebodoładowacz elektryczny bez zaworu upustowego pozwala na użycie jednego turbodoładowacza zamiast dwóch, co zapewnia bardziej dynamiczne i responsywne dostarczanie mocy.
Napęd obejmuje także silnik synchroniczny z magnesami trwałymi zintegrowany z nową, potężniejszą ośmiobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (PDK). Nawet na biegu jałowym wspiera silnik boxer dodatkowym momentem obrotowym do 150 Nm, zapewniając wzrost mocy do 40 kW. Porsche połączyło oba silniki elektryczne z lekką i kompaktową wysokowoltową baterią, która ma rozmiar i wagę konwencjonalnej 12-woltowej akumulatora rozruchowego, ale przechowuje do 1,9 kWh energii (brutto) i działa przy napięciu 400 V. Dla zoptymalizowanej ogólnej wagi Porsche zainstalowało lekką baterię litowo-jonową dla systemu elektrycznego 12 V.
Sercem napędu T-Hybrid jest nowo opracowany silnik boxer o pojemności 3,6 litra. Wysokowoltowy system umożliwia elektryczne napędzanie sprężarki klimatyzacji, eliminując potrzebę napędu paskowego, co czyni silnik znacznie bardziej kompaktowym. W ten sposób powstaje przestrzeń nad jednostką napędową na inwerter pulsu i konwerter DC-DC. Powiększona średnica cylindrów do 97 mm oraz zwiększony skok do 81 mm zwiększają pojemność o 0,6 litra w porównaniu do poprzednika. Silnik wykorzystuje sterowanie wałka rozrządu VarioCam i kontrolę zaworów z wahaczami. Utrzymuje idealny stosunek mieszanki paliwa i powietrza w całym zakresie (lambda = 1).
Nawet bez wsparcia elektrycznego silnik boxer dostarcza 357 kW (485 PS) i 570 Nm momentu obrotowego. Całkowita moc systemu wynosi 398 kW (541 PS) i 610 Nm. Wzrost mocy w porównaniu do poprzednika wynosi 45 kW (61 PS). Nowy model 911 Carrera GTS również pokonuje swojego poprzednika w przyspieszeniu do 100 km/h, szczególnie na starcie. Wydajny napęd hybrydowy osiąga wysoce dynamiczne właściwości jezdne, jednocześnie redukując emisję CO2 przy znacznie mniejszej dodatkowej wadze w porównaniu do pojazdów hybrydowych typu plug-in. Wzrost wagi w porównaniu z poprzednikiem wynosi zaledwie 50 kilogramów.
Model 911 Carrera wciąż oferuje silnik boxer o pojemności 3,0 litra z podwójnym turbodoładowaniem. Ten silnik również przeszedł kompleksową modernizację. Między innymi przyjął intercooler z modeli Turbo, który teraz znajduje się bezpośrednio pod tylną kratką, nad silnikiem. Turbodoładowacze w nowym modelu 911 Carrera wcześniej zarezerwowano dla modeli GTS. Dzięki tym modyfikacjom Porsche osiąga jednocześnie redukcję emisji i wzrost mocy do 290 kW (394 PS), przy maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Nowy model 911 Carrera Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy (3,9 sekundy z pakietem Sport Chrono) i osiąga maksymalną prędkość 294 km/h. W porównaniu do poprzednika oznacza to poprawę o 0,1 sekundy i 1 km/h odpowiednio.
Optymalne zawieszenie i aktywna aerodynamika
Zawieszenie modelu 911 Carrera GTS również zostało kompleksowo zrewidowane. Po raz pierwszy tylna oś sterująca jest standardem. Zwiększa to stabilność przy wysokich prędkościach i zmniejsza promień skrętu. Porsche zintegrowało system stabilizacji antywstrząsowej Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) z wysokowoltowym systemem napędu hybrydowego. Umożliwia to zastosowanie elektro-hydraulicznego systemu sterowania, co czyni system jeszcze bardziej elastycznym i precyzyjnym. Sportowe zawieszenie z regulowanym systemem tłumienia (PASM) i obniżoną o 10 mm wysokością jazdy zapewnia charakterystyczne właściwości jezdne GTS.
Dostępnych jest w sumie siedem projektów kół 19-/20-calowych lub 20-/21-calowych dla nowego modelu 911. Po raz pierwszy w 911 Carrera dostępne są koła Exclusive Design z węglowymi łopatkami, które zmniejszają współczynnik oporu i tym samym zwiększają efektywność. Modele 911 Carrera GTS standardowo wyposażone są w 21-calowe koła o szerokości 11,5 cala i oponach 315/30 ZR 21 z tyłu. Z przodu znajdują się opony 245/35 ZR 20 na 8,5-calowych 20-calowych kołach. W związku z znacząco zwiększonymi osiągami, szersza powierzchnia tylnych opon poprawia dynamikę jazdy i przyczepność nowego modelu 911 Carrera GTS.
Sportowy, aerodynamiczny wygląd
Porsche usprawniło zewnętrzny design modelu 911 dzięki starannie wybranym aktualizacjom. Większość tych działań poprawia aerodynamikę i osiągi sportowego samochodu. Zmiany obejmują nowe, specyficzne dla modelu zderzaki. Po raz pierwszy Porsche zintegrowało wszystkie funkcje świetlne w standardowych reflektorach LED z matrycą 911, z charakterystyczną grafiką czterech punktów. Umożliwia to rezygnację z przednich świateł do jazdy i tworzy miejsce dla większych otworów wentylacyjnych z przodu auta.
W modelach 911 Carrera GTS widoczny od zewnątrz przedni grill ma pięć pionowo ułożonych aktywnych klap wentylacyjnych oraz dodatkową ukrytą klapę z każdej strony. Po raz pierwszy w 911 są one uzupełnione adaptacyjnymi dyfuzorami przednimi w podwoziu, które są sterowane razem z klapami wentylacyjnymi. Elementy te kierują przepływem powietrza w razie potrzeby: gdy zapotrzebowanie na moc jest minimalne, zamknięte klapy optymalizują aerodynamikę. Gdy zapotrzebowanie na moc jest wysokie – na przykład w sytuacjach torowych – klapy kierują dużą ilość powietrza do chłodnic samochodu. Czujniki systemów asystujących znajdują się teraz za błyszczącą powierzchnią poniżej tablicy rejestracyjnej.
Opcjonalnie Porsche oferuje nowe reflektory z funkcją matrycy HD LED z ponad 32 000 punktami świetlnymi. Wydajny dalekozasięg oświetla drogę na dystansie ponad 600 metrów. Oferuje również innowacyjne dodatkowe funkcje, takie jak dynamiczne oświetlenie zakrętów w zależności od trybu jazdy, oświetlenie pasa ruchu, oświetlenie stref robót oraz oświetlenie wąskich miejsc z nienaśladującym światłem dalekosiężnym, które jest precyzyjne do piksela.
Nowo zaprojektowany pas świetlny z zintegrowanym łukiem i logo 'PORSCHE’ sprawia, że tył modelu 911 wydaje się głębszy i szerszy. Nowa tylna kratka z pięcioma finami po każdej stronie łączy się z tylnią szybą, tworząc graficzną jednostkę, która płynnie przechodzi w chowany spojler poniżej. Tablica rejestracyjna została umieszczona wyżej, a tylny zderzak ma wyraźną strukturę. Systemy wydechowe specyficzne dla modelu są elegancko zintegrowane ze wspaniałymi finami dyfuzora. Opcjonalnie dostępny jest sportowy układ wydechowy dla modeli 911 Carrera. Modele 911 Carrera GTS standardowo wyposażone są w sportowy układ wydechowy specyficzny dla GTS.
Opcjonalny zestaw aero jeszcze bardziej poprawia osiągi modelu 911 Coupé. Obejmuje charakterystyczny przedni zderzak SportDesign z unikalnym spojlerem, pasującymi panelami progowymi oraz lżejszym, stałym tylnym skrzydłem. Te elementy redukują siłę nośną i poprawiają przyczepność sportowego samochodu.
Całkowicie cyfrowy kokpit i rozszerzona łączność
W wariantach coupé Porsche zaprojektowało wnętrze nowego modelu 911 jako standardowe dwuosobowe. Opcjonalnie dostępna jest konfiguracja 2+2 bez dodatkowych opłat. W kokpicie Porsche łączy znaną DNA designu 911 z nowoczesną technologią: koncept sterowania Porsche Driver Experience koncentruje się na osi kierowcy i intuicyjnej, szybszej obsłudze. Kluczowe elementy sterujące zostały rozmieszczone bezpośrednio na lub wokół kierownicy. Należą do nich standardowy przełącznik trybu jazdy, poprawiona dźwignia asystenta kierowcy oraz, po raz pierwszy w modelu 911, przycisk startu – po lewej stronie kierownicy, rzecz jasna. W schowku konsoli centralnej nowego modelu 911 znajduje się chłodzony schowek na smartfony, z funkcją ładowania indukcyjnego.
Po raz pierwszy model 911 ma całkowicie cyfrowy zestaw wskaźników. Zakrzywiony wyświetlacz o przekątnej 12,6 cala elegancko wpisuje się w nową koncepcję sterowania i wyświetlania, a jego personalizacja jest obszerna. Oferuje do siedmiu widoków, w tym ekskluzywny wyświetlacz Classic inspirowany tradycyjnym pięciotubowym designem wskaźników Porsche z centralnym tachometrem.
System Porsche Communication Management (PCM) jest nadal obsługiwany za pośrednictwem wysokorozdzielczego centralnego wyświetlacza o przekątnej 10,9 cala. Jednak personalizacja trybów jazdy i obsługa systemów asystujących kierowcy zostały znacznie poprawione. Ulepszony model 911 ma również nowe funkcje łączności. Kod QR znacząco upraszcza proces logowania do PCM z Porsche ID. Apple CarPlay® jest głębiej zintegrowany z pojazdem. W razie potrzeby wyświetla informacje na zestawie wskaźników i umożliwia bezpośrednią obsługę funkcji pojazdu w ekosystemie Apple®, na przykład za pomocą asystenta głosowego Siri®. Po raz pierwszy dostępne jest również strumieniowe przesyłanie wideo opcjonalnie podczas postoju. Aplikacje takie jak Spotify® i Apple Music® mogą być używane jako natywne aplikacje w PCM bez podłączonego smartfona.
Można już zamawiać od 128 700 euro