Po 25 latach i siedmiu wersjach oraz generacjach Porsche 911 GT3, niemiecki producent samochodów sportowych wprowadził nową iterację tej marki w październiku 2024 roku.
Opracowany jako samochód sportowy z wystarczającą mocą, aby skutecznie rywalizować w przyjacielskich weekendowych wyzwaniach, Porsche 911 GT3 ewoluował w dwie wersje: jedna z nich mogła być używana jako codzienny pojazd, a druga miała na celu wywołanie uśmiechu na twarzy właściciela podczas weekendów na torach wyścigowych. Jednocześnie jednym z najważniejszych wyzwań było dostosowanie się do surowszych norm emisji, które mogłyby ograniczyć moc silnika. Jednak to się nie stało, a samochód stał się jeszcze szybszy, mimo że jego waga nieznacznie wzrosła. Dodatkowo Porsche dodało zasłużoną estetyczną aktualizację do generacji 992.1 swojego znanego modelu 911.
W wersji 992.2 Porsche 911 GT3 niemiecki producent poprawił przednią część pojazdu. Zachowując tradycyjne okrągłe reflektory, zastąpił poprzedni wzór czterech kropek dla LED-owych świateł do jazdy dziennej czterema liniami, które pełniły także funkcję kierunkowskazów. Pomiędzy nimi, na masce, zamontowano dwa wloty powietrza, które poprawiły docisk aerodynamiczny. Na dolnej części owiniętego plastikiem zderzaka Porsche stworzyło osłonę z szerokim, kanciastym wlotem powietrza. Dodatkowo, w wersji GT3, producent dodał spojler dolny, podtrzymywany przez cztery kable, aby utrzymać go stabilnie przy wysokich prędkościach.
Z profilu, gotowy do wyścigów Porsche 911 GT3 z 2025 roku nie zdradzał swoich sekretów na pierwszy rzut oka. Standardowa wersja wyposażona była w aluminiowe felgi oraz stalowe hamulce. Ci, którzy zdecydowali się na pakiet Weissach, mogli również skorzystać z opcji tarcz węglowo-ceramicznych oraz felg magnezowych, co pozwoliło zaoszczędzić około dziewięciu kilogramów (20 lbs) na wadze pojazdu. Ten sam pakiet dodał również odsłonięte elementy włókna węglowego na masce i osłonach lusterek. W przeciwieństwie do pozostałych modeli 911, GT3 posiadał dach z włókna węglowego. Z tyłu, Porsche poprawiło aerodynamikę samochodu. Żaden element nie był tam tylko dla wyglądu, a wszystkie miały swoje znaczenie. Spojler typu ducktail na pokrywie silnika zwiększał docisk. Dodatkowo dostępne było ogromne skrzydło z włókna węglowego z niepomalowanymi elementami. W przeciwieństwie do poprzedniej wersji GT3, model 2025 roku miał nową kratkę chłodnicy na górnej stronie, z pojedynczym prostokątnym otworem ozdobionym siatką zamiast małych pionowych szczelin. Tylny zderzak również został odświeżony i miał prawdziwe otwory wydechowe za nadkolami, aby uwolnić powietrze uwięzione wewnątrz archwów kół. Pod zderzakiem znalazł się podwójny system wydechowy, starannie zintegrowany z pionowymi żebrami dyfuzora.
Wnętrze pojazdu skupiało się nie tylko na osiągach, ale także na stylu i komforcie. Porsche 911 GT3 RS z 2025 roku miał standardowe sportowe siedzenia, a dostępny był również zestaw kubełków z włókna węglowego. Co więcej, były one wyposażone w zdejmowane wkładki na zagłówki, co zwiększało przestrzeń na kaski. Przed kierowcą znajdował się całkowicie cyfrowy wyświetlacz. Był on konfigurowalny, więc kierowca mógł wybrać potrzebne wskaźniki na torze lub w codziennym użytkowaniu. Na szczycie centralnej konsoli Porsche umieściło ekran dotykowy do systemu informacyjno-rozrywkowego. Ostatnią, ale nie mniej ważną opcją, producent sportowych samochodów oferował klatkę bezpieczeństwa z włókna węglowego, która jeszcze bardziej usztywniała struktury pojazdu dla lepszej wydajności na torze.
Ze względu na konieczność przestrzegania surowszych norm emisji niż w poprzedniku, producent musiał podwoić liczbę katalizatorów z dwóch do czterech. Mimo to moc pozostała na tym samym poziomie i wyniosła 510 PS (503 hp) z czterocylindrowego silnika typu flat-six o pojemności czterech litrów. Cała moc była przekazywana na tylne koła za pomocą standardowej sześciobiegowej skrzyni manualnej lub siedmiobiegowej skrzyni PDK (automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem).
Porsche wprowadza na rynek nową wersję modelu 911 GT3. Ten wyjątkowo przygotowany do jazdy po torze sportowy samochód debiutuje w roku jubileuszowym z rozszerzoną strategią odchudzenia, silnikiem typu boxer o pojemności 4.0 litrów, mocy 375 kW (510 KM) i momencie obrotowym 450 Nm oraz nowymi, skoncentrowanymi na kliencie opcjami. Pakiet Weissach, dostępny po raz pierwszy w 911 GT3, oferuje jeszcze więcej opcji konfiguracji dostosowanych do jazdy po torze. Dodatkowo, sportowy samochód jest wyposażony w bardziej rozbudowane standardowe wyposażenie oraz inne opcje, które dodatkowo zwiększają jego precyzję i sportowy charakter.
911 GT3 z nowoczesnym stylem
Nowe modele Porsche 911 GT3 charakteryzują się wyraźniej ostrym designem z przodu i z tyłu oraz dostosowaną aerodynamiką. W obu wariantach, przeprofilowany przedni dyfuzor, dopracowany kształt wargi skrzydła oraz zmodyfikowane płetwy na podwoziu zwiększają docisk i optymalizują przepływ powietrza. Przeprojektowane reflektory Matrix LED, dostępne w 911 GT3 z opcjonalnym białym akcentem, łączą wszystkie funkcje świetlne 911 i eliminują potrzebę dodatkowych świateł w przedniej osłonie. To umożliwia powiększenie obszaru dolotu powietrza oraz wyraźnie uporządkowany wygląd. Z tyłu, dyfuzor, wloty powietrza i pokrywa bagażnika zostały przeprojektowane. Tylne skrzydło 911 GT3 ma nowe, skośne panele boczne.
Porsche stosuje specjalnie opracowane, aerodynamicznie ukształtowane wahacze z profilami w kształcie kropli wody na przedniej osi z podwójnym wahaczem. Zwiększają one docisk w architekturze kół przy dużych prędkościach oraz poprawiają chłodzenie hamulców. Aby zapewnić, że balans docisku pomiędzy przednią a tylną osią jest zachowany nawet podczas hamowania z dużych prędkości, inżynierowie zawieszenia zredukowali przechył (anty-zawieszenie). W nowym 911 GT3, przedni staw kulowy dolnego wahacza został ustawiony niżej na przedniej osi, aby to ułatwić. Porsche 911 GT3 zaadaptowało te modyfikacje z aktualnego modelu 911 GT3 RS. 911 GT3 jest standardowo wyposażony w opony sportowe 255/35 ZR 20 (przód) i 315/30 ZR 21 (tył) z poprawioną przyczepnością w mokrych warunkach; opcjonalnie dostępne są opony torowe z homologacją drogową.
Pakiet Touring dostępny od momentu premiery i jeszcze bardziej dostosowywalny
Przy zmianie modelu Porsche jeszcze wyraźniej definiuje warianty 911 GT3. Po raz pierwszy popularny pakiet Touring będzie dostępny już od momentu wprowadzenia na rynek. Nazwa „Pakiet Touring” sięga wariantu wyposażeniowego z 1973 roku, 911 Carrera RS 2.7. Od 2017 roku stanowi część programu GT3. W nowym 911 GT3 jest jeszcze bardziej wyrazisty, co widać w logo „911 GT3 touring” na siatce tylnej pokrywy. 911 GT3 z pakietem Touring rezygnuje z ustalonego skrzydła, zachowując w ten sposób ponadczasową elegancką linię 911. Rozsuwane tylne skrzydło z krawędzią odrywania, słynny flap Gurneya oraz dostosowany design płetw na podwoziu zapewniają równowagę aerodynamiczną. Wnętrze oferuje wysokiej jakości skórzaną tapicerkę oraz klasyczną, sportową atmosferę. Po raz pierwszy dostępny jest również system tylnej kanapy jako opcja dla 911 GT3 z pakietem Touring. Pozwala to na jeszcze bardziej indywidualne dostosowanie sportowego samochodu do życzeń klienta, aby maksymalnie cieszyć się jazdą po krętych drogach. „Szczególnie na krętych drogach można wyraźnie poczuć, że układ kierowniczy jest lepiej dostrojony niż w poprzedniku,” mówi ambasador marki Porsche, Walter Röhrl. „Wzbudza to jeszcze większą pewność w samochodzie, ponieważ reaguje spokojniej z pozycji centralnej, nie tracąc przy tym swojej bezpośredniości. Krótsza przekładnia również znacznie zwiększa przyjemność z jazdy po krętych drogach.”
Odchudzona konstrukcja w całym samochodzie
Niska masa całkowita przyczynia się do zwinnego i bezpośredniego prowadzenia 911 GT3. Nowe Porsche 911 GT3 w pełni wykorzystuje odchudzoną konstrukcję. Nowe, srebrne, lekkie aluminiowe koła redukują masy nieodsprężone o ponad 1,5 kg w porównaniu do poprzedniego modelu. Opcjonalnie, dostępne są koła magnezowe w pakiecie Weissach lub pakiecie Leichtbau (lekka konstrukcja). Oszczędzają one dziewięć kilogramów. Nowa bateria litowo-jonowa o pojemności 40 Ah przyczynia się do sportowego wskaźnika masy ciała, redukując masę o dodatkowe cztery kilogramy. W najlżejszej konfiguracji, nowy 911 GT3 waży zaledwie 1,420 kilogramów.
Osiem procent krótszy przełożenie biegów
Silnik o pojemności 4.0 litra w nowym 911 GT3 został zaprojektowany na podstawie aktualnych, znacznie surowszych norm emisji spalin i wyposażony w dwa filtry cząstek stałych oraz cztery katalizatory. Dzięki temu niezwykle wydajnemu systemowi kontroli emisji, Porsche dostarcza również wciągający dźwięk. Moc silnika sześciocylindrowego silnika boxer została osiągnięta dzięki serii działań optymalizacyjnych. Głowice cylindrów zostały zrewidowane, a ostrzejsze wałki rozrządu 911 GT3 RS zapewniają jeszcze bardziej dynamiczne osiągi w górnym zakresie obrotów silnika. Ponadto zastosowano zoptymalizowane zawory throttle oraz ulepszone chłodnice oleju. Silnik boxer wciąż generuje 375 kW (510 KM). Oznacza to, że każda kilowat mocy w nowym silniku wolnossącym o dużej prędkości musi poruszać jedynie 3,8 kilogramów (2,8 kg/KM) w najlżejszej konfiguracji pojazdu. Dodatkowo, zarówno 7-biegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem (PDK), jak i 6-biegowa manualna skrzynia GT mają przełożenie końcowe, które jest o osiem procent krótsze niż w poprzedniku. Obie opcje skrzyń biegów są dostępne zarówno dla 911 GT3, jak i 911 GT3 z pakietem Touring. Nowy 911 GT3 przyspiesza do prędkości 100 km/h w 3.4 sekundy z PDK i osiąga maksymalną prędkość 311 km/h (w przypadku skrzyni manualnej: 3.9 s; 313 km/h). „Na torze nowy 911 GT3 pozwala na jeszcze lepszą kontrolę, ponieważ utrzymuje się w stabilnej pozycji i lepiej radzi sobie z nierównościami i przejazdami przez krawężniki dzięki zoptymalizowanemu strojeniu amortyzatorów,” mówi ambasador marki Jörg Bergmeister. „System anty-zawieszenia znacząco redukuje ruch przechylania podczas hamowania. W rezultacie balans samochodu pozostaje znacznie bardziej spójny w każdych warunkach.”
Innowacyjne lekkie sportowe fotele kubełkowe
Dla nowego Porsche 911 GT3 dostępny jest nowy lekki sportowy fotel kubełkowy z składanym oparciem i skorupą siedzenia wykonaną z CFRP jako opcja. Fotel jest wyposażony w zintegrowany poduszkę powietrzną na klatkę piersiową, elektryczną regulację wysokości oraz manualną regulację długości; opcjonalnie dostępny jest trzystopniowy podgrzewacz siedzenia. Część wyściółki zagłówka można usunąć. To poprawia ergonomię dla większości kierowców podczas jazdy z kaskiem na torze. Funkcja składania oparcia, aktywowana za pomocą pętli, umożliwia dostęp do opcjonalnego systemu tylnej kanapy oferowanego po raz pierwszy w 911 GT3 z pakietem Touring. Jako alternatywę można zamówić fotele Adaptive Sports Seats Plus z elektryczną 18-stopniową regulacją.
Czarne wnętrze standardowego kokpitu w nowym 911 GT3 opiera się na designie aktualnych modeli 911. W przeciwieństwie do modeli Carrera, 911 GT3 nie uruchamia się za pomocą przycisku, lecz ma nadal pokrętło zapłonu. Opcjonalna roll-bar podkreśla bliskość do sportów motorowych. Cyfrowy panel wskaźników w centrum wspiera kierowcę jasno uporządkowanym wyświetlaczem i koncepcją sterowania. Dzięki kontrastowej kolorystyce, wskaźnik obrotów silnika i stoper są czytelne w mgnieniu oka. Tryb wyświetlania „Track Screen” redukuje cyfrowe wyświetlacze po lewej i prawej stronie obrotomierza do kluczowych danych dotyczących opon, oleju, wody i paliwa oraz informuje kierowcę o optymalnym czasie zmiany biegów za pomocą sygnału świetlnego. Jeśli życzy sobie, wyświetlacz obrotomierza można obrócić tak, aby maksymalna prędkość obrotowa wynosząca 9,000 obr/min znajdowała się na znaku godziny 12.
Indywidualne pakiety dla 911 GT3 i 911 GT3 Touring
Porsche oferuje różne pakiety wyposażeniowe dla nowego 911 GT3. Z pakietem Weissach, dostępnym po raz pierwszy, 911 GT3 jest jeszcze bardziej indywidualnie konfigurowalny do użycia na torach. Stabilizator, pręty łączące i panel sztywności na tylnej osi wykonane są z CFRP, podobnie jak dach, panele boczne tylnego skrzydła, zewnętrzna powłoka lusterka, trójkąt lusterka oraz powietrznice w przednim obszarze. Dodatkowe skórzane i Race-Tex tapicerki poprawiają wygląd wnętrza. Po raz pierwszy górna strona deski rozdzielczej w Porsche 911 GT3 jest odpowiednio pokryta matowym Racetexem. CFRP uchwyty drzwiowe i siatki do przechowywania optymalizują panele drzwiowe wnętrza pod kątem odchudzonej konstrukcji. CFRP klatka bezpieczeństwa i lekkie, odkuwające koła magnezowe są dostępne jako opcje.
Dla 911 GT3 z pakietem Touring, Porsche oferuje pakiet Leichtbau. W tym pakiecie dach malowany w kolorze nadwozia, stabilizator, pręty łączące i panel sztywności na tylnej osi wykonane są z CFRP. Lekkie, magnezowe koła odkuwające oraz lekkie panele drzwiowe również są częścią pakietu. W połączeniu ze standardową 6-biegową skrzynią biegów GT, stosowana jest skrócona dźwignia zmiany biegów z modelu 911 S/T. Przed dźwignią zmiany biegów znajduje się tabliczka z napisem „Leichtbau”, wskazującą pakiet.
Dla 911 GT3 z tylnym skrzydłem, pakiet Clubsport do użycia na torze jest dostępny bez dodatkowych opłat. Obejmuje on stalową klatkę bezpieczeństwa zamontowaną z tyłu, 6-punktowe pasy dla kierowcy oraz przenośny gaśnik. Opcjonalne lekkie sportowe fotele kubełkowe są warunkiem koniecznym do tego.
„Nowy 911 GT3 stał się jeszcze bardziej ekscytujący i indywidualny. Zgłębiśmy wiele szczegółów i nadaliśmy mu wiele funkcji, których chcieli nasi klienci. To pozwala na jeszcze bardziej specyficzne dostosowanie GT3 do celu lub preferencji kierowcy,” mówi Andreas Preuninger, dyrektor ds. samochodów GT.
Ekskluzywny chronograf to „samochód sportowy na nadgarstek”
Ekskluzywnie dla właścicieli 911 GT3 oraz 911 GT3 Touring, Porsche Design prezentuje wyjątkowy czasomierz, który przekłada design i osiągi sportowego samochodu na nadgarstek. Chronograf 911 GT3 oraz chronograf 911 GT3 Touring są wyposażone w precyzyjny, certyfikowany przez COSC mechanizm Porsche Design WERK 01.200, który ma funkcję flyback. Ultra-lekka tytanowa obudowa, opcjonalnie z powłoką z czarnego węglika tytanu, łączy design samochodu sportowego z nowoczesnym zegarmistrzostwem. Tarcza w stylu GT3 z żółtymi akcentami i heksagonalną strukturą przypomina panel wskaźników pojazdu, podczas gdy wirnik nakręcający bazuje na designie obręczy GT3. Obwód tarczy dostępny jest we wszystkich kolorach nadwozia 911 GT3 oraz pakietu Touring, a także w kolorach programu Paint to Sample. Pasek, wykonany z oryginalnej skóry wnętrza Porsche oraz nici, również jest dopasowany do odpowiedniej konfiguracji pojazdu.