Macan wszedł w drugą generację z zupełnie nowym podejściem do rynku, rezygnując z silników spalinowych na rzecz w pełni elektrycznego napędu.
Porsche wprowadziło tzw. Baby Cayenne w 2014 roku jako godną alternatywę dla osób poszukujących kompaktowego crossovera premium. Oprócz osiągów i renomy marki, Macan dysponował kilkoma mocnymi jednostkami napędowymi, które mogły dotrzymać kroku, a nawet wyprzedzić niektóre samochody sportowe. Gdy świat zaczął uważniej przyglądać się pojazdom elektrycznym, niemiecka marka skupiła się na rozwoju EV i wprowadziła model Taycan. Następnie, w 2024 roku, dekadę po premierze Macana, zaprezentowała drugą generację tego modelu z w pełni elektrycznym napędem, budując crossover na nowej platformie zwanej Premium Platform Electric (PPE).
Od przodu, model 2024 Macan przejął kilka pomysłów designerskich od swojego brata, Taycana. Posiadał geometria kształtowane reflektory z czterema poziomymi paskami LED wewnątrz, które pełniły rolę świateł dziennych. Dostępny był system Matrix LED z adaptacyjnym oświetleniem. Niski kąt maski oraz szeroki grill w dolnej części zderzaka nadawały samochodowi agresywny i szybki wygląd. Co więcej, Porsche zainstalowało adaptacyjny dolny wlot powietrza, który mógł otwierać się i zamykać, aby poprawić chłodzenie lub aerodynamikę.
Z profilu, Macan 2024 zachował podobny kształt do swojego poprzednika, z postawą crossovera, wyższym prześwitem niż standardowa limuzyna oraz krótką maską. Nachylona szyba czołowa była podążała za łukowatą linią, która opisywała dach i pochyloną do przodu klapę bagażnika z tyłu. Wszystkie te elementy pozwoliły samochodowi osiągnąć opór powietrza na poziomie 0,25. Porsche oferowało Macana z felgami aluminiowymi o średnicy do 22 cali. Pod tylnym zderzakiem producent zainstalował czarny dyfuzor, a jak można się było spodziewać, brakowało rurek wydechowych.
Wnętrze Macana zostało zaprojektowane w eleganckim, ale sportowym stylu. Producent stworzył przestronną kabinę dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2,9 metra (113,9 cala), co stanowi 86 mm (3,5 cala) więcej niż w poprzedniku. Architektura PPE umożliwiła obniżenie przednich i tylnych siedzeń. Kierowca miał przed sobą w pełni cyfrowy, zakrzywiony wyświetlacz o przekątnej 12,6 cala do zestawu wskaźników. Jednocześnie, na szczycie centralnego kokpitu znajdował się 10,9-calowy ekran dotykowy w swobodnej pozycji. Ponadto klienci mogli zamówić Macana 2024 z wyświetlaczem przezroczystym z rozszerzoną rzeczywistością, który wyświetlał obrazy na przedniej szybie. Zaskakująco, mimo że Porsche nie było szczególnie skłonne do wdrażania Android Auto w swoich modelach, druga generacja kompaktowego crossovera polegała na systemie Android Automotive OS.
Klienci zostali powitani wzmocnionymi przednimi fotelami oddzielonymi wysokim środkowym konsolą, w której znajdował się ekran dotykowy do sterowania klimatyzacją, dwa uchwyty na kubki i podłokietnik. Tymczasem z tyłu, producent zainstalował dzieloną kanapę, która mogła zwiększyć przestrzeń bagażową. Klienci mogli korzystać z tylnej komory bagażowej lub frunka do przechowywania.
Macan 4 był modelem podstawowym drugiej generacji tej nazwy i był napędzany przez dwa silniki elektryczne, po jednym dla każdej osi. Oprócz napędu na wszystkie koła, posiadał również skręt na wszystkie koła, co pomagało klientom w wykonywaniu węższych zakrętów podczas parkowania.
Dziesięć lat po premierze, Porsche Macan wchodzi w drugą generację modelu, tym razem w wersji elektrycznej. Dzięki nowoczesnemu, ponadczasowemu designowi, charakterystycznej dla Porsche wydajności, długiemu zasięgowi oraz wysokiej codziennej praktyczności, nowy Macan 4 oraz Macan Turbo mają na celu całkowite spełnienie wymagań klientów Porsche wybierających SUV-a. „Podnosimy Macana na zupełnie nowy poziom – z wyjątkową E-Performance, nowym doświadczeniem kierowcy oraz bardzo imponującym designem,” powiedział Oliver Blume, przewodniczący zarządu Porsche AG, podczas światowej premiery w Singapurze.
„Naszym celem jest zaoferowanie najsportowego modelu w jego segmencie z całkowicie elektrycznym Macanem,” mówi Jörg Kerner, wiceprezydent linii produktowej Macan. Porsche stosuje wyłącznie najnowszą generację silników elektrycznych PSM na przedniej i tylnej osi, aby osiągnąć doskonałą efektywność i umożliwić optymalne powtarzalność mocy. Same liczby wskazują na najwyższą klasę E-Performance: w połączeniu z Launch Control, Macan 4 generuje do 300 kW (408 KM) mocy zwielokrotnionej, podczas gdy Macan Turbo dysponuje do 470 kW (639 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 650 i 1,130 Nm, co gwarantuje znakomite osiągi. Porsche Macan 4 przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 5.2 sekundy, podczas gdy Macan Turbo robi to w zaledwie 3.3 sekundy. Oba modele osiągają prędkości maksymalne wynoszące 220 i 260 km/h, odpowiednio.
Nowa platforma Premium Electric z architekturą 800-woltową
Silniki elektryczne czerpią energię z baterii litowo-jonowej umieszczonej w podwoziu, o pojemności brutto 100 kWh, z czego można aktywnie wykorzystać do 95 kWh. Bateria HV jest centralnym elementem nowo opracowanej platformy Premium Electric (PPE) z architekturą 800-woltową, stosowanej przez Porsche po raz pierwszy w nowym Macanie. Moc ładowania DC wynosi do 270 kW. Bateria może być naładowana z 10 do 80 procent w około 21 minut w odpowiedniej stacji szybkiego ładowania. Przy stacjach ładowania 400-woltowych, przełącznik wysokiego napięcia w baterii umożliwia ładowanie bankowe poprzez skuteczne podzielenie baterii 800-woltowej na dwie baterie, każda o nominalnym napięciu 400 woltów. Umożliwia to szczególnie efektywne ładowanie, bez dodatkowego wzmacniacza HV, z maksymalną mocą 135 kW. Ładowanie AC z mocą do 11 kW jest możliwe w domowych stacjach ładowania.
Podczas jazdy można odzyskać do 240 kW energii za pomocą silników elektrycznych. Zintegrowana skrzynka mocy (IPB) również przyczynia się do efektywności nowych modeli Macan, jednocześnie oszczędzając wagę i przestrzeń. Innowacyjna i kompaktowa IPB łączy w sobie trzy komponenty – pokładową ładowarkę AC, elektryczny ogrzewacz oraz konwerter DC/DC. Zasięg WLTP wynosi do 613 km w Macanie 4 i do 591 km w Macanie Turbo.
Sportowe proporcje i linie przypominające coupe
Dzięki bardziej wyrazistym proporcjom oraz DNA designu Porsche, nowe modele Macan prezentują się dynamicznie i dominująco. „Prezentując całkowicie elektrycznego Macana, przedstawiamy pierwsze Porsche, które elektryfikujemy z ustalonej tożsamości produktu,” mówi Michael Mauer, wiceprezydent ds. stylu Porsche. „Nowy Macan jest wyraźnie rozpoznawalny dzięki swojej tożsamości marki jako część rodziny produktów Porsche. Klasyczne proporcje Porsche zostały jeszcze bardziej rozwinięte i optymalnie dostosowane do wyzwań pojazdu elektrycznego, co jeszcze bardziej podkreśliło sportowy, nowoczesny i dynamiczny wygląd Macana. Design jasno pokazuje: Macan pozostaje sportowym samochodem w swoim segmencie, nawet w wersji elektrycznej.”
Płaska osłona maski i wyraźnie zaznaczone nadkola nadają SUV-owi o długości 4,784 mm, szerokości 1,938 mm i wysokości 1,622 mm dynamiczny wygląd nawet na postoju. Nowy Porsche Macan wyposażony jest w koła o średnicy do 22 cali z zróżnicowanym rozmiarem opon. Rozstaw osi, który jest o 86 mm dłuższy niż w poprzednim modelu (2,893 mm), kompensowany jest krótkimi zwisami z przodu i z tyłu. Reflektory są podzielone na dwie części: płaskie górne światło z czteropunktowymi światłami dziennymi jest osadzone w skrzydłach i podkreśla szerokość pojazdu. Główna jednostka reflektorów z opcjonalną technologią LED matrycowych jest umieszczona nieco niżej w przedniej części. Charakterystyczna linia Porsche tworzy jedność z płaską tylną szybą. W połączeniu z bezramkowymi drzwiami z charakterystycznymi bocznymi blade’ami, efektem jest smukły, sportowy design. Wyraźnie zaznaczone ramiona nadają tyłowi muskularny wygląd. Logo Porsche teraz znajduje się w centrum rzeźbiarskiego 3D paska świetlnego.
Aktywna i pasywna aerodynamika dla większego zasięgu
Porsche łączy swoje DNA designu z aerodynamiką zoptymalizowaną pod kątem zasięgu. Dzięki aktywnej aerodynamice Porsche (PAA) z aktywnymi i pasywnymi elementami oraz współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0.25, nowy Porsche Macan jest jednym z najbardziej opływowych SUV-ów na rynku – co ma pozytywny wpływ na zasięg i zużycie energii. System PAA obejmuje adaptacyjny tylny spojler, aktywne klapy chłodzenia na przednich wlotach powietrza i elastyczne osłony na w pełni zamkniętym podwoziu. Kurtyny powietrzne pod jednostką reflektora oraz nisko osadzony przód optymalizują przepływ powietrza. Z tyłu, boczne krawędzie zrywające oraz żebrowany dyfuzor zapewniają efektywność aerodynamiczną.
Dwa bagażniki i zwiększona przestrzeń w środku
Nowy Porsche Macan to SUV ukierunkowany na osiągi, z wysokim poziomem praktyczności w codziennym użytkowaniu, wysokiej jakości wyposażeniem i przestronną konfiguracją. Elektryfikacja pozwoliła na zwiększenie przestrzeni bagażowej w Macanie. W zależności od modelu i wyposażenia, pojemność za tylną kanapą wynosi do 540 litrów (tryb bagażowy). Dodatkowo, mamy 'frunk’, czyli drugi bagażnik pod maską o pojemności 84 litrów. To o 136 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Gdy całkowicie złoży się tylną kanapę, pojemność bagażnika wzrasta do 1,348 litrów. Maksymalna zdolność holownicza wynosi 2,000 kg, co dopełnia praktyczne cechy nowego Macana.
W zależności od modelu i zastosowanego wyposażenia, kierowca i pasażer z przodu siedzą teraz do 28 mm niżej niż wcześniej, podczas gdy pasażerowie z tyłu siedzą do 15 mm niżej, z większą przestrzenią na nogi. Wnętrze jest bez wątpienia Porsche: szerokość kokpitu podkreśla zintegrowany czarny panel. Wznoszący się design centralnej konsoli potęguje wrażenie niskiej i skoncentrowanej na osiągach pozycji w pojeździe. Jednocześnie duże okna nadają wnętrzu lekki i przestronny charakter. Oprócz nowoczesnych cyfrowych interfejsów użytkownika, dostępne są także wybrane analogowe elementy sterujące – na przykład na kratkach wentylacyjnych i w kontrolkach klimatyzacji. Pasek świetlny LED jest zintegrowany w przemyślanej listwie wykończeniowej kokpitu i drzwi. Działa jako oświetlenie otoczenia i światło komunikacyjne. W zależności od sytuacji, dostarcza informacji lub ostrzeżeń – takich jak powitania, procesy ładowania lub w związku z systemami wspomagania kierowcy. Wyposażenie nowego Macana umożliwia wysoki poziom personalizacji.
Porsche dąży również do zastosowania bardziej ekologicznych materiałów w swoich samochodach. Części tych materiałów są wykorzystywane w wybranych elementach wnętrza całkowicie elektrycznego Macana.
Doświadczenie kierowcy: wysoka moc obliczeniowa i łączność
Porsche Macan jest wyposażony w najnowszej generacji wyświetlacze i koncepcję obsługi z maksymalnie trzema ekranami, w tym wolnostojącym zestawem wskaźników o przekątnej 12.6 cala i centralnym wyświetlaczem o przekątnej 10.9 cala. Po raz pierwszy pasażer może również przeglądać informacje, dostosowywać ustawienia w systemie infotainment lub przesyłać strumieniowo treści wideo podczas jazdy za pomocą własnego opcjonalnego ekranu o przekątnej 10.9 cala. Po raz pierwszy w Porsche Driver Experience znajduje się także wyświetlacz head-up z technologią rozszerzonej rzeczywistości. Wirtualne elementy, takie jak strzałki nawigacyjne, są wizualnie zintegrowane z rzeczywistością. Obraz pojawia się przed kierowcą w odległości 10 metrów i odpowiada rozmiarowi 87-calowego wyświetlacza.
Nowy system infotainment nowej generacji oparty jest na Android Automotive OS. Standardowe Porsche Communication Management (PCM) w nowym Macanie podnosi wydajność obliczeniową na nowy poziom. Na przykład asystent głosowy „Hej Porsche” błyskawicznie sugeruje trasy, w tym przystanki ładowania. W nowym Centrum Aplikacji Porsche pasażerowie mogą bezpośrednio korzystać z popularnych aplikacji od zewnętrznych dostawców i instalować je bezpośrednio w nowym Macanie.
Pierwszy Macan z kierownicą na tylnej osi i amortyzatorami z dwu-zaworową technologią
Porsche opracowało Macana z dużym naciskiem na kluczową dynamikę jazdy Porsche oraz charakterystyczne odczucie kierownicy. „Dzięki szczególnie sportowej pozycji siedzenia i niskiemu środkowi ciężkości, a także imponującej dynamice jazdy i precyzji kierowania, nowy Macan daje prawdziwe poczucie sportowego samochodu,” wyjaśnia Jörg Kerner, wiceprezydent linii produktowej.
Zarówno Macan 4, jak i Macan Turbo mają napęd na wszystkie koła. Dwa silniki elektryczne są kontrolowane przez elektronikę mocy niemal w czasie rzeczywistym. Elektronika Porsche Traction Management (ePTM) działa około pięć razy szybciej niż konwencjonalny system napędu na wszystkie koła i może reagować na poślizg w ciągu 10 milisekund. Dodatkowo, rozkład napędu na wszystkie koła zależy od wybranego programu jazdy. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), elektronicznie sterowane blokady dyferencjału na tylnej osi, przyczynia się również do trakcji, stabilności jazdy i dynamiki bocznej Macana Turbo.
Modele Macan z zawieszeniem pneumatycznym – również standardowe w Turbo – są wyposażone w elektronikę kontrolującą zawieszenie Porsche Active Suspension Management (PASM). Może być również łączone z zawieszeniem sprężynowym ze stali jako opcja. PASM posiada teraz amortyzatory z technologią dwu-zaworową. Dzięki bardziej rozbudowanej mapie amortyzatorów, uzyskuje to szersze spektrum między komfortem a wydajnością. To sprawia, że różnice między programami jazdy są jeszcze bardziej odczuwalne.
Po raz pierwszy Porsche Macan ma opcjonalne skręcanie na tylnej osi, z maksymalnym kątem skrętu wynoszącym pięć stopni. Umożliwia to kompaktowy promień skrętu wynoszący 11.1 metrów w ruchu miejskim i podczas manewrowania, jednocześnie zapewniając wyjątkową stabilność jazdy przy wyższych prędkościach, wspomaganą przez konsekwentne i precyzyjne kierowanie na przedniej osi, za które marka jest znana.