2025 Porsche Macan Turbo Electric

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2025 Porsche Macan Turbo Electric

Przejdź do galerii zdjęć2025 Porsche Macan Turbo Electric

Porsche zaprezentowało drugą generację crossovera Macan w 2024 roku, dekadę po wprowadzeniu tego modelu, a tym razem zrobiło to jako wyłącznie elektryczny pojazd.

Kiedy niemiecki producent samochodów wprowadził tzw. Baby Cayenne w 2014 roku, wielu klientów cieszyło się z możliwości posiadania crossovera o sportowych osiągach, który dobrze radził sobie w miejskich warunkach. Co więcej, szeroki wybór jednostek napędowych umożliwiał dopasowanie do własnych potrzeb, niezależnie od tego, czy szukali oszczędnego, czy szybkiego crossovera, który mógłby dotrzymać kroku i wyprzedzić wiele samochodów sportowych. Porsche wprowadziło drugą generację Macana z dwoma silnikami do wyboru: podstawowym Macan 4 i sportową wersją Macan Turbo, która zadebiutowała w styczniu 2024 roku. Obie wersje zbudowano na nowo opracowanej platformie o nazwie PPE (Premium Platform Electric), którą Audi również wykorzystało do rozwoju innych pojazdów.

Przód Macana Turbo przypominał Taycana, pierwszego elektryka Porsche, i wyposażony był w górne reflektory z czterema poziomymi paskami LED. Klienci mogli również zamówić auto z adaptacyjnymi reflektorami LED Matrix. Na dolnej części zderzaka producent dodał dwa podwójne lampy po bokach, które różniły się od pojedynczych lamp zamontowanych w Macan 4. Dolna część zderzaka prezentowała agresywną sylwetkę, z trapezoidalnym wlotem powietrza i dolną krawędzią zwiększającą docisk. Dodatkowo Porsche zainstalowało adaptacyjne otwory wentylacyjne, które otwierały się i zamykały w celu poprawy chłodzenia lub aerodynamiki, w zależności od potrzeb.

Z profilu Macan Turbo zachwycał standardowym zestawem 20-calowych felg aluminiowych, z opcją większych, 21- lub 22-calowych. Nadkola zdobiły cienkie plastikowe listwy, podkreślające przestrzeń między kołami a nadkolami. Ponadto, boczne progi były czarne, co nadawało autu smuklejszy wygląd i iluzję wyższego prześwitu. Mimo że Macan Turbo miał być adresowany do klientów poszukujących samochodów sportowych i supersamochodów, radził sobie z głębokością brodzenia do 300 mm (11,8 cala) w standardowej wersji ze stalowym zawieszeniem oraz do 340 mm (13,4 cala) z zawieszeniem powietrznym.

Wewnątrz, pasażerów witały mocno wyprofilowane fotele przednie, a z tyłu znajdowała się dzielona kanapa, która mogła pomieścić do trzech pasażerów, jednak nie zapewniała zbyt dużo miejsca na nogi dla osoby siedzącej na środku. Przed kierowcą znajdował się zakrzywiony wyświetlacz o przekątnej 12,6 cala dla zestawu wskaźników. Na szczycie centralnej konsoli Porsche zamontowało 10,9-calowy wyświetlacz dotykowy do systemu multimedialnego działającego na systemie Android Automotive OS. W zakresie przechowywania, klienci mogli korzystać z bagażnika z tyłu lub frunka, co było wystarczające do codziennego użytku.

Pod maską Macan Turbo pracował napęd na dwa silniki, który mógł generować do 639 PS (630 hp) na wszystkie koła. Dzięki temu rozwiązaniu, mimo dużej wagi pojazdu, Macan Turbo z 2024 roku potrafił przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,3 sekundy, co plasowało go już w kategorii supersamochodów.

 Dziesięć lat po premierze, Porsche Macan wchodzi w drugą generację modelu, tym razem w wersji całkowicie elektrycznej. Dzięki nowoczesnemu, ponadczasowemu designowi, charakterystycznej wydajności Porsche, dużemu zasięgowi oraz wysokiej funkcjonalności codziennej, nowy Macan 4 oraz nowy Macan Turbo mają na celu w pełni spełnić wymagania klientów Porsche poszukujących SUV-a. „Podnosimy Macana na zupełnie nowy poziom – dzięki wyjątkowej E-Performance, nowym doznaniom kierowcy oraz bardzo imponującemu designowi,” powiedział Oliver Blume, przewodniczący zarządu Porsche AG, podczas światowej premiery w Singapurze.

„Naszym celem jest zaoferowanie najbardziej sportowego modelu w swojej klasie z całkowicie elektrycznym Macanem,” mówi Jörg Kerner, wiceprezydent linii produktów Macan. Porsche wyłącznie stosuje najnowszą generację silników elektrycznych PSM na przedniej i tylnej osi, aby osiągnąć doskonałą efektywność i umożliwić optymalne powtarzalności mocy. Same liczby wskazują na najwyższej klasy E-Performance: w połączeniu z Launch Control, Macan 4 generuje do 300 kW (408 KM) mocy dodatkowej, podczas gdy Macan Turbo osiąga do 470 kW (639 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 650 i 1,130 Nm, co gwarantuje doskonałe osiągi. Porsche Macan 4 przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,2 sekundy, podczas gdy Macan Turbo potrzebuje tylko 3,3 sekundy. Oba modele osiągają maksymalne prędkości odpowiednio 220 i 260 km/h.

Nowa platforma Premium Platform Electric z architekturą 800-woltową

Silniki elektryczne czerpią energię z akumulatora litowo-jonowego w podwoziu, o pojemności brutto 100 kWh, z czego do 95 kWh można aktywnie wykorzystać. Bateria HV jest centralnym elementem nowo opracowanej Premium Platform Electric (PPE) z architekturą 800-woltową, której Porsche po raz pierwszy używa w nowym Macanie. Moc ładowania DC wynosi do 270 kW. Bateria może być naładowana od 10 do 80 procent w około 21 minut na odpowiedniej stacji szybkiego ładowania. Na stacjach ładowania 400-woltowych, specjalny przełącznik wysokiego napięcia w baterii umożliwia ładowanie bankowe poprzez efektywne podzielenie 800-woltowej baterii na dwie z napięciem nominalnym 400 woltów. Umożliwia to szczególnie efektywne ładowanie, bez dodatkowego wzmacniacza HV, przy mocy do 135 kW. Ładowanie AC z mocą do 11 kW jest możliwe przy użyciu domowych skrzynek ładujących.

Podczas jazdy można odzyskać do 240 kW energii za pomocą silników elektrycznych. Zintegrowana jednostka zasilająca (IPB) również przyczynia się do efektywności nowych modeli Macan, jednocześnie oszczędzając wagę i miejsce. Innowacyjny i kompaktowy IPB łączy trzy komponenty – pokładowy ładowarka AC, grzejnik wysokiego napięcia oraz przetwornik DC/DC. Zasięg WLTP wynosi do 613 km w Macanie 4 i do 591 km w Macanie Turbo.

Sportowe proporcje i linie przypominające coupé

Dzięki ostrzejszym proporcjom i DNA designu Porsche, nowe modele Macan wyglądają dynamicznie i dominująco. „Z całkowicie elektrycznym Macanem przedstawiamy pierwsze Porsche, które przekształcamy elektrycznie z ustalonej tożsamości produktu,” mówi Michael Mauer, wiceprezydent Style Porsche. „Nowy Macan jest wyraźnie rozpoznawalny dzięki swojej tożsamości marki jako część rodziny produktów Porsche. Klasyczne proporcje Porsche zostały dalej rozwinięte i optymalnie dostosowane do wyzwań pojazdu elektrycznego. To dodatkowo podkreśliło sportowy, nowoczesny i dynamiczny wygląd Macana. Design jasno pokazuje: Macan pozostaje sportowym samochodem w swojej klasie, nawet w wersji elektrycznej.”

Płaska krzywa maski oraz wyraźnie zaznaczone błotniki nadają SUV-owi, który ma 4,784 mm długości, 1,938 mm szerokości i 1,622 mm wysokości, dynamiczny wygląd nawet w stanie spoczynku. Nowy Porsche Macan może być wyposażony w koła o średnicy do 22 cali z różnymi rozmiarami opon. Rozstaw osi wydłużony o 86 mm w porównaniu do poprzedniego modelu (2,893 mm) zrekompensowane krótkimi zwisami z przodu i z tyłu. Reflektory podzielone są na dwie części: płaska górna jednostka świetlna z czteropunktowymi światłami dziennymi jest osadzona w błotnikach i podkreśla szerokość pojazdu. Główna jednostka reflektora z opcjonalną technologią matrycową LED znajduje się nieco niżej w przedniej części. Charakterystyczna linia Porsche tworzy jedność z płaską tylną szybą. W połączeniu z drzwiami bezramowymi z charakterystycznymi wstawkami bocznymi, rezultat to smukły, sportowy design. Wyraźnie zaznaczone ramiona nadają tylnej części muskularny wygląd. Logo Porsche znajduje się teraz w centrum rzeźbiarskiego paska świetlnego 3D.

Aktywna i pasywna aerodynamika dla większego zasięgu

Porsche łączy swoje DNA designu z aerodynamiką zoptymalizowaną pod kątem zasięgu. Dzięki systemowi Porsche Active Aerodynamics (PAA) z aktywnymi i pasywnymi elementami oraz współczynnikiem oporu powietrza 0.25, nowy Porsche Macan jest jednym z najbardziej opływowych SUV-ów na rynku – co pozytywnie wpływa na zasięg i zużycie energii. System PAA obejmuje adaptacyjny tylny spojler, aktywne klapy chłodzenia na przednich wlotach powietrza oraz elastyczne osłony na całkowicie zamkniętym podwoziu. Kurtyny powietrzne poniżej modułu reflektora oraz niska przednia część optymalizują przepływ powietrza. Z tyłu boczne krawędzie strugają i żaluzjowy dyfuzor zapewniają aerodynamiczną efektywność.

Dwa bagażniki i większa przestrzeń wewnętrzna

Nowy Porsche Macan to SUV ukierunkowany na osiągi z wysokim poziomem funkcjonalności do codziennego użytkowania, wysokiej jakości wyposażeniem i przestronną konfiguracją. Elektryfikacja doprowadziła do zwiększonej przestrzeni bagażowej w Macanie. W zależności od modelu i wyposażenia, pojemność za tylną kanapą wynosi do 540 litrów (tryb transportowy). Dodatkowo znajduje się 'frunk’, drugi bagażnik pod maską o pojemności 84 litrów. To o 136 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Po złożeniu oparcia tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wzrasta do 1,348 litrów. Maksymalna zdolność holowania wynosi 2,000 kg, co podsumowuje bardzo praktyczne cechy nowego Macana.

W zależności od modelu i wyposażenia, kierowca i pasażer siedzą teraz o 28 mm niżej niż wcześniej, podczas gdy pasażerowie z tyłu siedzą o 15 mm niżej, z większą przestrzenią na nogi. Wnętrze jest jednoznacznie Porsche: szerokość kokpitu jest podkreślona zintegrowanym czarnym panelem. Rosnący design konsoli centralnej potęguje wrażenie niskiej i skoncentrowanej na osiągach pozycji w pojeździe. Równocześnie duże okna zapewniają jasne i przestrzenne wrażenie wnętrza. Oprócz nowoczesnych cyfrowych interfejsów użytkownika, znajdują się również wybrane analogowe elementy sterujące – na przykład przy wlotach powietrza i kontrolach klimatyzacji. Taśma świetlna LED jest zintegrowana w starannie zaprojektowanej listwie wykończeniowej kokpitu i drzwi. Działa jako oświetlenie ambientowe oraz światło komunikacyjne. W zależności od sytuacji, dostarcza informacji lub ostrzeżeń – na przykład przy powitaniu, procesach ładowania lub w związku z systemami wspomagania kierowcy. Wyposażenie nowego Macana umożliwia wysoki stopień personalizacji.

Porsche ma również na celu wykorzystanie większej ilości ekologicznych materiałów w swoich samochodach. Część takich materiałów jest wykorzystywana w wybranych częściach wnętrza całkowicie elektrycznego Macana.

Doświadczenia kierowcy: wysoka moc obliczeniowa i łączność

Porsche Macan wyposażony jest w nowoczesny system wyświetlania i obsługi z trzema ekranami, w tym wolnostojącym, zakrzywionym wyświetlaczem instrumentów o przekątnej 12,6 cala oraz centralnym wyświetlaczem o przekątnej 10,9 cala. Po raz pierwszy pasażer również może przeglądać informacje, dostosowywać ustawienia systemu infotainment lub streamować treści wideo podczas jazdy samochodem, korzystając z własnego opcjonalnego ekranu o przekątnej 10,9 cala. Po raz pierwszy w Porsche Driver Experience znajduje się również wyświetlacz head-up z technologią rozszerzonej rzeczywistości. Elementy wirtualne, takie jak strzałki nawigacyjne, są wizualnie zintegrowane w rzeczywistości. Obraz pojawia się przed kierowcą w odległości 10 metrów i odpowiada wielkości 87-calowego wyświetlacza.

Nowa generacja systemu infotainment opiera się na Android Automotive OS. Standardowe Porsche Communication Management (PCM) w nowym Macanie podnosi wydajność obliczeniową na nowy poziom. Na przykład, asystent głosowy „Hej Porsche” sugeruje trasy, w tym przystanki ładowania, w błyskawicznym tempie. W nowym Centrum Aplikacji Porsche pasażerowie mają bezpośredni dostęp do popularnych aplikacji od zewnętrznych dostawców i mogą je zainstalować bezpośrednio w nowym Macanie.

Pierwszy Macan z kierownicą na tylnej osi i amortyzatorami z dwiema zaworami

Porsche opracowało Macana z uwzględnieniem typowych dla Porsche dynamiki jazdy oraz charakterystycznego uczucia podczas kierowania. „Dzięki szczególnie sportowej pozycji siedzącej i niskiemu środkowi ciężkości, a także imponującym osiągom i precyzji kierowania, nowy Macan zapewnia prawdziwe sportowe odczucia,” wyjaśnia Jörg Kerner, wiceprezydent linii produktów.

Zarówno Macan 4, jak i Macan Turbo mają napęd na wszystkie koła. Oba silniki elektryczne są kontrolowane przez elektronikę mocy niemal w czasie rzeczywistym. Elektronicznie sterowany Porsche Traction Management (ePTM) działa około pięć razy szybciej niż tradycyjny system napędu na wszystkie koła i może reagować na poślizg w ciągu 10 milisekund. Dodatkowo, rozkład napędu na wszystkie koła jest regulowany przez wybrany program jazdy. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy na tylnej osi, również przyczynia się do trakcji, stabilności jazdy i dynamiki bocznej Macana Turbo.

Modele Macan z zawieszeniem pneumatycznym – również standardowe w Turbo – są wyposażone w elektroniczną kontrolę tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM). Może być również łączone z zawieszeniem sprężyn stalowych jako opcja. PASM teraz także ma amortyzatory z technologią dwóch zaworów. Dzięki szerszemu zastosowaniu map tłumienia uzyskuje się szerszy zakres między komfortem a wydajnością. Różnice między programami jazdy są dzięki temu jeszcze bardziej odczuwalne.

Po raz pierwszy Porsche Macan ma opcjonalne skręcanie na tylnej osi, z maksymalnym kątem skrętu pięciu stopni. Umożliwia to mały promień skrętu wynoszący 11,1 metra w ruchu miejskim i podczas manewrowania, a jednocześnie zapewnia wyjątkową stabilność jazdy przy wyższych prędkościach, wspomaganą przez stałe i precyzyjne kierowanie na przedniej osi, za które marka jest znana.

100 KWh (639 KM)

ParametrWartość
Całkowita maksymalna moc470 Kw (639 Hp)
Całkowity maksymalny moment obrotowy833.4 Lb-Ft (1130 Nm)
Układ paliwowyElektryczny
PaliwoElektryczny
Top Speed (Electrical)162 Mph (261 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.3 S
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Długość188.3 In (4783 Mm)
Szerokość76.3 In (1938 Mm)
Wysokość63.8 In (1621 Mm)
Rozstaw osi113.9 In (2893 Mm)
Prześwit7.2 In (183 Mm)
Pojemność bagażnika3 Cuft (85 L)
Turning Circle39.7 Ft (12.1 M)
Masa własna5302 Lbs (2405 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita6504 Lbs (2950 Kg)
Power PackLithium-Ion
Nominal Capacity95 Kwh
Maximum Capacity100 Kwh
Range321.9 Miles (518.0 Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.