Porsche odnowiło gamę modeli Taycan w 2024 roku, pięć lat po wprowadzeniu tego modelu na rynek, a nowa wersja z faceliftami przyniosła znaczące ulepszenia we wszystkich obszarach.
Taycan był w pełni elektrycznym pojazdem Porsche i w momencie premiery wzbudził duże zainteresowanie dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym. Co więcej, mimo problemów, z jakimi borykały się większość producentów samochodów, Porsche udało się sprzedać ponad 20 000 egzemplarzy w 2020 roku, podczas światowej pandemii. Na początku producent oferował Taycana wyłącznie jako czterodrzwiowego sedana, ale później do oferty dołączyły wersje Sports Tourismo (kombi) i Cross Tourismo (crossover). Samochód był chwalony za swoje właściwości oraz architekturę 800 V, która pozwalała na ładowanie z większą prędkością niż większość innych EV na rynku. W modelu 2024 odnowiona gama Taycan zyskała dodatkowe ulepszenia, które uczyniły go jeszcze bardziej pożądanym.
Na pierwszy rzut oka, odnowiony Taycan nie wydawał się znacząco różnić od swojego poprzednika, ale tak było. Przód pojazdu przeszedł delikatne zmiany w dolnym zderzaku, z nowym designem osłony, z zaokrąglonymi wykończeniami wokół bocznych wlotów powietrza. Porsche także zaktualizowało reflektory, które oferowano jako standardowe w technologii Matrix LED. Klienci mieli również możliwość zakupu systemu HD Matrix, który dodatkowo poprawiał oświetlenie drogi.
Porsche lekko poprawiło wygląd boczny samochodu, wprowadzając nowy design standardowych felg aluminiowych o średnicy 19 cali. Klienci mogli również wybrać felgi o średnicy 20 lub 21 cali. Model Taycan 2024 zachował bezramowe okna w drzwiach, które były dostępne z funkcją miękkiego domykania. Ostatecznie, z tyłu, producent zamontował światła tylne OLED, które rozciągały się od bocznych paneli na pokrywę bagażnika, a dolny dyfuzor został zaprojektowany na nowo z dodatkowymi pionowymi żebrami dla lepszej aerodynamiki.
Wewnątrz, producent zachował tę samą wegańską tapicerkę w całej gamie. Z przodu klienci byli witani przez fotele z wysokim oparciem, dostępne z mieszanką mikrofibry Race-Tex po bokach. Z tyłu zamontowano kanapę profilowaną dla dwóch osób, podobnie jak w wersji przed liftingiem. Najważniejszą aktualizacją był system infotainment. Klienci mogli zainstalować dedykowaną aplikację Porsche, która pozwalała korzystać z Apple CarPlay z większą liczbą funkcji niż wcześniej, w tym ustawieniami klimatyzacji. Niestety, zaktualizowany system multimedialny nie zapewniał przycisków do regulacji głośności.
Jednak najważniejsze ulepszenia znajdowały się pod skórą samochodu. Standardowa bateria miała pojemność netto 84 kWh, co odpowiadało opcjonalnej, dużej baterii z poprzednika. Na liście opcji znajdowała się bateria 92 kWh. Dzięki technologii 800 V, samochód mógł naładować się od 10% do 80% w 18 minut, osiągając szczytową moc 320 kW. Silniki również zostały ulepszone i oferowały lepszy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h, zwiększając wydajność o 0,6 sekundy dla podstawowej wersji. Porsche oferowało Taycana z standardowym zawieszeniem pneumatycznym w całej gamie. Opcjonalnie dostępne było zawieszenie Porsche Active Ride, które dodawało hydrauliczną kompensację, utrzymując pojazd w poziomie podczas szybkich zakrętów, przyspieszeń lub hamowania. Co więcej, pozwalało to samochodowi przechylać się w zakręcie, poprawiając komfort pasażerów.
Porsche wprowadził szczególnie rozbudowaną aktualizację modelu Taycan. Nowe wersje zyskały więcej mocy, większy zasięg, szybsze przyspieszenie i szybsze ładowanie z lepszą stabilnością. Styl Porsche poprawił także design, jeszcze bardziej różnicując modele Turbo. Wszystkie wersje Taycana mają teraz jeszcze bardziej rozbudowaną listę standardowego wyposażenia i korzystają z najnowszej generacji Porsche Driver Experience z ulepszonym wyświetlaczem i koncepcją obsługi.
Wszystkie trzy wersje nadwoziowe będą miały liczne modyfikacje od daty premiery – sportowy sedan Taycan, wszechstronny Taycan Cross Turismo, dostępny z pakietem off-road, oraz sportowo-praktyczny Taycan Sport Turismo. W każdym przypadku dostępne są cztery opcje napędu, w tym wersje z napędem na tylne i wszystkie koła. Zaktualizowane wersje będą dostępne w Centrum Porsche od wiosny 2024 roku.
W trakcie przygotowań do produkcji seryjnej inżynierowie i kierowcy testowi w zamaskowanych pojazdach pokonali na całym świecie ponad 3,6 miliona kilometrów, aby nadal doskonalić pierwszego całkowicie elektrycznego sportowego samochodu od Porsche. Producent sportowych samochodów wyprodukował niemal 150 000 egzemplarzy Taycana. Najważniejszymi rynkami dla Taycana są obecnie USA, Wielka Brytania, Niemcy i Chiny.
„Z Taycanem zainaugurowaliśmy nową erę e-mobilności pod koniec 2019 roku. Od razu okazał się rewolucyjnym i innowacyjnym pionierem w segmencie pojazdów elektrycznych,” mówi Kevin Giek, szef linii modelowej. „Teraz kontynuujemy tę historię sukcesu z obszernie zaktualizowanym Taycanem. Linia modeli osiągnęła nowe wyżyny pod względem wydajności, z wyjątkową dynamiką jazdy i przyjemnością z prowadzenia. Równocześnie znacznie poprawiliśmy efektywność, zasięg, codzienną użyteczność i komfort.”
Jeszcze wyższa wydajność
Wszystkie zaktualizowane modele przyspieszają znacznie szybciej niż ich poprzednicy. Dwa przykłady z obu końców oferty: jako sportowe sedany, Taycan i Taycan Turbo S osiągają prędkość 100 km/h z miejsca w zaledwie 4,8 i 2,4 sekundy. To czyni je szybszymi o 0,6 i 0,4 sekundy od swoich poprzedników.
Dzięki nowej funkcji push-to-pass w pakiecie Sport Chrono, w zależności od modelu, można uzyskać dodatkowy zastrzyk mocy do 70 kW przez 10 sekund, naciskając przycisk. Zwiększone tempo przyspieszenia jest generalnie wynikiem wyższej mocy systemowej. Na przykład podstawowy Taycan dostarcza o 60 kW więcej niż wcześniej. W przypadku Taycana Turbo S to dodatkowe 140 kW z Launch Control. To zwiększa moc systemu w modelu szczytowym do 700 kW/952 PS.
Ponad 35% większy zasięg w porównaniu do poprzednika
W zależności od wersji nadwoziowej i silnika, zasięg WLTP wzrósł do 678 km, co oznacza wzrost o 175 km lub 35 procent. Zaktualizowany Taycan nie tylko wymaga mniej przystanków na ładowanie podczas długich podróży niż jego poprzednik, ale także ładowanie odbywa się szybciej: na stacjach ładowania DC o napięciu 800 V może być ładowany z mocą do 320 kW. To o 50 kW więcej niż wcześniej. Szybkość ładowania nowej baterii wydajnościowej została znacznie zwiększona. Oznacza to, że moc ładowania większa niż 300 kW może być utrzymywana przez określony czas wynoszący do pięciu minut, a bardzo wysokie moce ładowania można osiągnąć szybciej, nawet w niskich temperaturach.
W zależności od stylu jazdy i innych zmiennych, czas ładowania od 10 do 80 procent może zostać skrócony nawet o połowę w porównaniu do poprzedniego modelu. W pierwszej generacji Taycana czas ładowania od 10 do 80 procent SOC przy 15 stopniach Celsjusza wynosił 37 minut. W tych samych warunkach zaktualizowany Taycan wymaga zaledwie 18 minut, pomimo większej pojemności baterii. Bateria Performance Battery Plus ma teraz pojemność brutto 105 kWh, zwiększoną z 93 kWh.
Nowe aktywne zawieszenie
Wszystkie zaktualizowane modele Taycana są standardowo wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Nowe zawieszenie Porsche Active Ride można zamówić opcjonalnie w wersjach z napędem na wszystkie koła. System ten oferuje niespotykaną wcześniej równowagę między komfortem jazdy a dynamiką prowadzenia.
Zawieszenie utrzymuje karoserię Taycana na stałym poziomie przez cały czas, nawet podczas dynamicznego hamowania, skręcania i przyspieszania. Dzięki płynnej jeździe system niemal całkowicie absorbuje nierówności. W sytuacjach dynamicznej jazdy, zawieszenie Porsche Active Ride zapewnia niemal doskonałe połączenie z nawierzchnią drogi dzięki zrównoważonemu rozkładowi obciążenia kół. Jeśli zostanie włączony odpowiedni tryb, zawieszenie może kompensować ruchy kołysania i przechylania, aby zredukować siły przyspieszenia działające na pasażerów.
Rozbudowane środki efektywności
Jednoczesne polepszenie wydajności i efektywności wynika z wielu czynników: zaawansowany układ napędowy z nowym silnikiem na tylnej osi, który ma o 80 kW więcej mocy niż jego poprzednik we wszystkich modelach, zmodyfikowany inwerter impulsowy z optymalnym oprogramowaniem, mocniejsze akumulatory, zrewidowane zarządzanie cieplne, pompa ciepła nowej generacji oraz zmodyfikowana strategia odzyskiwania energii i napędu na wszystkie koła.
Maksymalna moc odzyskiwania podczas hamowania z wysokich prędkości wzrosła o ponad 30 procent z 290 do 400 kW. Wszystkie warianty są teraz standardowo wyposażone w aerodynamicznie zoptymalizowane koła i opony o niskim oporze toczenia. Nowe 21-calowe koła i opony zostały opracowane specjalnie w tym celu.
Znacząco poprawione wyposażenie przy mniejszej wadze
Chociaż modele ważą do 15 kilogramów mniej, standardowe wyposażenie jest jeszcze bardziej obszerne niż wcześniej. Oświetlenie ambientowe, ParkAssist z kamerą cofania, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z podświetleniem, podgrzewane przednie siedzenia, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), pompa ciepła z nowym systemem chłodzenia, tray na smartfona do bezprzewodowego ładowania, gniazda ładowania elektrycznego po stronie kierowcy i pasażera z przodu, przełącznik trybów jazdy i Power Steering Plus to teraz elementy standardowe.
Modele bazowe Taycan są teraz również wyposażone w standardzie w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne i aluminiowe osłony progów drzwiowych. Oprócz ulepszonego wyposażenia, zrewidowana specyfikacja produktu obejmuje baterię o zwiększonej pojemności, ale o zmniejszonej wadze.
Jeszcze bardziej atrakcyjny design
Dzięki nowemu stylowi przednich i tylnych świateł oraz nowym reflektorom i lampom tylnym, eksperci z Style Porsche jeszcze bardziej doszlifowali czysty, purystyczny design Taycana. Nowe przednie błotniki i spłaszczone reflektory jeszcze bardziej podkreślają szerokość Taycana.
Nowe reflektory mają technologię HD z wysoką rozdzielczością i szczegółowymi optykami oraz teraz wyświetlają charakterystyczną dla marki czteropunktową grafikę w nocy. Logo Porsche na lampie tylniej ma trójwymiarowy, szklany design. Po raz pierwszy dostępna jest podświetlana wersja z animacjami powitania/odchodzenia.
Wśród innych widocznych cech, kolor akcentowy Turbonite sprawia, że modele Turbo i Turbo S wyróżniają się bardziej wyraźnie na tle innych wersji, zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i wewnętrznym.
Zaktualizowana koncepcja obsługi i wyświetlania
Zestaw wskaźników, centralny wyświetlacz i opcjonalny wyświetlacz pasażera mają zoptymalizowany interfejs użytkownika z dodatkowymi funkcjami. Przełącznik trybów na kierownicy jest teraz standardem. Dla modeli Taycan wyposażonych w pakiet Sport Chrono i Performance Battery Plus dostępny jest specjalny przycisk push-to-pass na przełączniku trybów.