Trzy lata po premierze, wersja Cross Turismo całkowicie elektrycznego Taycana została odświeżona przez Porsche w 2024 roku, z aktualizacjami w każdej dziedzinie.
Kiedy Porsche wprowadziło pierwszą generację Taycana w 2017 roku, oferowało go wyłącznie jako sedan. Firma działała ostrożnie na nowym rynku: elektrycznych samochodów sportowych. Po tym, jak niemiecki producent samochodów dostrzegł sukces swojego czterodrzwiowego pojazdu, w 2019 roku rozszerzył ofertę o wersję Cross Turismo. Ekscytacja wokół Taycana rosła, a klienci pytali o więcej. W rezultacie, na początku 2024 roku, Porsche przeprowadziło lifting całej gamy, zwiększając moc dla wybranych wersji i powiększając pojemność akumulatora dla każdego wariantu. To nie była tylko drobna aktualizacja z nowymi opcjami kolorystycznymi i innymi felgami; zmiany były znaczące w każdej dziedzinie.
Przód samochodu przeszedł pewne zmiany. W standardzie pojawiły się reflektory Matrix LED, a także zintegrowano dwa bloki LED dla świateł dziennych. Na dolnej części zderzaka producent zachował czarny zderzak, odporny na zarysowania, jednak pionowe wloty powietrza zostały przeniesione w niższy obszar, zamiast być połączone z reflektorami, jak w oryginalnym Taycanie Cross Turismo.
Profil crossovera został podkreślony czarnymi, niepomalowanymi elementami wokół nadkoli i na progach. Niska linia dachu została wydłużona nad bagażnikiem i kończyła się nachyloną ku przodowi klapą. Porsche chciało także podkreślić obecność swoich aut na drogach, oferując klientom opcję oświetlonego logo na klapie bagażnika, między smukłymi, wysoko umiejscowionymi lampami tylnymi.
W środku, Taycan Cross Turismo oferował standardowe sportowe fotele z przodu, oddzielone konsolą środkową, w której producent zamontował podłokietnik z schowkiem pod nim, parę uchwytów na napoje oraz nachyloną płytę dotykową do sterowania klimatyzacją. Najważniejszą aktualizacją był system infotainment. Klienci mogli zainstalować dedykowaną aplikację Porsche, która pozwalała korzystać z Apple CarPlay z większą liczbą funkcji niż dotychczas, w tym ustawieniami klimatyzacji. Niestety, ulepszony system multimedialny nie miał przycisków do regulacji głośności. Z tyłu, dzięki konfiguracji z długim dachem, było więcej miejsca na głowę niż w standardowym Taycanie. Składana kanapa zwiększała przestrzeń bagażnika do 1212 litrów (42,8 cu-ft.), gdy tylna kanapa została opuszczona.
Jednak najważniejsze zmiany miały miejsce pod karoserią samochodu. Jedną z nich był aktywny system hydrauliczny, który mógł niemal natychmiast podnieść samochód, ułatwiając dostęp do pojazdu. Jego komputerowo sterowany moduł pozwalał samochodowi przechylać się w zakrętach podczas jazdy. Kompensował również kąt przechyłu podczas przyspieszania i hamowania. W rezultacie przód samochodu nie opadał podczas hamowania.
Porsche wprowadziło szczególnie rozbudowaną aktualizację modelu Taycan. Nowe wersje mają więcej mocy, większy zasięg, szybsze przyspieszenie oraz szybsze ładowanie z większą stabilnością. Styl Porsche jeszcze bardziej dopracował design i wyraźniej wyróżnił modele Turbo. Wszystkie wersje Taycana mają teraz jeszcze bardziej rozbudowaną listę standardowego wyposażenia oraz najnowszą generację Porsche Driver Experience z ulepszonym wyświetlaczem i koncepcją obsługi.
Wszystkie trzy warianty nadwozia będą miały liczne modyfikacje od daty premiery – sportowy sedan Taycan, wszechstronny Taycan Cross Turismo z pakietem terenowym oraz sportowo-praktyczny Taycan Sport Turismo. W każdym przypadku dostępne są cztery opcje napędu, zarówno na tylne, jak i na wszystkie koła. Zaktualizowane wersje pojawią się w Centrach Porsche od wiosny 2024 roku.
W drodze do produkcji seryjnej inżynierowie rozwoju i kierowcy testowi w zamaskowanych samochodach testowych pokonali na całym świecie ponad 3,6 miliona kilometrów, aby wciąż doskonalić pierwszego całkowicie elektrycznego sportowego samochodu Porsche. Producent sportowych aut wyprodukował prawie 150 000 egzemplarzy Taycana. Najważniejsze rynki dla Taycana to obecnie USA, Wielka Brytania, Niemcy i Chiny.
„Na koniec 2019 roku z Taycanem zainaugurowaliśmy nową erę e-mobilności. Okazał się on natychmiastowym przełomem i innowacyjnym pionierem w segmencie pojazdów elektrycznych,” mówi szef linii modelowej, Kevin Giek. „Teraz kontynuujemy tę historię sukcesu z rozbudowanym Taycanem. Linia modelowa osiągnęła nowe szczyty pod względem wydajności, z wyjątkową dynamiką jazdy i przyjemnością z prowadzenia. Jednocześnie udało nam się znacznie poprawić efektywność, zasięg, codzienną użyteczność i komfort.”
Jeszcze wyższa wydajność
Wszystkie zaktualizowane modele przyspieszają znacznie szybciej niż ich poprzednicy. Dwa przykłady z obu końców oferty: jako sportowe sedany, Taycan i Taycan Turbo S osiągają prędkość 100 km/h z miejsca w zaledwie 4,8 i 2,4 sekundy, odpowiednio. To sprawia, że są szybsze o 0,6 i 0,4 sekundy w porównaniu do swoich poprzedników.
Dzięki nowej funkcji push-to-pass w pakiecie Sport Chrono można na krótko, przez 10 sekund, uzyskać dodatkową moc do 70 kW, w zależności od modelu, za pomocą jednego przycisku. Zwiększone prędkości przyspieszenia wynikają ogólnie z wyższej mocy systemu. Na przykład, podstawowy Taycan dostarcza o 60 kW więcej niż wcześniej. W Taycan Turbo S to dodatkowe 140 kW z Launch Control, co zwiększa moc systemu w modelu szczytowym do 700 kW/952 PS.
Ponad 35 procent większy zasięg w porównaniu do poprzednika
W zależności od wariantu nadwozia i silnika, zasięg WLTP wzrósł do 678 km, co stanowi wzrost o 175 km lub 35 procent. Zaktualizowany Taycan wymaga nie tylko mniej przystanków na ładowanie podczas długich podróży w porównaniu do swojego poprzednika, ale także ładuje się szybciej: na stacjach ładowania DC o napięciu 800 V można go ładować z mocą do 320 kW. To o 50 kW więcej niż wcześniej. Okno szybkiego ładowania nowego akumulatora wydajnościowego zostało znacznie rozszerzone. Oznacza to, że moce ładowania przekraczające 300 kW mogą być utrzymywane przez okres do pięciu minut, a bardzo wysokie moce ładowania mogą być osiągane szybciej, nawet w niskich temperaturach.
W zależności od stylu jazdy, przy zachowaniu innych zmiennych, czas potrzebny na naładowanie od 10 do 80 procent w porównaniu do poprzedniego modelu może być skrócony o połowę. W Taycanie pierwszej generacji czas ładowania od 10 do 80 procent SOC w temperaturze 15 stopni Celsjusza wynosi 37 minut. W tych samych warunkach zaktualizowany Taycan potrzebuje tylko 18 minut, mimo większej pojemności akumulatora. Akumulator Performance Battery Plus ma teraz pojemność brutto 105 kWh, zwiększoną z 93 kWh.
Nowe aktywne zawieszenie
Wszystkie zaktualizowane modele Taycan mają w standardzie adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Nowe zawieszenie Porsche Active Ride można zamówić opcjonalnie w wersjach z napędem na wszystkie koła. System ten oferuje bezprecedensowy zakres między komfortem jazdy a dynamiką.
Zawieszenie utrzymuje karoserię Taycana na stałym poziomie, nawet podczas dynamicznego hamowania, skręcania i przyspieszania. Dzięki płynnej jeździe system niemal całkowicie pochłania nierówności. W dynamicznych sytuacjach jazdy zawieszenie Porsche Active Ride zapewnia prawie idealne połączenie z nawierzchnią drogi dzięki zrównoważonemu rozkładowi obciążenia kół. Po aktywacji odpowiedniego trybu zawieszenie może kompensować ruchy noszenia i przechylania, aby zredukować siły przyspieszenia działające na pasażerów.
Rozbudowane środki efektywności
Jednoczesna poprawa wydajności i efektywności wynika z wielu czynników: zaawansowany napęd z nowym silnikiem na tylnej osi, który w wszystkich modelach ma do 80 kW większa moc niż jego poprzednik, zmodyfikowany falownik impulsowy z optymalnym oprogramowaniem, mocniejsze akumulatory, zrewidowane zarządzanie termiczne, pompa ciepła nowej generacji oraz zmodyfikowana strategia regeneracji i napędu na wszystkie koła.
Maksymalna moc regeneracji podczas hamowania z dużych prędkości wzrosła o ponad 30 procent z 290 do 400 kW. Wszystkie warianty są teraz standardowo wyposażone w aerodynamicznie zoptymalizowane koła i opony o niskim oporze toczenia. Nowe 21-calowe koła i opony zostały specjalnie opracowane w tym celu.
Znacząco poprawione wyposażenie przy mniejszej wadze
Chociaż modele ważą do 15 kilogramów mniej, standardowe wyposażenie jest jeszcze bardziej rozbudowane niż przedtem. Obejmuje ono oświetlenie ambientowe, ParkAssist z kamerą cofania, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z podświetleniem, podgrzewane przednie siedzenia, inteligentny menedżer zasięgu Porsche (PIRM), pompę ciepła z nowym systemem chłodzenia, uchwyt na smartfony do ładowania bezprzewodowego, porty ładowania elektrycznego po stronie kierowcy i pasażera, przełącznik trybu jazdy oraz Power Steering Plus. Wszystkie te elementy są teraz standardowymi funkcjami.
Podstawowe modele Taycan są teraz także standardowo wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oraz aluminiowe osłony progów drzwiowych. Oprócz zaktualizowanego wyposażenia, poprawiona specyfikacja produktu obejmuje akumulator o zwiększonej pojemności, ale z reduced weight.
Jeszcze bardziej atrakcyjny design
Dzięki nowemu stylowi przednich i tylnych części nadwozia z nowymi reflektorami i światłami tylnymi, eksperci z Style Porsche jeszcze bardziej dopracowali czysty, purystyczny design Taycana. Nowe przednie błotniki i spłaszczone reflektory jeszcze bardziej podkreślają szerokość Taycana.
Nowe reflektory charakteryzują się technologią HD matrix o wysokiej rozdzielczości z detalicznymi optykami i teraz wyświetlają charakterystyczną dla marki grafikę z czterema punktami świecenia w nocy. Logo Porsche na pasku światła tylnego ma trójwymiarowy design przypominający szkło. Po raz pierwszy dostępna jest jego podświetlana wersja, która zawiera animacje powitania/pożegnania.
Wśród innych atrakcyjnych cech kolor akcentowy Turbonite sprawia, że modele Turbo i Turbo S wyróżniają się bardziej od pozostałych wersji zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.
Zaktualizowana koncepcja obsługi i wyświetlania
Zestaw wskaźników, centralny wyświetlacz oraz opcjonalny wyświetlacz pasażera mają zoptymalizowany interfejs użytkownika z dodatkowymi funkcjami. Przełącznik trybu na kierownicy jest teraz standardem. Dla modeli Taycan wyposażonych w pakiet Sport Chrono i akumulator Performance Battery Plus dostępny jest specjalny przycisk push-to-pass na przełączniku trybu.