Porsche wprowadziło model Taycan w 2019 roku, a jego sukces na rynku był na tyle istotny, że niemiecki producent rozważył stworzenie wersji kombi o nazwie Sport Turismo.
Wzrost popytu na pojazdy elektryczne oraz fakt, że Model Y od Tesli stał się najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie w 2023 roku, skłoniły Porsche do rozważenia wprowadzenia zaktualizowanego Taycana na początku 2024 roku. Odświeżono całą gamę modelową, począwszy od standardowej wersji sedana, aż po Sport Turismo i Cross Turismo. Aktualizacja nie ograniczała się jedynie do nowych kolorów i obręczy kół. Choć zewnętrzny wygląd nie różnił się znacząco, to zmiany we wnętrzu i technologia kryjąca się pod karoserią były znaczące. W rezultacie klienci mogli liczyć na lepszy pojazd, który potrafił jeździć szybciej i pokonywać dłuższe dystanse, w zależności od wybranej wersji.
Na froncie, Taycan Cross Turismo miał zmienioną atrapę chłodnicy, w której znajdowały się standardowe reflektory Matrix LED. Jako opcję, klienci mogli wybrać reflektory HD Matrix LED. Samochód otrzymał również nowy zderzak z innymi wlotami powietrza. W porównaniu do pierwszej wersji, która wizualnie łączyła te wloty z reflektorami, w modelu na rok 2024 zostały one umiejscowione niżej. Kolejna zmiana zauważalna była na dolnej części nadwozia, gdzie pojawiły się nowe wykończenia wlotu powietrza, które wspomagały chłodzenie akumulatora oraz elektroniki.
Z profilu Porsche oferuje mniej niespodzianek dla swoich klientów. Samochód miał tę samą długą linię dachu, która kończyła się nachyloną tylną klapą. Mimo że był to pojazd w kształcie kombi, nie był wyposażony w belki dachowe do przewozu bagażu. Niemniej jednak, pojawiły się drobne zmiany, takie jak nowe opcje obręczy kół. Z tyłu producent oferował opcję podświetlanego logo, umieszczonego pomiędzy światłami tylnymi.
Wewnątrz klienci mogli zobaczyć i poczuć, dlaczego Taycan Cross Turismo jest pojazdem sportowym premium. Tapicerka w całej gamie była wykonana z wysokiej jakości materiałów, nawet w wersjach podstawowych. Fotel sportowy był standardem, a pomiędzy nimi znajdował się wąski środkowy panel, który mieścił podłokietnik z miejscem do przechowywania, dwa uchwyty na kubki oraz selektor biegów. Producent utrzymał ten sam ekran dotykowy, nachylony w kierunku środkowego panelu, do obsługi systemu klimatyzacji. Jednak najbardziej znaczącą aktualizacją w zakresie technologii był system infotainment. Oferował on bezprzewodowy Apple CarPlay, który umożliwiał korzystanie z dodatkowych funkcji. W rezultacie klienci nie musieli wychodzić z CarPlay, aby zmienić inne ustawienia samochodu, ponieważ były one zintegrowane z aplikacją. W odróżnieniu od standardowego Taycana, Cross Turismo zapewniał więcej miejsca na głowę z tyłu, dzięki wydłużonemu dachowi. Składana ławka pozwalała również na powiększenie przyzwoicie dużego bagażnika do imponujących 1212 litrów (42,8 cu-ft).
Porsche poprawiło również napęd oraz akumulator w Taycan Cross Turismo na 2024 rok. Podstawowa wersja była wyposażona w akumulator o pojemności 94 kWh oraz większą moc dla niektórych wersji. Wprowadzono również aktywne zawieszenie hydrauliczne, które pozwalało na zachowanie płaskiego ustawienia pojazdu podczas szybkiego pokonywania zakrętów, przyspieszeń oraz hamowań. Ponadto, z opcjonalnym pakietem, samochód mógł przechylać się w zakrętach podczas szybkiej jazdy, co zapewniało lepszą przyczepność.
Porsche wprowadziło szczególnie rozbudowaną aktualizację modelu Taycan. Nowe wersje mają większą moc, większy zasięg, szybsze przyspieszenie i szybsze ładowanie z większą stabilnością. Styl Porsche również wyostrzył design i bardziej wyraźnie zróżnicował modele Turbo. Wszystkie wersje Taycan wyposażone są w jeszcze bardziej rozbudowaną listę standardowego wyposażenia i oferują najnowszą generację Porsche Driver Experience z ulepszonym systemem wyświetlania i obsługi.
Wszystkie trzy warianty nadwozia będą miały liczne modyfikacje od daty premiery – Taycan w wersji sportowej, wszechstronny Taycan Cross Turismo, który jest dostępny z pakietem off-road, oraz sportowy, lecz praktyczny Taycan Sport Turismo. W każdym przypadku dostępne są cztery opcje napędu, w tym warianty z napędem na tylne i wszystkie koła. Zaktualizowane wersje trafią do centrów Porsche od wiosny 2024 roku.
W drodze do seryjnej produkcji inżynierowie zajmujący się rozwojem i kierowcy testowi w zamaskowanych samochodach testowych pokonali na całym świecie ponad 3,6 miliona kilometrów, aby ciągle doskonalić pierwszy w pełni elektryczny sportowy samochód Porsche. Producent sportowych samochodów wyprodukował prawie 150 000 egzemplarzy Taycana. Najważniejsze rynki indywidualne dla Taycana to obecnie USA, Wielka Brytania, Niemcy i Chiny.
„Wprowadziliśmy nową erę e-mobilności z Taycanem na koniec 2019 roku. Od razu okazał się on przełomowym modelem i innowacyjnym pionierem w segmencie pojazdów elektrycznych,” mówi kierownik linii modelowej, Kevin Giek. „Teraz kontynuujemy tę historię sukcesu z kompleksowo zaktualizowanym Taycanem. Linia modelowa osiągnęła nowe szczyty wydajności, z wyjątkową dynamiką jazdy i przyjemnością z prowadzenia. Jednocześnie znacząco poprawiliśmy efektywność, zasięg, codzienną użyteczność oraz komfort.”
Jeszcze wyższe osiągi
Wszystkie zaktualizowane modele przyspieszają znacznie szybciej niż ich poprzednicy. Dwa przykłady z obu końców portfolio: jako sportowe sedany, Taycan i Taycan Turbo S osiągają prędkość 100 km/h z miejsca w zaledwie 4,8 oraz 2,4 sekundy. To sprawia, że są o 0,6 i 0,4 sekundy szybsze niż ich poprzednicy.
Dzięki nowej funkcji „push-to-pass” w pakiecie Sport Chrono, można uzyskać zastrzyk mocy do 70 kW, w zależności od modelu, na 10 sekund jednym przyciskiem. Zwiększone tempo przyspieszenia wynika głównie z wyższej mocy systemu. Na przykład, bazowy Taycan dostarcza o 60 kW więcej niż wcześniej. W Taycan Turbo S to dodatkowe 140 kW z Launch Control. Dzięki temu moc systemu w czołowym modelu zwiększa się do 700 kW/952 KM.
Ponad 35 procent większy zasięg w porównaniu do poprzednika
W zależności od wariantu nadwozia i silnika, zasięg WLTP wzrósł do 678 km, co oznacza wzrost o 175 km lub 35 procent. Zaktualizowany Taycan wymaga nie tylko mniej przystanków na ładowanie podczas długich podróży niż jego poprzednik, ale również ładowanie odbywa się szybciej: na stacjach ładowania DC o napięciu 800 V, na przykład, może być ładowany z mocą do 320 kW. To o 50 kW więcej niż wcześniej. Okno ładowania nowej baterii o wysokich osiągach zostało znacznie rozszerzone. Oznacza to, że moce ładowania powyżej 300 kW mogą być utrzymywane przez do pięciu minut, a bardzo wysokie moce ładowania można osiągnąć szybciej, nawet w niskich temperaturach.
W zależności od indywidualnego stylu jazdy, wśród innych zmiennych, czas wymagany do przejścia od 10 do 80 procent naładowania można w porównaniu do samochodu poprzedniej generacji zredukować o połowę. W Taycanie pierwszej generacji czas ładowania od 10 do 80 procent SOC przy 15 stopniach Celsjusza wynosi 37 minut. W tych samych warunkach zaktualizowany Taycan zajmuje zaledwie 18 minut, mimo większej pojemności baterii. Bateria Performance Battery Plus ma teraz pojemność brutto 105 kWh, zwiększoną z 93 kWh.
Nowe aktywne zawieszenie
Wszystkie zaktualizowane modele Taycan standardowo wyposażone są w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Nowe zawieszenie Porsche Active Ride można zamówić opcjonalnie dla wersji z napędem na wszystkie koła. System ten oferuje niespotykaną wcześniej różnorodność między komfortem jazdy a dynamiką prowadzenia.
Zawieszenie utrzymuje nadwozie Taycana w poziomie przez cały czas, nawet podczas dynamicznego hamowania, skręcania i przyspieszania. Dzięki gładkiej jeździe, system niemal całkowicie pochłania nierówności drogi. W dynamicznych sytuacjach jazdy, zawieszenie Porsche Active Ride zapewnia prawie idealne połączenie z drogą dzięki zrównoważonemu rozkładowi obciążeń kół. Przy aktywacji odpowiedniego trybu, zawieszenie może kompensować ruchy związane z przechylaniem i kołysaniem, aby zmniejszyć siły przyspieszenia działające na pasażerów.
Rozbudowane środki efektywności
Jednoczesna poprawa osiągów i efektywności wynika z wielu czynników: zaawansowanego układu napędowego z nowym silnikiem na tylnej osi, który w porównaniu do swojego poprzednika ma do 80 kW większej mocy we wszystkich modelach, zmodyfikowanego falownika z zoptymalizowanym oprogramowaniem, mocniejszych baterii, zrewidowanego zarządzania cieplnego, pompy ciepła nowej generacji i zmodyfikowanej strategii odzyskiwania energii oraz napędu na cztery koła.
Maksymalna moc odzyskiwania podczas hamowania z dużych prędkości wzrosła o ponad 30 procent z 290 do nawet 400 kW. Wszystkie wersje są teraz standardowo wyposażone w aerodynamicznie zoptymalizowane koła i opony o niskim oporze toczenia. Nowe 21-calowe koła i opony zostały specjalnie opracowane w tym celu.
Znacząco ulepszone wyposażenie przy mniejszej wadze
Chociaż modele są o 15 kilogramów lżejsze, wyposażenie standardowe jest jeszcze bardziej rozbudowane niż wcześniej. Obejmuje ono oświetlenie ambientowe, ParkAssist z kamerą do cofania, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z oświetleniem obramowania, podgrzewane fotele przednie, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), pompę ciepła z nowym systemem chłodzenia, tackę na smartfony do bezprzewodowego ładowania, gniazda ładowania elektrycznego po stronie kierowcy i pasażera oraz przełącznik trybu jazdy i Power Steering Plus. Wszystko to jest teraz standardowym wyposażeniem.
Modele bazowe Taycan są teraz również wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oraz aluminiowe osłony progów drzwiowych. Oprócz ulepszonego wyposażenia, poprawiona specyfikacja produktu obejmuje baterię o zwiększonej pojemności, ale z mniejszą wagą.
Jeszcze bardziej atrakcyjny design
Dzięki nowemu stylowi przodu i tyłu ze nowymi reflektorami i tylnymi światłami, eksperci z Style Porsche jeszcze bardziej udoskonalili czysty, purystyczny design Taycana. Nowe błotniki i bardziej płaskie reflektory jeszcze mocniej akcentują szerokość Taycana.
Nowe reflektory wyposażone są w technologię HD matrix o wysokiej rozdzielczości z detaliczną optyką i teraz nocą wyświetlają charakterystyczną dla marki grafikę czteropunktową. Logo Porsche w tylnej listwie świetlnej ma trójwymiarowy, szklany wygląd. Po raz pierwszy dostępna jest wersja podświetlana, z animacjami powitalnymi/wyjazdowymi.
Wśród innych zauważalnych cech, akcentowy kolor Turbonite wyróżnia modele Turbo i Turbo S wyraźniej od innych wersji zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.
Uaktualniona koncepcja sterowania i wyświetlania
Zestaw wskaźników, centralny wyświetlacz oraz opcjonalny wyświetlacz pasażera wyposażone są w zoptymalizowany interfejs użytkownika z dodatkowymi funkcjami. Przełącznik trybu na kierownicy jest teraz standardem. W modelach Taycan wyposażonych w pakiet Sport Chrono i Performance Battery Plus znajduje się specjalny przycisk „push-to-pass” na przełączniku trybu.