2025 Porsche Taycan Turbo GT

2025 Porsche Taycan Turbo GT

Przejdź do galerii zdjęć2025 Porsche Taycan Turbo GT

Porsche wprowadziło wersję Turbo GT do gamy modelu Taycan w marcu 2023, oferując klientom elektryczny samochód gotowy na tor, który przewyższał wszelkie inne produkcyjne EV dostępne na rynku.

Porsche ma długą historię w motorsporcie, kiedy to opracowywało model Taycan Turbo GT. Pomimo braku silnika spalinowego, auto i tak radziło sobie znakomicie. W rzeczywistości, był to najszybciej przyspieszający produkcyjny model, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w Porsche. Ten samochód był szybszy i bardziej ukierunkowany na tor niż Taycan Turbo. Ponadto klienci mogli zamówić go z wyjątkowym pakietem nazwanym Weissach, który podnosił możliwości tego elektrycznego superauta czterodrzwiowego na wyższy poziom.

Od razu rzucało się w oczy, że Taycan Turbo GT różnił się od swojego nie-GT brata z przodu. Posiadał nowy plastikowy spojler pod przednim zderzakiem. Dodatkowo, po bokach, producent zamontował zestaw pionowych łopatek z skrzydełkami pomiędzy nimi a dolną częścią zderzaka. W efekcie samochód zyskiwał dodatkowy docisk podczas pełnego przyspieszenia na torze i mniejsze opory powietrza dzięki powstałej kurtynie powietrznej. Porsche starało się odchudzić auto tak bardzo, jak to możliwe, więc mimo wyższej ceny niż Taycan Turbo, wyposażono je w reflektory LED Matrix, a nie cięższe reflektory HD Matrix-LED.

Profil Taycana Turbo GT szczycił się wykonanymi na zamówienie 20-calowymi felgami o unikalnym designie. Kolejną istotną zmianą było usunięcie portu ładowania z lewego przedniego błotnika, aby zaoszczędzić na wadze. Ponadto, dzięki braku portu, producent był w stanie stworzyć wentylację spalin za przednimi błotnikami, co pozwalało uwolnić powietrze uwięzione w nadkolach. Klienci otrzymywali Taycana Turbo GT z standardowymi lusterkami z włókna węglowego, które były zaprojektowane w celu generowania docisku. Z tyłu producent dodał stały spojler na klapie i szeroki dyfuzor z dolnej części zderzaka. Ci, którzy zdecydowali się na pakiet Weissach, otrzymali pojazd z ogromnym stałym skrzydłem z włókna węglowego.

Wewnątrz główną różnicą w porównaniu do Taycana Turbo był kierownica. Miała dwa pokrętła w dolnej prawej części. Jedno służyło do wyboru trybów jazdy, a drugie do trybu Time Attack. Taycan Turbo GT był wyposażony w przednie sportowe fotele zintegrowane z zagłówkami na przodzie i kanapę profilowaną dla dwóch osób z tyłu. Ci, którzy wybrali pakiet Weissach, mieli zamiast dwóch miejsc z tyłu pokrywę z włókna węglowego. Był to sedan czterodrzwiowy z tylko dwoma miejscami z przodu. Jednak najważniejsza różnica między Taycanem Turbo GT a standardowym Taycanem Turbo była ukryta pod jego skórą.

Z przodu EV miał ten sam silnik przedni co jego nie-GT odpowiednik, ale silnik tylny był mocniejszy. Ponadto, miał różne przełożenia dla dwustopniowej tylnej osi, niezależnie od tego, czy klienci wybrali pakiet Weissach, czy nie. Łączna moc obu silników przekraczała 1 100 PS (1 085 hp). Włączony tryb Ataku zapewniał chwilowy zastrzyk mocy 120 kW (161 hp) przez dziesięć sekund. W rezultacie samochód mógł przyspieszyć od 0 do 62 mph (0-100 kph) w zaledwie 2,3 sekundy (2,2 dla pakietu Weissach) bez redukcji do jednego pedału lub przygotowanej nawierzchni.

 Porsche poszerza ofertę swojego całkowicie elektrycznego sportowego sedana, wprowadzając modele Taycan Turbo GT oraz Taycan Turbo GT z pakietem Weissach. Ten drugi został zaprojektowany z myślą o torze wyścigowym i rezygnuje z tylnych siedzeń na rzecz jeszcze lepszego stosunku mocy do masy. W szczytowej mocy oba modele mogą osiągnąć ponad 1 100 PS. W połączeniu z różnymi rozwiązaniami w zakresie konstrukcji i aerodynamiki, te całkowicie elektryczne GT sportowe podnoszą poprzeczkę w kwestii dynamiki jazdy. Na tylnym moście zastosowano mocniejszy i wydajniejszy inwerter impulsowy, wykorzystujący węglik krzemu jako materiał półprzewodnikowy. Pierwsze modele Taycan Turbo GT powinny trafić do klientów od tej wiosny.

Nie tak dawno na rynku, a już rekordzista: Taycan Turbo GT z pakietem Weissach zdobył tytuł najszybszego elektrycznego samochodu produkcji seryjnej na torze Weathertech Raceway Laguna Seca w Kalifornii, 23 lutego 2024 roku. Czas 1:27.87 min. osiągnął kierowca testowy Porsche Lars Kern, bijąc na tym torze wszelkie dotychczasowe rekordy w tej kategorii.

Niedługo przed tym, wersja przedprodukcyjna tego samego nowego modelu ustanowiła nowy rekord w swojej klasie na Nürburgringu. Kern również był za kierownicą i uzyskał czas okrążenia 7:07.55 min. na Nordschleife. Ten oficjalny czas okrążenia jest aż o 26 sekund szybszy niż ten, który Kern uzyskał podczas swojego ostatniego rekordowego okrążenia w modelu Taycan Turbo S Sport sedan, wyposażonym w pakiet wydajnościowy, w sierpniu 2022 roku. Ten czas również pozostaje aktualnym rekordem dla elektrycznych samochodów produkcji seryjnej i czyni model Turbo GT najszybszym samochodem czteroosobowym wszystkich typów układów napędowych na Nürburgringu.

„Dwa rekordy w Laguna Seca i na Nordschleife pokazują, jakie ogromne możliwości torowe ma Taycan,” mówi wiceprezydent linii modeli Kevin Giek. „Aby udowodnić swoje umiejętności na torze, nie wystarczy mieć po prostu jak najwięcej mocy. Całościowy pakiet przyspieszenia, hamowania, przyczepności w zakrętach, aerodynamiki, stabilności i wyważenia musi być odpowiedni. W przypadku Taycana Turbo GT i Taycana Turbo GT z pakietem Weissach nasi inżynierowie osiągnęli to w naprawdę zdumiewający sposób. Już wcześniej świetnie sobie radzili z zaktualizowanymi modelami Taycan. Jednak nasze nowe samochody GT jeszcze raz wyraźnie podnoszą poprzeczkę w kwestii dynamiki jazdy.”

„Tor w Laguna Seca maksymalnie wykorzystuje potencjał Taycana Turbo GT. To całościowy pakiet sprawia różnicę,” mówi kierowca testowy Kern. „Turbo GT z pakietem Weissach wyznacza nowe standardy w niemal każdym parametrze. Należą do nich przyspieszenie i hamowanie, intuicyjnie używany tryb ataku oraz układ napędowy zaprojektowany z myślą o maksymalnej przyczepności i wydajności. Poziomy przyczepności w zakrętach również są imponujące. Kontrolowalność i lekkość prowadzenia są niewiarygodne. Opony działają znakomicie i masz odpowiednie wyważenie w każdej sytuacji. Jazda tym samochodem po falującym torze w Laguna Seca sprawia niesamowitą frajdę.”

Po aktywacji dostępne jest do 120 kW dodatkowej mocy przez 10 sekund za naciśnięciem przycisku. Tryb ataku opiera się na funkcji „push-to-pass” z innych modeli Taycan.² System jest zoptymalizowany pod kątem jazdy po torze i działa w podobny sposób jak samochody wyścigowe 99X, które Porsche wykorzystuje w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA. Wzmocnienie jest sygnalizowane przez zegar odliczający w zestawie wskaźników i dynamicznie prezentowane za pomocą animowanych pierścieni na prędkościomierzu.³

W porównaniu do funkcji „push-to-pass” w innych modelach Taycan, tryb ataku oferuje o 50 kW więcej mocy wzmocnienia i jest obsługiwany w różny sposób: jako alternatywa dla naciśnięcia przełącznika trybu zamontowanego tuż obok kierownicy, tryb ataku można również włączać i wyłączać za pomocą prawego łopatki. Ułatwia to korzystanie z funkcji na torze. „Możesz również uruchomić zwiększenie mocy w rękawicach wyścigowych, bez zdejmowania ręki z koła,” wyjaśnia Kern. „Dzięki temu prostemu, bezpiecznemu i szybkiemu sposobowi obsługi, modele Taycan Turbo GT są dostosowane do potrzeb kierowcy wyścigowego.” Lewa łopatka kierownicy pozwala ustawić poziom odzyskiwania energii i dostosować go do sytuacji jazdy.

Nowa elektronika mocy w układzie napędowym

Porsche niedawno znacznie zaktualizowało linię modeli Taycan, ogólnie zwiększając moc całego systemu samochodów. Między innymi wzmocniony układ napędowy z nowym silnikiem na tylnym moście umożliwia jeszcze bardziej dynamiczne osiągi w porównaniu do modeli poprzednich. Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach to nowe flagowe modele sportowe, które wynoszą osiągi Taycana na nowy poziom. Wyposażone w mocniejszy inwerter impulsowy, oba samochody dysponują mocą 580 kW. Przy włączonym trybie Launch Control wzrasta ona do 760 kW mocy wzmocnionej lub do 815 kW przez dwie sekundy według metody pomiaru szczytowej mocy. Taycan Turbo GT potrzebuje zaledwie 2,3 sekundy na sprint z zerowej prędkości do 100 km/h, lub jedynie 2,2 sekundy z pakietem Weissach. To czyni model o jedną do dwóch dziesiątych sekundy szybszym od Taycana Turbo S. Różnica w przyspieszeniu z miejsca do 200 km/h jest jeszcze większa: 6,6 lub 6,4 sekundy dla Taycana Turbo GT bez/ z pakietem Weissach, co jest nawet o 1,3 sekundy szybsze niż Taycan Turbo S.

Inwerter impulsowy jest kluczowym elementem do kontrolowania silnika elektrycznego. W obu modelach Taycan Turbo GT stosowane są inwertery impulsowe o maksymalnym prądzie 900 amperów na tylnym moście. Dostarczają one jeszcze więcej mocy i momentu obrotowego niż 600-amperowy inwerter impulsowy w Taycan Turbo S. Dla lepszej wydajności, w inwerterze impulsowym zastosowano również węglik krzemu jako materiał półprzewodnikowy. Znacząco zmniejsza to straty przełączania w inwerterze mocy i umożliwia wyższe częstotliwości przełączania. Zmieniono również przełożenie oraz wzmocniono skrzynię biegów, co pozwala uzyskać wyższe wartości momentu obrotowego. Maksymalny moment obrotowy w obu wersjach wynosi do 1 340 niutonometrów. Zasięg modeli Taycan Turbo GT wynosi do 555 km według pomiarów WLTP.

Elementy z włókna węglowego i Porsche Active Ride: konstrukcja lekooporanowa i zawieszenie

Dzięki inteligentnym rozwiązaniom w zakresie konstrukcji lekooporanowej, Porsche zredukowało wagę modelu Porsche Taycan Turbo GT o nawet 75 kg w porównaniu do Taycana Turbo S. W tym celu zastosowano szereg części z włókna węglowego. Włókno węglowe używane jest do wykończeń na słupkach B, górnych powłok na lusterkach oraz wkładkach na bocznych progach, między innymi. Pełne kubełkowe fotele z CFRP, lekkie komory bagażowe oraz rezygnacja z elektrycznej funkcji cichego domykania klapy bagażnika również przyczyniają się do oszczędności wagi.

Standardowo Taycan Turbo GT jest wyposażony w pakiet dynamiki. Obejmuje on zawieszenie Porsche Active Ride z tuningiem specyficznym dla GT. W dynamicznych sytuacjach jazdy, to zawieszenie zapewnia niemal idealne połączenie z drogą dzięki zrównoważonemu rozkładowi obciążenia kół. Ponadto pakiet wyposażeniowy zawiera specjalne letnie opony o wysokich osiągach. Są one montowane na 21-calowych lekkich kołach kute. Ekskluzywne koła Turbo GT mają odchudzone szprychy, co pozwala zaoszczędzić wagę i skutecznie wentylować hamulce.

Porsche Taycan Turbo GT standardowo wyposażone jest w lekkie hamulce ceramiczne. Oparte na układzie hamulcowym Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), system hamulcowy został zoptymalizowany pod kątem wagi. Zmiany w konstrukcji komory tarczy hamulcowej i obudowy zacisku hamulcowego pozwalają zaoszczędzić ponad dwa kilogramy. Ma to pozytywny wpływ zarówno na dynamikę jazdy, jak i osiągi: redukcja mas niesprężystych i obrotowych zwiększa wydajność. Zaciski hamulcowe są malowane wyłącznie na złoty kolor Victory Gold.

Tylny spojler z klapką i ekskluzywne wykończenia lakiernicze: aerodynamika i design zewnętrzny

Porsche opracowało przedni spojler z aeroblade specjalnie dla Taycana Turbo GT. Tylny widok dominowany jest przez adaptacyjny spojler, którego krawędź urwana wyposażona jest w klapkę Gurneya w wysokopołyskowym wykończeniu z włókna węglowego.

Reflektory LED Matrix są standardem. Na Taycan Turbo GT mogą być opcjonalnie i bez dodatkowych opłat zaktualizowane do reflektorów HD LED Matrix. Profil boczny ujawnia szereg komponentów wykonanych z włókna węglowego. Obwódki szyb bocznych są malowane na czarny kolor (wysoki połysk).

Choć modele Taycan Turbo i Taycan Turbo S z elementami Turbonite różnią się od innych modeli w serii, Taycan Turbo GT ma bardziej wyścigowy charakter. Oba modele mają kolorowy herb Porsche na przedniej maski, jak i na pokrywach piast lekkich kół aluminiowych. Logo 'Turbo GT’ na tylnej klapie jest malowane na czarny kolor (matowy).

Do wyboru jest łącznie sześć kolorów nadwozia, w tym nowe opcje lakiernicze Pale Blue Metallic i Purple Sky Metallic. Te dostępne są wyłącznie dla Taycana Turbo GT przez rok. Rozszerzony program Paint to Sample od Porsche Exclusive Manufaktur oferuje dalsze opcje personalizacji. Dodatkowo, dostępny jest zestaw naklejek z logo Taycan w dolnej części drzwi oraz na przedniej masce, w kolorze Volt Blue lub czarnym (matowym)/czarnym (wysoki połysk).

Standardowe pełne kubełkowe fotele i sportowa atmosfera: wnętrze

Sportowe elementy Race-Tex mają standardowo czarne skórzane wykończenia. Standardowe wyposażenie obejmuje również lekkie pełne kubełkowe fotele wykonane w wykończeniu z włókna węglowego (wysoki połysk). Fotele Adaptive Sports Seats Plus (z elektryczną 18-stopniową regulacją i pakietem pamięci) można zamówić jako opcję bez dodatkowych kosztów. Na przednich zagłówkach wyszyte jest logo Turbo GT. Ponadto, na panelu klimatyzacji znajduje się oznaczenie z indywidualnym logo modelu. Wyjątkowe wyposażenie wnętrza o kontrastowych odcieniach Volt Blue lub GT Silver jest dostępne na życzenie.

Na sportowej kierownicy GT, obręcz pokryta jest czarnym Race-Tex i ma oznaczenie o godzinie 12. Taycan Turbo GT jest wyposażony w pakiet Sport Chrono z Taycana Turbo S.

Zaprojektowany z myślą o osiągach na torze: Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Taycan Turbo GT z pakietem Weissach jest jeszcze bardziej precyzyjny w swoim położeniu. Dzięki dodatkowym poprawkom aerodynamicznym i rozwiązaniom konstrukcyjnym, model ten jest jeszcze bardziej ukierunkowany na osiągi. Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach przyspiesza od zera do 100 km/h w 2,2 sekundy, co czyni dwuosobowy model dziesiątą sekundy szybszym od równie mocnego Taycana Turbo GT. Jego maksymalna prędkość wynosi 305 km/h zamiast 290 km/h.

Dodatkowe poprawki aerodynamiczne obejmują elementy odprowadzające powietrze na podwoziu oraz nowy przedni dyfuzor. Z tyłu, model z pakietem Weissach ma stały tylny spojler wykończony włóknem węglowym z podporami przymocowanymi do nadwozia. Całkowity docisk wynosi tutaj do 220 kg. Logo pakietu Weissach znajduje się po obu stronach tylnego spojlera. Wyłącznie na życzenie dostępny jest pasek w Volt Blue, czarnym lub czarnym (matowym). Dodatkowo podkreśla to charakter wyścigowy samochodu. Paskowy wzór można łączyć z zestawem czarnych naklejek.

Eliminacja wszelkiego wyposażenia niezbędnego do jazdy po torze zaoszczędziła dodatkowe około 70 kg w porównaniu do Taycana Turbo GT bez pakietu Weissach. Zamiast standardowego systemu tylnych siedzeń znajduje się wykonane na zamówienie, wysokiej jakości lekkie wykończenie z włókna węglowego z komorą ładunkową za shellami siedzeń dla kierowcy i pasażera z przodu. Analogowy zegar z pakietu Sport Chrono, który normalnie znajduje się na desce rozdzielczej, również został pominięty, podobnie jak dywaniki na nogi i bagażnik oraz zastosowano mniej materiału izolacyjnego. Taycan Turbo GT z pakietem Weissach ma jedynie drzwi do gniazda ładującego po stronie pasażera, które jest obsługiwane ręcznie zamiast elektrycznie. Specjalne szkło dźwięko- i termoodporne oraz pakiet dźwiękowy Plus również oszczędzają wagę. Ten ostatni rezygnuje z tylnych głośników, a zamiast tego zastępuje system BOSE® Surround Sound.

Pakiet wnętrza GT z elementami Race-Tex w czarnym kolorze jest standardem. Po stronie pasażera znajduje się oznaczenie z logo pakietu Weissach. Pakiety wnętrza w odcieniach Volt Blue i GT Silver są również dostępne dla Taycana Turbo GT z pakietem Weissach. Kontrastowe szwy w odpowiednim kolorze uzupełniają ofertę.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.