2025 Renault Symbioz

W 2024 roku Renault rozszerzyło swoją ofertę crossoverów, wprowadzając model Symbioz, który zajął miejsce pomiędzy Captur a Austral, potwierdzając agresywny program wzrostu producenta samochodów.

Prawie sześćdziesiąt lat przed premierą modelu Symbioz, francuski producent wprowadził Renault 16, który zdobył tytuł „Europejskiego Samochodu Roku 1966”. Był to pierwszy udany hatchback w historii motoryzacji. Zdefiniował on koncepcję Renault „Voiture a vivre” (samochód do życia), co oznacza, że pojazd był wszechstronny i mógł być wykorzystywany zarówno na co dzień, jak i na weekendowe wypady. Przechodząc do 1984 roku, producent stworzył linię Espace, która stała się najbardziej udanym europejskim MPV. Oferowała nie tylko wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób, ale także odpowiednią przestrzeń na bagaż. W przypadku modelu Symbioz, Renault starało się połączyć te dwa pomysły w jeden produkt dostosowany do XXI wieku. W tym celu wykorzystano platformę CMF-B, wspólną z modelami Captur i Austral, wzbogacając ją o ciekawe elementy designu i eleganckie wnętrze.

Symbioz podążał za językiem projektowania wprowadzonym przez Scenic E-Tech i Captur. Renault stworzyło poziomo podzieloną przednią maskę, gdzie logo zajmowało centralne miejsce powyżej dolnego wlotu powietrza. Górna część była ozdobiona elementami designu, które miały na celu powiększenie romboidalnego logo producenta. Zestaw smukłych reflektorów LED o kanciastym kształcie nadawał pojazdowi ważny wygląd. Niżej, na zderzaku, umieszczono zestaw LED-owych świateł dziennych w bocznych wlotach, które flankowały centralny wlot powietrza.

Z boku, Symbioz prezentował sylwetkę SUV-a, z czarnymi elementami wokół nadkoli i progów, co nadawało mu wrażenie zwiększonego prześwitu. Rzeźbione drzwi z wznoszącymi się liniami dodawały pojazdowi sportowego charakteru. Z tyłu, pochylona w dół klapa bagażnika miała spoiler dachowy i obejmowała część trójkątnych lamp tylnych, które rozciągały się z nadkoli. Na dolnej części zderzaka, srebrny detal przypominał tarczę i był flankowany przez lampy cofania oraz światła przeciwmgielne.

Wnętrze samochodu zaopatrzone było w gładką deskę rozdzielczą z eleganckimi i prostymi liniami. Na szczycie centralnej konsoli, Renault zamontowało 10,4-calowy ekran dotykowy. Opierał się on na systemie Android Automotive 12 i oferował wbudowane Google Maps, a także był kompatybilny z Android Auto i Apple CarPlay. Drugi ekran o przekątnej 10,3 cala znalazł się w zestawie wskaźników przed kierowcą. Ponadto, system umożliwiał aktualizacje FOTA (firmware over the air), co sprawiało, że klienci nie musieli się niczym martwić. Z przodu, fotele kubełkowe były oddzielone konsolą centralną, w której znajdował się selektor biegów oraz miejsce na drobiazgi. Dla pasażerów z tyłu, Renault zamontowało przesuwane i dzielone (40/20/40) siedzenie kanapowe.

Pod względem technicznym, Symbioz oferował hybrydowy układ napędowy, w którym silnik spalinowy o pojemności 1,6 litra ładował główny silnik elektryczny auta, a drugi silnik wykorzystywany był głównie jako rozrusznik-generator.

 Symbioz dołącza do zaszczytnej linii rodzinnych „voitures à vivre”, niemal 60 lat po premierze Renault 16, z nowoczesnym, przestronnym i funkcjonalnym designem, oraz 40 lat po rewolucyjnym modelu Espace, pojazdu o długości zaledwie 4,25 m, który pomieścił siedem osób. Symbioz to wszechstronny pojazd, który łączy najlepsze technologie segmentu C Renault, oferując kompaktowość i przestronność, aby sprostać potrzebom wszystkich.

Wnętrze kontynuujące dziedzictwo Renault „voitures à vivre”

Prawdziwe „voiture à vivre”, Renault 16, zostało zaprojektowane, aby wyróżniać się na tle konkurencji. Wprowadzone na rynek w 1965 roku, premierę miało nowy styl nadwozia, z dostępem do bagażnika przez hatchback. Bardziej wszechstronne niż jakikolwiek z jego współczesnych rywali, Renault 16 wyposażono w kanapę, którą można dostosować do „urlopowej pozycji”. Spełniało potrzeby rodzin poszukujących samochodu, który odpowiadałby ich stylowi życia, jednocześnie nadążając za szybkim tempem zmian społecznych.

Od tego czasu Renault kontynuuje innowacje w dziedzinie samochodów rodzinnych, które oddają ducha swoich czasów. Tak było w latach 80. z modelem Espace, który rozpoczął rewolucję dzięki swojemu przełomowemu projektowi jednopojazdowego nadwozia i modułowemu układowi. W latach 90. Renault znów to zrobiło z modelem Scénic, pierwszym kompaktowym MPV. Zaprojektowany na wzór kokonu, Scénic oferował wnętrze dedykowane dobremu samopoczuciu pasażerów.

Symbioz dzieli to samo DNA. Potrafi dostosować swój bagażnik i przestrzeń pasażerską do potrzeb rodziny, oferując przydatne technologie dodające wartość ludzką oraz kompaktowe wymiary, które są idealne do jazdy po mieście. Dołącza do długiej listy wszechstronnych „voitures à vivre”, odzwierciedlających swoje czasy. Prezentując nowy język projektowania Renault, Symbioz nawiązuje do niedawno wprowadzonych modeli Scénic E-Tech electric i New Captur.

Najlepsze z segmentu C

Łącząc najlepsze cechy pojazdów Renault z segmentu C w zakresie modułowego designu, łączności i efektywności, wypełniony wiedzą i inteligencją, Symbioz spełnia najwyższe standardy komfortu na pokładzie zarówno w krótkich, jak i długich podróżach. W związku z tym jest skierowany do szerokiej bazy klientów. Przede wszystkim to samochód dla rodzin, które poszukują przestronności i efektywności z modułowym, nowoczesnym designem. Zbudowany jest również z myślą o właścicielach floty korporacyjnej, którzy szukają poziomu elektryfikacji, jednocześnie kontrolując całkowity koszt użytkowania (TCO). Dla obu grup klientów, Symbioz oferuje bezkompromisową korzyść.

Położony pomiędzy Captur a Austral, Symbioz daje Renault mocniejszą obecność na poziomie początkowym w segmencie C. Ma długość zaledwie 4,41 m, a nowy model uzupełnia już istniejącą gamę E-Tech „hybrydową” składającą się z Arkana (4,57 m) i Austral (4,51 m), jednocześnie poszerzając ofertę E-Tech „elektryczną” o Mégane i Scénic E-Tech electric. Potwierdza to spójność strategii Renault, która ma na celu zaspokojenie pełnej gamy potrzeb użytkowników poprzez budowę podwójnej oferty z dedykowanymi platformami.

Symbioz obfituje w najlepsze technologie Renault. Posiada system multimedialny OpenR Link z wbudowanym Google, a także przyciemniane szyby dachowe Solarbay. W wersji Iconic dostarczanych jest 29 nowej generacji systemów wspomagających kierowcę w celu optymalizacji bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Z pojemnością bagażnika wynoszącą do 624 litrów – co jest wyjątkowe w samochodzie tej wielkości – oraz modułowym układem z przesuwanym siedziskiem, które składa się w celu utworzenia płaskiej podłogi, Symbioz plasuje się na równi z najlepszymi w swojej klasie. Jednocześnie pozostaje kompaktowy i zwrotny. Zaprojektowany zarówno do ruchu miejskiego, jak i życia rodzinnego, Symbioz jest idealnie wszechstronny.

Nowy samochód rodzinny, który jest zarówno ekologiczny, jak i ekonomiczny w eksploatacji, Symbioz waży poniżej 1 500 kg. Z silnikiem hybrydowym E-Tech 145, plasuje się w czołówce pod względem zużycia paliwa i emisji dzięki ekskluzywnej, ultrawydajnej technologii, która była ciągle doskonalona od momentu jej wprowadzenia w 2020 roku.

Po Arkana, Mégane E-Tech electric, Austral i Scénic E-Tech electric, Symbioz dopełnia gamę kompaktowych pojazdów Renault, jako ostatni model w ofensywie Renaulution w segmencie C.

NOWOCZESNY, WYRAFINOWANY DESIGN

Renault Symbioz ma dobrze zbalansowane proporcje, z obfitym tylnym zwisem uzupełniającym pionowy przód. Dwa aspekty wyrażające wyrafinowany nowy język projektowania Renault.

Dobrze zbalansowane proporcje

Zbudowany na przedłużonej wersji platformy CMF-B, używanej przez Clio i Captur (segment B) oraz Arkana (segment C), Symbioz jest pojazdem o dobrze zbalansowanych proporcjach. Nawet tylny zwis z jego obietnicą przestrzeni bagażowej dodaje płynności ogólnego designu. Tył komplementuje nowoczesny, wyrazisty dziób, z wysoką, poziomą maską i pionowymi liniami.

Wyrafinowany, nowoczesny design

Rzeźbiarskie cechy nowego języka projektowania Renault, widoczne z przodu i z tyłu Symbioz, ramują gładkie, proste linie paneli bocznych.

Czyste krawędzie przednich i tylnych paneli łapią światło, strukturyzując wieloboczne kształty w wysublimowany sposób.

Nowe logo Renault jest wszechobecne w różnych formach. Pojawia się jako pełne na środku grilla, podzielone na dwie części pionowo dla sygnatury świetlnej, lub przekształcone w wzór graficzny na kratce chłodnicy.

„Na kratce chłodnicy wzór logo wydaje się rozwijać, tworząc wysublimowany efekt wizualny. Wzór jest malowany w tonalnych odcieniach, ale z przezroczystą powłoką tworzącą efekt 3D dla bardziej premium wyglądu.” Paula Fabregat, Dyrektor Projektu Designu Renault

Nowe ekskluzywne felgi

Uzupełniając swój design, Symbioz ma duże, 19-calowe felgi w wersjach Esprit Alpine i Iconic. Wszystkie felgi (18″ i 19″) są nowe i ekskluzywne dla tego modelu. Ostre linie tworzą dynamiczny efekt graficzny, sprawiając wrażenie, że koło się obraca, nawet gdy pojazd stoi w miejscu.

Przenikliwe spojrzenie

Zwężające się reflektory nadają samochodowi przenikliwe spojrzenie. Czarna listwa biegnąca między światłami nadaje przedniemu obszarowi bardziej stonowany wygląd, a także sprawia, że pojazd wydaje się szerszy. Ta czarna listwa odzwierciedla dolną listwę w kolorze nadwozia, a efekt lustra jest również widoczny w wzorze listw.

Oryginalny tył

Tył jest rzeźbiony, obfity i dynamiczny, nieustannie łapiąc światło. Światła sprawiają, że samochód wydaje się szerszy, nadając mu silną obecność wizualną, a jednocześnie pozwalając mu na swobodne przechodzenie przez wąskie przejścia. Pionowa klapa bagażnika obiecuje przestronność wnętrza.

„W każdym świetle można zobaczyć oświetlone geometryczne kształty, przypominające kubki lodu unoszące się w cieczy.” Paula Fabregat, Dyrektor Projektu Designu Renault

Paleta siedmiu odcieni

Symbioz jest dostępny w gamie siedmiu kolorów, w tym w nowym, żywym odcieniu Mercury Blue. Kultowy Flame Red oferowany jest bezpłatnie w konfiguratorze, który obejmuje również pięć innych kolorów: Pearl White, Cassiopée Grey, Starry Black, Rafale Grey oraz Iron Blue.

ŻYCIE NA POKŁADZIE: PRZESTRONNA, WYPEŁNIONA ŚWIATŁEM PRZESTRZEŃ ŻYCIOWA

Bez poświęcania swoich kompaktowych wymiarów zewnętrznych, Symbioz oferuje przestronną kabinę, łącząc modułowy układ z przesuwanym siedziskiem oraz szeroki zakres funkcji, które przyczyniają się do komfortu na pokładzie, takich jak przyciemniana szyba dachowa Solarbay i zautomatyzowana klapa bagażnika. Wszechstronny, wielofunkcyjny samochód, jest również „przestrzenią życiową” dla całej rodziny.

Wyrafinowane kokony

Symbioz dzieli swoją strukturę deski rozdzielczej z New Captur. Wersja Iconic zawiera specjalne wykończenie, z nowoczesnymi i wyszukanymi materiałami. Górna część wykończona jest specjalną farbą o miękkim dotyku w wersji Techno, wzorem gradientu w odcieniu niebieskim w wersji Esprit Alpine, a wykończenie z szczotkowanego aluminium w wersji Iconic. Dolna część deski rozdzielczej wykończona jest sportowym, nowoczesnym materiałem na wersji Esprit Alpine i skórą syntetyczną (TEP) z przeszyciami w wersji Iconic.

„Dzięki wyrafinowanym detalom wykończenia, wersja Iconic Symbioz spełnia najwyższe standardy segmentu C.” Gabriela Argumedo, Menedżer Produktu Symbioz

Specyficzne tapicerki dla każdej wersji

Każda z trzech wersji ma swoją unikalną tapicerkę, wyrażającą różną osobowość w zgodzie z profilem docelowego klienta. W wersji Techno siedzenia pokryte są grubym materiałem z dyskretnym haftowanym logo, żółtymi przeszyciami i żółto-szarym lamowaniem. Kontynuując linie designu specyficzne dla tej wersji, siedzenia w Esprit Alpine mają niebieskie przeszycia i wytłoczone panele boczne TEP, podczas gdy oparcia i poduszki siedzeń pokryte są tym samym nowoczesnym materiałem sportowym co wewnętrzne panele drzwiowe i deska rozdzielcza. Ostatecznie, siedzenia w wersji Iconic są pokryte szeroką siateczką nowoczesnego materiału, inspirowaną światem premium sprzętu sportowego. Fragment ogromnego logo, z złotymi przeszyciami i lamowaniem, można zobaczyć na oparciach. Wszystkie te cechy nadają wersji Iconic wyrafinowany, nowoczesny charakter, znacznie odbiegający od tradycyjnych motywów motoryzacyjnych.

Unikalna równowaga między rozmiarem a przestrzenią

Bardziej kompaktowy niż większość pojazdów z segmentu C (4,41 m długości i 1,79 m szerokości), Symbioz jest zaprojektowany, aby zapewnić zwinną wydajność bez kompromisów w zakresie przestrzeni wewnętrznej czy ładowności, co stanowi jeden z jego kluczowych atutów. Symbioz jest idealnym kompromisem między życiem rodzinnym a miejską zwinnością.

Niezwykle modułowy

Tylna kanapa zaprojektowana jest do przesuwania o 16 cm, tworząc przestrzeń na nogi wynoszącą 221 mm dla pasażerów z tyłu, jednocześnie utrzymując pojemność bagażnika wynoszącą 492 litry w tej konfiguracji. Gdy tylne siedzenia nie są zajęte przez dorosłych, kanapa przesuwa się do przodu, aby zwiększyć pojemność bagażnika do 624 litrów. Aż do 1 582 litrów, gdy tylne siedzenia są całkowicie złożone (60:40). Bagażnik nie ma progu, co ułatwia dostęp do płaskiej podłogi i załadunek nawet największych przedmiotów. To szczególnie pożądana konfiguracja dla modelu rodzinnego. Symbioz ma również 24,7 litra przestrzeni do przechowywania wewnątrz kabiny, w tym 7 litrów w schowku.

W celu ładowania i łączności, z przodu znajdują się dwa gniazda USB-C, a dwa kolejne z tyłu. Wszystkie wersje – Techno, Esprit Alpine i Iconic – również są standardowo wyposażone w indukcyjną ładowarkę do telefonów.

Praktyczna klapa bagażnika

Jednym z głównych atutów Symbioz jest przestrzeń bagażowa, której pojemność waha się od 492 do 624 litrów, w zależności od pozycji przesuwanej kanapy. Posiada również zautomatyzowaną klapę bagażnika z bezdotykowym otwieraniem. Z wewnątrz, kierowca może otworzyć i zamknąć bagażnik za pomocą dedykowanego panelu na desce rozdzielczej. Z zewnątrz, kierowca może użyć elektrycznego przycisku na bagażniku, bezdotykowej karty lub po prostu przesunąć stopę pod czujnik na tylnym zderzaku.

Dach z przyciemnianego szkła Solarbay

Zaprezentowany w Rafale i Scénic E-Tech electric, przyciemniany dach zajmujący Solarbay jest ikoniczną cechą nowych „voitures à vivre” Renault. Jest on dostępny w wyposażeniu Symbioz, zgodnie z tradycją marki polegającą na udostępnianiu najlepszych technologii w swoich modelach masowych.

Dzięki technologii „AmpliSky”, Solarbay eliminuje potrzebę użycia zasłony. Cały aktywny system przyciemnia dach w segmentach na żądanie, używając technologii PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), gdzie struktura molekularna reaguje na prąd elektryczny. Maksymalna ochrona może być zapewniona natychmiast, a efekt „wow” tworzony jest, gdy każdy segment dachu ściemnia się kolejno. Ta inteligentna szyba dachowa może być nawet sterowana za pomocą przełącznika lub polecenia głosowego przy użyciu Asystenta Google.

Kierowca i pasażerowie mogą wybierać spośród czterech pozycji dachu: całkowicie przezroczysty, całkowicie nieprzezroczysty, przednia część przezroczysta i tylna nieprzezroczysta, lub odwrotnie. Przyciemniane szkło dachowe Solarbay ogranicza również efekt szklarniowy w kabinie pasażerskiej, aby utrzymać komfort cieplny na pokładzie latem i zimą, skuteczniej niż mechaniczna zasłona. Ponadto, dach ściemnia się automatycznie, gdy kierowca wyłącza zapłon i opuszcza pojazd. Po ponownym uruchomieniu pojazdu, Solarbay przywraca swoją ostatnią pozycję. Uczucie przestrzeni i światła jest dodatkowo wzmacniane przez dużą przeszkloną powierzchnię i zwiększoną wysokość nad głową. Unikalny design eliminuje potrzebę stosowania mechanicznymi lub elektrycznymi zasłonami i zwiększa wysokość nad głową o 30 mm. To ważne dla komfortu pasażerów oraz dla ograniczenia wysokości pojazdu w celu poprawy efektywności.

„Solarbay utrzymuje stałe światło wewnątrz kabiny, pozwalając pasażerom cieszyć się kontaktem z naturą.” Gabriela Argumedo, Menedżer Produktu Symbioz

ZAAWANSOWANA TECHNOLOGIA PEŁNA NAJLEPSZYCH ROZWIĄZAŃ RENAULT

Chociaż Symbioz jest wejściowym pojazdem segmentu C, posiada najlepsze technologie, czy to w zakresie sprzętu łączności, systemów wspomagających kierowcę, czy napędów.

OpenR Link, standard

Od wersji Techno, Symbioz wyposażony jest w multimedialny system OpenR Link z wbudowanym Google, oparty na Android Automotive 12. Wspiera użytkowników na co dzień, z usługami dostosowanymi do wszystkich ich potrzeb w zakresie łączności. Dzięki inteligentnym funkcjom Google, OpenR Link jest w stanie proponować istotne sugestie dotyczące nawigacji i atmosfery wnętrza, w zależności od przyzwyczajeń kierowcy. OpenR Link był standardem od momentu jego premiery z Mégane E-Tech electric i jest kompatybilny z Android Auto i Apple CarPlay, zarówno w łączności przewodowej, jak i bezprzewodowej. Jego centralny, 10,4-calowy pionowy ekran dotykowy (w każdej wersji) umożliwia kierowcom i pasażerom w pełni korzystać z połączonego świata treści i usług.

Drugi ekran o przekątnej 10,3 cala skierowany do kierowcy wyświetla informacje o prowadzeniu. Jego rozmiar jest zgodny z kolorowym wyświetlaczem nawigacji.

Świat Google

Łatwy w użyciu, hiperpołączony i ciągle aktualizowany, system OpenR Link dostarcza doświadczenie tak intuicyjne, jak w nowej generacji smartfonach. Oprócz usług Google, takich jak Google Maps i Google Assistant, zawiera wiele innych aplikacji (50 lub więcej, w zależności od kraju i wersji) z katalogu Google Play.

Dostosowane aplikacje

Niektóre aplikacje zostały zaprojektowane lub dostosowane specjalnie dla użytkowników Renault. Należą do nich Waze, Amazon Music, L’Equipe pour Renault (francuska aplikacja z treściami dla Francji), Vivaldi, Radio Player for Renault, Kabriol, Karacal, Les Incollables for Renault, Easypark i Sybel. Pełna gama narzędzi połączonych dla rodzinnych podróży stworzona dla nowej generacji „voitures à vivre”.

Aplikacja My Renault

Dzięki aplikacji mobilnej My Renault, samochód jest zawsze w zasięgu ręki. Na przykład użytkownicy mogą pobierać aplikacje z systemu OpenR Link lub zdalnie aktywować klakson i kierunkowskazy, co ułatwia znalezienie pojazdu na zatłoczonym parkingu. Ponadto, aby zapewnić bezstresowe doświadczanie jazdy, użytkownicy mogą w czasie rzeczywistym sprawdzić swoje przebiegi i pozostały zasięg. My Renault ułatwia również zarządzanie konserwacją, dostarczając informacji na temat kluczowych terminów serwisowych i umożliwiając planowanie wizyt bezpośrednio z aplikacji.

Zdalne aktualizacje

W ramach takiego poziomu łączności systemu, użytkownicy mogą być na bieżąco bez konieczności odwiedzania swojego warsztatu lub dealera. Dzięki technologii FOTA (firmware over the air), system operacyjny pojazdu otrzymuje automatyczne aktualizacje.

System dźwiękowy Harman Kardon

Opcjonalny system hi-fi Harman Kardon zawiera 9 głośników (2 wysokotonowe i 2 niskotonowe z przodu i z tyłu oraz subwoofer w bagażniku). System oferuje immersyjne doświadczenie dźwiękowe, opracowane przez Jean-Michel Jarre’a, znanego artystę, kompozytora i autora, który jest również pionierem muzyki elektronicznej oraz pasjonatem technologii. Pięć programów dostępnych jest do personalizacji nastroju: Studio, Podcast, Koncert, Immersja i Klub.

Dostosowywalny nastrój wnętrza

Ustawienia MULTI-SENSE pozwalają na zmianę wielu parametrów pojazdu, zarówno technicznych (takich jak odczucie kierownicy), jak i związanych z atmosferą we wnętrzu, takich jak regulacja podświetlenia nastrojowego. Dostępne za pomocą ekranu dotykowego lub przycisku na kierownicy, umożliwiają wybór pomiędzy czterema widokami, pięcioma widgetami (interaktywnymi aplikacjami lub miniaturami) i ośmioma kolorami podświetlenia dla cyfrowego wyświetlacza deski rozdzielczej. Umożliwiają również wybór 48 kolorów dla LED-owych taśm podświetlenia 'Living Lights’ na desce rozdzielczej i panelach drzwiowych. Aby stworzyć bardziej relaksującą atmosferę, kolor oświetlenia jest automatycznie dostosowywany co 30 minut w oparciu o cykl dobowy (24-godzinny zegar biologiczny) i porę dnia (zimne kolory w ciągu dnia, ciepłe kolory w nocy).

Systemy wspomagające kierowcę

Wprowadzony w 2023 roku program Human First odzwierciedla zobowiązanie Renault do poprawy bezpieczeństwa kierowców, pasażerów i innych uczestników ruchu na całym świecie, poprzez szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Odzwierciedlając tę wysoką ambicję, Symbioz jest na równi z najlepszymi pod względem pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa. Wersja Iconic wyposażona jest w sześć poduszek powietrznych i 29 systemów wspomagających kierowcę nowej generacji (ADAS).

Wśród nich, Active Driver Assist (system autonomicznej jazdy na poziomie 2) oraz inteligentne dostosowanie prędkości należą do najbardziej zaawansowanych funkcji w segmencie.

Autonomiczna jazda

Active Driver Assist to system autonomicznej jazdy na poziomie 2, ulepszona wersja znanego asystenta na autostradach i w ruchu, dostępnego już w ofercie Renault. Tutaj system staje się świadomy kontekstu, rozszerzając swoje możliwości poza autostrady. Łączy inteligentny tempomat z adaptacją prędkości, w tym Stop & Go, z asystentem centrowania pasa ruchu i rozpoznawaniem znaków drogowych, tworząc inteligentny system. Integrując te funkcje z danymi geolokalizacyjnymi i specyficznymi mapami, pojazd może prowadzić autonomicznie, nawet jeśli kierowca jest zobowiązany prawnie do utrzymania kontaktu z kierownicą. Ta funkcja sprawdza się w korkach, gdzie przyczynia się do mniej stresującego i bardziej komfortowego doświadczenia jazdy.

Rozpoznawanie znaków drogowych

Kierowcy mogą również aktywować rozpoznawanie znaków drogowych z ostrzeżeniem o przekroczeniu prędkości, niezależnie od Active Driver Assist. Ta funkcja wyświetla aktualny dozwolony limit prędkości na desce rozdzielczej i na ekranie nawigacyjnym. Jeśli prędkość pojazdu jest wyższa niż rozpoznana prędkość, wyświetlane jest ostrzeżenie wizualne. Przyciskiem na kierownicy kierowca może aktywować ogranicznik prędkości, tempomat i inteligentny tempomat adaptacyjny, aby dostosować się automatycznie (lub nie) do dozwolonej prędkości.

Tylne awaryjne hamowanie automatyczne

Jednym z głównych systemów wspomagających jazdę na Symbioz jest system awaryjnego hamowania z tyłu, który również jest używany podczas manewrów wstecznych. Gdy czujniki ultradźwiękowe wykryją potencjalną przeszkodę (taką jak pieszy, rowerzysta lub słup), system emituje wizualne i dźwiękowe ostrzeżenie. Jeśli kierowca nie zareaguje, system stosuje awaryjne hamowanie przez dwie sekundy, aby uniknąć kolizji. System działa podczas cofania z prędkościami między 3 a 10 km/h.

Bezpieczniejsza jazda z Safety Coach

Proaktywne porady dotyczące jazdy ekologicznej pomagają kierowcom zredukować zużycie paliwa i jeździć bezpieczniej. Safety Coach dostarcza zalecenia w czasie rzeczywistym oraz ocenę jazdy (od 0 do 100), zachęcając kierowców do utrzymania odpowiedniej prędkości, kursu i odległości, a także do bycia bardziej czujnymi i uważnymi. Dostępna jest miesięczna historia wyników.

Safety Coach: spersonalizowane porady na rzecz bardziej odpowiedzialnej jazdy

Aby wspierać kierowców i ograniczać ryzyko wypadków, Symbioz jest wyposażony w Safety Coach, funkcję zaprojektowaną w celu podnoszenia świadomości dotyczącej zachowań i praktyk podczas jazdy. Ocena ich stylu jazdy w skali od 0 do 100 uwzględnia prędkość, kurs i odległości bezpieczeństwa oraz dostarcza spersonalizowane porady dotyczące zarówno jazdy, jak i używania systemów ADAS, sugerując obszary do poprawy.

Dostosowane ustawienia

Nowy przycisk po lewej stronie kierownicy – My Safety Switch – pozwala kierowcom na aktywację lub dezaktywację ich preferowanych ustawień dla nie mniej niż sześciu systemów ADAS jednocześnie, za naciśnięciem jednego przycisku. Dostosowane ustawienia na ekranie multimedialnym zawierają informacje, czy aktywować funkcję, na jakim poziomie, czy pozwolić na alerty dźwiękowe itd.

A także

W celu zapewnienia bezpieczeństwa:

Aktywny system awaryjnego hamowania w skrzyżowaniach (Automatyczny system awaryjnego hamowania w funkcji skrzyżowania)
Ostrzeżenie o martwym punkcie (BSW)
Asystent utrzymania pasa (LKA)
Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa (LDW)
Ostrzeżenie o uwadze kierowcy (DAA).
W przypadku komfortu jazdy:

Tempomat i ogranicznik prędkości
Inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC)
Ostrzeżenie o odległości (DW)
Asystent startu pod górę (HSA)
W przypadku manewrów parkowania:

Kamera 360° (Kamera 360° Around View)
Tylne, przednie i boczne systemy wspomagające parkowanie (Rear, Front and Side Park Assist)
Ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA)
Ostrzeżenie o bezpiecznym opuszczeniu pojazdu (OSE).
Napęd hybrydowy E-Tech

Renault Symbioz jest wyposażony w napęd hybrydowy E-Tech 145. Wysoce wydajny i ekonomiczny w eksploatacji, zapewnia komfort i ciszę elektrycznej jazdy w mieście, bez konieczności ładowania.

„Technologia hybrydowa E-Tech Renault utrzymuje niskie zużycie paliwa podczas większości przejażdżek, z niewielkimi różnicami między trybami jazdy.” Sébastien Larnaud, Menedżer Projektu silnika E-Tech

Bezkompromisowe wybory technologiczne

Na technologię hybrydową E-Tech złożono ponad 150 patentów. Czerpiąc z doświadczenia Renault w Formule 1, szczególnie w zakresie odzyskiwania energii i regeneracji, zapewnia dynamiczną i efektywną wydajność. Architektura hybrydy szeregowo-równoległej łączy dwa silniki elektryczne (36 kW silnik elektryczny i 18 kW HSG – generator rozruchowy o wysokim napięciu) z silnikiem benzynowym 1,6 L o mocy 69 kW (94 KM), z inteligentnym, bezprzegubowym systemem przeniesienia napędu i akumulatorem 1,2 kWh.

Do 14 kombinacji

Skrzynia biegów posiada 4 biegi dla silnika benzynowego i 2 biegi dla głównego silnika elektrycznego. Napęd hybrydowy E-Tech 145 łączy pracę silnika spalinowego i silnika elektrycznego na maksymalnie 14 różnych sposobów dla optymalizacji efektywności paliwowej.

Nacisk na działanie elektryczne

Symbioz zawsze uruchamia się w trybie elektrycznym, co pozwala kierowcom na pozostanie w trybie pełnej elektryczności przez 80% czasu w mieście, przy oszczędności paliwa do 40% w porównaniu do konwencjonalnego silnika benzynowego w cyklu miejskim. Na autostradzie, napęd jest zaprojektowany tak, aby silnik spalinowy napędzał koła bez uruchamiania silników elektrycznych dla niczego, jak w konwencjonalnych systemach hybrydowych. Dzięki tej technologii Renault, Symbioz optymalizuje zużycie paliwa na wszystkich nawierzchniach, z cyklem WLTP obliczonym na 4,6 litra/100 km.

Ciągła optymalizacja

Napęd był nieustannie doskonalony od momentu wprowadzenia, szczególnie w zakresie zarządzania oprogramowaniem. Celem jest poprawa zużycia paliwa i komfortu jazdy, szczególnie na autostradzie. Tak jak New Clio i New Captur, Symbioz ma nową funkcję „E-Save”, aktywowaną za pomocą przycisku po lewej stronie kierownicy. Celem tej funkcji jest poprawa komfortu jazdy i optymalizacja zużycia paliwa poprzez utrzymanie poziomu naładowania akumulatora na co najmniej 40%, aby zapewnić, że pojazd zawsze ma wystarczającą moc, aby pokonać wzniesienia bez utraty prędkości, lub wyprzedzać z samym silnikiem elektrycznym jako wsparciem, nie wymagając więcej od silnika spalinowego i unikając tzw. kick-down, co często postrzegane jest jako źródło hałasu.

„E-Save zmniejsza wymuszone kick-downy o 30-40%, ponieważ te prowadzą do niepożądanych wzrostów prędkości obrotowej silnika i hałasu na autostradzie.” Sébastien Larnaud, Menedżer Projektu silnika E-Tech

Przewidywalne hybrydowe prowadzenie

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.