Subaru zaprezentowało szóstą generację modelu Forester na Targach Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2023 roku, udowadniając, że potrafi zaskoczyć swoich klientów nową edycją SUV-a.
W 1997 roku, gdy Subaru wprowadziło na rynek pierwszą generację Forester, nie zdobyła ona szczególnej sympatii fanów marki. Mimo to, ze względu na to, że była zbudowana na tej samej platformie co słynna Impreza, zyskała wiele serc. W przeciwieństwie do swojego rajdowego brata, Forester był autem idealnym do codziennej jazdy, sprawdzającym się w różnych warunkach pogodowych i oferującym dużo miejsca w środku. Co więcej, mimo że mógł pomieścić pięć osób, nie był dużym pojazdem. Z biegiem lat Forester urósł, zdobywając jednocześnie nowe funkcje. Niestety, stracił też nieco ze swoich dynamicznych silników.
Poza modelem SVX, większość pojazdów Subaru nie była szczególnie atrakcyjna pod względem stylu, a szósta generacja Forester niewiele w tym zakresie zmieniła. Mimo to, producent stworzył pojazd z szerokim przodem, który otaczają LED-owe reflektory i atrakcyjna, kanciasta sylwetka. Dodatkowo, dolny zderzak uzyskał osłonę z dodatkowym grillem i bocznymi wlotami dla lamp przeciwmgielnych. Światła dzienne powyżej reflektorów bardziej przypominały brwi, ale dobrze komponowały się ze stylizacją samochodu.
Z profilu, szósta generacja Forester zachowała swoje kanciaste kształty i miała nadkola ozdobione czarnymi plastikowymi wykończeniami. Te z przodu miały nawet zestaw wentylacji przypominających te z modelu Subaru WRX. Dzięki czarnym listwom bocznym, auto wydawało się mieć wyższy prześwit niż w rzeczywistości. Producent umieścił emblematy „Symmetrical All-Wheel-Drive” na słupkach D, przypominając klientom, że Forester standardowo wyposażony jest w ten napęd na cztery koła. Na końcu tylnej części znajduje się pionowa klapa bagażnika z bocznymi lampami tylnymi umieszczonymi w narożnikach.
Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o funkcjonalności. W czasach, gdy większość producentów oferowało kolorowe wyświetlacze w zestawach wskaźników, Subaru uznało, że analogowe wskaźniki są łatwiejsze do odczytania, dlatego się na nie zdecydowało. Niemniej jednak, między obrotomierzem a prędkościomierzem znalazł się mały wyświetlacz TFT, który prezentował różne informacje z komputera pokładowego. Subaru oferowało opcjonalny ekran infotainment o proporcjach 11.6″ na środkowej konsoli, podczas gdy podstawowy system korzystał z 7-calowego. Wysoko osadzone fotele przednie były rozdzielone konsolą centralną z miejscami do przechowywania i dźwignią zmiany biegów. Z tyłu, kanapa o proporcjach 60/40 zapewniała wystarczająco dużo miejsca dla trzech pasażerów dorosłych.
Pod maską zainstalowano znany już silnik typu boxer o pojemności 2.5 litra, zasilany naturalnym wlotem powietrza. Był on sparowany z bezstopniową skrzynią biegów (CVT – Lineartronic), która przekazywała moc na wszystkie koła za pomocą autorskiego systemu napędu na cztery koła Subaru. Producent oferował model Forester 2025 w pięciu wersjach, z których wszystkie miały ten sam zestaw silnik-skrzynia biegów.
Subaru of America, Inc. zaprezentowało całkowicie nowego Forestera 2025 podczas Targów Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2023 roku. Szósta generacja SUV-a oferuje najbardziej zaawansowane funkcje, nowoczesny design oraz poprawioną wygodę jazdy w swojej historii. Model 2025 standardowo wyposażony jest w symetryczny napęd na wszystkie koła oraz nagradzaną technologię wspomagania kierowcy EyeSight. Oferuje również system multimedialny SUBARU STARLINK® w stylu tabletu o przekątnej 11,6 cala z bezprzewodowym Apple CarPlay i Android Auto. Forester od niemal 30 lat należy do najlepiej sprzedających się modeli Subaru, z ponad 2,6 miliona sprzedanych egzemplarzy tylko w Stanach Zjednoczonych.
Model 2025 będzie dostępny w wersjach Base, Premium, Sport, Limited oraz Touring, kiedy pojawi się w salonach Subaru na całym świecie wiosną 2024 roku.
Nowy design zewnętrzny i wewnętrzny
Nowy Subaru Forester 2025 ma zupełnie nowy, smukły i nowoczesny design, zachowując jednocześnie charakterystyczny wygląd swoich klasycznych, wytrzymałych przodków. Przód pojazdu wyróżnia się odważną atrapą chłodnicy, która łączy się z kompaktowymi reflektorami LED, tworząc zintegrowany efekt tarczy. Nowa osłona debiutuje także z odświeżonym znakiem Subaru w kształcie gwiazdy. Wyraziste linie na bokach SUV-a podkreślają jego wysokość i moc, a prominentne nadkola akcentują zdolności terenowe. Z przodu, z boku i z tyłu standardowo znajdują się osłony podwozia, których kolor zależy od wersji wykończenia. Strome tylne okno zwiększa pojemność bagażnika.
Kilka funkcjonalnych ulepszeń aerodynamicznych zwiększa wydajność i stabilność SUV-a. Otwór wentylacyjny na tylnym brzegu otworu koła umożliwia swobodniejsze wydostawanie się powietrza z komory koła, co przyczynia się do zmniejszenia unoszenia się przednich opon i poprawy stabilności jazdy.
Wnętrze nowego Forestera charakteryzuje się wyraźnym systemem multimedialnym z zintegrowanym wyświetlaczem informacji centralnej. Konturowe elementy deski rozdzielczej i teksturowane detale są inteligentnie zaprojektowane, aby uniknąć widocznych uszkodzeń w wyniku codziennego użytkowania. Ciemna podsufitka ukrywa rysy powstałe podczas załadunku i rozładunku pasażerów oraz bagażu. Strategicznie zaprojektowane słupki i obszerne powierzchnie szklane zapewniają doskonały widok wewnątrz. Tylne ciemne szyby zapewniają prywatność i są standardem.
Budowa i bezpieczeństwo
Globalna platforma Subaru dla Forestera 2025 została wzmocniona o 10% sztywniejszą sztywność skrętną. W pełni wewnętrzna rama o mocniejszych technikach spawania i dodatkowych klejach strukturalnych (od około 8 metrów do 27 metrów) przyczyniają się do lepszej sztywności nadwozia i mniejszej wagi. Te aktualizacje przekładają się na lepsze osiągi dynamiczne, płynniejszą jazdę i cichszy kabinę.
Standardowo w wszystkich modelach Forestera 2025 znajduje się najnowsza wersja nagradzanej technologii wspomagania kierowcy EyeSight®. Najnowsza wersja systemu EyeSight działa płynniej i szybciej oraz w szerszym zakresie warunków niż wcześniejsze wersje. Te ulepszenia są wynikiem szerszego pola widzenia, zaktualizowanego oprogramowania sterującego oraz dodatkowego elektrycznego wspomagania hamulców. EyeSight potrafi szybciej rozpoznać rowerzystów i pieszych na skrzyżowaniach, a w razie potrzeby ostrzega kierowcę i stosuje hamowanie, aby uniknąć kolizji. Dodatkowe aktywne funkcje bezpieczeństwa są dostępne dla Forestera, w tym automatyczne hamowanie wsteczne oraz wykrywanie martwego pola z asystą zmiany pasa ruchu i alertem o ruchu poprzecznym z tyłu.
Po raz pierwszy w Subaru, funkcja Emergency Stop Assist aktywuje się, gdy kierowca nie reaguje na ostrzeżenia podczas korzystania z zaawansowanego adaptacyjnego tempomatu. Nowy standardowy element bezpieczeństwa zatrzyma pojazd, aktywuje światła awaryjne i odblokuje drzwi. Usługi SUBARU STARLINK® Connected Services zadzwonią wówczas na pomoc.
Standardem w całej linii modeli jest przypomnienie o tylnym siedzeniu, które pomaga zapobiegać uwięzieniu dziecka lub zwierzęcia, przypominając kierowcy o sprawdzeniu tylnego siedzenia przed opuszczeniem pojazdu.
Automatyczne wspomaganie kierownicy w sytuacji awaryjnej jest standardem w modelach wyposażonych w wykrywanie martwego pola z asystą utrzymania pasa ruchu i alertem o ruchu poprzecznym z tyłu. Ta funkcja bezpieczeństwa współpracuje z systemami EyeSight i wykrywania martwego pola, aby wspierać kontrolę kierownicy i pomóc uniknąć kolizji w obrębie pasa przy prędkościach poniżej 80 km/h.
W celu zwiększenia ogólnej świadomości sytuacyjnej podczas parkowania, dostępny monitor widoku panoramicznego oferuje 360-stopniowy widok nad głową pojazdu i jego otoczenia. System łączy obrazy z czterech kamer, tworząc pojedynczy obraz z widokiem ptaka na obszar wokół całego pojazdu.
System DriverFocus® do ograniczenia rozproszenia jest standardem w wersji Touring. Funkcja wykorzystuje kamerę skierowaną na twarz kierowcy i oprogramowanie rozpoznawania twarzy do monitorowania zmęczenia lub braku uwagi.
Od momentu swojego debiutu w 1997 roku, ten kultowy SUV zdobył liczne nagrody w dziedzinie bezpieczeństwa od zaufanych organizacji, w tym Instytutu Ubezpieczeń dla Bezpieczeństwa na Drogach (IIHS) oraz Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHSTA). Ostatni Forester uzyskał nagrodę 2023 IIHS TOP SAFETY PICK. To już 17. kolejny rok, w którym Forester otrzymuje tytuł IIHS TOP SAFETY PICK (2007-2023) – więcej niż jakikolwiek inny mały SUV. Dodatkowo, ostatni Forester uzyskał najwyższą możliwą ocenę za zapobieganie wypadkom czołowym od IIHS. Poprzednia wersja Forestera również zdobyła najwyższe oceny z 5-gwiazdkowym ogólnym wynikiem bezpieczeństwa od NHTSA. Subaru przewiduje, że całkowicie nowy Forester 2025 będzie nadal dostarczał wzorowe osiągi w zakresie bezpieczeństwa.
Zdolności i wszechstronność
Całkowicie nowy Subaru Forester 2025 został zaprojektowany z myślą o połączeniu zdolności i wszechstronności dużego SUV-a z komfortem i efektywnością samochodu. Prześwit 22 cm we wszystkich modelach Forestera jest wyższy niż w wielu SUV-ach, ale zachowuje komfortowo niską wysokość wsiadania zarówno dla pasażerów z przodu, jak i z tyłu.
Standardowo w całej linii modeli znajduje się zmodyfikowany system symetrycznego napędu na wszystkie koła Subaru, który charakteryzuje się szybszym czasem reakcji, zwinniejszym prowadzeniem i lepszą kontrolą zarówno na drodze, jak i w terenie. Standardem w wersji Forester Premium jest wybieralny przez kierowcę X-MODE z kontrolą zjazdu ze wzniesienia, który maksymalizuje kontrolę nad kołami na śliskich nawierzchniach i stromych zboczach. Wersje Forester Sport i wyższe poprawiają to do podwójnego X-MODE dla zwiększonej zdolności w szerszym zakresie trudnych warunków. Wszystkie modele wyposażone są w asystenta startu pod górę, który krótkoterminowo utrzymuje pojazd, gdy kierowca rusza z miejsca na wzniesieniu.
Wszechstronny Forester ma tylne oparcia dzielone w proporcji 60:40. Po złożeniu obu oparć, przestrzeń ładunkowa oferuje 74,4 stopy sześcienne użytecznego miejsca. Szerokie otwarcie tylnej bramy o niskiej wysokości podnoszenia umożliwia łatwe ładowanie i rozładowywanie. Standardowe relingi dachowe zwiększają możliwości przewozowe na przygody.
Wydajność i prowadzenie
Wszystkie wersje Forestera 2025 standardowo wyposażone są w silnik SUBARU BOXER® o pojemności 2,5 litra, dostarczający 180 KM i 178 lb-ft momentu obrotowego. Standardem w wszystkich modelach Forestera jest bezstopniowa skrzynia biegów Lineartronic CVT o płynniejszej i cichszej pracy. Wersje Premium, Sport, Limited i Touring oferują tryb manualny z łopatkami zmiany biegów umieszczonymi na kole kierownicy, co pozwala kierowcy kontrolować skrzynię biegów przy pomocy ośmiu ustawionych przełożeń.
Układ napędowy SUV-a został dodatkowo wzbogacony o standardowe aktywne wektoryzowanie momentu obrotowego i system zarządzania wydajnością SI-Drive. Wersje Base i Premium wyposażone są w 17-calowe obręcze aluminiowe, model Limited jest wyposażony w 18-calowe obręcze aluminiowe, a wersje Sport i Touring mają 19-calowe obręcze aluminiowe.
Układ kierowniczy Forestera 2025 został ulepszony o wersję elektrycznego wspomagania kierownicy o podwójnym piwie z WRX, co zapewnia bardziej bezpośrednie i naturalne uczucie kierowania oraz większą responsywność.
Komfort i wygoda
Wnętrze również korzysta z większego nacisku na pasażerów i ich interakcję z pojazdem. Forester oferuje dużo miejsca na głowę i nogi, a bardziej wspierająca konstrukcja przednich siedzeń zwiększa komfort i minimalizuje zmęczenie. Przednie siedzenia mają również smuklejsze obszary barkowe dla lepszej widoczności i dostępu do tylnych siedzeń. Dzięki skoncentrowanym staraniom w zakresie wygłuszania dźwięku, całkowicie nowy SUV ma cichsze i bardziej komfortowe wnętrze, w tym około 39% redukcję poziomu hałasu z panelu dachowego.
System klimatyzacji pojazdu został zaktualizowany, aby koncentrować się na zajętych siedzeniach (w porównaniu do całej kabiny) dla poprawy komfortu i oszczędności paliwa. Standardowo w całej linii modeli dostępna jest dwustrefowa kontrola ogrzewania/chłodzenia.
Po raz pierwszy w modelu Subaru dostępny jest nowy czujnik aktywacji kick-sensora Power Rear Gate, który umożliwia właścicielom automatyczne otwieranie i zamykanie tylnej klapy, po prostu umieszczając nogę pod osłoną zderzaka.
Wszystkie wersje wyposażone są w szeroką listę standardowych funkcji, w tym zdalny dostęp bezkluczykowy; monitorowanie ciśnienia w oponach z wyświetlaczem dla każdego koła; reflektory LED dostosowujące się do kierunku jazdy z automatycznym włączaniem świateł drogowych; oświetlenie powitalne oraz elektryczne zamki, szyby i lusterka boczne.
Dodatkowe dostępne funkcje komfortu obejmują bezprzewodową ładowarkę do telefonu w konsoli centralnej oraz pakiet na każdą pogodę z podgrzewanymi siedzeniami, lusterkami i wycieraczkami. Wersja Touring jest teraz wyposażona w wentylowane przednie siedzenia.
Nowe standardowe ciężkie haki użytkowe w tylnej przestrzeni ładunkowej oferują szerszy zakres rozwiązań dla punktów zawieszenia, akcesoriów stylowych i innych. Łącznie dostępnych jest osiem miejsc, trzy po każdej stronie przestrzeni ładunkowej i dwa na tylnej klapie.
Technologia w pojeździe Subaru
Po raz pierwszy system SUBARU STARLINK 11,6 cala Multimedia Plus jest dostępny dla Forestera. 11,6-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości jest wyposażony w bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto z pełnoekranowym wyświetlaniem. System multimedialny działa również jako centralny wyświetlacz informacji z integracją licznika kombinowanego i kontrolkami na ekranie dla audio, klimatyzacji i funkcji pojazdu. Dodatkowe funkcje obejmują łączność Bluetooth do rozmów telefonicznych i transmisji audio; radio AM/FM; kamerę widoku tylnego; radio SiriusXM All-Access oraz SiriusXM Travel Link (4-miesięczny darmowy plan Platinum); radio HD; oraz aktualizacje „over-the-air”.
Dostępny także system nawigacji SUBARU STARLINK 11,6 cala Multimedia Navigation, zawierający nawigację aktywowaną głosowo, napędzaną przez TomTom® i SiriusXM Travel Link (3-letnia darmowa subskrypcja). System nawigacji zawiera integrację what3words (W3W), innowacyjną technologię lokalizacyjną, która zapewnia prosty sposób komunikowania precyzyjnych lokalizacji za pomocą zaledwie trzech prostych słów.
Standardowo w wersji podstawowej Forestera znajduje się podwójny 7-calowy wyświetlacz SUBARU STARLINK o wysokiej rozdzielczości. Górny ekran kontroluje integrację z smartfonem za pomocą Apple CarPlay®, Android Auto™ oraz łączności Bluetooth® do rozmów telefonicznych i transmisji audio; radio AM/FM; kamerę widoku tylnego; radio SiriusXM® All-Access oraz Travel Link®; oraz radio HD®. Dolny ekran zapewnia kontrolę ustawień klimatyzacji i pojazdu.