Stellantis wprowadził na rynek brytyjski segment średniej wielkości crossoverów drugą generację modelu Vauxhall Grandland, która zadebiutowała wiosną 2024 roku.
General Motors (GM) kupił Vauxhall Motors w 1925 roku, a przez wiele lat był jego częścią. Później wykorzystywał te same platformy co europejska marka Opel, co doprowadziło do nietypowej decyzji o sprzedaży tych samych samochodów pod różnymi markami w Wielkiej Brytanii i Europie kontynentalnej. Potem, po kryzysie finansowym, który rozpoczął się w 2008 roku, sytuacja obu marek pogorszyła się. GM tracił pieniądze na tych dwóch producentach. W rezultacie, w 2017 roku sprzedał je francuskiej grupie motoryzacyjnej PSA (Peugeot-Citroen), która później przejęła Chryslera i Fiata, stając się drugą co do wielkości grupą motoryzacyjną na świecie, Stellantis. Nowy właściciel znacząco obniżył koszty produkcji, dzieląc się swoimi platformami z nowymi modelami, a Grandland stał się niemieckim i brytyjskim odpowiednikiem Peugeot 3008 oraz Citroen C5 Aircross dla Opla i Vauxhalla. Co więcej, kontynuowano tę samą strategię dla obu marek, ponieważ miały one dużą rozpoznawalność. W 2024 roku Grandland przeszedł facelifting, a Vauxhall zaprezentował drugą generację tego modelu. Nowa generacja została stworzona na tej samej platformie STLA Medium, co trzecia generacja 3008.
Nowy design skorzystał z nowych regulacji dotyczących produkcji samochodów, co oznaczało, że producent mógł umieścić podświetlane logo na grillu. Vauxhall to zrobił, a efekt był znakomity na tle czarnej, V-kształtnej płyty przedniego pasa. Posiadał również nowy zestaw reflektorów Intelli-Lux Matrix, które miały 51 600 diod LED po każdej stronie, zapewniając doskonałe oświetlenie bez zakłócania ruchu z naprzeciwka. Pod czarną płytą, producent zamontował masywny zderzak z parą bocznych wlotów powietrza i czarnym dolnym grillem na dolnej części.
Druga generacja Grandland była dłuższa, szersza i wyższa od swojego poprzednika. Jednak ogólny kształt pozostał bez zmian. Charakteryzowała się też kanciastymi liniami na nadwoziu, unoszącym się dachem oraz rzeźbionymi panelami drzwi. Z tyłu, pochylone słupki D nadawały pojazdowi dynamiczny wygląd. Aby podkreślić off-roadowy styl, producent umieścił czarne wykończenia wokół nadkoli i na progach, co dawało wrażenie SUV-a o wyższym prześwicie. W końcu z tyłu zamontowano kanciaste światła tylne, które wysuwały się z tylnych błotników na klapę bagażnika, gdzie przebiegała ciągła czerwona linia. Ostatnim akcentem było podświetlane 3D logo Vauxhall umieszczone poniżej tylnej szyby oraz nazwa Grandland wyciśnięta na dolnej części klapy bagażnika.
Wnętrze Vauxhall zaprojektował w sposób, który nie naśladował trendów innych producentów, łącząc panel instrumentów i ekran infotainment pod jedną szybą. Przed kierowcą znajdował się 10-calowy wyświetlacz pokazujący niezbędne dane dotyczące jazdy, zasięgu i inne ważne informacje, natomiast na górze centralnej konsoli umieszczono przestronny 16-calowy ekran dotykowy w trybie poziomym dla systemu infotainment. Pomiędzy przednimi pasażerami umieszczono wysoką konsolę środkową z bezpiecznym schowkiem w przedniej części, wyposażonym w indukcyjny ładowarkę i parę portów USB-C. Fotele kubełkowe miały regulowane w górę podparcia, a z tyłu znajdował się dwuosobowy siedzenia z chowanym podłokietnikiem. Z tyłu bagażnik był ogromny, oferując do 550 litrów (19,4 stopy sześciennej) przestrzeni.
W chwili premiery Vauxhall ogłosił jedynie elektryczną wersję i chwalił się zasięgiem 435 mil (700 km) dzięki 98 kWh akumulatorowi. Później Vauxhall poszerzył ofertę o wersję hybrydową oraz hybrydową typu plug-in.
Vauxhall zaprezentował nową generację modelu Grandland, stylowego i dynamicznego, przestronnego oraz wszechstronnego SUV-a z całkowicie elektrycznym napędem.
Nowy Grandland wprowadza wiele cech projektowych, które po raz pierwszy zaprezentowano w koncepcie Vauxhall Experimental, do życia w modelu produkcyjnym. Do tych cech należy 3D Vizor z podświetlonym logo Gryfa, dumnie umieszczonym na środku, oraz na stałe oświetlone litery „VAUXHALL” z tyłu. Dodatkowe atrakcje to system oświetlenia Intelli-Lux Pixel HD z ponad 50 000 indywidualnych elementów, a także native’owa platforma BEV STLA Medium oraz nowy projekt pakowania akumulatorów, które pozwalają na zastosowanie akumulatora o pojemności 98 kWh. Dzięki temu Grandland Electric będzie w stanie pokonać do około 435 mil (700 km) bez lokalnych emisji (wstępne dane WLTP).
James Taylor, dyrektor zarządzający Vauxhall, powiedział: „Nowy Grandland to kamień milowy dla Vauxhall. Dzięki niemu każdy model Vauxhall będzie dostępny w wersji z całkowicie elektrycznym napędem – o dekadę przed wymaganiami rządu Wielkiej Brytanii. To duży krok w naszej elektrycznej ofensywie. Związek z Vauxhall Experimental jest niezaprzeczalny. Oferuje innowacje, które po raz pierwszy zobaczone zostały w tym niezwykłym aucie koncepcyjnym. Nowy Grandland wzmocni naszą pozycję w ważnym segmencie crossoverów rodzinnych.”
Native’owa platforma BEV przyczynia się do zasięgu elektrycznego wynoszącego około 435 mil (WLTP)
Nowa generacja Grandlanda to istotny krok dla Vauxhall w uczynieniu mobilności elektrycznej jeszcze bardziej atrakcyjną. To pierwszy model Vauxhall, który korzysta z platformy Stellantis STLA Medium BEV. Dzięki nowej architekturze, nowemu płaskiemu pakowaniu akumulatorów o pojemności do 98 kWh, nowej generacji elektrycznemu silnikowi oraz funkcjom oszczędzania energii, takim jak pompa ciepła, nowy Grandland Electric będzie w stanie zapewnić lokalnie wolny od emisji zasięg elektryczny wynoszący do około 435 mil (wstępne dane WLTP). Kierowcy mogą wybierać spośród trzech poziomów regeneracji energii za pomocą łopatek przy kierownicy, a akumulator można naładować do 80% w zaledwie 26 minut przy szybkim ładowaniu.
3D Vizor, podświetlony Gryf, technologia Edge Light oraz Intelli-Lux Pixel Matrix HD
Nowe podwozie daje projektantom nową swobodę, a imponująca sylwetka nowego Grandlanda staje się oczywista już przy pierwszym spojrzeniu. Dzięki dodatkowym 173 mm długości, 19 mm wysokości i 64 mm szerokości w porównaniu do swojego poprzednika, nowy model emanuje pewnością siebie (Długość: 4650 mm; szerokość: 1905 mm; wysokość: 1660 mm). Połączone z obręczami kół do 20 cali, sprawia, że Grandland pewnie i komfortowo zajmuje miejsce na szczycie oferty SUV-ów Vauxhall. Dodatkowego majestatu dodaje nowa interpretacja charakterystycznego oblicza marki Vauxhall: nowy 3D Vizor. Ten element łączy się z podświetlonym logo Gryfa, które jest jeszcze bardziej wyeksponowane dzięki technologii Edge Light. Nowy Grandland przyjmuje zasady projektowania „Kompas Vauxhall”, niedawno opracowane w aucie koncepcyjnym Experimental. Opiera się na zasadach centralnej fałdy, z wszystkimi elementami uporządkowanymi poziomo w Vizorze z emblematem „Gryfa” na środku.
Nowe podświetlone logo to również kolejna innowacja oświetleniowa od Vauxhall – wiodący w branży system Intelli-Lux Pixel Matrix HD. System oferuje ponad 50 000 elementów (dokładnie 51 200, z 25 600 z każdej strony) do wysokiej rozdzielczości dystrybucji światła i debiutuje w Grandlandzie. W oparciu o sytuację na drodze obiekty nadjeżdżające i przystankowe są wykrywane przez kamerę, a światło Intelli-Lux Pixel Matrix HD wycina te obiekty jeszcze dokładniej niż standardowe technologie Matrix Light. System ten generuje znacznie jaśniejsze i jednorodne wzory świetlne – wszystko przy zapewnieniu, że inne osoby na drodze nie są oślepione, poprawiając komfort jazdy w nocy. Dodatkowo nowe animacje powitania/pożegnania z graficznymi projekcjami przed pojazdem już dają przedsmak przyszłych możliwości.
Z dachem w dwóch kolorach i kontrastowym wykończeniem, Grandland wizualnie wydaje się smukły i elegancki. Ogólny projekt nadwozia jest zorganizowany i strukturalny, jednocześnie zachowując płynność i organiczność. Ostro zarysowane linie nadkoli płynnie przechodzą przez samochód, wizualnie pomagając „wypchnąć” koła. To połączenie zrobione z solidnych elementów wykończenia wokół kół i dolnej części nadwozia. Długi rozstaw osi wynoszący 2,784 mm i stromo opadająca klapa bagażnika podkreślają zwiększoną przestronność w kabinie i bagażniku. Tylnie siedzenia można złożyć w układzie 40:20:40, co tworzy objętość ładunkową wynoszącą do 1,641 litrów. Przy siedzeniach w pozycji pionowej, Grandland ma objętość bagażnika wynoszącą 550 litrów – to wzrost o 36 litrów w porównaniu do modelu opuszczającego rynek.
Z tyłu wyróżniający się znak świetlny w kształcie kompasu (w tym po raz pierwszy zintegrowane podświetlenie napisu „VAUXHALL” jako części znaku) również debiutuje w wersji produkcyjnej. Hamowanie oświetla pełną szerokość poziomego paska świetlnego oraz pionowe światło hamowania, po raz pierwszy zaprezentowane w obecnym modelu Astry. W zgodzie z podejściem Vauxhalla do zrównoważonego rozwoju, nazwa samochodu nie jest już wyświetlana za pomocą chromowanych liter – zamiast tego „GRANDLAND” jest centralnie wytłoczone na klapie bagażnika.
Przestronne wnętrze z centralnym wyświetlaczem 16 cali, siedzeniami zatwierdzonymi przez AGR oraz inteligentnymi rozwiązaniami do przechowywania
W środku pasażerowie nowego Grandlanda są witani przez odważne i czyste elementy w połączeniu z ciepłą i przyjazną atmosferą. Architektonicznie układ wnętrza podkreśla poziomą tematykę, a linie biegnące przez panel instrumentów do drzwi wzmacniają poczucie szerokości i przestronności, podczas gdy lekko skierowany w stronę kierowcy 16-calowy wyświetlacz centralny i wysoka konsola środkowa tworzą sportowe odczucie.
Za kierownicą znajduje się dyskretny, szeroki, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, który dostarcza niezbędnych informacji, umożliwiając kierowcy skupienie się na przyjemności z jazdy, a w połączeniu z wyświetlaczem head-up Intelli-HUD pozwala uniknąć potrzeby odrywania wzroku od drogi. Kierowcy mają również możliwość ręcznego lub automatycznego uruchomienia trybu Pure. To zmniejsza zawartość na zestawie wskaźników kierowcy, wyświetlaczu head-up oraz centralnym ekranie dotykowym, zapewniając jeszcze mniejsze rozproszenie, gdy prowadzą w nocy lub w deszczu. W typowej tradycji Vauxhalla, często używane ustawienia, takie jak klimatyzacja, można obsługiwać intuicyjnie za pomocą fizycznych przycisków.
Boczne wloty powietrza zintegrowane są w drzwiach, co również wizualnie podkreśla szerokość panelu instrumentów. Górna część panelu ma piękny techniczny wygląd i estetycznie dzieli się na dwa wykończenia powierzchni, aby podkreślić ogólny ton projektu. Poniżej znajduje się „edge light”, który bazuje na tej samej technologii co Vizor, dodając precyzyjny, szklany efekt koloru i światła, wspierany przez atrakcyjne pośrednie oświetlenie ambientowe na panelu instrumentów oraz wkładkach w drzwiach. Środkowa część panelu jest opakowana tkaniną i wizualnie przechodzi w ramię drzwi, tworząc atrakcyjne i dotykowe wnętrze.
Wnętrze zapewnia również szczególnie angażujące doświadczenie z jazdy: ergonomiczne siedzenia Vauxhalla AGR cieszą się uznaną renomą, a nowy Grandland kontynuuje tę długą tradycję. Certyfikowane przez AGR (niemiecka „Kampania na rzecz Zdrowszych Pleców”), wprowadzają nową funkcję komfortu bliskiego: elektryczne boczki. Ta funkcja znacznie poprawia lateralne dostosowanie komfortu dzięki dwóm poduszką pneumatycznym zlokalizowanym w bocznych kolumnach oparcia. Siedzenia oferują również wentylację oraz funkcję masażu dla kierowcy. W międzyczasie pasażerowie z tyłu cieszą się dodatkowym komfortem w postaci 20 mm większej przestrzeni na nogi w porównaniu do poprzedniego Grandlanda. W innych miejscach opatentowana funkcja Intelli-Seat w przednich siedzeniach – szczelina, która odciąża kość ogonową – jest standardem i zapewnia doskonały komfort nawet podczas długich podróży autostradowych. Wszystkie materiały we wnętrzu są w 100% z recyklingu.
Jako pojazd rodzinny, dużą wagę przyłożono do wszechstronności wnętrza, wprowadzając szereg innowacyjnych rozwiązań do przechowywania. Najważniejszym z nich jest Pixel Box. Dzięki podświetlanemu szklowi oraz tkaninowemu wykończeniu, ten element nie tylko zwiększa atrakcyjność wizualną konsoli, ale jest również bardzo funkcjonalny. Bezprzewodowa ładowarka do smartfona znajduje się za szkłem, dzięki czemu urządzenia mogą być ładowane podczas bezpiecznego przechowywania. Stała widoczność smartfona również pomaga zapewnić, że nie zostanie on zapomniany w pojeździe podczas opuszczania Grandlanda. W sumie nowy Grandland oferuje ponad 35 litrów przestrzeni do przechowywania w wnętrzu – od Pixel Box po kieszenie na telefony w oparciach przednich siedzeń, do dużej przestrzeni pod konsolą centralną, która mieści także gniazdo 12V.
Alternatywne napędy, technologia tłumienia selektywnego częstotliwości oraz szereg systemów wspomagania kierowcy
Nowy Grandland oferuje w pełni elektryczny portfel napędowy. Oprócz w pełni elektrycznego Grandlanda Electric, nowy Grandland Plug-in Hybrid oferuje do 53 mil lokalnie wolnych od emisji (wstępne dane WLTP). Na koniec, Grandland Hybrid z technologią 48V łączy 28-konny silnik elektryczny z 136-konny silnikiem benzynowym z turbo doładowaniem o pojemności 1.2 litra i jest połączony z nową sześciobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem.
I podczas gdy Grandland redukuje emisję, nadal oferuje dynamiczną i komfortową przyjemność z jazdy. Jest to możliwe dzięki amortyzatorom z technologią tłumienia selektywnego częstotliwości (FSD), które są stosowane w zawieszeniu. Ta unikalna technologia tworzy drugi hydrauliczny obieg w komorze amortyzatora, aby mechanicznie dostosować siłę tłumienia w zależności od częstotliwości. W zależności od sytuacji, warunków nawierzchni i stylu jazdy, umożliwia różne charakterystyki tłumienia dla komfortowego płynięcia przy wysokich częstotliwościach – tj. na krótkie uderzenia, takie jak na kostce brukowej lub pokrywie studzienki – oraz dla sportowego, ambitnego stylu jazdy z bardziej bezpośrednim kontaktem z drogą przy niskich częstotliwościach. Grandland reaguje jeszcze bardziej natychmiastowo i bezpośrednio na każdą komendę kierowcy i, jak to typowe dla Vauxhalla, pozostaje stabilny podczas hamowania, pokonywania zakrętów i przy wysokich prędkościach na autostradzie. DNA Vauxhalla jest podkreślone przez specyficzne dostrojenia sprężyn, stabilizatorów, systemu kierowniczego i ESC.
Atrakcyjna oferta nowego SUV-a Vauxhalla zamyka się w rozbudowanej gamie systemów wspomagania kierowcy. Wśród funkcji standardowych znajdują się automatyczny tempomat z funkcją Stop & Go, rozszerzone rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentna adaptacja prędkości oraz system hamowania w razie kolizji, mający na celu unikanie wtórnych kolizji w przypadku wypadku. System Intelli-Drive 2.0, który integruje liczne elektroniczne asystenty i łączy je z półautomatyczną pomocą przy zmianie pasa i adaptacją prędkości, jest również dostępny jako opcja. Jeśli docelowy pas jest wolny, asystent wprowadza Grandlanda na pożądany pas z małymi ruchami kierownicy. A adaptacja prędkości zapewnia, że – jeśli zatwierdzona przez kierowcę – prędkość pojazdu zostaje odpowiednio zmniejszona, gdy osiągnięto nowy limit prędkości, lub zwiększona do tego limitu. Oprócz czujników, Intelli-Drive 2.0 wykorzystuje również informacje z sieci bezprzewodowej. Parkowanie i manewrowanie ułatwiają czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera tylna z funkcją automatycznego czyszczenia oraz 360-stopniowa kamera Intelli-Vision.
Dzięki swojej nowoczesnej platformie, innowacyjnym nowym technologiom w połączeniu z licznymi cechami projektowymi, które po raz pierwszy były widoczne w koncepcie Vauxhall Experimental, nowy Grandland zajmuje wygodne miejsce na czołowej pozycji w ofercie SUV-ów Vauxhalla, jednocześnie wprowadzając nowy poziom całkowitej swobody elektrycznej w trwającej strategii elektryfikacji Vauxhalla.