2025 Volkswagen Golf R

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Volkswagen odświeżył ósmą generację Golfa w 2024 roku, a obok zwykłych modeli, które zapełniły wiele parkingów, niemiecki producent samochodów ulepszył także najmocniejszą wersję rodziny, model R.

Golf jest uznawany za pierwszy prawdziwy hot-hatch w historii motoryzacji, chociaż niektórzy mogą z tym polemizować. Niemniej jednak, był to najlepiej sprzedający się hot-hatch, co nadało Golfowi 1 szczególny status, gdy pojawił się w latach 70. Przechodząc do lat 90., lśniąca korona Golfa GTI została zaatakowana przez innych producentów, takich jak Honda, Renault czy Opel, żeby wymienić tylko niektórych. W odpowiedzi Volkswagen wprowadził model Golf R. Na początku był to model R32 z 2003 roku, a następnie kolejne wersje z oznaczeniem R. Jednak producent zrozumiał, że aby odnieść sukces, musi korzystać z mniejszych silników, a nie V6 jak w przypadku R32. W rezultacie od roku modelowego 2006 Golf R był napędzany przez turbodoładowany silnik inline-four z systemem napędu na wszystkie koła. Z biegiem lat moc wzrosła z 270 PS (266 hp) do Golfa R z 2024 roku, który oferował 333 PS (328 hp).

Jednym z powodów, dla których Golf R był wysoko ceniony, była jego pewność siebie w prezentowaniu swoich osiągów. Przód samochodu wyglądał jak gotowy do dominacji na drodze, był bardziej agresywny niż jakikolwiek inny model z tej samej rodziny. Posiadał standardowe reflektory Matrix LED z opcją systemu IQLights produkcji Volkswagena. Te były wizualnie połączone za pomocą podświetlonego paska przerywanego pośrodku, aby zrobić miejsce na znak marki, który również był podświetlony. Na dolnej części zderzaka producent umieścił unikalny element przedni z szeroką czarną kratką podzieloną na trzy części. Był w pełni funkcjonalny, pomagał schłodzić silnik i tworzył poduszki powietrzne, aby zmniejszyć opór powietrza pojazdu.

Z profilu, mniejsze prześwity niż w pozostałych modelach uzyskano za pomocą standardowego systemu zawieszenia adaptacyjnego. Aby dodatkowo podkreślić sportowy charakter samochodu, Volkswagen oferował Golfa R na 2025 rok z standardowymi 18-calowymi felgami ze stopów lekkich, a także dostępne były opcjonalne 19-calowe wykonane w technologii odkuwania. Z jednej strony Volkswagen starał się, aby profil pojazdu wyglądał stonowanie. Nie zastosował rozbudowanych nadkoli ani znacznie różniących się progów. Z drugiej strony dodał kilka unikalnych elementów z tyłu. Poza spojlerem na dachu, zamontował przekształcony zderzak z szerokim dyfuzorem, który integrował cztery końcówki wydechu samochodu.

W środku klienci znaleźli materiały różniące się od tych w innych Golfach ósmej generacji. Samochód miał miękkie wykończenia na drzwiach i desce rozdzielczej oraz prawdziwe wstawki z włókna węglowego. Dodatkowo, Volkswagen Golf R z 2025 roku posiadał sportowe fotele z wbudowanymi zagłówkami, środkami z tkaniny i zewnętrznymi materiałami z mikrofibry. Producent również wyhaftował logo R na tych fotelach. Przed kierowcą znajdował się sportowy, trójramienny zestaw sterujący z przyciskami dotykowymi i łopatkami zmiany biegów z tyłu. W zestawie wskaźników producent zamieścił standardowy wyświetlacz, podczas gdy 13-calowy ekran dotykowy umieszczony na górze centralnej konsoli sterował systemem multimedialnym i innymi funkcjami samochodu. W centralnej konsoli między przednimi siedzeniami znajdował się selektor biegów oraz kilka innych przycisków kontrolujących tryby jazdy. Z tyłu był to zwykły Golf z ładnym tapicerowaniem nawiązującym do przednich siedzeń.

Pod względem technicznym, Volkswagen Golf R z 2025 roku miał zmodyfikowany napęd w porównaniu do innych wersji Golfa. Silnik turbo o pojemności dwóch litrów był taki sam jak w poprzedniej wersji, jednak dostrojony, aby generować o 13 PS (12 hp) więcej niż jego poprzednik. W przeciwieństwie do modelu z 2022 roku, Golf R z 2025 roku był wyposażony w standardową, siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów (z podwójnym sprzęgłem), podczas gdy sześciobiegowa skrzynia manualna nie była już dostępna.

 Volkswagen R prezentuje najsilniejsze modele Golfa w historii: nowego Golfa R oraz Golfa R Variant o mocy 245 kW (333 KM). Nowa maksymalna moc oznacza wzrost o 10 kW w porównaniu do bezpośrednich poprzedników. Ta moc była dotychczas dostępna jedynie w ekskluzywnych modelach specjalnych. Golf R Variant nigdy wcześniej nie był oferowany z taką mocą. Czas na klasyczny sprint od 0 do 100 km/h skrócił się teraz do 4,6 i 4,8 sekundy (Variant). W najnowszej generacji maksymalna prędkość może być zwiększona o 20 km/h do 270 km/h dzięki dodatkowi w postaci pakietu Performance. Dzięki temu modele Golf R są najszybszymi Volkswagenami na świecie obok Arteona R Shooting Brake.

Bardziej wyrazisty design, nowoczesne podzespoły i oprogramowanie

Nowe modele Golfa R łatwo rozpoznać po przeprojektowanym przodzie z nowymi reflektorami LED, po raz pierwszy podświetlonym znakiem Volkswagen, nowymi zasłonami powietrznymi w zderzaku, nowymi grupami tylnych lamp LED oraz opcjonalnymi 19-calowymi felgami Warmenau z kutego aluminium. Wewnątrz znajdują się nowoczesny system infotainment z wyodrębnionym wyświetlaczem oraz nowa struktura menu. Cyfrowy kokpit Pro w wersjach z pakietem Performance został wzbogacony o nowy G-meter oraz GPS-owy timer okrążenia. Pomimo zwiększonej mocy, nowoczesnego systemu infotainment, licznych ulepszeń oraz systemu DCC z regulacją adaptacyjną, nowe modele Golfa R będą wprowadzane na rynek w Niemczech po niższych cenach. W całej Europie przedsprzedaż rozpocznie się w czerwcu – dokładnie w 50. rocznicę Golfa. Kolejne rynki na świecie będą dołączać sukcesywnie.

Debiut nowych modeli R to kolejny ważny moment w długiej historii sukcesu Golfa R. Rozpoczął się latem 2002 roku od legendarnego Golfa R32 (177 kW/241 KM) – ten samochód oraz jego cztery następcy sprzedały się w liczbie przekraczającej 250 000 sztuk. System napędu na wszystkie koła 4MOTION oraz maksymalna wydajność są wspólnymi cechami, które naturalnie znajdziemy również w nowych modelach Golfa R. Wyraźnie widać to na przykładzie nowego Golfa R Black Edition – ekskluzywnego modelu, który będzie można zamawiać od razu po premierze. Golf R Black Edition zaprojektowano tak, aby miał całkowicie ciemny wygląd i osiągał prędkość maksymalną 270 km/h. Posiada takie elementy, jak czarne 19-calowe felgi Estoril (czarne felgi Warmenau dostępne jako opcjonalne wyposażenie), przyciemnione znaki Volkswagen oraz loga R, czarne zaciski hamulcowe R z ciemnym logo R oraz czarne końcówki wydechu. Nowe, przyciemnione reflektory LED IQ.LIGHT również są standardem. W jego standardowym wyposażeniu znajduje się również opcjonalny pakiet Performance; oprócz wyższej prędkości maksymalnej oferuje dwa dodatkowe tryby dla miłośników motorsportu, którzy jeżdżą również po torach: Drift i Special. Ten ostatni został szczególnie dostosowany do Nordschleife w Nürburgringu. Dodatkowy docisk zapewnia większy spojler dachowy, przez który przepływa powietrze. Pakiet Performance obejmuje również GPS-owy timer okrążenia oraz G-meter. Granice między produkcją seryjną a motorsportem zostały przełamane w fascynujący sposób, oferując nowe poziomy wydajności.

Felgi high-tech od Volkswagen R

Nowością są już wspomniane 19-calowe felgi Warmenau (nazwa nawiązująca do siedziby Volkswagen R w Warmenau, na obrzeżach Wolfsburga). Z wagą zaledwie ośmiu kilogramów na obręcz, są one o około 20 procent lżejsze od porównywalnych felg aluminiowych – co zmniejsza masy niepodparte i zapewnia doskonałe prowadzenie. Dodatkowo bardzo duży stopień otwarcia obręczy (71 procent) poprawia stabilność i odporność na zużycie, ponieważ hamulce są chłodzone jeszcze skuteczniej, co oznacza mniejsze obciążenie termiczne, szczególnie na torach wyścigowych.

Aktualizacja Golfa jako fundament

Nowe modele Golfa R bazują na ósmej generacji Golfa, która została znacząco zaktualizowana na początku 2024 roku. Reflektory LED IQ.LIGHT to nowa cecha techniczna; po raz pierwszy oferują główne światło o wysokiej wydajności z około 15 procentami większego zasięgu. Jak już wspomniano, wszystkie modele Golfa R są wyposażone w całkowicie nowy system infotainment, który obsługiwany jest za pomocą nowego, wolnostojącego wyświetlacza dotykowego (32 cm / 12,9 cala przekątnej). Ponadto zoptymalizowano obsługę wielofunkcyjnej kierownicy. Jak wcześniej, szczególną cechą jest niebieski przycisk R, który aktywuje różne profile jazdy, w tym ekskluzywny tryb Race. Aby zapobiec przypadkowemu aktywowaniu trybu Race, próg aktywacji przycisku R został podniesiony. Dostosowanie prędkości, gdy aktywowany jest system Adaptive Cruise Control (ACC), jest teraz również bardziej intuicyjne: przycisk plus (+) na kierownicy zwiększa prędkość o 10 km/h przy każdym naciśnięciu, podczas gdy przycisk minus (-) zmniejsza prędkość o 10 km/h. Przycisk SET może być użyty do zwiększenia prędkości w krokach po 1 km/h, podczas gdy przycisk RES zmniejsza prędkość o 1 km/h przy każdym naciśnięciu.

Inteligentny asystent głosowy

Nowością na pokładzie jest asystent głosowy IDA, który można wykorzystać do sterowania klasycznymi funkcjami, takimi jak system klimatyzacji, telefon czy system nawigacji oraz do aktywacji specyficznych funkcji, takich jak profile jazdy i tryb Race. Po raz pierwszy, kontrola głosowa ma dostęp do ChatGPT, co pozwala na wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji (AI) do odpowiadania na wszelkie pytania ogólnoinformacyjne.

Najmocniejszy etap ewolucji

Jako EA888 LK3 evo4 dla pojazdów produkcyjnych, czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem o pojemności 1,984 cm3 (TSI) w nowych modelach Golfa R jest najpotężniejszym etapem ewolucji tej serii silników. Najwyższa moc silnika strojonego przez Volkswagen R jest dostępna w zakresie obrotów od 5,600 do 6,500 rpm. Silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 420 Nm w zakresie obrotów od 2,100 do 5,500 rpm. Same wartości obrotów już wskazują, że ten silnik z turbodoładowaniem nie ma opóźnienia turbodoładowania i spontanicznie uwalnia maksymalną dynamiczną moc w każdej sytuacji jazdy. Silnik z bezpośrednim wtryskiem charakteryzuje się innowacyjnymi rozwiązaniami dotyczącymi poszczególnych detali, takimi jak integracja wodno-chłodzonego prowadzenia spalin do turbosprężarki w głowicy cylindrów. Dzięki w pełni elektronicznej jednostce regulatora chłodziwa, TSI oferuje bardzo wydajne zarządzanie cieplne z krótką fazą nagrzewania. Osiągnięta redukcja strat tarcia przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Silnik charakteryzuje się również zmiennym sterowaniem zaworami z podwójną kontrolą wału rozrządu. Ponadto, skok zaworu można przełączać w dwóch etapach po stronie wydechu. To rozwiązanie pozwala na optymalne sterowanie wymianą gazów w kontekście wydajności, zużycia i emisji spalin. TSI przekazuje swoją moc do skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem i systemu napędu na wszystkie koła 4MOTION z wektoryzacją momentu obrotowego R-Performance.

5 + 2 profile jazdy

W Golfie R wcześniej dostępne były profile jazdy Comfort, Sport, Race i Individual, wraz z Special i Drift w połączeniu z pakietem Performance. Spektrum to teraz rozszerzono o profil jazdy Eco, który sprawia, że spokojne podróże są jeszcze bardziej zrównoważone. Profil Comfort został zmodyfikowany: w nowych wersjach Golfa R zmieniono charakterystyki zmiany biegów dla siedmiobiegowej DSG, tak aby zmiana biegów następowała o około 100 rpm później. Profil Comfort jest zatem jeszcze bardziej sportowy. W profilu Sport dezaktywowany jest system start-stop oraz funkcja coasting. Dodatkowo selektywna kontrola momentu obrotowego na kołach i cały system napędowy są skonfigurowane w sposób umożliwiający bardzo sportową jazdę. W profilu Race cechy takie jak DCC, selektywna kontrola momentu obrotowego na kołach, progresywne wspomaganie kierownicy i napęd na wszystkie koła są dodatkowo dostosowywane do znacznie bardziej sportowego ustawienia. Kierowcy mogą samodzielnie ustawić wiele parametrów w trybie Individual.

Dalsze doskonalenie profilu R

Wydajność nowej generacji Golfa R jest dodatkowo zwiększana w profilu jazdy Race – można go aktywować za pomocą niebieskiego przycisku R w lewym panelu kierownicy, na systemie infotainment lub za pomocą kontroli głosowej. W tym przypadku turbosprężarka jest wstępnie przygotowywana w taki sposób, aby utrzymywać wyższą prędkość turbiny nawet podczas jazdy pod częściowym obciążeniem, na przykład przy stałej prędkości na drogach wiejskich. Dzięki temu dostarczanie mocy jest bardziej spontaniczne, gdy pojazd przyspiesza ponownie. W trybie Race przepustnica jest również otwierana w fazach przyspieszania: jeśli kierowca zwalnia pedał gazu przed zakrętem, a następnie przyspiesza po wierzchołku zakrętu, może wyraźnie poczuć szybsze narastanie momentu obrotowego silnika. Wszystko to optymalizuje prowadzenie i dynamikę pojazdu. Dodatkowe profile Special i Drift są dostępne w pakiecie Performance.

Profil specjalny

Profil Special został stworzony specjalnie dla Nordschleife w Nürburgringu i ustawia miększe zawieszenie DCC w porównaniu z trybem Race, aby Golf R mógł utrzymać maksymalny kontakt z nawierzchnią na falistym torze Nordschleife. Adaptive chassis control DCC jest tutaj skonfigurowane z specjalnym ustawieniem pionowym; specjalne dostrojenie zoptymalizowane pod kątem dynamiki bocznej osiągnięto również dzięki Vehicle Dynamics Manager i selektywnej kontroli momentu obrotowego na kołach, aby pojazd idealnie pokonywał zakręty Nürburgringu. Kierowca może również ręcznie dezaktywować system elektronicznej kontroli stabilności (ESC). Ponadto redukcje biegów w automatycznym trybie DSG – wykonywane w zależności od ciśnienia hamulca – doskonale dostosowują się do każdej deakceleracji przed zakrętami. Bieg aktualny jest utrzymywany w zależności od przyspieszenia bocznego i prędkości, przy jakiej zwalnia się pedał gazu („Fast Off”). W manualnym trybie DSG pomijane są również typowe wymuszone zmiany biegów i kickdown, aby zapewnić kierowcy maksymalną kontrolę nad poszczególnymi biegami. Dla silnika z turbodoładowaniem oznacza to, że zmiany obciążenia są dostosowywane w celu optymalizacji reakcji kierownicy i dynamiki bocznej. Dodatkowo zwiększa się prędkość obrotowa silnika, aby poprawić osiągi podczas ruszania, a charakterystyka przyspieszenia jest dostosowywana dla optymalnej kontroli.

Profil Drift

W trybie Drift, parametry dla kontroli ESC (zmiana na ESC Sport) oraz rozkład mocy przez system napędu na wszystkie koła umożliwiają Golfowi R driftowanie na prywatnych torach. Aby upewnić się, że profil jest aktywowany tylko na drogach prywatnych, system infotainment zawsze wyświetla monit o potwierdzenie przed aktywacją.

Uruchamianie silnika z podwyższonymi obrotami

Nowe modele Golfa R oferują liczne ulepszone funkcje wydajności, które sprawiają, że jazda tym Volkswagenem to wyjątkowe doświadczenie. Przykładem jest uruchamianie silnika przy wyższych obrotach: jeśli kierowca przytrzyma przycisk uruchamiania silnika (Engine/Start) przez co najmniej 1,5 sekundy, nie używając hamulca, a następnie uruchomi silnik, naciskając pedał hamulca, prędkość obrotowa przy uruchomieniu automatycznie zwiększa się krótko do 2,500 rpm. Ten tryb podkreślany jest akustycznym sygnałem – głębokim bulgotem.

Dźwięk motorsportowy – wewnątrz i na zewnątrz

Dźwięk układu wydechowego został ogólnie rozwinięty w celu wzmocnienia akustycznego feedbacku i charakterystycznego odczucia motorsportowego Golfa R. Od obrotów silnika wynoszących zaledwie 2,500 rpm słychać wybuchy – typowy dźwięk z świata motorsportu. Wewnątrz, aktywator dźwięku zapewnia jeszcze bardziej chropowaty dźwięk silnika, przywołując na myśl motorsport. Dźwięk nowego, jeszcze bogatszego układu wydechowego R-Performance z tytanu od Akrapovi został również zoptymalizowany.

4MOTION z wektoryzacją momentu obrotowego R-Performance

Wszystkie wersje Golfa R wyposażone są w system napędu na wszystkie koła 4MOTION z wektoryzacją momentu obrotowego R-Performance. Tylny mechanizm różnicowy opracowany przez Volkswagen R rozdziela moc napędową w sposób zmienny pomiędzy przednie i tylne osie oraz pomiędzy lewym a prawym tylnym kołem. Jak to działa: mechanizm różnicowy z systemu 4MOTION, znany z innych modeli VW MQB (MQB: modularna matryca poprzeczna), przekazuje moc poprzez sprzęgło wielopłytkowe do lewego i prawego tylnego koła w proporcjach 50:50 – nawet gdy mechanizm różnicowy pozwala na obracanie się ich z różnymi prędkościami podczas pokonywania zakrętów. Nowy system napędu na wszystkie koła 4MOTION z wektoryzacją momentu obrotowego R-Performance opracowany dla Golfa R może dodatkowo zmieniać moment obrotowy pomiędzy obiema tylnymi kołami. Dzięki selektywnej mocy na kołach, nawet 100% możliwego momentu obrotowego może być kierowane na koło zewnętrzne zakrętu. To zmniejsza promień zakrętu i eliminuje nadsterowność, prowadząc do zauważalnie bardziej zwrotnego prowadzenia pojazdu. Intensywność rozkładu mocy jest określana przez bieżący kąt skrętu, pozycję pedału gazu, przyspieszenie boczne, prędkość kątową oraz prędkość. Kierowca może używać profili jazdy do wpływania na działanie stabilizujących systemów dynamicznych oraz systemu napędu na wszystkie koła 4MOTION z wektoryzacją momentu obrotowego R-Performance.

Oś przednia MacPherson, tylna oś wielowahaczowa, progresywne wspomaganie kierownicy, hamulce 18-calowe

Podstawowa konstrukcja sportowego zawieszenia, która została obniżona o 20 mm w porównaniu do wersji standardowej, składa się z przedniej osi MacPherson, tylnej osi wielowahaczowej oraz systemu hamulcowego o wysokiej stabilności o średnicy 18 cali. Progresywne wspomaganie kierownicy jest standardem. Działa z progresywnym przełożeniem i znacząco zmniejsza wysiłek wymagany do kierowania podczas manewrowania i parkowania. Na krętych drogach wiejskich i przy skrętach kierowcy zauważą większą dynamikę reakcji dzięki bardziej bezpośredniemu ustawieniu. Oznacza to również, że kierowcy nie muszą tak często zmieniać pozycji rąk. Po raz pierwszy wcześniej opcjonalny system regulacji adaptacyjnej DCC jest teraz dostępny jako standard w Niemczech.

Inteligentny Menedżer Dynamiki Pojazdu

W Golfie R i Golfie R Variant, wysoce innowacyjny Menedżer Dynamiki Pojazdu nie tylko ściśle integruje elektroniczne blokady różnicowe (XDS) oraz komponenty dynamiki bocznej kontrolowanych amortyzatorów w systemie regulacji zawieszenia DCC, ale również – po raz pierwszy – system 4MOTION z wektoryzacją momentu obrotowego R-Performance. Elektrycznie regulowane systemy zawieszenia ponownie znacząco poprawiają równowagę pomiędzy maksymalną dynamiką a najwyższymi poziomami komfortu. Menedżer Dynamiki Pojazdu koordynuje funkcje elektryczne systemu napędu na cztery koła, elektronicznej blokady różnicowej oraz komponentów dynamiki bocznej amortyzatorów DCC podczas każdego manewru jazdy. Dostosowanie tłumienia na poziomie poszczególnych kół zapewnia szczególnie zwinne i precyzyjne prowadzenie. Menedżer Dynamiki Pojazdu pozwala również na obliczenie idealnej kontroli sprzęgła dla funkcji selektywnej kontroli momentu obrotowego, aby jeszcze bardziej optymalizować zwinność i stabilność. Równolegle do tego, ukierunkowana interwencja hamulcowa po stronie pojazdu wewnątrz zakrętu dodatkowo redukuje nadsterowność w obszarach przejściowych i granicznych. Przyczepność jest poprawiana dzięki zwiększonemu momencie blokady w selektywnej kontroli momentu obrotowego, a prowadzenie pojazdu jest nieco bardziej ukierunkowane na tył zamiast tendencji do podsterowności.

DCC adaptacyjna kontrola zawieszenia

DCC adaptacyjna kontrola zawieszenia – która w Niemczech jest teraz standardowym wyposażeniem w Golfie R i Golfie R Variant – na bieżąco reaguje na nawierzchnię drogi i sytuację jazdy, uwzględniając różne elementy, w tym skręcanie, hamowanie i przyspieszanie. Lateralne komponenty DCC zawieszenia są koordynowane i dodatkowo optymalizowane przez Menedżera Dynamiki Pojazdu. Korzystając z wybranego profilu jazdy, kierowca może w dowolny sposób wpływać na redukcję ruchu nadwozia. Wymagane tłumienie obliczane jest dla każdego koła i dostosowywane w cząstkach sekundy na czterech amortyzatorach. W konsekwencji, DCC zawsze zapewnia najwyższy poziom komfortu jazdy i optymalnej dynamiki jazdy.

Indywidualna kontrola ESC

Kierowca może dezaktywować ESC za pośrednictwem menu pojazdu. Przy uruchamianiu Golfa R i Golfa R Variant, ESC jest zawsze aktywne jako pełny system. Następnie ESC można dostosować w dwóch etapach: w trybie ESC Sport, progi ESC oraz progi slip TCS są zwiększane, aby zmniejszyć intensywność interwencji. W trybie ESC Off doświadczeni kierowcy mogą dodatkowo dezaktywować ESC całkowicie dla wszystkich sytuacji jazdy. Jednak Front Assist i funkcja wsparcia w przypadku awaryjnego manewrowania ponownie aktywują pełny system ESC w sytuacji kryzysowej.

Wyrazisty design R

Golf R i Golf R Variant charakteryzują się wyglądem zewnętrznym oraz wyposażeniem, które odróżniają je od wszystkich innych modeli w ofercie. Cała przednia część poniżej reflektorów, boczne elementy, pokrywy lusterek zewnętrznych, zakres kół, a także dolna część tylniego zderzaka oraz system wydechowy z czterema końcówkami zostały zaprojektowane i opracowane specjalnie przez Volkswagen R.

Przednia część z designem R

Nowe modele Golfa R można rozpoznać z przodu po całkowicie nowym zderzaku oraz nowych reflektorach LED. Reflektory mają teraz prostsze linie, są wizualnie bardziej wyraziste i znacznie węższe w kierunku wnętrza. Wszystkie modele Golfa R standardowo wyposażone są w reflektory LED Plus. W systemie oświetleniowym zintegrowany jest poziomy pasek LED oraz podświetlony znak Volkswagen. Oświetlony znak Volkswagen nadaje nowy, niepowtarzalny design świetlny Volkswagen. Logo R jest zintegrowane w grillu chłodnicy. Niebieska aplikacja nad poziomym paskiem LED to kolejna charakterystyczna cecha R. Dodatkowym elementem świetlnym jest najnowsza generacja opcjonalnych reflektorów LED IQ.LIGHT. Wyposażone są one w nową, wydajną diodę LED główną o około 15 procent większym zasięgu niż poprzedni system. Poniżej znajduje się nowy zderzak, z aerodynamicznymi elementami w wysokim połysku czarnym (w tym ukierunkowane prowadzenie powietrza do chłodzenia hamulców), grill wentylacyjny w wysokim połysku czarnym oraz przedni splitter w stylu motorsportowym.

Sylwetka w designie R

Z boku nowe Golf R i Golf R Variant różnią się od pozostałych modeli w ofercie obudowami lusterek zewnętrznych w matowym chromie (z projekcją logo R jako częścią podświetlenia zewnętrznego), logo R na drzwiach poniżej lusterek zewnętrznych, bocznymi elementami o specyficznym designie, anodowanymi na srebrno relingami dachowymi w Golfie R Variant oraz niezależnym zakresem felg. Po raz pierwszy na dekielkach 18- i 19-calowych kół widnieje logo R zamiast znaku Volkswagen.

Przegląd felg w designie R

Modele Golf R (z wyjątkiem Golf R Black Edition) są standardowo wyposażone w 18-calowe felgi Jerez oraz opony 225/40. Opcjonalnie dostępne są 19-calowe felgi Estoril z polerowanej powierzchni (standard dla pakietu Performance) lub w czarnym wykończeniu (standard dla Golf R Black Edition) z oponami 235/35. Całkowicie nową propozycją są 19-calowe felgi Warmenau, dostępne dla wszystkich modeli w wersji czarnej lub z polerowaną powłoką (również z oponami 235/35). 18-calowe felgi zimowe Bergamo w „Sterling Silver” z oponami 225/40 są również dostępne dla wszystkich modeli Golf R. Niebieskie zaciski hamulcowe (czarne w Golfie R Black Edition) są widoczne za wszystkimi felgami.

Tył w designie R

Nowo zaprojektowane lampy tylne LED są standardowym wyposażeniem modeli Golf R. W połączeniu z reflektorami LED IQ.LIGHT, nowe lampy tylne 3D z dynamiczną funkcją migania są dostępne opcjonalnie. Ich efekty powitania i pożegnania można dostosować za pomocą ustawień pojazdu (w systemie infotainment). Do wyboru są trzy efekty. Poziom niżej znajduje się zderzak w designie R, dyfuzor w wysokim połysku czarnym oraz czteroelementowy układ wydechowy (podwójne końcówki po lewej i prawej). Golf R (klasyczna wersja hatchback) można zamawiać opcjonalnie z nowym, jeszcze lepiej brzmiącym układem wydechowym R-Performance (Akrapovi). Oba systemy posiadają kontrolowane klapy dźwiękowe. Modele z pakietem Performance można rozpoznać z tyłu po szczególnie dużym spojlerze dachowym, przez który kierowane jest powietrze, co optymalizuje docisk.

Nowe systemy infotainment

Volkswagen opracował nowe podzespoły i oprogramowanie do systemu infotainment. Obsługa została znacznie ulepszona dzięki całkowicie przeprojektowanej grafice oraz nowej strukturze menu dla wyświetlacza dotykowego. Dodatkowo w systemie zintegrowano grafikę specyficzną dla R. System infotainment, łatwy w obsłudze, zawsze jest połączony z największą wersją wyświetlacza (32,8 cm / 12,9 cala przekątnej) w modelach Golfa R. Ekrany są podzielone na dwa paski dotykowe na górze i na dole oraz duży ekran główny pośrodku. Kierowca może przypisać ulubione funkcje bezpośredniego dostępu do dużych obszarów górnego paska i ekranu głównego. Główną zaletą jest to, że indywidualnie skonfigurowany górny pasek oraz statyczny dolny pasek są ciągle wyświetlane, gdy kierowca otwiera różne funkcje w postaci aplikacji na ekranie głównym. Dzięki temu system jest łatwy w użyciu. W ramach tego, wskaźniki dotykowe do regulacji temperatury i głośności zostały nowo zaprojektowane i obecnie są podświetlane. Wyświetlacz head-up na szybie będzie dostępny opcjonalnie.

Rozszerzony Digital Cockpit Pro

Nowe modele Golfa R standardowo wyposażone są w ulepszony Digital Cockpit Pro (przekątna wyświetlacza: 26 cm / 10,2 cale). Kierowca może za pomocą odpowiednich przycisków na wielofunkcyjnej kierownicy ustawiać różne podstawowe konfiguracje graficzne (profile informacyjne): oprócz klasycznych widoków z innych modeli w ofercie, Digital Cockpit Pro w Golfie R oferuje wzbogaconą skórkę Sport, z centralnym, okrągłym wskaźnikiem obrotów o specyficznym dla R designie, w tym logo R. Dostępny jest również trójwymiarowy układ – widok R – z polami numerycznymi. Jako ekskluzywna cecha, na górnej krawędzi wyświetlacza znajduje się poziomy wskaźnik obrotów. Skala dla tego płaskiego, poziomego wyświetlacza waha się od 0 do 8 (odpowiadającego 0 do 8,000 rpm). W modelach z pakietem Performance wyświetlacz daje zalecenia dotyczące zmiany biegów, gdy aktywowany jest tryb manualny DSG.

W trybie manualnym DSG kierowca korzysta z przycisków zmiany biegów na konsoli centralnej lub z łopatek na kierownicy, aby przeprowadzać ręczne zmiany biegów. Szczególnie podczas jazdy po torach wyścigowych, rekomendacja zmiany biegów dostarcza cennych wskazówek, ponieważ automatyczne zmiany biegów są celowo dezaktywowane w trybie manualnym w profilach jazdy Special i Drift. Nowe funkcje w Digital Cockpit Pro w połączeniu z pakietem Performance obejmują GPS-owy timer okrążenia oraz G-meter (siły G). Jako dodatkowe informacje możliwe jest wyświetlenie aktualnych danych, takich jak ciśnienie doładowania, temperatura skrzyni biegów, moment obrotowy, moc, G-meter oraz rozkład momentu obrotowego systemu napędu na wszystkie koła. Rozkład momentu obrotowego pomiędzy czterema kołami jest teraz pokazywany dzięki nowo wizualizowanemu Golfowi R. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o GPS-owym timerze okrążenia na torze oraz G-meterze.

GPS-owy timer okrążenia na torze

W porównaniu do znanego już timera okrążenia, wprowadzony tutaj GPS-owy timer okrążenia dodatkowo wykorzystuje sygnały satelitarne, co umożliwia automatyczne mierzenie czasów pośrednich. Jak działa GPS-owy timer okrążenia: tor jest najpierw pokonywany raz, aby nauczyć się trasy, a linie startu i mety są ustalane. Dodatkowo można ustawić do trzech punktów pomiarowych GPS do rejestrowania czasów pośrednich. Od następnego okrążenia czasy całkowite i pośrednie są automatycznie rejestrowane i zapisywane. GPS-owy timer okrążenia dodatkowo pokazuje kierowcy różnicę czasów w porównaniu do najszybszego dotychczas okrążenia. Po przekroczeniu linii mety wyświetlane są ostatnie i najszybsze okrążenia z odpowiednimi czasami pośrednimi dla poszczególnych punktów pomiarowych. Dzięki automatycznemu pomiarowi czasów kierowca może w pełni skupić się na torze. Co więcej, dokładność jest bardzo wysoka.

G-meter do klasycznego sprintu

Nowy G-meter oferuje trzy różne tryby: 0 do 100 km/h, 80 do 120 km/h oraz ćwierć mili. Odpowiednie pomiar można rozpocząć albo ruszając z miejsca, albo za pomocą wizualizowanego sygnału świetlnego. Jak w motorsporcie, pięć kropek świetlnych odlicza w przypadku startu sygnału świetlnego. W przypadku użycia startu sygnałem świetlnym, wcześniejsze lub późniejsze ruszenie prowadzi do fałszywego startu, co zwiększa dokładność pomiaru. G-meter to ekscytująca funkcja do testowania wydajności Golfa R oraz do odkrywania, jak pogoda, opony i nawierzchnia drogi wpływają na przyspieszenie.

Wyposażenie od Volkswagen R

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.